Maaliskuiset 2018

Meillä on kans ollut hiljasempaa makkarissa. Mies on sitä mieltä ollu plussasta asti, että odotellaan nyt jonkin aikaa. Aina kun oon yrittänyt ehdotella, on keskustelu kääntynyt vauvaan. Siitä en oo päässy selvyyteen et kuinka kauan odotellaan?

Mulla ei tosin nyt pahoinvoivana edes mieli tee... :sick:
 
  • Tykkää
Reactions: Mamushka32
No nyt se alkoi. Eilen illalla oli huono olo ja kyllähän sitä piti pönttöä viimein halailla. Tänä aamuna kans. No, jos vaan pieni pysyy matkassa niin se on todellakin sen arvoista. :)

Tsemppiä kaikille joilla raskaus vaikuttaa yöuniin ja tulee nukuttua liian vähän! On varmasti tympeää jos koko ajan väsyttää.

@Mamushka32 Täälläkin on vähän hiljentynyt elämä makkarissa, johtuu varmaan näistä pahoinvoinneistakin ettei oikein tee mieli. Onneks mies on ymmärtäväinen niin ei tarvii stressata. ;)

@mekkuli81 tervetuloa mukaan! Teilläpä on ihanan kokoinen perhe jo kasassa. :love: Mää oon 25v.
 
  • Tykkää
Reactions: Mamushka32
Petipuuhat maistuu samalla tavalla, kun ennen plussaa. Joten ei vaikutusta. (y)

Huono olo on päivittäin läsnä, mutta oksennuksilta on aika huvin säästytty.

Imetys sattuu edelleem, mutta koska se on tolle tissiposkelle vielä niin tärkeää niin sinnillä sen kolme kertaa vuorokaudessa hän saa. Toivotaan et pian helpottaa. :love:


Tervetuloa kaikille uusille
 
  • Tykkää
Reactions: Mamushka32
Hehee, täällähän on paljon keskustelua ollut :)

Töistä kysyttiin, mulla on nyt kesäsoppari vaa täl hetkel ja syksyks ei täk hetkel oo viel töitä tiedossa, että pienesti ressaa työasiat mutta eiköhän niitä vuoden loppuun asti bostain sijaisuuksia löydy ja sit voin mielihyvin jo jättäytyä työelämästä hetkeks :)

Mulla on oireita ollu, välil ei meinaa ollenkaan olla ja toisena päivänä taas on(n)
Tänään ei oo oikee ollu mitään ja toissapäivänä töissä oli nii huono olo et tuntu et laatta lentää ihan justiinsa. Tissit on ollu kosnetusarat, turvotusta, ilmavaivoja, väsymystä, repäsykipuja on ollu ja se etova olo:sick:

Petipuuhat ei oo kyllä täl hetkel kiinnostellu, mut puolisoa nyt kyl aina :D

Tuntuu et ikuisuus viel ekaan neuvolaan:ROFLMAO:

Teps +minime 6+3
 
  • Tykkää
Reactions: Mamushka32
Laskin yhdellä laskurilla arvioidun kierronpituuden mukaan ja oireisiin sopivis että nyt olis viikkoja 6+6 eli LA ois 12.3. Aika kiva olis, mutta saas nyt nähdä miten muuttuu.. mun esikoinen täyttää 16.3 jo 18 vuotta! Välillä tämä raskaus tuntuu ihanalta ja oon ihan onnessani, välillä (jo nyt) yrittää kaikki huolet ja pelot nousta pintaan.... normaalia, tiedän, mutta on se vaan niin jännä, miten raskaus on aina näin mielialoja heittelevää ja jännittävää aikaa vaiks kuin mones kerta ois.. , varsinkin tää alku!
 
Ekaa kertaa plussauksen jälkeen iski päänsärky... :( Yritän taikoa poppaskonstein pois ettei kasva migreeniksi. Saunomista ja venyttelyä.
Mulla ei paljon panadolit auta. :poop: Päänsärkyä ja migreeniä pelkään kyllä älyttömästi nyt, "onneksi" tänään sattu vapaapäivä...
 
Mä ootan et tulis kunnon oksu olo et tietäs olevansa raskaana. Nyt ei hirveesti siltä tunnu..pelottaa jos onkin jotai vialla :( tosin en oo kertaakaan vuotanu yhtää..viimeks silloi joskus kesäkuun puol välin tienoilla. Tulis vaa äkkii se eka ultra et sait enempi tietoo...missä mennään vai mennäänkö..mulla kans nyt pari päivää ollu päänsärkyy...ei onneks taipumusta migrreniin..
Siittä iästä sen verta et mä taian olla vanhin tästä porukasta..;) ikää jo 44. Jos hyvin menee nii aika lähelle omii synttäreitä sattuu LA. Ja mulla siis tosiaan eka raskaus nii kaikki on uutta ja ihmeellistä :)
Mut täytyy sanoo et silloi kun ne viivat pärähti testiin nii tuntu kuin jotain puuttuvaa olis saavutettu :D Testinhän mä tein vaan sitä varten kun näin niin toden tuntusen unen että sain 2 viivaa, nii herätessä oli pakko heti pissii tikkuun ja samantien pärähti 2 viivaa..voitte kuvitella mikä oli tunne siin viel puol unessa seisoin ja tuijotin tikkuu :) ja mies matkoilla nii ei viel tiiä tästä mitää...jännittää kui se tän ottaa kun tää ei varsinaisesti ollu suunnitelmissa.
Aikalaista vuoristorataa menee tunteet :)
Ultraan mä pääsen 3.8 ja neuvola on 2.8 :)
 
Panadolia 1g ja Buranaa 600mg toimii mulla yhdessä migreeniin. En tietty kovin usein raskaana tuommoista komboa ottaisi, mutta stressitilan se kipukin aiheuttaa elimistölle, että sinänsä ei ole järkeä vaan kärvistellä. Buranakin on siis kahdella ensimmäisellä kolmanneksella satunnaisesti otettuna ok. Vikalla kolmanneksella vasta tarvii välttää. Mulla on yleensä viikot 10-15 ollut ihan jatkuvaa päänsärkyä, kai se jostain hormoneista johtuu. Tosi ärsyttävää, kun ei kuitenkaan joka päivä mitään lääkettä viitsi ottaa. Silmien välissä on sellainen akupiste, jonka hierominen joskus tehoaa myös.

Mulla ei ole töitä tällä hetkellä, kovasti koitan jotain löytää. Valmistuin nyt alkukesästä siis, aiemmat lapset oon saanut opintojen aikana ja olihan se työlästä, mutta sain opinnot valmiiksi kuitenkin, vaikka vähän aikataulu venyikin. Nytkin varmaan sit avoimessa täydennän tutkintoa vielä, jos töitä ei löydy. Tuntuu omituiselta ajatus äitiyslomasta, jonka aikana ei tekisi mitään muuta :D.

Hitsi mun on vaikea muistaa välttää pehmeitä juustoja. Onkohan leipäjuusto vältettävissä? Tuorejuustoahan se on, mutta eikös se ole kypsennetty?
 
@Pupiini73 hyppään täältä välistä huutelemaan :D käytätkö jotain tiettyjä lääkkeitä vakituisesti? Kipulääkkeistä tosiaan parasetamooli on turvallinen koko raskauden ajan ja tulehduskipulääkkeet (burana, naproxen, yms) kahen ekan kolmanneksen niinku lloyd sanoikin :) muoks. Taidettiinkin puhua ruokien väittelystä eikä lääkkeiden hehe :ROFLMAO:

Ihanaa, mun pahoinvointi on vähän helpottanut. Eilen oli illalla hyvä olo ja sain ekaa kertaa pariin viikkoon syötyä kunnolla! :LOL: Tänää aamusta oli kyllä vielä huono olo mut nyt lounaan jälkeen taas helpotti.

Ruokien väittelystä mulla on noi pehmeät juustot kans jääny ja graavikala :( rakastan graavattuja kaloja ja kylmäsavustettua mut onneks niitä ehtii vetää sit maaliskuun jälkeen taas!

Mitäs vitamiineja popsitte? Mulla menee raskausvitamiinit ja d-vitamiini.
 
Ihanan paljon tullut tekstiä :)

Makkarissa on ollut kyllä hiljaista :( Saattaa toki vaikuttaa miehen työt ja minun väsymys. Plussan jälkeen oiskohan jopa kertaalleen ollut seksiä...

Ite olen ruoista jättänyt syömättä graavikalat ja kylmäsavulohet. Pehmeitä juustoja ei tuu oikeastaan muutenkaan syötyä. Tuorejuustoista valio Viola on turvallista. Valmistusmetodi on sellainen, ettei listeriaa pääse syntymään. Leipäjuustoa taas paistetaan n.250c, joten siinäkin kyllä saa listeria kyytiä ;) Salmiakkia ja lakritsia yritän vältellä tai oon ainakin vähentänyt syömistä. Maksa on pannassa myöskin.

Vitamiineista syön multivitan raskaus /imetys vitamiineja :)

Ikä 30v

-jenspanen 7+0 <3
 
On tää kyllä jännää. Vatsaa kipristelee vieläkin lähes päivittäin, muuten ainoa oire on tosi arat rinnat. Piti tänään taas tehdä halpistesti, kun niitä on kaappi täynnä. Kyllä se viiva on edelleen vahvistunut edellisestä testistä :love:

Mä syön Mama-vitamiineja, kalaöljyä ja d-vitamiinia. Plus olen alkanut juomaan maitoa enemmän kalsiumin takia, en ole aiemmin sitä juurikaan juonut. En oikein vielä tiedä, miten päädyn lopulta tekemään noiden vältettävien ruokien kanssa. Tietyt jutut tietysti on ihan pannassa, esim. alkoholi, ulkomaiset pehmeät juustot ja graavattu lohi ym. Sushi on varmaan ainoa, jota voi oikeasti tulla ikävä. Mutta sitten on vaikkapa Valion/Arlan pehmeät juustot, kotimaiset munat raakaana/löysänä ym. joita toisaalta pitäisi varmaan välttää, mutta toisaalta listeria/salmonella-riskit on käsittääkseni lähinnä teoreettisia.

Noi tiettyjen ruoka-aineiden välttelyt eivät varmaan ole ongelma, mutta sitten mulla on se, että yritän raskausaikana syödä tosi terveellisesti ja liikkua enemmän. Mulla on painoa päässyt kertymään viime vuosina jonkun verran liikaa, ja vaikka tietysti raskaana ei saisi laihduttamalla laihduttaa, niin tavoite olisi, että paino ei juurikaan nousisi raskauden aikana.

Ja mulla on muuten ikää 34 v. :)
 
@Pupiini73 aurajuustoa saa kyllä syödä jos sen kuumentaa. (Itse oon aina pienesti syöny myös silteen)
@Jesy mulla sama tavoite ,eli ettei kovin painoa kertyisi, kun sitä valmiiksi on noin 20-25kg liikaa... ja mulla kolmessa edellisessä raskaudessa ollut ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes.
 
Mä kävin myös hakemassa noi Mama vitamiinit. Aavistus että extra rautaa saatan jossain vaiheessa kaivata kun teinistä saakka ollut hemoglobiini alakantissa (vähemmän nyt aikuisena). Olen 27-vuotias, täytän 28 piakkoin.

Ruokailussa olen jättänyt pois graavatut kalat, osan juustoista (ne pehmeät) ja salmiakin (okei pari karkkia sillon tällön pitää maistaa) :D vihreitä kun syö pitää tarkemmin syynätä mistä on peräisin, nyt kesällä onneks on helppoa kun kotimaista satoa on saatavilla ja kohta saa marjatkin metästä. Maksa taitaa myös jäädä vähälle käytölle (ehkä maksamakkaraleivän saatan joskus maistella).

@Jesy mulla oli jostain syystä sellanen käsitys että kalaöljyä ei pitäis liieemmin ottaa? Vai onkohan tää taas joku urbaanilegenda...
 
@Jesy @mekkuli81 ; mulla olis vähän samoja ajatuksia painon suhteen :rolleyes: Itellä kertyny pienessä ajassa liikakiloja ainakin semmonen 10-15 kg, ehkä enemmänkin joten heti kun plussa pärähti niin tajusin että nyt pitää alkaa elämään vähä terveellisemmin... Miehen kans ollaan molemmat kamalia herkkuperseitä eikä itsekuria ole :D:mad:... Mutta onneksi tää ajatus on heti iskostunut ainakin itelleni eikä mitään suuria mielitekoja oo tullu, tai en oo niiden perässä ainakaan menny niin kuin yleensä :LOL: Puntaria oon vältelly varmaan vuoden, kauhulla odotan neuvola-aikoja sen suhteen :confused:

Ajattelin kans hakea niitä mama-vitamiineja :)
 
Meillä työterveyslääkäri ei suositellut ollenkaan Buranaa raskausaikana, koska tutkimustuloksia haitoista ei ole riittävästi. (Menin siis sellaisen vaivan kanssa, että yleensä määrättäisiin Sirdalud 4mg, nyt pitää pärjätä Panadolilla)

Meillä hidastaa menoa nyt mun flunssa. Viikon ollut pian ääni kateissa, nyt toista päivää (vai teknisesti kolmatta) jatkuvaa lämpöilyä. Unta riittää koko kylälle.

Pikkuhiljaa alkaa ruokaällötykset helpottaa. Kaikki meetwursti-ruoat toki ällöttää ja kahvi, mutta eilen ja toissa päivänä mennyt jo muutakin kuin sosekeittoja. Rintakipu on levinnyt nänneistä lähes koko rintaan. Oliskohan kasvukipuja.

Mulla ei mee lisänä kuin D ja foolihappo. On tosi vaikea löytää vitamiinilisää ilman kalaöljyä ja sitruksia (sitruunahappo aiheuttaa jo oireita)
 

Yhteistyössä