Luppis&Krisu&Piija

Kuulostaa Luppis ihan hyvältä tuo sun pähkäily. Tosin en osaa sen kummemmin kommentoida kun ei ole kokemusta tuosta rotaatiosta. Ja omat fiilikset on tuon ruokailun suhteen muutenkin niin maassa, että en taida pystyä järkevään kommentointiin... :( Kiitos muuten tsemppauksesta!

Me käydään Tuomelalla, joka siis nyt lomalla. Ja seuraava aika vasta 12.8.
Nyt ollaan oltu 2 pv ilman kiinteitä. Tänään on edelleen jonkun verran nieleskellyt ja 1 puklukin tuli iltapäivällä aika pitkän ajan jälkeen ruokailusta.
Lammasta ei tosiaan ehditty kokeilla kun muutamana pvänä ja sinä aikana ei tullut muutosta mihinkään. Puklut&nieleskelyt olivat alkaneet jo ennen sitä (pelkän kukkakaalin aikana siis)
Voiskohan tuo nestemäinen Panadol olla syypää? Sitä neiti on nyt saanut kun hampaita tekee. Tosin sai hän sitä korvatulehduksenkin aikaan, enkä muista oireilleen.
Ja voikohan tuolla liikkeellelähdöllä olla merkitystä? Tosin nuo nieleskelyt on lisääntyneet niin paljon, että epäilisin tuota pelkästään syyksi.
Meillä kun ei ole mitään lääkitystäkään tuohon refluksiin. Kaapista kyllä löytyy antepsinia ja gavisconia, että pitäiskö kokeilla.... en tiiä. Ahistaa tosissaan, niin kun Luppiskin tuolla kirjoitteli.

Joo, ja meidän neiti on nykyään "neiti vikkelä".... Tippui eilen metrin korkeudelta pää edellä alas. :eek: :eek: :'( :'( Ei käynyt kuinkaan luojan kiitos, mutta mä näen siitä painajaisia kyllä. Ahistaa kun ajattelenkin kun oppii seisomaan ja lähtemään jaloillaan liikkeelle. Joudun varmaan laittamaan jonkun hiekkasäkin jalkaan kiinni.... :|

Ai niin, rotaatiosta. Miten sen voi alottaa tilanteesta nolla?.... :ashamed: Siis jos ei ole yhtään varmasti sopivaa. :/
 
piija: Mä veikkaan että rotaatio aloitetaan 2-3 uudella/viikko sillai et ekalla viikolla annat kutakin vaan kerran ja ihan pienen määrän. Siis esim. ma lihaa, ke kasvista ja pe viljaa. Seuraavalla viikolla sitten samoja mutta isompi määrä jne. Ja jos jostain jo kokeillusta on tullut oireita pitkällä viiveellä ts. sitä on voinut syöttää esim. 2 viikkoa ennen ensimmäisiä oireita, sitä varmaan voi kokeilla antaa kerran viikossa. Ja alkuun se voi olla aika kaaottista.. Meillä alkoi ekalla viikolla neljä uutta, joista vaan yksi oli epäsopiva, tosin niitä muuta kolmea menee edelleen vaan se kerta-kaksi viikkoon. Panadol, etenkin jos on sitä nestemäistä, saattaa tehdä oiretta. Yleensä sanotaan että pystyynnousu ja ikä korjaavat refluksia ts. oireet vähenevät. Meillä esim. istumaan punkeminen on kyllä selvästi pahentanut sitä, samoin nyt viime aikoina kun kovasti kääntyy mahaalleen-selälleen, pahentaa asiaa. :eek:
Antepsinin ja Gavisconin kanssa on sama ongelma kuin Panadolin: saattavat lisätä oireita. Meillä Antepsin tekee ihottumaa ja koko ajan käytössä oleva Zantac tekee hikkaa eli ei ole täysin sopiva. :/ Mutta jospa meillä nyt kun ikää alkaa olla vaihdettaisiin tuo Zantac kokeeksi Loseciin. Mennään siis elokuussa vastaanotolle ja aion sitä ehdottaa. Paitsi jos ensi viikolla on kovin kipeä, soitan lekurille ja kysyn sitä nyt.
 
Meillä ei oikein sovi mitkään nuo suun kautta annettavat särky/kuumelääkkeet. Viimeksi taas tuli todettua, ettei pronaxen sovi edelleenkään. Käytetään siis edelleen suppoja, jos on tarvis. Tosi paljon on ollut ongelmaa myös antibioottien kanssa ja nyt on vain yksi sopiva eli Zithromax ja jos sitä ei voi käyttää, annetaan piikkinä.

Meillä aloitettiin rotaatio tilanteesta nolla kiinteää ja siitä niitä pikku hiljaa alkoi löytymään. Meillä oli se 3 päivän altistus ja siitä läpäisseet kerta viikkoon listalle. Ekalla viikolla muistaakseni kokeilin bataattia kolme päivää ja sitten maitopäivä väliin ja sitten kesäkurpisaa kolme päivää ja pari maitopäivää ja sitten uudelleen bataattia yksi päivä jne. Battaatti jäi, kesäkurpitsa ei. Kun kiinteitä oli mukana pari, otin aina yhden kokeilun/rotaatiokierros ja jos oli epävarmaa seurailin vielä toisen kierroksen. Alussa kokeilin tiheämmällä tahdilla, mutta nyt vähän löysemmin.
 
Heips!

meillä ollut taas ihme päivä tänään..neidillä ollut 5kertaa hikka ja nieleskellyt aika paljon +pari pientä puklua tullu :eek: mitään uutta ei oo saannu. Eilen kyllä sai tomaattia,mutta sitä saanut muutaman kerran ennekin. hmmmm...
Oisko vaan pahempi päivä refluksin tiimoilta? vai täytyiskö kokeilla esim. ilman kauraa?
Tää on niiiiiiin vaikeeta. Pää hajoo kun näitä' asioita miettii ja pohtii :headwall:

Viikon päästä ois reissuun lähtö,käääk! Hirveesti täytyy hoitaa asioita vielä ennen sitä ja nyt sit pelottaa,että jotlin kaameet allergiat puhkee just siellä :kieh: noh,sit mennään neocaten voimalla. Täytyy varata sitä mukaan reilusti :D
 
Maksukatto on tietty summa vuodessa, kun se tulee täyteen saa reseptilääkkeet veloituksetta. Tai meillä ainakin menee 1,50e per kerta kun hakee Neocatea. Ja Kelasta tulee ilmoitus; paperi joka pitää aina olla apteekissa mukana.
 
piija kiitos selvennyksestä..vielä, että paljonko se summa vuodessa on?

Melinalle tuli sitten vielä 2kertaa hikka eli päivän saldo 7kertaa hikka :eek:
Ei nyt annettu illalla kaurapuuroa olleskaan, pelkää neocatea..katotaan miten mennöö ja jatkuuko huomenna sama touhu?!
Tosin jos itsellenikin hikka tulee,niin kyllä se tulee sitten samana päivänä monta kertaa :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Täällä aika kaoottinen tunnelma.. kävin neuvolassa ja painoa tullut 6 viikosa 100 g, pituutta 2 cm. :/ Ja soitin allergialääkärille..tiistaina maitoaltistus ja siihen saakka Nutramigenia. :eek:
oottekos tuota maitoa nyt sit jo juonu vai vasta alotatte?
 
Muistaakseni se summa on jotain vajaa 700e. Kyllä se Neocatella aika nopeasti tulee täyteen... :$

Niin Luppis, mites teillä nyt tommosta Nutramigenia? Ja mun täytyy nyt kelata näitä viestejä läpi, koska remontti/muuttopuuhat ovat vieneet mun aivokapasiteetin... Miksi teillä on jo nyt maitoaltistus?
Eikös toi pituuskasvu ole kuitenkin ihan hyvä? Aika pientä kyllä toi painonnousu. Mitkäs teidän lasten mitat muuten on tällä hetkellä?
Meidän neiti täytti 2. pvä 9kk ja n viikkoa ennen sitä painoi neuvolassa 8,26kg ja pituutta 70,5cm.

Huomenna siis aikuisten oikeesti muutetaan, joten sitten se nettipimentokin iskee. Tähän asti näemmä sain armon aikaa ;)
 
Nutramigen alotettiiin tänään, tosin NutriSoijaa vielä pääasiassa sai. Ja, juu, tosiaan tänään päätettiin toi tiistain maitoaltistus :| Meidän lekuri on aina välillä nopea käänteissään, tosin sopii mulle ja mun tempperamenttiin. Pitkä tarina kokonaisuudessaan ja nyt jo uni painaa.. Mutta ei suostu juomaan maitoa. :headwall: Kiinteät on nyt vedetty minimiin.
Tänä aamuna (ikää 8,5 kk) painoa siis 7,95 kg ja pituutta 74 cm eli paino-pituussuhde putoaa edelleen. TOSIN omalla vaa'alla oon kyllä saanut painoks 8,3-8,4 kg.. kunhan päästään joskus lähtemään sinne mummolaan, niin punnitsen siellä sitten paremmalla vaa'alla (meillä oli se lainassakin mutta tartteevat sitä ite nyt kun marja-aika alkoi). Olin aika pihalla tänä aamuna huonosti nukutun yön jälkeen (& stressaa taas vaihteeks tää allergiarumba) siellä neuvolassa ja täti sitten suositteli meille kunnan kotiapua. Ensin vähän loukkaannuin mutta nyt olen sitä mieltä että jos semmosta kerran edullisesti voi saada, niin mikä ettei..
 
huomenna lähdetään sitten ensimmäiselle "lomalle",siskon luo seinäjoelle :D
kaameesti vielä hommaa,pakkaamista jne..koiratkin pitäis aamulla vielä heittää koirahoitolaan.
torstaina sitten baltian kierrokselle. Jännittää hurjasti,että miten menee ja et ei tyttö vaan siellä just tuu sitten kipeeks :eek: noh,vakuutus onneks on ja yhtä ammattitaitosta porukkaa sielläkin sairaaloissa on.

Jokos kaikki muut on lomailemassa? B)
 
Meillä ei sitten juodakaan Nutramigenia. Teki eilen totaalistopin maidolle: saldo 70 ml. Nyt saa taas soijaa ja tänää mennyt 290 ml.. tosin se on vähän alakanttiin aiempaan menekkiin mutta menee kuitenkin. Lomalle piti lähteä tänään, ei nyt sitten lähdetä vaan lomaillaan kotona sairaan lapsen kanssa :|
 
NallePuh82: Toivottavasti ehditte lomalla vielä sinne Muumimaailmaan ettei niiin pitkään sairasta. Astmaatikolla ymmärtääkseni kun nuo lensut voi olla aika tiukassa..

krisu: Mukavaa lomaa!!

piija: Jos pääset nettiin, kerrohan vaikka pikaisesti kuulumisia välillä.

Meillä maitoaltistus on nyt ohi. Iho-oireita tuli eli ei tarvinnu nyt sitten montaa viikkoa NANnia juottaa.. Vähän vaan huolestuttaa, sopiiko tuo soija enää.. :/
 
Meillä voidaan paremmin :) Astmalääkkeet edelleen isollaan, mutta räkäisyys tuntuu jo väistyneen ja ilmankostuttimesta päästy eroon. Jouduttiin olemaan yksi yö sairaalassa, koska nosti niin paljon kuumetta. Onneksi ei ollut mitään vakavaa ja kokeista ei löytynyt mitään erikoista, oli vaan joku ärhäkkä virus. Leukkareita oli hiukan nostanut, mutta nyt käytiin ne kontrolloimassa ja olivat jo normaalit. Ensi viikolla olisi sitten 2 v synttärit, joten ehkä niiden jälkeen sitten Muumimaailmaan...
 
HEIPS :wave:

Muailmalta kotiuduttu :D Jokos muut ovat vai vieläköhän ollaan reissun päällä?

meillä yöt edelleen aivan pers... :headwall: :headwall: :headwall:
2-7 kertaa heräillään ja tuttia halutaan. siihen kyllä sitten nukahdetaan heti,onneksi!
En vaan enää tiiä mitä tässä pitäs tehä???? epäillä jotain/joitain allergioita vai mitä?
Ylä hampaita nyt on kyllä tekemässä ja taitaapa kaikki 4 tulla kerralla,joten toki sekin aiheuttaa heräilyjä,mutta.... voiko tää olla enää normaalia?
 
Mä en osaa Krisu sanoo noista hammasjutuista teillä. Meidän mukelo ei hampaista juuri hetkahda, niistä tulee max. kaksi herätystä/yö parina yönä ennen kun tulee läpi, aina ei sitäkään. Ilmeisesti joillain ne saattaa aiheuttaa enemmän vaivaa. Jos tuo hulinointi yöllä jatkuu pidempään, eihän ne hampaat ikuisesti voi vaivata, niin tsekkaisin ehkä sitä menua vähän sillä silmällä.
 
Nallepuh meillähän siis näitä yö hulinoita ollut AINA :( ihan sillon tällön ollut muutama hyvä yö ja ihan vauvana nukku hyvin yöt eli siis noin 2kk ikäseks suunnilleen tai jotain..
Meidän neiti on kyllä TODELLA tempperamenttinen ja luja tahtoinen. Kaikki heti mulle-tyyppiä siis ja kaikki mitä ympärillä tapahtuu täytyy nähdä.
Noin puolet noista heräilyistä on sellasia et neiti on sängyn nurkassa mytyssä eli huonossa asennossa joten kaipaa siirto apua,mut sit osa ihan muuten vaan heräilyjä..
voiskohan tuo luonne tehdä levottomuutta myös öihin? ja voiko huono unisuus periytyä?
Minä kun olen huono nukkuja ja herään pieniinkiin rasahduksiin :ashamed:
 
Mummolassa käymässä kun mökillä meni hermot..

krisu: Meillä hulinoita on aina välillä enkä ole mitään syytä keksinyt. Meillä tosiaan kaivataan kääntöapua eli huutaa selällään tutti suussa (osaa laittaa itse) ja kun kääntää kyljelleen, nukahtaa. |O Eiköhän niitä yöhulinoita ole vielä sen puoli vuotta, siis iän puolesta. Unikoulua voisitte kokeilla, itse en ole vielä tohtinut kun JOS vaikka vatsa vaivaa niin ei oikein henno toista huudattaa.. Ahmuttarella oli joku lempeämpi metodi tiedossa (joku Pantleyn kirja tms.) tuohon unikouluun kuin se huudattaminen.
Meillä pojalla on semmonen "tempperamentti" että vaatii koko ajan seuraa :kieh: eli lattialla ei viihdy yksin ja on nyt alkanut suuttua möksähdellä, jos homma ei etene (lelut jne.) juuri niinkuin hän haluaa eikä auttaa saa. Tekoitkuakin havaittavissa (alahuuli mutrussa ja oikein haikeasti, loppuu kuin seinään kun pääsee pystyyn)...
 
Kirja on Elizabeth Pantley: "Pehmeä matka höyhensaarille - hellä tapa saada vauva nukkumaan koko yö". Kirjaa saa useimmista kirjastoista (usein kai varattava). Mä ostin kirjakaupasta tuon kirjan, koska se on musta niin hyvä, hinta n. 20 e. Suosittelen kirjan lukemista, koska siitä saa parhaiten kuvan Pantleyn No-Cry Sleep Solution -näkökulmasta. Kirjassa on paljon ihan käytännön vinkkejä erilaisiin uniongelmiin. Jokainen toki joutuu itse soveltamaan kirjan vinkkejä. Tärkeintä on musta ymmärtää Pantleyn jokaista lasta yksilönä kunnioittava ja huudatusta välttävä näkökulma, käytetyt menetelmät on sitten sen mukaisia.

Positiivista Pantleyn kirjassa on, että hän useammalla sivulla käy läpi lapsen terveyteen ja kehitykseen liittyviä asioita, jotka voivat häiritä unta ja kehoittaa selvittämään terveyteen liittyviä huolia terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hän käy läpi noin 15:lla sivulla näitä asioita, käyttäen muutaman sivun myös refluksiin, allergioihin ja astmaan. Positiivista on siis että Pantley ottaa huomioon lapsen kokonaisuutena. Kaikesta näkee että hänen mielestään vauva tai pieni lapsi ei manipuloi vanhempiaan "huonoilla unilla". Kaikella on syynsä vaikka aina emme vanhempina niitä näe. Moneen asiaan on myös olemassa lapsikohtaiset ratkaisunsa.

Tässä tiivistelmää:

http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/appantley.html
http://www.pantley.com/elizabeth/index.html

Mulle tuli Luppikselle mieleen, että voisikohan lapsen kierähtämistä selälleen jotenkin estää/vähentää kevyillä peitolla?

terv. ahmutar, jonka lapsi on nukkunut pari yötä huonosti kuumeisen nuhan takia...




 
Tervehdys pitkästä aikaa! Nettipimento on vihdoinkin ohi. :D
Kämppä alkaa remontin ja muuton jälkeen muotoutua pikku hiljaa vaikka edelleen noita nyssäköitä on nurkissa. :headwall: Päivisin en saa paljonkaan tehtyä kun neiti pitää mamman kiireisenä. Ja mulla on muuten enää viikko lomaa jäljellä :eek: :eek: :eek: Eli viikon kuluttua maanantaina töihin...

No, noista yöhulinoista... Meilläkin on jo useimpia viikkoja yöt nukuttu suht huonosti. Aina on toki yöllä syönyt, mutta nyt pyörii ja hyörii ja itkeskelee ja heräilee ja istuskelee jne jne. Hampaita on pari tullut ja ylös on tulossa lisää, joten varmaan ne osaltaan vaikuttaa. Lisäksi varmaan tuo liikkuminen aiheuttaa meillä öisinkin "touhuamista" . Meidän neiti on varsinainen duracel-pupu, koko ajan pitäis olla menossa. Päiväunillekaan ei enää meinaa nukahtaa vaikka väsyttää, kun pitäis päästä touhuamaan :kieh: Samoin iltaunille meno vaikeutu tossa pari vkoa sitten. Nyt korvalääkärin ohjeistuksella annetaan omassa sängyssään touhuta ja ite muka nukutaan omassa sängyssämme. Näkee, että ollaan lähellä mutta ei tanssita neidin pillin mukaan. Ja jos tuttia pitää antaa, ei katsota silmiin eikä seurustella. Kylläpä tuo saattaa puoli tuntia melskata, mutta yleensä sit nukahtaa. Ei siis kuitenkaan huudateta unikoulun lailla.
Neidillä on ollut siis nuhakin taas ja käytiin tsekkaamassa korvat. Korvalääkäri vaan alkoi jutella meille vinkkejä tuohon nukkumisongelmaan. Totesi kyllä, että taitaa olla varsin kova menijä meidän tyttö, että ei taida malttaa nukkua |O

Ruokapuolella aloitin rotaation kun ei alkanut ruokia löytyä. Nyt on peruna jo kierrossa ja just kokeiltiin kesäkurpitsa ja lisätään sekin kiertoon kerta/vko. Näistä ei siis kolmen pvän kokeilun jälkeen tullut oireita. Tulevalla vkolla pitäis kokeilla joku vilja...
Eli meillä siis edelleen Muksun kukkakaalisose ja lisäksi kerran/vko banaani, peruna, lammas, kesäkurpitsa. Kyllä on ruokahalukin kasvanut, kun kukkakaalisosetta menis kerralla vaikka kuinka.... Mun varastot hupenee... Niin, ja tauon jälkeen ei tuosta kukkakaalisoseesta sit tullut mitään oireita, että kyllä se sopii sittenkin. :)
Eilen tuli pari puklua, voi olla kesäkurpitsasta tai sit vaan hampaista/kuumuudesta tai jostain muusta... Täytyy seurata kun saa seuraavan kerran isomman annoksen kesäkurpitsaa.

Noh, nyt on pakko alkaa iltapuuhiin itsekin. Pakko nykyään mennä ajoissa nukkumaan, kun yöt on niin risaisia ja unet jää vähiin. Ja neitihän siis herää jo kuitenkin kuudelta |O

Auringonpaistetta kaikille!! B)
 
Mukava lukea Piijan hyviä uutisia syömispuolelta. Onnittelut :flower:

Hulinoinnit on meilläkin välillä kausittaista. Esim. keväällä meillä alkoi 3 kuukauden kausi, että poikaa ei saanut nukkumaan yöunilleen ei sitten millään. Tuntikausia kestivät nukutukset ja yöunille saattoi saada vasta esim. klo 22-23 |O Siinä vaiheessa oli itse ihan kuitti...

Noin kuukausi sitten päättyi tämä hulinointi ja nyt mennään nukkumaan klo 20 jälkeen. Osittain hulinakausi päättyi ehkä itsestään, kun kävelemään oppimisen kiivain vaihe alkoi laantua. Osittain yöunille meno parantui tiukennetusta nukuttamisstrategiasta. Pimennettiin entisestään nukkumahuonetta ja periaatteeksi otettiin että huoneesta ei lähdetä sen jälkeen kun sinne on menty. Annetaan pojan kuitenkin kävellä ja puuhailla hämärässä huoneessa jos näin haluaa, koska jos hänet laittaa pinnasänkyyn liian aikaisin tai pitää sylissä väkisin, poika alkaa vaan huutamaan eikä silittelytkään silloin auta eikä haluta poikaa itkettää unien takia. Itse istutaan (mä ja tai lapsen isä) huoneessa olevassa nojatuolissa "tylsän oloisena" pääasiassa hiljaa. Aika pian poika kyllä huomaa että "ei täällä tosiaankaan mitään tapahdu eikä oikein kunnolla näekään" ja antaa periksi unimaalle :D Sama liikkumisvimma oli muistaakseni konttauksen oppimisvaiheessa ennen yöunille menoa.

 

Yhteistyössä