¤¤LOKAMASSUT -08 Heinäkuussa¤¤

tässä se sormus hommeli että kumpi on tyttö vaiko poika..

mulle näytti tyttöä vaikka ultrassa väitettiin pojaksi..
on kyllä ollu kutina että tyttö olis tulossa.. mutten sitten tiijä! Niin ja
lukekää tuota keskustelua nii vissii melk.kaikilla pitäny paikkansa.

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kristallipallo/keskustelu/t1463523
 
:wave: minä nyt sitten tuijotan omaa napaani, tekstiä kun on paljon tullut enkä nyt sitten jaksa lukea.. :ashamed:
3 päivää putkeen rankkaa supistusta ja limaa/vanhaa verta vuodellen, viimein tänään jaksoin suihkuun ja nousta katselemaan muutakin kun sängyn pohjia. :snotty: vauva potkustelee tyytyväisenä eikä moksiskaan, sais vaan siellä pysyä vielä. sairaalaan mennä mikäli lähtee verta vuotelemaan ja supistukset säännöllisesti tulemaan tiheänmin. 20min on ollut välit eilenkin mut sitten lopahtivat.. tänään onneksi rauhassa, väsyttää vaan kun unta ei sitten tahdo välillä ajatuksilta saada. kontrolliin en muista on joku viikko mut koitetaan tääl pysyä kasassa. tuun kirjottelemaan kun jaksan, ei aina pysy ajatus kasas vaan jotenki niin epätodellinen olo :'( anteeksi pien purkauksein, väsymystä sekin. nyt lepuuttelemaan..

triple ja tossutin 28+3 :heart:
 
täällä myös supistellaan.. vartin pahimmillaan väli. Alaselkää sattuu niin ettei voi olla ku yhessä asennossa..

itellä perjantaina kontrolli... ottaa päähän kyllä kun ei voi muuta tehä ku maata. eikä se ainakaan helpota oloa.

triple samoilla vaivoilla täällä siis..

ärsyttää kaikki. kaikki mitä mies tekee tai sanoo saa aivan raivon partaalle. Raukka yrittää vaan kuitenkin auttaa..

mulla näkyy tuolla kelan sivulla jo päätökset noista vanhempainpäivärahoista. Mites se meni, oliko ne veroineen päivineen nuo summat vai miten...

KatPat 29 + 6
 
Huomenta :wave:
Kotiuduttiin eilen mökiltä.Kyllä otti päähän ku lauantaista tiistaihin satoi yötä päivää ja eilen sitten +25 :kieh: Mutta oli pakko tulla kun tänään taas ultra.

Nannalle tuhannesti onnea :hug: :flower:

Mulla on totaalinen pläkaut et mihin mun piti kommentoida kun eilen luin nämä uudet sivut.
Munkin äitiyspakkaus on hakemista vaille valmis :heart: Jihuuuu!!!! Tänään käyn hakemassa.Miehen piti eilen heti päästä viihteelle kun tultiin mökiltä,ku hällä loma |O Olen niin vihanen.Nyt tuo rötköttää ja nukkuu sohvalla,tunnin päästä pitäs ultraan lähteä mut näinköhän tuosta on lähtijäks |O Haistakoon pitkän paskan mun puolesta.

Omaan napaan ei kummempaa....Todella vilkasliikkeinen veijari.Mulla on nyt ruvennu olee ylävatsa toooosi kipee :kieh: Ihan kosketusarka on ja nukkumisesta ei tule mitään |O

Mutta nyt valmistautumaan ultraan.Esikoinen lähtee isänsä kanssa Korkeasaareen :wave:

-Laura ja Jättis 30+0 *räkspoks*-
 
Supistuksia on nyt itselläkin ollut, öisinkin. Hassulta tuntuu, kun esikoisesta oli niin lieviä jomotuksia etukäteen, nämä ovat voimakkaampia. Ensi tiistaina onkin sitten ultra niin näkee vähän tilannekatsausta.. :)

rv30 kiepsahtaa kohta käyntiin, miten tää aika on mennyt niin äkkiä.. :eek:
 
Triple & Katiapatia: Koittakaahan levähtää ja ottaa rauhallisesti, tietysti vaikeaahan se lasten kanssa varmasti on.

Taralee: Tarkistin siitä sokerirasituksesta. Täällä ei tehdä sitä ollenkaan, toi verensokerin seuranta ilm. ajaa sen asian. Joudun nyt ruokavaliohoidolle ja jotain ihme lesettä syömään. Pitää vielä neuvolasta käydä ohjeita hakemassa.

Nanna +poju 30+1
 
nannalle onnittelut "akkautumisesta", tervetuloa joukkoon.... :D

On muuten jännä tuo sokerirasitussysteemi, kun täällä ollaan niin tarkkoja, et jos kuulut riskiryhmään, niin joutuu automaattisesti testiin ja jos arvo/arvot ylittyy, niin seurataan tosi tarkkaan. Toisilla sitä ei siis ole ollenkaan. Luulisi neuvoloiden olevan tasa-arvoisia, mut taitaa kunnilla olla vielä eri systeemeitä. =)

triple ja Katiapatia: toivotaan, et supistelut helpottais levolla ja rauhallisesti ottaen, jos se nyt mahdollista on.

Täälä ei kummempaa. Muuttohässäkkä jatkuu ja tavaroita on viety jo kasapäin, mut aina sitä vaan riittää. Mitenkähän nopeesti tän saa tyhjäks kokonaan...
Mies lähti koulutusreissuun Helsinkiin pariks päiväks ja tänä aikana pitäis pakkailla mitä pystyy ja mitä saa eteiseen mahtuun.
Uudessa asunnossa helpottaa se, et on saanu laitettua esim. astioita paikoilleen ja verhojakin ikkunaan. Vielä kun noi huonekalut saa vietyä, niin pystyy muutkin tavarat järjesteleen. :) Oli muuten jännä tunne, ku käytiin siellä ja oma nimi oli jo ovessa. Alkuun tuntu, et olis ollu jonku toisen asunnossa ku oli edellisen nimi. :D

Mun neuvola-aika siirty jo ens tiistaiks, ku terkkari on sairastunu. Tästä ne vaan tihentyy ne käynnit. Ja se 30 viikkoo lähestyy kovaa vauhtia... :)

jasmara ja masuasukki 28+6
 
Moi

Katiapatia ja triple :hug: , voi kurja noi supistelut on kurjia , itsekin kärsin niistä ihan liian usein..illalla oon ihan toimintakyvytön... |O ja lapset pitäis tässä vielä hoitaa ym asiat kun mies töissä lähes iltaan asti..jaksamisia teille :hug: ..ja onneksi ollaan jo voiton puolella :)

naurukohtaus katsoin että sulla pamahti 30 vko just täyteen ja niin mullakin neuvolan laskun mukaan minkä kanssa mä oon elänyt, keskussairaala taas laskee et mulla nyt viikkoja 29+4, kun mulla la aika on 4.10..eli keskussairaala taitaa laskea "oikein" tai no mikä nyt oikein on, eihän mulla oo niin väliä kun mut leikataan ja leikkaus on jo syyskuussa ,mut tuli mieleen vaan...

masussa ei ihmeitä täälläkään, huomasin kun nää kuumat ilmat niin vauva on plajon hiljaisempi, siitäkö lie en tiedä, vai alkaako tila käydä niin ahtaaksi =) ..iltaisin on masu jo kipeä supisteluista ym :kieh:

nyt terassille ....

pw 30 tasan kai ? :heart:
 
Pikaset ultrakuulumiset :wave:

Kaikki oli hyvin paitsi että painoa vauvalla on nyt 2,3kg :eek: Siis kahessa viikossa tullut 700g lisää :eek: Aikamoinen järkäle.Viikon päästä sydänäänikäyrä ja kahen viikon päästä taas ultra.Lekuri suunnitteli jo lapsivesipunktiota jos nyt sinne asti päästään.Varmaan joskus viikolla 34-36 tehtäs.Viimeksi en kerenny :whistle: Lapsivettä on yhä todella reilusti,lääkäri sanoi että pahoinvointi voi johtua siitäkin.

Nyt meen työntää pääni taas pakastimeen tai johonkin missä on alle +25 :kieh:

-Laura ja Jättis 30+0-
 
:flower: en jaksa eritellä kirjottajien nimiä tänne, joten tasapuolisesti kaikille jaksamisia, oli vaikeuksia tai ei.

:ashamed: en saa nukuttua minäkään öisin! Haaveilen siitä päivästä ku vauva o syntyny ja pystyn nukkuun selälleen ja mahalleen.. ihanaa.. Nyt jos nukun vähänki aikaa selälleen tai ees makoilen tulee järisyttävä mahakipu, ihan sietämätön..Kuulema johtuu jostaki ettäku veri ei kierrä kunnolla..POtuttaa..
olin tänään toosi laiska, en jaksanu muuta ruokaa värkätä kuin mummonmuusia ja uunimakkaraa juustolla.. Ja laskeskelin budjettia. Meikä saa soskusta huikeat 286?/kk, ja ukko saapi palkkaa kahen viikon välein 840?.. Mutta tuo minunk rahan saanti loppuu ku seinään elokuun jälkeen,niin siellä sanottiin kun ukko sai noita töitä..
pitääki siis ostaa tuolla omalla osuudella se turvakaukalo..Ukko lupas hoitaa pinnasängyn ja hoitopöydän oston..Niin ja joka ikinen penni mitä me saadaan lasketaan yhteisiksi tuloiksi..
Tavallaan kyllä hävettää että ukon rahoilla tässä elellään, mutta minkäs teet ku ei saa mistään mitään.. suomen sosiaalijärjestelmä verkostoissa on pahasti mätää :kieh:
mutta onneksi sitten 2 viikon päästä pääseepi hieman "rilluttelemaan". Kun mennään ostaan vauvan tarvikkeita. Mulla vaan kummittelee takaraivossa se ajatus että mitäs jos se sittenkin on tyttö. niinku tuo sormus jutska näytti.. ja oon muutenki epäilly että ois tyttö..
:snotty: vaikka pojaksi sanottiin ja joku pikku pippeli-tikku ultra-kuvassa näkyi.. huoh.. tylsää.. väsyttää jne jne jne.. Vauvakin on liikkunu tänään erityisen vähän!! Tää on ihmeellistä..
nyt laskemaan lisää paljonko menee laskuihin rahaa.. morjens.. :|
 
Katiapatia ja triple toivottavasti supistelut alkais helpottaa! :hug:

Tänään tuli ilmoitus että äitiyspaketti on tullut postiin, kohta lähden sitä hakemaan! Ihanaa päästä laittelemaan taas uusia vaatteita kaappii :heart:
Ihana ilma ollut tänään, käytiin koiran kanssa äsken kävelemässä, koiralla tosin meinas loppuu voimat jo loppuvaiheessa tuon helteen takia. Ois pitänyt ottaa vesikuppi mukaan!

Mulla tulee nykyään joka yö niitä ihmeen jalkakramppeja(jossain vaiheessa taisin niistä puhuakin..), inhottavaa aina herätä niihin ja sit ei meinaa saada millään unta sen jälkeen. Pitäis neuvolasta kysyä onko niihin jotain apua tai mistä ne ylipäätään johtuu.

jeps, mut nyt sinne postiin==>>

Aurinkoista päivää kaikille! :wave:

memmy ja vaavi 26+0 :D
 
Huh, Naurukohtauksella on tosissaan jätti siellä tulossa!

Minä sain tuomioksi raskausajan diabeteksen. Tarkka ruokavalio ja sitte noita joitain leseitä apteekistä piti hakea. Pari viikkoa seuraillaan ja jos ei ala sokerit tasottuun niin äippäpolille kontrolliin. Kaikki se näköjään pitää kokeilla tämän raskauden aikana.
 
jasmara teillä näyttää muuttaminen sujuvan samaan tahtiin kuin meillä. Eilen oli se "kohokohta" päivä ja vietiin kaikki loput ja isoimmat kamat uuteen kotiin. Koti vaan ei näytä oikein kodilta vielä :ashamed: Nyt kun kaikki tavarat vaan löytävät paikoilleen niin eiköhän se siitä sitten iloksi muutu! Ja meni se eilinen ihan hyvin vaikka olikin molemmat appivanhemmat "jaloissa pyörimässä" ;) Koitahan sinäkin ottaa rauhallisesti äläkä nostele mitään liian painavaa - itse en oikein tahtonut uskoa ja olinkin eilen aika kipeä kun sänkyyn vihdoin sain kaatua. Ajattelin että mitenköhän vauva mahtaa jaksaa, mutta onhan se Allu itsestään ilmoitellut :heart:

Tänään taisi sitten masuasukki kääntyä pää alaspäin - sen verran tuossa tunti sitten maha hytkyi ja näkyi ihan selkeästi miten vauva lähti kääntymään oikean puolen kautta ylösalaisin. Ja nyt potkut tuntuukin mukavasti tuossa keuhkojen kohdalla, ylävatsassa :D Ihania nämä uudet asiat joita kokee joka päivä!

Täällä voidaan siis hyvin - ei supisteluita (kai?) eikä huonoa oloa. Ainoastaan väsymystä, joka sekin menisi varmasti nukkumalla ohi, mutta kun ei ehdi nukkua! :kieh: En ole kyllä varma supisteleeko minulla, sillä eilen illalla vatsa oli ihan kovana välillä. Olen kuitenkin kuvitellut että supistus on sellainen menkkakivun tuntuinen, mutta siltä se ei tuntunut... No, täytyy toivoa ettei supistuksia tule vielä hetkeen aikaan. Jaksamista kuitenkin niille, joita supistukset kiusaavat!

Silloin noin tunti sitten kun vauva masussa kääntyi, laitoin miehelleni myös pikaviestin gmailin kautta, että apua, allu tulee mahasta pihalle!! Tämä oli jo ihan hädässä ja laittoi viestiä takaisin MENIKÖ VEDET, NYTKÖ MENNÄÄN???? :LOL: Mahtaa odottaa sitä päivää kauhulla ja innolla yhtä aikaa :D

Huomenna pitäisi jaksaa lähteä vielä Vauhtiajoihin Seinäjoelle. Paras ystäväni tulee meille viikonlopuksi, en ole nähnyt häntä puoleen vuoteen. On ihana nähdä ja päästä hieman tuuleentumaan, mutta harmi kun olen vähän väsynyt muutosta ja kämppä on kuin pommin jäljiltä... :/ Pääasia kuitenkin että näkee kavereita ja pääsee tuuleentumaan - ensi viikolla voi sitten nukkua :D

Adette ja Allu 30+1
 
Unohdin mainita vielä yhdestä asiasta... memmy olisiko ne sun yölliset krampit suonenvetoja? Mulla tulee niitä myös joskus öisin. Tässä hieman infoa:

"Suonenveto eli lihaskramppi saattaa kiusata odottajaa etenkin iltaisin ja öisin. Useimmiten lihasta repivä tai kouristava kipu iskee jalkoihin. Krampin yhteyttä odotukseen ei täysin tunneta, mutta tiedetään, että kylmyys, väsymys ja pahat asennot lisäävät suonenvetoa. Jalkoja lämmittävät villasukat, raajojen voimisteluttaminen ja upottaminen kylmä-kuuma-vaihtokylpyihin voivat vähentää kramppeja."

Olen itse käyttänyt silloin tällöin villasukkia öisin ja se on kyllä helpottanut kramppeja eli ei niitä ole sitten tullut. Nyt ei kyllä ole mikään villasukkakeli mutta koitahan muita yllä olevia konsteja jos vaivut asian kanssa epätoivoon =)
 
Mulla ei sitten onneksi glukoosirasituksessa mitään ihmeempää ollut eli voin jatkaa tällä epätavallisen epäterveellisellä (extrakalorisella) dieetillä muidenkin puolesta =)
Tänäänkin olen syönyt niin paljon kaikkea hyvää, että on ihan paha olo....

Sulla tosiaan on järkäle tulossa Naurukohtaus. Minkäkokoinen noilla viikoilla pitäisi normaalisti vauvan olla. Tiedetäänkö syytä miksi vauva kasvaa noin hyvin?

Milläköhän viikoilla se vauva lopullisesti kääntyy jos on kääntyäkseen pää alaspäin? Onks kellään tietoa? Minullakin toissapäivänä tais kääntyä, kun ekaa kertaa alkoivat potkut tuntua ihan ylämahalla. Nyt menossa siis rv 27+0 --- jee 28 viikko alkoi =) Voinnissa ei mitään erityistä meikäläisellä. Pari päivää on ollut vauva hiljaisempi noiden potkujen kanssa ja eilen mies kuuli ekaa kertaa korvalla vatsan päältä vauvan :heart: sykkeen =) Olettes te kokeilleet?
 
Adett e kiitos vastauksesta! Luultavasti, nuo minun yölliset jalkakivut ovat juuri noita suonenvetoja. Pitää kokeilla laittaa vaikka sukat yöksi jalkaan. En vaan tiedä osaanko niin nukkua, kun mulla pitää jalat olla aina peiton altakin ulkona, muuten alkaa ahistamaan. Joku ihme tapa tuokin :D

memmy ja vaavi 26
 
Nyt on pakkaus läpi käyty.
tosi kiva, toppapukukin aivan suloinen ja mukava kun on pienempi mitä ennen =)
huomenna alkaa sitten pyykkäys,
pitääkin tutustua kestovaippa oppaaseen kun ei ole niistä kokemusta, nyt meinasin kyllä kokeilla.

suklis ja vauveli 27+6
 
Täälläkin ollaan reissulta palattu. "Pikaisesti" luin viikon tekstit ja paljon oli taas asiaa tullut :)

elämänperhonen Itselläni myös pco ja sen takia olen kahdesti ollut (rv14 ja rv26) sokerirasituksessa. Ensimmäisessä sokerirasituksessa paastoarvo oli rajalla, eli 5.3 jonka perusteella minulla olisi raskausdiabetes. Siitä lähtien olen mittaillut verensokereita kotona, kolme-neljä kertaa viikossa neljä kertaa päivässä. Uusimmassa rasituksessa arvot olivat kunnossa, samoin itse mitattuina, mutta lääkäri siitä huolimatta laittoi lähetteen äitipolille seurantaan ja ylimääräiseen ultraan, ja tänään tuli kutsu ensi viikolle. Hieman tarkempaa olen seurannut ruokavaliotani, mikä ei ennenkään niin epäterveellinen ole ollut. Painokaan ei ole vielä noussut kuin kolmisen kiloa, eikä lähtöpainokaan ole paljon ollut. Meillä ollaan noista sokerirasituksista ainakin tosi tarkkana ja ehdottomasti pco:laisten siihen kuulemma pitää mennä.

PCO:sta tulikin mieleen kyssäri, teille joilla kyseinen vaiva on todettu, oliko teillä vaikeuksia/ongelmia raskaaksi tulon kanssa? Minä olen jäänyt onneksi helposti, heti ekasta mahdollisesta kerrrasta raskaaksi, joten ongelmia ei sen suhteen ole ollut, vaikka etukäteen lääkärit lapsettomuudesta ja raskaaksitulon vaikeudesta varoittelivatkin.

suklaahirmu Minä odotan toista lasta ja minulla olisi myös ollut normaalisti vain kaksi lääkärikäyntiä (neuvolan kautta), alkuraskaudessa ja vähän ennen la:ta, mutta supistelujen takia pääsin viime viikolla tarkistuttamaan paikat, kaikki oli onneksi niinkuin pitääkin. Äitipolilla normaalisti on kaksi käyntiä, mutta itselläni niitäkin on useampi, raskausdiabeteksen (?) ja verenhyytymishäiriön takia.

Hammaslääkärin minäkin sain tänään varattua. Täällä niin paljon on asiasta ollut puhetta, että päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja soittaa itselleni aikaa hampaiden tarkastukseen. Kahden viikon päähän sain ajan, nopeasti mielestäni. Toivottavasti ei kovin paljon rekiä ole, viime tarkastuksesta kun on jokunen vuosi aikaa :ashamed:
22 vuoden ikään mennessä ei ole vielä yhtään reikää ollut, joten epäilisin, ettei nytkään ole..

Vaatteita meillä on päääasiassa 60cm ylöspäin, muutama pienempikin vaatekappale kyllä löytyy. Esikoisellakaan ei keretty kauaa alle 60cm vaatteita pitämään. Mutta olihan se kiva sairaalasta tuoda "oikean" kokoisissa vaatteissa kotiin.

Seksi, mitä se sellainen on??! :LOL: Eli hiljaiseloa täälläkin sillä rintamalla. Minua alkaa niin helposti supistelemaan, ettei juuri ole uskaltanutkaan mitään touhuilla, eikä kumpaakaan liiemmin edes kiinnosta. Sama juttu oli esikoisen raskausaikana, mutta nyt sentään on vähän vilkkaampaa sillä rintamalla.. ja eiköhän tuo makkarielämäkin palaudu (toivottavasti) kun tästä valtavasta vatsasta pääsee.

Äitiyspakkaus minulle tuli viime viikon alussa, viikko meni kun Kela oli sen Reimalta tilannut. Pakkaus on mennyt jo eteenpäin, kun myin sen. Hieman kurkin sisältöä ja melkein olisi tehnyt mieli perua kaupat, niin kivoilta vaatteet näyttivät :) Järkevämpää oli se kuitenkin myydä, kun vaatteita löytyy kaapeista jo NIIN valtava määrä. Saatiin vähän ylimääräistä kelan rahakorvaukseen verrattuna ja saatiin rahoilla melkein kokonaan tuplat maksettua :)

Nyt iltapesuille pojan kanssa ja nukkumaan!

gibbon ja mytty 27+0


muoks. Onnittelut nannalle! :flower:
 
Pikaiset kuulumiset täältäkin. :)

nyt on kesänreissut reissattu. Tänään päästiin pois miehen isovanhempien luota nyt saa sitten vkl olla rauhassa kotona kun miehellä maanantaina alkaa taas työt. mitähän ihmettä keksin itselleni tekemistä koko syksyksi kun kouluunkaan en palaa nyt. :D

Vaavi on kovin vaihtelevalla päällä ollut. eilen olin jo ihan paniikissa kun ei liikkunut koko päivänä kuin muutaman kerran, eikä illallakaan (jolloin normaalisti on liikkunut kovasti) kuulunut mitään. painajaisiakin ehdin nähdä kunnes yöllä heräsin vessaan ja sen reissun jälkeen se alkoi taas jumpata. Tuntuu vaihtavan tuota asentoaa lähes joka päivä, millon tuntuu liikkeet ylhäällä, millon ihan alhaalla. kai sillä on sitten vielä tilaa siellä. :D

vaatteista. itselläni ei ole pakkauksen vaatteiden lisäksi kuin yksi 56cm olopuku, pieniä sukkia ja 56cm teddyhaalari jolla ajateltiin kotiin tulla kun pakkauksen kevytpuku on niin kauhian iso. Ajattelin kyllä vielä ostaa ainakin (huom AINAKIN ) kotiintulo vaatteet niitä 56cm tai mikä nyt on pieni, mutta sitten uskon että kovin kauhiasti en pieniä osta kun kuitenkin kasvaa niin lujaa ja hyvällä tuurilla syntyy joku 52cm ja 4,5kg lapsi niin sitä ei kauan niihin pieniin pueta. :LOL:

hei te joilla on RH- veriryhmä! kuinka usein teiltä on niitä vasta-aine kokeita otettu? Multa ei otettu kun viimeksi neuvolassa ja tietty sillon kun se veriryhmä selvitettiin. aloin eilen miettiä että kuinka nopeasti niitä vasta-aineita voi alkaa tulla ja mitä jos niitä ehtii syntymään jo paljon ennen kuin ne huomataan...

selällään makaamista olen myös pohtinut kun siitä puhutaan ettei saisi niin tehdä ja mä taas melkein aina nukun selällään ja makoilen muutenkin useimmiten niin kun ei mulle ainakaan huono olo siitä tuu tai mitään. Onko sillä vaikutusta sitten jos itsestä tuntuu ihan normaalilta?

Nyt jalat kohti kattoa. :)
rv28+3
 
Toiveikasodottaja ne vasta-aineet taidetaan ottaa kaksi tai kolme kertaa raskauden aikana..? Minulta on nyt otettu raskauden alussa verikokeet ja edellisellä neuvolakäynnillä. Eli korkeintaan kerran taitavat vielä ottaa. Tosin kun mun mies on myös veriryhmältään nega, niin jos oikein muistan vauvastakin tulee automaattisesti nega.
 
Adett e: Joo, en ole kauheesti nostellut painavia, ihan pienempiä pahvilaatikoita joissa painoa ei ole ollu kun ehkä viitisen kiloa. Mies kyllä suosiolla hoitaa kantohommat ;) Muistutteleekin välillä, et ethän sä voi tota kantaa jne...

Naurukohtaus: on tosiaan jo iso vaavi, mut eipä ole ihmekään tuon sairauden takia. Tosin luonnollinen selitys kasvunopeudelle kuitenkin. Käynnistetäänkö sun synnytys hyvissä ajoin ettei kasvua tule liikaa?? Siis onko se jo suunniteltu? :)

elämänperhonen: naurukohtauksen viikoilla vaavi on yleensä keskimäärin 1,5kg, toki suuria yksilöllisiä vaihteluitakin voi olla, mut tosiaan keskimäärin tuo. :)
Niin ja vauva kääntyy pää alaspäin yleensä viikkoon 36 mennessä. Jos pieni vauva, niin kääntyilee varmaan myöhemminkin vielä ympäri... :)

Adett e ja memmy: täällä myös yksi joka kärsii ajoittain suonenvedosta öisin. Joka yö niitä ei ole, mut kyllä se melko kipeetä tekee ku jalkaa kramppaa kesken unien. Mä en pysty edes harkitseen sukkien käyttöö, mähän paistuisin yöllä. :D Sitä paitsi jos laittaisin sukat, niin varmaan riisuisin ne jossain vaiheessa kuitenkin, et se siitä hyödystä....

suklaahirmu: tuosta toppapuvusta. Mun mielestä se olis nyt ollu parempi jos olis isompi kuten ennen. Muistaakseni tytöllä ja pojalla oli molemmilla se koko n.80cm. Tosin tyttö kun synty kesäkuussa, niin ei vuoden iässä ollu käyttöä ja poika synty maaliskuussa, niin talvipakkasetkin alko oleen jo ohi. Nyt sillä koolla vois olla käyttöökin.
Meinaan vaan, et vauvahan on n. puoli-vuotias silloin ku käyttää tuota 68cm eli huhtikuussa todennäköisesti... Ja vaikka käyttäis jo aiemminkin niin epäilen onko pakkasia enää edes maaliskuussa. Mun mielestä tälle vauvalle paras koko olis ollu 62cm, varmasti mahtuis ja olis käyttöö talviaikaan. Tää siis mun mielipide. =)

jasmara ja masuasukki 28+6
 

Yhteistyössä