~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

mama-L, ihania kuvia, tuo eka varsinkin!! :heart:

Mulla taas ihmeellinen huimauskohtaus menossa, eikä toistaiseksi ole auttanut sen enempää syöminen, sokerisen syöminen, kuin unikaan. Yritin jo soittaa terkallekin, että jos pääsisin käymään pikaisesti hempan ja verenpaineen mittauksilla, että oisko vaikka raudan tarvetta tms, mutta ei se vastannu.. huolestuttavaa tämmönen, ku ei meinaa pää pitää... :/
 
Neuvolakuulumiset Kilian kävi isin kanssa kahdestaan koska mulla ikävä flunssa. Äidin pikku makkarajalka painaa 5,6kg ja on 58cm pitkä. Sai taas kehuja rauhallisuudesta ja me hoidosta mikä tuntuu kivalta.
Vaippa vaihdetaan myös yöllä, sen ainoan yösyötön yhteydessä. Musta välillä tuntuu että vaipat, edes tämän kokoisen kertikset ei ime niin järjettömiä määriä mitä poika syö. Illalla ja yöllä rintojen lisäksi 170ml pullosta. Maitokakkatahrat on ainakin toistaiseksi talttuneet liotuksella jossa omo sensitive seassa. Koneeseen laitan yleensä pesupähkinöitä.

Itse olen kevätflunssan kourissa ja ilmeisesti menkat tulossa kun voisin syödä kaapit tyhjiksi.. Päässä sementtiä, huippaa, nenän alla sahara ja sisällä putous. Ja ulkona niin kaunis sää!! En kuitenkaan uskalla riskeerata huomista leffaa ja hulluja päiviä.

Eilisen karuin juttu oli kun niistin pojan nenää ja keräsin kyynelkanavan kautta tulevaa räkää pois silmäkulmasta, alapuolelta painamalla kanavasta tuli pitkää räkämakkaraa!!! Ihan kiva että tulee ulos mutta oli outo näky! painoin oumpulipuikolla ja kieputin toiseen. Onko kellään muulla käynyt samoin?

Te jotka käytätte kestovaippoja, millaisia teillä on? Mitä olette pitäneet hyvinä ja mitä heikompina vaihtoehtoina? Meillä äitiyspakkauksen vaippa jäi pieneksi, joku aiempi äp-vaippa popolii on aika jees. Meillä on muutama kushies aio jotka on aika hyvää mallia, kapea haara. Toimiiko villavaippahousut? Olen käyttänyt taitellun harson päällä noita äp-kuoria, ainakin toistaiseksi ovat pitäneet kivasti.

Ja onnea Rhea :flower:

Nyt on taas mentävä

BiaBia ja Ian
 
Me käytiin nyt sitten neuvolassa ja lääkärissä kun en millään saanut poikaa rauhoittumaan ja...uskomatonta mutta totta poika parkuu kun parkuukin nälkäänsä vaikka olen syöttänyt n.lähes 2h välein isot määrät! Paino ei ollut noussut ja lääkäri arveli syyksi sitä, että kun maitoa erittyy paljon ja poika syö usein niin saa mahansa täyteen etumaidosta eikä koskaan oikein saa rasvasempaa takamaitoa joka myös pitäis nälkää kauemmin pois! Eli hyvä minä, huudattanut lasta nälissään vkon päivät :p Tästä edes päin annan rintaa niin usein kun haluaa ja sitten takamaitoa pitää lypsää erikseen pulloon ja antaa pullosta lopuksi! Kakkaa ei tuu koska ei oo mitä tullakkaan...eli ei ole ummetusta vaan sitä samaa ruuan puutetta!Kyllä mä olen nyt jokseenkin helpottunut, että lähdettiin neuvolaan ja siellä otettiin syöttöpunnitus joka oli loistava reilu 100g, mutta poika siis tarvitsee paljon maitoa ja usein.Korvikkeet saa jäädä ja äidillekkin luvattiin maito ja munatuotteet takasin ruokavalioon,joten tultiinkin kaupan kautta kotiin ja oli pakko saada suklaata :D Vauvan refluksivaivaan suositeltiin sitä sängynpäädyn kohotusta kirjoilla ja gavisconia apteekista(saa ilman reseptiä)jota voi kuulemma huoletta antaa pieniä määriä näinkin pienille, että jos joku muukin saa tästä vinkkiä vaivaan!

Eipä tässä nyt muuta kun ruuan laittoon ja josko sitten pääsisin hakemaan kutsukorttitarpeita kaupasta! Gallupeihin omat paikat tuntuu omilta, mutta jälkivuoto ei ota loppuakseen ja alkaa jo ärsyttään tämä rätti housuissa kulkeminen ja hautominen :kieh:
Kakkapyykit olen liottanut valkaisuainetta sis.pesujauheella ja hyvin on lähtenyt(värilliset voi haalistua), mutta meillä yövaatteet lähinnä valkoisia!

Stokkalla on kaiketi hullut päivät ja multa on mennyt ne ihan ohi, pöydällä stokkan kuori joten siellä kait esite.Täytyy alkaa pläräämään...
 
Neuvolakuulumisia (eikö tää nlakuulumisten kertominen ikinä lopu?!? :LOL: )
Poika kasvanut hienosti!!! Nyt oli tullut viikossa 200g painoa ja maaginen 3en kilon rajapyykki siis meni rikki :D Ja siitä riemastuneenä lähdettiin heti vaunulenkille B)
Pituutta ei terkka mitannut, mutta pipo oli 35,8cm ja kovasti kehui pojan heijasteita jne...
Sain kyllä niin paljon uutta tietoa itselleni liittyen vauvanhoitoon ja kehitykseen, että olen jokseenkin mykistynyt kaikesta tiedon määrästä. Ja ihmettelen miksi kukaan terkka ei vanhempien lasten kanssa ole muutamista asioista kertonut vai olenko sulkenut korvani kaikelta infolta... :ashamed:

tutteli kyselit refluksista.. Meidän tyttö oksenteli syntymästään lähtien kaiken pihalle ja minäkin kokeilin ensin pepidituttelit jne.. mutta kun nekään ei pysynyt sisällä niin otin asian puheeksi neuvolassa. Silloinen terkka oli niin surkea, että ei ottanut kuuleviin korviin koko asiaa ja päästiin hoitoon vasta 3kk nla-lääkärin jälkeen jossa tyttö oksenti lääkärin päälle siis oikein kunnolla. Lääkäri silloin tajusi, että ei ole kyse enää "pulauttelusta" vaan jostain muusta. Siitä parin viikon päästä päästiin sitten tutkimuksiin ja tauti todettiin. Helpotti reilun vuoden ikäisenä.

Ainiin misupai, mulla ei ainakaan ole tuo lantio tuosta enää "entisiin mittoihin" palautunut, mutta mullahan nyt onkin jo se 3 synnytystä takana. Ekan jälkeen vielä palauduin suhteellisen hyvin, mutta nyt on toivo menetetty ja koitan vaan nauttia tästä uudesta (leveämmästä) olotilasta. ;)

Kohta se on miehenkin isyysloma loppu :'( Apua, kuinka mä oikein pärjään täällä tän koko lapsikatraan kanssa :whistle: Eipä ainakaan tule "vapaa-ajan" ongelmia!

Mä olen kyllä lähestulkoon kaikki tahrat saanut lähtemään tuolla OMO- sensitive aineella.

Onkos täällä joukossa liinailijoita? Mä haluaisin hommata sellaisen, mutta en oikein tiedä mikä olisi hyvä. Onko ehdotuksia? Tuollaista hug-a-bubia olen katsellut mutta käytännön kokemuksia kaipailen.

Mutta nyt muihin hommiin, kun noi lapset vielä ehkä hetkisen nukkuu :wave:

kleopatra
 
Kiitos kaikille kommenteista siihen "kohtausmietintääni". Ihanaa kun olette olemassa! Asioihin saa jotain tolkkua, kun voi jonkun kanssa niitä pohtia. Taitaa olla siis aivan normaalia tuo silmien muljahtelu yms. Neuvolassakin tänään terveydenhoitaja sattui näkemään hiukan sitä pyörimistä ja totesi sen ainakin ihan normaaliksi. Muutenkin kehui poikaa. Ottaa kuulemma hyvin katsekontaktia, on jäntevä ja rauhallinen. Itse kyllä olen vielä toista mieltä siitä kontaktista, mutta vertailukohtana mulla onkin meidän täysaikaiset, nopeasti kehittyneet sisarukset ja taas toisessa päässä esikoinen, joka olisi ollut vaikeasti vammainen. Mutta yritän nyt antaa toisen kehittyä omaan tahtiinsa ja välttää sitä vertailua.

Ja tosiaan rakas on poika kaikkine mahdollisine valuvikoineenkin!

Kiitos vielä kerran teille! Olitte suureksi avuksi!

Oonaliina + "elmeri" 5 vko
 
Kakkatahragallupia: Mie laitan niihin nestemäistä Fairya, siis astianpesuainetta ja sit Omolla pesen koneessa. Samaa ideaa käytän kaikkiin tahroihin ulkoiluvaatteissa tms. jos esimerkiksi rasvaa paidassa jne. Yleensä toimii.

Hulluilla päivillä
oltiin tänään, kun mies vapaalla. Löytönä miehelle paitoja ja housut, mulle ei mitään, neidille sukkikset ja pipo. Olihan siellä lapsille kaikkea, mutta koot 74 eteenpäin ja bodyt niitä veneaukko-mallisia, tippuu meidän neidiltä. Jesper Juniorin puolihintapäiviltä ostin viikonloppuna kesäbodyn ja housut. Itelleni kävin Piruetista juoksutrikoot, jos saisi senkin aloittaa joskus (haaveena 4 cm kapeampi lantio, pepussa ylimäärästä, että eiköhän se siitä...)

Nyt päiväkahville miehen kans, sit vois köllötellä sängyllä ja lukea, kun neiti on unilla. Hulluilla päivilläkin vaan veti sikeitä, kun mentiin aamu-unien aikaan. Syötettiin ja vaihdettiin kuiviin siellä ja reissu sujui hyvin.

Misupai palaa myöhemmin asiaan.
 
Lantioon mun piti vielä vastata, täti oli jostain lukenut että kuuden vuoden jälkeen seuraava raskaus on kuin eka. Mulla ainakin häpyliitos aukesi edestä niin että siinä on edelleen kuin lyijykynän kokounen "sola" ja amme tuntuu ahtaalta. Odottelen muutosta...

BiaBia
 
Profiilissa kuva pojasta vähän alle 2viikkoisena :heart:


Galluppeihin:


Äippäpakkauksen vaatteita ei olla pidetty yhtään, aika harva tuote sieltä on käytössä vielä. Harsot tietty mutta eipä paljon muuta. Vauvalle on kovasti oikeankokoisia vaatteita joten ei tarvi pukea toista liian isoihin =)

Vaippa vaihdetaan myös öisin, Leevi ei virkisty siitä niin paljon etteikö rauhottuisi nukkumaan. Kerran yössä (tosin nyt ei oo muutamana yönä niinkään) haluaa seurustella ja silloin me kummatkin ollaan hänen kanssaan hereillä se puoli tuntia tai tunti kunnes syötän ja kaikki nukahtavat sen aikana. Vauva kuitenkin on jo siinä vaiheessa nukkunut ties kuin kauan joten en yhtään ihmettele jos ei uni maistu. Väkisin ei uni tule enkä näe tarpeelliseksi "nukuttaa" tämänikäistä kun siihen menee sitten sama aika kuin seurusteluunkin. Vauvahan ei nuku jos häntä ei väsytä :LOL: me ajatellaan myös niin,että kun lomalla ollaan vauvan takia niin hänen rytmissään mennään. En myöskään usko että 2viikkoinen oppii minkäännäköistä muuta rytmiä kuin omansa ja sen mukaan tosiaan me eletään.

Tällä hetkellä hänen "rytminsä" näyttää olevan jotain sen tyylistä,että aamulla heräillään koko perhe noin yhdentoista maissa lopullisesti.Vauva syö ja nukkuu sen jälkeen koko päivän muutamalla seurustelukerralla ja syö ehkä parin-kolmen tunnin välein.

öisin herätään suurinpiirtein kaksi kertaa n.3 kieppeillä ja 6-7 välillä. Siinä välissä heräilen yksin useammin kun vauva nukkuu meidän kanssa sängyssä ja ähisee ja röhköpossuilee ja potkii mua :LOL: Sitten vaan yritän mennä vähän kauemmas ja nukahdan uudestaan. Pinnasängyssään vauva on nukkunut vain yhden yön kun mies tuli varpajaisistaan eikä vauva tietenkään silloin nuku meidän kanssa kun ei molemmat olla ihan selvinpäin ja "normaali"tilassa (eli ei kankkusta..). Helpommaksi koen sen että hän nukkuu vieressäni niin hän nukahtaa paremmin eikä heräile kunnolla tarkastaessaan ollaanko lähellä.

Päivisin kun hän nukkuu niin hämmästyttävän usein hän herää siihen jos jää huoneeseen yksin. Ihme vaisto kun noin pieni käsittää ettei ole ketään turvana o_O tosin biologia on hoitanut raskauden ja muutkin tähän liittyvät asiat niin hienosti niin miksipä ei tuota. Onhan se puolustuskyvyttömälle vauvalle ollut aika elintärkeää ettei hän yksin jää. Joten vauva nukkuu päiväunensakin yleensä olohuoneessa sohvalla,rintarepussa,sen sylissä kumpi meistä istuu koneella.. Musiikkia kuuntelemme ihan samalla volumella kuin ennen vauvaa ja juttelemme, tiskikone pyörii,olohuone tulvii auringonvaloa jne eikä vauva herää näihin ääniin tai valoon ollenkaan. En tiedä sitten onko tosiaan niin tottunut jo mahassa vai mikä, mutta hyvä näin. Mutta tosiaan yksin ei nuku ollenkaan näin hyvin. Yhteensä nukkuu siis päivässä ehkä jotain 18-19h.

En myöskään usko että vauvan kehitys jotenkin häiriintyy jos hänen viesteihinsä vastataan hänen vaatimallaan tavallaan. Että vauva voisi (niinkuin joku sanoi hyvin) tottua "liian hyvään palveluun" :LOL: hänhän on vauva.. Aivankuin hän muistaisi edes meidän kasvoja enää viikon päästä jos ei näkisi meitä, puhumattakaan siitä että hän oppisi nyt että vielä teini-iässäkin jos hän vain jotain tahtoo niin äiti ja isä juoksee salamana :D

Lattialla ei olla pidetty yhtään, meillä on koira joka vähentää mahdollisuuksia ja kaiken lisäksi sillä on karvanlähtöaika eli imuroinnista huolimatta karvakasat näyttää valtaavan koko kämpän :D Mahallaan vauva on meidän mahojen päällä kun esim. luen ja selälteen saa jumppailla sängyssä kun ollaan vieressä.

Mä olisin kans kiinnostunut tosta lantionpalautumisesta.. Kävin ostamassa farkut ja Vero Modan SUURIMMAT farkut olivat juuri sopivat :eek: :whistle: Siis enhän mä herranjumala nyt NIIN iso ole! Vai en.. Farkut puhukoot puolestaan mutta kyllä ihmettelin kovasti että olisin muka jotain erikoissuurta kokoa mitä ei normikaupoista löydy :LOL: :LOL: En nyt väitä hoikkakaan olevani mutta.. :D

Vauvantahtisesti täällä siis syödään ja nukutaan, ja nyt kuuluukin nälkä-äännähdyksiä joten sinne!

Jatkan myöhemmin :)

Oikukas + Leevi 16 vuorokautta
 
Niin BiaBialle noista kestovaipoista. Mun mielestä se äitiyspakkauksen vaippa on surkea, huonoimuinen ja huono pysymään paikallaan kun siinä ei ole tarroja. Harsoja ja villahousuja ollaan käytetty nyt kun tyttö on niin pieni, mutta on jo viikossa kasvanut mun mielestä sen verran, että valmiimmatkin vaipat käy. Niistä ehdottomasti bambuiset (vaikka kuivuvatkin hitaasti), tosin meidän Bamboozleihin olen itse ommellut lisäksi tarrat kun niillä saa mukavammin vaipat kiinni. Ja villavaippahousut toimii, meillä on kahdet hahtuvaiset ja yhdet Ruskovillan. Eniten olen kuitenkin tykästynyt Popolinin AIO-vaippoihin, ne on yhtä helpot kuin kertakäyttöiset.

Yöpuuhat näyttää olevan meillä melko samat kuin monilla muillakin, yöllä herätään syömään kahden-kolmen ja kuuden-seitsemän aikaan. Olen vaihtanut sitten vaipankin samalla jos on haissut kovin pahasti, kun tyttö ei siitä kovin paljon piristy, eikä vain mun mielestä ole kiva ajatus että vauva saisi olla kovin monta tuntia kakkavaipoissa. Yllättävän hyvin on saatu tähän asti nukuttua. Pelkäsin etukäteen, miten öistä selviää, mutta hyvin on vielä mennyt!

Nyt taas käy kutsu joten...

 
mama-L Suomalaislasten pitää syödä d-vitamiinilisää ympäri vuoden 3-vuotiaiksi saakka. Tai näin suositus on, mutta olen kuullut että siihen kahteen ikävuoteen asti sen muistaa ja jaksaa antaa päivittäin, mutta kolmantena vuonna alkaa jo unohtumaan... ;) meillä on se kolmas vuosi nyt pyörähtänyt käyntiin, ja on me se toistaiseksi muistettu, mutta saas nähä ku aikaa kuluu... ;)

funny Ei, et ole uusavuton!! :) Yhtä tiukassa se aika on varmasti muillakin, minäkin siirrän yleensä jonkin toisen asian hoitamista, istahtaakseni koneelle. Nytkin odottaisi muutama kattila tiskaamistaan tuolla keittiössä... :/ Tai sitten jos esikon kanssa menee hermot (on alkanut nyt tekemään pikkujäynää aina kun olen vauvan kanssa... :kieh: ) niin istutan hänet katsomaan yhden Puuha Peten ja tulen itse koneelle rauhoittumaan. Ei ehkä ammattikasvattajien mielestä fiksuin mahdollinen tapa, mutta toimii tässä huushollissa, ja sehän se on pääasia! =)

Meillä ei ole vielä tullut yhtään maitokakkatahraa, enkä muista ollenkaan että millä irrottelin ne esikoisen aikaan!! Eikä kun hei, nyt alkoi välkkymään! Pesin ne aina heti, siis en koneessa, vaan hanan alla ihan vedellä lotrasin niin kauan, että kaikki väri oli kadonnut. Mutta muistelen että meillä aika harvoin tuli vaatteeseen asti kakat, "niskapaskojakin" nähtiin niin harvoin, ja housunlahkeestakaan ei kyllä kovin usein tullut.

kleopatra, täällä liinailija!! En tiedä liinani merkkiä, mutta trikoota se on ja miehen "metri-askelilla" mitattuna n. 8 metriä pitkä. Tykkään siitä hurjasti, tänään kun ekaa kertaa sain vauvan siihen oikein hyvään asentoon, siis hyvään sekä minulle että vauvalle, ja ihastuin siis kapineeseen ikihyviksi!! Tosi kevyt olo oli itellä sen kanssa olla, ja tyttö nukahti aamu-unilleen siihen =) :heart:

Yöpuuhat Meillä tyttö syö ekan kerran siinä 1 maissa, sit toisen kerran 3-4 maissa, ja seuraava on 6-7 maissa, ja riippuen siitä onko esikoinen herännyt, vauva jatkaa vielä uniaan, taikka sitten meidän kaikkien päivä alkaa siitä. Siis kun jos esikko on hereillä, niin ääntä ja tohinaa on jo sen verran, ettei vauva malta enää jatkaa yöunia vaan jää kuulostelemaan mitä ympärillä tapahtuu, valvoo meidän kanssa n. tunnin, ja sitten esim. liinassa tirpasee vielä pienet yöunien jatkounet. Mutta jos esikoinen nukkuu ja on rauhallista, niin vauva sippaa kyllä jatkamaan yöuniaan vielä n. tunniksi, ennenkuin herää lopustavasti uuteen päivään. Vaihtelee siis taaperosta riippuen tämä asiaintila meillä! ;)
Kakkaa ei ole ollut yövaipoissa nyt enää pitkään aikaan, joten sitä meillä ei tarvitse yöllä tehdä.

Tänään oli mukava päivä, tuo onnistunut liinakokemus, sekä mukava koko porukan ulkoilu illansuussa olivat ihanaa plussaa! =) Vauvakin jaksoi illalla seurustella hyvät pätkät, ja puuhailla lattialla, ja sain monta ihanaa kuvaa, voisin huomenna jos ehdin, ni laittaa vähän näytille jotain! =)

Listan päivitin, katsokaahan uusimmat mukaantulijat, että tietonne ovat oikein. Joiltain jäi jotain tietoja puuttumaan, pipon mittaa tms, eli niitä voi ilmoitella jos haluaa, tai vaihtoehtoisesti sen kohdan voi jättää kokonaan pois.
Samoin muutkin vielä, että jos haluatte omalle kohdallenne listaan jonkin nimen tai lempinimen vauvalle, niin ilmoitelkaa, ni vaihdan sen tyttö/poika -sanan tilalle.

G: Millä nimellä isää perheessänne kutsutaan? Isä, iskä, isi..?
Meillä minä sanon 'iskä', että meepä iskälle, kysy iskältä, ja poika itse sanoo isi. Vauva ei tietysti sano vielä mitään! ;)

No mutta, nyt jos painelisi siivoamaan tuon keittiön, ja sitten sänkyyn lukemaan tuoretta Meidän perhe -lehteä, tuli tänään postissa.
Hyviä öitä maalisvauvat ja äiskät!

 
Ippu kiitokset hienosta pinosta. Meillä siis tyttönen syntyi rv 38+2...ja pipon mitta 35cm.

Eilen oltiin neuvolassa ja tyttönen alkanut vihdoin nostatella painoaan. Vieläkään ei olla ihan syntymäpainossa...uupuu sellaset reilut 100g. Maitoa tulee runsaasti mutta ongelmana on juuri tuo, mistä joku mainitsi, ettei vauveli oikein jaksa imutella. Viimekin yönä otti muutaman huikan, että maito oikein kuhahti rintoihin ja sitten juoksi pitkin lakanoita, kun vauveli nukahti. Me ollaan edelleen syötetty osittain pullosta mun omaa maitoa, niin tiedän sitten varmasti että syöpi.

Mulle tehtiin eilen neuvolassa sellanen babyblues testi...ja yllätys yllätys...ei siis oikeesti mikään ylläri, mutta olen just sillä rajalla, että tarviinko apua. Mulla ei oo aiempien vauveleiden kanssa ollut mitään tällaisia tuntemuksia...mutta kun edelleenkin kaikki ajatukset pyörii mun pikkuisessa päässä ja oikeesti ketuttaa tosi paljon. Mä en oo vielä ihan valmis tänne kertoilemaan mitä kaikkea siinä synnytyksessä tapahtui...mutta sen voin sanoa, että alku sujui ihan ok...mutta ponnistusvaiheessa ja sen jälkeen...vauvan tilanne ja mun jälkihoito kaikki menivät aivan ala-arvoiseen tyyliin. Mä sanoin mun miehelle, että olisin saanut kotonakin parempaa hoitoa...että seuraavan kerran kait synnytän kotona (hehheh). Yksi ihan tyhmä juttu varmaan muiden mielestä...mutta mulle oikein härkäläisen suuri...on että meidän neitosen paino on merkitty kaikkiin papereihin päin honkia. Siellä on syntymäpainoks laitettu 4,4kg...ja meillä on valokuva, jossa paino on 4,2kg...ja sitten siinä on vielä peitto mukana. Joka päivä joku kyselee multa, että minkä kokoinen vauva teille syntyi. Ette arvaa, että mua ketuttaa vastata, että 51cm ja noin 4kg!!! Ja kun meillä on vielä se valokuvakin, niin ei luulis olevan liian suuri ponnistus henkilökunnalle kävellä siihen synnytyssaliin ja mitata sen peiton paino...niin voisin sitten saada ihan oikean grammamäärän...mulle kun on niin iso juttu. Aatelkaahan sitäkin, että meidän neiti on saanut kaikki lääkeannokset tuon 4,4kg mukaan...se on kuitenkin prosentuaalisesti sama, jos aikuisen paino heittäis kymmeniä kiloja. Ihmettelivät sitten teholla kun seuraavana päivänä vauvan paino oli jotain 600g vähemmän kuin syntymäpaino. Että pistelee vihaksi. Välillä suututtaa...välillä itkettää ja tunteet tosiaan menevät laidasta laitaan. Niin ja tää paino oli vaan yks niistä kaikista asioista joka meni pieleen. Synnytyslääkäri sanoi mulle, kun kävin sen kanssa ne kaikki asiat läpi, että mun pitää ehdottomasti tehdä valitus potilasasiamiehelle...että siinä on tapahtunut hoitovirheitä hoitovirheiden perään...kun vaan sais jostain voimia.

G: Meillä isiä kutsutaan nimellä pappa...mies puhuu äidinkielenään ruotsia...ja lapset saavat jo kotona kärsiä "pakkoruotsista". Pitää tähän loppuun kertoa vielä yks hauska juttu. Kun tavattiin...niin telkkarissa pyöri Huvudstadsbladetin mainos...ota riski ja rakastu suomenruotsalaiseen...otin riskin ja se on kyllä kannattanut ;)

Mamma Muu+Ruusunen
 
Laitan tännekin et
Tyttö tuli 27.3.08 klo 00.38 rv 40+1
3830g ja 52cm ja py 36.5cm

Synnytys oli ok,nopea 5t,3t salissa.
Nyt ollaan pari päivää oltu kotona ja aika mukavasti menee.

Tämä näin pikaisesti,tuntuu ettei ehdi mitään asiaa tekeen,silti ei tuu mistään valmista :)
Vointeja kaikille!

M
 
Pikaisesti Tuttelille: Imetä kaksi syöttökertaa samasta rinnasta! Silloin vauva tyhjentää tisun kunnolla tyhjäksi ja samoin maidontuotanto tasaantuu. Tällaisen vinkin sain itsekin aikoinaan imetystukilinjalta. Kannattaa tutustua muidenkin www.imetys.fi sivuston antiin, hyviä vinkkejä!
Liinailua meilläkin harrastetaan ja hug:in käyttäjä olen, sopii molemmat tytöt yhdessä "kyytiin". Nyt kokkaamaan!

Korven tyttö ja tytöt
 
G: Meillä mie kutsun miestä isiksi tai iskäksi. Mies juttelee itsestään isinä yleensä.

Meillä ei liinailla, koska koen sen itselleni vieraaksi. Olen kerran kaverin vauvaa kokeillut kantaa, mutta ei ollut mun juttu. Mies kävi tänään ostamassa Baby Björnin Activen, joten kokeillaan, mitä siitä tulee. Ajateltiin, että se tulis helpommin molempien käyttöön. Nuo miehet kun ei kovin innoissaan taida liinoista olla.

Mulla ihan mielettömän kipee alaselkä, ei oo ikinä ollut selkäkipuja. Mistä lie johtuu, liekö liikaa urheillut... Oon tehnyt selkiä yhtenä iltana, tiistaina, mutta ei ne edellisviikollakaan kipeiksi tullut nuo lihakset. Taidan olla laiska ja mennä sängylle lukemaan. Neiti meni just unille ulos ja itsekin vois pienet torkut ottaa.

Nyt kun kevät tulee kohisten ja lehdet pursuaa vauvojen haalareita, aiotteko ostaa vauvalle kevät/syksy eli välikausihaalarin? Mie oisin ostanut Hulluilta päiviltä, mut ei ollut kokoja. Meillä on äp-vanuhaalari, plyyshivanuhaalari ja kaks fleecehaalaria. Mut jotenkin aattelen, että nuo vanut on liian kuumia kesän viileillä ja fleecet menee autossa matkustaessa. Esikoisen kanssa sitä on ihan pihalla välillä, kun tekis mieli ostaa joku ihanuus... sitä vois pitää sit syksyllä ennen talvikautta, kun ostais 68cm.

Nyt sinne sängyn syliin, käy selkään ilkeästi tämä istuminen. Notkoselkä lisäksi, tekee kivaa!!! Missäs muuten LauraN ja Vaemo luuraa???

Misupai ja prinsessa
 
Kerkiinpäs minäkin vihdoinkin korkkaamaan tämän uuden pinon! Kiitos Ipulle pinosta! :flower:
En kerinnyt muutamaan päivään kun käydä vaan pikaseen lukemassa jutut, mutta nyt vihdoinkin aikaa jotain myös kirjoittaa vaikkakin poika tissillä onkin. :LOL:
Mies lähti eilen töihin, joten pari päivää ollaan nyt oltu kolmistaan. ihan kivasti on mennyt vaikka tyttö ei enää päikkäreitä nuku. Onneks oon itse tosi huono nukkumaan päikkäreitä, niin ei harmita kauheesti.

Sitten neuvola kuulumisia:

paino: 4865 g (viimeksi 4335g)
pituus: 57,5 cm (54,5cm)
pää: 39 cm (36,7)

Joten hyvin oli kasvanut kahdessa viikossa. Refleksit oli kunnossa. Poika ollut viikon verran räkäinen, neuvolassa oli kätilöopiskelija joka kuunteli mutta onneksi ei rohissut keuhkoissa vaan ainoastaan ylähengitystiessä!! Toivottavasti toi limaisuus/räkäisyys loppuis piakkoin, kun tuntuu että pulauttelee sen takia enemmän!!

Vaipanvaihtog: Yöllä en vaihda vaippaa, ellei kakkaa tai kakka haise! Heräilee syömään 2-4 kertaa yössä ja aamuyöt viihtyy tiiviisti tissillä. Saattaa siis 1 1/2- 2 tuntiakin viihtyä tissillä "nukkumassa"!! Onko muilla samaa? Meillä kun poju ei tutia taho huolia, vaan äiti toimii tutina!

Oon pidellyt poikaa viltillä lattialla, mutta ei oikein tahdo viellä viihtyä syli ois paras paikka tissin jälkeen!! Mahallaan ollessaa nostaa jo hienosti päätään ja jaksaa pitää pitkät pätkät ylhäällä! Sylissäkin pitää reippaasti päätään koholla. Tosi jäntevä tyyppi siis!!

Isää Meillä kutsutaan isi tai iskä!! Tyttö taitaa sanoa iskäksi!!

Nyt täytyy lähtee vaipan vaihtoon, kun pojalta tuli rojut vaippaan!!

Muumi82 ja poika neljä viikkoa!!
 
musta on hassua kun sanotaan että "äiti toimii tuttina" (tuli siis tosta muumin tekstistä mieleen mutta tää ei oo hälle osoitettu vaan useinhan sitä kuulee sanottavan näin) kun siis tosiasiassahan "tutti toimii äitinä" niille ketkä tuttia syö :whistle:
 
Pojulle tuli silmätulehus, tänä aamuna huomasin että toinen silmä rähmii.
Koitin puhistella sitä mutta ei auttanut, paheni vaan se rähminen ja se on semmosta vihertävää. Käytiin vaunuilemassa tuossa päivällä niin samalla ampastiin neuvolaan kun meni se soittoaika ohi. Se meidän neuvolantäti oli siellä paikalla ja vapaana ja otti meidät sisään. Katsoi silmän ja antoi reseptin silmätippoihin. Kävin ne tuossa vähän aikaa sitten hakemassa ja laitoin ensimmäisen tipan silmään. Niitä pitää laittaa 2 kertaa päivässä viikon ajan, ja jos ei ohi mene nii ottaa yhteyttä neuvolaan.
Jospa se nuilla parantuu, ilkee ku nuin pienellä tuommonen! :(

Minä sanon miestä isiks, aina höpöttelen pojalle isistä. Sen näkee sitten kunhan poju kasvaa et miten ite kuhtuu =)

Pari kertaa vaihetaan vaippa yöllä, aina kun pikkunen herää syömään. Kova ukkeli on pissimään, saapi vähä väliä lakanat pinnasänkyyn vaihtaa :D

Seksiä ei olla vielä kokeiltu, ukko ois kyllä halukas, mutta mulla on joku kynnys että en uskalla vielä..jotenkin tuntuu kun paikat repes yms että en vaan uskalla :/
Välillä kyllä mieli tekee mutta sitten menee pupu pöksyyn. Mutta jospa se mennee joku kaunis päivä ohi :D 3 viikon päästä on jälkitarkastus, jospa sitä sen jälkeen sitten.

Ukko menee maanantaina takas töihin, kylläpä on 3 viikkoo menny noppeesti, hujahtanu oikein!

Pojun kanssa ollaan tehty vaunulenkkejä, ihania ilmoja nyt ollu! =)
Ja toinen tykkää vaunuissa nukkua, tänäänki käytiin pari tuntia käpöttelemässä.

Kohta tullee ukon serkku perheineen pikkusta kahtomaan, pittää viel vähä raikota paikkoja ennen sitä.

Hyvät illan jatkot kaikille! :wave:

Heidi ja poju 2vko 6pv :heart:
 
Ei oo tullu kirjoteltua, kun päivät menee hirmusta kyytiä. Ei niin, että olis koko ajan kädet täynnä vauvanhoitohommia, kun kaveri on niin helppo, vaan kun on kaikkea muuta puuhaa. Yritän nukkua joka päivä päikkärit ja pitää myös kodin kunnossa.

Aivan mielettömiä säitä on joo ollut, piristää kyllä kummasti kun pääsee kunnon lenkeille. Loppuraskaudesta oli kamalaa, kun ison vatsan kanssa ei päässyt etenemään "tarpeeksi kovaa". Siis oon ollut joskun entisessä elämässä hyvinkin liikunnallinen ja joskus unohtuu, ettei ole enää se sama tyyppi :D .

Tiistaina oli neuvolassa kahden viikon painokontrolli ja syntymäpaino oli ylitetty jo sadalla grammalla. Oltiinkin sillon koko päivä liikenteessä, kävelyllä ja nähtiin muutamat kaveritkin. Tosi helposti sujuu imetykset ihan missä vaan tän tokan kanssa, kun ekan kanssa pähkäili totakin asiaa, että kehtaako vaikka kahvilassa syöttää.

Aattelin, että pian vois mennä leffaankin vaavin kanssa, en oo yhtään vielä kattonut miten niitä näytöksiä nykyään on. Oon vähän huono olemaan kaikki päivät kotona, joten kehitetään varmaan syksyllekin aktiviteettejä kuten vauvajumppa.

Kiitos Misupai huhuilusta, elossa siis ollaan!

Kuullaan taas, voikaa hyvin t. vaemo





:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oikukas:
musta on hassua kun sanotaan että "äiti toimii tuttina" kun siis tosiasiassahan "tutti toimii äitinä" niille ketkä tuttia syö :whistle:
En ole koskaan ajatellut tätä näinpäin!! Ja tottahan tämä on, koska tuttihan laitetaan vauvalle suuhun just kun parkuu ja on "jotain vailla", eikä itse ehditä vauvaa viihdyttämään/lohduttamaan/mitä-hän-sitten-haluaakin.
Hyvä pointti siis!! =)
Mutta siltikin se helpottaa elämää kummasti tämä äidinkorvike, eikä siitä varmasti kenenkään kannata huonoa omaatuntoa pitää jos tuttia vauvallaan käyttää. Varsinkin näin kun on jo aiempiakin lapsia, niin ei ole aikaa istua/maata tissi suussa niin paljon kuin vauvan imemisen tarve vaatisi, ja kun siihen on apuväline kehitetty, niin miksipä sitä ei käyttäisi =).

Sitten muihin aiheisiin...
Omalta kohdaltani päivän polttava aihe on masennus. Synnytyksen jälkeinen vai "ihan tavallinen" masennus, en tiedä, mutta olen epäillyt sitä jo jonkin aikaa, ja tänään tajusin että sitä tämä on. Laitoin sitten meiliä entuudestaan tutulle psykologille, ja odotan nyt hänen yhteydenottoaan... Sinänsä tämä ei ole mikään yllätys, koska olen sairastanut masennusta aiemminkin. Tuntuu vain kovin epätoivoiselta, että taasko... tämä on jo kolmas kerta kun se "puhkeaa", joten... :'(
Varmasti suurena osatekijänä on tuo keskosuus. Sitä kun olisi saattanut "säästyä" tältä, jos kaikki olisi mennyt niinkuin olin suurinpiirtein olettanut asioiden menevän, mutta kun tämä menikin näin kuin meni, kaikki ne epäonnistumisen ja pettymyksen tunteet, niin ei ehkä ole ihme, että fiilis on tässä jamassa kuin on.

Jeps, että tämmöiset tänne, ei niin pirteää tällä kertaa :(

Ippu :heart: Annika

 
Meidänkin neuvolakuulumiset. Leolla (3vk) on painoa jo 4366g eli hyvin kasvaa rintamaidolla. Kaikki oli ok, kyselin siitä "kuivasta" kakasta mut ei siihen tullut mitään uutta tietoa. Kuulema maito imeytyy niin hyvin että se vaikuttaa kakkaan tms. ja kun noin hyvin kasvaa niin ei syytä huoleen. Napa on nyt lähes parantunut ja iho siisti.

Heidi Meilläkin silmä vähän rähmii. Tai se on vuotanut syntymästä saakkaa, välillä siinä on kellertävää rähmää mut yleensä se on vaan vetinen, kuulema johtuu ahtaasta kyynelkanavasta ja sain ohjeet "hieroa" tai sillei painella silmän alta varovasti ja siitä nenän vierestä. Kumminkaan ei kuulema tarvii antibiottihoitoa kun ei vaikuta tulehtuneelta, muttatiedän miten kurjalle tuntuu kun toisella on tuollainenkin ikävä vaiva :/ Jospa se paranis pian :)

Ippu Kun sain esikoiseni niin "vajosin" jonkinlaiseen baby bluesiin ihan kunnolla. Tajusin vasta jälkeenpäin, että taisin olla masentunut. Pelkäsin jäädä yksin vauvan kanssa, joka-asia itketti ja tuntui alakuloiselle. Tuli niitä "matalapaine"kohtauksia mistä olen jutellut että on nytkin tullut, mutta ne oli eri mittakaavassa. Ensimmäisen kerran sillon mietin, että tarvitsisinkohan jonkin lääkityksen? mikä minua vaivaa? Aloin heti kaivata raskausaikaa ja isoa vatsaani, vauvaa sinne potkimaan. Tunsin jonkinlaista menetyksen tunnetta, vaikka olin onnellinen vauvasta ja hoidin häntä niin hyvin kuin osasin. Tuntui pahalle jos joku muu piti vauvaa sylissään, voisi melkein sanoa että omin hänet itselleni. Hoidin häntä kellon tarkkuudella ja mietin jatkuvasti että onko hänellä kaikki nyt hyvin. En osannut rentoutua yhtään, enkä laskenut vauvaa silmistäni hetkeksikään. Pelkäsin vauvan itkua, en oikein uskaltanut lähteä kauas kotoa sen takia että jos vauva alkaisi itkeä vaunuissa enkä pääsisi imettämään. Pelkäsin että jotain sattuu, mietin monesti että olisipa vauva vielä mahassani turvassa maailmalta.. Mutta se kaikki meni ohi, parissa tai muutamassa kuukaudessa. Tajusin myöhemmin tosiaan, että kyse oli varmaan jonkinlaisesta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Leon syntymän jälkeen minulla oli niitä "kurkkua kuristaa, itkettää, huolettaa"-oloja hetkittäin, mutta nyt nekin on väistyneet pois lähes kokonaan. Muistan kun kerroin niistä täällä ja juuri sinä lohdutit ja kannustit jakamaan ajatuksia täällä. Kiitos=) Voin nyt hyvin ja odotan innolla tulevaa. Halusin vaan kertoa tämän, vaikka en voi tarkalleen tietää mitä sinä käyt läpi juuri nyt. Keskosuus on sellainen asia josta minulla ei ole kokemusta,(paitsi erään sukulaiseni vauva syntyi aivan liian aikaisin, painoi vaan 600g, mutta on nyt terve melkein yksi vuotias.) voin vain kuvitella miten rankkaa se voi olla koko perheelle. Jos yhtään helpottaa niin kerro vaan tunteistasi ja ajatuksistasi, ainakin minä kuuntelen(luen). Ei aina tarvitse olla auringonpaistetta, välillä on sitä matalapainetta.. :hug:

enne
 
enne Niin se neuvolantäti sanoi että vauvoilla on ahtaat kyynelkanavat niin tulee herkästi nuita. Tuo silmä rähmi sen verran paljon että antoi sen reseptin tippoihin. Kyllä on ilkeen näkönen ku välillä näytti että muurautuu koko silmä umpeen :(
Eilen alotettiin ne tipat niin nyt on jo huomattavasti parempana tuo =)

Laitoin profiiliin uuden kuvan pojusta! =)

Kohta vaunuilemaan, ihana ilma taas! :wave:

Heidi ja poju tasan 3vkoa :heart:
 
Aurinkoista päivää täältäkin. Eka vaunulenkki tältä päivältä tehty, kun käytiin kaupassa. Nyt neiti vetelee sikeitä sängyssä, kun on niin pölyistä. Iltapäivällä mennään sitten taas ulos nukkumaan ja kävelylle. Itelläkin tuntuu, että on keuhkot ihan pölyssä, kun ulkona on.

Siivousta olen tänään tehnyt ja on se niin kiva, kun koti on kunnossa. Yritän miestä kouluttaa laittamaan omat tavaransa paikoilleen. Appiukko sanoikin, että aina se on levitellyt tavaroitaan ja sit joitain asioita tekee niin antaumuksella, ettei osaa lopettaa... Ikkunat on ihanan likaset, ajattelin ristiäisviikolla pesaista, kun mun vanhemmat tulee meille avuksi leipomaan yms.

Eilen avattiin pienelle pankkitili. Aiotaan laittaa sinne hänen lapsilisänsä kasvamaan pesämunaa. Se on sellainen korkeakorkoinen tili, johon saa vielä ekstrakorkoja, jos ei nostele hirmuisesti vuoden aikana. Toki sieltä tehdään hankintoja lasta varten, niitä pyöriä ja suksia yms. jos siltä tuntuu.

Nyt taidan mennä ottamaan unet, koska en oikein osaa nukkua tytön nukkuessa ulkona. Pelkään, että joku ryöstää tms. vaikka on hälyttimet ja nukun metrin päässä ikkunan takana. Mut tuonne pihalle voi vaikka eksyä joku hörhö...

Misupai ja neiti huomenna 6 vkoa - rähmää silmässä myös täällä (on aina muutaman päivän ja sit häviää, hoidetaan vanulappupesuilla)
 
Misupain tekstistä tuli mieleen gallup: Miten käytätte lapsilisät?
Meillä ne menee ihan käyttöön, ostetaan niillä lasten vaipat ja vaatteet ja mitä nyt kulloinkin tarvii. On ajateltu, että sitten kun ei tarvi enää vaippoja ostaa, eli kun oppii kuivaksi, ni sit se vaippoja vastaava summa aletaan tallettamaan säästötilille, esimerkiksi tulevaisuuden ajokorttihankintoja tms. varten. Ihana ois säästää lapsilisät kokonaan tuolleen kuten Misupai jo kertoikin heidän tekevän, mutta valitettavasti siihen ei ole mahdollisuutta, ainakaan niin kauan kun minäkin kotona oon... :(

Kiitos enne!! :flower: Yritän saada tunteita tänne purettua, se auttaisi kyllä kun ne saisi sanoiksi puettua, mutta yllättäen minusta tuntuukin, etten oikein osaa... pahalta tuntuu ja vähän kuin tervassa juoksisi, tumma pilvi pään päällä... tuntuu kuin eläisin sumussa.. pääni ei pysy arjen perässä.. tapahtumat etenee ja minä seuraan niistä jostain kauempaa... jotain tällaista :(

Olisikos teillä ideoita miehen 30-v lahjaksi? Mies täyttää toukokuussa tasakymmeniä ja tahtoisin kovasti ostaa jotain specialimpaa, mutta en keksi että mitä se voisi olla!! Yleensä ostan esim. vaatetta tai elokuvan, mutta nyt pitäisi jotain vähän hohdokkaampaa. Ideoita?

Tyttö nukkuu päikkäreitään taas jo neljättä tuntia, hyvin unet maittaa! Kakkaakin tänään taas nähtiin, kun eilen annettiin Levolacia. Tjaa mutta siksiköhän tuo niin levollisesti nukkuukin, kun ei kakka paina suolessa? :)
Joko enne muuten pääsit Levolacia testaamaan, onko helpottanut?

tuttelia mulla pitää ihan kiittää, kun muistutit minua etu- ja takamaidoista!! Tyttö nukkui toissa yönä 5 tunnin pätkän, kun iltatissittelyt hoidin vain toisesta tissistä, enkä tissiä vaihdellen niinkuin aiempina iltoina olin tehnyt. Tyttö siis sai sitä tanakampaa takamaitoakin, ja nukkui sen avulla ihanan pitkät pätkät! Eli kiitos tutteli!! :flower:

Ippu :heart: Annika 8 vkoa
 

Yhteistyössä