Laitetaanko uusi pino kaikille raskaana oleville kaksosten odottajille :)

=)oli pakko tulla kertoo "väliaikaistietoa" kävin tänään neuvolan lääkärissä terveyskeskuksessa ja siellä olikin lahjoituksena saatu ultralaite,sain sitte nähdä pikkukakkoset ja siellähän oli mahassa kaikki oikein hyvin,kuunneltiin molempien sydänäänetkin ja hyvin ne jyskytti..toinen vaan köllötteli ja otti rennosti ja toinen veti kuperkeikkaa niin ettei lääkärikään meinannu saada sydänääniä kuuluviin mut lopulta saatiin =) nyt voi taas relaa hetken..
 
Miten usein te tulisi käydä/hakeutua ultraan? Mulla np-ultra oli polilla viikolla 12. Kaikki oli silloin OK. Seuraava aika polille on vasta vkolla 20 eli rakenneultraan. Marraskuun lopussa on aika neuvolaan, mutta siellä ei tehdä ultraa (ei ole laitetta). Pitäisikö tässä välissä päästä ultraan - sitä olen miettinyt ja pitää yrittää. Hoowee ja mom81, ennen np-ultraa on aika epätietoinen olo, mutta ei siinä muuta auttanut kuin odotella ajan kulua. Kaksoset näky mulla yksityisellä jo vkolla 5. :heart:
 
Naistenklinikan kätilö ei nähnyt np-ultrassa sukupuolia. Ystäväni sai kyllä aika varman tiedon Femedassa Cacciatorelta samoilla raskausviikoilla. Hän on kuulemma todella tärppi katsomaan tätä asiaa.

Meillä on ultra kuukauden välein, koska ihan alussa toisella oli aika kriittinen tilanne. Naistenklinikalta lääkäri oli tätä mieltä.

Minulle ei mitään uutta - rauhallista mieltä kaikille


juulia :wave:
 
Alkaa olla jo aika iso olo. 30+1 menossa. Vauhti jo hidastanut kummasti :)
Olen käynyt äitiyspolilla ultrassa alkuun 4vko välein ja nyt 3vkon.
Voi olla että 2vko tiivistävät käyntiä.
Pitäis vaan yrittää ottaa mahdollisimman rauhallisesti että pysyisivät vielä masussa.
Jaksamista kaikille =)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Enemmän on tullut kirjoiteltua tuolla lapsettomuuspuolen odottajissa.
Raskaus edennyt jo viikoille 28+5 ongelmana on supistelu. Kohdunkaula lyhenee ja todella rauhallisesti pitäisi ottaa. Minulla äitipolin kontrollit nyt kahden viikon välein. Edellinen oli tiistaina ja masussa liikkuu reippaasti kaksi poikaa 1300g per poika. Samaa toivon kuin Äippä66, että pysyisivät nyt vielä pitkään masussa.
Yllättävän raskas on ollut tämä kaksosraskaus varsinkin viikon 20 jälkeen. Helposti hengästyttää ja voimat on aika vähissä.
Miten teillä muilla liikkuminen ja nukkuminen sujuu? Supisteleeko?
Lisäksi on sitten tämä pelko miten kaksosten kanssa pärjää. :/

Talvista torstaita kaikille :flower:
Roosa ja pojat 28+5
 
Täällä kans välillä vaivaa noi supistelut, mutta kun muistaa ottaa levon kannalta, niin ohi menevät. Lenkkeilyt onnistuvat hiljaiseen tahtiin, mitään nopeita pyrähdyksiä ei enää tehdä. Kotona kun on kuitenkin mukavampaa kuin sairaalassa, joten hitaasti hyvä tulee. Mullakin on nyt äitipolilla ultrat 3viikon välein ja maanantaina taas seuraava. Kamut ovat tähän asti kasvaneet tasaisesti, nyt noin 750g molemmat ja sukupuolensa pitävät uteliailta vanhemmilta salassa. B) Toivottavasti maanantaina saan selvyyttä synnytystapaan, kun vauvat ovat omissa pusseissaan ja omilla istukoilla, mutta istukat ovat yhteenkasvaneet. Tämä mietityttää? :/ Uskaltaako edes yrittää alakautta? No, pitää luottaa lääkärien näkemyksiin ja omiin tuntemuksiin, mitään riskiä en haluaisi ottaa.
Roosa70: Mä nukun kyljellään, tyyny polvien välissä ja peitto kainalossa, muuten en pysty nukkumaan ollenkaan, selällään tulee tosi huono olo, painaa vauvat valtimoita?
Nyt taas verensokereiden mittailuun ja välipalalle :wave:

korven tyttö ja Kamut 27 jotain?
 
täällä on niin hiljasta..mulla nyt viikkoja 14+3 viikko sitten oli ultra ja kaikki näytti oikein hyvältä,maha kasvaa hurjaa vauhtia eikä pahoinvointi oikeen hellitä,onneksi alkaa vasta illalla myöhään että päivät menee kuitenkin ihan hyvin..mites muut kaksosten odottelijat..HOOWEE?JUULIA? ja muut missä vaiheessa meette ja millanen olo?tietääkö kaikki onko tulossa tyttöjä vai poikia..kerrotaanko se aina meillä seuraava ultra tammikuussa ajattelin kysästä..=)
voimia kaikille mahan kantamiseen..ja tietty elämään sen jälkeenkin=)
 
Tätä pinoa ei olekkaan tullut selattua. Nyt kun tuplaraskauteni täällä napapiirin tuntumassa on edennyt jo synnytyksen odotteluun voisin myös vielä osallistua keskusteluun. Kaikki tuo alun huoli tulee elävästi mieleen kun lukee teidän muiden kokemuksia. Ilot ja huolet on kyllä todellakin olleet tuplat aiempiin raskauksiin verrattuna.

Meille odotellaan neljättä ja viidettä lasta syntyväksi tammikuun puolivälissä. Toivottavasti lääkärin lupailema käynnistys 38 viikolla eli loppiaisen tienoilla toteutuu. Nyt on 35 viikkoa täyttymässä ja olo alkaa olla tukala. Pari päivää ei ole muuta jaksanut kuin pötkötellä sohvalla ja nukkuakin useammat päikkärit. Lisäksi muutaman viikon huolettomampi vaihe on taas takana kun A vauva oli ultrassa pari pv sitten jäänyt veljeään selvästi pienemmäksi ja veden määrä oli niukahko. Lääkäri ei tilanteesat huolestunut, mutta äidin mieli ehtii laukata jo vaikka missä....

Edelliseen kirjoitukseen viitaten olin melko yllättynyt rakenneultrassa vk 21 kun lääkäri kertoi oma-aloitteisesti sukupuolet. Kyllähän sitä kannattaa kysyä kun käy ultrassa. Meillä pojat on yhteisellä istukalla eri vesipusseissa ja olemme käyneet ultrassa 2 vk välein rakenneultrasta lähtien. Käyntejä on siis kertynyt ja taitaa tästä nyt vain tihentyä jos pojat pysyy masussa tammikuulle asti... sitä todella toivon. Taitavat pojat olla helppohoitoisempia näin jatkuvassa ruokinnassa kuin liian pikkasina syntyneinä tiuhalla imetyksellä.=)

Rauhallista ja rentoa joulunodotusta kaikille tuplaodottajille... sytytetään jouluvalot ja sammutetaan muut niin tulee tuo joulusiivouskin kuin itsekseen tehtyä! :saint:
 
Täällä jaksellaan myös, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ainakin oisin jo ihan kypsä jäämään sairaslomalle. Ei oo enää helppoo tuon ällistyttävää vauhtia kasvavan mahan kanssa. Töissä ruokalassa eilen kassaneiti jo kyseli, et jokos kohta meinaan synnyttää. Siinä sit tuli taas todettua, et vasta siinä maalis-huhtikuussa, tää mahan koko vaan hämää, kun siellä on kaks asukasta...

Myö saatiin kuulla viikolla 17 sukupuolet, kun niitä lääkäriltä ä-polin ultrassa kyseltiin. Sen jälkeen lääkäri on jokaisella kerralla sukupuolet vielä omasta alotteestaan vahvistanut, niin ilmeisesti aika varmaa on, että meille poikia tulee.

Actionia mahassa tuntuu olevan aamusta iltaan ja illasta aamuun. Ei ne nuku varmaan koskaan... Meillä viime viikolla ultrassa painoarviot olivat 330 ja 400 grammaa. Ens viikolla taas ultraan uudestaan.

Joulun- ja vauvojen odotuksia täältäkin :) !
 
Mom81 Täällä ollaan! :attn: Palsta on tosi hiljainen, harmi. Täällä viikkoja nyt 11+3 ja vähän näyttää siltä että vauvamaha olisi pullahtamassa ulos. Ainakin mun mielestä jotain on tapahtunut selkeästi viimeisen parin päivän aikana, vaikkei mies mitään omasta mielestä näekään...Np-ultra ensi viikolla ja se onkin sitten kauhun paikka. Jännittää tosi paljon että löytyykö molempien sikiöiden sykkeet ja onko niskaturvotus ok. Pahaa oloa minulla ei ole ollut lainkaan, ainoastaan väsymystä eli olen päässyt aika helpolla. Jännää että sulla maha kasvaa kohisten, vaikka olet vain 3 viikkoa minua edellä. Jotenkin vaikea kuvitella asiaa kun maha vielä muille näkymätön. Ehkä joudun ennen joulua sitten töissä kertomaan, jos massu ihan tosissaan puskee ulospäin eikä sitä saa peiteltyä.

Oletko muuten käynyt Monikko-onnea foorumilla?

HooWee 11+3
 
Onneksi löysin tämän ketjun. Vieläkö mahtuu mukaan? Niin olen vielä vähän sekaisin eilisestä päivästä... Elikkä viikolla 6 kävin yksityisellä ultrassa ja siellä todettiin että yksi alkio. No eilen oli sitten niskapoimu ja siellä olikin sitten 2 vipeltäjää. Tämä on nyt ihan uutta ja en edes tunne ketään kaksosia enkä ole koskaan tainnut nähdäkkään. Heillä on yhteinen istukka joten ovat identtiset. Viikkoja on nyt 12+2 ja laskettu aika on 25.6.2008. Meillä on ennestään ihana tyttö vuosimallia 12/2005 ja pian on hänen 2 vee juhlansa ja silloin ajateltiin sukulaiset "järkyttää" meidän tuplaonnella. Alkuraskaus mennyt ihan hyvin. Viikoilla 6-8 olin tosi väsynyt ja nyt pikkasen selkäsärky välillä vaivaa. Vähän tässä jo ehinyt miettiä että miten sitä sitten oikein pärjää kolmen pikkuisen kanssa ja miten sitä rakkautta voi sitten riittää kaikille?! Hyviä vointeja Teille kaikkille!
 
Kaksosista voin kyllä nyt (pojat vielä masussa) onnitella aivan koko sydämisesti. Tämä on niin ainuitlaatuista kokea kahden elämän ihme. Sisareni, jolla on 2 vuotiaat Ihanat ja erittäin vauhdikkaat kaksoset, oli oman tuplauutiseni kuultuaan hiljaa vähän aikaa, mutta totesi sitten... Onnittelen sinua KAIKESTA huolimatta! On hyvä kun voi jakaa kokemuksiaan ja miljoonia kysymyksiään, joita tässä tuplaraskaudessa tulee vastaan. Jos ei tuttavapiirissä ole tuplaperheitä niin sitte täältä netistä löytyy samassa veneessä olevia.

Äidinrakaus ei miun mielestä ole jakolaskua vaan jokaiselle lapselle löytyy se kokonainen rakkaus... ajan riittävyys voi ollla sitte kyllä eri juttu:)

Tänään kävin viimeisen kerran neuvolassa ja B vauva oli taas niin vauhdissaan, ettei ääniä meinannut taaskaan löytä kuin aina vilaukselta. Kiva tutustua kohta poikiin, millaiset heidän luonteensa sitte oikeasti on, kun nyt masussa A on itse rauhallisuus ja jääräpäisyys: koko ajan A:na ja pää alaspäin ja poika B on koko ajan järjestänyt ohjelmaa pyörimässä missä milloinkin ja sitten välillä aiheuttanut äidille huolta jököttämällä tunti tolkulla liikkumatta. :p

Mopa73 35+0
 
Monesti olen täällä käynyt, mutta kun niin hiljaista on ollut eikä itselläkään mitään kerrottavaa, olen tyytynyt vain seikkailemaan eri palstoilla. B)

Väsymys on kaikonnut ja maha kasvanut kohisten. Onneksi sain työkaverilta kassillisen äitiysvaatteita. Maha mahtuu ja olo on mukava.

Meidän vaavit ovat kasvaneet omilla käyrillään tasaisesti. Toinen on alusta asti noin viikon toista edellä. Viimeviikkoisessa rakenneultrassa kaikki oli hyvin.
Oloni on ollut niin hyvä ja aktiivinen, että tuntuisi kummalta jäädä 9 viikon päästä pois töistä. Laittavat kuulemma monikkoraskautuneet viikolta 26 sairaslomalle ennenaikaisen synnytyksen vaaran vuoksi.
No, 9 viikossa ehtii tapahtua paljon ja olo varmasti tukaloitua.

Toisen sukupuolen saimme tietää, mutta toisella oli napanuora jalkojen välissä peittäen näkyvyyden tohtorilta. Kohteliaasti lääkäri kyllä kysyi, halusimmeko tietää.

Odotuksen onnea kaikille!

juulia rv17 :wave:
 
Juuliallekin Kuinka sulla oli rakenneultra jo nyt? Aika lailla tuntuu käytännöt vaihtelevan eri alueilla. Me kuulutaan Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiriin ja rakenneultra viikolla 20-22.

Kipa72 Tervetuloa! Palsta aika hiljainen, mutta jos me uudet odottajat saataisiin sitä aktivoitua? =)

Meillä np-ultra torstaina ja olen aika paniikissa. Olo niin ei-raskautunut, sillä en ole kärsinyt pahoinvoinnista. Ainoastaan on ollut väsymystä. Myöskään maha ei ole kasvanut siten, että sen selvästi huomaisi. Ainoastaan kova kohta tuntuu masussa navan alla, kaippa se on kohtu?

HooWee 12+0
 
Hei nyt tehdään jo vähän etukäteen Uuden vuoden lupaus ja luvataan kirjoitella tänne useammin. Jookosta? Kävin täällä monta kertaa katsomassa mut eipä tänne kukaan kirjoittele.

Hei HooWee saanko udella missä päin asustelet? Itse asun Hämeenlinnassa aika lähellä sairaalaa. Mehän menemme melkein samassa, mulla nyt 12+4. Kyllä siellä ultrassa kaikki on hyvin, se on ihan normaalia että pelkää kaikenlaista. Itse koitan nyt vaan nauttia tästä ainutlaatuisesta raskaudesta. En ole minäkään kertaakaan oksentanu.

En nyt ehdi kirjoittamaan enempää kun on noita Joulukiireitä. Viikko enää aattoon ja kaikki lahjatkin vielä ostamatta. No eipä tässä nyt paljoa voi ostella kun täytyy säästää tuleviin hankintoihin.
 
Niin piti vielä kertoa että kävin viikolla 6+0 yksityisellä ultrassa ja siellä lääkäri sanoi että 1 alkio. Eli tuli viime torstaina todella yllätyksenä kun kätilö heti sanoi että täällähän on 2. Itse kun jo olin kuvitellut että masu asukki kuollut kun näin edellisenä yönä sellaista unta että sykettä ei löytynyt. Eli pelkäsin myös tosi paljon ultraa. Rakenneultra on helmikuun alussa ja nyt pitää siihen asti jännittää. Sen jälkeen niitä onkin sitten useammin. Oletteko ollut montaa kertaa neuvolassa? Mulla on ollut vasta kerran ja lääkärin tarkastus.

No nyt on pakko lähteä asioille...
 
Kipa72 Minä ainakin lupaan kirjoitella tänne, jos vaan muutkin sitten kirjoittelee B) Me ei asuta Hml, vaan Riihimäellä. Mutta koska tulen käymään K-HKS:ssä kontrolleissa, niin voidaan pitää omat tuplamammatreffit sitten joskus Hämeenlinnassa! Jännä ettei sinullakaan ole ollut pahoinvointia. Meille tuplaodotus paljastui jo alkuraskauden ultrassa viikolla 6+2.

Minä olen ollut kerran neuvolassa, seuraava kerta 3.1. Lääkärin tarkastuksesta en tiedä koska se on.

HooWee

 
Eilisen olin sohvapöpönä koko päivän... meillä on lapset olleet sairaina jo pari viikkoa ja nyt mullekki sitten nosti läpöä ja sain lievään vatsataudin. Koko iltapäivän sitten supisteli 5-15 minuutin välein... laitoin jo sairaalakassin valmiiksi, mutta eipä vielä tullutkaan lähtö, onneksi! Jouluhommat on vielä vaiheessa ja ne on helpompi tehä/organisoida täältä kotoa käsin.

Onko teillä lunta etelässä ollenkaan näin jouluviikolla?. Meillä Napsulla onneksi on vielä vähän joka paikassa vaikka nollassa ollu nyt mittari muutaman päivän. Toivottavasti ei ala vesisade. Lapsista lumeton joulu kuulostaa oudolta ja kovasti odottavat lisää lunta.

Toiveissa joulupukki ennen kaksosia:)

Mopa73 35+4
 

Hoowee tuplamammatreffit kuulostaan hyvältä. Mullekkin sopii sitten melkein milloin vaan kun olen hoitovapaalla. Ja tulehan sitten heti kertomaan ultrakuulumisia.

Ei ole lunta täällä eli todella pimeetä on. Toivottavasti se Joulupukki pääsee silti tulemaan...

Millä viikolla ootte tuntenu ekat kuplinnat? Mä olen nyt iltaisin nukkumaan mennessä huomannut liikettä. Eka raskaudessa tunsin vasta noin viikolla 16. Mutta kai kaksoset sitten tuntee aikaisemmin. Vatsa on jo muutenkin aika iso ja minusta se ei ole enää turvotusta. Äitiysfarkkuja olen jo käyttänyt pari viikkoa.

kipa72 12+6
 
Kipa, täällä alkoi pientä "havinaa" tuntua viikolla 14 (ensimmäinen raskaus) ja viikolla 15 liikkeet tuntuivat jo selvästi. Tuolta viikolta 15 asti oon myös tunnistanut vauvat liikkeistä eli milloin potkii A ja milloin B. Tällä hetkellä liikkeitä tuntuu lähes 24/7 =) . Myö ollaan käyty neuvolassa ihan normaalin raskauden aikataulun mukaan, mutta äitiyspolilla ollaan käyty kahden viikon välein yhteisen istukan ja kokoeron vuoksi. Ja tänään on taas se päivä, kun päästään poikia kattomaan =) !

Ei näy täällä pk-seudullakaan lunta missään... :(

Linnea rv 23 + 1
 
Onpa noissa äitiyspoliklikan käytännöissä myös eroa. Meillä ekat ultrat ihan normaalisti viikoilla 12 ja 20 ja sen jälkeen kuulemma neljän viikon välein ja sitten vasta kahden viikon välein. Täällä myös yhteiset istukat. Ja olen tietenkin mennyt lukemaan kaikkia ikäviä juttuja ja nyt olen päättänyt että enää niitä lueskele koska tässä tulee muuten tuplastressi. Toivotaan vaan parasta meille kaikille. Olen vaan sen luontoinen että huolestun ja kuvittelen aina kaikenlaista... yleensä turhaan. On tämä jännää ei voi muuta sanoa!

kipa rv 13+0
 
Heipsis!!Ilmoittaudun mukaan tänne tuplaodottajiin =) LA 26.2.2008 tod.näk identtiset tulossa. Identtisyys kuitenkin epävarmaa sillä eivät ole varmoja onko kyse yhdestä istukasta vai kahdesta yhteen kasvaneesta. Omissa vesipusseissa ovat. Olen nyt rv 30+1 ja on alkanut jo pari viikkoa sitten ilmaantumaan ikävän tuntuista supistelua alaselässä. Tähän asti supparit on tuntunu vaan vatsan kovettumisena mutta tämä on uutta. Missä vaiheessa teillä muilla jotka olette raskauden viimeisellä kolmanneksella, on alkanut tuntumaan voimistuvia supistuksia?? Ä-polilla kävin juuri pari päivää sitten ja kaikki oli onneksi tutkimuksissa ok, mutta kuitenkin hieman painaa mieltä nää supparit...
 
Kipa, tuota eroa noissa seurantakäytännöissä on jopa saman ä-polin sisällä samantyyppisissä raskauksissa! Meillä vauvoilla tosin oli myös alkuvaiheessa ilmeisesti sitten normaalia enemmän kokoeroa, joka huolestutti lääkärin (joka huolestutti meidät...) ja sen vuoksi siis tuo tiheä seuranta. Juuri palauduin töihin ä-polilta ja kaikki oli juuri niin hyvin kuin vain voikin olla. Painoarviot oli 515 ja 565 grammaa eli yli kilo vauvoja on mahassa :) .
 
Hei kaikki, en ole pitkään aikaan kirjoitellut tänne, kun on ollut tosi hiljaista.
Kiva että on taas ketju piristynyt.
Noista äippäpoli käytännöistä luulisin, että tuo alkuun neljän viikon välein ainakin jopa viikolle 30 asti on aika yleinen.
Minulla nyt viikkoja 31+4 ja olen käynyt viikosta 28 kahden viikon välein koska kohdunsuun ja kaulan tilanne alkoi rajusti muuttua tuolla viikolla. Vatsa on kovilla kun ei oikein enää tahdo venyä. Supistelut vaivaa jo todella ja lähes vuodelepoon määräsivät viime viikolla. Onneksi ei tarvinnut jäädä sairaalaan. Kortisonit annettiin kuitenkin jo silloin. Eli kokonaisuudessaan tilanne on se että toivon viikkoja vielä ainakin kaksi lisää. Lääkärit olisivat 34 viikkoon tyytväisiä.
Kovin raskaalta tämä odotus tuntuu nyt sekä fyysisesti että psyykkisesti. Jännitys synnytyksestä ja tulevista mahdollisista keskosista pelottaa.
Perjantaina on minulla taas ultraääni.
Jos nyt tekisin toisin jotain ottaisin tämän raskauden paljon ruhallisemmin.
En vain uskonut aluksi, kun voimat usein tuntui vähäisiltä ja vatsa pingotti että olisi oikeasti pitänyt relata. Luulin, että liikkua pitää vaikka aina ei oikein meinannut jaksaa.
Kyllä kaksosten odotus on oikeasti näköjään otettava todella iisisti :)
Mutta nyt on tilanne tämä ja jokainen uusi päivä on pojille lisää aikaa vahvistua masussa.
nämä supisteluongelmat ja raju väsymys taitavat olla viimeisellä kolmanneksella enemmän sääntö kuin poikkeus.
Kaikille tuplien odottajille kuitenkin levollista ja rauhaisaa joulunalusaikaa!!
Pitäkää huolta masuistanne :hug:

Roosa ja pojat 31+4
 

Yhteistyössä