Lokakuu 2018

@Montecea olin yhteydessä puhelimitse omaan vakuutusyhtiöön, oikeastaan muissa asioissa, mutta siinä samalla asia tuli puheeksi ja riitti tieto lasketusta ajasta. Itsellä OP-Vakuutus.
Ja tosiaan, ei ole osana vauvavakuutusta. Otin sen erillisenä, tosin on jatkuvana koska tuli edullisimmaksi ja saan samalla siitä sen kortin, jos tarvitsee reissussa. Tietysti toivotaan ettei tarvitse.. :)
 
Hooh..karsee flunssa.:sick:
Onneks miehellä alko loma, että osasinki ajottaa hyvin.:ROFLMAO:
Mies ja kuopus lähtee kohta hakee mäkkisafkaa, tuntuu et tarvii saada kaloripostosta tavaraa tähän oloon.:D
Ei siis oikein mikään maistu, nestelinjalla ollu koko päivän. Torstaina ois neuvola joten ois kiva jos olo ois jo parempi sillon, en aatellu peruuttaa aikaa kun flunssat kestää mulla sen sata vuotta, joten jos pitäis oottaa tervehtymistä, niin menis varmaan loppu kuulle ja haluun ne hiton kelapaperit kouraani.:X3:

Mä aloin kattoa tota neuvolakorttia ja mitä lääkäri sinne oikein kirjasi. Toi paino asia nyt oli kyllä aivan hämmentävä. Painosta nyt muistan että pisti vaa'alle kaikki vermeet päällä (myös kengät) ja kirjasi sen. Sitten katoin ettei se painonmuutos/vk pidä myöskään paikkaansa.:whistle: Noh, samapa tuo sikäli, mutta vähän huvittavaa.:LOL:
Ja nythän ei oo oma neuvolatätsy ees jolle meen ku on kesäneuvola, saas nähä millanen tyyppi kyseessä.:LOL: Eli ei isompia odotuksia torstailta, lähinnä vaan ne kelapaprut mielessä.:D

Hullua muuten, tässä on vaikka loppukuinen oonki, enään alle 14vk ja vauva lasketaan täysiaikaiseksi.:eek:

Mutta..nyt könyttävä peiton alle nessukasan viereen.:p

Viipulainen & Itu 23+2
 
Piti vielä päivitellä omia kuulumisiakin.
Tänään tosiaan neuvola, oma tätsy paikalla.
Sokerirasitus oli kyllä paikallaan, vaikkakin lähete oli unohtunut. Ja arvot olivat hyvät, unohti kirjata ne vihkoon mutta odotan että päivittyy Kantaan. Siitä huolimatta joudun/saan mittailla arvoja. Laittaa lähetteen Hyvinkäälle johonkin arvioon, kahteen erilaiseen kai. Sf-mitta oli korkea, 28, (sf-Mitta eli kohdun korkeus) ja sitten anestesia lääkärin pitää tsekata selkä että onnistuu puudutteet, jos tarpeen. Ja nyt eka kerta kun painoa tullut reippaalla kädellä viime kerrasta, ehkä vähän liikaakin. Muistutti ettei saiai kauhiasti tulla lisää, koska silloin sairaala voi vaihtua. Ja sitä en kyllä itse halua.

Sydänäänet kuuluivat ja potkujakin tuntuu ihan hyvin. Hb oli laskenut 114, joten rautalisä pitää aloittaa. Raja on kuulemma 115 kun alkavat suositella sen käyttöä. Pitää sitäkin siis ostaa. Mutta kaiken kaikkiaan mukava käynti. Sain seuraavan neuvolan rv 30 eli kolmen viikon päähän ja onnistui saada myös lääkäriaika elokuulle ennen reissua, joka kirjoittaa "lentoluvan". Ei tarvitse sitä murehtia, oli epävarmaa onko lääkäriaikoja vielä varattavissa yms..

Nyt on lantiosäryt alkaneet, sellaista pingviinikävelyä. Toivon että olisi nyt vain tällainen tämän päivän juttu eikä koko loppuraskauden. Tosin saanut ollakin yllättävän mukavasti.. :)

saraneito ja rv 26+5
 
Minäkin voisin vielä uskaltautua tänne mukaan, jos seuraan sopii :) Olen kyllä seurannut keskustelua melkein alusta saakka, mutta jostain syystä ei ole tullut aiemmin tarvetta kirjoitella itse. Nyt kuitenkin olisi sellainen olo, että olisi kiva päästä vertailemaan kokemuksia samassa vaiheessa olevien kanssa.

Eli Iiris80 / LA 19.10. / 1.lapsi / tyttöveikkaus

Mulla on siis rv 24+2 menossa ja olo on ihan jyrän alle jäänyt! Mulla on hemoglobiini tosi alhaalla, edellisessä neuvolassa pari viikkoa sitten oli 102 (oli jossain kohti alle sadankin) ja nyt tuntuu että on raudasta huolimatta laskenut edelleen, niin kuolemanväsynyt olen koko ajan. Töitten jälkeen en jaksa oikein mitään, mikä on tietysti tosi kiva kodin kaaoksen ja koiran ulkoilutuksen kannalta... Täytyy katsoa menisinkö huomenna mittauttamaan tuon hempan uudestaan ja kysymään sairaslomasta. Mulla ei olisi kuin tämä viikko ennen kesälomaa, niin että ajattelin että se menisi vaikka päällä seisten, mutta tänään oli kyllä sen verran tuskaista että en ole enää varma. Selkäkin alkoi vihoitella, mikään asento ei ole hyvä, ja mahaakin on jomottanut pari päivää oikein urakalla... Vali vali.:whistle:

Piti kommentoida vaikka mitä, mutta nyt kun en pääse katsomaan edelliselle sivulle en enää muista mitä ne mahtoi olla. Mulla lakkaa varmaan aivotoiminta kokonaan ennen laskettua aikaa, tuntuu ettei nytkään enää pysy asiat päässä! :LOL: Ai niin, synnytystoiveista ainakin. Mulla on sellainen ajatus, että tykkäisin koittaa selvitä ilman lääkkeellistä kivunlievitystä mahdollisimman pitkälle. Ensisynnyttäjänä ei kyllä osaa yhtään ajatella, millaiset kivut ovat, niin että jos tuntuu etten kestä, haluan kyllä sitten kuitenkin kaikki tarpeelliset tropit! Mulla tulee synnytykseen mukaan doula (odotan yksin) ja toivon että hänen kauttaan saisi tietoa noista lääkkeettömistä kivunlievityskeinoista ja rentoutustekniikoista. Mua kiinnostaisi ammekin, mutta saa nähdä onko siihen mahdollisuutta, TAYSissa kun on käsittääkseni vain yksi. TENSiä olen kokeillut muussa yhteydessä ja se oli ainakin siihen kipuun ihan hyvä.

Hankintoja olen tehnyt toistaiseksi vähän, oikeastaan vain jonkin verran vaatteita. Ajattelin kesälomalla sitten aloittaa senkin kunnolla. Haluaisin hankkia mahdollisimman paljon käytettynä, teen sitä omienkin vaatteiden ja muiden tavaroiden kanssa, niin että se tuntuu luontevalta. :)Äitiyspakkauksen kyllä otan, niin että saa vauva kyllä jotain ihan uuttakin
:)

Iiris ja kirppu 24+2
 
@saraneito Saitko ihan julkiselta tuon todistuksen lentoyhtiötä varten? Täällä ei lääkäri kirjoita vaikka ois sopivasti lekurineuvola ennen matkaa, pitää yksityiselle varata aika. Hassua sinällään, että todistuksen pitäisi olla "hoitavalta lääkäriltä", mutta nyt siis yksityisen yleislääkärille sanomaan että voin ihan hyvin kiitos, voitko kirjottaa sen paperille. :)
 
@Iiris80 tervetuloa!:)

Kannattaa käydä mittauttamassa hemppa vielä ja itse pyytäisin myös ferritiinimittausta. Se on yleensä kiven takana, mikä on älytöntä, mutta kertoo todellisen rautavaraston tilan. Sinulla se voi olla tosi matala koska hb on noin matalalla.
Ja rauta annosta kannattaa lisätä, ottaa vaikka kahta eri valmistettakin ja muistaa ettei samaan aikaan tai lähellä raudan ottamista pidä maitotuotteita nauttia lainkaan sillä se estää rautaa imeytymästä.

Ja doulasta on varmasti apua suunitellessa.
Koska kipu on kokemuksena tosi yksilöllistä, myös joka synnytyksessä (vaikka ei olisi ekaa kertaa asialla), niin ainoa varma vinkki on, että kannattaa ennemmin heittäytyä mukaan kuin vastustaa supistuksia. Sillä pääsee jo pitkälle, kuka tietää vaikka ihan loppuun astikkin. Tulihenkilöllä on todella iso merkitys, sitä mie kamalasti huutelen.:LOL: Hän kun toimii sekä synnyttäjän turvana ja auttajana, myös mahdollisesti äänitorvena jos ei saa enään kivulta tai synnytyskuplastaan asioita sanottua, silloin on ihanaa että on se joku joka tietää omat toiveet ja osaa vähän lukea sinua, turvallisuuden tunne nousee ihan valtavasti.:love:
 
@Montecea joo siis saan julkiselta, ihan neuvolalääkäri se on joka sen kirjoittaa. Muuten olisi pitänyt mennä itse metsästämään lääkäriä, jos aikoja ei olisi ollut.. Silloin sekin kyllä julkiselle. Tosin ajattelin, että jos neuvolan kautta ei olisi onnistunut, olisin kysynyt työterveydestä olisivatko suostuneet tällaisen raapustamaan kun vielä matkaan ikään kuin työkykyisenä, ennen ä-lomaa.

Illalla menin sitten tilaamaan vaunut!!! Olen niitä katsellut netistä useasti, semmoiset Carena Gotlandin sisarusvaunut.. Oli nii hyvä tarjous että piti laittaa tilaukseen, ettei hinnat nouse.. Ja mieskin sanoi sitten että tilaa. Tänään jo viesti että ovat lähteneet matkalle mun luokse. Katsotaan ovatko ennen äitiyspakkausta perillä :D

saraneito ja rv 26+6
 
Kiva kun täällä on näin vilkkaasti rupateltu! Mä oon ollut pitkän viikonlopun vietossa (eilinen oli arkipyhä täällä), mutta ihan kotona se meni kun flunssa on vaivannut ja sen kylkiäisenä sain käsivarrenkin ihan hirveeseen jumiin istualleen nukkuessa. :X3: En sitten saanut mitään kivaa aikaiseksi kuin syötyä :D ja katsottua jalkapalloa - nukkuminenkin olis ollu kivaa mut ei oikein onnistunut em. syistä. :cautious:

Rautalisistä puheen ollen, piti vielä mainostaa käyttämääni Maltoferia joka on mulla toiminut tosi hyvin. Sitä näyttää saavan Suomestakin. Syön itse semmosta missä on rautaa ja foolihappoa yhdessä. Mulle lääkäri määräs sitä ns. ennaltaehkäisevästi ja oon syöny sitä jo 2kk. Sen voi ottaa aterian yhteydessä eikä tarvi mitenkään rajoittaa ruokailua, mutta oon silti yrittäny syödä vasta tunnin pari ruokailun jälkeen. Itse oon herkkävatsainen ja menee helposti löysäksi mutta rautalisällä vatsa on toiminut jopa paremmin kuin ennen raskautta. Pitääkin seuraavassa tarkastuksessa pyytää että ne rauta-arvot mitataan uudestaan, mutta olo on niin hyvä että en usko että ongelmaa.

Hankinnoissa oon vihdoin päässyt jonkinlaiseen alkuun, tilasin vauvalle sängyn/kehdon. Sellainen, mikä tulee oman sängyn reunaan jatkoksi ja saa laidan pois. Meillä ei ole toista makkaria ja tilaakin niin vähän toistaiseksi että vauveli nukkuis meidän lähellä väkisinkin. Tällaisella sivusängyllä mun ei tartte nousta ollenkaan syöttämään vaan kurkotan vaan nappaakseni kaverin ruokailemaan. Tää ois tää suunnitelma, katsotaan miten toimii käytännössä :ROFLMAO:.

Tällä viikolla tiedossa vika lentäen tehty työmatka mutta onneksi taas aika lyhyt lento, joten kunhan flunssa ei pahene yläilmoissa niin eiköhän sekin hyvin mene.

Mukavaa viikkoa kaikille!
amaia ja pikkulikka 23+6
 
Kiitos kysymästä @Ane773, loma OLI mukava. Ihanan rentouttavaa oli olla mökillä kerrankin niin, että ei tarvitse hätäillä koska lähdetään kotiin. Nyt jo toista päivää töissä loman jälkeen. Kelalta haettu kaikki äitiys- ja vanhempainrahat ja lapsilisät laitettu vireille ja aitiysavustus haettu. Töihinkin ilmoitin äitiyslomasta ja laitoin hakemukset vireille niistä.

Joku kyseli, millaisia synnytyssuunnitelmia on. Tällä kertaa ei oikein mitään vielä(kään). En tosin ole ajatellut koko asiaa lainkaan. Ensimmäinen sype-käynti on perjantaina, jospa siinä paremmin avautuu keskustellessa itsellekin, mitä haluan. Ainakaan en halua joutua makaamaan siinä käyrässä niin kauan kuin viimeksi :(
Edellisellä kerralla oli suunnitelmat mm käynnistyspäivä ja kivunlievitysajatuskin, mutta nehän meni sitten ihan hänekseen. Kun aamulla piti mennä käynnistykseen, tyttö syntyi yöllä aikamoisella rytinällä. Lapsiveden menosta tytön syntymään noin puolitoista tuntia. Ehdin kyllä toivoa saavani spinaalin (en ole koskaan saanut sitä, olisin halunnut kokeilla), mutta kun kätilö alkoi laittaa puudutuspöytää valmiiksi, sanoin, että unohda koko juttu, se tulee nyt.

Olen siis edellisessä ja tässä raskaudessa käynyt sype-polilla. Sitä en osaa sanoa onko siitä ollut apua. Viime kerralla harmitti, että lääkäri vaihtui joka kerta -ei päässyt syntymään minkäänlaista hoitosuhdetta. Jokaisella oli oma mielipide siitä mitä pitäisi tehdä. Koen, että äitejä ei oikein kuunnella salissa. Vaikka minä tosiaan viimeksi sain kuudennen lapsen, vastaanottava kätilö oli nyreissään, kun tulin "pelkän" lapsivedenmenon takia. Spinaalista sanoi monta kertaa, että kun se ei kestä kuin 2 tuntia se vaikutus. Ärsyttävää ja alentuvaa kohtelua, koko synnytys ei kestänyt kahta tuntia!

Huh, tulipas tästä vuodatus...

@Iiris80 tervetuloa :)
@Montecea millä perusteella neuvolalääkäri kieltäytyy kirjoittamasta sitä todistusta? Kuulostaa erikoiselle.

Vuorikristalli H25+4
 
Lyhyt omanapapäivitys: Kävin tosiaan tänään työterveydessä ja hb oli 101. Lääkäri laittoi mut vielä laajempiin labroihin, mm. tuo ferritiini, misä sanoit @viipulainen. Erikseen kun pyysin, sain sairaslomaa 3 päivää, eli enää perjantai ennen kesälomaa lusitavana. Itse asiassa ihan kiva mennä silloin vielä töihin, ehdin vähän raivata pöytää ja tehdä listaa loman jälkeen hoidettavista asioista, kun siinä kohti en enää kuitenkaan muista mikä jäi kesken :) @amaia - mulle joku muukin vinkkasi Maltoferistä ja kävin sitä sitten ostamassa tänään, toivottavasti sopii minullekin!
 
@Vuorikristalli tosi kurjaa että sulla(kin) on koettuna se ettei kuunnella.
Mun mielestä samantekevää onko kyseessä ensikertalainen tai uudelleen synnyttäjä, synnyttävää äitiä pitää kuunnella ja ottaa tosissaan. Koska kaikki on yksilöitä ja jokainen synnytys on yksilöllinen tapahtuma eikä koskaan identtinen muihin verrattuna, ei hoitohenkilökunnalla saisi minusta olla yhtään "kaikkitietävä" asenne yhtäkään synnytystä kohtaan.

@Iiris80 jos ferritiini on liian alhaalla, toivonmukaan pääset tankkaukseen. Se kohentaisi oloa pian ja lisäksi hb pysyisi varmaan loppuraskauden ajan hallinnassa ihan rautatabuilla.
 
@Vuorikristalli Eivät täällä julkisella kirjoita kun lääketieteellisiin tarkoituksiin tai työnantajalle, vakuutuksiin ja matkoihin ym. joutuu maksamaan itse koska ei kuulemma ole julkisen terveydenhuollon tehtävä. Luulisi ettei se iso lisähomma ole kun siellä lekurin vastaanotolla jo istuu, mutta toisaalta edellinen neuvolalekurin vastaanotto kesti 8 minuuttia ovesta sisään ja ovesta ulos, joten kyllä kai se lisäisi niitä vastaanottojen pituuksia jo puolella :).

Osaako muuten joku kertoa miksi Kelan sivut ohjeistaa käyttämään tulotietoina vuoden 2016 tietoja, kun toisaalta jossain paikoissa puhutaan edellisen vahvistetun vuoden verotuloista? Eikös 2017 ole jo vahvistettu? Ja kuten arvaatte, tässä on oma lehmä ojassa, 2017 oli vähän parempi tulovuosi...
 
Itsekin piti tuota vähän katsoa, tosiaan Kelan ohjeissa oli kohta että jos äitiysloma alkaa 1.1.2018 jälkeen, käytetään vuoden 2016 vahvistettua verotusta.
Mutta onko mahdollista tilanteessasi, että katsoisi viim 6kk tulojen mukaan, jos siinä on selvästi se 20% noussut ansiot vuodesta 2016.
Itse tein niin, että ns. esitäytin sitä hakemusta ja sieltä näin paljonko se 20% erotus pitäisi olla, jotta voin hakea 6kk tuloilla.. Näin luvut ja laskin omat ansiot ja sitten kun varmistuin että onhan ansiot nyt olleet paremmat, laitoin hakemuksen virallisesti menemään.

saraneito ja rv 27+0
 
Kela yleensä laskee vanhemman eduksi ton rahan. Kannattaa soittaa ja kysyä. Eli aina jos on vaikkapa viim.6kk aikana paremmat tulot kuin edellinen vahvistettu verotus, laittavat ehdottomasti sen mukaan silloin.
Mutta soita niin saat ohjeet miten sun pitää toimia.:cry:

omanapa:
Kuolen tähän flunssaan.:cry:
En voi tajuta miten oon kyenny tässä olossa synnyttää mun kolme lasta.:cautious: Ihan hullu ajatus.
Huomenna ois se kela neuvola. Eka mietin et oisin siirtäny mutta ei heillä oo aikoja niin että onnais menojen kanssa ja haluaisin kyllä saada laitettua noi hakemukset joskus. Eli pakko vaan ryömiä sinne kesäneuvolaan.:sneaky:
Hoitaja ei oo tuttu joten teen oletuksen että ei osaa yhdistää asioita yhteen. :LOL: Mulla on verenpaineet ihan päin peetä joten sanon että ne ei kerro totuutta ja kirjatkoon ylös tietoihin että oon kipeenä.
Mulle meinas viime odotuksessa flunssan aiheuttaman korkean verenpaineen takia vara hoitaja neuvolassa laittaa mut seuraa paineita.:rolleyes: Sanoin että en kyllä alota, että olen flunssassa, jos ei tasotu tervehdyttyä ni asia eri.:ROFLMAO:

Taas on kohta viikko lusittuna, aika menee ihan hullua vauhtia.:eek:

Viipulainen & Itu 23+4
 
Noniin, neuvola takana.
Sain raskaustodistuksen kelaa varten kanssa.
Sokerirasitukseen aikaa pitää varailla johonkin rv26-28 kieppeille.

Flunssan takia paineet oli odotetusti koholla mutta ei hoitaja niistä ollut mitään mieltä.:LOL:
Painoa tullut nyt enempi mutta ei poikkeavasti.
Vauva kuulema tuntui hyvin ja näppituntumalla kasvanut hyvin. Sf 19 eli ala ja keskikäyrän välissä. Muistaakseni viimeksi kun tyttöä ootin, oli kanssa näin, pojista oltu keski ja yläkäyrän välissä.:X3:
Liikkeet oli ++ ja syke +155. Itu hengaili kuulema tiiviisti keskellä kohtua.
Hb oli tippunut viimeksi mitatusta 133 lukemasta 118 joten aloittelen lisärautaa viimistään elokuussa.
Ainiin hoitaja spottasi supistuksen siinä vatsaa kokeillessa "onks sulla paljon näitä?".:whistle: Sanoin että joo päivittäin mutta aina ollu eikä ne mitään ikänä tee nämä kivuttomat. Käski silti seurailla.
Muuta ei sit ollukkaan. Seuraavaksi elokuun alussa neuvola ja omalle hoitajalle. Pääsee vaihtaa lomakuulumisia.:LOL:

Viipulainen & Itu 23+5
 
Mun tulot ei oo noussu tarpeeks siihen viimesen puolen vuoden tulotietojen käyttöön, siinä edellytetään että on noussu vähintään 20 % ja ihan niin kovaa ei valitettavasti oo palkkakehitys ollut. :) Valitettavasti! Mutta 2017 tulot oli kuitenkin jonkun vähän reilun 10 % paremmat, joten mukavaahan niitäkin ois ollu laskennan perusteena käyttää. Noh, eipä tässä mitään miljoonien hävikkiä tulossa ole, mutta lämmittää se pienikin. Ilmeisesti verotus vahvistetaan syyskuussa, joten parista kuusta jää riippumaan. Kai sitä joku aina tipahtaa rajan väärälle puolelle!

Mulla on raudan alottamisen (viime viikolla) jälkeen puuskuttaminen kadonnut ja olokin pirteämpi. En tiedä voiko nyt noin lyhyestä kuurista hemppa nousta vai keksinkö vaan päästäni tämän, mutta helpottaa kyllä arkea! Mulle sanoi neuvolantäti että jos nuo tablettimaiset ei sovi, niin nestemäisiä ja suihkeita kuulemma monen maha paremmin sietää. Niissä on kuulemma vaan se ongelma että niissä on pitoisuus aika pieni joten joutuu paljon juomaan jos haluaa saman määrän kun tabletista, eikä sekään kai muuten oo ongelma paitsi ettei ne ole kovin hyvää. :) En oo ite koittanut niitä kun ainakin vielä tabletit on olleet ihan ok.

Sokerirasitukseen tuli täälläkin passitus, vähän mietityttää kun moni on sanonut että se on aivan kamalaa. Noh, ehkä sieltä hengissä ulos tullaan!
 
Mun tulot ei oo noussu tarpeeks siihen viimesen puolen vuoden tulotietojen käyttöön, siinä edellytetään että on noussu vähintään 20 % ja ihan niin kovaa ei valitettavasti oo palkkakehitys ollut. :) Valitettavasti! Mutta 2017 tulot oli kuitenkin jonkun vähän reilun 10 % paremmat, joten mukavaahan niitäkin ois ollu laskennan perusteena käyttää. Noh, eipä tässä mitään miljoonien hävikkiä tulossa ole, mutta lämmittää se pienikin. Ilmeisesti verotus vahvistetaan syyskuussa, joten parista kuusta jää riippumaan. Kai sitä joku aina tipahtaa rajan väärälle puolelle!

Mulla on raudan alottamisen (viime viikolla) jälkeen puuskuttaminen kadonnut ja olokin pirteämpi. En tiedä voiko nyt noin lyhyestä kuurista hemppa nousta vai keksinkö vaan päästäni tämän, mutta helpottaa kyllä arkea! Mulle sanoi neuvolantäti että jos nuo tablettimaiset ei sovi, niin nestemäisiä ja suihkeita kuulemma monen maha paremmin sietää. Niissä on kuulemma vaan se ongelma että niissä on pitoisuus aika pieni joten joutuu paljon juomaan jos haluaa saman määrän kun tabletista, eikä sekään kai muuten oo ongelma paitsi ettei ne ole kovin hyvää. :) En oo ite koittanut niitä kun ainakin vielä tabletit on olleet ihan ok.

Sokerirasitukseen tuli täälläkin passitus, vähän mietityttää kun moni on sanonut että se on aivan kamalaa. Noh, ehkä sieltä hengissä ulos tullaan!
Mä mutuilen että he jotka on vannoutuneempia aamupalailijoita, se rasitus on todennäköisimmin vaikea olojen puolesta.
Mun kohdalla ainoa haaste on aamukahvin väliin jääminen. Mulla menee heräämisestä yleensä n.3h ennen kuin voin kuvitella syöväni mitään ruokaa joten uskon että pärjäilen ihan suht hyvin. Toki toi sokerin määrä on aikamoinen kertarykäsy, mutta pitää sit ottaa rento asento ja koittaa saada ajatukset johonkin muuhun.:)
Ja kannattaa panostaa monipuoliseen iltapalaan ennen kuin on aika aloittaa paasto.
 
Mulle ei ilman aamupalaa oleminen oo ollu ongelma ainakaan ennen raskautta, ja pystyn syömään hämmentävät määrät sokeria ainakin irtokarkkimuodossa ilmeenkään värähtämättä, joten sikäli voisin selvitä siitä vähälläkin. :D Noh, ei nuo ehkä ihan täysin vertaudu, mutta ois se kyllä kivempi testi jos sen saman sokerimäärän sais vaikka toffeena. :)
 
Täytyy todeta sokerirasituksesta, että kyllä siitä yleensä selviää.. Itsellä huomannut että joka kerta se litku vaan tökkii pahemmin. Mutta olisin saanut juoda myös vähän vettä sen parin tunnin aikana, olisi auttanut ehkä pahimpaan makuun suussa.. tai makeuteen.

Tänään saapui mun vaunut postista. Tulivat todella nopeasti ja ennen äitiyspakkausta.. Tuossa ne piti jo kasata, kokeilla onko kaikki kunnossa postin käsittelyn jäljiltä. Ja taidettiin kai osata se jotenkin melko oikeinkin tehdä.. ainakin näyttää siltä :D on vaan nyt melkoiset vankkurit nyt nuo tuplat, vaikkakin keveät. pitää miettiä niille joku hyvä paikka.

Innokkaana laitoin myös viestiä Kelalle että milloinkohan äitiyspakkaus pitäisi tulla. Sain seurantakoodin millä voin seurata miten pitäisi saapua, heidän kahden viikon sisään kun umpeutuu tänään/huomenna, miten nyt sen laskee.. Näkyi että viime viikolla tilaus otettu ikäänkuin sisään, mutta ei vielä muuta.. :D mutta eiköhän se sieltä kohta tule.

Kiitos vielä noista rautavinkeistä, koska en ole saanut aikaiseksi mennä apteekkiin ostamaan mitään ja vähän pelkään että vatsa menee sekaisin taas.. joten nyt ainakin vaihtoehtoja mitä kokeilla :)

saraneito ja rv 27+1
 
Joo ne nestemäiset rautavalmisteet olis varmasti parempia, mutta mulla ne tulee kyllä ykkösellä ylös kun en pysty mitään ällöttävän makuista juomaan. :ROFLMAO::ROFLMAO: Siksi olenkin tyytyväinen, ettei tässä raskaudessa tarvitse mennä sokerirasitukseen. Viimeksi sain juuri ja juuri vadelman makuisen jääkaappikylmän litkun pysymään sisällä. Kyllä se sitten helpotti kun ensin hengittelin vartin verran nenän kautta ja yritin ajatella kaikkea muuta. :D

Verenpaineet on olleet normitasoa matalammat. Yhden aamupäivän pohjat oli 90/55 ja piti jo ottaa seinästä tukea ylösnoustessa. Edellisessä raskaudessa nousivat kyllä loppua kohden, kun turvotus lisääntyi, niin ehkäpä nytkin käy niin. o_O

Onko muut heräilleet yöllä normaalia useammin? Oon monta yötä jo herännyt tosi monesti, näen ihme unia ja asennon vaihtaminen on rasittavaa ähellystä. Vessahätä tms ei herätä, mutta uni tuntuu jotenkin kevyemmältä.

Dippadai ja 23+5.
 
Täällä työpäivän lomassa käyn lukemassa ja kommentoin, näin kesällä pystyy välillä :D
Itsellä alkanut olemaan tuota yöheräilyä enemmän mistä puhut @Dippadai. Eilen oli eka yö että tuntui kunnolla epämukavalta se nukkuminen, ei oikein tiennyt kummalla kyljellä nukkuisi.. Toki saattoi johtua vähän sellaisesta painostavasta ilmastakin. Vaikka nyt tuo kuopus nukkuukin paikoitellen paremmin, itse sitä havahtuu tosi aikaisin.. Mietin että pitää alkaa käyttämään tyynyä tai muuta jalkojen välissä, lukenut ja kai täältäkin kuullut että se auttaisi.. Tosin muistin että onhan mulla tuo vanha imetystyyny, jota voisi tässä hyödyntää.. Saisi tukevamman asennon.. Viime raskaudessa oli paljon aikaisemmin että pystyi nukkumaan vain kyljellä ja kääntyminen se vasta olikin hankalaa.. Nyt se ei vielä ole suurin ongelma :D ja toivon ettei tulisikaan.. katsotaan..

saraneito ja rv 27+2
 
Miä oletan että eihän verotus ole vahvistettu kuin sitten kun sen vuoden kaikki mätkyt ja/tai palautukset on maksettu ja hoidettu pois alta ja vuoden 2017 palautuksethan tulee vasta 12/2018, niin sitä kautta vasta tuo vuosi 2016 on "suljettu".
Mulla pitäisi toivottavasti tulla aika helposti se 20% korotus täyteen koska olin vuodesta 2016 tammi-marraskuut hoitovapaalla/äitiyslomalla.

Sitä olen miettinyt kun laput pitää vissiin laittaa sitään viimeistään 2kk ennen laskettua eli minun tapauksessa 17.8, niin kannattaalko mun odottaa vielä elokuun palkkakuittikin (15.8.) koska olen saanut palkankorotuksen 3/2018 niin ehtisin saada mahdollisimman monta palkkakuittia kasaan. Vai riittäkö se että laitan vaikka kesäkuun palkkakuitin sinne että tälläiset tulot mulla on olleet vai pitääkö sinne toimittaa just 6 edellisen kukauden kuitit? Hitsi kun ne muista, miten se viimeksi meni. Vai saikohan ne tiedot peräti suoraan palkanlaskennasta :)? Onko joku jo ehtin hakee?
 
@ahmis itse haen/hain tuon 6kk mukaan ja en laittanut siihen mitään summia, vaan ne menee sitten suoraan palkanlaskennasta. Sinnekin heille(palkanlaskentaan) laitoin tiedoksi että tässä kopio Kelaan menevästä todistuksesta ja tarvitsen tiedot viimeisen 6kk palkasta, sekä mulla ne maksaa myös eka 3kk palkkaa äitiyslomalla niin myös nekin tiedot, jotka vaikuttaa siinä äitiyspäivärahan maksamisessa.
Ja palkanlaskennasta tosiaan ne sanoi että laittavat tiedot sitten kun se ns vika palkanmaksu ollut ja se on ihan ok, koska siinä Kelan sivuillakin näkyy omassa kohdassa että 3.9. asti aikaa mulla ilmoittaa.. Laskettu siitä kun olen hakemuksen jättänyt.
 

Yhteistyössä