*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Leo81 Mulla on kaksi lasta ollut perätilassa loppuun asti ja pää on painanut ihan järjettömästi ylös kylkiluihin. Ahistava olo on ollut kun pää on tuntunut painavan keuhkoihin asti. Viime raskaudessa vauva yritti kääntyä raivotarjontaan jotain reilusti yli 30 viikolla ja olo oli ihan järkyttävän tuskainen. Noh, lapsi pääsi usean tunnin möyrinnän jälkeen pää alaspäin ja sit meni ehkä 5 minuuttia ja se kääntyi takaisin perätilaan. Kipeitä olivat nuo kääntyilyt. Tässä raskaudessa vauva on nyt pää alaspäin ja henki kulkee helpommin.

Pihlaja78 33+2
 
Pihlaja78: toisaalta olisi niin helpotus jos tietäisi onko kyse tuosta kääntymisestä. Mä en päässyt kävelemään, tuntui vain että mun maha repeää, peräpäätä ja emätintä viilteli ja oli niin tuskainen ja kipeä olo että lamasi aivan täysin. tuollaisesta särystä ei ollut enää oksennus kaukana. mä jotenkin kaipaan tuon vauvan vanhaa asentoa, kun ei ole niin tuttuja nuo liikkeet. ihan surku tulee. mä olen tässä tuolle vauvalle höpötellyt jotta mee nt jo oikein päin :heart: auttaa varmaan :LOL: kunhan kääntyy tällä kertaa mahdollisimman huomaamattomasti, jos tuo kipu on siitä johtuvaa. ei ikinä enää noita kramppeja. neljä kertaa on jo ihan riittävästi. tällä päällä ja kipukynnyksellä, tällaiset on ihan liikaa. Mulle tuli silloin edellisessä synnytyksessä se iso vuoto ja silloin mä sain niitä pallea kramppeja kun veri painoi palleaa ja sen jos mikä on ihan kauheaa. mä tiesin, että joka kerta kun mun mahaan joku koskee heittää kurkun lukkoon ja ei saa henkeä. tällaiset tuota pienemmät, mutta lähes yhtä kivuliaat krampit ei nyt tee kyllä hyvää yhtään.

Leo
 
Kaik yhes koos!, eli supistukset vaimeni myöhemmin ja loppui sitten kokonaan. Tiipula, kesti 1-5 min kerrallaan, ja pahimmoillaan tuntuu, että erotti ainoastaan sen kivun terän lakkaamisen, ja jatkuva kipu kesti koko ajan. Mietin jo, että miten näitä välejä lasketaan, kun en erota mihin alkaa ja mihin loppuu. Useimmissa "terissä" kohtu oli kireänä samaan aikaan, mutta ei kaikissa.

Leo Kurjalta ja hurjaltakin kuulostaa tuo sinun kipukohtaus. Mulla oli esikoinen koko ajan perätilassa ja istuminen oli yhtä tuskaa kun oikean kylkikaaren alla painoi pää koko ajan. Nyt ajattelin että sama vaiva, kun seisaallaan on paras, mutta se onkin tällä kertaa pylly mikä siinä saman kylkikaaren alla painaa. Tuntuu, että luut soi, mutta ei mulla tuollaisia hengitys/pyörrytyskohtauksia tai noin kovia kipukramppeja ole ollut. Toivotaan, että sinullakin lakkaa, ja keho esim. tottuu tulokkaan uuteen asentoon. Tai että asukki keksii kääntyä vähin äänin takaisin.

Mitä teillä muilla on nyt SF-mitat? Mulla 24 rv 30+0, eli minimaha. Kasvanee sisäänpäin, kun olotila on kuiteskin tukeva. Taitaa enteillä taasen pientä vauvaa, mutta tällä kertaa ei ole otettu kasvukontrolleihin, niin kuin pk-seudulla taannoin. Täällä Itä-Suomessa on seuranta väljempää, ja kaikki taitaa olla "ok", ennen kuin on jo "pää kainalossa",

T.Marais ja nuppunen 30+4
 
Viimeksi muokattu:
Marais, täälläkin aika minimaha: SF-mitta 26 viikolla 31+5. Vaikka menee ihan alakäyrällä, niin ei täällä pk-seudullakaan laitettu tuosta mihinkään jatkotutkimuksiin, ehkä ne säästää :)
No, itsestä ainakin tuntuu, että joku siellä kasvaa, kun kylkiluissakin on jo alkanut tuntua siltä, että paljonkohan ne voi vielä väistyä sivuun katkeamatta. Ehkä tää 'selkärankaa pitkin kasvava' kohtu ahdistaa sisuskaluja enemmän, mutta eipä oo toisaalta maha tiellä vielä juuri missään.

Mulla vauva hikkailee joka päivä ja se tuntuu aika kokonaisvaltaisesti koko mahassa, mutta jos kädellä etsii, niin ihan alavatsasta se liike lähtee. Voiskohan siitä päätellä, että tyyppi on rt:ssa? Neuvolasta en saanut vielä varmistusta asiaan, kun tarjonta tutkitaan täällä vasta rv 36, kun vauva voi kuitenkin kääntyillä vielä.

Como
 
Neuvolakuulumisia:

rv 33+5
paino -400g/vko (alusta +7kg, jouluturvotukset oli kai hävinny :D )
RR 125/78
pissa ok
sf 30
RT
syke 120-130
liikkeet ++

Como Täällä neuvolatäti tarkistaa tarjonnan joka neuvolakäynnillä käsikopelolla.

Leo81 toivottavasti noita kohtauksia ei enää tule, kuulostaa tosiaan hurjalta!

Nyt en kerkii muuta, pitää lähtee esikoinen hakemaan hoidosta!

Särö ja Jalo 33+5
 
Marais Onneksi vauva ei vielä päättänytkään syntyä! :)

Sf-mitta eilen neuvolassa 32+3 oli jo 35cm. Kasvaa siis ihan omalla käyrällään..

Eilen neuvolassa th sanoi vauvan vaikuttavan sf-mitan ja käsikopelon mukaan isolta, vaikkakin kohdussa on myös tyhjää tilaa. Viikko vielä pitäisi jännittää vauvan kokoa, toivottavasti mahtuu syntymään alakautta!

Vauvan tarjontaa ei neuvolassa osattu sanoa. Pari viikkoa sitten vauva oli vielä pää alaspäin, mut nyt ei sitten tiedä. Jotain kovaa tuntui ylhäällä, mutta sykkeet kuului alhaalla. Päätä th ei löytänyt. Mulla tuntuu liikkeitä niin paljon joka puolella, ettei senkään puolesta osaa sanoa. Liikkeitä tuntuu ylhäällä keskellä, oikealla ja vasemmalla. Navan kohdilla myös tuntuu liikettä, sekä suht alhaalla vasemmalla.. No sekin selviää sitten ultrassa.

Nallu ja pikkuveli 32+4
 
Leo: Ikävältä kuulostaa tuo kohtaus. :( Toivottavasti ei tule enää! Tuntuu jännälle ajatus et voisko vauvakaan moista aiheuttaa, mutta enhän mä tiedä. Mut eihän se kai oikein kohta mahdu enää edes kääntyileen?

Marais: Kyselit onko kellään ollu synnytyssupistukset ns kuukautiskipuja. No mähän en synnyttäny ole mutta olen kahdelta ihmiseltä kuullu että ne olis ikäänku kovia kuukautiskipuja. Eli ilmeisesti joo.

Como: Se minkä mä vauvan hikaks oletan tuntuu kanssa enemmän alhaalla oman olettamuksen mukaan. Ja mun vauvalla siis rt.

Mun sf mitta oli viimeks 31+1 27 cm. Siitä kuukausi aikasemmin 26 cm :O et vaan niinku sentin kasvanu, mut on kai se mittaajastki kiinni.

Soitin äitiysrahapäätöksestä, että puuttuuko niiltä jotain tietoja vai muutenko vaan kestää. Kuulemma muuten vaan kestää eli eiku odottelemaan. Mut hyvä tietää ettei niilt puuttunu mitää :)

(.) Voi hitto vieköön, jos ei selkä ole kipeä niin sit jotai muuta. Nyt oli viiden päivän työputki tossa ja selkä ei ollu minään päivänä kipeä ja oli taas tosi voimallinen olo mut eilen hirveet vihlonnat ja pistävät kivut alapäässä ja navassa. Mietin jokohan sitä pitää kohta jäädä lomalle. Mut mullahan oli 2.1 selkä tosi kipee ja aattelin etten jaksa enää päivääkää, mut jos olisin sillon heittäny pyyhkeen kehään nii se olis ollukki turhaa, ku sen jälkee ei taas oo ollu selkä kipee.. Eli katson täs viel muutaman päivän et alkaako toi alapää kipuilla jatkuvaan töissä vai oliko eilen vaan huonompi päivä. Nyt on onneks pari vapaata ja neuvolakin ennen seuraavaa työpäivää :)

Omppu ja vauva 33+1
 
Hei maalismammat!

Toivotavasti on OK, etta hihkun pikaisesti tuolta monikkoperhepuolelta Emsulille ja Sonelle tanne Yon Ka -sarjaan liittyen kokemusta: Emsuli, Yon Ka on ranskalainen (ja ihana!) kosmetiikkasarja ja itse olen kayttanyt sita vuosia, myos koko taman raskauden ajan. Minulle sanottiin heti alussa, etta ne eteeriset oljyt ovat niin pienissa maarissa naissa tuotteissa, etta voi huoletta kayttaa. Yon Kan tuotteet eivat ole "ecocertified", koska "vain" 90% on bio-natural (toisinaan nama eri nimikkeet eivat ole mulle ihan 100% selvia) alkuperaa, mutta esim laventeli- ja rosmariinioljyt ovat taysin Ranskassa tuotettuja ja Ranskassa eteeristen oljyjen laatuja kontrolloidaan tiivisti.

Ma sain myos joululahjaksi kortin kasvohoitoon, jos jaksan, niin menen ehdottomasti ennen syntymaa (ja jos en, niin "varaan itselleni oikeuden" kayda hemmottelemassa itseani pari kk syntyman jalkeen).

Mutta toisin kuten Sone (kasittaakseni), ma en ole taman alan asiantuntija, joten varmasti saat Emsuli viela lisatietoa omalta kosmetologiltasi.

Ihanaa iltapaivaa kaikille! :D
 
Kokoarvio maanantain ultrassa oli 2.2-2.3kg eli normaali, ja olen helpottunut. Tuntuu kuitenkin tosi isolta jötkäleeltä, kun sf-mitta oli kuitenkin samalla reissulla vain 25 ja viikkoja siis 32+4. Kasvaa kai selkään päin, mahan ympärys edelleen alle 100cm... Nauroin miehellekin kun eilen katsottiin Olet mitä syöt -ohjelmaa, että mulla on loppuraskaudessa pienempi vyötärönympärys kuin ohjelmassa pizza-karkki-sipsi-ruokavaliota harrastaneella naisella.


33 + 6
 
Viimeksi muokattu:
Posteljooni Tilasin liivinsuojukset täältä: http://www.facebook.com/ArtturiAlina?fref=ts Aika kirjavia nuokin kuvissa on, mutta varmasti tekee pyynnöstä kokovalkosiakin. Mää tilasin 10 paria ja hintaa tuli postikuluineen 25€. Ja tilaamisen sai hoidettua ihan tuon facebookin viestisysteemin kautta.

Sf-mitta oli viikko sitten (28+5) 28 cm. Vyötärön ympäryksen mittasin eilen ku maha tuntuu vähän laskeutuneen ja tulleen enempi eteenpäin, ja niin paukahti sitten metri rikki, eli 100,5 cm on ympärysmitta nyt. Vauvan tarjonnasta en taas tällä hetkellä ole ihan varma, mutta asentoa vaihdetaan usein, ja kyllähän se melkosta pynnäämistä tuntuu jo olevan! Ipana tuntuu myös painavan välillä lonkkaluita, kun on jotenkin viistossa asennossa. Sain myös viikonloppuna ekan raskausarven, kun navan yläreunan nahka repes! :LOL: Mulla on siis ollu siinä aikoinaan lävistys ja sen takia nahka on siitä kireellä. Arpi on ihan minimaalinen, mutta kävi kyllä kipiää! Kertokaas te joilla arpia on jo enempi että onko teillä niitten tuleminen sattunu?

Piula + ipana 29+6
 
Sairaslomasta loppuajalle, mulla on nt viikkoja 30+2 ja en jaksa enään fyysisesti enkä henkisesti tätä työelämää. Vaikka sainkin siirron istumatyöhön. Ei tästä tuu mitään. Miten ootte saanu ja pitääkö mennä neuvolan vai työterveyden kautta ja työterveydessäkin varmaan työterveyslääkäri vastaanotolle?

Oon nyt tän tammikuun yksin kotona ja autoton kun mies on toisella paikkakunnalla tämän kuun viikot töissä( tulee vain vkl kotiin). Ja joudun siis kävelemään töihin ja takasin ja minne tahansa haluankin. En enään vain jaksa istuminen kassalla koskee selkään, vatsaan, pakaroihin ja hartioihin. Sitten jos seison niin jalkoihin särkee. Lisäks en jaksa tota jokapaikkaan kävelyä, tänään vihlo ja kivisti vatsaa jo niin että teki mieli heittäytyä hankeen.:D Pystähtyä ainakin jouduin hetkeks, kun teki kipeetä kävellä. Siis vatsaan tai tonne kohtuun sattuu!

Työterveyteen oli vapaita lääkärin aikoja vasta ensiviikolle. Mitä teen? Onko mulla syytä jäädä jo pois töistä, vai valitanko vaan turhaan? Lisäks ua stressaa kovasti, koska ensi kuussa meillä olis muuttokin vielä edessä. Oon ihan loppu!

Miten ootte päässy loppuajaks saikulle ja milloin ootte jääny mistäkin syistä?

Sori tää valitus, nyt on iskenyt burn out! :D

Greentea1 30+2
 
Piula mullakin on ollut lävistys navassa tai oli siihen saakka, kun alkoi kiristään niin, että oli pakko ottaa se pois nyt tän raskauden myötä... Tosin nyt siihen on välillä tehnyt kipeää siihen ympäristöön, eli onkohan mulla odotettavissa sama homma sitten kuin sulla.. raskausarpia ei ole vielä tullut.. niitä odotellessa siis.. Onko muilla tullut milloin ensimmäiset arvet?

Meillä on huomenna neuvola taasen, saapi nähdä paljon on tullut taas painoa, kun sitä mä tunnun keräävänä oikeen huolella.. ahistaa..:x

Mä jouduin sitten äippälomaan saakka saikulle supistelujen ja selkäkipujen takia, tosin nyt en nuku enää öisin, kun kädet kipeytyy ihan hirveesti tuosta turvotuksesta, pitäisi niitä olla koko ajan heiluttemassa, että pysyis jotenkin ookoona.. :( Miten muilla, onko turvotukset haitanneet elämää?

Mulla on ollut nyt kanssa tota järjetöntä vihlontaa tuolla, varsinkin kun käyn koiran kanssa kävelemässä. Meinas tänään tuolla lyllertäessä iskeä epätoivo, että pääsenkö kotiin, kun teki niin kipeetä välillä.. : / Tosin etenen oikeen tuulen nopeudella nykyään ja pieneen lenkkiin tuhraantuu aikaa hirveesti. Onneks koira sentään saa juosta vapaana, ettei ihan kokonaan kyllästy.. :D

Muoks.. piti tulla vielä kirjottamaan, että greentea1 , mene ihmeessä työterveyteen jos siltä tuntuu, he kyllä kirjottavat sieltä sulle sairaslomaa. Mä jäin juurikin samoilla viikoilla kuin sä nyt, niin saikulle, tosin neuvolalääkärin määräyksestä, kun oli paikat alkaneet pehmittyä supistuksista.. Mutta hän määräs kaks viikkoa silloin, nyt sitä sitten jatkettiin äippäloman alkuun asti. Kyllä sun ja meidän muiden pitää ajatella sitä vauvaa nyt ja itsensä jaksamista. Tsemppiä. :)

Pikku M 32+4
 
Viimeksi muokattu:
Pikku M Kiitos zemppauksesta. Voisin hakea tosiaan. Alan olee ihan väsyny tähän elämän vaikeuteen tällä hetkellä.

Lisäyksenä tuohon omanapaiseen valitukseen: Teen siis vuorotyötä ja eniten pannuun tässä tilanteessa ottaa iltavuorosta heti aamuvuoroon meneminen!!! :( Supistelujakin on ollut levossa että liikkeessä, levossa olevat ovat etenkin olleet pahemman tuntusia.

greentea1 30+2
 
Viimeksi muokattu:
dania mistä kohtaa sulla kuuluvauvan sykkeet? Jos ne kuulu navan alapuolelta, nii sit on tod.näkösesti rt, mut jos ne kuulu navan kohdilta tai ylempää nii sit vaavi in pt. Muuten, kaarituellisia rintsikoita ei vissiin suositella imetyksen aikana, varsinkaan öisin. Herkästi aiheuttavat tiehyttukoksia jne.

nopponen no sanos muuta, just ne yölliset suppailut onki hankalimpia, ku ei oikein tiedä mikä rasitus niitä aiheuttaa :|
Sullakaan ei oo enäää pitkästi, että pakkolepo loppuu. Kyllä sää kuule selviät vielä oikein hyville viikoille ja kohta koko raskaus on enää muisto vain ja saatte nuuskutella pientä nyyttiä :heart:

leo hui, nuonoin kivut on kyllä pelottavia : / ehkä mullakin ajoittaiset ilman haukkomiset johtu perätilasta? Ku välillä tuli tunne, että happi ei kule yhtään.

piikkinen meillä mun vanhemmat asuu tässä lähellä, niin ne tulee hoitaan esikoista ellei tää lapsi päätä syntyä ennen rv 38,ku porukat on siihen asti reissussa. Miehen veli ja sen perhe tai miehen vanhemmat joutuu sitte tulla, jos mun vanhemmat ei oo suomessa synnytyksen käynnistettyä.

greentea ei muutako soitat neuvolaan, nii ne voi kirjottaa sen 3pvää, ainakin meillä, ja sitä kautta varaavat ajan lääkärille tai hommaavat siltä jatkoa saikulle. Toinen vaihtoehto voi olla työterveys, mut alota neuvolasta :) tsemppiä!

ON: täällä ski ihan hirvee flunssa ja yöt on sen mukasia... Jatkuvaa heräämistä, ku pää on täynnä räkää ja sit oon ihan järjettömän väsyny koko päivän, vaikka päikkäritkin saan ottaa.. Tieten pitäs tajuta mennä ajoissa iltasin nukkumaan, mut ku ei malta :D muuten pyyhkii ok, suppailee pitkin päivää, mut vain kerran pari kerrallaan.
Ahoittelut, jos teksti on täynnä kirjotusvirheitä, ku kirjottelen tätä ipadilta.
 
Heips!

Jojona,sairaala päivitetty =)
Mammutti ja sintti tarkottanet Jojonaa,etkä minnuu =) Minulla on KYS sairaalana.
Juu,huomenna sitten ois viimeinen työpäivä ennen äitiyslomalle jäämistä (outoa...toisaalta) ja pitäs muistaa neuvolaankin aikaa soitella. Täti ollu jo viikon kipee,niin ei oo voinu aikaa tilata ja se aika pitäs ens viikolle saada...jospa se siitä...

Jemimi ja pikku-ukko 31+3
 
Jemimi: olet oikeassa :) kiitos korjauksesta. Meni nimimerkit sekaisin :)

Kaikille joilla vaivoja alkaa olla, ja tuntuu että työssä ei pysty enää käymään niin heti mars lääkäriin. Turha itseänsä kiusata kun on kuitenkin lähellä jo se äitiysloman alku. Itsellä ilkeä vaiva reidessä..siis omituinen kipu yläreidessä syvällä ja tuntuu että pian ei onnistu nukkua mitenkään eikä istua..kävelemään lähtö tuskaa, helpottuu kun kävelee hetken. Muita joilla tällaista?
Hei,

Soitathan neuvolaan ja kysyt tuosta vaivasta. Ettei vain olisi laskimotukos... En halua pelotella, mutta mulla samat oireet pohkeen tukoksesta.

Olen lukenut tätä ketjua jo hetken, mutta sain vasta nyt aikaiseksi esittäytyä ja liittyä seuraan. Minulla la 24.3. ja näillä näkymin tyttö tulossa.

Anteeksi pikainen viesti puhelimella. Esittäydyn paremmin huomenissa, kun pääsen koneelle.

Susa
 
Marais Miun masu kasvaa yläkäyrällä, rv 31+6 sf-mitta oli 31cm. :)

Como taas kyseli vauvan hikasta, meijjän pieni kääntyi puolitoista viikkoa sitten pt:stä rt:n, mutta miun mielestä hikka tuntuu ihan samalla tavalla tuolla alavatsalla. Mie en tosin tuosta kääntymisestäkään ollu varma, kun liikkeet tuntuu edelleen alavatsalla ja mahan keskellä, taitaa poika jotenkin myttyrällä olla tuolla? Istukka on takaseinässä, niin vähän jännä kun tuossa mahan yläosassa ei tunnu mitään liikettä, vaikka luulisi potkivan tuonne ylemmäs, neuvolatätikin tokasi että ompa erikoista. :)

Omaa napaa, kaksi-kolme viikkoa meni hyvillä unilla joulun ja uuden vuoden tienoilla, mutta nytten taas unettomuutta pukkaa. Mikä lie, että välillä nukuttaa monta viikkoa hyvin, ja sitten taas valvottaa koko ajan. :O Tällä suunnalla on myös ruennut sattumaan alaselkään ja alapäätä on muutamia kertoja vihlaissut kunnolla.

Hankinnoista, myö käytiin tänään ostamassa rintapumppu, maidonkerääjä, ja eilen itseasiassa käytiin postista hakemassa pienelle omat ensikengät! :) Meinasin tilaukseen vielä laittaa rintakumeja, että saa mahdollisesti tuon lävistyskorunkin kanssa imetettyä, kun tuo toinen lävistysreikä umpeutu tosi nopeasti, olisi kiva saada pitää edes tuo yksi kun meni niiiin kauan, että uskalsin ottaa nuo. Jotenkin vierastan ajatusta imettämisestä lukkorenkaan kanssa, vaikka parempihan se on kun tappi. Samalla laitan tilaukseen Brion keinutassut pinnasänkyyn, vähän mietittiin, että kokeillaan, kun ei haluta opettaa vauvaa nukahtamaan pelkästään syliin kävellen. Ei olisi kovin kiva tilanne, että kun lopulta saa vauvan nukahtamaan, niin alkaiskin huuto, kun yrittää petiin laittaa nukkumaan... :( Netistä luin tosi hyviä kokemuksia nuista tassuista, ja toivon että toimii meidänkin vauvan kohdalla.

Viude ja Dude 33+0
 
Piti tulla teille linkittämään tämä, tammikuisten pinosta pongasin:

Project Mama: Raskausviikot explained

On aika hauska!

Marais onneksi vauva ei vielä päättänyt syntyä!

Leo hurjalta kuulostaa tuo sun kipukohtaus!!

Sf-mitta oli viime neuvolassa rv 32+4 30,5cm eli mennään ylä- ja keskikäyrän välissä.

Unettomuutta on täällä taas. Nukuin tuossa välissä joulun aikaan ihan hyvin ja nyt on taas menny unet ihan miten sattuu. Herään vessaan vähintään 2 krt per yö ja sitten joka kerta kun pitää asentoa vaihtaa, unen saaminen uudelleen ei ole aina kovin helppoa. Terkka sanoi viime neuvolassa, ettei saa enää selällään nukkua niin mies on nyt sitten mun nukkumisasentopoliisi. Heti on muistuttelemassa, "et saa nukkua selällään" jos selälleni käännyn. Sanoinkin hälle tuossa yksi päivä, että välillä on pakko olla selällään kun selkää alkaa särkeä. Sitten on se asennonvaihtohankaluuskin! Kun vaihdan kylkeä on pakko kääntyä mahan kautta kun jos käännyn selän kautta, sattuu nivusiin ja alavatsaa vihloo?! Ja se kun ei ole helppoa kääntyä mahan kautta kun pitää nousta puoliksi istumaan ja se ylösnousu ei muutenkaan ole helppoa! Sori tämä valitus!

(.) Tänään olis tarkoitus mennä moikkaamaan siskoa, mutta hää laittoi viestiä, että on vähän merkkejä synnytyksestä (hällä siis nyt lähipäivinä LA), niin saa nähdä päästäänkö häntä moikkaamaan vai tuleeko heille lähtö. Jännittää!!! :) Muuten ei eloon ja oloon ihmeitä, oon koittanu kotia järjestellä, eilen piti tehdä vaikka mitä mutta en sitten jaksanut puoliakaan siitä mitä suunnittelin. :D Noh, hiljaa hyvää tulee!

CandleLight ja poju 33+4
 
Tervetuloa maalismasuihin Jojona, Pikku M ja Susa! :wave:

Vihdoinkin tuli äippärahapäätös . Se tuli nopeasti, kun työpaikalta toimitettiin tarvittavat tiedot. Lapsilisää hain samaan aikaan, mutta päätöksen saa myöhemmin.

Koska tämä jää meidän viimeiseksi lapseksi, niin haluan olla kotona noin 2 vuotta. Työt päättyvät varmaan loppuvuodesta, joten uudesta työstä myös riippuu paluuni työelämään. Te, joilla jo ennestään lapsi/lapsia. Aiotteko pitää lapsen kotona vai hoidossa? Meillä esikoinen nyt hoidossa, mutta aion ottaa kotiin mahdollisimman pian vauvan syntymän jälkeen.

Sannamarylle Soonfab jo vastasikin, että funneling voi hävitä levolla. Lepo on yllättävän tehokas. Voimia saikkuiluun! Jojonalle kanssa! Kannattaa jäädä saikulle, jos ei jaksa olla töissä oli syy sitten henkinen tai fyysinen. Greentea hopi hopi hakemaan saikkua niin ehdit keräämään voimia tulevaan. Jaksat sitten hoitaa vauvaa, kun se syntyy.

Täällä on aika rauhallinen vauva. Liikkuu vähän, mutta niin on ollut koko raskauden viime päiviä lukuunottamatta. Välillä huolestuttaa, mutta eiköhän kaikki ole hyvin.

Leon kokemus kuulostaa pelottavalta. Toivottavasti johtuisi vain vauvan kääntymisestä. En ihmettele, vaikka se johtuisi siitä. Vauvan pienempikin liike tai potku potku voi tehdä kipeää, niin ei olisi ihme, jos kääntyminen aiheuttaisi kovat kivut.

Imetyspaitoja mulla ei ollut yhtään viime raskaudessa ja ihan hyvin pärjäsin. Saattaa olla, että hankin nyt muutaman, mutta katsotaan. Imetysliivejä on muutamat. Niillä pääsen alkuun.

Kylläpäs täällä säikytellään mammoja. Onneksi Marais olet vielä kasassa. Minkä kokoinen oli esikkosi, jos hänkin oli pienikokoinen? Oletteko itse pieniä. Meillä on esikko ollut pieni ja tämä myös. Vauvan kokoa seurataan, vaikka näyttää siltä, että kasvaa omalla käyrällä.

Niittyvilla "riskiraskausleima" ei ole kiva, mutta onhan se kaikkien parhaaksi, jos siihen on tarvetta. Mua harmittaa, että on rd, mutta sen tiedon avulla olen voinut vaikuttaa sokeriarvoihin parhaani mukaan. Olet pystynyt vaikuttamaan siihen, että vauvasi on nyt normikokoinen ja se voi myöhemminkin olla normikokoinen. Jos sokeriarvot ovat olleet ok, niin voiko hartiat silti olla leveät? Olet varmasti tehnyt kaikkesi teidän hyväksi! Asiat kyllä järjestyvät parhainpäin! Saanko kysyä, että missä vaiheessa napa-arteria todettiin ja milloin mahdolliset häiriöt todetaan? Toivotaan, että huolesi ovat turhia! Onnea jo etukäteen uuteen kotiin!

Omien lasten raskauksissa sf-käyrä ei ole kertonut kovin hyvin totuutta. Edellisessä se huiteli (ei tosin mitattu montaa kertaa) yläkäyrän yläpuolella ja vauva syntyi -2 käyrillä. Tässä mennään hieman keskikäyrän alapuolella ja vauva kasvaa jossakin -2 käyrän yläpuolella. Kaipa ne tasaisesta kasvusta kertoo, mutta ei vauvan koosta välttämättä.

Nopposen hyville uutisille :flower: Olen huomannut saman, että nyt ei enää tuntuisi yhtä pahalta joutua sairaalaan kuin joku aika sitten.

Alisa täällä toinen flunssapotilas. Huh mikä tauti. Paranemisia sinne!

Päädyin aiemmin sattumalta tuonne CandleLightin linkittämään juttuun. Hauska!

(.) Sitten omaa napaa. Viime kirjoituskerran jälkeen on ollut neuvola ja lääkärikäynti. Neuvolakuulumisia en jaksa sen enempää avata kuin, että kaikki on niin kuin pitääkin. Lääkäri antoi painoarvio, joka on nyt 1860g eli kasvaa hyvin, vaikka on pieni. Kohdunkaula oli lyhentynyt 1,7cm:in, mutta avautumisia ei ollut vieläkään. Kortisoneja ei määrätty, vaikka niistä keskusteltiin. Piti tarkistaa asia lääkäriltä uudelleen, koska monet saavat ne näillä main. No enää 1-2 viikkoa ja sitten niitä ei anneta. Lankojen poistoon en vielä saanut aikaa, mutta viimeistään 3 viikon kuluttua se operaatio on edessä :O. Hui, tämä kaikki lähenee loppua. Uskon, että vauva on reilun 4 viikon sisään sylissä :eek: Viime aikoina olen ajatellut paljon, että miltä tämä vauva näyttää vastasyntyneenä. Kohta se selviää.


Minx 33+0
 
Heips mammat!

Tervetuloa uudet, tai no uudet ja uudet, yhtä pitkällähän sitä kaikki ollaan :)

Anteeksi kun ei pitkään aikaan ole ollu mitään positiivista kirjoitettavaa miulla. Jotenkin nyt on ollu voimat niin poissa henkisesti, etten oo saanu aikaseksi kirjoittaa tänne.

Omanapailen nyt taas, suokaa anteeksi. Toivoisin että jaksaisin vastailla kaikkeen mitä on ollu keskustelussa, mutta ei ole voimia taaskaan:ashamed:
Äitipolilla oli kasvukontrolli tänään, vauvan painoarvio 2700 g. On kuulemma jo niin iso, että lääkäri huolestui tosissaan ja pyysi anteeksi ettei minuu oo laitettu insuliineille aiemmin. Tarkisti myös kohdunsuun, kun se oli viimeksi pehmennyt. Kohdunkaula oi nyt sitten puolella lyhentynyt ja muuttunut ihan hötöksi(ultralla 4,5 sentistä 2 senttiin). Supistuksista kyseli, kerroin että ovat lisääntyneet ja että niihin liittyy kipuilua. Sano vaan että nyt kaikki liikunta ja puuhailu jää ja erittäin herkästi pitää lähteä polille. "Vielä ei tarvii jäädä osastolle", sanoi tämä lääkäri. Sain sekä ateriainsulliinit että pitkävaikutteiset nyt sitten. Vauva voi onneksi hyvin, mutta laskettuun aikaan saakka meitä ei päästetä millään. Itkin siellä vaan kun näitä selittivät. Miulla piti olla ihan helppo raskaus.

Nippa ja paavo 32+5

Niin, ja hauska juttu että tässä 27.12 jälkeen kun vauva on kilolla kasvanu, on äiti kilolla taas laihtunut.. Ja se piti sanomani, että nyt oli pieni jo selvästi mahanympärystä kasvattanu, ei ole enää sopusuhtainen kaveri.
 
Viimeksi muokattu:
Minx: Ihana kuulla että teillä on kaikki hyvin. :heart: Varmaan ihan super hyvä fiilis kun olette päässeet näin pitkälle samassa kropassa. Erilainen vauva-arjen aloitus tällä kertaa. :) Ja eikös ookin paljon parempi fiilis ku ajattelee et jos vaikka ottaisivat osastolle, tää homma on "ohi" jo muutamassa viikossa. Nyt vaan päivä kerrallaan mennään... Tiedä vaikka saadaan olla kotona siihen päivään saakka kun jo pikkuiset saadaan sitten syliimmekin. Mut jos osasto kutsuu ni sitten eletään päivä kerralllaan siellä ja odotetaan sitä ihanaa pikku nyyttiä syliimme... Jokainen päivä mikä me kestetään on vauvalle tosi iso juttu kun saa kasvaa vielä massussa... Jännä kun eivät kortisooneja antaneet sulle kun kuitenkin kohdunkaula jo noinkin lyhyt. Mulle ne pistettiin jo toistamiseen ja olen ymmärtänyt että negatiivistä vaikutusta niistä ei vauvalle ole vaikka "turhaa" annettaisiinkin ja vauva syntyisi täysiaikaisena...?

Alisa:Täällä myös flunssa yrittää iskeä... Nuha on ja eilen illalla särki lihaksia niin paljo että piti ottaa panadolia yöksi... :snotty: Jaksamista sinne taudin selätykseen! :)

Nukkuminen:Täällä kans joulun aikaan nukutti ihan ok. Nyt on hankala löytää asentoa, sitä pitää muuttaa vähän väliä ku jalka menee turraksi tai jotain paikkaa kivistää, kolottaa... jne... Onko kellään muulla menkkajomotusta öisin jos on liian kauan nukkunut samassa asennossa? Ainakin itse oletan et siitä johtuu kun yleensä helpottaa kun vaihtaa asentoa...? Ja tuo selällään nukkumis "kielto" askarruttaa mua... siis tiedän et sitä ei suositella mut mulla on on paras olo ku päivälläkin makoilen paljon, olen lähes selällään, ylävartalo tuettuna tyynyillä hiukan koholle. Siinä asennossa on hyvä lukea ja kattoo tv:tä. Sit ku yritän olla kyljellään alkaa kolottaan ja supistaan enemmän...? Eikö luulis et jos jotkut verisuonet ois tukkeutumassa selinmakuulla ni ei mullakaan silloin kovin hyvältä tuntuis...:confused: Tuntuu välillä että pitäis väkisin maata kyljellään ku niin kaiiki sanoo et ois paras näin loppu raskaudessa mutta kun se tuntuu minusta huonommalta... Öisin nukun kyljellään mut aina pitää olla tyyny vatsan alla tukena tai alkaa supistaa...

( . ) Kerrankin minäkin voin kirjoittaa tänne että mulla ei ihmeempiä tässä viime aikoina oo ollu... Lepään paljo et saan vielä väh. 3vk kasaan... Nyt on ollut ihanan seesteistä, ei mitään isompia vaivoja eikä sairaalaan oo ollu tarvetta lähteä... Toivottavasti kun "sanoin tän ääneen" en aiheuta onnen kääntymistä. Mulle passais paremmin kuin hyvin et tää rauhallinen aika jatkuisi syntymähetkeen saakka, olen ollut niin stressaantunut useamman kuukauden ja jatkuvasti pelännyt. :( Toivottavasti ei ole vaikuttanut vauvaan negatiivisesti tää mun stressi. : / Nyt oon pystyny rentoutumaan ja nauttimaan tavallisista asioista kun viikkoja alkaa olemaan jo niin hyvin et se osastolepokaan ei tosiaan kuulosta niin ahdistavalle kun päämäärä jo muutamien viikkojen päässä... eikä aikaa tartte ajatella kuukausina kuten aiemmin. Nythän olenkin kestänyt jo 3vk kotona viime osastojaksosta. :) Toivottavasti saan olla vielä yhtäkauan lisää, sit alkais olemaan 37 viikkoa täynnä ja täysiaikaisuus saavutettu vauvan kanssa. :) Voi kumpa vaan! :heart:

Positiivisempi Nopponen 33+5
 
Nippatädille piti tulla vielä tsempit kirjottaan! :hug: Mä niin ymmärrän ahdistuksen tuossa tilanteessa kun osastolle joutuminenkaan ei enää kaukana oo... tosin meillä eri syistä... :( Mut ajattele, olet päässyt jo näin pitkälle, reilun kuukauden jälkeen vauva saa jo syntyä. :) On kyllä hurjasti kasvanut vauveli viime ultrasta. Nyt sait insuliinit ja saat siis itsekin nyt syödä varmasti "vapaammin" kun saat lääkkeellistä apua sokerien kurissa pitämiseen. Jospa se vauvan kasvukin sitten tasaantuu pikku hiljaa... Minun esikoiseni oli "sokerivauva" mutta mulla niin lievänä että ruokavalio riitti paremmin kuin hyvin silloin. Tyttö syntyessään rv 38 juurikin tuon 2700g... että kyllä niillä sokereilla tosiaan on ISO vaikutus vauvan kasvuun. Koita jaksaa, äläkä lannistu. Diabetes hävis samalla sekunnilla minusta kun vauva oli maailmassa. Sit imetyksen myötä laihduin ja samaan aikaan mässytin kaiken maailman herkut mistä jäin raskausaikana paitsi. :)

Niin ja tervetuloa uusille maalismammoille! :)

Ja missä tosiaan on Sintu?? Ja mam on ollut myös melko hiljaisena viime aikoina... ????
 
Marais Hyvä että supistukset helpotti ja olet edelleen yhtenä pakettina :) Sulla on kyllä ihanan pieni maha sf:n perusteella. Itellä sf-mitta oli 29cm jo 29+0.

Niittyvilla Varmasti masentaa että diagnosoidaan riskiraskaus mutta hyvähän se ovat että tarkkailevat tilannetta vielä yhden ultran myötä. Tsemppiä! Onko sun sokeriarvot pysyneet nyt millaisina?

greentea1 Mene ihmeessä hakemaan sairaslomaa :) Tuossa tilanteessa on parempi että saat levätä kuin että stressaat itseäsi töissä.

Tervetuloa mukaan Susa! :)

Me aiotaan pitää esikoinen kotona edelleen kun vauva syntyy. Toki kerhossa olisi pojan tarkoitus käydä 2-3x/vko. Mun mielestä ei ole järkeä maksaa toisesta turhaan päivähoitomaksuja kun menee vielä hyvin kotihoidossa aktiviteettien kera :)

nippatäti Millaisia sun arvot ovat olleet? Onko selkeästi ollut ylityksiä? Hyvä että sait nyt insuliinin avuksesi. Jospa se vauvan kasvuvauhti sen avulla tasaantuisi. Itse jännitän kovasti loppukuun kasvukontrollia vaikka sokerit ovat pysyneet hyvin aisoissa ruokavalion avulla.

(.) Nukkuminen on välillä jo niin tuskaista. Kauhea hakeminen että löytää hyvän asennon. Kaipaan niin aikaa kun sai nukkua vielä mahallaan :) No eipä pitkä aika enää niin sekin taas onnistuu.
Mulle on iskenyt kauhea pesänrakennusvietti :) Meillä vaan tila loppuu kesken jos haluaisin kaiken toteuttaa.
Huomenna taas neuvola, sitä odotellessa.

Toiveikas84 & papu 31+0 :)
 

Yhteistyössä