Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Täälläkään ei merkkejä synnytyksestä. Tai vauvan pää painaa yhä enemmän tuonne alas, mutta on sekin jo vaivannut jonkin aikaa. Kestäneekö kauan?

Tytsy, milloin menet yliaikakontrolliin? Mulla jo 41+0, mutta siellä vielä katsotaan mikä tilanne. Tsemppiä synnytykseen, sitten kun se alkaa!
 
Saiga: Tyttö on kiinnittynyt, mutta mulla ei ole paineen tunnetta siitä. Vähäiset kouristukset ovat tulleet takaisin.

Soitan huomenna varatakseni yliaikaiskontrolliin ajan 12.1. (41+5) ja käynnistys tapahtuu viimeistään 14.1. (42+0)

Meillä tulee olemaan aika lähekkäin kontrollit. Tsemppiä synnytykseen :)

Tytsy75
41+2
 
Tsemppiä Tytsy ja Saiga, jännät ajat täällä! Pidän peukkuja, että pian alkaa tapahtua ja kaikki menee hyvin.

Kiva myös kuulla Bessonitsa sun kuulumisia. Me ollaan sit seuraavina vuorossa eikä siihen tosiaan ole enää niin valtavasti aikaa.

Kyllä mullakin alkaa jo vähitellen olla aika tukala olo, vaikka mulla on vatsassa vain yksi asukas ja hänkin on onneksi siirtynyt kasvamaan nätisti ja kiltisti keskikäyrällä. Mutta silti vatsa alkaa olla aika hankala ja odotan jo kovasti äitiyslomalle pääsyä parin viikon päästä - ei oikeen jaksais enää istuskella koneen edessä. Samoin olen nukkunut jatkuvasti huonommin - on vaikea löytää hyvää asentoa, vauva on kova jumppaamaan & hikottelemaan aamuöisin, pitää juosta vessassa jne. jne. Mutta tämä ei oikeasti ole valitusta, ihanaahan tämä on vihdoin kokea.

La Bambina 32+6
 
Jospa sitten itsekin siirtyisi tälle puolelle kirjoittelemaan, että saadaan vähän meitä alkumatkalaisiakin taas mukaan :) Olen kyllä käynyt pitkän matkaa teidän kirjoituksia lukemassa, mutta vielä oma tilanne tuntuu niin epäuskoiselta, että on tuntunut turvallisemmalta kirjoitella hoitoketjun puolella.

Viikkoja on pian kasassa 10 ja oma olotila on pysynyt aika neutraalina, ei juuri oireita (mitä nyt väsyttää ja paleltaa) mutta ei onneksi nyt enää vuotojakaan. Vähän reilu pari viikkoa olisi ensimmäiseen neuvolaultraan. Vähän jännittää, että mitähän tässä vielä tuleman pitää :)

Tsemppiä Tytsylle ja Saigalle loppumetreille!
 
Fibbis, tervetuloa mukaan! Tosi kiva kun tulit tänne.

Mulla alkaa äitiysloma reilun viikon päästä ja vieläkin on välillä epäuskoinen tunne sekä hillitön pelko, ettei asiat menekään hyvin. Luulen, että se on yhteistä monille meistä, kun ollaan niin pitkä ja tuskallinen tie tänne kuljettu.

Mulla ainakin fiilikset vaihtelee - joskus olen iloinen ja luottavainen, kun olen kunnialla päässyt jo näin pitkälle ja vatasssa riehuva pikkuinen tuntuu kovin vahvalta ja elinvoimaiselta. Joskus taas pienet asiat alkaa ahdistaa - jos saan vaikka joltain vauvalle vaatteita tai muun lahjan. Alkaa pelottaa, että nuolaistaanko tässä liian aikasin. Itseni tuntien tuskin näistä peloista edes eroon pääsen ennen vauvan syntymää - ehkä en edes sen jälkeen :)

Sulla on niin ihanan lähellä se hetki, että riskiviikot on ohi. Pidän peukkuja ja toivon sydämestäni, että kaikki menee hyvin!

La Bambina 33+2
 
Ihanaa Tytsy, onnittelut pikkuisesta tytöstä!!!
Kerro sitten ennätät, miten synnytys eteni ja miten päädyttiin sektioon.

Täälläkin yliajalla mennään, mutta nyt ehkä on alkanut olla supistuksia, toivottavasti ne jotain saa aikaan. Tai en mä tiedä onko nää edes supistuksia, mutta tuonne alavatsalle pistää kipeään aina välillä, samalla voi särkeä selkää, häviävät sitten vaihtelevaksi ajaksi. Onko jollakulla supistukset olleet tällaisia?

Kiitos tsempeistä! Tässä alkaa jo kovasti jännittää... Joo, ja edelleen elää pelko menetyksestä näin viime metreilläkin.

Fibbis, tervetuloa! Toivon mukaan muutkin plussanneet seuraavat pian!
 
Onneksi olkoon Tytsy ja vauva!! Ja voimia ja rohkeutta näiden viimeisten raskauspävien ajalle, Saiga! Varmasti kaikki menee hyvin :)

Itse olen ollut nyt viime viikosta sairaslomalla supistusten takia. Kohdunkaula yms. oli ihan ok ainakin viime viikolla, mutta niitä supistuksia tuli niin paljon (3 minsan välein tunnin mittauksen aikana Kättärillä), että käskettiin ottamaan iisisti ja pitämään vauva sisällä ainakin viikolle 34, joka alkoi tänään. Kortisonipiikkiä ei kuitenkaan annettu, kun kohdunkaulaa oli niin paljon (3 cm) vielä jäljellä.

Supistukset on kivuttomia, mutta senkuin lisääntyy vaan. Iisisti ottamista aion siksi jatkaa 2-3 viikkoa, vaikka nyt ei kuulemma enää ole kovin vaarallista vauvan tulla. Hänellä kokoakin jo n. 2.3 kg viime viikolla. Kiva kätilö ehiti käyrän aikana jutella mun kanssa kaikessa rauhassa lähes puoli tuntia, joten sain ihan yksityisen perehdytyksen synnytysvaihtoehtoihin (vyöhyketerapiaa, akupunktiota, suihkua, allasta jne.) sekä vakuuttelun, että 34 viikkoisina syntyneet pääsee yleensä kotiin jo 1-2 viikon päästä ja että 36 viikkosia pidetään jo aikalailla valmiina pieninä ihmisinä, eikä heillä ole useinkaan ongelmia. Ja tosiaan nyt 34 viikolla ei enää yritetä antaa estolääkkeitä tms. jos vauva alkaa tulla.

Aika mökkihöperöksi sitä meinaa tulla, kun lähinnä pitää maata sängyssä. Esim. vauvan liikkeitä tulee kytättyä vähän turhan tarkasti. Makuulla olo on ok, mutta jo leivän voitelu keittiössä aiheuttaa sellaisen supistuksen, että henkeä salpaa. Ens viikolla on lääkäri, mutta olen miettinyt, että ehkä joku päivä pitäisi mennä käymään uudelleen päivystyksessä, kun näitä vaan tulee ja tulee.

No, lähes viikko näiden kanssa on jo pärjätty ja eiköhän me pärjätä vielä ne 2-3 viikkoa, että tyttö pääsee viikoille 36-37.

La Bambina ja kärsimätön pikkuinen viikoilla 34+0
 
Minäkin kokeilen nyt siirtymistä tälle puolelle, vaikka tänään vasta 8+6 menossa.
Onnea Tytsy tytöstä :love: miten Saigalla menee, joko vauva alkaa ilmaantumaan?
Muilla taitaa olla vielä lähes pari kuukautta jäljellä?

Minulla oireet vaihtelevat päivästä toiseen ja välillä ei lainkaan tunnu siltä että olisi raskaana. Ar-ultra oli vajaa pari viikkoa sitten, NT-ultraan ei ole vielä tullut kutsua. Oletteko muuten ilmoittaneet neuvolassa että teillä on lahjasoluhoito? Meillä tehdään veriseula nt-ultran yhteydessä, siinä lasketaan jotain riskipisteitä. Yksi muuttuja on ikä, eli nimenomaan munasolun ikä. Sain lapsettomuuslääkäriltä tätä varten tiedon että lahjoittaja on 28v, mutta en tajunnut sitä ekassa neuvolassa sanoa. Veriseula otetaan 11. Viikolla. Ajattelin että jos se lasketaan minun iän perusteella niin riskipisteet ovat kyllä korkeammat.
 
Tervetuloa, Jonnuli!

Ja samaa mietin minäkin, että mitenköhän Saiga sinulla menee? Jos ei jo ole vauvaa, niin ei voine enää montaa päivää olla h-hetkeen!

Jonnuli, eipä ne mullakaan olleet raskausoireet mitenkään jatkuvat. Joskus oli päiviä, että tiesin olevani raskaana esim. kuvotuksen, kipeiden rintojen tai yliluonnollisen kovan nälän takia. Ja sitten oli monia päiviä, jolloin olo oli ihan normaali. Muistan surreeni olon normaaliutta meidän kesälomamatkalla about noilla viikoilla monet kerrat - jälkeenpäin ajatellen olis pitänyto olla iloinen vaan.

Olen kertonut neuvolassa jne. lahjasoluista. NP-ultran riskipisteet oli yksi tärkeä syy - ne olis olleet tosi korkeat, ellen olisi kertonut luovuttajan ikää. Olisin varmasti saanut lähetteen lapsivesiseulaan, mihin en halunnut turhaan mennä siihen liittyvän pienen keskenmenoriskin takia. Eikä nyt sitten tarvinnutkaan.

Mulla jäljellä n. 5 viikkoa. Olo on kyllä välilä jo niin tukala, että toivoisin vauvan tulevan jo siinä 37 viikon kohdalla :)

La Bambina 34+5
 
Paljon onnea Tytsy!
Täällä ihanan vauvan kanssa. Elämä vain on kovin outoa, vauvan ollessa kolme viikkoa vanha, mieheni sairastui yllättäen vakavasti ja on sairaalahoidossa ollut siitä asti, tilanne on vakava eikä tiedetä mihin se päättyy. Tuskaa on ajatella kuinka tässä käy, etenkin kun katson kauan odotettua tyttöämme. Hän on syy jaksaa, mutta silti niin surullista. Päivittelen tänne kun jaksan, siksi ei ole kuulunut mitään.
Iitu ja tyttö 5vkoa
 
Iitu, kovasti voimia ja jaksamista teille koko perheelle! Voin kuvitella miten tuskainen tilanne on, toivotaan miehesi parasta nyt.

Kiitos aniraz ja muut vielä onnitteluist ja vakuutteluista että vaihtelevat oireet ovat ok. Pitää nauttia vaan nyt, kun voi hyvin. Olen vähentänyt suunnitellusti lääkkeitä niin että viikko sitten väheni estrogeeni 8+0 ja tällä viikolla luget 9+0. Viikon päästä estrogeeni jää pois ja siitä viikko niin vähennän luget yhteen. Kokonaan ne jää 12+0 pois. Kai tämä on aika normaali suunnitelm? Ja aloitin taas reippaan liikunnan, se tuntuu hyvältä vastapainolta tälle odottamiselle ja ajan hitaalle kululle.

Oletko la bambina vielä saikulla? Toivotaan että supparit loppuu. Entä miten piper ja fibbis voitte? Toivottavasti ultrakuulumiset ovat olleet hyviä :)
 
Kiitos Jonnuli, mulla alkoi tänään äitiysloma eli ei enää saikkua. Supistuksia tulee joinain päivinä enemmän ja joinain vähemmän. Mutta vauvalla on tänään 35 viikkoa täynnä ja painoakin jo yli 2.5 kg eli nyt en enää jaksa stressata - hän pärjää taatusti hyvin, jos päättää jo syntyä. Huomenna on neuvolalääkäri, sittenpähän kuulee tilanteen kohdunsuun ja vauvan asennon suhteen - jännää.

Lääkkeiden osalta käytännöt näköjään vaihtelee. Mun käsitys on, ettei niillä ihan alun jälkeen ole kauhasti väliä suuntaan tai toiseen - selvitin tämän, kun itse aihetta stressasin aikanaan.

La Bambina 35+0
 
Pikaisesti ennen nukkumaanmenoa:

Meidän ihana pieni tyttö syntyi lopulta rv 41+5.
Nyt aika menee suurimmaksi osaksi syöttäessä...
Synnytys kesti ihan kiitettävän kauan ja päätyi lopulta sektioon. Mutta pääasia että tyttö saatiin terveenä maailmaan.

Tervetuloa tänne puolelle uudet plussanneet!

Ja Iitulle kovasti voimia! Elämä ei ole reilua!
 
Onnea Tytsy ja Saiga, pääsette vihdoin tutustumaan pienokaiseenne kasvotusten. Iitulle myös onnea ihanasta pikkuisesta ja samalla paljon voimia miehesi tilanteeseen. Toivottavasti jotain positiivista muutosta olisi jo tällä välin tapahtunut.

Kiva Jonnuli kun tulit myös tälle puolelle. Aika samansuuntaiset ohjeet minullakin oli lääkkeiden lopettamiseen. Pyysin suositukset myös suomen klinikalta ja pieniä eroja oli (Reprofitin ohjeissa lääkkeiden puolitus vko 11 ja lopetus 12, suomessa asteittainen vähentäminen vko 9 alkaen) ja itse käytin näiden välimuotoa sen mukaan miten lääkkeitä oli jäljellä.

Täällä vihdoin 12 vkoa täynnä ja ensimmäinen seulontaultra takana. Tuntuu, että nyt vasta sisäistää pienen elämän alun kun näki sen ruudulla liikkuvan ja huiskivan pieniä raajojaan :) Oli kyllä todella liikuttava hetki. Huojentavaa oli myös kuulla, että pikkuinen näytti kaikinpuolin siltä miltä pitääkin ja vastasi hyvin viikkoja. Seulan tulokset tulevat viikon sisään, mutta nyt on ainakin ihan positiivinen mieli kun ultrassa ei todettu mitään poikkeavaa. Riskit lasketaan tosiaan luovuttajan iän mukaan eli se on hyvä olla tiedossa.

La Bambina, mitä neuvolalääkäri sanoi?
 
Onnea Saiga tytöstä! Pääasia että kaikki meni hyvin:love:

La bambina, sepä hyvä että mammalomasi jo alkoi. Mitä lääkäri sanoi? Tiedättekö kumpi on tulossa? Tuntuu aika paljon tyttöjä syntyneen tähän ketjuun viime kuukausina.

Onnea Fibbis ultrakuulumisista! Noin minäkin ajattelen että eniten se ultra jännittää, seula tulee sitten kun tulee.
Minusta tuntuu muuten nyt kun lääkkeitä on vähentänyt, että ne vähätkin valuu heti ulos. Ehkä kroppa jo kannattelee sikiötä...

Minulla on tällä viikolla 9+ vasta alkanut paha olo, etenkin aamuisin. Heti pitää syödä jotain ja muutenkin usein on syötävä. Kohta alan jo näyttämään hyvinsyöneeltä. En ole vielä saanut ultrakutsua NKLlle, ilmeisesti kutsut Helsingissä tulevat aika lyhyellä varoitusajalla ja sitten pitää vaan toivoa että aika sopiio_O. Tänään on siis 9+5.
 
Paljon, paljon onnea Saiga!!! Ihania uutisia!! Olin varma, että kaikki menee lopulta hyvin.

Samoin onnittelut Fibbis ultrakuulumisista! Mulle sanottiin labrassa verikoetta otettaessa (yksityisellä), että jos ei ultrassa näy mitään poikkeavaa, niin on hyvin epätodennäköistä, että seulassakaan on mitään. Pidetään peukkuja!

Jonnuli - mulle tuli rakenneultraan kutsu NKL:lle 1.5 kk etuajassa, että varmaan kannattaa ens viikolla alkaa jo kysellä neuvolasta tms. sitä kutsua, ettei ole käynyt mitään mokaa.

Mulla sis neuvolalääkäri takana. Oli vähän turhan kiireinen ja lyhyt käynti, mutta tärkeimmät asiat kuitenkin selvisivät: vauva on pää alaspäin ja kuulemma jo laskeutunut niin alas, ettei ole pelkoa enää kääntymisestä. Se on tietenkin hyvä uutinen!

Kuten epäilin, viime viikkojen aiempaa kovemmat supistukset ovat alkaneet tehdä muutoksia. Kohdunkaula on lyentyny kahdessa viikossa 3.5 cm:stä yhteen senttiin. Mutta onneksi vauva on jo valmis pakkaus, lähinnä vaan keräilee lihaa luiden ympärille ja tämäkin lääkäri sanoi, että kyllä varmaan jo pärjää hyvn, jos alkaa tulla.

Toisaalta tästä lyhenemisestä ei kullemma voi vielä päätellä, että vauva oikeasti tulisi ennen LA, koska on ensimmäinen lapsi. Mä kyllä alan jo olla niin malttamaton, että toivoisin hänen tulevan vaikka viikoilla 37-38... :)

Ja tosiaan siis tyttö on meidänkin vauva, mikä näkyy hankintojen väreissä myös, ml. vaunut ja turvakaukalo.

Mitens Bessonitsa? Sun vauvat varmaan käytännössä tulee ennen meidän vauvaa, vaikka LA onkin muistaakseni pari viikkoa mun jälkeen. Teilläkin alkaa olla jo kaksosille tosi hyvät viikot :)

La Bambina 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Tytsy ja Saiga, onnea pienokaisista! :love: Iitulle jaksamista! Ei ole elämä kyllä reilua, vihdoin kun pitkän pitkän matkan jälkeen saa sen kauan kaivatun vauvan niin sitten tuleekin jo uusia murheita :( Toivottavasti kaikki kuitenkin kääntyisi miehesi osalta vielä parhain päin.

Jonnuli ja Fibbis, tervetuloa mukaan! Kiva saada tänne lisää väkeä. En ole ollu tmikään superaktiivinen kirjoittaja viime aikoina, mutta ehkä tästä kohta villiinnnyn :LOL:

La Bambina, hyvillä viikoilla olet jo jee :)! TIetty aina parempi jos vaavi pysyy vielä vatsassa hetken kasvamassa. Mutta, et jos nyt supistelut lyhentäisikin kohdunkaulaa yllättäen ja alkaisi syntyä ni sitten annetaan vaan syntyä. Näin mun on ainakin annettu tuolla äitiyspolilla annettu ymmärtää kun just tällä viikolla kävin. Nyt viel tsekattiin kohdunkaulan tilanne (ollut koko ajan jotain 3cm tai yli joten ei hätää :D) mutta sanoi, että kolmen viikon päästä ku meen uusiksi ni ei enää katota että sitten jos syntyisivät ni saavat syntyä, ettei estellä enää kaiketi rv34 jälkeen.
Ja juu hyvät on viikot tääläkin! 33 viikkoa nyt täynnä ja ei mitään merkkejä että olisivat vielä tulossa, nyt onkin alkanut jännittään että mitäs jos nää viihtyykin vähän turhankin hyvin täällä mahassa…on meinaan melkosen muhkee olo! Mä kanssa toivon et syntysivät siinä viikolla 37 about. Voi olla että sen jälkeen alan rukoileen käynnistystä :LOL:
 
Iitulle voimia ja toivottavasti miehesi paranisi ! On varmasti raskasta selvitä päivästä toiseen, vaikka ihana tyttö teillä onkin. On se niin väärin.
Onnea kaikille vauvan saaneille ! Aika kuluu nopeaan, en enää seuraa palstaa ja en tiedä mikä on kenenkin vaihe. Suuri tuki oli tämä palsta.
Toivon kaikille yhtä suurta onnea kuin me saatiin Enkä nyt tarkoita kaksosia kaikille, vaan terveitä vauvoja ! Kaksoset on sitten tuplapotti niin ilossa kuin surussa, aina ei ihan helppoa ole, mutta eipä ole yhdenkään lapsen kanssa.
Hyvää alkavaa kevättä ( toivottavasti pian ) kaikille !
T. Paulanna ja babyt kohta jo vuoden
 
Moikka.

En ole tänne odotuspuolelle vielä kirjoittanutkaan, mutta lukenut olen aika ajoin teidän kuulumisia. Kiitos jonnuli kysymästä tänne kuuluu hyvää! Viikkoja on tänään 18+5 ja masu on alkanut kasvaa ja liikkeitä hiljalleen tuntua. Luotto raskauteen on alkanut hiljalleen syntyä, mutta varmasti moni tunnistaa kun sanon ettei se täysi ole silti. Toisille niin luonnollinen ihana asia ja itse ei voi ymmärtää että tämä onni olisi osunut kohdalle ja pelkäänkin välillä, että onni viedään vielä pois.

Ultrassa kävin rv 17+2 viimeksi kun huoli alkoi painaa. Kaikki oli kuitenkin hyvin ja poika lupaus meille suotiin. Tyttöä hieman enemmän toivoin, mutta ajattelen että onpahan suuri todennäköisyys, että on isänsänäköinen poika ja ei tarvitse murehtia ulkonäkö asioita jos kertominen ei tunnukaan hyvälle..

Itse käytin tukilääkkeitä niin, että viimeisen lugen taisin laittaa rv 10. Mutta muistaakseni estrogeeni loppui aiemmin ja rv 9 piti alunperin lugesteronin loppua, mutta sain tingattua pidennystä oman mielenrauhan vuoksi. Klexane itsellä jatkuu loppu raskauteen asti.

Onnea fibbis ihanista ultrakuulumisista. <3

Onnea myös saigalle ja tytsylle pienokaisista!! <3

Todella ikävä lukea iitu sinun huonoista uutisista! En osaa edes kuvitella kuinka kamala tilanne teillä on. Toivon todella, että miehesi toipuu. Onnea kuitenkin pienestä tytöstä, toivottavasti pystyt kuitenkin nauttimaan hänestä, vaikka kamala tilanne miehesi suhteen. Voimia!!

Kertokaa te pidemmällä olevat/synnyttäneet onko epävarmuus väistynyt ennen vaivan syntymää vai saako siihen ajatukseen tottua, että epävarmuus on kaverina synnärilläkään asti?

En osaa nyt kirjoittaa enempää kun puhelimella kirjoittelen, mutta toivon todella onnea ja jaksamista kaikille omiin vaiheisiin!

Piper 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Sinulla onkin jo aika valmis tilanne La bambina, nyt vaan jännätään miten pitkän vauva antaa odotuttaa vielä :love: oletko mihin menossa synnyttämään? Täällä ei kai saa oikeasti valita sairaalaa vaan mennään sitten sinne missä on tilaa. Ja pitää soitella kyllä kohta naikkarille, jos ei ensi viikolla tule ultrakutsua. Nyt on 10+0. Luin netistä että juuri nt-ultraan saattaa tulla aika viime tippaan kutsu. Kiva jos rakenneultran aika selviää aiemmin. Mietin juuri että jos se nt-ultra on vasta neljän viikon päästä, haluaisin ehkä oman mielenrauhan takia mennä omakustanneultraan vielä kerran. Vaikka oireita on niin on vähän epävarmuutta.

Ymmärrän piper kyllä sinun epävarmuuden hyvin, vaikka en noilla viikoilla vielä ole. Epäilys varmaan jatkuu minullakin. Netistä lukee kaikenlaisia juttuja mistä ei muuten tietäisi. Kiva kun tulit kirjoittelemaan tänne! Ja onnea poikalupauksesta, ihanaa! Minä taas jotenkin toivoisin poikaa, mutta pääasia että vaavi edes syntyy terveenä ja sinne asti päästäisi. En tiedä miksi toivon niin, koen ehkä olevani enemmän pikkupoikien kanssa sinut.

Bessonnitsa, sinäkin olet jo hyvillä viikoilla, onnea! Et varmaan enää ole töissä vai miten olet voinut? Mitäs sukupuolta teillä on tulossa?

Ihanaa, tänään menee viimeinen estrogeeni ja nyt viikon ajan kaksi lugea pvssä. Meillä on muuten ollut petipuuhat aika jäissä alkuraskaudessa, tai etenkin minun osalta. Osittain on niin sotkuista hommaa lääkkeiden takia ja ei ole tehnyt mieli. Sitten vielä huoli jne. Nyt tuntuu taas että voisi alkaa kiinnostamaan. ;) Onko teillä muuttunut raskauden aikana tilanne jotenkin?
 

Yhteistyössä