Maaliskuun muruset 2016 <3 *syyskuussa*

Huomenta!

Ruusannupulle lämmin osanottoni!

Täällä on mennyt ihan ok. Olin viime viikolla kovassa flunssassa ja se ja raskaus yhdessä laukaisivat migreenin. Kova päänsärky kesti kaksi vuorokautta, lopulta menin päivystykseen ja saivat Panacodilla ja Buranalla päänsäryn pois. Se kyllä jatkui sitten taas yöllä, mutta ei niin pahana. Kävin lopulta neljäntenä päänsärkypäivänä hierojalla, ja siihen loppui viimeinenkin pääkipu. Oli kyllä kurjat neljä päivää.

Mutta pahoinvointi on nyt lopullisesti loppu, toista viikkoa varmaan ollut poissa. Tiistaina mulla oli sokerirasitus, ja se meni oikein hyvin, en voinut pahoin tai kupsahtanut sinne :D Samoten mulla oli pari viikkoa sitten viikon ajan kovaa alaselkäsärkyä joka säteili pakaraan, mutta sekin loppui. Jes. Nyt vaan nukuttaa koko ajan :D

Minä laitan Kevlarsoulille viestiä fb:sta, mun raskaudesta tietää jo kaikki, joten ei haittaa jos ryhmässä olisi tuttujakin :)

Ainiin, viikkoja jo 16+2!!
 
Voi Ruusunnuppu :cry:.

Täällä edelleen muutamaa tarkkasilmäistä työkaveria lukuun ottamatta raskauskaapissa, mutta ehkä sitä tänään voisi vetää jakun alle sellaisen paidan, joka ei paljon epäilyksiä jätä :ROFLMAO:. Johan tässä tuli tänään täyteen 16+0.

Mua väsyttää edelleen, joka yö nukun kuitenkin melkein 9 (!!!) tuntia, mutta ei vaan tunnu riittävän. Esikoiselle ei myöskään kannata lukea kirjaa makuuasennossa iltaisin/ iltapäivisin, nukahdan aina ihan varmasti!

Myös täällä vauvannut migreeni ajoittain, mikä on tosi ankeaa. Panadolia olen ottanut muutaman kerran, mutta jostain syystä olen vähän arka minkään lääkkeen kanssa. Että mukavia työpäiviä ollut o_O.

Tänään onneksi viikonlopun viettoon, huraa!
 
Täällä alkoi 16. raskausviikko. Kävin toisen kerran neuvolassa tällä viikolla ja uuden ajan sain marraskuulle rakenneultran jälkeen (!). Ilmeisesti toista raskautta ei niin seurata. Sokerirasitukseen ei tarvitse mennä (onneksi). Painoa on tullut nyt 0,5 kg. Sydämensykkeet kuuluivat neuvolassa, se oli ihana kuulla :LOL:
Mukavaa lueskella teidän muidenkin raskauksista.

A_Kirri 15+2, toinen lapsi, TYKS
 
escape: Buranaa saisi siis pahimmassa tapauksessa ottaa? Mä olen nyt tosiaan mennyt parasetamolilla, joudun niitä pari päivää aina päänsäryn iskiessä ottamaan. Osteopaattiajan varasin tänään, sain sen 7 viikon päähän :/ Pakko varata hieronta ennen sitä ja saada apua jostain, ei tämä lääkerumba tunnu oikein hyvälle.

Sokerirasitus tulee ainakin jos on ylipainoa ennen raskautta, sukurasite diabetekseen tai aiemmissa raskauksissa ollut sokereiden kanssa ongelmia.
 
Ultrassa käyty ja kaikki näytti olevan niinkuin pitääkin :love: la tarkentui 26.3. :) yritän kans jos osaisin laittaa viestiä fb ryhmään liittymisestä :D

Syöttekö muuten jotain vitamiinivalmisteita? Entäs joko bio-oilit ja bebancaret on hankittu? :D

Minea 12+6 sittenkin!
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista!

Ruusannupulle voimia!

Väsymystä on täälläkin ja nyt on lisäksi yöt olleet katkonaisempia. Esikoinen ei herätä montaa kertaa yössä, mutta itse heräilen. Mitäköhän sitä tulisi, 7 -8 tuntia kastkonaista unta per yö.:sleep:
Minea, multivitaa syön, sitä raskausversiota.
 
Moikka!
Ilmoittautuisin vielä myös mukaan keskusteluun! Olen täällä lueskellut viestejä kyllä ahkerasti jo pidempään. Viikkoja on tällä hetkellä 14+6. FB-ryhmästä olen myös kiinnostunut. :)

SuperX / la 13.3. / 1. lapsi / KOS
 
Täällä nyt 15+1, lueskelin edellisiä viestejä ja täytyy sanoa, että soodatesti kuulosti niin hauskalta että ehdottomasti täytyy testata :LOL: ei mahda olla väliä onko aamupissi vai ei:D Minulla väsymys ja huono olo loppunut. Mitään erityisiä ruoanhimoja ei ole, mutta ruokaa menee nyt kun se maistuu..ja mahakin näkyy mojovasti..ei puhettakaan tavallisista housuista. Olotila kaikin puolin mukava, iloista odotusta kaikille! Tulen kertomaan testin tulokset :LOL:
 
Onko teillä muilla mitään kohdun kasvukipuja? Mulla vko 14 ja jotenkin särkee ja välillä jomottaa alavatsa. Etenkin oikea puoli. En enää muista oliko viime raskaudessa samaa... et onkohan normaalia? Päänsäryistä kärsin myös minä ajoittain, niin kuin ilmeisesti moni muukin. Sokeirasitukseen en joudu.
Oletteko muut saaneet paikallisesti käydä np-ultrassa? Ilmeisesti lakisääteistä saada siitä palkka mutta minun työnantajani polkee lakia ja rahaa ei ilmeisesti tule. Aion nyt valittaa asiasta
 
Meillä ainakin saa työehtosopimuksen mukaan käydä palkallisesti raskauden seurantakäynneillä, jos niiden järjestäminen työajan ulkopuolelle ei ole mahdollista. Esimies toki kehoitti, että yrittäisin järjestää joitakin käynneistä työajan ulkopuolelle, mutta se ei kyllä päivätyöläisenä onnistu.
 
Heipä hei,
Niin tässä aika vierähti ennen kuin ehdin kirjoittaa jotain enemmän ;)
Ihanan lämmin vastaanotto täällä ollut mielestäni, tuntee kuuluvansa joukkoon heti alusta alkaen, kiitos <3 ajattelin nyt vähän kertoa näistä raskauskuvioista täällä tropiikissa

Niinkuin kerroin niin täällä tosiaan valitaan se synnytyslääkäri raskauden aikana, mutta kätilöitä ei tosiaan tavata etukäteen, eikä mulla ole hajua että kuinka paljon sitten on porukkaa itse synnytyksessä mukana. Ei olla myöskään puhuttu siitä, että jos lääkäri olisi vaikka kipeä tai muuten estynyt h-hetkellä. Hieno ajatus joka tapauksessa että lääkäri voisi olla mukana, luotan kyllä muihinkin hyvin, onhan kyseessä yksityissairaala ja kaiketi hyvä sellainen. Täällä noita sairaalavaihtoehtojakin oli vaikka kuinka mut päädyttiin sellaseen, mihin ajaa autolla vain reilu 5min ja lääkäreille ei ole myöskään pitkiä jonoja kun varaa aikaa. Suosituimmissa sairaaloissa lääkärit ovat kovin varattuja ja voi mennä monta kuukauttakin että saa ajan jollekin tietylle lekurille. On tämä miljoonakaupunkielämä välillä ihmeellistä tämmöselle tavalliselle suomalaiselle

Joku kysyi että onko tämä lysti sitten kallista myös kukkarolle, niin olishan se, mutta kun me ollaan täällä miehen komennuksella niin se komennusvakuutus korvaa ihan kaiken, raskauden ja synnytyksen kulujen lisäksi just ihan kaiken perusterveydenhuollon jne. Mulle maksettais jopa lennot Suomeen jos haluisin siellä synnyttää, mutta en näe siinä mitään järkeä et lähtisin yksin ja ties kuinka aikaisin pitäisi sit lähteä ja ihan heti ei vois vauvan kanssa tulla takaisinkaan. Tommonen peruslääkärikäynti, n.25min, pissakoe ja ultra maksaa rapiat 40e et ei se kyl paha ole. Mut esim sit niskapoimu-ultra maksoi 100e ja se yhdistelmäverikoe toiset 100e, et ne oli jo kalliimmat, puhumattakaan synnytyksestä, josta saa pulittaa 1000-2000e tarpeiden mukaan, halvemmalla pääsee jos ei tartte niin paljon kipulääkkeitä, epiduraalin kustansi useamman satasen. Kyllä Suomessa on vaan hyvin asiat Toki siis nämä palvelut on vähän paremmalle väestölle tarkoitettu, on täällä sitten sellaisia sairaaloita missä tämä kaikki on halvempaa mut hygienia ym on sitte ihan eri luokkaa.

Joku täällä puhui selkäsäryistä. Itse olen nyt myös muutaman viikon kärsinyt niistä, ihan kauheita jumeja ja ei taho päästä kävelemään. Kaipailisin kans jotain jumppaliikkeitä. En tajunnu viimeks puhua lääkärille kun ajattelin et menee varmaan ohi. Esikoisesta ei ollu mitään tämmöistä, oli tosi vaivaton raskaus. Ehkä pitäis sitte vaan kokeilla hierontaa, jos se säännöllisesti käytynä tekis vaikutuksen...

Viikko sitten kävin tosiaan lääkärissä kuulemassa tuloksia nt-ultrasta+verikokeista. Kaikki ok ja alhaiset riskit downiin. Yks mistä lääkäri oli huolissaan oli MCR-arvo. Selitti sitten että se kertoo että mun punasolut on nyt tosi pieniä ja että ne pitää saada isommiksi. No, kaiken selittämisen jälkeen viimeinen lause oli että se voi johtua myös raudan puutteesta. No, sehän se varmaan on, esikoisen kanssa olin koko ajan rautakuurilla. Sain sitte uudet vitamiinit jos niillä saatais arvot normaaleiksi. Nyt on kyllä pari päivää ollu tosi huono olla, väsymys ja pahoinvointi ovat palanneet taas kuvioihin monen monen viikon tauon jälkeen...no, kaipa tämä on tää vaihe ja kohta taas helpottaa :)

Kivaa alkavaa uutta viikkoa kaikille! <3
 
  • Tykkää
Reactions: *Louhi*
Miumou, mulla on välillä ollut aika paljonkin kipuja, etenkin vatsan sivuilla, jotka olen tulkinnut kohdun kasvukivuiksi tai kohdun kiinnikkeiden venymiseksi tai löystymiseksi.

Kävin tänään parilla kirppiksellä vauvanvaateostoksilla. Hyvin vähän löytyi värikkäitä unisex asuja, mutta keräsin silti liudan kietaisubodyja ja yöpukuja vaaleissa väreissä. Muutama värikäskin löytyi. Hinnat oli lompakkoystävällisiä, suurin osa euron luokkaa. Kallein investointi oli 4 euron käyttämätön kestovaippa. Toisen sain eurolla.

16 + 3
 
Pikaista päivitystä.

Pääsin kuinpääsin neuvolaan perjantaina, ja kuulin ne ihanat sydänäänet. Oli tädillä homma etsiä kun vauva liikkui niin valtavasti. Taas huojentui. Nyt jotenkin jännittänyt ihan liikaa. Ja sain uuden ajan ja tajusin että se on sit se kela-neuvola missä saa raskaustodistuksen. Apua miten aika menee.

Tein tänää yhden ostoksen ku käytiin jumbossa. Oon katella yhtä semmoista haalaria ja ku pelkään ettei loppuvuodesta niitä enää oo ni ostettiin. Kotiintuloulkohaalariksi pääsee
Iski shoppailun jälkeen kaamea hedari, joka ei oo loppunut. Joten lepoa.

Mukavaa tulevaa uutta viikkoa!

saraneito ja tänään viel 16+6
 
Vitsi miten kiva ja jännä kuulla Tropic teidän odotuksesta. :) Jos ollaan myöhemmin fb-syhmässä, ehkä tohdit paljastaa maankin.

Joku kyseli väsymyksestä. Voi miten se onkaan kaikennielevää! Pitäisi ihan tosissaan rakentaa osa-aikaisen (raskaan ja kiireisen) päivätyön lisäksi omaa uraa, mutta olen totaalisen poikki! Pakkohan se aika jostain nyt on löytää ellei tahdo jumiutua duunarihommiin loppuelämäkseen. Niissä ei siis muuta vikaa, kuin etteivät vastaa yhtään koulutustani enkä siksi koe ehkä ihan omimmaksi alaksi.

Eilen alkoi toinen kolmannes, joten tietysti väsymys saattaa väistyä vasta hieman myöhemmin. Nyt just 2-vuorotyössä ja ilman mitään säännöllistä rytmiä olen rättiväsynyt suurimman osan aikaa. Mutta mieluummin niin, kuin ettei olisi syytä olla väsynyt. :) Näin yritän ajatella.

Toivoisin kyllä, että tämä toinen kolmannes hujahtaisi nopeasti ohi. Työpaikan ilmapiirissä koen olevan joitakin haasteita, minkä vuoksi pidän niin pitkään kuin mahdollista raskauden omana tietonani. Mieluiten kertoisin vasta kun on pakko ilmoittaa äitiyslomalle jäämisestä, mutta tässä toisessa raskaudessa vatsa on nyt jo kasvanut jonkin verran, joten en tiedä miten pitkään asian salaaminen onnistuu.
 
Täällä ei saada aikaseks kirjotella. Puhelimella jotenkin hankalat nää sivut ja konettahan me ei edes omisteta.

Torstaina käytiin ultrassa ja kaikki oli mainiosti. Pieni siellä huiski menemään. Tiesinkin pienen olevan hereillä kun potkun tunsin odotusaulassa ♡ Marraskuussa jo uus aika.

me laskettiin jos saatas pojalta (5v) jouluun asti pidettyä salassa vauvan tulo ja jouluaattona aamusaunassa kerrottais :) Sitten ei tarviis enään lapsen ootella kauaa. Mut kattellaan. Voihan se alkaa ihmetteleen äitin kasvavaa ja potkuista heiluvaa mahaa aikasemminkin :D

väsymys ja pahoinvointi kasvaa, jos se helpottas parin viikon sisään. Toivottavasti!

Harmi ku äp pakkausta ei julkasta hyvissä ajoin, hakis vasta joulun jälestä sitä jos 2016pakkaus ois kivempi. Pakkaus kait vaihtuu just siinä maalis-huhtikuun tietämillä.

KyyneltenHymy 14+0 (aika matelee)
 
Merikki,
Mä jäin esikoisesta muistaakseni muutama viikko etukäteen saikulle, kun työssä oli niin paljon sellaista liikkumista mikä kävi jo hankalaksi. Kyllä silloin samoin ristiselkä vihoitteli, mutta tosiaan vasta siinä vaiheessa niin että haittasi työtä.

Miumou,
Mulla on ainakin ollut tässä tokassa odotuksessa paljon enemmän nippailuja, jomotuksia ja repäisykipuja kun ekassa!! Silloin en juuri muista että olisin edes miettinyt onko normaalia, eli ei juuri ollut mitään. Ja nyt mietin itse samaa että kuuluuko asiaan, mutta kätilö sanoi että kun kohtu on jo kerran venynyt, nyt se venyy jotenkin helpommin ja se tuntuu myös enemmän.

Luen raskauden etenemisestä viikko viikolta ja jossain näillä viikoilla sanottiin että "monet äidit tuntevat olonsa nyt kaikkein energisemmäksi", haha, ei tämä äiti vaan vielä tunne juuri energiaa :LOL: siis väsymys on myös mulla välillä valtavaa. Varsinkin kun mies tulee viikonloppuna kotiin, niin silloin annan itseni vasta kunnolla levähtää(kun voin!) ja tuntuu että sohva vaan kutsuu puoleensa.. Tosi tylsää olla ihan poikki!! Haluaisin liikkua enemmän, jospa se antaisi enemmän puhtia. Pitääpä tänään lähteä reippaalle vaunulenkille, ainakin suunnittelen näin;)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille taas!

Milagro ja bebe 15+0 *poks*
 
Juu sama täällä Milagro. Työpäivän jälkeen olen edelleen totaalisen poikki. Kaikki liikunta koiralenkkejä lukuunottamatta jäänyt pois.
Onko täällä muita opetusalan työntekijöitä? Muistaakseni on. Kiinnostaa edelleen se palkallinen ultraääni, että miten muissa kunnissa toimitaan.
Vatsani on mielestäni iso mutta töissä jengi ei ole tajunnut tai ainakaan kaikki. Vain esimies tietää. Huvittaa kun viimeksi seiska luokan oppilaat olivat kyselleet ihmeissään että minne olen kadonnut. Eivät tajunneet että olin jäänyt äitiyslomalle. Olin maininnut että jään pois ja luulin että osaavat päätellä syyn ☺ mutta ei.
 
Mä olen kanssa opetusalalla ja kunnalla töissä ja olen saanut sellaisen käsityksen, että neuvolat ja ultrat työajalla on palkattomia. Korjatkaa, jos olen väärässä! Meillä kuitenkin käytiin viime kokouksessa läpi poissaoloja jne. ja silloin nostettiin esille, että kaikki ne lääkärit, terveystarkastukset jne. jotka periatteessa voi sopia opetustuntien ulkopuolelle, myös sovitaan niille ajoille tai sitten haetaan palkatonta vapaata. Esim. hammaslääkäriin olen aina joutunut anomaan palkatonta. Neuvolat sun muut olen nyt sumplinut niin, että ne on työajan ulkopuolella, niin käytännön kokemusta ei tästä ole... Mutta esimerkiksi esikoisen 2 vee neuvolaa varten jouduin myös hakemaan palkatonta.

Eikä täälläkään töissä ole porukka edelleenkään tajunnut mitään, vaikka muutamana päivänä olen ollut ihan vartalonmyötäisessä paidassa :ROFLMAO:. Siis mitä ihmettä?!? No, ehkä nekin jossain vaiheessa huomaa ja esimies jo tietääkin.

Eikös meille tule joka tapauksessa se 2015 vuoden äitiyspakkaus? Sitä pitää kuitenkin hakea jo joidenkin viikkojen kuluttua, niin saadaan se varmasti ennen joulua...
 
Meidän poissaolo-ohjeen mukaan laki velvoittaa työnantajaa korvaamaan raskaana olevalle lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuvan ansio menetyksen, jollei käyntiä voi sovittaa työajan ulkopuolelle, tavallisesti kyseessä meidän ohjeen mukaan neuvolat ja ultrat. TES tai paikallinen sopiminenhan ei voi tätä ehtoa heikentää.

Lapsen neuvolat, lääkärikäynnit yms on asia erikseen.
 
Onkohan jollain muulla ollut vastaavaa? Eli mulla nyt pari päivää ollut sellasta että ihan kun joku painaisi sormilla virtsarakkoa koko ajan? Sellanen paineen tunne... ja myös virtsaputkessa tuntuu kipua hieman. Ihan siedettävää mutta kumminkin. Oliskohan virtsatietulehdus tai jotain.. Olen huomannut että pahimmillaan makuullaan.

Rv 13+0
 
Lilow, kuulostaa kyllä virtsatieinfektiolta. Ei oo itellä ollu onneksi nyt raskausaikana, mut muulloin on ollu. Sain hoidettua sen pois ihan kotikonstein, oon muutenkin aika lääkekielteinen... join vaan ihan hulluna vettä, että virtsa laimenee eikä kirvele pissatessa. Samoin söin c vitamiinia. Karpalomehuahan myös käsketään juomaan. Toki lääkkeet pitä ottaa jos oireet pahenee, ettei tulehdus leviä ylös päin...

Tänään neuvolassa kuultiin sydänääniä :love: syke oli alle 140. Liekö poika tulollaan, jos on sykkeen nopeuteen uskominen :) mites te muut, haluatteko tietää lapsen sukupuolen etukäteen? Me halutaan :) jospa se rakenneultrassa sit näkyy 16.10 (y)

Minsuli 16+5
 
Ainakin joku on hyvällä tuulella täällä. Pikkuinen vetää ihan levotonta vauhtia pitkin alavatsaa kun yritän kuunnella sydänääniä. Miten voi n. 8-10 senttinen mahtuakin greipin kokoisessa pallossa polskimaan niin vilkkaasti ympäriinsä?

Onko muilla päänsärkyä? Olen vähän vaiheilla onko tämä raskaudesta johtuvaa, jännityspäänsärkyä vai ihan migreeniä. Toisaalta on puhevaikeuksia mikä viittaisi migreeniin, toisaalta myös niskat ovat jumissa. Jo tokaa päivää tuntuu siltä kuin joku leikkaisi kalloa auki oikealta puolelta ja tietty kipu säteilee myös vasemmalle. Töissä on kirkkaat valot, kiire ja jatkuva melu, joten olen aivan nääntynyt kun iltaisin palaan kotiin. Kurja kun ei sitten jaksa olla pikku-esikon kanssa niin hyvin läsnä. :(

Me ei olla kerrottu kovin monelle. Vahingossa paljastin miehen kälylle kun sattui paikalle puhuessani anopille pahoinvoinnista. Molempien vanhemmat siis tietää, muttei juuri muut. Niin ja nyt tietysti miehen veljen perhe. ;D RU:n jälkeen kerrotaan ehkä lähipiirille, työpaikalle vasta kun on ihan pakko (ellei aiemmin selviä) ja loput saa varmaan pikku hiljaa tiedon lähempänä maaliskuuta.

Ihanaa muuten olla toisella kolmanneksella. Nyt tuntuu jo varovasti siltä, että oltaisiin ehkä saamassa tämä vauva. :)
 

Yhteistyössä