~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

Sunnuntaita vauvat ja äidit! Ilma on harmaa kuin syksyllä, mutta tätähän se kevät aluksi on. Kohta voisi lähteä lenkille, kun neiti menee unille. Ja kesärenkaatkin voisi vaihtaa, kun motareiden nopeudet on nostettu 120:een ja ei täällä enää liukasta oo.

Relatipat: Meillä ei oo suositeltu mitään sellaista. Mie oon koko odotusajan syönyt Gefilusta kapseleissa ja esim. jugurttina. Jatkan edelleen ja syön niitä aina muullonkin, jos töissä esimerkiksi oksutautia tms.

Oon pessyt tänään jo kolme koneellista pyykkiä niin ei tartte heti alkuviikosta olla pyörittämässä. Meillä pyykkituvassa on parhaiten tilaa viikonloppuna, kun eläkeläiset pesee viikolla. Joskus se ärsyttää, kun on läjä vauvan harsoja ja pyllypyyhkeitä menossa kuivumaan ja sit ei mahdu. En tykkää kuivattaa sisällä muuta kuin pikkupyykit.

Kaunis nimi Riksun tytöllä! Se Luna tekee nimestä vähän erikoisemman, ei varmasti ole joka luokalla koulussa, mikä on kiva juttu. Mua opettajana ärsyttää, kun oppilaat on samannimisiä. Mun edellisessä luokassa oli 2 Neaa, Ninaa, Nooraa... Ja sit aina pitää käyttää lempparinimiä tai sukunimen kirjainta!!!

Misupai ja Siiri

 
Hep! :wave:
Kirjoittelin eilen lenkin jälkeen pitkät pätkät tekstiä, mutta en saanut tilaisuutta kirjoittaa sitä loppuun kun tämä hillitön härdelli keskeytti minut jälleen kerran, ja kun illan lopuksi pääsin taas koneelle, olin jo niin väsynyt, että tinttasin vain ruksista koko netin kiinni ja sammutin koneen ja painelin unten maille! En ymmärrä miten minä näin väsynyt olenkin.. oletteko muut, kahden tai useamman lapsen äidit erityisen väsyneitä? Vai mahtaako kyseessä olla tämä minun babyblues joka tekee olon entistä nuutuneemmaksi..?

pikkuvaemo kyseli vinkkejä miten saada vauva syömään tuttia. Meillä on vieläkin vähän opettelussa, mutta jonkin verran tyttö nyt sitä jo imee, ja tähän on päästy sillä, että oon vaan kitinöihin sitä aina ehdottanut (vaihtelevalla menestyksellä ), ja silloin, kun kitisee taatusti nälkäänsä, niin oon antanut aluksi hetkeksi tutin, vaikkapa vaipanvaihdon ajaksi, tissiä odotellessa. Nälkäänsä kun kitkuaa, niin vauvahan haluaa ja hamuaa sinne suuhunsa jotain, ja kun se tissi ei vaikkapa sen kesken olevan vaipanvaihdon takia voi vielä sinne suuhun tulla, niin siinä kohtaa on hyvä sauma totutella moiseen kumimollukkaan suussa! ;)

Mitä teette kun tenava köllii? Ööh, köllii..? Meillä ei juuri köllitä vielä, ne hereillä olo hetket menee aika lailla siihen syömiseen, vaipanvaihtamiseen, ja loppuaika siihen että ollaan ihan ihmeissään, että hei, nyt tämä on hereillä!! Ei oikein raski mitään tehdä, ja toisaalta tyttö ei niin hyvin itekseen viihdy, ettäkö siinä saisi mitään tehtyäkään. Ja vielä kolmanneksi, ni tuon vauhtitaaperon kanssa ei voi vain jättää vauvaa köllimään olohuoneen lattialle ja käydä itse vaikka laittaa pyykkikone pyörimään :( . On tämä sinänsä ihan hullun erilaista verrattuna esikoisen vauva-aikaan. Tänään oikein nautin kun sain aikas rauhassa jutustella Annikan kanssa sohvalla vajaan puoli tuntia, ilman että kukaan häiritsi, ilman että tyttö kitisi. Katseltiin vain toisiamme ja minä lauleskelin ja jutustelin. Ihana, harvinainen hetki! :heart:

Ihana ois tuo angelin ehdottomana 30-vuotislahja, mutta vähän liian kallis. Ehkä joku vajaa 100 euroa mulla on siihen varaa sijoittaa, ja mietin rannekellon sekä zipon välillä.. mies kun tupakoi, niin zippo vois olla jees. Sillä on joskus ollu moinen, mutta nuorena huimana vaan hävittänyt sen, joten josko tuo nyt jo pysyis tallessa sitten.. =) Rannekello ois kans hieno, mutta miehellä ei oo ollu semmosta enää moneen vuoteen; osaiskohan se sitä enää käyttääkään.. Adidaksen superstarat ois kans mageat ja tiedän että mies tykkäis, mutta ne on aina vähä että pitäis melkein saada sovittaa. Siis vaikka kengänkoon tiedänkin, niin. Mietitään siis vielä! Onneksi on jo kumminki ideoita, hetki sitten oli vielä pää ihan tyhjä!!

riksu, onnea Amandalle ihanasta nimestä! Luna on tosi kaunis myös, ja Maria perinteinen. Tosi kiva yhdistelmä! :flower:
Saanko kysyä paljonko painat, kun kerta jälkitarkastuksessa "käskettiin" lihoa? Mietin kun itse tunnen oloni tosi kuikeloksi, ja oon yrittäny syödä puputtaa ku pieni eläin, että kertyisi vähän vararavintoa lämmikkeeksi.. toisaalta painoindeksi on 21, joten ihan normaalipainoinen pitäisi sen mukaan olla. Tunnen itteni vaan kauhean laihaksi, ja muutkin sanoo niin. Oisko se sit se puuttuva maha kun tekee..?

Korven tyttö, tuli mieleen tuosta kun sanoit että tuntui hassulta astua taas keskolan ovista sisään.. oispa kiva käydä siellä vielä. Tavallaan nyt "selväjärkisempänä" ja ei enää huolesta soikeana käydä kattomassa, että mihin sitä oikein kulki, missä tyttö oikein oli. Ja nähdä tietty niitä hoitajia sieltä, ainakin parin kanssa kävi niin kemiat yhteen että jäi melkein ikävä!! =)

Relatipat Ei meillekään oo neuvola noista mitään sanonut, mutta kuten Misupai, niin myös minä olen syönyt Gefilus-kapseleita lähes koko raskausajan, ja syön edelleen, osaksi myös oksutaudin pelossa, mutta myös siksi, että maitohappobakteereista sanotaan just tuota että voi ehkäistä allergioita. Huuhaata tai ei, ni ei siitä haittakaan liene! =) Ja onpahan ainakin oma vastustuskyky parempana jos ei muuta.

Misupai esitti toiveen, että niistä omista tunteista kerrottaisiin, jotta voisi tarvittaessa tunnistaa piirteitä myös itsessään. Minä en osannut pitämääni blogiinkaan muotoilla ajatuksia itse, vaan lainasin Vicky Iovinen sanoja babybluesista, kirjasta Tyttökavereiden opas vauvavuoteen. Tässä siis pätkiä sieltä, mutta voisivat olla yhtälailla minun itseni kirjoittamia:
". että meistä tuntuu kuin eläisimme tyhjiössä ja muu maailma jatkaisi elämäänsä ilman meitä; että mieluummin nukkuisimme kuin juttelisimme kenenkään kanssa; että itkemme monta kertaa päivässä; että inhoamme sitä, että vauva vie kaikki voimamme."
Juuri tältä minustakin tuntuu! On vain tämä meidän perheen kupla, jossa ongelmat on, ja muu maailma jatkaa elämäänsä onnellisena, huolta vailla. Minä todentotta ajoittain mieluummin nukkuisin, kuin juttelisin kenenkään kanssa. Minä itken toisinaan monta kertaa päivässä. Ja minä ennenkaikkea inhoan sitä, että vauva ja taapero vievät kaikki voimani!

".yksi silmiinpistävimmistä piirteistä on äärimmäinen optimismin puute. Jotkut äidit eivät kerta kaikkiaan pysty kuvittelemaan, että joskus tulisi aika, jolloin he eivät olisi väsyneitä, surullisia tai hermostuneita ja unohtelisi asioita."
No hei, voinko oikeasti koskaan enää olla oma itseni?! :ashamed:
". ettet pysty päättämään, menisitkö ulos vai jäisitkö sisälle, ostaisitko kanaa vai naudanlihaa, pukisitko päivävaatteet yllesi vai jäisitkö sänkyyn."
Niinpä, niinpä!!
"Mielenkiinnon puute sellaisia puuhia kohtaan, jotka ennen tuottivat mielihyvää."
Rrrrrrakastan leipomista, mutta miksei se kiinnosta minua nyt ollenkaan?! En jaksaisi todellakaan aloittaa edes yksinkertaisimman marjapiirakan tekemistä. Tai ehkä jaksaisin, mutta en viitsi, en sitten millään!!
Jotenkin näin.. tuntuu siltä kuin olisi pilvi pään päällä, eikä oikein tiedä, alkaako siitä sataa ihan kohta kaatamalla, vai väistyykö se, paljastaen takaansa lempeän auringonpaisteen...
Siitä olen oikeastaan varma, että kyseessä on todella babyblues, eli synnytyksen jälkeinen masennus, ei se sellainen "tavallinen", josta aiemmin olen kärsinyt. Se että selviänkö tästä ihan vain ajan avulla, vai tarvitsenko hoitoa/lääkkeitä, on vielä mysteeri.. Pidän teidät ajan tasalla, ja olen tosi kiitollinen tuesta ja halauksista. On tärkeää kun tietää että muut samassa elämäntilanteessa olevat ymmärtää ainakin jotenkin, että miltä minusta tuntuu.

Nyt päivittelen vielä listan, sitten surffailemaan muualle, kun sain muutaman tunnin omaa aikaa. Joskin Annika nukkuu pihalla, mutta kun tosiaan nukkuu, niin voi tätä melkein omaksi ajaksi kutsua. Ihana hiljaisuus, ei kuulu kuin näppäimistön naputus. Ulkona olisi ihana ilma, jos vaikka jaksaisi tänään vielä käydä pikku lenkillä. Kunnon koheneminen on yksi lääke babybluesiin!

Ippu :heart: Annika 8 vkoa
 
Sunnuntaita täältäkin! Varsin vauhdikas päivä ollut kun olen yrittänyt siivota ja tehdä kutsukortteja ristiäisiin sekä kuskata lapsia harrastuksiin pikku miehen hoidon lomassa! Ippu vaikka mun pojat onkin jo isompia niin kyllä niissä on omat hommansa ja olen useimmiten aivan puhki! Minäki olen ennen tykännyt leipoa, sisustaa yms.mutta olen jo vuosia sitten luovuttanut kun vaan kaikkea ei yksinkertaisesti jaksa ja ehdi, että kait mä olen sitten ollu masentunu jo pidempään ;) Ei kun oikeesti, en tarkottanu vähätellä kenenkään tuntemuksia, mutta itse olen huomannut että ikä(no 30v mutta kuitenki) on vienyt mukanaan monia asioita, jotka ennen oli tärkeitä mutta aika ja energia ei vaan riitä! Ennen esim.olin hysteerinen siivooja ja kuljin lasten perässä korjaamassa jälkiä päivät pitkät ja aina oli tärkeetä laittaa ruoka pöytään siis leivät ja leikkeleet yms.koko repertuaari, mutta nyt ne on jääny! Ruokapöytään nostan ruokailuvälineet ja juotavat, muuten meillä ei enää kattailla ja laitella.
Mua harmittaa kans kun olen niin kiinni vauvassa ja mies sitten sanoo, että vauva on vielä rintariippuvainen eikä sen takia viihdy hänen kanssaan joten sillä verukkeella yrittää luistaa pojan hoidosta! Sitten mua ärsyttää, että jos menen vaikka suihkuun ja annan pojan isälleen niin pitää vauvaa kyllä sylissä, mutta näpyttää samalla konetta eikä yhtään keskity/huomioi poikaa :( Mulle tulee siitä ihan paha mieli ja olen tästä naputtanu, mutta malli ei ole muuttunu!

Onko kukaan törmännyt tällaiseen ongelmaan, että...mun kummikuviot meni ihan uusiksi ja ajattelin jo, että poika jää ilman kummeja kun kaikki ketä olin ajatellu kummeiksi ei kuulunutkaan kirkkoon? Aloin jo funtsaan, että onko todella näin vai eivätkö vaan halunneet eivätkä viitsineet kieltäytyä joten perustelivat kirkkoon kuulumattomuudella?! Sain sitten kyllä hyvän ja parhaan mahdollisen kummin kuitenkin, että no hätä :)

Kesälomasta ei olla lyöty mitään lukkoon, mutta pidemmät reissut nyt tältä kesältä varmaan jää.Joulun aikaan olis kyllä kiva lähteä Thaimaaseen, mutta saa nähdä onko rahaa :p

Relatippoja[/b meille suositeltiin neuvolasta ja niitä on käytetty.Tiedä häntä onko niiden vai korvikkeen vai molempien ansiota, että pojan itkusuus on vähentynyt mutta tuskin niistä haittaakaan on :snotty:

Päiväkahvi kutsuu tai no iltahan se alkaa olemaan, pvät menee nopeesti!
 
Joo siis tutteli minä en ole vain tykännyt leipoa vaan se on harrastukseni, intohimoni! Kokeilen erilaisia juttuja ja kehittelen valmiista resepteistä omia sovelluksia, tykkään hemmotella itseäni ja perhettä jollain herkullisella piirakalla vaikkapa iltakahville. Joten on tosi kummallista ja outoa ja pelottavaakin, ettei taikinakulhoon tarttuminen kiinnosta ollenkaan... :'( Enkä siis ajattele tai koe että olen automaattisesti masentunut siksi että leipominen ei kiinnosta..

Ja lisäksi mulla on myös toi huimaus, mikä huolettaa, mut sitä varten pitää tarkistaa hemppa ja verenpaine nyt tiistaina, ku on tytön 2kk nla.
 
Ippu :hug: kyllä se siitä! Mä olin reilu vuosi sitten tosi masentunu kun pukkas keskenmenoa keskenmenon perään.Kävin sitten yhden syksyn yksityisellä psykoterapeutilla juttelemassa tai siis ekat 2kk itkin melkein käynnit läpeensä enkä saanu sanaa suustani, mutta sitten alk.helpottaan ja lopulta sain jopa hymyntapaisen takasin naamalleni! Itse olen kovin lääkekielteinen, mutta terapiaa voin lämpimästi suositella :)
 
Kotona ollaan ja hyvin menee. Meidän poika on ehdottomasti sylimallia. B) Yöt alkavat pikkuhiljaa pidentyä, univaje täytetään päiväsaikaan. Rinnanpäät on ollu kovilla, mutta alkavat jo parkkiintua.

Poika syntyi siis 30.3. rv 42+0, painoa 3465g ja pituutta 47cm, päänympärys 33,54cm.

Lisää myöhemmin, jollakin on nälkä!
 
Huh huh, nyt on siskonpojan ristiäiset takana ja pitäis pikkuhiljaa miettimään omia =)

Ipulle kovasti jaksamisia babybluesin kanssa :hug: Toivottavasti saat apua sekä täältä että ihan ammattilaisilta!

Riksun prinsessa saanut hienon nimen, Amanda on kaunis nimi, meidän "Alexandran" etunimeksi tulossa melkein sama kuin Luna, yhden kirjaimen heitolla vaan =)

Lapsilisät menee täälläkin vaan ihan käyttöön, ostetaan mitä tarvitaan milläkin hetkellä.

Nyt en ehdi enempää kirjottaa, pikkunen tuhisee siihen malliin että äitiä kaivataan...


:heart: :Ninni ja Alexandra 10 vrk
 
On mukava lukea teidän kirjoittelua, vaikka itsellä tuntuu olleen niin hoppu, ettei ole ehtinyt osallistua. Nyt kuitenkin yritän, jos Joona vielä nukkuisi hetken (Joona todellakin =):

Rela-tippoja suositeltiin neuvolassa aloitettavaksi d-vitamiinin kanssa. Niiden pitäisi kuulemma tasoittaa mahdollisia vatsavaivoja. Hyvin ovat ainakin täällä toimineet, kun mitään kummempaa ei ole tullut. En vain tiedä onko psykologista vaikutusta vai mitä...

Vaunut Emmaljunga Duo edge combi ja väri on jungle tältä vuodelta. Hyvin kulkee ja paljon on päivittäin kävelty.

Töihin paluun kanssa olen painiskellut kovasti, mutta nyt olen päästymässä siihen, että palaan vasta elokuussa 2009 ja menen silloin ottamaan uuden luokan vastaan, enkä kiirehdi vielä tammikuussa. Tuntuu ikävältä ajatella olevansa niin kauan sivussa, mutta nyt mun tehtävä on hoitaa tätä lasta.

Kesäsuunnitelmia ei kummemmin olla vielä laadittu. Mökkeilyä, kotieloa, pidemmän autoreissaamisen harjoittelua..

Lapsilisien käytöstä ei olla vielä päätetty lopullisesti, mutta jotain aiotaan pojalle alkaa säästämään mahdollisuuksien mukaan.

Kysymys imetysliiveistä: Muutamanlaisia virityksiä on tullut hankittua, mutta suositelkaas mammat oikein tukevia, ryhdikkäiltä näyttäviä liivejä päivä- ja juhlakäyttöön. Kuppikoko on kasvanut kovasti ja tuntuu, ettei millään saa pysymään maitohinkkejä ryhdissä.

Hyvää alkanutta viikkoa sinulle ja voimia erityisesti teille, jotka uurastatte useamman lapsen kanssa.

Tansuli ja Joona (5vkoa)
 
Heips!
Tänään parempi päivä!! :wave: Lisäksi psykologi laitto tekstarilla ajan, jolloin meen heitä tapaamaan, eli 15.4. Onhan siihen aikaa vielä, reilu viikko, mut eiköhän tässä pärjäillä.

Eilen illalla yritettin saada neitiä nukkumaan, ja vajaa 3 tuntia siihen meni! Lopulta itki :'( sekä äiti että tyttö, kun ei unenpäästä kiinni ottaminen meinannu onnistua millään... kokeilin nimittäin ekaa kertaa unipussia, ja puin kuitenki normaaliin tapaan tytölle yöpön päälle; kuumuuttaan taisi pasuta, eikä siksi saanu nukuttua, ennenku älysin ottaa unipussin pois. Siinä vaiheessa kun sen tajusin tehdä, oli tyttö jo niin yliväsynyt, että ei meinannu sen takia se tuutiminen onnistua. Ja kun ei tuutiminen onnistu, ni äiti alkaa olla levoton että mikä-mikä-mikä on toisella hätänä, ja sit vauva vaistosi jo sen minun levottomuuden eikä rauhoittunu siksi nukkumaan. Huoh!! Onneksi isi oli rauhallinen ja lopulta isin rinnalle tyttö onnistui nukahtamaan. Tänään uusi yritys unipussin kanssa, mutta jospa tällä kertaa laittaisin tytölle pelkän bodyn päälle ennen unipussiin sujauttamista! =)
~~~~~~~~~~~~
Ihan hervoton vaan oli sit se nukutussessio jossain vaiheessa, kun minä tosiaan itkin ja vauva itkee ja... sain hänet siis nukahtamaan jo puoli 8 jälkeen, ja olin aivan innoissani, että jesh, miten piiiitkä ilta vielä aikaa mulla ennen nukkumaan menoa istua koneella, lukea, kattoa telkkaa, tehdä kotitöitä, syödä.. mitä kaikkea haluankaan tehdä!! Ehdin tehdä itelleni voileivät ja ottaa puhelimen käteen että vastaan tekstariin, kun baby heräsikin siihen unipussi-kuumuuteensa, ja siitäpä aina 10 asti nukutettiin uudelleen. Tissit jo lopussaan aivan hellinä, kun muuten ei puhettakaan siitä nukkumisesta, kuin tissi suussa!! Ja tyttö toisaalta känisi varmaan jo sitä liian täyttä mahaakin.. tutin suostui ottamaan, mutta ei onnistunut nukahtamaan senkään kanssa...
Lopulta tyttö kitisi nukahtamattomuuttaan, minä itkin kun en saanutkaan rentoutua ja nauttia vaikka siitä lehden lukemisesta, vaan kun TAAS piti tosiaan kaks tuntia maata tissi suussa tuolla yläkerrassa, ilman että pystyi mitään tekemään... "Menetetty vapaus" itketti, kun sitä justiinsa olisi kovasti tarvinnut.. ja oli jo ehtinyt hekumoida, että NYT minä kerrankin saan rauhassa puuhailla. Ja sit ei saanutkaan.. nyyh. Vaan jospa sitä tänään.. tai huomenna.. tai ens viikolla.. tai ehkä sit kun nää muuttaa kotoa!! :kieh:

Huomenna lääkärineuvola ja terkka lupasi sitä ennen kattoa mun verenpaineen ja hempan, jos sais jotain selvyyttä tähän huimaukseen, sumuiseen oloon..

Ippu :heart: Annika huomenna 2kk
 
Maanantaita täältäkin :wave:

Kyllä tää meidän huusholli vaan pitää niin kiireisenä, etten pahemmin koneelle ole ehtinyt. Lukemassa olen käynyt, mutta kirjoittaan ei vaan ehdi. Nyt nuo nuorimmaiset nukkuu molemmat ja esikoinen on eskarissa, joten äitillä hetki omaa aikaa :D Kuppi kuumaa kahvia ja läppäri nenän edessä ;)

Meillä lapsilisät menee kaikki käyttöön. Toiveissa on, että jossain vaiheessa niistä voisi hieman säästöönkin laittaa, mutta tässä elämäntilanteessa ei vielä pysty.

Vaunuina meillä Brion kombit ja on kyllä ihan älyttömän hyvät. Kevyet ja ketterät.

Imetysliiveiksi suosittelen tansuli carriwellin luukullisia liivejä. Mulla ne käytössä jos ja kun ollaan menossa jonnekin ja sitten yöllä halvemmat toppiversiot.

Meille suositeltiin kanssa rela- tippoja ja olen niitä nyt pojalle antanut kun aloitettiin jekovit. On auttanut ja auttoi myös tuon tytön kanssa silloin aikanaan.

Ipulle paljon voimia ja jaksamista. Varmasti rankkaa on, mutta puhuminen auttaa. Minulla on itselläni kaiken aikaa pelko persiissä että tuleeko jonkinaisia "masennuksen" oireita kun olen kanssa käynyt monet alamäet läpi henkisen hyvinvointini kanssa. Itse en ole joutunut lääkkeitä syömään vaan minulle puhuminen on tähän asti aina auttanut. :hug:

Töihin paluulle en vielä ole antanut yhtään ajatusta. Menen sitten kun rahat ei enää riitä. Tosin täällä haaveissa :heart: nelonen :heart: tähän samaan syssyyn...

Toukokuussa päästään sitten muuttamaan mein ihkauuteen ihanaan omaan taloon :D
Nyt on kovasti sisustushommat käynnissä ja on se vaan ihanaa kun näkee mitä sitä on omilla kätösillä aikaan saanut.

Meillä on nyt tämä ihanaakinihanampi tiheän imemisen kausi menossa ja tuntuu että saan juosta tissit paljaana täällä kaiken aikaa. Just saat toisen tissin piiloon, niin ei muuta kuin toista kaivamaan esille. Onneksi toi poika sentään malttaa nukkua päivällä pidemmän pätkän ja ei me yölläkään syödä kuin 2-4 tunnin välein.

Mies palasi tänään isyyslomalta töihin ja voi että on hieman yksinäinen olo. Vaikka se nyt olikin tuolla tontilla aamusta iltaan loman ajan niin silti tiesin, että se on vaan kilometrin päässä jos jotain tarviin. Ja nythän sitten tietenkin pitää ryhtyä tätä omaa aikataulua muokkaamaan kun esikoinen on aamuisin vietävä eskariin. Noh toukokuussa mies on taas 3 viikkoa lomalla.

Nyt meen hakee postin joten palataanhan taas :wave:

kleopatra katraansa kera
 
mäkin pääsen taas tänne päivittelemään, meillä oli netti sökönä melkein viikon. Tulikin melkein jo vieroitusoireita!!! Pystyin lukemaan teidän juttuja mut en kirjoittamaan itse mitään, äärimmäisen ärsyttävää.

Nyt tuleekin sitten hervoton romaani, lukekoon ken jaksaa...

Ipulle älyttömästi voimia babybluesin kanssa. Itsekin masennuksen kanssa aikoinaan paljon painineena lähetän kyllä kaikki sympatiani ja sylin täydeltä haleja. Varmasti raskasta kahden pienen lapsen kanssa. Muista että kaikki tunteesi ovat oikeutettuja, väsynyt äiti ei ole huono. Itsekin tiedostin tuon "ärtymyksen" kun omaa aikaa ei ole (mihin katosi elämä?!) ja olen kävelevä tissi alkuvaiheen imetysongelmien aikana... Rohkeutta. :hug:

riksun neiti oli saanut kauniin nimen, onnea! :flower: Meillä vieläkin pähkäillään nimeä muutaman vaihtoehdon välillä, kolme nimeä tulee meillä mutta etunimi on niin vaikea päättää kun musta tuo tirpake näyttää joka päivä erilaiselta. :D Mutta minustakin tuo Luna sopi erityisen nätisti muuhun nimeen!

Sitten niitä galluppeja... Lapsilisät menee meillä takuuvarmasti ainakin toistaiseksi käyttöön ja vauvan hankintoihin - niitähän nimittäin piisaa. Olen minimituilla ja miehen palkalla käytännössä eletään. Joskus myöhemmin sitten olisi tietysti mukava niitä tallettaa jos on mahdollista, kun siis itse olen työelämässä, mutta sitäkin ennen pitäisi ne paperit hankkia...

Töihinpaluu, tämän kevään yhteishakuihin osallistun ja tänne Jyväskylän ammattikorkeeseen ois tarkoitus hakea sekä terveydenhoitaja- että kätilölinjoille ja lisäksi vielä yliopistoon journalistiikkaan. Saa sitten nähdä minkä verran ehtii yliopiston valintakokeisiin päntätä, amk:issa ei onneksi sen kummempia kokeita ole kuin haastatteluja muutama. Ja jos satun pääsemään niin lykkäystä olen ajatellut tuonne elokuulle '09. Mahdollisesti kyllä osittain voisin jo tammikuussa '09 ajatella opintoja aloittavani...

Vaunut on meillä Teutoniat vuosimallia 2003, tutuilta saatiin. Aivan huippuhyvät ja tämmöinenkin sintti kuin minä työntää niitä kyllä sohjossa kuin sohjossa! On semmoset turborenkaat nääs niissä.

Kesäloma, me aiotaan mökkeillä paljon paljon paljon!!! Miehelläkin on kertynyt 5 viikkoa kesälomaa, pitää ensin viikon juhannuksen ympärillä ja sitten heinäkuun. Tehdään varmaan ainakin viikon reissu mun äidin lapsuudenkotiin Kuhmoon ja miehen porukoiden mökillä ollaanki sit varmaan harva se viikonloppu kun se on niin lähellä kotia. Syyskuun ekalle viikolle ollaan suunniteltu sukumatkaa Kreikkaan, sieltä vuokrataan villa ja isolla porukalla mennään, on kyllä niin mahtavaa ja sitä odotan jo innolla!! :) Miehellä on vielä yks isyyslomaviikko sit pitämättä kun piti nyt 2 vkoa, niin pitää sen sitten silloin.

Rela-tipat aloitin minäkin samaan aikaan kuin Jekovitit ja tuntuu toimivan vaikka kai se vaikutus näkyy sitten vasta 2 viikon päästä. Mutta ainakin psykologisesti ajatellen tuntuu että tuo ei niin kovin enää masua kitise. Voi olla äitillä kyllä vähän placebo-höyryt päällä. :LOL:

Alun imetysruljanssista (itkua, huutoa ja hampaiden kiristelyä ) ollaan edistytty huimasti, Anna Wahlgrenin Lapsikirjan imetysohjelmalla imetän ja suosittelen kaikille lämpimästi, sillä saa tosi hienosti pienen rintalapsenkin päivää rytmitettyä. Mun äiti oli viime viikonlopun täällä meillä siivoamassa (siunattu mutsi...) ja miten paljon sitä voikaan äidiltään oppia, opin nimittäin röyhtäyttämään lapseni oikein!!! Itseriittoisesti olen ajatellut että yhyy lapseni ei osaa röyhtäistä ja ilma jää mahaan kiertämään ja sittenpä sitä valvotaan, mutta äitipä ei osannutkaan röyhtäyttää... Tuli huono omatunto... Mutta vaikeuksien kautta voittoon! Tajusin myös että joka inahdus ei tarkoita että lapsella on nälkä, vaan hänet voi myös hyssyttää takaisin unille....... Oon ottanut vissiin pikkiriikkisen liian kirjaimellisesti sen "vastasyntyneelle joka itkee aina tissi suuhun."

Meilläkin mies lähti tänään ihan oikeasti takaisin töihin, ja meidän eka kotipäivä on sujunut kyllä aikas hienosti! Vauva sai sitterin viikonloppuna ja äiskä sai käydä syöttöjen välissä suihkussa, mukula jaksoi istua varmaan 15min kylppärin lattialla siinä ja tapittaa niitä leluja. Aikas ylpeä olin :) Ja nyt onkin jo päivän toiset päikkärit menossa... Viime yönkin nukkui 22-01, 01.30-04.00, 04.30-07.00 ja 07.30-09.00. Äitiä ei pitkästä aikaa väsytä yhtään ja voin puuhata omia touhujani enkä vaan nuoku kokoajan.

Käytiin omatoimisesti neuvolassakin itse punnitsemassa vauva kun typerä täti ei laittanut viikon ikäisenä tytölle painokontrollia vaikka paino oli noussut 6 päivässä vain 70 grammaa ja minä tietysti älyttömän huolissani että saako se tarpeeksi ruokaa. 9 päivässä olikin sitten painoa humahtanut neidille 400 grammaa. Että taitaa se sittenkin maitoa saada... Bodyissakin ollaan jo siirtymässä 56-senttisiin ja taisin mä jo yhdet itkutkin tirauttaa siitä miten kovasti tuo kasvaa. :heart:

Nyt pyykit koneesta kuivumaan, neitikin taitaa alkaa jo heräilemään syönnille. Mukavaa päivää mamsellit ja mussukat!!

t. mama-L & "Iines" (muistutti tässä yks päivä hämmästyttävän hurjasti Iines Ankkaa :D) 2 viikkoa & 4 päivää.
 
ippu: painostani kyselit.. huimat 48kg ja painoindeksi jotain 17-18. olen koko ikäni ollut hoikka vaikka syön kuin hevonen ja makeaa kanssa, mutta en vain liho. nytkin suu täynnä suklaata.. jaksamista sinulle!

neuvola terveiset!
elikkä tänään taas käytiin painokontrollissa ja vaaka näytti jo 3890g! hyvin tyttö on kasvanut. melkein tuplannut painonsa 2kk. pituuttakin oli venynyt 54cm elikkäs syntymämittaan oli tullut lähes 10cm.

riksu + amanda vajaa 2kk
 
ai niin piti mainostaa kestoilijoille, jotka asuvat tampereen suunnalla että 26.4 tampereella sampolassa on kestovaippojen keväthulinat klo 12-16! itse ainakin meinaan mennä katsomaan mitä kivaa löytyy..
 
Hei harmaaseen maanantaihin! Ulos kun katsoo ei oikein voi sanoa onko syksy vai kevät, onneksi illat on jo varsin valoisia.

Ippu oikein paljon voimia ja haleja :hug: :hug: . Ihana että jaksat kirjoitella meille, on niin tärkeetä muistaa ettei meidän tarvitse olla yli-ihmisiä ja saa tuntea ihan kaikkia tunteita vaikka onkin ihanan nyytin äiskä.

Valvomisista ja nukkumisista kyseltiin, meillä on nyt rytmi sellainen että Ian herää 4-5 aikoihin syömään, sitten 7-8 aikaan ja on hereillä puolille päivin jolloin syödään taas. Joko nukkuu koko seuraavan syötön välin n klo 15 asti tai pyörii hereillä osan ajasta. Yleensä nukkuu sitten viiteen-kuuteen asti jolloin taas syödään, kukkuu hereillä/torkahtelee kello kasin/ysin syöminkiä odotellessa. Saattaa torkahtaa ennenkuin vaatii evästä taas 22.30-23.30 jonka jälkeen yöunille. Toisinaan nukkuu musta koko ajan ja toisinaan on hereillä niin että melkein huolestun.
Lapsilisät menee ihan käyttöön meillä, on tämä äidinpalkka sen suuruinen. Katsotaan sitten myöhemmin jos tilanne on toinen. Näillä näkymin toivotaan pikkukakkosta aika pian perään enkä ole menossa töihin välissä.
Vaunuina on Herqules Raptor 3-spin ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Kulkee kivasti sohjossa ja mudassa (molempia on tänä keväänä löytynyt) ja kääntyy tosi pienessä tilassa mikä on etu metrossa liikkuessa. Väri on oliivi-oranssi, tämän vuoden väri.
Kesälomalla ollaan menossa ainakin yhdelle partioleirille ja keskiaikaseuran kesäleirille ja yhdeksi viikoksi lähden äitini kanssa mökille (siis minä, Kilian ja koirat). Laitoin tänään asuntomme myyntiin ja jos löydämme toivomamme remontoitavan talon saattaa jokunen hetki siinäkin pyörähtää.
Rela-tippoja ei ole meille suositeltu ainakaan vielä. Toistaiseksi menee ihan kivasti ilmankin joskin multa alkaa maidontuotanto hiipumaan. Latkin perhekaljaa jolla se jo nousi uuteen uskoon viikonlopuksi ja pumppailen. Tosi fantsua.

Tämä palsta on kyllä ihan uskomattoman hieno juttu! Musta on ihana käydä katsomassa kuulumisia vaikka en taas ole ehtinyt kirjoittelemaan ja täältä löytyy aina apua ja tukea. Kiitos että olette olemassa :hug: :flower:

BiaBia ja aamukahvi (Kilian tuhisee päikkäreillä)
 
Meijän pikku ukon silmä on hyvin ruennu parantumaan, ei rähmi enää juuri ollenkaan =)

Löysin yhestä muovipussista leluja mitä on kaverit antaneet, siellä oli yks soittovehe mitä kuuntelin joskus ootusaikana. Kokeilein eilen sitä kun poju meinas hermostua kun kylpemään oltiin rupeamassa, pistin sen soimaan niin tyytyväisenä kahteli ja kuunteli =)

Tänään ei käyty vaunuilemassa ollenkaan, tuo ilma aika huono ja ei oo vielä tullu sadesuoja nuihin vaunuihin. Jospa ei koko viikkoo tämmönen ilma ois.

Miehellä loppu tänään isyysloma, kyllä meni 3 viikkoo noppeesti!
Harmittaa kun joutui vielä iltavuoroon heti, ja tuolla tehtaalla kun on vähä ihme vuorot, iltavuoro loppuu puolilta öin, ja siihen matka nii puol yhen maissa on kotona!
Kyllähän myö pojun kanssa pärjätään, on vaan ikävä miestä ja kun tottu että hänkin on koko ajan meidän kanssa kotona yms. Se on nyt paluu arkeen!:D

Jonkun ajan päästä lähdetään pojun kanssa käymään kaverin luona, näkee samalla kummityttöä =)

Innolla ootan iltaa että tulee täydelliset naiset! :D

Vastailen vielä nuihin kyselyihin:

Lapsilisä käytetään tarpeen mukaan, tarkoitus olisi pienelle rueta vähän säästämäänkin.

Töihin lähtö Ei ole vielä mitään hajua, mahdollisimman pitkään haluaisin pojan kanssa kotona olla. Ei ole silläkään kiirettä kun ei ole työpaikkaa valmiina, sekin pitää sitten vielä ehtiä..eli saa nähdä sitten tulevaisuudessa missä vaiheessa töihin takas pääsen!

Vaunut Meillä on Haberkorn Comfort XL yhdistelmävaunut vuosimallia 2008, vaal.sin/beige/ruskea

Heidi ja poju 3vko 3 pv :heart:
 
Skog reilut 2 ensim.vkoa valvoneena tiedän, että jossain vaiheessa yötä panokset on totaalisen loppu ja tekis mieli läiskiä ovet paukkuen ulos! Oletko kokeillut pumpata rintoja ennen imetystä tyhjemmiksi ettei vauva sais rintaraivareita? Meillä kans nuo kaikki mahd.imetyspulmat, mutta tämä pumppaus ennen imetystä on auttanut! Sitten voi kokeilla imettää 2 krtaa samasta rinnasta niin toisella kertaa rinta ei ole enää niin täysi.Lisäksi yöitkut loppui kun poika sai tarpeeksi ruokaa :) Voi kuulostaa pöllöltä, kun tuntuu että toisella on vatsavaivaa ja maitoa pitäs tuputtaa lisää mutta...eräs vanha terkka kerran sano, että maitoa pitää antaa niin paljon että vauva siihen tyytyy ja mikäli on aina vaan itkuinen on yhtä kuin aina vaan nälkäinen.No pyörittelin ensin vähän päätä tuolle neuvolle, mutta kun poika alotti iltakitinät laitoin pulloon tuttelia imetyksen päälle ja maitoa upposi 100ml, jonka jälkeen poika nukahti.Meillä onkin nyt mennyt tosi kivasti päivin ja öin kun tissin lisäksi poika saa aina tutteli "hömpsyt." Sitten meillä on se cuplaton ja relatipat päivittäisessä käytössä ja koko tämä soppa toimii hyvin, kaikki turhat itkut on jääny pois!!! Voisithan myös koittaa antaa rintamaitoa pullosta ja katsoa helpottaako tilannetta jos neidin imemisote on hukassa ja ylimääräistä ilmaakin voi vauva saada juuri tuossa rintahötäkässä.

Me oltiin tänään neuvolassa ja vihdoin pojan paino lähtenyt nousemaan(200g perjantaista), tai siis ei se koskaan laskusuuntanenkaan ollut mutta pysytteli syntymäpainon paikkeilla.Pituuttakin oli tullut reilu 3cm lisää syntymästä ja pipo kasvanut.Kaikki on siis hyvin, paitsi pojan iho kukkii todella ikävästi.Hormoninäppyjä on todella paljon ja mä jo mietin miten nuo kauneusvirheet sais rauhottumaan ennen ristiäisiä? Vaikuttaako oma ruokavalio jotenkin niiden syntyyn?Äsken muuten meni levy suklaata ihan tuosta vaan!

Röyhtäytyksestä, teen niin että poika on joko olkapäällä ja taputtelen pepulle(myös kesken syöttämisen välillä)tai polvien päällä mahallaan ja taputtelen pepulle.

Ruuanlaitto kutsuu.Mitä muuten olette tarjonneet ristiäisissä kahvin ja kakun lisäksi? Ippu olisko sulla hyviä ideoita kakuntäytteeksi? Ainaiset hillotäytteet tökkii :/ Itse ajattelin kakun lisäksi pari suolaista piirakkaa ja...siinä se!

Tutteli 78 ja ukkeli 3vk
 
funny ja skog, meillä röyhtäys tulee parhaiten (ei suinkaan aina, ei kannata huolestua... vaihtelee nimittäin hirveästi minkä verran ilmaa pääsee suoleen vauvan imiessä, aina ei tule röyhtäystä vaikka kuinka yrittäisi mutta olkaa sinnikkäitä ) siten että pidän vauvaa niin että hänen päänsä on minun olkapäätäni vasten, ei sen yli eli ei "roikotusta" eikä hetkutusta vaan vauva tukevasti omaa rintaa ja pää olkapäätä vasten ja sitten taputetaan rytmikkäästi alhaalta päin peppuun, ja taputuksen ei tarvii olla mitään hillitöntä vaan ihan pikkuinen liike riittää, luulisin että pointti on rytmikkyydessä ja liikkeen suunnassa. Pukluja tuli meilläkin juuri tuon aikaisemman pään roikkumisen ja liian hytkymisen seurauksena.

ja skog, oletko kokeillut kainaloimetystä? eli pinoat tyynyjä ja kiepautat vauvan oikean kätesi alle (jos imetät oikeasta rinnasta), tuet oikealla kädellä päätä. Eli vauva on ikäänkuin "väärinpäin". Tulipa selkeästi :D Minä olen auttanut vauvan oikeaan imuotteeseen puristamalla nännipihaa "hampurilaiseksi". Ja jos yhtään helpottaa niin tuo maidontulo tasaantuu kyllä kunhan saatte imuotteen ja rytmin kuntoon. Tiedän tämänkin kokemuksesta. Ja se imetysohjelma menee kaikessa yksinkertaisuudessaan näin: Kun vauva herää unilta anna ensin toinen rinta, ja anna syödä se kokonaan tyhjäksi (kupu täyteen). Röyhtäytä välissä jos kätisee tai sylkee rintaa pois. Tämän jälkeen useimmat pienokaiset meinaa nukahtaa kuin hakotukit, mutta ei kannata mennä lankaan. Seuraa vaipanvaihto johon meillä ainakin _aina_ herätään. Sen jälkeen seurustelua, laita vauva vaikka sohvalle eteesi pehmoisen peiton päälle selälleen (tähän asentoon ei nukahda kuin täpötäysi ipana). Juttele, ilmehdi, jumppaile vauvan jalkoja. Kun hän sitten alkaa osoittaa tyytymättömyyden merkkejä, anna toinen rinta (tai vaihtoehtoisesti jos tuntuu että maitoa on paljon ja vauva ei saa takamaitoa tarpeeksi anna sama rinta kuin edellisellä kerralla). Anna jälleen imeä niin paljon kuin muksuun mahtuu, jos päästää irti - röyhtäytä, ja tarjoa uudestaan. Tämän voi toistaa niin monta kertaa kuin on tarvis. Ja aivan lopuksi röyhtäytä vielä jos siltä tuntuu, jos lapsi karjahtaa aina kun laskee sylistä omaan sänkyyn (niinkuin meillä aluksi) kanna hetki muuten vain olkapäällä tai keinuta sylissä uneen ja laske sitten sänkyyn. Yksi hoitokerta kestää yleensä tunnista puoleentoista ja tämän jälkeen seuraa pari tuntia unta. Ja kun toimii päivällä viitisen kertaa tämän ohjelman mukaan, yöllä riittää puolen tunnin hoito. Vaihda yöllä vaippa vain jos on kakka!! Seurustelu-osio jätetään pois. Himmeä valo riittää ja yöllä ei jutella. Itse vaihdan vaipankin olkkarin sohvalla harson päällä yöllä aika pimeässä ja käytän kosteuspyyhettä ettei neiti herää liikaa. Meillä kun on melkein joka vaipassa vielä toistaiseksi kakka. Meillä iltaunille ruvetaan 21-22, siitä unta 3-4 tuntia, syöntiä (1 tissi kokonaan) puoli tuntia, siitä unta jälleen 3 tuntia, sitten toinen tissi kokonaan, ja siitä vielä nukutaan n. 2,5 tuntia. Aikalailla 9 aikaan noustaan sitten joka aamu. :)

Suunnilleen joka kolmas ilta meillä kylvetään, kun iho on niin hirveän hyvä niin ollaan uskallettu noinkin usein kun neiti niin tykkää. Rentouttaa vauvaa ja jos masu on kovalla niin monesti helpottaa kakkaakin tulemaan. Sit jos on ilmaa ja röyhtäilyvaikeuksia niin meillä on auttanu sohvalla masullaan makuuttaminen tai oon ottanu sen oman vatsani päälle mahalleen, minä oon kyllä myös nukuttanut vatsalleen vaikka se ei ihan nykysuosituksien mukaista ookkaan mutta meillä on kannateltu päätä jo laitokselta asti niin hienosti etten osaa mitään tukehtumista pelätä.

Jos jäi jotain epäselväks tosta imetysohjelmasta niin kysykää ihmeessä. Ja kirjahan oli Lapsikirja by Anna Wahlgren, norjalainen unikouluguru. Suosittelen kyllä kyseistä opusta kaikille äipille lämpimästi, oon säästyny sen avulla itse monelta murheelta!!! :)

-mama-L-
 
Anna Wahlgrenista: en oo kirjaa lukenut, mutta meillä on näköjään toimittu aivan tuolla tavalla koko ajan. On muuten helppoa ja lapsi on tyytyväinen.

Neidillä on tarkka rytmi ja se helpottaa suunnattomasti meidän kaikkien elämää. Hän tahtoo tissiä heti herättyä, sitten pesutellaan ja leikitellään. Toisinaan nukahtaa ilman uutta tisuttelua, toisinaan tahtoo uudestaan ja sitten kohta uni voittaa. Ei nukahda tissille vaan usein siihen röyhtäytystilanteeseen ja sit kannetaan sänkyyn tai puetaan ulos. Nyt napottaa isänsä sylissä ja tuijottelee jotain ihmeellistä.

Mie meinasin tänään mennä balettitunnille lähes 2 kk tauon jälkeen. En tiedä, onko viisasta, mutta teen varovasti. Selkä on hiukan oireillut jostain kummasta, mutta olkoot. Eiköhän se ajallaan voimistu.

Mitenkähän tuo jälkivuoto oikein toimii??? Mulla loppui tossa 4 vkon kohdalla aika lailla kokonaan, mitä nyt joinakin päivinä vähän tuli pikkarisuojaan. Nyt parina päivänä ollut vaaleanpunaista tai verisempää, vain vähän kuitenkin. Ei kai kuukautiset jo tee tuloaan, vaikka täysimetys päällä... en tahdo! Ei oo ees jälkitarkastusta ollut vielä. Se on 22.4. Ylihuomenna on Siirin lääkärineuvola. Ei olekaan neuvolassa oltu sitten kuukauteen.

Nyt syömään, jotta mies pääsee neidin kanssa vaunuilemaan ja mie lähen tanssimaan. Vähän kyllä jännittää, että miten mies saa neidin ruokittua mun maidolla pullosta ja on vielä uniaika silloin. Ainakin aiemmin saanut neidille masun täyteen.

Misupai
 
Alkuperäinen kirjoittaja tutteli78:
Mitä muuten olette tarjonneet ristiäisissä kahvin ja kakun lisäksi? Ippu olisko sulla hyviä ideoita kakuntäytteeksi? Ainaiset hillotäytteet tökkii :/ Itse ajattelin kakun lisäksi pari suolaista piirakkaa ja...siinä se!
Ois mulla yksi! =) En muista nyt äkkiä tässä tarkkoja ainemääriä, mutta pääpiirteissään ohje menee näin: pehmennä sekoittamalla maustamaton tuorejuusto, ja sekoita joukkoon soseutettuja mansikoita. Yhdistä sokereilla maustettu kermavaahto sekä mansikka-tuorejuustoseos, ja lisää seokseen lopuksi pieneen punaiseen mehutilkkaan liotetut liivatteet. Kakku kootaan sit kelmulla vuorattuun kakkuvuokaan, niin että ensin pohjalle yksi kakkulevy, sitten hyvä kerros (lähes kakkulevyn paksuinen) täytettä, sit taas kakkulevy, täytettä, ja viimeinen kakkulevy. Annetaan hyytyä yön yli ja seuraavana päivänä kermat ja koristeet päälle. Mielettömän hyvää ja vähän erilaista! :p On ikäänkuin täytekakku ja hyydykekakku samassa paketissa =)

 
Moi!

Sain vietyä kirpparille isot laatikot vauvan/lastenvaatteita ja vanhat yhdistelmävaunut. Toivottavasti saisin hyvin rahaa :p Siel oli ihan uusia käyttämättömiä tyttöjen vaatteita (kun me luultiin et tulee tyttö) tuttaa ja h&m yms ja muutenkin hyvää kamaa. Ajattelin käyttää tuoton ihan omiin vaatteisiin. Mulla olis nimittäin aihetta uusia vaatekaapin sisältö. Saa nähdä kuuden viikon päästä mikä on tuotto.

Meillä annetaan rela-tippoja myös. Niillä on jokatapauksessa hyvä vaikutus, maitohappobakteerien ominaisuuksia kehutaan jatkuvasti. Niist ei ole ainakaan mitään haittaa. Aloin antaa niitä myös esikolle vuoden alusta ja se on pysynyt terveenä! nuhat ja yskät loppu siihen, varmasti se ainakin vähän vaikutti siihen koska lisää vastustuskykyä.

ippu saako kysyä missä sä pidät blogia? olisko mahdollista saada käydä sitä lukee? mä pidän blogia myös ja voisin kertoa sen osotteen jos on kiinnostusta. kirjoittelen sinne lähinnä meidän arkisista asioista, se on hyvää terapiaa kun etsii päivistä positiivisia hetkiä ja kirjottaa niistä. Sen "paska-avautumisen" voi tehdä muualla. :whistle: Mä tiedän ehkä miltä susta tuntuu, osittain ainakin, niinku on jo tääl kirjoteltukin. Tiedän myös miten rankkaa voi olla vauvan ja kaksivuotiaan uhmaikäisen kanssa. Meillä erityisen hankalia on uloslähtö tilanteet. Esikoinen riitelee pukemisen kanssa aina ja lopulta aina joudun työntämään vaunut ja kantamaan pojan huutavana ulos. Meinaa itsellekin itku usein tulla kun kaksivuotiaan kanssa on turha neuvotella. Kirjoitit myös siitä kun vauva ei meinaa nukahtaa illalla, mulla on kokemusta siitäkin. Kannan itkevää vauvaa tuntikausia, usein vielä kaksivuotias roikkuu lahkeessa itkien äidin syliin. Usein on lopulta itsekin niin väsynyt ja epätoivoinen että alkaa itkettää. Onneksi on mies apuna näissä tilanteissa yleensä, se voi auttaa ainakin isoveikan nukkumaan. Ja jos alkaa keinot loppua, niin olen oppinut että vauva isän syliin vaikka itkevänä, ja itse vaikka lämpimään suihkuun tai hetkeksi ulos kävelyllä. Pieni "irtiotto" voi tehdä ihmeitä. :hug:

JAtkan myöhemmin

enne ja leo melkein kolme viikkoa
 
Enne: Me ei haluta vauvaa ihan heti, aion mennä töihin ensin. Sit harkitaan, että halutaanko toinen. Me aiotaan jatkaa kumittelua, koska se on sujunut mainiosti ennenkin. Eikä sitä ehkäisyä kokopäiväisesti ja joka päivä tartte...

Tuttelille kakun täytettä: Sekoita rahkapurkilliseen marjoja ja notkista vatkatulla vaniljakastikkeella sopivan paksuksi. Riittää yhteen 4 munan kakkuun ja ainakin miehen työkamut tykkäs. Ohje mun suurkeittiöemäntä/kotitalousope-kummitädiltä.

Nyt lopetan tän koneella roikkumisen ja lähen pukemaan. Mies meni lenkille vaavin kans ja mamilla omaa aikaa ennen tanssia.

Misupai taas. Pitää varmaan kone laittaa pannaan, kun aina oon täällä...
 

Yhteistyössä