*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä vauvautuneet Marras-Joulukuussa `09* (Nimenhuuto!!!)

Mä haluan kyllä ehdottomasti nähdä pääkaupunkiseutulaisia myöhemmin vaikka tää viikko ei onnistunut. Toivottavasti siis saadaan porukka kasaan! Ensi viikko mulla on taas tyhjää täynnä....

Mä steriloin pullot joka käyttökerran jälkeen. En tiedä tarviiko, miten muut teette? Mulla on aventin pullot sekä mikrossa käytettävä sterilointilaite, musta ihan näppärä.
 
Heippa!

Minäkin olisin edelleen tulossa pk-treffeille huomenna, ellei sitten sovita uutta aikaa ensi viikolle jotta kaikki halukkaat pääsee mukaan. Ihan kuinka vaan! =) Ajattelin joka tapauksessa uskaltautua kaupungille huomenna, joten minulle treffit passaa kyllä!

Toivo ja tytteli 1kk 2päivää :heart:
 
Moikka!!

Oon kans tulossa huomenna ja eikös sovittu se klo 13 siellä kahvilassa?? :) Olisko näistä pk-treffeistä helmpompi tehdä joku oma pino / fb-ryhmä tms..?? Taitaa osa teksteistä hukkua eikä välttämättä kaikkia mammoja muilta paikkakunnilta kiinnosta!!

Kantovälineistä Meillä on käytössä Manduca, joka on kyllä tosi kiva.. Valittiin ihan sen takia että käyttöaika tosi pitkä ja on myös tosi mukava käyttää!
 
Onnea Jonelle nimestä :flower:

Meillä on tytöllä ihan ihme vaihe menossa, syö tosi huonosti! siis tosi vähän aikaa ja harvoin ,päivälläkin väliä 3-4h mikä on minusta aika pitkä aika. Yöllä väliä on 6-7h.
Olen joutunut pumppamaan maitoa välillä pois, noh olen saanut ainakin pakkaseen laitettua.
Onko muilla ollut vastaavaa vai onko ihan normaalia?
Esikoinen kun söi koko ajan silloin pienenä niin tuntuu niin hassulta. Kai se on vaan pääasia että paino nousee, kotivaa`an mukaan ainakin:)

Muuten meillä menee tosi hyvin, esikoinen on edelleen tosi ihana vauvaa kohtaan ja rientää antamaan tuttia heti kun vauva vinkaisee :D

Meillä kylvetään kanssa vaan kerran viikossa, neiti kyllä tykkää :)

Nyt ei muuta, palaamisiin :)
Ens sunnuntaina ristiäiset, jee ;)

Inka ja Maisa edelleen 7vko 3pvä :heart: :heart:
 
Heippa mammat!

Meilläkin on Manduca, tosin vasta pari kertaa ollaan sitä kokeiltu. Toivon todella, että pikkumies siinä viihtyisi jatkossa, jotta saisi kädet vapaiksi. Mä kun olen tottunut siihen, että kotona paikat on tiptop-kunnossa ja meidän pikkumies vaatii niin paljon heijailua ja kantamista, ettei siinä paljon kotihommia tehdä. Mutta Manducasta olen kuullut paljon hyvää. Ja sammakkoasennossahan siinäkin vauvan jalat on, joten kaipa tuo asento on ihan ok vastasyntyneellekin?

Mäkin olen öisin laiska röyhtäyttämään, sillä useimmiten pikkumies nukahtaa tissille. Ja meillä nuo röyhtäisyt on muutenkin tiukassa, joten puolen tunnin kantelu ja hytkytys ei keskiyöllä huvita. Vaikka usein röyhtäyttämättä jättäminen sitten kostautuu päivällä.

Jos ensi viikolla on uudet treffit, niin me tullaan mukaan! Tosin sillä ehdolla, ettei ole kaikkein hankalin masupäivä... Päivistä meille ei sovi ainakaan tiistai, kun pitää juosta luennoille.
 
Huomenna siis tavataan klo 13! Koitan löytää sinne kahvila Johtoon. Minut tunnistaa valkoisista Emmaljungan vaunuista, eli jos joku näkee sellaiset hortoilemassa eksyneen näköisenä, niin tulkaa nykäisemään hihasta :D

Facebookissa ollaan!

Toivo ja tytteli 1kk ja 2 päivää
 
Jos mä teen pk-seudun mammoille ryhmän Facebookiin ja halukkaat laittaa mulle yv:nä mailiosoitteen. Mä kutsun sitten ryhmään, joka on salattu!! Katotaan onnistuuko treffien sopiminen yms. helpommin tota kautta ja jos ei ota tuulta purjeisiin niin jatketaan ainoastaan täällä!! :)
 
Fresia joo meillä on sitä oraaligeeliä. Sain sen lääkäristä kun tyttö oli 2 vkoa vanha. Siinä käyttöohjeessa vaan luki ettei saa antaa alle 6kk ikäiselle tukehtumisriskin takia niin en sit uskaltanutkaan antaa sitä. Nyt kyllä vois ehkä jo antaakin, kun tyttö on jo vanhempi. Eihän sitä geeliä paljon laiteta niin aika vaikea siihen on tukehtua. Ainoo vaan että koska se on antibiootti niin siitä tulee ilmavaivoja ja niitä en halua lisää.. Mulla ei oo rinnoissa mitään ja tytölläkin vaan kielessä et sen puoleen ei tosiaan haittaakaan toi sammas.
 
Kylpemisestä Meillä käydään kylvyssä joka toinen tai joka kolmas päivä ja sitten tietty päivittäiset pesut siihen lisäksi "poimuista" ja muista mitkä puhdistusta kaipaa. Poika rakastaa kylvyssä olemista, on ihan rentona ja eilenkin köllötteli silmät kiinni siellä kun loiskuttelin vettä päälle. Mä nostan kylpyammeen vessanpöntön päälle ja otan itselleni siihen tuolin viereen, niin voin istua ja kylvettää poikaa, näin jaksaa paljon kauemmin pidellä poikaa eikä tule selkäkään niin kipeäksi kuin jos seisoisi. Pojan iho on pysynyt hyvänä nyt kun päästiin eroon niistä irtoilevista ihonpalasista kun rakas päätti luoda nahkansa :D Kylvyn jälkeen poika saa öljyhieronnan :heart:

Syömisestä : Poika syö kellon ympäri aikalailla sen 3-4 tunnin välein.

Kävin eilen lääkärissä kun on ollut vähän sellainen voimaton olo nyt jo muutaman päivän ajan. Jälkivuotokin muuttunut ihan vereksi ja sitä tulee ja paljon. Lorahtelee housuun kuin joku avais aina hanan tuolta sisältä. Hyytymiäkin tullut aika reippaasti ja selkää ja mahaa särkee.. Halusin sit edes varmuuden vuoksi että otetaan tulehdusarvot kun mulla noita kohtutulehduksia on ollut. Tulehdusavot oli vaan 15 ja otti se sitten hemoglobiinin joka edelleen oli sen 85, ei ole siis noussut sairaalasta pääsystä yhtään vaikka vedän 2 rautatablettia päivässä.. Tää ehkä kertoo sen kuinka paljon mä vuodan :( Ottaa päähän kun kokoajan saa olla laittamassa uutta rättiä... Jos tämän viikon loppuun mennessä ei ole helpottanut niin sit pitää mennä uudestaan näytille. Noh, eilen illalla sitten nous kuumekkin, että voi jee... Luulen kuitenkin että tää kuume johtuu ihan siitä, että mulla alkoi pakkaantua eilen maitoa ihan älyttömästi rintoihin, ja ovat siis ihan kivikovat ja maitoa on enemmän kuin poika jaksaa syödä... kokoajan vaan vuotaa yli. Löysin onneksi vihdoin tuon yhden rintapumpun osan mikä oli kateissa, joten illalla pääsee pumppaa itsensä tyhjäksi kun poika on ensiksi syönyt sen verran kuin jaksaa.

chilitin ja Pontus 2vk 1pv
 
moi!

Talvicci: siis enhän mä osaa näköjään laskea ees raskausviikkoja oikein (mitälie ajattelin), mut siis kyllä tää kaveri syntyi jo 40+6. Hölömö äiti... :LOL:

Mut mitäs meiän vauva-arkeen kuuluu...
Isukki oli tänään ekan päivän töissä, pitää sit lisälomia joulun yhteydessä, ja kaksin vauvan kanssa -päivä sujui yllättävän hyvin. Meiän prinsessa on tooosiii hankala, kun sille päälle alkaa, ja huutaa nyt pahaaoloaan isän sylissä. Nyt saa iskä taas hoitaa, pitää äitinkin jotain päästä tekemään välillä. Kaveri siis oli ihan kiltisti päivän, mut ihan jatkuvaa syöttämistä ja vaipanvaihtoa. Me harrastetaan kestoilua, niin 2 koneellista on taas tänään pessy vaippapyykkiä. Yhdellä vaipanvaihtoreissulla, kun vaippoja kuluu jo useampi. Että sinappia tulee, ja paljon, mut ei suinkaan kaikki kerralla... Vaikka antais ilmakylpyjäkin, niin eikös ne kakat tai pissat ole just vaipassa kun ehtii uuden laittaa alle. Tai parhaiten, vetää bodyn päälle ja sit kuuluu taas kunnon pörinät. Jatkuvasta vaipanvaihdosta Murun pyllykin on jo ihan ärtynyt. Eli ollaan sit sinkkivoiteenkin suurkuluttajia...

Kylpemisestä sen verran, että Muru ei tykkää yhtään siitä. En tiedä mistä on semmosen kammon jo ehtinyt saada, mut ekaan kylpyveteen veti heti hätäkakat ja huusi kuin hyeena. Viime lauantaina taas käytiin kylvyssä, niin oli vähän rauhallisempi, mut ei tykännyt kyllä silläkään kertaa. Teidä sitten johtuuko kylppärin kaikumisesta vai siitä ettei kärsivällisyys riitä polskimiseen. Ja rauhottuu sitten syliin ja tissille, kun kylvystä on selvitty. Vauvahierontaakin on tullut kokeiltua, mut ei tykkää öljyistä sen enempää kuin kosteusrasvoistakaan. Ja kylmyydestä ei voi johtua, kun meillä on muutenkin aika lämpöstä ja lastenhoitohuone kun on kodinhoitohuoneessa, niin kosteeta ja lämpöstä piisaa. Plus kylvyt tehdään saunan lämmityksen yhteydessä. Että mitä neuvoksi...?
:/


Syömisestä
kommentoin kanssa pikaisesti (ja lähdenkin sit syöttämään tuon raivarin saaneen). Syö ihan hulluna. Keskimäärin 3 h välein ja sit vetääkin jopa vajaan tunnin verran evästä posket pullollaan. Eikä päästä irti, vaikka on nukahtamaisillaan joten ei saa ees toiselle tissille vaihdettua. On muuten siinä vaiheessa jo aika turta olo nännissä. Otteensa puolesta Muru on sukua piraijalle. Bebantteenia onkin tullut käytettyä ahkeraan. Ei tunnu makua haittaavan. Ja Cuplatonia, mahakipujen takia Murulle (tai oletettavasti kun huutaa välillä varsin lohduttomasti eikä mikään auta). Mut tunnin välein syötöt on aika paljon vaadittu näistä tisseiltä. Ei pitäis nälkä tuommosella syönnilläkään olla, varsinkin kun maitoa riittää kyllä tisseissä. (2 viikossa Muru on lihonut 800 g, että ei pudonnut syntymäpaino vaan kasvoi aika reippaasti). Keskiviikkona Muru onkin sit jo 3 viikkoinen...

Mut nyt syötölle...taas.

Satu ja muru

PS. Niin itse en tapaamiselle tule, vähän turhan pitkä matka lähtee Jykylästä Helsinkiin.
 
Mä en ole facebookissa, varmaan ainut joka ei ole... on mua yritetty painostaa mutta jotenkin en ole saanut aikaiseksi. Ehkä tässä mulle viimein syy ryhdistäytyä asian suhteen:) Eli antakaapas mulle aiheesta idioottivarmat ohjeet, jotta osaan :p
 
Unihiekka Mulla kanssa ollut huimausta yms. mitä sullakin. Hemoglobiini oli kuitenkin 146, mikä on eniten mitä multa on koskaan mitattu! Verenpaine taasen oli alhaisin mitä koskaan, joten oon epäilly sen johtuvan siitä, ainakin osittain. Pelottaa välillä kanniskella vauvaa, kun huimaa. Huimausta esiintyy myös makuuasennossa mikä tuntuu tosi oudolta.

Kylpemisestä Me ollaan kylvetetty kerran viikossa, vähän useemminkin tietysti vois, mut se on jotenkin vaikeeta. Sitä hikinäppyä, ilmeisesti, kun tuli, niin oon ruvennu huuhtomaan kerran päivässä raanan alla, ja pyyhin kostutetulla froteenpalalla. Poimuja koitan putsata joka päivä. On muuten vaikeeta hommaa, en olis arvannukaan. Ja pikkuinen ei siitä tykkää yhtään.

Oon jollainlailla kipeenä tällä hetkellä, lauantaista ollu kurkku aivan mielettömän kipeä. Kuumetta ei oo ollu yhtään kuitenkaan. Luulen että kurkussa on joku tulehdus, kun on vaan toisella puolella ja aika turvonneen näköinen. Mulla on huomenna jälkitarkastusaika, mutta kai mä voin samalla kurkkuani näyttää sille lekurille? Ei kai sen luulis sitä haittaavan... Ei kai se mulle voi sanoo että pitää varata uus aika...?

Meillä on pikkuinen rauhottunu jotenkin mukavasti. Mahassa kuuluu ilma kiertävän aika useesti, mutta melkein samantien jo sitä pöräyttelee sitten pihalle. Joten kai ne itkut siitä johtui, että ilma ei oikeen tietänsä löytänyt ulkomaailmaan.
 
Ihan nopea kommentointi, et mä en niitä pulloja oo enää keitellyt ollenkaan. Pesen vaan normaalisti tiskiaineella. Meillä Sara saa ton bakteerikannan noilta koirilta jotka käy naamapesuja antamassa joka päivä, niin tuntuu vähän hullulta noita pulloja keitellä. Näin meillä mennään.
 
Me steriloidaan pullot joka käytön jälkeen, mutta Missahilla on kyllä hyvä pointti, tuossa kun meilläkin koirat putsaa vauvan naaman niin onhan tuo saanut bakteereja joka tapauksessa...No, ei tuo iso vaiva ole mikrosteriloijan kautta käyttää niin tehdään nyt toistaiseksi vielä näin.

Pistän Silona sulle yksärillä mun mailiosoitteen.

Tässä vielä meidän poju tänään kesken jumppamattoilun :) Ikää nyt 1kk ja 1vk.

 
Hei!

Neidillä on näppyjä ollut kasvoissa ja ylävartalolla. Nyt jo onneksi kasvoista näpyt on vähitellen häviämässä. Aamuisin näppyjä on ollut enemmän ja iltaa kohti vähentyneet. Toivottavasti häviäisi kasvoista ennen sunnuntaita, jolloin on ristiäiset.

Ristiäisvalmisteluita ollaan vähitellen tehty. Kaikki hankinnat ja tilaukset on niitä varten tehty. Osa leivonnaisista on tehty itse, täytekakku ja voileipäkakut tulee pitopalvelusta. Tuntuu, että kerrankin on ajoissa tehty asioita valmiiksi. Ei tarvitse nyt kovin suurta stressiä kantaa. Nimi on vielä päättämättä, joka aiheuttaa vähän pään vaivaa. Muutamasta vaihtoehdosta pitäisi osata valita.

Tuttipullo on meillä ollut aika vähän käytössä. Olen pessyt ja keittänyt ne joka käytön jälkeen. En tiedä riittäisikö pelkkä pesu. Niitä tulee käytetty sen verran harvoin, että vielä olen jaksanut pestä ja keittää. Pullosta on annettu vain silloin, jos en ole ollut juuri tarvittavalla hetkellä kotona tai neiti on ollut mummulassa hoidossa. Olen lypsänyt maidon pulloon valmiiksi, jonka neiti on sitten saanut.

Kylvyssä meillä on käyty kaksi tai kolme kertaa viikossa. Päivisin tehdään pikkupesut aamulla ja illalla. Neiti tykkää olla kylyvssä tosi paljon. Saattaa ennen olla huonolla tuulella, mutta kun näkee, että ammeeseen laitetaan vettä niin jo rauhoittuu. Vedessä ollessaan potkii vettä ja nauttii olosta. Pitää varmaan harkita, et aloitettaisiinko vauvauinti jossain vaiheessa. Kylpeminen on meillä isän ja neidin välinen juttu.

Mies oli tänään ekaa päivää töissä isyysloman jälkeen. Päivä meni neitin kanssa hyvin. Isä oli päivisin isyysloman aikana jonkin verran rakennuksella. Mutta vietti sen jälkeen aikaa neidin kanssa. Ihana huomata, kuinka hyvin tulevat toimeen ja viettävät aikaa yhdessä. Neiti on tänään nukkunut enemmän, kun viime yönä ei syömisen jälkeen nukkunut heti, vaan touhusi sängyssään ja eilen oli päivällä pidemmän aikaa hereillä. Neiti on herännyt nyt kerran yössä syömään. Vaippa on aina yöllä niin märkä, että pitää vaihtaa. Siinä vähän virkistyy. Toisina yönä nukkuu vierelle heti syömisen jälkeen. Nukkumiseen on saatu vähän rytmiä.

Mulla on kantoliina hankittuna. Olen muutaman kerran kokeillut sitä ja totuttanut neitiä siihen. Enemmän sitä voisi käyttää.

Nasuli08+Neiti Nöpöliini 1kk 4 päivää
 
Moi!

Vauva taitaa hetken nukkua, joten koneelle piti päästä. :D Meidän neiti ei edelleenkään perusta pitkistä päiväunista. 45 min. on se vakioaika. Eilen nukkui vain kahdet päikkärit ja sit nukkuikin yöllä 10h putkeen. Kiva on nukkua yöllä kunnolla (paitsi rinnat vuotaa :kieh: ), mutta kyllä olisi kiva, jos edes yhdet pitkät päikkärit nukkuisi. Huomaa, että kiukkuisuus kasvaa päivän edetessä. Yöunien jälkeen on kuin Naantalin aurinko, mutta siitä sitten alkaakin mieliala laskea kuin lehmän häntä. Osaisiko kukaan neuvoa, millä saan tuon neidin nukkumaan pidempiä päiväunia?

Nyt elämä on syöttö, 45 min. unia, syöttö, valveilla, syöttö, 45. min unia jne jne jne...Tänään sitten jo huudatin jonkin aikaa, kun tuntuu ettei syö kerralla kunnolla vaan huutaa nälkäänsä taas pian. En tiedä mikä auttaisi tuohon. Söisipä kerralla kunnolla! Syöttöön menee yleensä 30-60min. :eek: Juuri laskin, että 3 h:n sisällä söi tänään rinnasta+130ml pullosta. Pitää kysyä huomenna neuvolassa apuja näihin päiviin. Esikoisenkaan kanssa ei jaksa/ehdi puuhata, kun kiljukaulaa pitää hyssytellä tai syöttää tai nukuttaa... :ashamed:

Kantoliinaa ei ole. Baby Björn-reppu on, mutten ole sitä käyttänyt. Esikon kanssa käytin varmaan max. 5 kertaa.

Pullot olen steriloinut Paulahin mainitsemalla Aventin mikrosteriloijalla. Tosi kätevä kapistus! Sairaalasta saadusta ruokintaoppaasta luin, että lisäruokien (=soseiden) aloittamiseen asti olisi syytä steriloida pullot joka kerta. Näin olen tehnyt.

Käytättekö vauvoillanne tumppuja sisällä? Meillä on käytössä yöllä. Päivällä saa lirputella sormillaan vapaasti. Sormet vaan tuppaa häiritsemään neitiä, kun ne tekee mitä sattuu... :D

Ristiäiset on sunnuntaina. Nimikin saatiin päätettyä...tai minustahan se kiinni oli, kun pyörittelin kahta vaihtoehtoa päässäni enkä saanut päätettyä kumpi mielestäni on parempi. Kaste on kirkossa ja kahvitus anopilla. Tarjottavat: vadelmatäytekakku, sacher-kakku, sulhaspiirakoita+munavoita, kinkkupiirakka, lohipiirakka, keksejä, konvehteja sekä tietenkin kahvi+tee+mehu.

Lelumatolla on nyt kerran oltu. Kissat taisi tykätä siitä enemmän, mutta kyllä neiti siinä jonkun 30min. oli.

Hymyjä tulee harvakseltaan. Kunnon kujerteluakaan ei juuri tule, paitsi aamulla, kun on vielä hyväntuulinen.

Kylvyssä käydään kerran viikossa. Vauva kyllä tykkää siitä. Suunnitelmissa on ensi vuoden puolella aloittaa vauvauinti. Esikonkin kanssa käytiin ja aikamoinen vesipeto hänestä tulikin. Tosi hienosti osaa sukeltaa ja uidakin jo yrittää. :heart:

Jaahas, vetäisen itseni hetkeksi sohvalle pitkälleen. KOhta jompikumpi neideistä herää.

Kisu ja neiti kiljukaula 1kk 10vrk (eli huomenna jo 6 vkoa)
 
Sara vaan nukkuu... Välillä herää syömään ja nukahtaa taas.

Me ekoina päivinä pidettiin tumppuja sisällä, mut ei enää.

Flora-79 Ihana poitsu =)

Niin no kyllähän mä tiedän et ne pullot pitäis keittää.. Tosin mun kaveri piirissä taitaa olla vaan yks joka niitä viittii keitellä, ja keittää vieläkin, vaikka lapsi on jo lähemmäs vuoden. Mutta kaikki tyylillään.

Saralla on noi yöt mennyt ihan loistavasti. Herää n.3-5tunnin välein, syö ja nukahtaa samantien uudestaan. Ja vaipan vaihdan kans, mut ei siinäkään piristy yhtään. Ei oo mitenkään hirveen raskasta äitillä :heart: :heart: Onnellinen :heart: :heart:
 
Jospa pikaisesti ehtisi jotain kirjoitella ennen kuin neiti herää.

Kävin tänään sitten sairaalalla ja ekat maidot on nyt sinne viety. Jatkossa hakevat kotoa maidot kerran viikossa. Eli nyt sitten luovutan tota ylimäärästä maitoa, tiiä sitten kauanko jaksan mutta jos edes hetken.

Meillä ei tumppuja ole enään pidetty. Joskus oon yöksi yrittäny laittaa mutta neiti saa ne pois käsistään.

Kisu: meillä poika nukkui aina tosi lyhyitä unia päivällä, max 1 h 15 min. En keksiny keinoa millä sen olis saannu nukkumaan pitempään. Se on tosi inhottavaa kun itse ei sitten kerkiä tekemään yhtään mitään, varsinkin jos on kovin seuraa vailla oleva vauva. jaksuja!

Meillä on menty jo pitkään yöt niin että tyttö syö klo 24 ja 4. Nyt on muutamana aamuna syönyt seitttemän maissa ja jatkanu sitten unia 9-10 asti. Hieman hankalaa kun poika pitää viedä kerhoon klo 9, tänäänkin jouduin vaan herättään tytön ja laittaan saman tien ulkovaatteet päälle.

Vaipan vaihdan yöllä kerran, silloin puolilta öin, silloin laitan sitten vähän enempi imuja vaippaan niin kestää kuivana aamuun asti. Kestot on siis käytössä ja niitä menee yllättävän vähän nykysin. Tyttö kun kakkaa vain pari kertaa päivässä, muuten on vaihtoväli n 4 tuntia.

Peppi ja tyttö 1 kk :heart:
 
hemari :hug: menkoista... :whistle:
Mä en kans niitä kaipaa, en sitten yhtään!

Millon menkat yleensä keskimäärin alkaa synnytyksen jälkeen? Siis jos vielä vauva on ihan täysimetyksellä?

Kuka se kysy siitä sammaksesta, en muista nyt enää :whistle: :ashamed:
Meijän pojalla oli kieli ihan valkosena siitä. Sitä puolukkaa läträttiin, aika laiskasti sitä kyllä muistin antaa... :whistle:
Jännästi kuitenki d-vitamiinitippojen alottamisen myötä se sammas hävis :whistle:
Onkohan niillä mitään tekemistä asian kanssa?


Täällä välissä valvotaan öitä ja huudetaan. Ja sitten välissä nukutaan niin hyvin :)
Muuten ei mitään kummempaa tänne päin :)
Sulosia hymyjä täällä on saatu ihastella jo jonkin aikaa :heart:

*Talvicci ja PikkuMurikka* :heart:
 

Yhteistyössä