Lokakuu 2018

TT1
Tervetuloa @nitana , vihdoin kerkesin sinut listelle lisäämään :)
Esikosen rippijuhlat onnellisesti takana (lue:väsynyt ja ryytynyt äiti)
Käsi ja jalkaturvotus on valtava,iho suorastaan kiristää ja kipuilee.
Ultrakuulumisia 27+0,Istukka hiukan siirynyt kohdunsuulta ja alatiesynnytyksen mahdollisuutta jo hiukka vilauteltiin.Itse en vielä tiedä mitä asiasta ajattelisin,joten annan asian vielä hautua.vauva muuten käyrillä 1146g ja RT.Kovasti viimeviikolla paikkaansa haki ja näköjään löysi sen.
Pohjoisnavalle olen matkaa suunnitellut, helteet alkaa mulle riittää :LOL:

Peruin jo kerran mahalaukuntähystys ajan, mut nyt uusi ja pakko jotenkin hoitaa se.Kipukohtaukset vie multa kohta järjen ja "hengen"
 
Helou pitkästä aikaa.

Täällä edelleen hengissä vaikka nää ilmat meinaa viedä viimeisetkin voimat.. Tänään oli kyllä heikossa hapessa olo ja todella väsynyt, toki lämmin ilma sen tekee myös. Onneksi meillä satoi vähän alkuillasta, virkisti ilmaa.

Eilen tosiaan oli tuo kätilön tapaaminen sekä lääkäriultraus. Arvot pysyneet ihan hyvänä, kuitenkin pitää mitata viitenä päivänä viikossa, tuntuu että mittaukset vaan lisääntyy vaikka arvot pysyy hyvänä.. No, pitää olla yhteydessä jos liikaa poikkeuksia. Jotenkin jännä vain seurata että ei aiemmissa edes puhuttu mistään insuliinin aloituksesta vaikka viime raskaudessa arvot paukkasi yms.

Vauvalla oli kaikki hyvin, koko arvio n 1,6kg eli ihan hyvän kokoinen, vähän keskiarvoa korkeammalla, mutta näistähän tiedetään että ei ihan paikkaansa aina pidä. Vettä riittävästi myös kohdussa ja siellä köllötteli. Edelleen poikana pysynyt :D Siellä ei kauheasti liikuskellut, kotona ihan riittämiin liikkeitä kyllä tuntee.

Sain ultran syyskuun alkuun meidän reissun jälkeen, silloin onkin jo virallisesti äitiyslomalla. Ja sain myös suosituksenhankkia jotain laskimotukoslääkettä lentoja varten. Ennaltaehkäisevästi. Eniten itseäni pelottaa se, että kyseessä pistettävä lääke.. Vaikka joudunkin mittailemaan sokereita, on se eri kuin että neulall apitää pistää ja laittaa jotain ainetta. ääkk. Katsotaan mihin päädyn, parit tukisukat on kyllä jo hankittu.. Houkuttaa jo ajatus niistä jalassa näissä helteissä :D haha.

Olin myös yllättynyt, tai en muistanut (varmaan viimeksikin näistä kysytty), kysyttiin siis synnytystä varten jo esitietoja allergioista ja mm siitä mitä ajattelen imettämisestä ja miten aiemmin onnistunut. Varmaan lähemmin lisää synnytystoiveista.. Katsotaan kuinka usein saan käydä siellä. Tosin nyt lääkäri lupaili ettei anestesialääkäriä tarvitsisi nähdä, jos painon saan pysymään suurinpiirtein siinä missä se on.. Näillä helteillä ei varmasti sinänsä kovin vaikeaa. syy tuon lääkärin näkemiseen on siis se, että ylipainoisten pitää nähdä tuo lääkäri, joka katsoo onko mahdollista pistää selkään erinäisiä vaikutusaineita mitä nyt synnytyksessä tarvitaan.. Jos se ei onnistuisi, lähettäisi ne kai synnyttämään johonkin edistyneempään sairaalaan.. :D Mutta pitäisi siis onnistua.

Tulipa taas raapusteltua.. Nyt vain toivon että yö pysyisi viileänä ja saisi itse unta, sekä lapset saisi nukuttua.. Aika katkonaista meillä öisin..

Huomenna neuvola. Tää loma viikko kohta jo puolessa välissä.. Ensi viikolla taas töihin ja vähän odotan kyllä sinne menoa, ehkä siksi kun tiedän että vain kaksi viikkoa jäljellä :D sitten kesälomaa ja sitten äitiyslomalle..

mitä muiden odotukseen? onko tullut tehtyä jo paljon hankintoja loman aikana, vai odotatteko äloman aikaan?

saraneito ja rv 29+6
 
Mullaki huomenna neuvola. Nyt joku sijainen kesäloman takia mut eipä tuo haittaa. Hirvittää vaan ku on myös sen db-hoitajan soitto enkä ole ku eilen mitannu.... Eikai se auta ku suoraa sanoa tilanne. Kuiteski ne eiliset arvot oli normaalit vaikka viimeks mitannu n.1kk sit :whistle:

Tuli mieleen et onko tätä raskausdiabeyestö pakko ns.seurata. Jos suoraan kieltäytyy ettei enää mittaa niin voiko siitä saada jonku sanktion? En nyt sentää kokonaa aio kieltäytyä mut nyt lomalla (vielä ens viikko) en kyllä päätäni sillä vaivaa ja syön jäätelön joka päivä vaikka ois kuin diabetes.
 
"Helle kuulemma jatkuu vielä, nahkahousu sanoi teeveessä" lauloi jo Happoradio (?) kauan sitten. Helkutinmoista hellettä onkin piisannut. Vielä oon jaksanut töissä käydä ja jopa pyöräillä tänne :LOL:. Parin antihistamiinittoman viikon jälkeen oli pakko aloittaa uudestaan kun alkoi taas päänsärky ja nuhainen olo. Mutta onneksi se äkkiä helpottaakin. Mitään muuta vaivaa ei sitten tunnukaan olevan, kuin oman "keskulämmityksen" aiheuttama kuumuus. Ihan huippua :)

Tänään kävin sype-lääkärin kanssa juttelemassa ja ajatuksemme osuivat hyvin yhteen. Monia lääkkeettömiäkin keinoja mietittiin ja kirjattiin ylös, jos nyt vaikka sattuu niin että ei onnistu syystä tai toisesta saamaan spinaalia (viimeksi ei ehtinyt). Itse koen tällä hetkellä oloni luottavaiseksi enkä tällä hetkellä tarvitse välikäyntiä sype-polilla, joten sain käynnistysajan mukaan :LOL: kuvitelkaa!! Vauva voi kaikinpuolin hyvin, keskikäyrillä kasvaa ja tyttönä oli pysynyt :love:

Tsemppiä meille kaikille tämän kuumuuden keskellä!

Vuorikristalli 28+5
 
"Helle kuulemma jatkuu vielä, nahkahousu sanoi teeveessä" lauloi jo Happoradio (?) kauan sitten. Helkutinmoista hellettä onkin piisannut. Vielä oon jaksanut töissä käydä ja jopa pyöräillä tänne :LOL:. Parin antihistamiinittoman viikon jälkeen oli pakko aloittaa uudestaan kun alkoi taas päänsärky ja nuhainen olo. Mutta onneksi se äkkiä helpottaakin. Mitään muuta vaivaa ei sitten tunnukaan olevan, kuin oman "keskulämmityksen" aiheuttama kuumuus. Ihan huippua :)

Tänään kävin sype-lääkärin kanssa juttelemassa ja ajatuksemme osuivat hyvin yhteen. Monia lääkkeettömiäkin keinoja mietittiin ja kirjattiin ylös, jos nyt vaikka sattuu niin että ei onnistu syystä tai toisesta saamaan spinaalia (viimeksi ei ehtinyt). Itse koen tällä hetkellä oloni luottavaiseksi enkä tällä hetkellä tarvitse välikäyntiä sype-polilla, joten sain käynnistysajan mukaan :LOL: kuvitelkaa!! Vauva voi kaikinpuolin hyvin, keskikäyrillä kasvaa ja tyttönä oli pysynyt :love:

Tsemppiä meille kaikille tämän kuumuuden keskellä!

Vuorikristalli 28+5

Täällä se pelkopoli on hoitajan pitämä mut synnytystapa-arvion tekee tieteski lääkäri. Sinulla jo tiedossa et joudutaan käynnistämään? Mut hyvä juttu et oot hyvillä mielin valmiina synnytykseen :)

Itse en sitä enää halua kokea (ensimmäinen käynnistettiin täysin kylmiltään ja kypsymättömiltä paikoilta) ja omalla pelkoajalla kysyn voiko saada sektion, jos jostain syystä joudutaan käynnistään (esim.raskausdiabetes).

Tuo pelon takia tehtävä sektio ilmeisesti vaihtelee sairaaloissa kuin helposti sen saa. Oisko kellää siitä tarkempaa tietoa? Siis ihan näin "potilaan asema ja oikeus"-lakisääteisesti et voidaanko se kieltäytyä tehtävän ja pakottaa tavalliseen synnytykseen?
 
Sonde, "pelkosektiosta" tai sen helposta/vaikeasta saamisesta en osaa sanoa, kun en sektiota vapaaehtoisesti halua. Vaikeuttaisi muuta elämää niin paljon.

Lääkärin kanssa keskustelin pitkään asiasta ja monenlaisista kivunlievitysmenetelmistä, sekä lääkkeellisistä että lääkkeettömistä. Ongelma on räjähtävän nopeasti etenevät synnytykset, en ole oikeastaan mitään ehtinyt saada, kun melkein suoraan käyrän ottamisen jälkeen saa ponnistaa.

Käynnistysaika on viikolla 39+, koska en halua odottaa 40+ viikoille, siihen en (enää) pysty henkisesti, vaikka suurin osa lapsista on syntynytkin viikon 41 jälkeen. Käynnistyspäivän sopiminen on enemmän minun tukemista varten, näin uskoisin. Viimeksi minulla oli käynnistys sovittu seuraavalle aamulle, mutta synnytys käynnistyikin itsestään. Lääkäri arveli, että samoin voi käydä tälläkin kertaa. Minulla ei siis koskaan ole käynnistetty, aina ovat itsestään käynnistyneet.
 
Oli tullut hyviä uutisia ultrista ja sype käynneiltä.(y)

radista niin sen tiedän että sanktiota ei tule mutta kyllä siitä varmasti sanotaan.
Asia nyt joka tapauksessa on niin, että sinä päätät mitä ja miten teet, kukaan ei voi pakottaa mihinkään, vaikka olisikin niin että päätöksestä olisi enemmän haittaa. Siis yleisesti ottaen kaikessa potilasta koskevassa hoidossa.

Täällä voidaan nuutuneesti, sillä tämä tänne kirjoittelukin on taas viipyillyt. Olen lukenut täältä vanhoja odotuspinkkoja kun mitään ri jaksa tehdä tän helteen takia.:LOL:
Ah mä niin nautin kun tää kuumuus loppuu ja alkaa syksyn viileys. :whistle:

Alotin eilen raudan suoraan vahvalla annoksella.
Alkoi tuntumaan jo selkeitä puutoksen oireita: huimausta, epämääräistä sydämen tykyttelyä levossa, levottomuutta, väsymystä, ikenet alkoi valua verta ihan kamalasti, lihasheikkoutta ja päänsärkyä.
Sillon muutama viikko takaperin neuvolassa hb oli 118 joka on mulle jo matala.

Itu mellastaa ihan hurjana.
Kuulee äänet mahanahan läpi ja rauhoittuu etenkin miehen äänen kuullessaan.:)
Potkut osuu pitkälti kylkiin ja vatsalaukkuun, aiheuttaen pahaa oloa aika herkästi. Ja potkut on TODELLA kovia.
Hikka tuntuu haaruksissa asti, eli pääsääntöisesti Itu lienee pää alaspäin.

Mulla ois ens perjantaina sokrurasitus ja sit 2vk päästä neuvola.
Pitää kysyä sit neuvolassa mitä on mieltä kun musta tuntuu et mun paikat on päässy kypsymään ainakin ulkosuulta.:X3:
Juu iha ite kokeilin ku on ihan tuttua huttua ja tuntu aika hötölle. Mut haluisin kyllä lääkärin mielipiteen joka mahollisesti yltäis paremmin koklaamaan.:LOL:
Ja tunnen Itun liikkeet jotenkin...liian selvästi tuolla alakerrassa.

Vähän jännittää mitä siitä sokrurasituksesta tulee jos nää helteet jatkuu tämmösinä.
Mulla on muutenki paha olo koko ajan.:cautious:
Jos näyttää pahalta torstaina oman olon kanssa, mä siirrän sitä. Ihan sama vaikka toive olikin et rv28 mennessä. Jos mua heikottaa liikaa, tiedän että oksennan joten siirtyis kuitenkin ja paasto ym.säätö olis ihan turhaan kiduttu.:D

Mutta, poksuja tulin kans heittämään.
10vk että laps ois sairaalan kirjoissa täysiaikainen. Kamalan vähä!!:eek::love:

Viipulainen & Itu 27+0 *POKS*
 
Tuli mieleen et onko tätä raskausdiabeyestö pakko ns.seurata. Jos suoraan kieltäytyy ettei enää mittaa niin voiko siitä saada jonku sanktion? En nyt sentää kokonaa aio kieltäytyä mut nyt lomalla (vielä ens viikko) en kyllä päätäni sillä vaivaa ja syön jäätelön joka päivä vaikka ois kuin diabetes.
Kaikki neuvolakäynnit ja siellä tehtävät tutkimukset on tietty vapaaehtosia, ja saa niistä kieltäytyäkin, ei siitä mitään sanktiota seuraa. Onko sua pyydetty ihan koko ajan seuraamaan, monissa paikoissa kai otetaan esim. viikon verran aamusokereita ja sitten seuraavalla viikolla muutamana päivänä ateriasokereita, ja jos ei niissä sen ihmeempää niin sit joskus myöhemmin taas uudestaan? Ehkä sillon joku viikon tauko ei haittaa.
 
Diagnoosin jälkeen seurattiin 2vko ja sit tuli tauko. Kerkesin ennen soittoaikaa mitata 3päivää ja kaikki ok. Sanoin, että kun loma loppuu palaan siihen et mittaan 1-2krt/vko, mikä suositus.
Ei pitänyt pahana, koska kaikki omat mittaukset rajoissa.

Miten tuo luonnonvedessä uiminen. Mulla tulee alavatsakipuja kun on vedessä. Saankohan sieltä jonku tulehduksen mikä kypsyttää paikat (n)
 
Miten tuo luonnonvedessä uiminen. Mulla tulee alavatsakipuja kun on vedessä. Saankohan sieltä jonku tulehduksen mikä kypsyttää paikat (n)
Voisko ne alavatsakivut olla harjoitussupistuksia? Mulle tulee viileässä vedessä. Luulisin että jos ois tulehdus niin sitten ne kivut ja kirvely tuntuis muullonkin kun siellä vedessä. Mulle sanottiin neuvolasta että niitä pissatikkutestejä voi käydä siellä tekemässä muullonkin kun varsinaisina neuvola-aikoina jos epäilyttää tuommonen, niistähän näkee jos on proteiinit koholla mikä viittais tulehdukseen. Jos teillä ei voi niin mun mielestä niitä tikkuja voi ostaa ihan apteekistakin?

( . ) Tänne paukahti äitiyspakkaus eilen perille ja olin kyllä siitä tosi mielissäni. Miltei kaikki oli sellaista mille varmaan käyttöä löytyy, hieno asia että tuommoista tarjotaan. Vaikka ymmärrän kyllä ettei varmaan ainakaan uudelleensynnyttäjät sitä välttämättä halua kun kaikenlaista jo on valmiina. Ainoa mistä en tykännyt oli se itse laatikko, mun mielestä se oli vähän suhruinen ja väritkin painettu huonosti ja halvalla niin että kuvioiden rajat meni päällekäin ja väri osui kuvion ulkopuolelle. Voi olla että mulla oli sen suhteen maanantaikappale. Toki laatikon ruma painatus on aika pieni ongelma :) Silti oisin mieluummin ottanu jonkun niistä aiempivuotisista, kun aattelin että siinä laatikossa ois sit mukava säilytellä vauvamuistoja. No, en kuole tähän. :)

Äitiyspakkauksesta edelleen: mitkä teillä (jotka siis otitte sen laatikon) on aatokset siitä toppapuvusta, sehän taitaa olla aika iso loppuvuoden vauvoille. Minkälaisia talvivaatteita ootte meinanneet tulokkaalle hommata, tai mitä ehkä on jo valmiina? Haalaria, lämpöpussia, muuta, minkä kokoista? Vinkkejä vastaanotetaan. :) Oon jo tuherrellut vähäisillä taidoillani villaisia vaatteita jonkun verran. Onko täällä käsityövalveutuneita jotka haluais sen suhteen antaa vinkkejä?

Jaksamista kaikille helteeseen! Tukalaa on...
 
Viime viikolla oli toinen sokerirasitus ja taisin rasittua vähän liikaa. Nyt täytyy seurata kolmisen päivää viikossa sokereita synnytykseen asti.
Onneksi menin koko kokeeseen, ajattelin jo nimittäin että en mene, koska se on ihan hirveää. No nyt olen melko tosissani ottanut ohjeet. Vähäisenkin herkuttelun lopettaminen tai järkeistäminen onnistuu nyt helposti kun on todella hyvä syy. Lisäksi olen pohtinut asiaa 2. tyypin diabeteksen kannalta; äidilläni on 2.dm ja raskausajandiabetes ennakoi diabeteksen mahdollisuutta.

Äitiyspakkausta emme ota, tarvikkeita on jo olemassa ja vaatteita saa halvalla kirpparilta. Jonkinlaista toppahaalaria pitäisi katsastella, ei ehkä ihan vielä tarvita mutta kai ne kylmät joskus vielä tulee. Vaunut ostetaan myös käytettynä ja niitä olen jo katastellut netistä. Mielikuva oikeanlaisista on, tarjontaa on aika paljon. Turvakaukalo täytyy lienee hankkia ihan uutena, vierailta ei rohjeta ostaa käytettyä ja tutuilla ei ole nyt joutavia kaukaloita.

Haluaisin liittyä FB-ryhmään, @Hayle82 kautta on ryhmään aikaisemmin päässyt, mutta hänhän ei ole aikoihin täällä keskusteluissa ollut mukana. Onko muuta vinkkiä asian suhteen?
 
Eilinen järkyttävä helle ja työpäivä teki tepposet. Pyörän satula ja alkkarit hankasi alapään verille ja onnistuinpa saamaan sinne rakonkin :sick: :cry:.
Nyt ei kärsi istua eikä seistä pitkiä aikoja, takareidet kramppaa ja toosa on kyllä niin kipeä että itkettää. Bepanthenia oon laittanut, mutta eipä se sekään hirveästi auta.:mad:
Huomenna soittoa neuvolaan, että mitä tehdään.
 
@vuoririkristalli, miten niin kovasti onnistuit polkeen, oliko normaalia pitempi matka?

En oo alkuviikon jälkee uinut. Eilenki ku meni sänkyyn alko kuukautiskivut alavatsalla. Eipä auta ku seurata. Jotenki ei jaksa lähtä päivystyksern "kaiken varalta", vaikka näin neuvovat et pitäis käydä, jos epäilyttää.

Täällä joutuu arkenakin jonottaan akuuttiin, eivät anna aikoja kuin perusneuvolakäynneille. Ja ne jonotukset on yleensä tunteja. Hyvä keino kyllä karsia potilaita! Koskee siis kaikkia vauvasta vaariin ja kaikkia vaivoja tää käytäntö.

Kaippa se jokin vaisto sit hoksauttaa ku on tosi kyseessä :rolleyes:

Miten muuten ootteko jo miettinyt synnytystä? Mulla jo alkanut vanhat muistot palata :( onneks on aika varattu pelkopolille.
 
@Sonde Onko teillä neuvolaan mitään puhelinaikaa tai sähköstä asiointipalvelua josta vois kysyä tuosta? Ymmärrän kyllä ettei hirveästi huvita lähteä jonottelemaan päivystykseen näillä helteillä.

Minä oon muutaman synnytysvalmennusvideon netistä kattellut, mutten oikein isompaan selvyyteen oo asiassa päässyt. Kun ensimmäistä vasta oon menossa puskemaan niin ei mitään aiempia kokemuksia tietysti oo, ei hyviä eikä huonoja, joten paha sanoa mitä sitä toivois, paitsi tietysti tervettä vauvaa. Niissä videoissakin käskettiin etukäteen miettimään haluaako mieluummin pudendaalin, paraservikaalin, epiduuralin vai aquarakkulan vai minkä, ja haluaako avautumisvaiheessa kylpyyn vai suihkuun vai jumppapallolle vai joogaliinaan vai mihinkä, mutta en kyllä tiedä niistä läheskään tarpeeksi että osasisin sano mikä musta ois paras ja minkä vuoksi. Harjoittelijoita en oikein halua paikalle enkä oikeastaan mitään muutakaan henkilökuntaa sillon kun heidän ei oo paikalla tarvis olla, mutta toki sitten jos hätä tulee niin mun puolestani saa vahtimestarista eteenpäin hälyttää kaikki tarpeelliset.

Onko teillä muilla muuten pohkeet jumitelleet tai kramppailleet tai onko tullut suonenvetoja? Onko kellään mitään vanhan kansan kikkakuutosta siihen hommaan? Oon muutamana yönä heräillyt tosi tuskasiin suonenvetoihin, ja päivisinkin pohkeet on niin lukossa ettei hieroa kärsi. Oon vähän venytellä koittanu mutta en kovin vahvalla menestyksellä. Onkohan tääkin jotain helteen aiheuttamaa nestehukkaa, tai kääntäen liiallisen vedenjuomisen aiheuttamaa kalsiuminpuutosta?
 
Heipparallaa!
Ihana ihana viileys!:love:

Mulla oli perjantaina se rasitus ja se vika arvo oli just se raja-arvo 8.6.
Hyvä siis että pyysin päästä rasitukseen, vaikka se ei oliskaan mulle automationa tullut.
Voi toki olla, että kotimittauksissa ei mitään ilmenekkään, mutta koska oon projektisielu, odotan oikeastaan ihan innolla mitä tuloksia saan.
Eniten mua kiinnostaa nähdä osuuko mun omat fiilikset ruoka-aineista oikeaan kun sitten katsotaan niitä sokeri arvoja.(y)
Jätin mun neukalle viestiä jos saisin hakea mittarin jo ma-ti vaikka perjantaina oliskin neuvola. Mulla ei tämmösissä järki riitä odottamaan kyllä viikkoa että pääsen näkemään miten mun ateriointi vaikuttaa.:eek:

Mies oli myös ihana kun ilmotin että se radi napsahti niinkuin vähän epäilin. Sen sijaan että olis kysynyt mitä MÄ voin syödä, kysyi mitä ME voidaan nyt syödä.:LOL::love:
Sanoin kyllä että mun puolesta syököön mitä haluaa, mutta ei hän kuulema voi esim.herkutella jos tietää että mä en vois syödä samaa ja se herkuttelun idea ei toteutuis. :X3:
Mutta katsotaan sit mittauksien avulla. Mä en onneks oo karkki ihminen eli makean perään, mutta ei ne sipsitkään oo sen parempi välttämättä.
Alotan tiukalla linjalla ja sit testaan yksitellen just miten vaikkapa järkevä määrä sipsiä vaikuttaa arvoihin. Nyt ku helteet meni, ajatus jäätelöstäkin on aika etova.
Varsinaiseen normaaliruokailuun tolla ei näyttäs olevan mitään isoa vaikutusta mun kohdalla ainakin mitä niihin suosituksiin tulee. Onneksi. Mies myös pelkäs et joudun jollekkin näännytys dietille.:ROFLMAO: Onneks ei nälkää tarvii nähdä.:D


Muutoin olo nyt oikein virkeä. Eilen oli jo viileämpi ja siis se energian määrä!!:eek: Ihanaa kun jaksoi touhuta ja siis viime yö...rakkautta!! Sain nukuttua, en ees vessaan heränny.:LOL: Univelkoja siis kuitattu menneiltä viikoilta.

Viikko sit oli myös draamaa kun esikoinen joutui pyöränsä kanssa törmäyskurssille pihalla toisen pojan kanssa. Pyörät törmäs ja pojalta meinas irrota koko sormen kärki. Onneksi saivat tikattua. Siitä rytäkästä aiheutui kyllä supistuksia aika lailla, mutta ajattelin siinä lastenklinikalla olevan mullekkin apu lähellä kun naistenklinikka on kyljessä kiinni. Noh, kun poika rauhoittui, laantui supistelutkin samaa tahtia.
Tiistaina pitäis saada tikit pois ja tosiaan samalla reissulla toivoin jos sais sen mittarinkin itselle. Katsotaan.:)

Ja torstaina alkaa isommilla koulu.:eek:
Mä niin tiesin et tämä 10vk loma menee ihan hujauksessa!:X3:
Ja nyt kun koulut alkaa, alkaa myös aika suhaamaan vieläkin nopeammin.:whistle:

Itu on tosi vilkas neitokainen. Vaikka istukka on edessä, niin ainakaan mulla ei päde se että vaimentaisi liikkeiden tuntua. Tai sitten Itulla vaan on mega jytkyt jalat.:LOL:
Mä oon edelleen nähnyt unia että Itu syntyy ennen laskettua.(n) En tajua mistä tämmönen kumpuaa kun en omalla järjellä todellakaan usko että tulisi. Ennemminkin mun oletus on että menee vähintään muutamia päiviä yli.:D
Laskettu päivä ei siis merkkaa mulle mitään määrä aikaa enkä esikoisen jälkeen ole todellakaan ajatellut edes sitä sen ihmeempänä odotuspäivänä.:LOL:


Synnytyksestä olitte puhelleet.

Mä oon käyny sen isoimman ajatustyön läpi. Innolla mie sitä odotan. Ainoa mikä jännittää on se ettei voi tietää miten ja milloin synnytys käynnistyy. Kuopuksen synnytyksen toisinta ois aika kiva, keskimmäisenkin tosin ilman sitä alun makuutusta kun vedet oli menneet mutta tyttö ei ollut vielä kiinnittynyt kunnolla ja en saanut nousta.
Molemmat silti nopsia ja erittäin hyviä kokemuksia.
Nyt mun ainoa haave ois voida olla kotona tasan niin kauan ku minusta tuntuu hyvältä, ilman ylimäärästä aikapainetta.
Tytöstä oli tosiaan se vesienmeno ja kun ei ollu kiinnittyny-> heti sairaalaan, kuopuksesta piti lähteä kun appiukko tuli koska appiukon aikataulu, olisin voinut olla ainakin 2h vielä muuten kotona. Ja esikkohan käynnistettiin.:LOL: Et mikäli nyt ois planeetat kohdillaan ja saisin olla ihan rauhassa.:ROFLMAO:

Nyt on sen tason romaani että taidan jättää tähän, kun en edes muista mitä muuta oli tarkotus kirjoittaa.:whistle::LOL:

Viipulainen & Itu 28+1:love:
 
  • Tykkää
Reactions: amaia
Heippa taas! Täällä ei ole tapahtunut sen kummempaa joten ei ole ollut oikein mistä kirjottaa :LOL: Olin flunssan kourissa (taaaas!) viime viikon ja se vei aika tehokkaasti kaiken energian mutta muuten ei suurempia vaivoja mistä valittaa! Pääsin sokerirasituksestakin puhtain paperein (en muista mainitsinko siitä jo :whistle: ) joten olen ottanut ilon irti rajoituksettomasta ruokavaliosta.. :D

Masu tuntuu päivä päivältä raskaammalta ja tässä ollaan vasta vikan kolmanneksen alussa! o_O Tai tokan kolmanneksen lopussa, miten nää menee. Nyt menossa 29. viikko. Painoa oli pari viikkoa sitten kun mitattiin niin tullut +6kg. Ehkä vähän hirvittää miten tätä palloa jaksaa kantaa vielä 11 viikkoa kun painoa voi tulla vielä toiset 6kg lisää! Nukkuessa kyljen kääntö on jo tässä vaiheessa sellaista ähinää ja puhinaa ja vähän jopa kivuliasta, joten apua miten tässä vielä käy..

Synnytystäkin pitäisi siis kai alkaa jotenkin ajatuksen tasolla miettimään..:eek: tuntuu kyllä vielä niiiiin kaukaiselta asialta (toivottavasti!), mutta eihän näistä koskaan tiedä. Masussa ollaan usein aika rauhallisesti joten en osaa sanoa onko tyyppi vaan tosi rento tapaus vai vaikuttaako tämä istukka nyt jotenkin tosi paljon vaimentavasti. Potkuja tuntuu mutta ei ne nyt mitään kovin voimakkaita ole. Jos masun päällä on tavaraa niin ne kyllä keikahtaa :D Usein liikkeet tuntuu vasta illalla kun pääsee kyljelleen, voi mennä koko päiväkin niin etten huomaa mitään.

Hyviä vointeja ja mukavaa viikon alkua kaikille!
amaia ja pikkuinen 28+4
 
Ohhoijakkaa, tässä tuli kyllä päänsärkyä kerrakseen tän radin kanssa.
Mikään ei mua tässä edes vaivannut, mutta kun mun neukka soitti tänään ja kertoi että jotta saan mittauslaitteen, mun tulis osallistua 1,5h ryhmätapaamiseen toisella puolella kaupunkia aamusta ja lapsia ei voi tuoda mukaan, mulla keitti yli.
En mä siinä puhelimessa mitään alkanu paasaamaan, mutta perjantaina ku on neuvola, aion ilmoittaa et ei tää homma kyllä näin mene, ainakaan mun osalta.
Yhtälö on jo kuopuksen hoidon osalta aika mahdoton, plus se että mä en halua mihinkään ryhmätilaisuuteen puhumaan ventovieraiden kanssa mun terveydentilaa koskevista asioista. Se mittari on tultava mulle jollain muulla tavalla.
Ja siis sekin että tämmösen takia on aivan muka ok että mittaukset aloitetaan vasta joskus vaikka 2vk päästä. Aivan uskomatonta säästöpelleilyä.:mad:
Saas nähdä mikä taisto tästä saattaakaan kehkeytyä, tiedän et mun neukka tajuaa pointin enkä mä sitä tietenkään moiti, en vaan kykene nielemään tämmöstä systeemiä missä ei MUKA ole vaihtoehtoa valita ryhmäohjauksen ja yksityisen ohjauksen välillä mun hoitoa koskevassa asiassa.:confused:

Kiitos ja anteeksi!:D

Viipulainen & Itu 28+2
 
@viipulainen , mua yrittivät saada mahd.pian vastaanotolle et käydään teoriat ja saan mittausvälineet. En millään ois meinannu saada sinnekin töistä vapaata (kun on jo neuvolat ja äitiyspolikäynnit, diabetekselle vielä eri paikka ja hoitajat ku neuvola). Kysyin itse et eikö voi hoitaa puhumiset puhelimessa eli se ns.teoria. Hoitaja ei nähnyt sille estettä, hän siis soitti sovittuna ajankohtana ja käytin kahvitaukoni siihen. Sit sovimme et haen laitteen päivän lopuksi (heillä ei enää sillon virallisia vastaanottoaikoja) ja hoitaja näyttää käytön. Nehän on niin yksinkertaisia ettei kyllä erillistä opastusta tarvita vaan kirjalliset ohjeet riittäis :rolleyes:

Soita siis ja koita tämmöistä käytäntöä. Vetoa kiireeseen/esteisiin niin ainakin mulle järkkäsivät asiat näin. Itsekään en mihkää porukka tapamiseen kyllä lähtis istuun.
 
@viipulainen , mua yrittivät saada mahd.pian vastaanotolle et käydään teoriat ja saan mittausvälineet. En millään ois meinannu saada sinnekin töistä vapaata (kun on jo neuvolat ja äitiyspolikäynnit, diabetekselle vielä eri paikka ja hoitajat ku neuvola). Kysyin itse et eikö voi hoitaa puhumiset puhelimessa eli se ns.teoria. Hoitaja ei nähnyt sille estettä, hän siis soitti sovittuna ajankohtana ja käytin kahvitaukoni siihen. Sit sovimme et haen laitteen päivän lopuksi (heillä ei enää sillon virallisia vastaanottoaikoja) ja hoitaja näyttää käytön. Nehän on niin yksinkertaisia ettei kyllä erillistä opastusta tarvita vaan kirjalliset ohjeet riittäis :rolleyes:

Soita siis ja koita tämmöistä käytäntöä. Vetoa kiireeseen/esteisiin niin ainakin mulle järkkäsivät asiat näin. Itsekään en mihkää porukka tapamiseen kyllä lähtis istuun.
Tässä on se että terveyskeskus ei muka hoida radi asiaa lainkaan vaan homma on keskitetty melkein tunnin matkan päähän toiselle puolelle kaupunkia. Huoh!
Mutta, eipä se mitään, perjantaina on mulla neuvola aika joten mun hoitaja saa kehittää jotain. Noi mittauslaitteet on mulle tuttuja kun löytyy piiristä diabeteslaisia ja oon nähnyt ja jopa kokeillut ottaa iteltäni verensokerin.
Tässä paketissa vaan tosiaan hiertää liikaa mulla se, että mun pitäis mennä pakolla johinkin ryhmään jossa mulle henkilökohtaisesta asiasta tulee väistämättä "jokaisen asia" huoneelliselle tuntemattomia ihmisiä.
Eli jo ihan jokaisen oikeuksien puolesta tollanen muka pakollinen ryhmätapaaminen on ihan huuhaata, sen mittarin pitää onnistua löytää mun käsiin muulla keinolla, oli se sit omalta terveysasemalta tai sitten tosta paikasta, mutta niin että se annetaan mulle ihan privaatisti ilman ulkopuolisia ihmisiä.:D
Mulle on vaan jotenkin järkytys että joudun ees alkaa poikkitelaks tämmösessä asiassa.:cautious: Ja ahdistaa sellasten puolesta jotka pelkää tollasia ryhmätilanteita, mutta on tavallaan liian kilttejä tai ujoja sanomaan vastaankaan.:oops:
Noh, katotaan perjantaina millasen sopan mä saan aikaiseksi, vähän säälin jo mun hoitajaa, mutta ei mahda mitään nyt.
Sitäpaitsi, mä haluan päästä mittaamaan asap, tuntuu etten uskaltais syödä mitään niistä suosituksistakaan kun pelkään että siellä lymyää joku papu joka saa aikaan mulla jonkun järkyn sokeriarvon.:LOL:
 
@viipulainen Mulla on odottavalla kaverilla melkein sama tilanne kun sulla, tuli radi-epäily ja yksi ja ainoa konsti sen mittarin saamiseksi ois just tuollainen ryhmätapaaminen, joka on kuulemma PAKOLLINEN, (no ei oikeasti tietenkään ole, mutta sitä sanaa käyttivät), koska muuten ei saa diabeteshoitajaa yhteyshenkilöksi eikä kukaan tee lähetettä polille jos tulee ongelmia (tietysti tekee vaikka se oma neuvolantäti tai joku). Ongelma on siinä että hän on töissä eri paikkakunnalla ja ne ryhmätapaamiset on kuulemma aina samana päivänä viikossa klo 9:30, jollon hän joutus oleen pois jostain todella tärkeästä työjutusta kun reissuun menee käytännössä koko päivä. Hän oli ehdottanut että hän käy sitten yksityisessä neuvolassa diabeteshoitajan kanssa saamassa ne ohjeet mitä tarvii ja hommaa itse apteekista sen mittarin, mutta sillon sanoivat että ei käy missään nimessä koska se ohjeistus ei oo sama kun mitä he antaa ja he on kuitenkin hoitovastuussa. Tuskin nyt kovin monenlaista ohjeistusta voi saada siihen miten otetaan verensokeri sormenpäästä, kai? Lopulta hän sitten perui sen työjutun kun kyllästyi siihen hoitajan "nyt sun pitäisi kyllä priorisoida lapsesi terveys" ja "et sinä korvaamaton siellä töissä ole" -saarnaukseen ja meni sinne ryhmään. Oli kuulemma hänen mukaansa tunti jotain ihan yläasteen terveystiedon tasoista "rahka on maitotuote" opastusta ja se lopun "kun tästä napista painaa, tulee neula joka tuikkaa" ois ollu mittarin kuvallisesta käyttöohjeesta opeteltavissa. Loppuaika jokaisen piti kertoa mitä tunteita nyt asia herättää, ja meni kuulemma todella kiusalliseksi kun ei kukaan halunnut sanoa mitään. Voin kuvitella, harva varmaan tuollaisessa tilanteessa haluaa, en minäkään haluaisi.

Mulle ei oo ihan tuollaista törmäyskurssia tullut, mutta kun koitin kysellä kuinka tärkeää on osallistua niihin perhevalmennuksiin jotka myös on keskellä päivää ja vie puoli päivää, sain samanlaisen "sinä olet hautomakone, ei sinua töissä mihinkään enää tarvita" tyyppisen luennon. Ei nyt tietenkään noilla sanoilla mutta käskettiin ilmoittaa pomolle että minulla on nyt tärkeämpääkin tekemistä, ja vielä sanottiin siitä että kyllä minun hommat aina voi joku muukin töissä hoitaa. Musta tuo on jotenkin todella neuvolalähtöistä ajattelua, koska todellisuudessa eihän se mitenkään juuri lapsen parhaaksi ole olla jossain mittarinhakureissulla tietyssä ryhmässä kello se-ja-se, vaan se on neuvolan parhaaksi koska saavat hoidettua monta odottajaa kerralla virka-aikojen puitteissa. Lapsi ei varmaan voisi yhtään sen huonommin vaikka kaveri olisikin mennyt töiden jälkeen sinne yksityiseen neuvolaan tai jos minä osallistuisin imetysvalmennukseen iltapäivällä enkä keskellä päivää, tuskin imetys sen takia epäonnistuisi. Ja onhan meistä varmasti moni työnantajalleen hyvä työntekijä vielä plussatestin jälkeenkin, niin tyhmää tuollainen "ei sinua töissä enää tarvita" -lannistus. Harvalle varmaan palkataan sijainen heti kun neuvolakäynnit alkavat, joten monilla työpaikoilla oikeasti varmasti on ongelmia jos joku on paljon pois jo ennen äippikselle jäämistä, ja kurja se on työkavereille kaikki kipata. Kyllä minä tiedän että siihen on OIKEUS, mutta musta ois hyvä jos siihen ylimääräiseen vaivaan ois joku muukin syy kuin se että iltapäiväajat luennoille on niin kysyttyjä että ne menee heti.

Muuten oon kyllä tyytyväinen neuvolaan, mutta nuo ajat joita meillä saa käytännössä yhden vaihtoehdon ota-tai-jätä -tyyliin on vähän ongelmallisia käytännön järjestelyjen vuoksi. Eikä siinäkään vielä mitään, mutta kun siitä ei saisi edes olla harmissaan koska pitää vain ajatella että se on lapsen parhaaksi. Varmasti onkin, mutta olen minä ollut harmissani siitäkin jos ei vaikka hammaslääkärille meinaa saada aikaa, ja en silloinkaan ajatellut että työ on tärkeämpää kun mun kipeän viisaudenhampaan poisto. Toivoisin vaan että paremmin ymmärrettäisiin että raskaana olevalla on varmasti muutakin elämää, isompia lapsia, työjuttuja, kulkemisongelmia ja niin edelleen, ja se on ihan normaalia vaikka kuinka haluaisi lapselle parasta.

Nonnih, sainpas purettua turhauman. :)
 
@Montecea ai jestas mitä touhua.:cautious:
Mua jos alettais moralisoimaan vauvan terveydestä, lähtisin siltä seisomalta paikalta, koska siitä ei ole kysymys lainkaan vaan ihan jo vaikkapa yksityisyydensuojasta jonka puitteissa kaikilla pitää olla vapaus valita kuka pääsee osalliseksi itseä koskeviin tietoihin, tässä tilanteessa siihen että on diagnosoitu radi. Radi, kun nyt on terveyden tilaa koskeva diagnoosi, on jokaisen henkilökohtainen asia ja mikäli siltä tuntuu, ei tosiaan ole mikään pakko mennä tilaisuuteen, jossa oma terveydentila tulee ulkopuolisten tietoon.
Jos terveydenhuolto katsoo niin vahvasti olevansa vastuussa hoidosta, tulee sen sitten järjestää vaikkapa sitten tapaaminen kahden kesken hoitajan kanssa, jossa asiat käydään läpi.
Ja tosiaan, mitään ei ole PAKKO.:LOL:
Jos mun ehdotukset ei käy, niin sit ne ei käy, voin mä käydä vaikka joka viikko sokerirasituksissa (joo ei sama ollenkaan oikeesti) jos muka mitään muuta tapaa ei löydy. Oon hyvin itsepäinen tietyissä jutuissa, harmi että tämmösestä nyt ilmeni yks asia jota en voi hyväksyä.
Mut katotaan miten tää etenee.
Uskon tosiaan että mun hoitaja kyllä ymmärtää eikä ala mussuttamaankaan sitä perinteistä "mut kyllä sun kannattaisi" fraasia enempää, hän on ollu mulla ja lapsilla jo 10v niin tuntee kyllä mut, tosin tää on eka kerta kun mä joudun alkaa pitämään puoliani systeemiä vastaan.:whistle:

Ja olis ehkä jopa hyvä jos äidit ilmaisin tahtoaan vähän pontevammin asioissa jotka ei tunnu asiallisilta, ehkä niihin sillon tartuttais kun mietitään palveluja. Nyt mennään vaan säästöt edellä, sen sijaan että mietittäisi monipuolisesti, että kaikkia asiakkaita ei voi niputtaa samaan nippuun ihan mielivaltaisesti.:cautious:

Ja hei kivan kannustavaa kuulla tollasta ettei itsekkään sais arvostaa omaa työpaikkaansa ja työpanostaan koska odottaa vauvaa. Ihan mahtavaa (sarkasmia).:LOL: Huoh!
 
  • Tykkää
Reactions: Vuorikristalli
Onpas outoja neuvoloita teillä. Minä en toki edes tiedä nykyisestä perhevalmennuksesta mitään, mutta aikoinaan ne järjestettiin iltaisin.

Onko keneltäkään kyselty isän osallistumisesta neuvolakäynteihin? Multa enää ei, mutta jotenkin en koskaan oo ymmärtänyt, minkä takia sen isän pitäis siellä neuvolassa olla? Eikö riitä, että äiti joutuu järkkäämään työkuviot niiden takia, vieläkö isäkin pitäisi joutua korvaamaan jonninjoutavat poissaolot työstä? Jos minä kusen purkkiin, mitataan paino ja verenpaine ja kohdunpohjan korkeus niin mitä pirua se isä siellä tekee? Itse olen aika pidättyväistä sorttia, joten en todella sieluani avaa terveydenhoitajalle, mies on samaa maata. (Ja on se sitte ultrissa mukana ollut.) Ihan eri juttu tietysti olis, jos se nyt haluais sinne tulla.

Sen verran vielä, että yksi meidän lapsista on erityislapsi, jonka takia omaan kotiin esim on pakko päästää kirjava joukko "asiantuntijoita". Mulla on ihan helkutin tiukat rajat siinä, mitä jaan ja mitä en ja mitkä on ns perheen sisäisiä asioita. Erityislapsi on aina vähän vähemmän vanhempiensa oma kuin tavis. Näinä vuosina on tullut opittua valittamisen jalo taito ja opiskeltua lakikirjasta osa melkein ulkoa :D

Vuorikristalli 30+4
 
@Vuorikristalli ei oo ekan käynnin jälkeen kyselty miehen perään. Sillon kysyttiin haluaako/pystyykö isä osallistumaan käynteihin ja kun sanoin että vuorotyö on vähän haaste, että ei lähtökohtaisesti pysty tulemaan kuin ultriin ja sitten siihen isyydenvahvistukseen, niin asia oli sillä selvä.

Ja täällä myös erityislapsi. Neuropsykiatriset kartoitukset aloitettiin eskarivuotena, lopputulemana ei mitään diagnoosia saatu, mutta sen verran sentään saatiin että tiedettiin tunnesäätelyn mm.laahaavan n.1-2v jäljessä ja se asetti omia haasteitaan.
Mä jouduin kuuntelemaan mm.pojan koulussa ihan ulkopuolisen opettajan haukkumista palaverissa siitä, että pojalla ei ollut lääkitystä. Sitä ei siis edes hoitava lääkäri suositellut, mutta pääsinpä sit tommosessakin jutussa puolustuslinjalle. Nykyään homma pelittää jo aika kivasti kun en oo päästäny tätä ko.tyyppiä enään osalliseksi pojan asioihin.
Kyllä sitä tosiaan kaikenlaista saattaa joutua alkaa vääntämään.:oops:
 
Minä oon muuten kiinnittäny huomiota siihen että Kanta-tietoihin neuvolassa aina merkkaavat tuunko yksin vai miehen kanssa, ja jos mies on poissa niin miten oon kommentoinu asiaa käynnillä. Musta se on vähän outoa. Jäisin itsekin pois sellaiselta peruskäynniltä jos vaan keksisin jonkun tavan pissata purkkiin etäyhteydellä, koska eipä niissä verenpaineiden mittailuissa ja muissa rutiineissa mitään niin säkenöivän kiinnostavaa ole. Siis todella hyvä että seurataan, mutta ymmärrän varsin hyvin ettei varsinkaan useampien lasten isillä nyt niin valtaisa kiinnostus niitä käyntejä kohtaan ole. Toki ultrat on eri asia, mutta aikatauluongelmia niissäkin varmasti tulee.

Täällä on käynnit tosi pikaisia, aikaa varataan 20 min mut yleensä oon ulkona 10-15 minuutissa, joten ymmärrän hyvin ettei varsinkaan kauempaa töissä käyvät hirveästi motivoidu piipahtamaan.
 

Yhteistyössä