Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Jonnuli: Voi kun np-ultra aika tulisi sinne jo, meillä annettiin rakenneultra aika silloin np-ultran yhteydessä. Että toivotaan ettei sitä tarvisi sitten taas odotella.Ja pakko sanoa ultrassa käymisestä, että kävin aika ahkeraan ultrassa alkuun, eli rv 7 oli varhaisultra no sitten oli sitä vuotelua ja pääsin rv 8 ja 10 kotrolli ultriin sen vuoksi, silti tuli käytyä vielä yksityisellä ennen np-ultraa. Nyt ajateltuna ei mitään järkeä, mutta alku meni niin kovassa jännityksessä.

Haluista sen verran, että hiljaista on ollut, yhden käden sormiin mahtuu petipuuhat raskausaikana tai no koko tämän hoidon alusta lukien (n) Haluja ei vain ole ollut, ensin luulin että johtui lääkkeistä, mutta lääkkeitä ei ole ollut kahteen kuukauteen, mutta tilanne ei ole piristynyt. Mies on ollut tosi ymmärtäväinen ja hellyyttä sekä läheisyyttä on ollut muuten, mutta toivoisin ehkä halujen normalisoitumista.
 
Jonnuli, minulle tuli seulonta-aika NKL:lle n. viikko neuvolakäynnistä ja siitä muutaman päivän päästä tuli jo rakenneultrankin aika joten kannattaa ehkä neuvolasta tai naikkarilta varmistaa, että lähete on varmasti tullut. Seulontaultran tuloskin oli tullut jo netpostiin eikä kohonnutta riskiä ole. En sitä niin ultran jälkeen enää pelännytkään, mutta olihan se silti helpotus.

Jännittäviä aikoja La Bambina ja Bessonitsa, hyvillä viikoilla olette molemmat ja ihan pian on pikkuiset sylissä, aika ihanaa ja ihmeellistä :)

Piper, tunnistan hyvin tuon epävarmuuden. Tuntuu vieläkin käsittämättömältä, että tämä voisi nyt onnistua. Aina kun suunnittelen mitä tahansa lapseen liittyvää, niin mielessäni jatkan aina "mikäli kaikki menee hyvin" eli sellainen pieni varovaisuus on kuitenkin takaraivossa. Ihanasti sinulla on kuitenkin viikkoja niin, että tunnet jo liikkeitä, sekin varmasti helpottaa mieltä kun tuntee pikkuisen liikkuvan. Onnea myös poikalupauksesta!
 
Kiitoksia kaikille onnitteluista <3

Saiga: Onnittelut tytöstä :)
Iitu: Voimia ja toivottavasti miehesi paranee!

Synnytyskertomus:
Mentiin päivystykseen suunniteltuun synnytyksen käynnistykseen To
14.1. aamulla. Viikot oli 42+0. Synnytystä yritettiin käynnistää monella tavalla: cytotec tableteilla, ballongilla(kohdunsuun avaaja), kalvojen puhkaisulla(lapsivesi oli vihreetä, mikä ei ole hyvä juttu. Yliaikaisissa raskauksissa on kuulemma yleistä.) Pe iltapäivällä siirryttiin synnytyssaliin ja laitettiin oksitosiini-tippaa 6 tuntia x 2 krt. Yöllä tytön syke meni liian tasaiseksi, jolloin saliin juoksi 2 kätilöä ja lääkäri. Onneksi tytön sykkeet normalisoituivat. Valitettavasti La aamuun mennessä supistuksia ei tullut tarpeeksi ja päädyimme lääkärin kanssa sektioon kymmeneen aikaan. Pääsimmekin nopeasti leikkaussaliin. Minulle laitettiin spinaali- ja epiduraalipuudutukset. Kiireellinen sektio alkoi ja tyttö oli nopeasti ulkona. Syntymäpäiväksi tuli 16.1. (Viikot 42+2). Saimme nähdä hetken tyttöä ja tämän jälkeen mieheni lähti tytön ja kätilön kanssa eteenpäin. Minut ommeltiin kasaan ja olin heräämössä 3 tuntia ja tämän jälkeen pääsin perhehuoneeseen rakkaiden luo.

Tsemppiä kaikille raskauden taipaleella oleville!

Ja ihania hetkiä vauvan saaneille!

Tytsy75 ja tyttö n. 2 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Tytsy kovasti vauvasta, ja kiitos synnytystarinasta. Loppu hyvin kaikki hyvin!

Minulla on nyt menossa epävarmuuden viikot, tuntuu että oireet vähän on hiipuneet ja mieli aina ajattelee kaikkea mitä on voinut käydä. En viitsisi maksaa 160e ultrauksesta. Eikä sitä nt- ultraa ole tullut. Soitan kyllä huomenna jos ei vieläkään kuulu mitään. Neuvolasta lähete on lähtenyt naikkarille.
 
Kiitos Tytsy synnytyskertomuksesta ja paljon onnea vielä kerran!

Bessonitsa, ihana kuulla, että teillä kolmella menee hyvin myös. Mulla sanottiin äitiyspolilla ihan samaa, että viikosta 34 lähtien ei enää mitään estellä, vaan vauva saa tulla jos tulee. Ja myös vakuutettiin, että yleensä silloin jo kaikki menee hyvin eikä tarvita edes pitkiä aikoja sairaalassa.

Piper, tervetuloa ja tosi kiva, kun tulit mukaan. Sullakin alkaa jo viikkoja olla tosi hyvin kasassa, onnittelut siitä! :)

Fibbikselle onnea ensimmäisen seulan läpäisystä! :)

Mulla luottamus raskauteen kasvoi juuri tuossa vaiheessa, kun vauvan liikkeet alkoi tuntua ja hän alkoi olla niiden kautta päivittäin läsnä. Tosin säikähdyksiä on ollut matkan varrella, lähinnä alussa, kun pelkäsin vuotavani lapsivettä ja sitten supistusten kanssa. Ja kumma kyllä, nyt loppumetereillä on tullut uusi pahempi epävarmuuden kausi. Tarkkailen vähän turhan tiiviisti vauvan liikkeitä ja sitä, että onhan hänellä kaikki hyvin. Varmaan me kaikki on kuljettu niin rankka tie, että peloista on vaikea päästä eroon.

Jonnuli, toivottavasti kohta pääset sinne np-ultraan ja saat varmuuden, että pienellä on kaikki hyvin. Raskausoireiden seuraaminen on stressaava ja myös sikäli petollista, että mulla ne ainakin vaihtelivat merkittävästi.

Tuli mieleen, että taidat olla jo aika lähellä niitä viikkoja, jolloin neuvolassa voisivat jo kuulla sydänäänet. Hesassahan on niitä avoimia neuvoloita, joihin voi mennä ilman ajanvarausta kuuntelemaan ääniä. Toisaalta ne ei vielä välttämättä kuulu, eli riskinä sitten, että käynnistä seuraakin enemmän stressiä kuin helpotusta.

Mitä tulee petipuuhiin, niin niissä meilläkin taisi olla enimmäkseen taukoa np-ultraan asti. Sitten oli suht normaalia jonnekin viikolle 26-27, mutta sen jälkeen on jouduttu vähentämään supsitusten takia. Ja nyt se alkaa olla aika hankalaa kookkaan vatsan takia...

Vähän epäuskoinen olo täällä, kun LA on enää vain reilu 3 viikkoa ja pikkuinen katsotaan parin päivän päästä täysaikaiseksi. En oikein osaa eläytyä, että synnytys on kohta edessä ja vauva on oikeasti tulossa. En todellakaan osaa pelätä sitä ollenkaan samalla tavalla kivun näkökulmasta kuin monet ystävät, enemmän vaan aina sitä, että meneehän vauvan kannalta kaikki hyvin.

Kätilöopistolle olin ajatellut mennä synnyttämään ja toivottavasti sinne silloin mahtuu. Mutta pääkaupunkiseudulla riippuu toki tilanteesta - pahimmillaan voi joutua vaikka Hyvinkäälle. Pitäkää peukkuja, ettei tarvitse niin pitkälle lähteä! Ja melkein voisi toivoa, että parin kolmen viikon sisällä alkais jo jotain tapahtua...

La Bambina 36+4
 
Mahtavaa että täällä on uusia odottajia! :) täällä poika on kohta 4 kk, aika rientää.

Jonnulille suosittelen kanssa avointa neuvolaa, kun sykkeen kuulee jaksaa taas odottaa ultraa.

Piper mulla epävarmuus pysyi ihan synnärille saakka ja netistä tuli luettua ihan liikaa kaikkea. Mun neuvo on keskittyä kivoihin juttuihin, mä ostin vauvanvaatteita joskus rv 12 ja käytin aikaa vaunujen vertailuihin tms.
 
Aniraz: kiitos vinkistä, koita ajatella positiivisesti. Ja onhan se niin, että mitä pidemmälle raskaus etenee hieman alkaa uskoa, että onni on osunut kohdalle. Välillä vaan tulee murehdittua, että onhan vauva terve ja kehittyy normaalisti masussa. Saako kysyä mihin vaunuihin päädyitte ja millä perustein. Olen asiaa hieman alkanut pyöritellä, mutta vaikean päättää. Ystäväni suosittelee bugaboo buffaloita, mutta mietin maksaako niissä vain merkki? ;)

La bambina: siellä synnytys jo lähenee, voin vain kuvitella miten lopussa murheet tavallaan muuttuvat mutta "tavalliset" odottajat murehtivat ihan eri asioista. Onnea loppu odotukseen ja kaikki menee varmasti hyvin. :love:

Jonnuli: joko siellä on ultra aika tullut? :oops:

Fibbis: mulla on ihan sama "jos kaikki menee hyvin", eräs ystäväni lisää sen aina kun puhumme vauvasta pilkesilmäkulmassa kun olen sitä niin Paljon käyttänyt, että siitä on tullut jo vitsi. ;)

Tytsy: kiitos synnytys kertomuksesta. Onko erityisesti synnytys vaiheessa tärkeää, että syke vaihtelee vai koko raskauden? Minusta syke kuulostaa aina tasaiselta.. :whistle:
 
La bambina ja aniraz, kiitos avoin neuvola vinkistä! En ollut tietoinen tästä. Kuulostaa ihanteelliselta! Ajattelin mennä ensi viikon alussa kun ehtisin jonottaa tarvittaessa aamulla. Sinulla La bambina tosiaan lähenee synnytys. Kiva ettet stressaa sitä turhaan tässäkään vaiheessa. Niin kai se on että murehtia voi aina jostain. En itse ole hirveän kova murehtimaan, se vie niin paljon energiaa... Nyt on 11+2 eli kai ne kohta voisi kuulua ne sydänäänet.

Piper ei ole vieläkään tullut ultraan kutsua. Tänään yritin soittaa mutta siellä nkl:lla vaan puhelin tuuttasi varattua. Huomenna taas koitetaan. Kuuntelen mielelläni kaikki vaunuvinkit, vaikkei ole ajankohtaista vielä. Oletko voinut hyvin nyt?

En ole vielä ostanut vauvanvaatteita mutta itselle teepaitoja ja toppeja alennuksesta. Eipähän kesää kohden tarvitse sitä miettiä. Jos kaikki menee hyvin On kyllä väsyttänyt viime viikkoina enemmän kun tavallisesti. Ja nyt on muuten viimeinen luge-viikko, mikä on ihanaa.
 
Piper meille oli tärkeintä, että vaunut olisivat kevyet ja mahtuvat julkisiin ja ahtaisiin hisseihin yms. Bugaboo oli hyvä ehdokas, mutta lopulta ostimme babyjogger city gt-(matka)rattaat ja niihin sopivan kopan. Todella hyviksi ovat osoittautuneet käytössä! Kulkevat säässä kuin säässä, ja koppa on mukavan korkealle verrattuna esim. Bugaboohun.
 
Vihdoin se ultran aika tuli. On vaan jo neljän päivän päästä, eikä aika sovi. Tai jos siellä menee koko tai yli puoli tuntia niin en ehdi seuraavaan paikkaan ajoissa. Pakko soittaa ja yrittää vaihtaa. Onneksi samalla tuli rakenneultran aika joka on vasta huhtikuussa. Käytännöt vaihtelevat paljon.

Miten pitkään teillä ultrat on vieneet ja onko ne nkl:lla alkaneet ajoissa?
 
Ihanaa kun täällä keskustelut ja raskaudet jatkuvat!

En nyt muista kaikkea kommentoitavaa, mutta noista peloista: Mun mieli rauhoittui keskenmenon suhteen, kun liikkeet alkoivat tuntua. Sitten loppuaikoina oli huolta kohtukuolemasta ja synnytyksen pieleenmenosta, vaikka pääsääntöisesti mä vaan päätin nauttia raskaudesta, koska voi olla että tämä oli meidän ainoa mahdollisuus. Helpotus pelkoihin tuli siinä vaiheessa, kun tyttö oli terveenä ja turvallisesti ulkona! Tietty sitä vieläkin välillä pelkää menetystä, mutta useimmiten ei ehdi! ;)

Vauva vie tosi paljon aikaa, kun joudutaan lisämaitoakin antamaan. Onneksi nukkuu öisin hyvin. Ja on jo kasvanut silmissä, niin äkkiä aika menee!

Ai niin synnytyksestä. Mulla siis supistukset eivät oikein tehonneet, vaikka myös oksitosiinilla vauhditettiin, ja lopulta reilun vuorokauden sairaalassaolon jälkeen tosiaan sektiolla saatiin vauva ulos. Jonkun lääkärin muistan ennen synnytystä kommentoineen, että lahjasoluhoitoon voi liittyä tehottomat supistukset. Enpä tästä ollut aiemmin tietoinen, hoidoissa ei puhuttu mitään. Mutta tiedoksi muillekin.

Ai niin, Jonnuli, meillä kyllä meni ultrissa yli puoli tuntia (ei kylläkään NKL:lla), ja ajatkin saattoi olla myöhässä. Joten en luottaisi siihen että selviää puolessa tunnissa.

Tytsy, miten teillä menee vauvan kanssa?

Ja nauttikaa ihmiset raskaudesta!
 
Saiga, ihana että teilläkin on nyt silmissä kasvava vauva ja kaikki sujuu hyvin.

Ja Jonnuli, kyllä tosiaan ultraan pitää varata aikaa. Siihen menee n. 20 min. mutta mulla oli NKL:ssä ja se oli aika reippaasti myöhässä.

Pelkoja tosiaan voi tulla, oli raskauden vaihe näköjään mikä tahansa... Kävin tällä viikolla neuvolassa. Siellä oli joku opiskelija, mun mies ja paljon puhetta, joten en kiinnittänyt kunnolla huomiota, kun terveydenhoitaja mutisi korttia täyttäessään, ettei SF-mitta ei ole muuttunut viime käynnistä. Vasta kotona neuvolakorttia lukiessa tämän tiedon sisäistin ja kauheasti taas säikähdin.

Mieli alkoi heti kehittellä teorioita, missä istukka ei enää toimi ja vauva ei saa ravintoa eikä kasva, ja kohtukuolema iskee hetkenä minä hyvänsä. Neuvolassa olivat kysyttäessä sitä mieltä, että johtuu varmaan eri mittaajista, no hätä ja katsotaan seuraavalla kerralla.

Mutta minut pelko sai valtaansa ja säntäsin lopulta seuraavana päivänä yksityiselle ultraan. Kaivoin netistä aivan mahtavan eläkkeellä olevan professorin, jotka kovasti suositeltiin - eikä turhaan.

Nytpä tiedetään, että vauvalla on painoa 3.1 kg ja LA:n painoarvio on 3.6 kg. Hänella on kaikki hyvin ja istukan virtaukset ovat erittäin hyvät edelleen. Hän on laskeutunut ja nyt myöskin kiinnittynyt, joten lapsiveden mennessä ei tarvitse huolestua eikä mennä ambulanssilla sairaalaan. Ja lantiossa tuntuu olevan hyvin tilaa hänen tulla ulos. Niin, ja se SF-mitan kasvamattomuus johtuu juurikin siitä, että vauva on muutaman sentin aiempaa alempana.

Yllättävintä oli tieto, että edelleen jatkuvat supistukset ovat kuulemma tehneet jo noin puolet (!!!) työstä, jonka kohtulihas joutuu synnytyksessä tekemään, ja kohdunkaula on nyt auki 1.5. cm. Lääkäri siis totesi, että synnytyksen ei pitäisi kestää kovin kauaa (jeeee!) Hän myös rauhoittlelli, että nyt on erittäin epätodennäköistä, että vauvalle tapahtuu mitään. Ja että vauva on selvästi nyt valmis ja valmistautumassa syntymään, mutta ajankohtaa ei voi ennustaa. Voi tulla pian tai viihtyä LA:n jälkeen.

Sellaista siis täällä. Jänniä aikoja elellään...

La Bambina 37+3
 
Kiva kun täällä kaikilla asiat hyvin ja kohta taas seuraava jo synnyttää!
Täällä vauva kasvaa ja kehittyy. Todella kaunis tyttö, oikea nappisilmä. Yöt menee hyvin, nukkuu 4-5 h pätkissä, parhaimmillaan herää vain kerran yössä. Päivällä on koliikki huutoa, mutta onneksi tosiaan pääasiassa vain päivällä. Hymyilee jo ihanasti ja ihan alkaa kohta jokeltaa.
Mun mies on yhä sairaalassa, tilanne on vakava mutta vakaa. Tänään sain ekan kerran luvan viedä vauvan näytille, ei ollut isä nähnyt viiteen viikkoon. Sai kädestä hieman pitää kiinni ja silittää. Päivä kerrallaan odotellaan hänen toipumistaan, nyt on jo hieman parempaan päin.
Iitu ja tyttö 9 viikkoa
 
Iitu paljon voimia perheellenne! Liikuttuneena luin miehesi ja vauvan tapaamisesta, varmasti pieni tytär antaa toivoa ja iloa.

LaBambina nuo teoriat kuulostaa tutulta! Kävin loppuraskaudessä Kätilöopiston päivystyksessä, kun huoli heräsi. Pääsin ultraan keskellä yötä, joten erittäin hyvä palvelu siellä.

Hankinnoista ajattelin vielä kirjoittaa näin vauva-arjen kannalta:

- ei hirveitä määriä vauvanvaatteita, oikeasti vain muutama vaatekappale riittää (ostin hirveän määrän ja kerran olivat useimmat päällä)
- hyvät vaunut on arjen pelastus
- vauvan sänky ei ole pakollinen hankinta, koska suurella todennäköisyydellä vauva nukkuu äidin vieressä :) (meillä vauvan sänky odottaa vielä käyttöä)
- kannattaa hankkia kantoliina tai -reppu, koska vauva haluaa olla sylissä (koko ajan)
- imetystyyny on kätevä
- sitteri pitää olla, että pääsee suihkuun
- vauvaharrastuksia ei kannata yhtä enempää olla, ainakaan tiettyyn kellonaikaan sidottua tai ennen päivärytmin muodostumista
 
Viimeksi muokattu:
Jonnuli: miten sun kävi ultra ajan kanssa, saitko siirrettyä vai miten järjestyi? Oon voinut ihan kohtalaisen hyvin, ruoka tökkii edelleen mutta yritin syödä silti edes jotain mikä maistuu..

La bambina:ihana että kaikki oli hyvin <3 huolet on kyllä niin kamalia, mut onneksi tosiaan pikkuiselle kaikki oli hyvin.

Voi iitu toivon miehellesi paranemista!! En osaa edes kuvitella miten kamalaa on kun on vihdoin saanut pikkusen ja sitten miehen tila on epävarma.. Toivotaan parasta.

Aniraz: todella hyvän kuuloinen hankinta lista. Kantoliinaa olen myös miettinyt.

Omaa. Olin viikolla rakenneultrassa: pikkuisella oli kaikki rakenteet kunnossa ja siellä hän liikkui aktiivisesti.:love: Painoa oli vain 310g (20+3). Kätilön mukaan kaikki oli mainiosti ja syytä murehtimiseen ei ole. Itseä kuitenkin häiritsee että esim. Reisiluu vastasi paria päivää pienempää. Tiedän että kaikki ei voi olla ihan tismalleen saman kokoisia, mutta kun vertaan tuota painoa esim. Monen muun odottajan painoon tuntuu se vähältä. Kätilö ei ottanut huoliani kuuloonkaan vaan sanoi vauvan kasvan oikein hyvin ja menevän keskitasolla käyrällä. Tietysti olen oikein iloinen, että vauva vaikutti terveeltä, mutta huolettaa pienehkö koko. Mitä mieltä te olette, kannattaisiko minun mennä yksityiselle vielä ultraan tarkistuttamaan, että vauva kasvaa? Vai luotanko, että kaikki on hyvin? (n)

Piper ja pieni 20+6
 
Piper86: Vauvan sykkeen tasaisuudesta. Koko raskauden aikana on hyvä, että syke ei ole tasainen. Esimerkiksi meillä kirjattiin käynneillä neuvolakorttiin sykkeet välillä 128-145.

Iitu78: Hyvä, että miehesi alkaa olemaan parempana ja hän näki hetken aikaa teidän tytön <3

Peloista: Mulla oli samanlaisia pelkoja kuin Saigalla.

Vaunuista: Me päädyttiin Britaxin go nextiin. Olen nyt mennyt niillä alle 10 krt eli alkuvaiheessa vasta vaunuilussa. Niiden kokemuksien perusteella olen ollut tyytyväinen :) Kannattaa pohtia vaunujen tarpeet tarkkaan.

Meillä on sujunut suhtkoht hyvin. Alkuvaiheessa tyttö oli tissillä kokoajan. Tämä varmasti osittain siksi, että mulla kesti maidon tulemisessa jonkin aikaan. Ja tytön paino putosi sen verran, että piti antaa korviketta. Korviketta annoin ruiskulla, ettei tyttö hylkäisi tissiä. Painoa on tullut nyt hyvin :)
Tyttö nukkuu hyvin. Olen herännyt tytön yöllä syömään, kun hän ei ole itse herännyt.

Pikkaisen tyttö paukuttelee. Sormet ristissä toivon, että koliikkia ei tule. Huomenna mennään vauva hoitoon: vyöhyketerapiaan.

Tyttö seuraa ihanan tarkkaavaisesti silmillään :)

Tytsy75 ja tyttö n. 4 viikkoa
 
Iitu, ihan tuli vedet silmiin lukiessani viestiäsi. Miehesi ja vauvan tapaaminen oli niin likuttava. Olen myös todella onnellinen puolestanne, että tilanne on nyt vähän parempi. Edelleen teille valtavasti voimaa ja rohkeutta, ja miehellesi paranemista!

Piper - minunkin mielestä kuulostaa siltä, että voit olla huoletta. Tulin itse noilla viikoilla käyneeks ultrassa kolmekin kertaa kolmen viikon sisällä, rakenneultranl lisäksi oli epäilys, että vuodan lapsivettä. Opin tuolloin sen, ettei noin pienen vauvan mittaus ole kovin tarkkaa. Meidän vauvallakin oli joka kerralla reisiluu päätä ja vyötäröä jäljessä, eikä sen koko todellakaan joka kerta vastannut viikloja. Ja muidenkin mittojen osalta välillä ne vastasivat tarkalleen viikkooja, välillä muutaman päivän yli - kasvu ei ollut siinä suhteessa lainkaan tasaista.

Kokoarvoissa onkin kuulemma vähintään 10% virhemarginaali, eikä niitä pitäisi tehdä kuin korkeintaan parin viikon välein, jotta todellinen kasvu saadaan selville. Ja tärkeintä on, että vauva kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Ja keksikäyrä on hyvä! Paljon parempi kuin yläkäyrä - isoilla vauvoilla on lopussa helpomiin ongelmia kuin keskikokoisilla, eli sillä käyrällä kanattaa pysytellä.

La Bambina 37+6
 
Piper, uskon että kaikki on hyvin vauvalla jos keskikäyrillä mennään. Kai kätilö olisi sanonut jos jotain ongelmaa on. Ihana että rakenneultra meni kaikin puolin hyvin! Minä sain tänään siirrettyä ultran aikaa. Se meni torstaille mutta paremmin sopiva aika, ettei tarvitse hätäillä. Kohta se on ohi...se kyllä pikkasen jännittää. Eilen meni viimeinen luge, jee!

La bambina, ihana myös kuulla sinun ultravarmistuksesta. Jos panikoin itse myöhemmin niin tiedän kysellä sinulta ultraajaa ;) Ajattele että vauva voi nyt syntyä milloin vaan ja kohdunkaulaakin on vain vähän jäljellä!

Tytsy, kiva että teillä on kaikki hyvin ja tyttö on jopa hyväuninen. Kerropa sitten miltä vyöhyketerapia tuntuu. Minä itse suosin vaihtoehtohoitoja ja ystäväni on vyöhyketerapeutti. Varmasti veisin vauvan sinne hoitoon.

Iitulle vielä tsemppejä ja halauksia! Ihanan kuuloinen kohtaaminen miehellä ja tytöllä.

Itse sain viikonloppuna ruokastressiä kun menin syömään synttäreillä sekä voileipäkakkua (tuorejuusto), suklaamoussekakkua (tuorejuusto) ja savusiikaa (vakuumi). Mutta eipä vielä ole mitään oireita listeriasta eli ehkä tämä meni säikähdyksellä. Pitää olla tarkkana vaan kutsuilla! Jonnuli 12+1
 
Piper älä tosiaan huolehdi turhia. Kätilöt on hyvin tarkkoja ultrissa ja herkästi kysyvät lääkäriltä, jos ovat yhtään huolissaan. Keskikäyrillä on hyvä mennä!
Hankinnoista näin 10 viikon kokemuksella. Emmaljungan vaunut on ollut tosi hyvät, meillä kun mennään hiekkateitä eli siis auraamatonta tai aurattua lunta ja loskaa..hyvin toimivat. Vaatteita mulla on järkyttävä määrä..mä vaan niin rakastan niitä! Eniten tulee käytettyä helppoja vaatteita eli bodya ja puolipotkareita. Niitäkin on tietty ihanissa eri väreissä. Mekkoja on ehkä 2 kpl joka kokoa, mutta huonosti tulee käytettyä, ovat pienellä niin epäkäytännöllisiä kun nousevat sylissä kainaloihin. Juhliin ja kylään olen niitä pukenut. Eli tyttövauvojen äidit: ei kannata haalia niitä niin ihania pikku mekkoja!!
Sitteri on ihan ehdoton. Saan syötyä aamupalan ja touhuttua omiani kun vauva katselee siitä piirrettyjä..joo..pakko vaan sortua sellaiseen kun olen yksin ja vauva ei kauheasti viihdy ilman syliä. Pieniä hetkiä viihtyy lattialla leikkimatolla tai peiton päällä. Joka päivä sitä pidän siinäkin jotta liike ja niska vahvistuu. Kantoliina on tosi vaikea kietoa yksin, tarttis apua.Pinnasängyssä on nukkunut hyvin. Ekat 4 viikkoa heräsi 1-2h välein, olin rättiväsynyt..4-7 viikkoisena pidentyi unet 3-4 tuntiin ja nyt 8 viikon iästä nukkuu 10-12h vain yhdellä heräämisellä! Vähänkö ihanaa..ja nukahtaa heti uudelleen kun on syönyt.
Iskää käyn itse katsomassa joka päivä sairaalassa. Vauvaa otan nyt mukaan suunnilleen viikon-kahden välein. Ei kuitenkaan kauaa siinä viihdy ja pitää varoa ettei kosketa mihinkään infektioiden varalta. On siinä isällä ihan uusi tutustuminen vauvaan kun pääsee kotiin..kun siihenkin menee väkisinkin vielä kuukausi vähintään. Pääasia että nyt näyttää siltä että paranee.
Ihanan aurinkoisia kevättalvipäiviä. On ollut ihana kävellä ulkona vaunujen kanssa.
Iitu ja typy 9 vkoa
 
On sinulla Iitu varmaan ollut aikamoinen alku, kun öisinkään ei ollut miestä tukemassa ja kaikki murhe päälle. Hyvältä kuulostaa nyt!

Minulla oli tänään nt-ultra ja kaikki hyvin. Vauva vastasi +2 päivää kokoa ja niskaturvotusta oli 2,4. Minulle se kuulosti korkealta mutta kuulemma 3 on raja. Sitten menee vielä ehkä pari viikkoa että saa veriseulan tulokset ja riskiluvut. Toivotaan että nekin ovat ok. Jännä että ei se ultrakaan konkretisoinut tätä kovin paljoa, olo on huojentuneempi muttei sillä tavalla että haluaisi kaikille vieläkään kertoa olevansa raskaana. Eihän tässä vielä mikään kiire olekaan, töissä jne.
 
Onnea Jonnuli hienoista ultrakuulumisista. Tuntuu ihan tutulta tuo, ettei halua kertoa vielä kovin julkisesti raskaudesta. Itsekään en ole kertonut vielä juuri kenellekään.

Itse asiassa tunteet vaihtelevat kertomisen suhteen laidasta laitaan. Olisi kiva jo jutella raskaudesta ystävien kanssa, mutta toisaalta haluaisi pitää asian vielä turvallisesti omassa piirissä. Tällä viikolla kävimme yksityisellä ylimääräisessä "mielenrauha"-ultrassa (vko 15+) ja kaikki oli hyvin, pikkuinen oli tosi aktiivinen ja saatiin tietää sukupuolikin ja innostuttiin googlettamaan jo mm.rattaita. Mutta sitten iski taas pelko päälle, että tuliko nyt innostuttua liikaa liian varhain ja mietin, etten ehkä uskalla vielä ajatellakaan mitään hankintoja, ainakaan ennen rakenneultraa. Pääsääntöisesti kyllä siis suhtaudun ihan luottavaisesti ja positiivisesti tähän raskauteen, mutta välillä kuitenkin tulee näitä pelkoja ja "jäitä hattuun" hetkiä.

Mutta silti tosi kiva on lukea täältä hankintalistoja ja vaunusuosituksia. Esikoisen odottajalle kaikki on niin uutta ja ihmeellistä ja kuitenkin kun aika kuluu lopulta yllättävän nopeasti, niin voi olla hyväkin alkaa hahmottelemaan ostoslistoja hyvissä ajoin :)

Iitu, vauva-arkenne kuulostaa niin suloiselta. Toivottavasti miehesikin pääsee pian osallistumaan kaikkeen ihanuuteen :love: Pääasia tosiaan, että kaikki on nyt parempaan päin.
 
Viimeksi muokattu:
Noin juuri ajattelen Fibbis, kertomisesta ja siitä, miten oma usko tämän onnistumiseen vaihtelee päivittäin. Hyvä tietää että se on normaalia. Ehkä sitten rakenneultran jälkeen helpottaa... Tai sitten ei silloinkaan

Onnea hyvästä mielenrauhaultrasta ja sukupuolen selviämisestä! En tiennyt että sen niin aikaisin saa selville. Voi olla että mekin käymme 17-18 viikolla vastaavassa yksityisellä. Olemme lähdössä mantereen yli lennolle ja ennen sitä olisi kiva taas tietää että kaikki kunnossa. Ja toisaalta, jos silloin tietäisi sukupuolen niin ehkä uskaltaa jo tehdä jotain ensimmäisiä kohdistetumpia vaateostoksia... Matka on 19+ viikolla ja sen jälkeen vasta on rakenneultra.

Ihanaa viikonlopun jatkoa kaikille!
 
Kiitos kaikille kannustuksesta. Ehkä se meidän pikkuinen siellä kasvaa murehtimisesta huolimatta. Kurja kun en ole löytänyt täyttä luottoa vieläkään raskauden onnistumiseen, siis toki pidän jo viikkojenkin puolesta todennäköisenä, että raskaus voi onnistua mutta silti tulee pelkojakin.

Liikkeet on esim. Sellainen mitä kyttäilen ja toisinaan jos on hiljaisempia päiviä nousee huolet pintaan, mutta voi sitä ihanuutta kun tuntee ne vahvat kunnon potkut. :love:

Tosi väsynyt olen ollut niin ei jaksa oikein töiden lisäksi muuta tehdä. Hb oli kyllä 115 vielä..

Fibbis: mä kävin myös rv 17 mielenrauha ultrassa ja silloin myös kerrottiin sukupuoli, kallista se oli mutta jaksoi sitten paremmin rakenneultraan odottaa. Kumpi teille luvattiin? :love::love:

Jonnuli: onnea oikein kovin hyvistä ultrakuulumisista! :love: Itse en myöskään vielä np-ultran jälkeen uskaltanut kertoa kuin ihan muutamalle läheisimmälle, mutta nyt kun vatsa näkyy ja rakenteet on kunnossa olen alkanut julkisesti odottaa ja se tuntuu vähän pelottavalle. :sick:

Iitu: ihana kuulla, että miehesi paranee! En voi edes kuvitella miten raskasta sinulla on ollut/on yksin lapsen kanssa ja lisäksi murhe miehen tilasta vielä.

La bambina: kiitos kannustuksesta, ehkä se keskikäyrä on sitten hyvä. miksi sinulla epäiltiin että vuodat lapsivettä? Itsellä on välillä ollut tavallista kosteampaa alushousuissa, mutta koskaan ei kunnolla märät yms. Vaikea kuvailla mutta olen miettinyt ja tutkinut asiaa ja hieman kallistunut, että tutkin liikaa. Haluaisitko kertoa miten sinulla ilmeni ja miten todettiin sitten ettei ollut? Mainitsin kyllä asiasta neuvolassa ja sanoi, että jos selvä huoli herää niin ottaa sairaalaan yhteyttä..

Piper ja pieni 22+1
 
Tosi kiva, kun täällä on vilkasta ja kaikilla tuntuu menevän raskaus hyvin peloista huolimatta.

Piper
- mulla oli n. viikoilla 19-21 vetistä vuotoa ihan eri mittakaavassa kuin sulla: pikkuhousut kastuivat niin märikisi, että ne piti vaihtaa / jalkoja pitkin valui valkoista 'vettä.'

Eka kertaa tämä sattui niin, että olin työmatkalla ja säntäsin yksityiselle ultraan. Siellä katottiin, että kohdunsuu oli kiinni ja vauvalla normaali määrä lapsivettä. Ohjeet, jotka sain oli: jos tulee runsaasti vetistä vuotoa (= pikkarit pitää vaihtaa), niin laita terveysside. Jos vuoto jatkuu niin, että sekin kastuu, mene synnytyssairaalaan. Siellä voidaan tehdä kemiallinen testi, mistä näkee onko vuoto lapsivettä vai jotain muuta. Seur. kerralla pari viikkoa myöhemmin menin sitten Kättärin alle 22-viikkoisten päivystykseen ja tehtiin testi, jonka tulos tuli n. minuutissa. Ei ollut lapsivettä ja käskettiin olla jatkossa olla kiinnittämättä huomiota koko juttuun - hormonit tekee sen, että raskausaikana voi tulla hyvinkin vetistä valkovuotoa.

ON: Pääsin myös eilen käymään Kättärin päivystyksessä, kun vauvalla oli tosi hiljainen aamupäivä, enkä saanut millään edes kolmen tunnin laskennassa 10 liikettä täyteen (ohje on laskea 2 h). Yleensä hän on kova jumppaamaan aamupäivisin, mutta nyt oli ihan hiljaa, mitä nyt pari kertaa laiskasti vastasi kosketukseen ja kutitteluun. Onneksi sydänäänet kuului hyvin dopplerilla, muuten olis tullut kunnon paniikki... Mutta tuollasissa tilanteissa siis ei saa jäädä dopplerin varaan vaan pitää mennä sairaalaan ottamaan pitkä sydänkäyrä.

Näköjään sinne pyydetäänkin nyt loppuraskaudessa herkemmin - alkuvaiheessahan kaikki liikkeet ei tunnu ja mulle sanottiin neuvolassa, että jos en esim. aamulla saa niitä 10 liikettä, niin pitää yrittää muutaman tunnin päästä uudelleen. Vähän samaa asennetta oli myös nyt aluksi, kun soitin päivystykseen, mutta kun kuulivat, että mulla on jo 39 vkoa täynnä, niin pyysivät tulemaan välittömästi.

Vauvalla onneksi kaikki tosi hyvin ja "erinomainen käyrä" ja lopulta hän suostui heräämäänkin, kun odottelin tunnin sydänkäyrän jälkeen pääsyä lääkärille. Illalla oli jopa poikkeuksellisen pirteä. Mutta ohjeena nyt seurata liikkeitä ja 'matalalla kynnyksellä ' mennä uudelleen, jos ei liikelaskenta täyty.

Hyvänä uutisena sain myös neuvoteltua itselleni ekan yliaikakontrollin jo ens viikolle (40+3), kun yleensä se olis vasta 41+5. Huh. Lähinnä siksi, kun vauva on jo nyt aika iso (3.5 kg) ja mulle tuli paniikki, että jos vielä melkein 3 viikkoa kasvaa, niin pitää yrittää synnyttää joku lähes 5 kg painava jättiläinen...

Mutta toivotaan, että noita yliaikakontrolleja ei tarvita ja hän päättää tulla ihan itse nyt pian!!!!! Sitä malttamattoman odotellaan!

La Bambina 39+1
 

Yhteistyössä