Maaliskuiset 2018 *syyskuussa*

@Pharaoh valitettavasti voin vaan olla myötätuntoinen, samanlaista on ollut mullakin kolmessa odotuksessa. Sama lääkäri joka kerta, nyt tulee olemaan eri ihminen. Mutta todella kylmää liukuhihnatoimintaa.. ajattelin sitten vaan, että siellä katsoo vain fyysisen puolen ja yritän olla välittämättä. Ei välttämättä mikään paras neuvo kyllä. (n) Mut ehkäpä saat neuvolan puolelta vastauksia kysymyksiisi, jos siellä mukavampi kohtelu..?

@Tiuva ONNEA!! Ihania uutisia! Aivan upeaa, että näytti kaikki olevan hyvin! Melkein itku tuli, kun sun jännitystä ja pelkoa on täällä lukenut alusta asti ja sen hervan googlasin, kun taannoin mainitsit.. Niin hieno juttu, että liikkui paljon ja oli aivan erilaista kuin aiemmissa odotuksissa! :love:
(y)
 
Onnittelut @Tiuva hyvistä uutisista! Ihanaa että kaikki näyttäisi olevan hyvin.

Te joilla on jo aiempia raskauksia takana: mites supistelut? Missä vaiheessa ootte aiemmissa raskauksissa alkanu huomata harkkasupisteluita/ voimakkaampia? Tai onko jollain jo nyt? Mulla on varmaan joka raskaudessa ollut suht aikaisin suppailua (puolestavälistä asti ehkä, en niin tarkkaan muista), ja nytkin jo aina välillä... Nyt rv 15+2. Jotenkin onnistuin viidessä minuutissa tänään kehittämään itselleni tästä kauhean stressin, vaikka ei niitä nyt niin paljon ole ja muuten kaikki vaikuttaa normaalilta.
 
@Tiuva Ihanaa kun kaikki oli hyvin! Tulipa hyvä mieli teidän puolesta. :love:

@Hannah4 Minäkin odotan joulua innolla jo, juurikin siksi kun arki rauhoittuu ja saa keskittyä vaan olemiseen (ja herkutteluun :D). Eihän sinne ole enää kuin 3kk. :rolleyes:

Täällä ei edelleenkään ole paino noussut grammaakaan, mikä on mielestäni luonnonlakien vastaista, ku mun maha on mun mielestä jo niiiiiin iso. Kävin eilen pitkästä aikaa vanhassa työpaikassa tekemässä vuoron (sovittiin että mua voi sillon tällön kysellä töihin, teen opintojen ohessa jos pystyn) ja kaikki työkavereista vakioasiakkaisiin huomasivat raskauden ihan saman tien. Onneksi vastaanotto oli ihana, kaikki onnitteli hurjasti ja kyseli vointia. Tuli sellanen olo, että ne kaikki vuodet mitä tuollakin on töissä ollut, niin on tehnyt jotakin oikein kun tuntui että mua jopa kaivattiin siellä. :)

Pahoinvointi jatkuu vieläkin. Pahimpana aamulla ja illalla. Eilen viimeksi piti käydä pöntöllä... Onneksi olo kyllä edelleen oksentamisen jälkeen helpottaa saman tien.

@Pharaoh Onpa todella ikävää, että neuvolalääkäri oli sulle pettymys. Vaikka kiirettä on ja neuvolassa paljon asiakkaita, niin kukaan ei saisi silti tuntea olevansa vain "osa liukuhihnaa". Raskaus on aina odottavalle niin suuri ja ihmeellinen asia... Toivottavasti mielesi paranee ja jatkossa kokemukset olisi neuvolan/lääkäreiden kanssa parempia. :(

Suikku + pieni 15+2
 
:sick::sick: Täällä vaikuttas tilanne olevan sama ku edellisessä raskaudessa....oksentelu aamuisin vaan lisääntyy näihin aikoihin ku muilla yleensä alkaa jo helpottaa:confused: Hienoa.... Paino on tippunut nyt viim. Kuukautisista laskien melkein 7kg, eli senkin suhteen mennään saman kaavan mukaan ku viimeksi. Toki on mistä tippua, ettei tässä vielä kolkutella mitään alipainorajoja:whistle::ROFLMAO:
Hienoa lueskella tätä viestiketjua ku teksteistä huokuu läpi suuria jännityksen ja innostuksen tunteita pieniä matkustajia ja elämänmuutoksia kohtaan:love:

Sannelii ja pikkinen 15+1
 
Huh, eilinen ilta oli aivan kamala. Kärsin luultavasti migreenistä, diagnoosi on omatekemä mutta sukurasitetta löytyy ja eiliset oireet oli juuri sitä: ensin valoherkkyys ja niskasärky, sitten järkyttävä jyskyttävä päänsärky ja bonuksena pahoinvointi siihen päälle. Ihme ettei laatta lentänyt. Onneksi pitkät yöunet ilmeisesti auttoivat, nyt on ihan ok olo.

@Pharaoh täällä myös kovasti totutellaan muuttuvaan kehoon. Kuten oon tainnut aiemminkin mainita, olen laiskuuttani lihonut jo ennen raskautumista lähemmäs 10kg ja nyt sitte tietenkin raskauskilot päälle. Kotona en ole käynyt kertaakaan puntarilla, neuvolassakin asia ahdisti ihan kamalasti, vaikka ei se vaa'anlukema ihan niin paha ollut kuin luulin. Tuntuu että kaikki ekstra on lantion seudulla, farkut ahdistaa ja pitäis käydä jotku mammafarkut vissiin jostakin. Haluaisin että masu pompsahtaa kunnolla esiin selkeäksi raskausmahaksi, etten näyttäisi vain pelkästään turvonneelta valaalta. Pinnallista, kyllä. Ahdistaa myös kun kaikki liikuntahalut ovat kadonneet, ja esim käsivarret ja reidet ovat pehmentyneet, ei paljo enää habaa tunne..

Preglife kertoo, että raskautta on takana 100 päivää, hurjaa! Tänään aion kertoa omille vanhemmilleni ja sisaruksilleni. Miksi sekin muka jännittää ihan hulluna, vaikka tiedän kaikkien reagoivan vain positiivisesti asiaan?! :eek::LOL: Äiti luultavasti sekoaa kevyesti, kun ensimmäinen lapsenlapsi on tulossa. Tosin luulen että hän on jo sen aavistanut/nähnyt minusta.
 
@Tuut1kk1 Hui, kuulostaapa ikävältä kohtaukselta! Itse olen kärsinyt migreenistä vuosikausia ja kyllä nuo sun oireet kuulostaa ihan selviltä migreenioireilta. Onneksi meni yön aikana ohi ja toivottavasti ei tule uudelleen! Se on kyllä viheliäinen vaiva. o_O

Mulla olisi viikonloppuna tarkoitus käydä ostamassa ensimmäiset vauvavaatteet tähän taloon. :love: Eihän niillä ole kiirettä vielä aikoihin, mutta olen jo monta viikkoa haaveillut edes yhden vaatekappaleen ostamisesta - ihan vaan konkretisoidakseni tätä raskautta. :D Yhdeltä kaverilta tosin sain mammafarkut, vielä ei ole ollut niille tarvetta. Vaikka maha paisuu niin tuntuu että esimerkiksi reidet ovat kaventuneet ja kädetkin on melkein tikut. Ehkä se selittää sen, että paino ei ole noussut vaikka maha onkin kasvanut (painoa on lähtenyt muualta.. lieneekö syynä pahoinvointi ja oksentelu)

Vau.fi odotussovellus sanoo, että olen ollut raskaana 108 päivää. Siis ihan hurjan kauan! Muistan vielä kun kirjottelin tänne keskusteluun joskus viikoilla 5-6 ja tuntui ettei aika liiku yhtään. :ROFLMAO:

Tänään 15+3!
 
Hyyh, huomenna sokerirasitus..:sick:
Viikonloppuna ajattelin tehdä joululahjatilauksia :)
Aika menee tosi nopeesti, ihan kohta on jo joulu :D ja sitten jo pitäs valmistutua vaivan tuloon! :eek:
Alkuvuoteen monet juhlatkin , ei käy aika pitkäksi ;)

@Tuut1kk1 , kuulostaapa inhottavalta migreenikohtaus, hyih :censored:

@Sannelii , tsemppiä huonovointisuuden kanssa!

@Villavarvas , mulla on supistelut alkanut kun on pitänyt lähteä synnärille. Muutamia harjoitussupisteluja on ollut parit viikot ennen syntymää, mutta ne on ollu kivuttomia "kiristelyjä".

Mekkuli ja mini6 14+6 :love:
 
Hei,
Onko kukaan käynyt exrta-ultrissa yksityisellä? Itsellä parin viikon päästä aika kun tuleva mummi (ja minä) ei vaan malteta odottaa lokakuulle seuraavaa "virallista" ultraa. Samalla toivotaan että myös sukupuoli selviäisi :) Mies ei vielä tiedä haluaako tietää vai ei :D

Ostin myös sellasen kotidoplerin ja nyt pari-iltaa kuunnellut unilauluna kopkopkop-ääniä :D

Mutta voi että tätä väsymystä...luulin jotenkin että se helpotti kokonaan alun jälkeen, mutta sepä palasi. Täytynee kysyä neuvolasta että onko normaalia.

Onko joku jo ollut sokerirasituskokeessa? Kuulemma kaikille raskaana oleville se tehdään. Tai saa siitä kai kieltäytyäkin.
Miten muuten influenssarokotus? Meinaatteko ottaa?

Ensimmäistä siis odotellaan ja kaikki vaan on niin uutta.
LA 12.3 ja Naistenklinikka pitäisi olla synnytyspaikka

Jaksamista kaikille!
 
@Onni ja Unelma , täällä tehdään sokerirasitus vain jos on jotain riskitekijöitä (ylipaino, lähisuvussa diabetesta, aiemmin saanut isokokoisen vauvan tms.). Mun ei onneksi tarvi mennä, tiedän etten ikinä saisi sitä litkua juotua oksentamatta.

Mulla on ainakin ollut joka raskaudessa superväsymys. On se aina alun jälkeen helpottanut, mutta normaalia väsyneempi oon ollut läpi raskauden. On kyllä karseeta kun joskus töissäkin meinaa pystyyn nukahtaa...
 
@Onni ja Unelma En aio käydä ylimääräisissä ultrissa, mulla on lokakuussa niin paljon ohjelmaa että aika hujahtaa varmasti hetkessä ja pian on jo marraskuun alku ja rakenneultra :love: Sokerirasituksesta ei oo mulle vielä puhuttu mitään, mutta aion kyllä käydä jos määrätään, samoin influenssarokotteen aion ottaa kuten aikaisempina vuosinakin. Saisin sen jokatapauksessa työpaikan kautta.

Hitsi mulla on näköjään iltaisin aina kaikkea vaivaa, tänään on ollut inhottava kireä/painava olo vatsassa. En osaa yhtään sanoa onko se samanlaista kuin mahataudissa, vai olisiko kyseessä kohdun kasvukivut vai jopa supistelut. Hankala sanoa, kun en ole ikinä supistuksia kokenut! Toisaalta maha itsessään ei tunnu päällisin puolin kovettuneelta, toisaalta on kai se kohtukin vielä pieni ja tuolla syvemmällä sisuksissa näin viikoilla 14+2. Koitan nyt ottaa iisisti ja nappaan varmuuden vuoksi gefilustehojuomaa, jos mulle kuitenkin on joku ykätauti iskemässä :censored:
 
@Onni ja Unelma Minä mietin aluksi että kävisin yksityisellä ultrassa np-ultran ja rakenneultran välissä, mutta tulin sitten toisiin ajatuksiin. Myös täällä on tämä syys-lokakuu (tai koko syksy) hyvin kiireistä aikaa, niin ajattelin että ehkä se aika sitten kuitenkin kuluu nopeasti. Ja meillä meni tuo np-ultra niin myöhäisille viikoille, että en usko että siellä masussa parissa-kolmessa viikossa ihan älyttömiä muutoksia edes tapahtuu, jos ultrien välissä kävisi yksityisellä. :) Mutta ymmärrän kyllä jos yksityisellä haluaa käydä, on se aina niin ihanaa ja uskomatonta nähdä se oma pikkuinen ruudussa. Alkuraskaudessa tosin käytiin varhaisultrassa, kun sitä np-ultraa ei kertakaikkiaan jaksanut odottaa. :D

Mulle ei ole vielä edes puhuttu neuvolassa tuosta sokerirasituksesta, en tosin tiedä tehdäänkö sitä edes meidän kunnassa kaikille. Kuulostaa kyllä aika hurjalta, sitä paitsi kaikki makea on ällöttänyt enemmän ja vähemmän koko raskausajan, niin voisi olla melkoinen taistelu saada se litku alas.:confused: Noh, maanantain neuvolan jälkeen olen varmasti tämänkin asian suhteen viisaampi.

Hei, huomasitteko, tuolla on jo KESÄKUISTEN ketju?! Apua miten pitkällä me jo ollaan!!:ROFLMAO::love:

Suikku + pieni 15+4
 
Hei tänään vihdoin nt-ultra!!

En oo käyny enkä käy yksityisellä ylimääräsissä ultrissa.

En ota mitään influenssarokotuksia.

On ollut puhetta painonnoususta. Mulla kummassakin edellisessä nousi noin 12kg. Kukaan ei valittanut vaikka molemmissa olin ylipainoinen ja ekassa kymmenen kiloa painavampi. Ja tokassa oli raskausdiabetes. Kohtu ja lapsivesi ja vauva ja istukka kaikki painaa jotakin. Ekassa tais jäädä n. 7kiloa synnärille.

Harkkasupistukset, itse puhun kovotteluista on alkaneet ehkä puolenvälin tienoilla ja loppua kohti sitten ollutkin aika ikävä olla. Jos omistatte kylpyammeen se on ystävä tai uimahalli.
 
Täällä vielä puolituntia sokerirasitusta jäljellä..
Aika pöhnä olo on kieltämättä..
Toisaalta toivon että käry kävisi, että ei tarvisi sitä toista rasitusta kärsiä :unsure:

En oo käyny yksityisillä ultrassa, mutta pari extrakertaa muuten on ultrattu sen hematooman takia.

En ota enkä koskaan ole ottanut influenssarokotusta.

Sokerirasitus taidetaan nykyään tehdä aikalailla kaikille.. (paitsi jos eka raskaus, äidillä ikää alle 25, bmi alle 25 ja ei sukurasitetta eikä aiemmin syntynyttä isokokoista vauvaa)
Useissa paikoissa viikoilla 20-24.

Tänään niiiiin koomaan kotona loppupäivän :sick:

Mekkuli ja mini6 15+0:love:
 
@Tiuva ja @Cumina, onpa hienoja uutisia molemmilla, toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin!

Mä en ole ihan varma, että mennäänkö ylimääräiseen ultraan. Olin aiemmin ajatellut, että haluan mennä, mutta nyt sydänäänet kuuluu vihdoin dopplerilla, mikä rauhoittaa mieltä :love: Tietysti mietityttää, että onko vauvalla kaikki hyvin, etenkin kun nt-ultrassa koko oli pari päivää pienempi kuin mitä olisi pitänyt olla varhaisultran perusteella. Kätilö sanoi, että johtuu varmasti sikiön asennosta ja kahden päivän heitto ei ole mitään, mutta tietysti täällä hysteerinen mamma miettii, että mitä jos oikeasti on kasvu hidastunut ja mistä voi johtua. Mietin jo yhdessä vaiheessa NIPT-testiin menoa omalla kustannuksella, mutta riskiluvut oli kuitenkin suht matalat (1:16.000) ja testin hinta sen verran suolainen, että annoin olla.

Ensi viikolla sokerirasitus. Kauhulla odotan, että minkälaista tuskaa se tulee olemaan...
 
Mun väsymykseen ilmeni tänään muitakin syitä kuin raskaus ja nyt pitää lepäillä töistä viikko. Epäilin itse, että ei ole normaalia ja menin päivystykseen. Päädyin lopulta ihan mielenterveyspäivystyksen hoitajan puheille. Ihanaa kun joku kuunteli! Ironista kyllä,sairasloman tuli kirjoittamaan sama lääkäri joka tiistaina neuvolassa sivuutti kysymykseni uupumuksesta vastauksella "palataan asiaan viimeisellä kolmanneksella jos ei mene ohi".

Täällä ei tehdä sokerirasitusta jos ei ole perinnöllisiä taustoja ja on normaalipainoinen jne. Hatunnosto teille kaikille jotka selviätte moisesta testistä, kuulostaa ikävältä!
 
@Pharaoh tsemppiä väsymyksen kanssa! Onneksi olet saanut vihdoin apua ja joku on ottanut väsymyksesi tosissaan. Toivottavasti ajan kanssa helpottaa.

Onko teillä muilla kokemusta matalasta verenpaineesta? Mulla on tosiaan ollut pari viikkoa vähän vetämätön olo ja olen alkanut mitata päivittäin verenpainetta ihan mielenkiinnosta. Yläpaine ollut koko ajan tosi matala, välillä 89-98. Mulla on onneksi tosiaan maanantaina heti neuvola, niin täytynee ottaa siellä asia puheeksi. Ainakaan salmiakkia tai lakritsia ei varmaan tarvi kamalasti enää vältellä. :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Pharaoh
@Pharaoh hyvä että sut otettiin nyt tosissaan ja kuunneltiin. Toivottavasti lepo auttaa ja vointisi kohenee.

@Suikku1 mulla on matala verenpaine normaalistikin, ja odotusaikana laskee entisestään. Tuollaisia sadan pintaan olevia yläpaineita ja 50+ alapaineita. Olo on hutera, hengästynyt ja aika vetämätön. Tosin kombossa myös matala Hb. Onko sun hemoglobiini hyvissä lukemissa?
 
Huomenta! Haha voi apua tätä hormonimyrskyä, aloin itkemään kun kesäkuisten ketju oli tullut ja tajusin, että tässä on enää alle kuukaus puoliväliin! :LOL:

Kävin eilen gynellä tarkistamassa oudon valkovuodon jota nyt on ollu raskauden alusta asti. Ei menny ku sekunti niin lääkäri totesi sen olevan hiivaa. Oudointa on, että ei kutise ollenkaan. No, nyt kolmen päivän canesten-kuuri.

Samalla ultrattiin ja meidän pieni voi hyvin, sain kuulla sydänäänetki ekaa kertaa :love: Hyvin pikasesti katottiin ja päämitaltaan vastasi 17+0 vaikka nyt menossa 16+3. Oli ihana nähä pienet liikkeet ja sydämenlyönnit. Enää neljä viikkoa rakenneultraan, mihin tää aika on menny (nyt "enää", eilen ennen ultraa "vielä") :eek:
 
Mulla on matala verenpaine ongelmana myös... Normaalistikin on matalat paineet ja raskaana ollessa yläpaineet useimmiten alle sataa ku oon mitannu. Aamupäivät on pahimpia, välillä on todella heikko olo ja oman tulkintani mukaan se johtuu just matalista paineista. Iltapäivästä sit helpottaa.

Mä meen ylimääräiseen ultraan yksityiselle ennen rakenneultraa. En oo aiemmin käynyt, mutta nyt meen koska en vaan kestä odottaa sinne rakenneultraan asti. Meillähän viime raskaudessa löyty vauvalta vakavat poikkeamat rakenneultrassa vaikka ekassa ultrassa kaikki oli ollut hyvin. Silti tälläkin kertaa rakenne rv 21 + 1 eikä mitään ylimääräisiä käyntejä välissä...

@anni00 , sun arki kuulostaa tosi kuormittavalta tällä hetkellä. :( Millaista työtä sun mies tekee, onko siis vuorotöissä, reissutöissä, päivätöissä vai miten?
 

Yhteistyössä