*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Mie en nyt enää ees muista mitä piti kommentoida..
Rena ainakin kyseli vauvan liikkeistä? Täällä on ollu pää alaspäin jo monta kuukautta, ei heittele kuperkeikkoja, lähinnä nuljuaa päänsä kanssa ikävästi tonne kohdunsuulle. Potkii ja räpeltää käsillä jotain, työntää pyllyä. Hyvin rauhallinen asukki, välillä tulee mietittyä onko tää vauva terve kun ei tee kuperkeikkaa.

alisa Miulle on muuten alkanut tulla myös lihaksiin tosi voimtaon olo, aattelin yks päivä että näinköhän miulla loppuu pumppu kohta... :snotty: Oisko verenpaineet niin alhaalla että tekee voimattomaks, tai sitten maha painaa jotain suonta. Huimaus on myös vaivana. Tuntuu et lihakset menee ihan hapoille kun aamulla pitää kiivetä portaat lapsen hoitopaikkaan. Tällästä tännekkin :)

(.) viime viikko meni kyllä ihan masistellessa, pelkotilat otti vallan. Miulle on tullu pelko synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, esikoisen syntymän jälkeen miulla on jotain sellasta, tai ehkä pikemminkin ahdistusta, mutta ekat kuukaudet oli vaikeaa. Tätä mie sit märehdin, onneks nyt on taas parempi fiilis :)

Sone ja Paavo rv 32+1
 
Flunssa jyllää. Olin viime viikon kotona, kun esikoisella oli kuumetta, yskää ja nuhaa. Nyt sama tauti on iskeny muhun, ja olen ainakin tämän päivän vielä kotona. Työpäiviä on jäljellä enää tämä ja ensi viikko, juhuu!

Kotona meinasin olla vaan vuoden (esikoisesta olin lähes puolitoista vuotta), eli vien lapset hoitoon keväällä 2014, kun kuopus on vähintään vuoden.

SMV78 rv 33+0 POKS
 
Mä hain myös lapsilisää samalla hakemuksella avustuksen ja päivärahan kanssa. Avustus tuli joulukuussa ja päivärahastakin on tullut päätös, mutta lapsilisästä tulee päätös kuulemma vasta lapsen synnyttyä?

Kotona olosta Mun esikoinen on nyt reilu 2v ja olen ollut koko ajan kotona. Toivoisin, että voisin tästäkin olla kotona 2014 syksyyn tai 2015 alkuvuoteen. Mulla ei ole työpaikkaa johon palata, joten opiskelun aloitus tai työpaikan etsintä edessä. Unelma olisi tietysti saada alkuun joku osa-aikainen työpaikka, kun esikoinen on sitten ollut niin pitkään kotona.

Nallu ja pikkuveli 32+2
 
Heippa kaikille!

Musta hienoa tosiaan lueskella samoissa tilanteissa olevien ihmisten asioita täältä palstalta, mutta piru vie kun se on vaikeaa itse saada kirjoitusta aikaseksi tänne : /

Lapsilisästä: Meillä tuolla neuvolan puolella kehoitettiin hakemaan sitä lapsilisää samaan aikaan kun noita muita etuuksia. Uskottavasti se rasti tuli silloin sinne papereihin oikeeseen paikkaan laitettua että sitä lapsilisää alkaa sitten tulemaan kun sen aika on ;) . Mulle ei mitään ihmeempiä ilmoituksia siitä tosiaan ole tullut vaikka olenkin saanut nuo muut tukipäätökset.

Värjäämisestä: Eli siis innostuin noista harsojen värjäämis hommista kun lueskelin tekstejä että muutamat olivat niin tehneet jo. Todella kauniita niistä värjätyistä bodyista oli tullut. Paljonko tuollainen väri sitten kaupoissa maksaa? Itse kun joutuisin taas lähteä hieman paremmin varusteltuun kauppaan täältä kyliltä niin ihan vaan sen takia kyselen? :) Voiko sillä värillä sitten värjäillä ihan vain muutamia harsoja vai pitääkö sillä sitten koko koneellinen värjätä samantien? Olisi ihana saada noihin kulahtaneisiin rätteihin uutta väriä :)

(.) Täällä ollaan sitten sairaslomalla sinne äitiysloman alkuun asti. Kävin tuossa viime viikolla lääkärissä ja kaikki oli siellä kunnossa. Se funneling joka edellisellä kerralla löydettiin (viikko tuosta viime viikon tarkastuksesta) niin olikin sitten näköjään kadonnut. Voiko se noin vain kadota? No hyvä niin jos lepääminen on auttanut :). Supistuksia tulee kyllä entiseen malliin mutta nyt olen yrittänyt tehdä jotain pieniä hommia täällä kotosalla ettei mene vain makaamiseksi. Huomaan kuitenkin että pidemmät reissut ja esim kaupoissa käymiset tekevät noista supistuksista vielä voimakkaampia joten niitä olen sitten yrittänyt välttää. Pakko välillä kuitenkin jossain pyörähtää ettei ihan tule mökkihöperöksi ;)

Soittelin tuossa äsken neuvolaan niistä minun jalkapohjien kutinoista ja huomenna sitten pitäisi käydä otattamassa verinäytteet. Toivon mukaan kaikki on kunnossa että tämä olisi vain jokin uudenlainen kutina tässä atopiassa mutta onhan se hyvä tarkistaa. Neuvolan täti sanoi että ei kyllä enää toivo mitään uutta minun kohdalle kun tässä kaikenlaista matkanvarrella on minulle osunut :/ . Juu sitä tässä itsekin toivoo...

Eipä tässä sen kummempia. Mukavaa päivän jatkoa kaikille! :)

Sannamary ja sissi 32+0
 
Sannamary mulla todettiin ultrassa rv 24+6 funneling ja kotilevolla se multakin hävisi jo alle viikossa. Mitään painavia ei saanu nostella ym. Sen jälkeen siitä ei oo mainittu, vaikka muuten ollu muutoksia kohdunsuulla ja -kaulalla...
 
Triida: Mie oon ottanut vauvan vaatteisiin kaavoja "Veikeät vauvanvaatteet"- kirjasta, siinä on tosi hyviä tuunausvinkkejä mm. t-paidasta haalariksi ja näin edes päin. Kestovaippoihin tulostin kaavat muistaakseni kestovaippainfon sivuilta. Myös käsityölehdistä löytyy aika hyvin kaavoja, mutta tuo kirja on ehkä paras sen takia, että siinä pääsee myös soveltamaan niiden kaavojen kanssa. :)

Kotona olosta oli myös puhetta, meillä riippuu nyt hieman siitä, että vaihdetaanko paikkakuntaa jossain vaiheessa vai ei. Sikäli mikäli tämä ensimmäinen synnytys ei ole hirveä ja traumaattinen, niin sitten varmaan yritettäis tälle pienelle kaveri saada suht pienellä ikäerolla, joka sekin vaikuttaa hieman asiaan. Mutta ainakin sinne joulukuulle asti olen kotona vauvan kanssa, ja sitten mies saattaa olla jonkin aikaa vauvan kanssa kotosalla, kun mie palaan töihin. Sitten ehkä about vuoden ikäisenä hoitoon, jos nyt se on järkevää silloin.

Äitiysrahahakemuksesta oli moni kirjoitellut, jos teitte sen paperisen version niin siinä samassa oli myös ne lapsilisien haut ynnä muut. Jos taas netissä, niin siellä varmaan kaikki piti erikseen tehdä, mitä mie kävin silloin kattomassa. Latasin sen hakemuksen Kelan sivuilta koneelle, täytin koneella ja tulostin paperit, allekirjoitin ja postiin, ja siinä oli ne lapsilisien, äitiysrahan ja vanhempainrahan hakemukset samassa. Työpaikka laittoi sitten palkkatiedot sinne, ja Kelan päätöksessä oli siitäkin mainintaa. Ja päätös lapsilisistä tulee vasta vauvan synnyttyä. :)

sannamary, hyvä että kyselit sieltä neuvolasta, pitikin jo aiemmin hoputtaa. ;) Mie kun rapsuttelin mahaa neuvolassa, niin käski tarkkailemaan, että kutiseeko kämmeniä tai jalkapohjia, ja silloin kuulemma pitää olla yhteydessä neuvolaan jos näin on. Nyt masua ei enää niin paljoa kutita, kun lisäsin kosteusvoiteen / vauvaöljyn käyttöä päivittäiseksi, tähän mennessä siis oon joka toinen päivä rasvaillut ihoa.

Värjäyksestä kyselit myös, Dylonin pesukone värit maksaa 8-10euroa, ja siinä puketin mukana tulee ohje. Puol kiloa suolaa tarttee värin lisäksi, ja tuo yksi paketti väriä värjää 600g kangasta. Eli kuten aiemmin sanoin, niin hujautin sinne koneeseen 12-14 harsoa, pari bodya ja potkarit, ja väristä tuli tosi kirkas. :) Kaikki valkoisia. Hailakkaa väriä jos haluaa, niin enemmän kangasta sinne sitten, tai jos haluaa vain vahvistaa alkuperäistä väriä. Näissä kannattaa sitten muistaa myös värisäännöt, ne pätee aika hyvin. :)

Soonfab, vasta kerkesin miettiä, että outoa kun ei oo painontunnetta ollu ihan vähään aikaan, niin eikös eilen sitten suihkussa tullut semmonen. :O Saattoi kyllä johtua siitäkin, et mie höyläsin jalat ja alhaalta kans, mut suihkun jälkeen piti mennä pötkölleen jokskin aikaa, kun rupes tuntumaan, että vauva painaa ihan tuolla alhaalla. Oli kyllä vähän outoa, ei miulla ennen oo suihkussa tuolleen tuntunna. :O

Viude ja Dude 32+4
 
Rena: Jep. Täällä kans yks super-möyrijä löytyy... :wave: Oli vielä viime keskiviikkona lähes raivotarjonnassa, aavistuksen viistosti, viihtyi siinä pari viikkoa kunnes oli nyt kääntynyt perätilaan takaisin kun tänään ultrattiin... Saapa nähdä kuinka monesti viel mahtuu kääntymään. Mulla ei niin väliksi kumminpäin on, sektio ku on edessä jokatapauksessa...

Alisa: Mulla kans vihloo ja jomottaa alapäätä aina kyljen käännön yhteydessä ja jos oon ollu liian kauan samalla kyljellä... Niiiin rasittavaa : / Ja varhaiset supistelut ku on mulle tuttuja jo esikoisen ajoilta ni mulla ainaki aina öisin ”kostautuu” päivän touhut... Eli päivällä voi olla et ei oo mitään ja sit yöllä suppailee ahkerasti... Ne onki niitä kaikista haasteellisimpia suppareita ku pitäis osata varoa niitä etukäteen... Ja se on vaikeaa jos tehdessä asioita tuntee olonsa hyväksi. :( Toivotaan et pääset laskettuun aikaan saakka. :)

Omppulimu: Kyllä minusta tuntuu et uskallat jo alkaa laittamaan pienelle valmiiksi asioita, sullahan on jo tosi hyvin viikkoja... Ei mee lopen kauaakaan kun pikkuinen on maailmassa. :) Ja viimeisillä viikoilla, vaikka äippäloma alkaakin, ei välttämättä jaksakaan enää niin paljo touhuta kun mitä nyt tuntuis... (esikoisen ajoilta tuttua ku mullakin oli normi raskaus silloin, alko kivistään ja kolottaan jne...) Niin ja mullakin on ollut noita napavihlomisia, tosi ikävän tuntoisia. Varmaan se vauveli siellä jotenkin tökkii siihen...? :)

( . ) Täällä onnistunut äitiyspoli-kontrolli takana... Eli siis onnistunut siinä mielessä et uutiset on tilanteeseen nähden hyviä...
Painoarvio: 2000g :D
Kohdunkaula edelleen terästä, 4,4cm, vaikka oikeesti supistanu tosi paljo viime aikoina...
Perätilaan oli pikkuinen tosiaan pyörähtänyt jälleen... Mut mun kohdalla siinä ei sen suurempaa ongelmaa kun sektio edessä kuitenkin... Mut oli kivempi kun ei poukuttanut jaloilla istukkaan päin... : /
Pissa puhdas ja paineet ok. Käyränkin ottivat, vauvalla kaikki hyvin. :)
Istukka oli jopa hiukan noussut kohdunsuulta, mutta edelleen on sen päällä ja ylittää sen lähes 1cm... Eli jos edes vois harkita alatiesynnytystä, sen tulisi nousta vielä 5cm kohdun suulta ylemmäs... ja näillä viikoilla ei enää taida ehtiä. Enkä kyllä riski-alatiesynnytystä edes haluaisikaan... Suunniteltu sektio on aina turvallisempi vaihtoehto. Mut kontrolli 2vk päähän ja sit aletaankin suunnitteleen leikkauspäivää, tietty mahdollisimman lähelle LA mut jos vuotaa niin lääkäri tuumasi vain et yritä nyt vielä reilu pari viikkoa olla rauhassa, sitten leikkaus olisi jo ihan ok vauvaa ajatellen... Kuvitelkaa reilu 2vk enää... siis vähintään... tietty toivon et ei vuotoja tulis ja päästäis virallisesti täysiaikaisuuteen. :) Mut sama meno jatkuu sauna, seksi ja siivous ehdottomasti kielletty... Ja levätään paljon, mutta jotenkin piristi mieltä että oikeesti tässä ei enää oo ku muutama hassu viikko ja tää ”pakkolepo” loppuu, sit aletaankin toipuun leikkauksesta sit... apua! : / Ja nyt ei ehkä NIIN PALJOA tympäse jos osastolle ottaisivat jo aiemmin kun kuitenkin voi jo melkein sormilla sit laskee päivät leikkaukseen, toki en sinne hinkua... Mut tällaista täältä... Ihan suht ok siis kaikki tilanteeseen nähden, vaikka vuotouhka on tietenkin aina mun kohdalla... lähtö voi tulla milloin vain, ja se voi olla aina vaaraksi pienelle, vaikka viikkoja onkin jo hyvin jos istukka irtoaa, vauva tukehtuu. :( Mut hus pois tuollaiset ajatukset, nyt nautin hyvistä uutisista! :D

Huiiii, tulipas romaani... :ashamed:

Nopponen 33+2
 
Viimeksi muokattu:
Jemimi: synnytyssairaala on SatKs :)

Tänään hain paketin postista, kun tilasin imetysvaatteita. Ale-hintaisia oli, mutta siltikin sikahintaisia, Boob-merkkisiä.... Ihan laadukkailta kyllä vaikuttivat ja mukavilta päällä, hinta vain kirpaisi.... Joku taisi Boob-merkkisistä mainitakkin? Ja ainakin Pihlaja78 kyseli paikkoja mistä tilata, niin minä tilasin nämä Riemuli -sivuilta.

Täällä saikkuillaan äitiysloman alkuun asti, tänään varmistui. Kaikenlaista kremppaa on matkan varrella ollut, mutta verenpaine sen verran matala, ettei tahdo pysyä tolpillaan. Mitään vikaa ei onneksi ole löytynyt, mutta kiusallista kyllä tuo matala verenpaine (ja Hb), kun ei tiedä milloin pökertyy... 4.2. alkaa sitten äitiysloma.

Siinä sairaalassa viikonlopun yli maatessa kyllä ajattelin teitä jotka ihan oikeasti joutuu olemaan vuodelevossa, vessaluvan kanssa loppuajan :( Oli meinaan päivät TODELLA pitkiä, vaikka itse sain (ja pitikin) liikkua pipitkin päivää, mutta aika ei meinannut kulua sitten millään... Voin kuvitella mitä se sitten on, jos ei saa juuri sängystä nousta.... :(

Onkos teillä jo sairaalakassit pakattuna?! Itse soin sellaiselle ajatuksen viime viikolla, mutta en vielä ehtinyt tehdä mitään asialle... olisi kyllä pitänyt, niin olisi mies saanut nytkin napata valmiin kassin mukaan ja tuoda mulle... Nyt joutui kaikenmaailman naamanputsausaineet haeskelemaan ohjeiden perusteella kaapin perukoilta :D


Jojona 32+1
 
Heipä hei!:)
Pikainen kysymys puhelimella, onko täällä ketään kosmetologia tai muutenvaan asiantuntevaa porukkaa kun sain lahjakortin kasvohoitoon ja kävin tänään kävin varaamassa ajan ja pitäisi sopia raskaana olevalle, mutta mietityttää kun siinä käytetään jotain eteerisiä öljyjä kai? Siis yon ka niminen hoito... Toiseksi sain myös kaksi näytettä kasvorasvaa jotka on erityisesti kuulemma raskaana oleville ja synnyttäneille, mutta niissäkin on hajusteena eteeristä öljyä, olen niin pihalla tälläisistä asioista :D
 
Emsuli: Ei suositella eteerisiä öljyjä raskausaikana, vain todella pätevä ja aromaterapeutti voisi käyttää, mutta muuten tuo on jo ihan ensimmäisä oppeja kosmetologeille että vältetään. En usko henkilökohtaisesti että niistä on sikiölle/vauvalle haittoja kun ostaan käyttää oikein, mutta itsekin joudun töissä altistumaan niiden hajuille, niin hirveen paha olo tulee välillä, joten senkin takia kannattaa välttää. Ja joitain eteerisiä öljyjähän käytetään myös synnytyksen käynnistämiseen, siihen on kyllä vaikea uskoa että lähtis käyntiin mutta...
Mandariini on miedoin öljy ja sitä olen itse käyttänyt töissä asiakkaille, niin altistun vähiten. Teepuun eteeristä öljyä olen laittanut pumpulinpuikon kärjellä finnien päälle silloin tällöin, mutta itse hoidettavana pyytäisin´jättämään ne pois.

Kosmetiikassa on älyttömän paljon käytetty eteerisiä öljyjä, ja ihan pyykinpesuaineissakin. Mutta pitoisuudet on lantrattu kyllä niin pieniksi että luultavasti jokainen on pienet annokset niitä saanut. Luonnonkosmetiikassa varsinkin, koska keinotekoisia hajusteita ei käytetä. Itse pidän silti luonnonkosmetiikkaa turvallisempana vaihtoehtona kuin useimpia muita sarjoja.
Mitä sarjaa ne näytteet on?
 
sone kiitos vastauksesta, ne näytteet ovat yon ka merkkisiä, samoin kuin se tuleva kasvohoitokin, toisaalta vaikea uskoa että yksi kerta aiheuttaisi haittaa mutta minä kun en tiedä mistään mitään :) ehkä kysyn vielä siitä kasvohoidosta siltä kosmetologilta, olisi niin mukava mennä :)!
 
Emsuli: Ei ole miulla tuttu sarja, kysele lisää kosmetologilta. En usko että on mitään haittaa jos eteeriset öljyt on tuotteissa pieninä pitoisuuksina niinkuin yleensä, mutta 100% eteeristä öjyä ei kannata käyttää iholle, ne on ihan liian vahvoja, voi tulla To-del-la huono olo.. Jouduin eilen itse käyttämään pari tippaa eukalyptus öljyä töissä, ja ei ollut edes ihokosketusta, pelkästään se haju teki kamalan olon, nehän imeytyy hengityksenkin kautta. Koko ilta meni päätä särkiessä, oksettaessa ja yöunetkin oli tosi huonot. Sit alkoi jo ahdistaakkin se paha olo.
 
paljon juttuja taas tullut, ite ei pahemmin ole koneelle ehtinyt kirjoittelee.

kotona olosta yritän olla tän viimeisen kaa kotona niin kauan kuin vaan saa olla eli sen 3vuotta, olenkohan ainoa joka aikoo olla nii pitkään kotona?:D
tietenkin jos rahallisesti menee liian tiukilla nii sit on tehtävä suunnitelmat uusiks...

hankinnat mitä vauvalle pitää vielä hommaa on vaipat, korvikkeet, kosteuspyyhkeitä, mitä nyt ehtii myöhemminki hankkii, muuten on jo kaikki valmiina... helmikuussa jos jossain vaihees jaksais alkaa kattoo lipastoon valmiiksi vauvan vaatteet, olis ihan jees.

bepanthenista piti sanoa et ainakin meidän synnytyssairaalas on sanottu et sitä voi käyttää kipeisiin rinnanpäihin ja ei tartte pyyhkiä pois ennen imetystä. sitä mä olen tykännyt käyttää ja löytyy muutenki meidän kaapista, se on kyl nii kätsy voide moneen asiaan.

neuvolakuulumisia eiliseltä. paino noussut 100g viikos. verenpaine 113/73, sokerit yhen plussalla virtsassa, mut näin oli edellises raskaudessakin kerran eikä se sit meinannut mitään ihmeempiä. hb 104, rautaa pitää jatkaa syödä. sf-mitta 29, rt- tarjonta, minkä olen kyl jo huomannutkin pidemmän aikaa, tuskin enää muuttuu, pää oli aika alhaalla. sydänäänet oli +135.

pidin lasten synntäreitä viikonloppuna, joten on ollut kädet täynnä tekemistä. ekaks tytön kaverisynttärit la ja sit su sukulaiset tuli viettää tytön ja pojan synttäreitä. ja tottakai mulle iski kaamee flunssa la iltana nous kuume ja olo oli ihan jyrän alle jäänyt, onneks sit sain apua su aamuna juhlien järkkäämiseen, vieläkin on olo ihan tööt, eikä ajatukset toimi....:snotty:

pepper& typsy poks 30:heart:
 
hei!

Lapsilisää hain samalla kuin muitakin tukia. vanhmepain rahapäätöstä ei ole vielä tullut. eikä näkynyt kelan sivuilla, mutta eipä tuolla kiire.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut. jotain hankintoja sinne pitäis varmaan varmuuden vuoksi hankkia. Mut sitten lähdön päälle sitä on aika usein vielä pakkailtu =D

Nopponen: oi miten iso vauva jo tosiaan on kuin 2kg. teilläkin vissiin viihtyy nyt perätilassa, mä toivon, että tää ymmärtää kääntyä.

Ja sitten eilisestä päivästä. säikähdin jo päivällä ihan pirusti kun laitoin ruokaa lapsille ja tein niinkin raskasta hommaa kuin pilkoin lihapullia ja yhtäkkiä ei vaan saanut vedettyä ilmaa sisälle kunnolla, tuli sellainen tunne että nyt menee taju. sain sen verran pidettyä pöydän reunasta tukea, että en menny nurin. se pyörrytys meni aika nopeaa ohi ja kun pääsin ulko ovelle niin sain vedettyä ilmaakin kunnolla. tää kaikki tapahtui siis seisaallaan. jäi vain ihan hillitön väsy olotila ja huulia puudutti. No neuvolan ja päivystyksen arviolla jäin kotiin seuraamaan tilannetta ja olo helpotti hyvin ja uusimista ei tullut. No siitä säikähdyksestä kun pääsin niin illalla ihan taas puskista ilmestyi kaksi n 10 min välein tullutta ihan kauheaa vattakramppia, joita mulla oli silloin 4 ja 5. tätä kuuta, joiden syy jäi epäselviksi. mä en päässyt liikkumaan kuin pätkiä eteenpäin ja lopulta kun pääsin pöntölle, niin tuntui että se vauva vaan tulee ja mä en saa tehtyä mitään. mutta mitään ei tietenkään tullut, ainoa aivan helvetillinen viilto ja paine kipu alamahalla ja peräpäällä, emättimessä ja tuntui, että koko maha edestä repeää. synnärille pyysivät heti näytille. No istekin tiesin jo etukäteen, että supistusta nuo krampit ei varmasti ollut, vaan jotain ihan muuta. syytä krampeille ei edelleen selvinnyt, hengen ahdistukselle ja tuolle päiväiselle löytyy niinkin ihana syy kuin vauvan pää. =D eli meillä on herra kääntynyt perätilaan, mahdollisesti juuri eilen koska se kääntyminenkin voi aiheuttaa itselle tuollaista outoa tunnetta ja yhtäkkistäkin. Mutta ei ole ihme jos yhtäkkiä alkoi henkeä ahdistaa kun vauva painoi päällään palleaa. nytkin majailee selvästi pää tuolla vasemmalla kylkiluissa. on niin iso moukura, että terävämpään pyllyyn ero on aika iso. Mutta jos nuo krampit uusii nyt esim. tänään niin ottavat osastolle tarkempiin tutkimuksiin. muuten voin rauhassa seurata tilannetta. olis sinne saanut jäädä seurantaan, mutta juu ei kiitos. oma sänky kullan kallis. ja kun mitään hätää ei vauvalla näyttänyt olevan niin rauhallisin mielin voi olla. Mut jos nyt tulee jotain niin sitten saavat kyllä selvittää mistä tuo kipu tulee, mä epilen ite, että se on kokonaan suolistoperäistä, joskaan lääkärin tutkiessa ilmavuutta ei mahassa ollut ja leikkauksen jälkeisen ilman jumittumisen helvetin kokeneena voin sanoa, että silloin se koko vatta on kipeä painellessakin kun se ilma ei etene mihinkään. Mutta johonkin joko vauva painaa/potkii välillä, on se sitten suoli tai joku hermo, mutta siinä kivussa tulee sellainen tunne, että tästä ei voi selvitä ilman tajun menetystä. melkein jopa toivoo, että menis se taju jos vielä tulee. tottahan tuollaisia nyt sitten pelkää jo etukäteen. =/ mut pääasia, että kaikki hyvin.

Leo rv 30+
 
Viimeksi muokattu:
Mä en oo saanu vieläkään äitiysrahapäätöstä, vaik äitiysloma alkaa ens viikon jälkeen. Meillä sen laskee työpaikan vakuutuskassa. Tosin ei kai sil päätöksen Viel nii kiire oo, ku saan kolmen kk palkan Viel ennen ku kelan tuet alkaa.

Ja eilen kyselin, onko tarha käsitelly jo esikoisen hakemuksen siit, et hän kävis siel ens kuusta lähtien pari kertaa viikossa. Oli kuulemma epäselvyyksiä hakemuksessa. Eikö ollu tullu mielee soittaa tai laittaa sähköpostia. Sapettaa. Nyt en tiiä, onnistuuko siel ees sellanen järjestely ku olisin halunnu. Jos ei, niin pitää sit lopettaa hoito kuun lopussa. Oisin vaa halunnu, et esikoisella olis ikäistänsä seuraa välillä.

SMV78 33+1
 
Lapsilisän hain netin kautta samaan aikaan kuin äitiysavustuksen ja -päivärahan. Netissä on niin helppoa täytellä noita hakemuksia kun se herjaa sitten heti jos jokin kohta jää täyttämättä tms. Ite tosiaan sain juuri ennen joulua jo päätöksen äitiyspäivärahasta. Sama tulee tai itseasiassa hieman enemmän kuin esikoisesta.

dania87 Juu niistä Kelan sivuilla näkyvistä summista menee tosiaan vielä se 20% veroa pois jollet ole muutosverokorttia hankkinut etuuksia varten.

Kotona olemisesta Tarkoitus olisi olla ainakin siihen asti että tämä kuopus on 2v. Mieluiten tietysti olisin siihen ihan 3v asti jos vaan talous antaa periksi. Nyt onneksi ollaan saatu asiat järjestettyä miehen kanssa niin että olen esikoisen kanssa pystynyt olemaan tähän asti kotona (täyttää 3v huhtikuussa). Viime viikolla saatiin juuri esikoiselle kerhopaikka niin saa siellä sitten käydä pari kertaa viikossa touhuamassa ikäistensä seurassa. Lisäksi tietysti treffailut äiti-lapsikavereiden kanssa niin kyllä puuhaa piisaa.

Sairaalakassia en ole vielä täytellyt. Pikkuhiljaa voisi sitäkin kyllä alkaa miettimään :) Esikoinen meni viikon yli ja samoilla fiiliksillä tämän yksilön kanssa. Tosin ellei nyt tule niin runsasta kasvua pikkuiselle että käynisteltäisiin jo aikaisemmin.

Tervetuloa jojona mukaan joukkoomme! :)

Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti! :)


Toiveikas84 & papu 30+5
 
Paljon on tullut taas tekstiä muutaman päivän aikana, jos jotain koittais kommentoida.

Imetysliiveistä. Mulla on ollut useammat Lindexin liivit, ja ihan hyviä ovat olleet. Kaarituettomia olen käyttänyt, eikös sitä suositellakin, että imetysliiveissä ei olisi kaaria. Esikoisen odotusaikana ostin parit eri kokoiset etukäteen, joista toiset olivat jo alkuun ihan liian pienet. Jos ei halua liivejä ostaa summanmutikassa etukäteen, yksi hyvä vaihtoehto on ostaa imetystoppeja, joissa periaate on sama kuin liiveissä, mutta koko on joustavampi. Niitä saa hyviä ja edullisia ihan h&m:ltä ja lindexiltäkin. Itse olen käyttänyt niitä imetysaikana yöpaitoina. Ei tarvi nukkua liivit päällä, mutta saa silti esim. liivinsuojat pysymään paikoillaan, ettei ole koko sänky maidossa.

Kotona olen ainakin reilun vuoden, mutta ajatuksissa on kyllä ollut, että voisin olla pidempäänkin. Riippuu vähän siitä, vaihdetaanko paikkakuntaa ja onko työpaikkaa, mihin palata. Jos muutetaan, niin sitten pitää omat työkuviot miettiä ihan uusiksi. Nykyisellä paikkakunnalla on vakkarityö. Mies pitää tälläkin kertaa kaikki mahdolliset isyysvapaat, mutta niiden ajankohta on sekin vielä avoinna. Tietysti ne ekat pari viikkoa heti synnytyksen jälkeen, mutta muiden ajankohta mietitään myöhemmin.

Oletteko te, joilla on jo lapsia, miettineet valmiiksi isompien lapsien hoitojärjestelyjä, kun tulee lähtö synnyttämään? Meillä aiheuttaa lievästi päänvaivaa, kun ei samalla paikkakunnalla ole oikein muita hoitajia kuin miehen vanhemmat, joita ei voida velvoittaa kuukautta pysymään kotona valmiudessa.. Mun vanhemmat asuu 200km:n päässä, ja on sitten vähän tuurista kiinni, ehtivätkö ajoissa, jos pitää heitä pyytää hoitoavuksi.

Meillä häntäpään maaliskuisillakin alkaa 30 viikkoa täyttymään, jee!

Piikunen 29+3
 
Lapsilisää hain samalla kuin muitakin etuuksia, päätöksenhän saa sitten kun pieni on syntynyt.

Sairaalakassia en ole vielä laittanut valmiiksi, vasta ensi kuussa ajattelin laittaa.

Imetysliivejä kävin kysymässä mun lempiliivikaupasta. Tilaavat sinne oikeaa kokoa niin saan hyvät liivit. Maksaahan nuo 60€ mut ovat aina olleet rahan väärti ja edulliset jos vertaa siihen, että mun normiliivit maksaa 100€.

Kotona oloa en ole vielä tarkasti suunnitellut. Ajattelin, että ihan vähintään sen vuoden olen kotona, mahdollisuuksien mukaan pidempään. Sitten on kuitenkin joko opiskelupaikan tai töiden haku edessä, että sekin sitten vähän määrää mihin päädyn.

Vanhemman lapsen hoidosta Ollaan jo mun vanhempien kanssa sovittu, että esikoinen menee heille hoitoon kun lähtö tulee. Mun täti asuu myös tässä lähellä ja ottaa tytön jos vanhempani ovat vaikka töissä lähdön tullessa.

(.) Meillä käytiin pitkä keskustelu esikoisen kanssa, kun toinen murehti, että unohdetaanko hänet kun vauva tulee, saako hän sitten enää huomiota. Nyt on tyttö hyvillä mielin kun vakuutettiin, ettei häntä nyt mihinkään unohdeta, eikä vauva häntä korvaa. :heart:
Vointi on ollut ihan hyvä, taas hieman väsymystä ilmassa. Vauva on tänään ollut aika rauhallinen, möyrinyt kyllä välillä. Eilen ja toissapäivänä kyllä sitten oli taasen hirmuiset riehumiset menossa, että pitäähän sitä nyt välillä levätä! :)
Huomenna saan taas hetken olla yksikseni kun tyttö on koulussa ja miehellä on koulutusta! Torstaina mennään moikkaamaan siskoa, mikäli hän vielä on yhdessä kasassa. Jännätään milloin hänen pikkuisensa syntyy kun hällä on laskettu aika ihan näinä päivinä! :heart:

CandleLight ja poju 33+2
 
Olo on uhkea ja muhkea. Oma voimattomuus ja vaivaisuus ärsyttää. Monesti en viitsi edes puhua miehelle kaikista vaivoistani, kun en periaatteesta tykkää valittamisesta, ja nyt aihetta narinalle tuntuu olevan koko ajan.

Kotonaolosta Toivon, että voisin olla kotona ainakin kaksi vuotta, mielummin ehkä jopa kolme. Talous ja miehen työtilanne varmaan lopulta sanelee, miten äitiysloman kanssa käy. Näillä ilmoituksin voi olla vuoden loppuun, ja sitten varmaan ilmoitan tilanteen mukaan vuoden/puoli vuotta kerrallaan vapaan jatkotoiveista työpaikalle. Äitiyslomalla pitää pudottaa elintasoa, mutta vielä elelee melko kivasti. Kotihoidontuelle putoaminen onkin sitten toinen juttu, kun on asuntolainat(kin) maksettavana.

Sairaalakassi ja hankinnat
Suurimmat hankinnat alkaa olla tehtynä (vaunut, pinnasänky, sitteri, turvakaukalo, rintareppu), sairaalakassi pakattuna. Vauvan vaatteistakin on pestyinä suurin osa, vaan kun vielä olisi tilaa, mihin laittaa kaikki nuo! Ikuinen tilanpuute..

Hoitojärjestelyt ja synnytys Toivon, että saisin esikoisen hoitoon naapuriperheeseen synnytyksen ajaksi. Sen suurempia tukiverkkoja ei lähistöltä löydy. Aiotaan pitää myös esikoisen päivähoitopaikka, kunnes vauva syntyy. Tuntuu tietysti tyhmältä maksaa päivähoitomaksua äitiysloman ajalta, kun esikko ei käytännössä kuitenkaan ole päiväkodissa vaan kotona, mutta minkäs teet, kun ei muutakaan paikkaa ole. Helpotusta tuottaa se, että synnytys on lähtökohtaisesti suunniteltu sektio, eli mikäli lapsi ei ala syntyä omatoimisesti, tietää ajankohdan etukäteen, joka helpottaa tietysti järjestelyjä (itsellä kyllä vahva epäilys, ettei loppuun asti aa masusa viivy).

HP ja Pulla 32 + 2
 
Kirjottelenpa minäkin jotakin pitkästä aikaa. Oon kyllä lueskellu teidän juttuja, mutta tuntuu että itelle ei mitään uutta kuulu niin ei oo sitten saanu aikaseksi kirjottaa. Lääkärineuvola oli viikko sitten, mutta eipä sielläkän mitään ihmeellistä ollu. Ootin kovasti että saan tietää kohdunkaulan tilanteen, kun supistelee jatkuvasti, mutta kaikki oli kunnossa. Ilmeisesti ennenaikanen kypysyminen ja lyheneminen on harvinaisempaa esikoisen kohdalla? Korjatkaa jos olen väärässä... :)

Kotona oon aatellu olla reilun vuoden. Oon opettaja joten jos vaan töitä on tarjolla, niin syksyllä 2014 ois hyvä aika hypätä takas töihin. Jos taas oon työttömänä niin sittenhän olen kotona vähän pidempään...

Kelalta ei oo tullu päivärahapäätöstä, mutta ei varmaan tuukaan ennen ku jään lomalle, kun tuet lasketaan 6 kk:n tulojen mukaan ja sitä todistusta ei työpaikalta tietenkään etukäteen saa. Mutta samapa tuo, mullakin palkka juoksee sitten vielä 3 kk:tta. Ja tänään tajusin että mullahan on ollu tässä myös vähän sivutuloja varsinaisen palkan lisäksi ni pitää varmaan niistäkin toimittaa joku todistus Kelalle että saa rahat todellisen tulotason mukaan. Verokortin laskin nettipalvelussa uusiksi ja ymmärsin että verottaja lähettää sen automaattisesti myös Kelalle. Eli pitäis mennä päivärahoista nyt vähän vähemmän ku tuo 20%.

Tarvikkeita oon innostunu nyt vähitellen ostelemaan, tänään ostin jo ekan vaippapaketinkin... Kestoja on siis tarkotus enimmäkseen käyttää, mutta voihan se olla että ihan aluksi haluaa miettiä muuta ku vaippapyykkiä. :) Ostin myös kestoliivinsuojia, kun niin monesta paikasta oon kuullu että kertikset on huonoja ja varsinkin alussa jos on nännien iho rikki ni kestot ois mukavampia. Löysin netistä yhen kotiompelijan jolta sai tilattua edullisesti ja oli jopa kivan näkösiä. Imetysliivejä sen sijaan en oo vielä ostanu, kun epäilyttää tuo kokoasia. Oon tottunu käyttää vaan kaarituellisia ja kokokin on niin ärsyttävä, että ahdistaa jo etukäteen löydänkö mistään sopivia. Mutta ressaan siitä sitte vähän lähempänä... Pyykkiä oon pessy urakalla, kohta on vauvan kaikki vaatteet lipastossa valmiina. Ja kyllähän sitä vaatetta on jo keryny ihan hulluna vaikka ite en oo ostanu mitään! Huuto.netistä on vaunutki huudettu, mutta ne on vielä matkalla.

Ipana pitää edelleen kovaa vauhtia yllä. Pyörii vielä päivittäin ja potkut tulee millon minnekin. Enempi viihtyy kuitenkin vielä pää pystyssä alas potkien. Välillä tuntuu melko ilkeeltä ku tulee monosta alapäähän... Ja voimaa on! :D

Piula+mönkiäinen 29+5 (Ihan kohta ollaan uudella kymmenellä!!)
 
Sairaalakassi: Kohta pakkaan peruskamat, supistellut kipeesti nyt 2h :O

Supisteluiksi näitä luulen vaikka tällä kertaa vanne ei kiristä mahaa, niin 10 min välein kramppaa kuukautiskipumaisesti alaselkää, javälillä kipu kiertää alamahan puolelle. Nyt väli vähän kasvanut, jospa ei tartte lähtee näytille. Kun viikko sitten kävin polilla liikkeiden vähyyden vuoksi, niin pelkään et ne pitää mua kohta siellä ihan vainoharhaisena.

Onko kellään synnytyssupistukset olleet ns. kuukautiskipuja?

Äippärahapäätöstä ei ole, haluavat mun tulot helmikuun puoleen väliin asti (6kk tulojen perusteella lasketaan.) Eli päätös menee varmaan maaliskuun alkuun...

Nyt oloja kuulostelemaan urheilugaalan tahtiin!

T.Marais & nassukka 30+3
 
Marais, mulla oli esikoisesta supistukset just sellaisia kuukautiskiputyyppisiä ja erityisesti selän puolella. Ne tosin ilmestyivät vasta rv 40+6 ja seuraavana aamuna tyyppi jo syntyikin. :) Onko sulla pitkiä nuo krampit?
 
Piula: Mistä löysit kotiompelijan (liivinsuojukset)? Olen koittanut katella hyviä, mutta tuntuvat olevan joko riemunkirjavia (haluaisin ihan valkoisia) tai sitten aika hintavia.

(.) Huomenna neuvola. Tuntuu että maha on paisunut viime päivinä ihan hirveää vauhtia, saas nähdä näkyykö se myös mittauksissa.

Posteljooni 30+3
 
hei teillä joilla on vauva todistetusti perätilassa. onko teillä ollut outoja särkyjä, mietin ihan mielettömästi mistä nuo mun krammpit johtuu ja mietin josko se johtuu tuosta. Mut nyt melkein varma olen että päivällä eilen se mun outo hengenahdistus, pimenemis kohtaus johtui siitävauvan kääntymisestä. nyt kun on reilun vuorokauden ollut pää ylöspäin niin mun kylki on aivan sairaan arka. se vauvan pää on aika hervoton tuossa ihan kiinni kylkikaaressa. muutenkin nuo liikkeet tuntuu nyt hurjan isoilta tuossa ylämahalla kun ei olekaan enää jalat mitkä tuossa menee edes takaisin vaan pää. =D toivottavasti tää kääntyy pian takaisin, on aika ähky olo =b ikinä ei ole meillä ollut vauvat enää näillä viikoilla pää ylöspäin. yleensä ovat pysyneet sieltä rv 28 tienoilta raivotarjonnassa. ihan outoa.
 

Yhteistyössä