Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Silmu75 , kait teillä voi ottaa palkatonta vapaata? Onhan ihmisillä lääkäreitä, mummon hautajaisia ja milloin mitäkin? Tarvitseeko sitä totta puhua, kerrot vain jostain pakollisesta lääkärikäynnistä? Ja niitähän tarvitsee kaksi käyntiä: kontrolliultran ja siirron.

Itsellä selkä kipeytynyt kunnolla. Vaikea kuunnellla luentoja ja tehdä muistiinpanoja. Saa nähdä, kuinka kauan sitä jaksaa töissä. Ehkä vois varata osteopaatin
 
@kirsillevauva Voin mä pyytää vapaata, mutta pitäis tietää käytännössä kuukautta ennen minkä päivän pyytää koska työvuorot on tehty viikkoja eteenpäin eikä niihin voi enää toivoa muutoksia. Ultraan pääsen helposti kun sen voin käydä lähempänä kotia, ei tarvitse Helsinkiin lähteä.
 
@Silmu75, mä kannatan sit sitä, että pyydät klinikalta poissaolotodistuksen, kuten joku ehdottikin. Eihän tuo muuten näytä onnistuvan?
Samaa mielta, klinikalta taikka sitten muulta laakarilta samana paivana (jalkimmaisessa ei tule hedelmoitysklinikan nimea paperiin). On ikavaa, jos tyonantaja alkaa ryppyilla, mutta on senkin kestamiselle lailliset rajat olemassa. Eivat he mita tahansa saa tehda ilman seuraamuksia. On raskasta miettia omia laillisia oikeuksia ja puolustaa niita, mutta joskus taytyy.

Viikonlopputyossani (kakkostyo) naen, kuinka monilla ihmisilla ei ole mitaan huolta ottaa tarvittaessa saikkua (ja taitavat kylla ottaa myos ihan tarpeettomasti), mutta minkas teet tyonantajana, ellei painavia todisteita ole. En ole turhien saikkujen kannalla, ja itselllani on erittain korkea sairaslomakynnys, mutta eihan tama ole turha asia. Esimerkiksi munasolun siirron jalkeen pitaa mielestani levata.

Kylla ne tyot sitten jotenkin onnistuvat, yhtaalla tai toisaalla. Jos omaa napaa saa esitella, niin minullahan on ollut huomattavia vaikeuksia yhdistaa hoitoja/raskautta ja toita, ja palkka on saman tien pienentynyt lahes puoleen alkuperaisesta, kun olen suunnannut muualle (ensimmainen tyo oli lahes helvetti raskauden yrityksen/hoitojen alettua). Eipa tuo nykyinenkaan sitten ole ollut ihanainen varsinaisen raskauden alettua, mutta eikohan sitten jotain muuta ja sopivampaa lopulta taas loydy, jos niikseen tulee. Ja siihen tulokseen olen tullut, etta kyllahan tassa on sitten viela 20 vuotta aikaa korjata ura, mutta lapsen saaminen oli se tarkea ja valitettavasti myos tassa iassa tiukasti kelloon sidottu juttu. Jos ja kun tama nyt vain onnistuu, niin millaan muulla ei ihan lopulta valia. Kun nyt vain koko perheen terveys sailyisi. Tama on ollut minulle pitkallinen ja vaikea prosessi kayda lapi, kun koko identiteetti oli ollut vain toita pitkan aikaa, mutta nyt taidan alkaa olla ‘toisella puolella taistelua’ ja yritan olla vahemman huolissani kaikesta. :) Uskon, etta kaikki on ollut johdatusta ja etta minua suojellaan, ja etta kaikki on kaantynyt, plus kaantyy, viela parhain pain.

Nama ovat tietysti sellaisia asioita, etta jokaisen taytyy kayda lapi mielessaan ja paattaa lahestymistavat itse. Tsemppia @Silmu!
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on vihdoin työ, jossa viihdyn, niin en nyt ole sitä valmis uhraamaan kun ei kukaan voi edes luvata, että tulen ikinä lasta saamaan. Mulla tuntuu olevan ainakin joka toinen viikko arkivapaa, niin eiköhän se siirto jossain välissä onnistu. Eka yritys voi tietty mennä pieleen kun ei tiedä miten lääkitys muhun tehoaa, mutta tokalla kerralla tiedetään jo paremmin mitä on odotettavissa. Ja jos ei aikaisemmin millään onnistu, niin kesälomalla sitten, ei tässä nyt NIIN hengenhätä ole vielä iän puolesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Mulla on vihdoin työ, jossa viihdyn, niin en nyt ole sitä valmis uhraamaan kun ei kukaan voi edes luvata, että tulen ikinä lasta saamaan. Mulla tuntuu olevan ainakin joka toinen viikko arkivapaa, niin eiköhän se siirto jossain välissä onnistu. Eka yritys voi tietty mennä pieleen kun ei tiedä miten lääkitys muhun tehoaa, mutta tokalla kerralla tiedetään jo paremmin mitä on odotettavissa. Ja jos ei aikaisemmin millään onnistu, niin kesälomalla sitten, ei tässä nyt NIIN hengenhätä ole vielä iän puolesta.
Se on totta, Sinulla on viela ainakin kolme vuotta aikaa tehda aktiivisia hoitoja ihan Suomessakin, ja senkin jalkeen voi Suomessakin alkionsiirtoja tehda, jos on viela siirrettavaa pakkasessa. Sitten on viela Viro ja esimerkiksi Britannia tarvittaessa jaljella, jos aktiivisia uusia hoitoja haluaa. :)
 
Meillä niskaturvotusultra takana. Pieni nukkui ensin ja hoitaja joutu herättämään kaverin. Siellä se sit huitoi menemään ja näytti peukkuakin <3. Olin niin onnellinen. Palkitsin itseni lounalla. Ilmeisesti ruoka ei sopinut vatsalleni, sillä tuli kiire vessaan ja oksensin lounaan ulos :( Yleensähän olen fodmap-ruokavaliolla, mutta nyt on perjantaina gastroskopia, jota varten olen syönyt vehnää, papuja ja sipulia. Aloitan kyllä heti lauantaina fodmapin uudestaan, ollut ikävän tuntuinen maha ja paljon ilmavaivoja, ärsyttävää.
 
Nyt näyttää ja tuntuu siltä, että huomenna voisi viimein olla kp1. Mutta voi paska sen limakalvoultran kanssa: ei löydy sopivaa aikaa mistään läheltä vaan on sitten kuitenkin lähdettävä Helsinkiin sitäkin varten. :cautious: Täälläkin oli jossain vaiheessa Terveystalossa aina tyyliin kymmeniä gyneaikoja seuraavan kahden viikon aikana kun nettiajanvarauksesta katsoin, nyt on nolla.
 
Nyt näyttää ja tuntuu siltä, että huomenna voisi viimein olla kp1. Mutta voi paska sen limakalvoultran kanssa: ei löydy sopivaa aikaa mistään läheltä vaan on sitten kuitenkin lähdettävä Helsinkiin sitäkin varten. :cautious: Täälläkin oli jossain vaiheessa Terveystalossa aina tyyliin kymmeniä gyneaikoja seuraavan kahden viikon aikana kun nettiajanvarauksesta katsoin, nyt on nolla.

@Silmu75 sivusta huutelen että koitapa vielä soittaa Terveystalolle, tai vielä parempi jos pystyt käymään paikan päällä. Ja kun soitat yleiseen Terveystalon ajanvaraukseen, niin pyydä yhdistämään suoraan ko. toimipaikkaan, jos et pääse käymään. Kaikki ajat ei oo netistä varattavissa/näkyvillä. Pieni anelukaan ei ole pahitteeksi ja vaikka ihan kerrot sun tilanteen suoraan niille. Yksityisillä lääkäriasemilla on niin kova kilpailu, että ne haluaa joka ikisen asiakkaan. Ja muutenkin myötätunnosta sieltä voi joku ylimääräinen aika herua:sneaky:
 
@Silmu75 sivusta huutelen että koitapa vielä soittaa Terveystalolle, tai vielä parempi jos pystyt käymään paikan päällä. Ja kun soitat yleiseen Terveystalon ajanvaraukseen, niin pyydä yhdistämään suoraan ko. toimipaikkaan, jos et pääse käymään. Kaikki ajat ei oo netistä varattavissa/näkyvillä. Pieni anelukaan ei ole pahitteeksi ja vaikka ihan kerrot sun tilanteen suoraan niille. Yksityisillä lääkäriasemilla on niin kova kilpailu, että ne haluaa joka ikisen asiakkaan. Ja muutenkin myötätunnosta sieltä voi joku ylimääräinen aika herua:sneaky:
Voisihan sitä yrittää. :) Mutta asun siis Heinolassa ja luulen, ettei näin pienessä paikassa vaan ole gynekologia paikalla lähiviikkoina kun ne samat työskentelee vissiin monessa toimipisteessä, useammin varmaan Lahdessa. Ja sinne siis tosiaan löytyis aikoja maanantaille neljän jälkeen, mutta kun pitäisi ensin käydä kotona lenkittämässä koirat ja kun seuraavana aamuna on taas aikainen herätys, niin ehkä mieluummin kävisin vapaapäivänä Helsingissä. Mutta täytyy nyt varmistaa vielä ettei tosiaan ole aikoja tuonne paikalliseen.
 
@kirsillevauva ihana et siellä oli kaikki hyvin <3

@Silmu75 äh, voi harmi. Mut voitko sit vaan ottaa saikkua? Meilläkin pitää olla todistus jo ekasta päivästä, mut ei pieni valkoinen valhe ketään tapa, jos vaikka sanot et sul on paha olo tms? Ymmärrän et moraali ottaa vastaan mutta onhan tääkin tärkeä asia <3 toivottavasti jotenkin saat ajat järkkääntymään!

Huomasitteko muuten että nyt lahjahoidot alkaa julkisilla :) vähän pelottaa mitä aiheesta aletaan puhumaan, mutta samaan aikaaan ajattelen et onpas kiva että lahjasolualkuisuus rupeaa olemaan normi, ja et meidänkin lapsi saa sitten mahdollisesti kavereita/luokkakavereita joilla sama tausta, eikä sit siten ehkä koe olevansa niin erilainen.
 
Ovumialta tuli viimein lasku. Pelkät solut 5000€ kun hinnastossa lukee 2-5 solua 4500€ sisältäen siirron ja tuohon meidän summaan tulee vielä se siirto päälle. Oli nyt ihan pakko laittaa sinne sähköpostia, että mistä tuo summa muodostuu, että jos onkin ollut ICSI eikä IVF tai jotain - tosin olishan senkin sitten voinut kertoa. Katotaan mitä vastaavat. Loppusummaksi tullee nyt se 7500€ mihin oon koko ajan varautunut.
 
Sain tänään soiton, että meille on luovuttaja. :) Muutamalla jonottajalla ilmeisesti hoito syystä tai toisesta peruuntunut, joten jono hypähti vähän enemmän eteenpäin. Mennään aikataulullisista syistä jo huomenna lääkärin kanssa juttelemaan ja todennäköisesti marraskuussa siirto.

Miinuspuolella on täällä sitten huonoja uutisia miehen terveyteen liittyen. :( En halua tarkemmin avata asiaa. Ensi viikolla tiedetään tarkemmin, kuinka vakava tilanne on, mutta todennäköisesti ihan hoidettavissa oleva sairaus, joka tuskin hoitoihin vaikuttaa.
 
Sain tänään soiton, että meille on luovuttaja. :) Muutamalla jonottajalla ilmeisesti hoito syystä tai toisesta peruuntunut, joten jono hypähti vähän enemmän eteenpäin. Mennään aikataulullisista syistä jo huomenna lääkärin kanssa juttelemaan ja todennäköisesti marraskuussa siirto.

Miinuspuolella on täällä sitten huonoja uutisia miehen terveyteen liittyen. :( En halua tarkemmin avata asiaa. Ensi viikolla tiedetään tarkemmin, kuinka vakava tilanne on, mutta todennäköisesti ihan hoidettavissa oleva sairaus, joka tuskin hoitoihin vaikuttaa.
Onnea luovuttajasta! Meillähän saattaakin sitten olla siirto samassa kuussa. :) Toivottavasti miehelläsi ei ole mitään vakavaa! Lisästressiähän tuollainen tilanne varmasti tuottaa. Onneksi ollaan sentään lahjasoluhoidoissa eikä adoptoimassa, niin ei varmaan suoranaisesti hoitoihin vaikuta.
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
Hei! Pahoittelut kun täällä kyselen mutten tiedä mistä muualtakaan osaisin... Osaisitteko suositella mitä tahoa kannattaa lähestyä munasolun luovutuksessa, missä paikoissa ootte saaneet hyvää palvelua hoidoissa? Itseä kiinnostaisi kysyä kelpaanko luovuttajaksi mutten yhtään tiedä mistä ihmisillä on parhaat kokemukset ja mistä asiaa kannattais ekana kysyä. Oulun seutu ois mulle lähinnä.

Hirmusesti jaksamista ja tärppionnea tähänkin ketjuun :love:
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Pahoittelut kun täällä kyselen mutten tiedä mistä muualtakaan osaisin... Osaisitteko suositella mitä tahoa kannattaa lähestyä munasolun luovutuksessa, missä paikoissa ootte saaneet hyvää palvelua hoidoissa? Itseä kiinnostaisi kysyä kelpaanko luovuttajaksi mutten yhtään tiedä mistä ihmisillä on parhaat kokemukset ja mistä asiaa kannattais ekana kysyä. Oulun seutu ois mulle lähinnä.

Hirmusesti jaksamista ja tärppionnea tähänkin ketjuun :love:
En tunne Pohjois-Suomea, mutta julkisella puolellahan ollaan aloittamassa lahjasoluhoitoja ja siellä tietysti kaivataan lahjoittajia. OYS lueteltiin sairaaloissa, jotka aloittavat hoidot ”tämän tai ensi vuoden aikana” eli en tiedä milloin, mutta voihan siellä olla jo luovuttajien haku käynnissä. Sinne ottaisin ehkä yhteyttä ensin. Oulusta näyttää kyllä löytyvän Felicitaksen klinikka.

Kiitos, että harkitset munasolujen luovuttamista! :love:
 
Pienen tauon jälkeen taas täällä.
@Seesam78 Voi kun hienoa, että luovuttaja on löytynyt! Kohta pääsette tositoimiin!
@Papupilvi Loistavaa, että pääset kohta siirtoon! Minkälaiset tukilääkkeet sulla on päällä?

@Silmu75 Voi kun sulla järjestyisi duunin puolesta sopiva aikaikkuna jotta pääsisit siirtoon. Ja varmasti järjestyykin!

En tiedä onko jollekin tästä jotain apua, mutta meillä viimeisimmässä siirrossa oli tukena akupunktio. Kävin siellä kolme kertaa, kierron alussa, siitä parin päivän päästä ja siirtoa edeltävänä päivänä. En tietenkään varmuudella voi sanoa oliko siitä apua, mutta ainakin sen rentoutti, päänsäryt hävisi (krooniset) ja alkio kiinnittyi. Nyt menossa 10+2.
@kirsillevauva Ihanat ultrakuulumiset teillä!

Omanapailua: pahoinvoinnit alkavat helpottaa, mutta väsymys on sen sijaan infernaalinen. Rintoihin sattuu ihan sikana ja kaikki rintsikat kohtaa jäävät pieniksi. Tukilääkkeet loppuivat pari päivää sitten, toivottavasti kaikki jatkuu hyvin.
 

Yhteistyössä