Kohdunulkoinen raskaus: jälkipuintia

Ultrassa käyty ja yksi syke löytyi oikeasta paikasta B) Viikkoja olis kuukautisten mukaan 5+6, mutta lääkäri meinas, että on 6+ jotain. Sain uuden ajankin kahden viikon päähän sen tuhruttelun takia. Ällö olo sekun pahenee, mutta ehkä sen nyt kestää paremmin, kun tietää, että siellä on pikkuinen ja vieläpä oikeassa paikassakin.

Happis ja Kokkolan tuliainen 5+6 :heart:
 
happihyppy: ONNEA ja halauksia!!
ja samat sanat siruliinulle!
minulla oli sitten vihdoin maanantaina se erikoislääkäri,
joka näitä sektioarpiraskauksia/ jälkihommia hoitaa,
nii se tutki kohtuni, ruiskutteli sinne suolaliuosta ja jutteli
parin synnytyslääkärin kanssa ja oli mieltä, että voisin tulla raskaaksi.
kohdussa oli vielä n.0,5cm. pullistuma ja kohdunseinä
arven kohdalta 5mm.paksu, kun muualta 10mm..
siis että saamme yrittää! :).
vielä ens kun alussa menen samaisten lääkäreiden juttusille,
kertovat kaikki riskit raskaudesta ja synnytyksestä (siis sektiosta),
ei normi synnytys tule kuulemma kysymykseen.
nyt vaa ens viikon menkkoja (olleet 4krt./26-28pv:n kierrolla)
odottelemaan.
ja peukut pystyyn että tärppää jossai vaiheessa...


 
Moi, liityn seuraanne. Mulla kohdunulkoisen keskeyttämisestä tasan 2kk. Metotreksaattipiikillä keskeytettiin 7+4 viikoilla.

Kysyisin, kuinka pian teillä on alkanu menkat meto-piikin jälkeen? Mulla ei tietoakaan menkoista, eikä tk-ssa osattu sanoa asiaan yhtään mitään. Tuo kolmen kuukauden varoaikakin loppuu pian, ja olis kiva saada yritys pian käyntiin.
 
Mulla meni piikistä varmaan se 2 kk, ennen kuin alkoi ja olivat sitten TODELLA niukat ( ei tullu oikeastaan edes pöksyihin asti) aina raskautumiseeni asti eli n.5kk. En tiedä johtuiko niukkuus piikistä, kaavinnasta vai kohdun embolisaatiosta. Toivotaan, että sun menkat alkais kohta.
 
happihyppy ja siruliinu onnea :flower: =)

Lizard
sinä olet aikamoisen kokemuksen kerännyt noilla keskenmenoilla :( :hug: Se että on kunnon raskaus ja ulkopuolinen on kyllä tosi harvinaista. Uskomatonta että niitä on täällä mahdollisesti 2, jos sinullakin oli lapin matkaaja.

Ihan liian paljon surullisia kokemuksia :hug: .

Itse raskauduin heti tuon heinäkuisen KU:n jälkeen. Nyt on viikkoja 4+5-5+0. Tosi surullinen olo koska tuo vasen puoli särkee välillä, jossa se KU siis viimeksi oli. Mä en jaksa jos tämäkin menee kesken :'( Torstaina 10.9 on ultra. Mitenköhän kestän sinne saakka. Tuntuu että hypin seinille.

Terkuin P123
 
Minullakin on parhaillaan kohdunulkoisen hoito/seuranta meneillään. Noin viikoilla 5+ tuli kova alavatsakipu oikealle puolen, josta osasin epäillä kohdunulkoista ja hakeuduin lääkäriin. Eipä siellä kohdussa sitten mitään näkynyt ja parin päivän hcg-mittausten sekä ultrausten jälkeen sain metotreksaattipiikin. Se ensimmäinen ei kuitenkaan tehonnut, joten sain viikon päästä uuden (viime perjantaina) ja nyt tänään oli kontrolli. Hcg oli perjantaina 4700 ja tänään 4000, jihuu! Toivon todellakin että lähtee nyt reippaasti laskuun jatkossa, on tämä aika rankkaa.

Vuoto runsastui toisen piikin jälkeen huomattavasti ja koko ajan väsyttää ja on hiukan etova olo. Meillä on vuoden vanha tyttö, jolle nyt ei siis vielä pikkusisarusta saatu :/ Enimmäkseen keskityn kyllä nyt paranemiseen ja uusi yritys aloitellaan sitten vasta kun varoaika (ainakin se 3kk) on reilusti kulunut umpeen.

Aika huimia kokemuksia täällä, tuntuu melkein että on päässyt (vielä ) helpolla joihinkin verrattuna. Oikein paljon jaksamista kaikille asian kanssa kamppaileville!
 
Meille ei tulekaan kevätvauvaa. Kävin tänään ultrassa (viikkoja 10+5), kun tuntui, että oireet oli hävinneet kokonaan. Pikkuinen oli lakannut kehittymästä viikkojen 8 ja 9 taitteessa. Siellä se raasu pötkötti elottomana :'( . Huomenna sitten polille...

Tais olla tässä meidän yritykset :ashamed: Oon kyllä jo aiemminkin ajatellut, että on tää elämä ihan mukavaa ilman sitä vauvaakin, vaikka olishan tuo ollut ihana saada vielä pieni tuhisija. Mulla noita lapsia on kuitenkin kaksi ennestään (12-v. kaksoset) mutta mun miehellä ei oo yhtään. Se kyllä sanoo, ettei haittaa :/

Surkeet on kuiten tunnelmat. Silmät turvoksissa tätä kirjoitan :ashamed:
 
Voi Happihyppy! :hug: :hug: :hug: Olen niiiiiin pahoillani! Muistui heti mieleen oma ensimmäinen km, joka todettiin ekassa ultrassa keskeytyneeksi. Se näky siellä monitorilla... Ensin oli, että jee, siellä on meidän vauva! Sitten ihmetytti, kun ei se liiku ja ultraajan käsi reidellä ja sanat, että nyt minä haen lääkärin paikalle. Pystyn siis jonkinasteisesti kuvittelemaan olotilasi ja se ei ole hyvä se olotila, ei. Harmittaa puolestasi tosi paljon!
 
otan osaa happihyppy! kylmät väreet oikein ravisteli kroppaani, kun luin kirjoituksesi.
paljon voimia sulle (& miehellesi) ja halauksia!!
ne ei tietty osaa sanoo, mikä tuli? jos nii kerro sit... mä olin tänää siellä erikoislääkärillä joka kertoi mahdollisista riskeistä tulevassa raskaudessa. pieni riski että kiinnittyy arpeen ja toinen riski että kohtulihakseen. päätimme silti yrittää jo enne tän päivästä aikaa. elämähän on koko aika riskien ottamista muutenkin! siis hyvällä tavalla. :)
 
Voi happihyppy :hug: Miten elämä voi olla näin epäreilua!

Ei itsellänikään kovin vahvasti mene;

Nyt joudun valitettavasti käyttämään väkisanoja; olisi vittu edes joskus kiva olla väärässä. Mutta EI! Tämäkin on ulkopuolinen, kuten epäilin. Tässä nyt sitten odotellaan josko pääsis leikkaukseen ennen kuin munatorvi räjähtää ja vatsa on taas täynnä verta. (näin viimeksi heinäkuussa)

Tämä oli nyt siis kolmas kerta peräkanaa kuin tipahdan odotuspuolelta.

Tällä kertaa sitten menetän koko torven. Voi taivas että VITUTTAA! :kieh: :kieh: :kieh:

Haleja ja rutistuksia kaikille, toivottavasti teillä menee paremmin.

P123
 
Voi ei, happihyppy ja P123 :'( Ei kenenkään tarvitsisi joutua kokemaan noin paljon vastoinkäymisiä :(

Minulla hcg oli puolittunut maanantaista, ollen nyt vähän päälle 2000. Hyvässä laskussa siis, ja toivottavasti jatkuu niin. Seuraava kontrolli viikon päästä.
 
Dakota PawsIhanaa että HCG arvosi laskee noin hienosti. Kuten varmasti pinoa lukiessasi olet huomannut, se ei aivan itsestään selvää ole.

Nyt olen vihdoin saanut asian hoidettua ja olen yhtä munatorvea köyhempi. Se on aivan järkyttävän raivostuttavaa, että sen lisäksi että pitää henkisesti läpikäydä tämä, joutuu lisäksi itse raivaamaan tiensä leikkauspöydälle! Näin meidän yhdessä maan johtavassa synnytyssairaalassa, naistenklinikalla;

Torstaina olin itse saanut tiedon, että HCG oli jo 7500+, joka on tosi korkea KU raskauteen.

Perjantaina soitin itse polille joko oli näyttäneet arvot lääkärille. Hoitaja sanoi ottavansa asiasta selvää ja soittavansa kohta. No hän soitti ja sanoi että oli jutellut lääkärin kanssa, jonka mukaan "arvot ovat hienosti nousussa ja voin tulla viikon päästä UÄ/ HCG kontrolliin". WHAT?!

Hetken avauduttuani hoitajalle (sanoin että minulla on eilen todettu kohdun ulkoinen ja että odotatteko kenties että se poksahtaa ennen kuin hoitoa annetaan. Edellinen KU leikattu siis heinäkuussa) hän sanoi minun olevan oikeassa ja palaavan kohta asiaan.

Kohta hän soitti uudestaan ja sanoi lääkärin sanoneen; "Otetaan normaali KU seuranta käytäntöön, tule huomenna HCG kontrolliin". WHAT?! Kysyin että mitä helevettiä te niitä arvoja seuraatte jos kerta nyt on jo käynyt ilmi että ne nousee aivan kuten normaalissa raskaudessa (mikä ei ole hyvä asia KUssa) ja että tämä KU ei mene ohi seurannalla, koska arvot ovat niin korkeat ja koska tämä on samassa kohtaa kuin edellinen, se pitää L-E-I-K-A-T-A. Hoitaja vain tokaisi että "niin se lääkäri vaan sanoi, tule huomenna niin katotaan sitten".

Olin niin raivona että aivan tärisin. Päätin että lähden päivystykseen ja sidon itseni ketjuilla odotushuoneeseen ja etten lähde ennen kuin hoitavat minut. Olin naistenklinikalla ulkopuolella etsimässä parkkipaikkaa kun sain polilta puhelun toiselta hoitajalta. "Katteltiin noita sun papereita ja ajateltiin et ehkä olisi parempi jos tulisit heti päivystykseen". No aijaa - olen tässä oven takana, ei ollut aikomustakaan odotella enään yhtään!

No kun vihdoin pääsin tutkittavaksi totesivat he että leikkaus on ainoa vaihtoehto. pääsin ehti leikkaukseen- jes! Ja sitten pääsikin illalla jo kotiin.

Paitsi että hoitajat unohtivat antaa minulle 1. haavanhoito-ohjeet, 2. kipulääkereseptit, 3. sairaslomatodistuksen, 4. jatko hoidon, eli HCG seurannat. :kieh: Mistä **tusta näille ihmisille maksetaan? Soitin lauantaina osastolle ja sain vongattua sairaslomatodistuksen. Unohdin pyytää itselleni seurannan, joten pitää huomenna vielä soittaa osastolle jos vaikka armollisesti seuraisivat HCG arvoni, kuten tapana on.

Vielä yksi juttu; kun menin ekaa kertaa torstaina ultraan (tämä ultra oli sovittu muista syistä aikoja sitten) lääkäri sanoi että hyvä ajoitus, koska nämä KU:n jälkeiset raskaudet pitää aina ultrata varhaisessa vaiheessa - potilaan pitää itse pitää huolta siitä. MITEN? soitin jo viikko sitten polille ja selitin tilanteeni (edellinen KU ja nyt jomotusta samassa paikassa) ja sanoivat vaan että tänne ei tulla ilman lähetettä. Samoin TK:lla ei kuulemma ole moista palvelua. Yksityinen siis ainoa vaihtoehto..

Ihan oikeesti - miettikää miten minulle olisi käynyt jos en olisi perillä näistä asioista ja vaatinut hoitoa. Mainittakoon että jälleen kerran leikkurin henkilökunta oli aivan ihanaa.

Anteeksi pitkä sepustukseni, mutta sapettaa niin paljon että pakko purkaa :kieh:

Mitä raskausrintamaan tulee - en tiedä :ashamed: En ole ollenkaan vakuuttunut siitä toimiiko oikea puoleni. Aina kuin tunnen mitään ovulaationipistyksiä, on se vasemmalta. Jos nyt ei ala puoleen vuoteen kuulumaan, pitää varmaan ottaa yhteyttä yksityiselle lapsettomuuspuolelle. Yleinen ei taida hoitaa kun on jo kaksi lasta.

P123
 
Vielä yksi juttu; kun menin ekaa kertaa torstaina ultraan (tämä ultra oli sovittu muista syistä aikoja sitten) lääkäri sanoi että hyvä ajoitus, koska nämä KU:n jälkeiset raskaudet pitää aina ultrata varhaisessa vaiheessa - potilaan pitää itse pitää huolta siitä. MITEN? soitin jo viikko sitten polille ja selitin tilanteeni (edellinen KU ja nyt jomotusta samassa paikassa) ja sanoivat vaan että tänne ei tulla ilman lähetettä. Samoin TK:lla ei kuulemma ole moista palvelua. Yksityinen siis ainoa vaihtoehto..

Mulle sanottiin ihan samaa viime KU:n jälkeen. Nyt kun soitin sinne loppuviikosta että mulla on ollut kohdunulkoisia raskauksia ja olen nyt aika varma että on taas, niin sanoivat että tänne ei pääse ilman lähetettä. Siis mitä?? Viimeksi sanoivat että TÄNNE heti ultraan kun seuraavan kerran raskaana. Sen jälkeen soitin TK:n josta pyysin lähetettä tuonne naistenklinikalle, sanoivat että eivät kirjoita sinne lähetteitä vaan paikkaan X, joka sattuu olemaan URHEILUvammoihin erikoistunut sairaala, siellä kuulemma tehdään vatsan päältä ultra. Voi perse sanon minä. Joten oikeasti ainoa vaihtoehto yksityinen. Voimia vielä sulle P123, kyllä on ollut kaikenkaikkiaan tökeröä käytöstä sinua kohtaan.
 
No jo on ammattimaista toimintaa :headwall: . Eihän alkuraskauden ultraa edes voi ottaa vatsan päältä! Mäkin olen huomannut, että pitää itse tietää näistä asioista kauheesti ja vaatia hoitoa. Kerrankin, kun pyysin lähetettä hCG:n mittaukseen mulle annettinki pissanäytelähete. Haloo. Tiesinhän jo, että olen raskaana. En mää mitään plussatulosta tarvinnut, vaan sen hCG:n verestä kun olo oli sellanen, ettei kaikki ollu kunnossa. Labra ei tietty voinu omin päin verikoetta ottaa, joten siinä sitä sitten metsästettiin lääkäriä, että kirjoittais sen oikean lähetteen. Kannattaa muuten pyytää, että lääkäri merkaa sinne polin "papereihin", että saa tulla seuraavassa raskaudessa ilman erillistä lähetettä varhaisraskauden ultraan. Tuo P123:sen kohtelu on kyllä niin pohjanoteeraus :x

Mulla ei taaskaan lääkkeellinen keskeytys tuottanut toivottua tulosta ja taas mentiin kaavintaan. Hemppakin ehti laskea niin alas, että jouduttiin tankkaan lisää punasoluja. Nyt oon kotona ja olo on vielä todella huippaava, vaikka paljon parempi kuin ennen lisäverta. Onneksi sain lisää saikkua.

P123 mullakaan ei oviskipuja tunnu kuin toiselta puolelta. Ovuloin varmaan kuitenkin molemmilta puolilta tai sitten toi oeikee puoli on oikee pajatso, kun on kaks kertaa todistetusti tullut kaksi munasolua yhtä aikaa. Jospa sullakin vaan toinen puoli ei kipuile. Älä siis vaivu epätoivoon B) Mulla muuten kaveri pääsi hoitoon yleiselle puolelle, vaikka on kaksi lasta ennestään, joten sekin voi olla mahdollista.
 
Edelleen seurannassa, pariin otteeseen hcg:n lasku on takkuillut ja "uhkailtiin" jo kolmannella metotreksaattipiikillä mutta sitten humpsahti arvo taas tuntuvasti alas. Nyt hcg on enää 150 ja seuraava kontrolli vasta 2vkon päästä.

Yhdessä vaiheessa mulle oli vuotanut jonkin verran verta vatsaonteloon, tuli kovia kipuja ja hakeuduin polille tarkistukseen. Onneksi hemoglobiini oli vielä ihan siedettävä ja kipuilutkin menivät pikku hiljaa ohi, nyt on jo pari viikkoa ollut hyvä olla ja tiputteluvuoto on loppunut. Toivottavasti tässä ollaan jo loppusuoralla ja tyhjennysvuoto alkaisi pian.

Tsemppiä kaikille!
 
On se varmaan ens viikolla jo lähellä nollaa. Pidetään peukkuja! Onko sulla ollu vielä vuotoa?

Mitä muille kuuluu?

Mulla tuli suht. normaalin näköiset menkat 2 kk kaavinnasta (kohdunulkoisen jälkeinen raskaus, joka meni kesken). Ei tääkään helposti menny ylimääräisine verenvuotoineen, mutta nyt on siis päästy yrittään. Tää on nyt sitte ehdottomasti se viimeinen kerta, jos nyt ees tärppää. Neljäs kerta toden sanoo ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
On se varmaan ens viikolla jo lähellä nollaa. Pidetään peukkuja! Onko sulla ollu vielä vuotoa?
Toivottavasti on lähellä nollaa, edellisellä kerralla kun oli kahdessa viikossa laskenut vain 23 -> 18! Ei ole ollut vuotoa nyt suunnilleen kuukauteen. Menkkoja tässä odotellaan, raskautumiskieltokin menee umpeen jo joulukuussa. Tosin ei ole ihan vielä tarkoitus lähteä yrittelemään, mutta varmaan ensi vuoden puolella sitten.

Onnea sinulle happihyppy yritykseen!

 
moicca!

juu, ei tää "lapsenteko" helppoo ole.
mekin laskemme aina että millo se ovis on ja eikun
yrittämään...
olisko jo kuudet menkat tullu sen jälkeen kun sain
luvan taas raskautua..
täytynee lopettaa yrittäminen,
ekaakin "tehtiin" 1,5v. ja kun ei enää jaksanu ja
mentiin lapsettomuustutkimuksiin, nii tärppäs!

mut onnee meille, happihypylle ja kaikille yrittelijöille!

 
Voi kilin kellit, eipä näy menkkoja edelleenkään! Viikko sitten hcg oli alle sen vaaditun 10, koko hommaan on mennyt nyt yli 3kk. Se raskautumiskieltokin menee ensi viikolla umpeen ja alkuvuodesta olisi tarkoitus aloittaa yritys, joten olisi suotavaa että menkatkin alkaisivat... Miten kauan teillä meni kuukautisten alkamiseen koko rumban jälkeen?
 
Mulla meni kuukaus siitä, kun hcg oli lähellä nollaa/nollassa, kun ekat niukkaakin niukemmat "menkat" tuli. Niitä niukkoja menkkoja tuli sitte monta kuukautta. En nyt muista tuliko 3 vai 4 kk. Kauhee petttymys se oli joka kerta, kun ei ne mun mielestä olleet oikeet menkat, enkä uskoakseni ovuloinut. saatoinhan tietty ovuloidakin, mutta jos menkat on niin niukat, ettei tuu edes pöksyihin asti, niin ei siinä odotukset olleet korkeella. Toivottavasti sun kroppa toipuu nopeemmin...
 

Yhteistyössä