Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

^ Me ollaan käyty Graviditaksen Lapsettomuusklinikalla, ja nyt siirrytään siis Graviditas Raskausklinikalle.

Alkuunhan oltiin suunniteltu menevämme Helsingin Yksityiseen Äitiysneuvolaan, mutta kyllä tuttu kätilö vei nyt voiton.
 
Ihania ultrakuulumisia täällä! Valtavasti onnea sebu08, jadekivi ja tyty86!

Hyvien tuulien aalto jatkuu - meillä oli tänään ultra, jossa kaikki hyvin! Jännitin ihan hirmuisesti ennen ultraa. Lääkäri katsoi ensin itse ultralla ja käänsi sitten monitorin meille - kohdussa näkyi pienen pieni elämänalku, syke sykki kiivaasti. Onnen kyynel vierähti poskelle. Olen oikeasti raskaana ja kaikki on hyvin!

Nyt vaan toivotaan, että pieni pysyy matkassa. Matkaa on, mutta jotenkin ihan uskomatonta, että olemme jo tässä. Näin onnekkaina.

Kaikille onnea matkaan!

himmeli-80 7+1
laskettu aika 26.5. / ikää 32 v. / 1. lapsi / Naistenklinikka
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Cisu ja tyty86
On kyllä aivan ihanaa, että täällä on toistaiseksi kaikilla ollut hyviä uutisia vaikka Cisu joutuikin alkumetreillä jännittämään vähän liiankin kanssa. :heart:

Me ollaan ihan yhtä hymyä miehen kanssa. Tuntuu hurjalta, että meistä tosiaan on kuin onkin tulossa vanhempia vaikka tilanne näyttikin niin toivottomalta vielä muutama viikko takaperin. Voihan tässä mennä vielä vaikka mitä pieleen, mutta mä mielummin tarraan siihen 90% selviämismahdollisuuteen kuin panikoin 10% keskenmenotodennäköisyyttä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Cisu
^Sanottiinko teille, että keskenmeno% olisi tällä hetkellä 10%? Mä kysyin ultran yhteydessä asiaa ja lääkäri sanoi, että ultran jälkeen (kun kaikki oli siis kunnossa) niin prosentti tippui 20% - <1-5%, riippuu vähän miten asiaa katsoo ja vasta synnytyksen jälkeen on riskit ohi. Kun kromosomiverikokeet ja niskapoimu on katsottu, niin sen jälkeen prosentti olisi loppuraskauden 0,5%. Itse yritän myös keskittyä siihen suurimpaan todennäköisyyteen, että kaikki menisi hyvin! :)

Nyt on täälläkin varattu aika neuvolakäynnille klinikan kätilölle. En tajua miksi en ole aikaisemmin tehnyt näin. Paljon mukavampi mennä sinne, vaikka se maksaakin 30/kerta. Tuntuu että rahaa on mennyt klinikalle jo niin paljon, että muutama kymppi neuvolakäynneistä ei ole enää juuri mitään. Eka käynti mulla on vasta viikolla 9+3.
 
^ No siis meidän lääkäri sanoi, että nyt on 90% todenäköisyys, että lapsi saadaan syliin asti, joten 10% mahdollisuushan silloin jää, että tässä loppumatkalla käy jotain. Sanoi kyllä sitäkin, että keskenmeno on todella epätodennäköinen kun kaikki näytti nyt olevan kunnossa. Eli, että se 12. viikon raja on aikalailla myytti.

Kuulemma olisi erittäin todennäköistä, että ar-ultrassa olisi jo näkynyt selkeää kasvunhidastumaa tai heikko syke, jos keskenmeno olisi tapahtumassa lähiviikkoina.
 
Upeeta että ollaan saatu noin paljon mahtavia uutisia meidän pinoon!!! Onnea kovasti kaikille, ihanaa :heart:

Meille ei ole koskaan sanottu mitään mistään km-prosenteista enkä ole niitä osannut edes kysyäkään. Mä kyllä luulen että on parempi jättää miettimättä kaikki prosentit. Nimittäin oli ne mitä oli niin etukäteen ei voi ennustaa suuntaan tai toiseen. Kaikki voi mennä hienosti tai voi sattua vaikka mitä. Ja luulen että lääkäreillä on vähän eri faktatietoja olevinaan noista prosenteista. Niinkuin googlellakin. Voihan olla että se rv 12 rajapyykki on osittain myytti koska sitä ennen ei ole yleistä ultraa tarjolla joten sitä ennen ei välttämättä kaikkia km ole voitu rekisteröidä. Nykyään kun porukka käy paljon yksityisellä varhaisultrassa jo aiemmin niin raskauden kulkua pystyy ehkä paremmin "ennustamaan". Tai on ainakin poissuljettu kohdunulkoiset, tuulimunat ym. Mutta keskenmenohan nyt voi tulla vaikka rv 16 tai 20 vaikka olis kuinka ultrissa ollu kaikki kunnossa. Ei se vaadi kun huonoa onnea ja kehiyksessä jonkun menevän pieleen.
Toisaalta taas, onhan se hyvä tuudittaa itsensä siihen uskoon että kaikki menee hyvin ja riskit pienenee, helpottaahan se omaa oloa. Tässä tällainen linkki Raskauskiekko Minusta tuo on aika "lohdullinen" :)

Cisu 9+6
 
^ Kuulemma olisi erittäin todennäköistä, että ar-ultrassa olisi jo näkynyt selkeää kasvunhidastumaa tai heikko syke, jos keskenmeno olisi tapahtumassa lähiviikkoina.
Ja mä tietysti tartun tähän taustani takia :( (omat pelot nousi tietty pintaan kun mua vieläkin kalvaa se meidän varhaisultra)
Mutta olisi kiva tietää miten ne tulkitsee ne selkeät kasvuhidastumat ym kun varhaisultria on kuitenkin yleensä vain se yksi kertakäytni eikä mitään jatkuvaa seurantaa jolloin kasvua voisi paremmin seuratakin? Ja jos on esim luomuraskaus niin päiväthän voi heitellä helpostikin? Sitten vaikuttaa mittaaja ja laitteet, on vaan niin muutamasta millistä kiinni että helposti luulisi tulevan virheitä ja heittoja.

En tiedä. Mua vaan vaivaa se mun yksi ultrakäynti ja siitä jäi pelko. Yritän tässä ehkä vaan selitellä itselle että josko se meidän alkio kiinnittyi vaan vähän myöhässä? Olen tosta kiinnittymisestäkin yrittänyt etsiä tietoa että voiko se vaihdella? Kun meidän lääkäri vaan totesi ettei sitä kiinnittymisajankohtaa voi koskaan tietää varmuudella.
 
^ Kiinnittymisen ajankohta voi vaihdella hurjastikin. Luomustihan se voi tapahtua milloin vaan välillä dpo5-14, yleisimmin siinä dpo7 paikkeilla. Pakastettujen alkioiden kanssa varsinkin kiinnittyminen voi venyä, jos se jakautuminen ei lähde käyntiin samantien. Joissain paikoissahan pakkasukkoja viljelläänkin sulatuksen jälkeen yksi päivä, jotta nähdään, että ne varmasti jatkavat jakautumistaan.

Mutta eikö sulla ollut ihan hyvät näkymät siinä toisessa ultrassa? Vastasiko alkion koko silloin suunnilleen viikkoja? Parin päivän heitot on tosiaan alkuraskaudessa ihan normaaleja. Mä jotenkin olettaisin, että jos silloin kaikki näytti jo normaalilta, niin ne mahdolliset karikot olisivat jo takanapäin :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Cisu
ISOISOISO KIITOS sulle jadekivi :flower: Et arvaakaan kuinka helpotti ja kuinka pelko on noussu pintaan ajoittain. Mä olen yrittänyt googlata tuosta kiinnittymisen vaihteluvälistä mutta ei ole osunut silmään mitään mikä helpottais huolta.

Toisessa ultrassa mulla tosiaan kaikki kunnossa. Oli eri ultraaja ja totesi samantien että kaikki kunnossa. Syke näkyi ja muutamaa päivää vaan jäljessä tuli. Jotenkin jäi vaan paha maku siitä edellisestä kerrasta, kun silloinen tuttu lääkäri kylläkin oli epävarma ja hätäinen ja tuomitsi heti. Eikä ollu edes jättänyt mitään kokoarvioo seurantaultraa varten.
 
jadekivi, muakin huojensi nuo lääkärinne sanat sekä Cisun linkkaama todella lohdullinen tilasto :) Vaikka päivä päivältä ollaankin turvallisimmilla vesillä eikä mulla ole ollut mitään vuotoja tai muuta huolettavia oireita, niin muakin jäi vaivaamaan se, että ekassa ultrassa alkio oli pari päivää pienempi kuin viikkoja vastaten olis pitänyt olla. Lääkäri ei siihen edes tarttunut mitenkään ja kun kysyin, niin kuittasi sen ihan merkityksettömänä juttuna ja korosti sitä, että kun syke on vahva niin alkio on hyvin elinvoimaisen näköinen, mutta kyllä se silti vähän takaraivossa painaa vieläkin. Onneksi mulla on ensi viikon alussa sekä neuvolalääkäri että seuraava ultra, toivottavasti niissä tulee hyviä uutisia ja huoli hälvenisi taas vähän. Ainahan voi panikoida lisää, mutta mä uskon, että kahden ultran jälkeen pystyn uskomaan että tilanne etenee - yhdestä jäi vielä vähän sellainen maku, että eihän tämä nyt kerro esim. alkion kasvutahdista kuitenkaan paljoakaan, vaikka toki oli tärkeää nähdä että se ylipäätään on elossa ja oikeassa paikassa. Tai sitten mä vaan nyt kuvittelen, että "kyllä mä seuraavan ultran jälkeen rauhoitun", ja tosiasiassa jatkan samaa panikointia koko raskauden :D Mutta kyllä yksi keskenmeno taustalla lisää näitä pelkoja, ei siitä mihinkään pääse.

Vointi on ehkä vähän pirteämpi ollut tässä parina päivänä, tänään jaksoin jopa raahautua kuntosalille. Muut oireet on melko ennallaan; rinnat enemmän ja vähemmän raskaat, pientä ellotusta useimmiten aamuisin ja öisin. Närästely pysyy aika hyvin kurissa, kunhan syö riittävän usein (sama kikka näyttää toimivan myös tähän pieneen pahoinvointiin). HUOM tähän väliin eritevaroitus: uutena oireena selvästi lisääntynyt valkovuoto, toivottavasti on ihan normaalia eikä kieli mistään tulehduksesta.
 
Kirjoittelijat

Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

5.5
sekundamamma / 36 / 2 / TYKS

9.5
Cisu / 34v / 2 lapsi / K-HKS
Pikkuperho / 30 / 2.lapsi


18.5
Scarleth / 35 / 1.lapsi

26.5.
himmeli-80/ 32 v. / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka


29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

1.6.
tyty86/ 26 / 2.lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

4.6
Lila13 / 28 / 1.lapsi / KYS



Neuvolat & ultrat

tupasvilla ~ ar-ultra 11.10.
sekundamamma ~ 16.10.2012.
Baby20xx ~ 18.10.2012
tyty86~ ar-ultra 22.10
Lila13 ~ ar-ultra 22.10
 
Viimeksi muokattu:
^ näistä päivityksistä.. jos joku muukin haluaa päivittää/muokata, niin ihan vapaasti. Mulla ei ole tähän hommaan mitään erityistä näkemystä, voin sitä kuitenkin ihan hyvin tehdä. :) Sitä vaan että en halua mitenkään omia tätä hommaa! :)
 
Valkovuodosta.. kai se on raskausaikana ihan normaalia, että se lisääntyy. Ainakin niin on mulla ollut ennen. Niin kauan kun se ei ole pahan hajuista, niin ei sen pitäisi vaarallista olla.

Mulla oli puhetta tänään np-ultrasta klinikan kätilön kanssa. Itse olen suhtautunut siihen niin, että siellä sitten nähdään taas että onko kaikki hyvin, ts. sykkiikö sydän. Tosin seulontahan tehdään, jotta kromosomipoikkeavuudet löydettäisiin. Oletteko te ajatelleet, että mitä teette jos jotain poikkeavaa löytyykin? Itse en usko että pystyisin mihinkään keskeytykseen, vaikka arvot olisivatkin koholla. Ei nyt ole tarkoitus lietsoa mitään paniikkia, ihan tällaista pohdintaa vain. :)
 
Sebu08, juu on tuosta NP-ultrasta ollut jo jokunen aika sitten miehen kanssa juttua. Ja ensin ajattelin, että en mene tuohon ollenkaan, mutta mies pitää sitä tärkeänä, että näkee onko kaikki kunnossa?

Kun sanoin, että mitäs jos on tulossakin vammainen lapsi tms., niin mies ei jotenkin ollut tuollaista valmis vastaanottamaan. Kun tokaisin kipakasti takaisin, että onhan meillä jo 1 erityislapsi (ADHD ja autismi) talossamme, niin mies sanoi, että hän on ihan ok, mutta jotenkin hän ei vaikeampaa "tapausta" nähtävästi haluaisi ottaa vastaan. Mutta minä taas olen sitä mieltä, että vammaisillakin on täällä oikeutensa olla. Heillä on jokin tarkoituksensa. Minä olen sitä mieltä, että se mitä ylhäältä annetaan, se myöskin otetaan vastaan. En kyllä keskeyttämistä voisi ajatellakaan, jos tulossa olisi esim; Down - lapsi. Kyllähän hänessä työtä on enemmän kuin tavislapsessa, mutta kyllä hänkin asioita oppii - hitaasti ja omalla tavallaan. Että kyllä olin todella harmissani ja vihainenkin miehen ajatuksille. Tuon keskustelun jälkeen emme ole tuohon asiaan enää palanneet. Niin ja myöskään lapsivesipunktioon en aio missään nimessä mennä, siihen ei voi mies pakottaa, minulla on oikeuteni päättää mitä tutkimuksia tehdään ja mitä ei.

Tupasvilla ja mutukka rv.6+6
 
^tosi samoilla linjoilla. :) Se on tässä kyllä huomattu, että lahjana nämä lapset saadaan jos saadaan. Omalla tahdolla ei tähän juurikaan ole voinut vaikuttaa. Itse olen menossa np-ultraan, enkä osaisi keskeytystä harkita, enkä lapsivesipunktioon uskaltaisi mennä. Ajattelen niin, että haluan nähdä että onko kaikki hyvin ja mahdollisesti osaa sitten varautua tulevaan, jos jotain poikkeavaa löydettäisiinkin.

Saanko udella Tupasvilla että minkä ikäinen teidän esikoinen on? Meillä on lähipiirissä saman diagnoosin omaava ihana pieni poika ja vierestä seuranneena voi vaan todeta, että heillä arki on välillä ainakin aika raskasta. Vaikka välillä sittn taas tosi antoisaa. :heart:
 
Mulla aan pahoinvointi lisääntyy:x yöllä en meinannu saada nukuttua kun niin huono olo..vielä pari pv duunissa ja sit alkas loma..mä niin ootan lomaa vaikka pitääkin koulu hommia hoitaa niin eipähän tarvii mennä duuniin voimaan pahoin..en ees kerkee kommentoimaan muiden juttuja kun taas on kiire töihin mennä:kieh:

tyty86 rv6+5
 
Onpas tänne tullut paljon lisää kirjoituksia ja kuulumisia :)

Itse olen kyllä lukenut ja taustaillut, työpaivän jälkeen on ollut vaan niin väsynyt ja huonovointinen, etten ole jaksanut tänne enää kirjoitella.

Kaivelin varastosta esikoisen vauva-ajan vaatteita ja tarvikkeita, voi kun ne olivat pieniä ja suloisia!

Kovasti odottelen ensi viikon niskaturvotus-ultraa ja jos siellä näyttää olevan kaikki hyvin, sitten voikin sitten varovaisesti alkaa lähipiirille kertomaan tai sitten vasta kun alkaa näkymään kunnolla. Meillä kun ei vielä tiedä kun minä ja mies, eikä meillä ole kiirettä vielä kuuluttaa asiasta ;)

rv 10+4 menossa eli täälläkin alkiosta tullut sikiö :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: sebu08 ja Scarleth
Täällä kanssa vähän taustamoodissa, tuntuu että nyt on taas vaan pelkkää odottelua seuraavaan ultraan eli ensi keskiviikkoon saakka. Jos siellä vielä on kaikki ok, niin sitten LUPAAN vähäksi aikaa lopettaa panikoinnin, ja alkaa oikeasti suhtautua siten, että raskaana tässä nyt ollaan :) Vielä on niin kovin epävarma olo, vaikkei mitään huonoja merkkejä olekaan ilmoilla.

Tuntuu, että pahin väsymys olisi ehkä vähän taittunut, ja olen jaksanut hiukan liikkuakin. Päiväunet on täytynyt silti ottaa päivittäin. Pahoinvointi on enimmän osan aikaa poissa, mutta tulee sitten päivän mittaan ajoittain nopeina ja yllättävinä aaltoina. Menisipä nyt vaan reilut kolme viikkoa vielä nopeasti, niin voisi ajatella olevansa voiton puolella, siis mitä tulee näihin alun kriittisimpiin viikkoihin.

Scarleth 8+5
 
Heipä hei!! Tänään varhaisraskauden ultrassa käyty ja onneksi kaikki oli hyvin :) Massussa köllötteli 9,7 mm kokoinen pikkuinen ja sydänkin löi hienosti. Oli se kyllä pieni ja miten jännältä näytti ultraruudulta kun pieni sydän pompotti. Viikkoja oli se tasan 7 ja LA on 30.05. Kyllä itku tuli kun pienen näki ja nyt on ollut niin hyvä mieli koko päivän.

Tsemppiä muille odottajille!!

Tupasvilla ja mutukka tasan 7
 
  • Tykkää
Reactions: sebu08 ja tyty86
^ ihania uutisia tupasvilla! :heart:

Täällä on kyllä kaikilla ollut niin positiivista kerrottavaa tällä viikolla! Nyt sitten vaan keskitytään odottamiseen ja yritetään nauttia. :) tsemppiä kaikille tuleviin ultriin! :)

Terveisin väsynyt ja pahoinvoiva Sebu 7+3
 
Ihania ultrauutisia teillä muilla! Täällä ei niinkään :(

ON: tänään oli eka varhaisultra. Ruskuaispussi näkyi ja jokin joka voisi olla istukka, muttei alkiota eikä sydänääniä. Lääkäri oli kuitenkin luottavainen ja sanoi kaiken silti voivan olla OK, alkio saattoi olla katveessa tai ultra oli liian aikaisin. Sain uuden ajan kahden viikon päähän. Tuhruttelusta lääkäri ei ollut huolissaan, tsekkasi ettei se ainakaan tule kohdusta, eli tilanne oli hänen mielestä sen suhteen normaali.

Että sellaista. Tässä yritetään sitten jotenkin pysyä täysjärkisenä kaksi viikkoa. Pelottaa ja ahdistaa, vaikka ymmärrän, että kaikki VOI olla ihan hyvinkin. Lääkäri sanoi nähneensä lukuisia vastaavia tilanteita, joissa parin viikon päästä alkio onkin ollut ihan normaali ja kaikki OK. Takaraivossa velloaa silti tuulimunan pelko, etenkin kun mulla ei ole lähes yhtään pahoinvointia. Tämä on yhtä jatkuvaa piinaa. Ei voi muuta kuin toivoa parasta, vaikka tuntuu että haluan vain itkeä.

Willbe 7+0 (klinkalla laskettiin raskausviikot vielä kerran: hedelmöittyminen lasketaan tapahtuneen PP2, tällä logiikalla mulla siis virallisesti nuo viikot)
 

Yhteistyössä