~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

Voisko joku selittää sen etu- ja takamaidon eron? Mistä tiedän, että lapsi saisi tuota hyvää takamaitoa? Usein syö vain toisen tissin, harvoin molemmista. Yritän nimittäin syöttää tisun mahdollisimman tyhjäksi. Yötä vasten olen toisinaan ruokkinut tietoisesti molemmista, että ei paisuisi maidon määrä toisessa ihan räjähtäväksi. Mä en oo nimittäin koskaan kuullutkaan noista etutakamaidoista ennen tätä palstaa.

Lapsilisägallupiin: Tehdään tosiaan niin, että laitetaan säästöön. Niin kauan kun vaippoja tarvitaan, otetaan rahasta vaipparahaa pari kymppiä ja sitten siirretään neidin tilille.

Ippu mainitsi kotonaolosta ja sain siitä gallupajatuksen: Kauanko meinaatte olla kotona/milloin lähdette töihin? Mie hain juuri tänään virkavapaata 30.5.2009 asti, jolloin alkaa sen vuoden kesäloma koulussa. Silloin palaan töihin ensin kesäksi lomalle ja sitten syksyllä oikeasti. Musta ei saa kotiäitiä tekemälläkään moneksi vuodeksi ja toisekseen lainat juoksee, harrastetaan kaikenlaista ja halutaan reissata kotimaassa ja ulkomailla. Ja mä tykkään shoppailla ja mun maku ei oo kauhean halpa... itse oon mennyt päiväkotiin 10 kk ikäisenä ja ei mulla traumoja ole.

Nyt vähän selkää jumppaamaan ennen kuin neiti herää. Ärsyttää, kun pudotin puhelimen lattialle, eikä se lähde enää päälle... onneksi oli pari vanhaa rutkua kaapissa ja sain itseni taas kommunikaatiovalmiuteen.

Misupai ja hassu pikkuinen neiti
 
Me käytiin tänään taas painokontrollissa ja se vaan nyt ei nouse!!! Poika on syöny tissiä joka inahdukseen ja syöttöväli ollut max 2h ja takamaitoa olen vielä päälle pullosta syöttänyt :( Nyt mennään vrk korvikkeella ja kirjaan ylös kaikki syötöt ja määrät, äsken poika söi pullosta 120ml ja sammu kuin saunalyhty :) Mä en käsitä miten mun maito ei riitä tai pidä sitä kylläsenä, mutta kun äsken sai masunsa täyteen oli kun eri poika! Eilenkin oli niiiin itkunen pvä, että....
Misupai takamaito on sitä rasvasempaa maitoa jota tulee sitten lopussa rinnasta ja luulen, että teidän neiti sitä kyllä saa tarpeeksi kun on niin kiltti ja syöttövälit tasaset! Mulla kun on valtavat meijerit niin sitä etumaitoakin eli vähärasvaisempaa on suhteessa enempi ja poika saa kai siitä suurimman nälkänsä tyydytettyä ja lopettaa ruokailut kesken ennen kuin ehtii saada takamaitoa syötöllä.
Mä alan vähän huolestua tästä tilanteesta, mutta pakko vaan" take it easy!" Käytiin hakemassa apteekista vielä rela tippoja, että jospa ne auttais mahd.vatsavaivoihin johon nyt jo kokeiltu vaikka ikinä mitä mutta tuloksetta.

Mä ostin hulluilta päiviltä sellasen reiman välikausihaalarin, mutta oli kyllä todella iso vielä vaikka kokoa 68.Menee sitten ainakin syksyllä jos ei nyt keväällä, mutta jotain kai kevääksikkin pitäisi keksiä koska teddypuvussa voi pian tulla kuuma.Poika onkin ollut hikinen viime päivinä, kun on tultu ulkoilemasta ja osaltaan ehkä vielä lämpöä lisää mustat vaunut!

Siis tuntuupa niin oudolta kun poika on nukkunut jo 30 min rauhallisesti ja mä olen ihan toimeettomana pitkästä aikaa.Mä taidan laittaa kahvit tulille ja oikasta sohvalle :p

Hauskaa viikonloppua kaikille :)
 
Moikka tännekin!

Olin tänään vauvan kanssa neuvolassa ja hyvin on neidin paino lähtenyt nousuun, sairaalassa lauantaina 4452g ja tänään jo 4590g, eli hyvin on neiti saanut ravintoa. Mähän annan päivisin pelkkää rintaa, iltaisin oon pumpannu yötä varten omaa maitoa yhdeksi syötöksi ja toisella yösyötöllä annan ensin rinnasta ja sitten vielä NAN:ia päälle. Luulen että alkaa oma maitotuotantokin jo pikkuhiljaa olla niin hyvin käynnissä ettei tarvi tota korvikettakaan enää. Nytkin neiti nukkuu jo viidettä tuntia heräämättä, on kyllä niin kiltti ja tyytyväinen vauva. Neuvolatätikin kehui häntä niin, oli aivan rakastunut, kävi esittelemässä neitiä kaikille kollegoilleen :)

Mä koitan vähän taustalla odotella noita viimeisiä maaliskuisia kun teistä niin monet on jo vauvansa pari kk sitten saaneet ja on vähän ulkopuolinen olo kun teidän juttuja lukee :ashamed: Odotuspuolella kirjottelenkin enemmän.

Hulluille päiville tekis mieli pikaseen käymään, mut voi olla et jää väliiv, miehen kanssa voisin huomenna piipahtaa jos saisin sen raahattua mukaani. Sunnuntaina onkin siskonpojan ristiäiset ja kauhee ongelma mitä laitan päälleni... Mulla muuten paino pudonnu jo 1,5 kg alle lähtöpainon, híenoa! Toi nahkanen vyölaukku tossa kyllä edelleen roikkuu, mut en jaksa ottaa paineita sen kanssa, kaikki ajallaan. Meiän porukat lähtee maanantaina Lontooseen, toivottavasti äiti löytäis vauvalle jotain kivoja vaatteita mitä täällä ei kaikilla olekaan :)

Eipä muuta, aurinkoista päivänjatkoa!

:heart: :Ninni ja Alexandra
 
me6
Kuulumisia meiltäkin pitkästä aikaa!

Viime viikolla oli aikamoisen kiire! Mulla oli Naistenklinikalla jälkitarkastus, josta selvisin puhtain paperein. Kaikki labrat olivat vihdoin normaalit eli raskausmyrkytys on poistunut kropasta kokonaan. JIPPII!!

Sitten oli myös suuripäivä kun LA:kin ohitettiin ;) Jorvissa oltiin viikko sitten perjantaian prinsessan keskoskontrollissa. Keuhko olivat nyt vahvistuneet hyvin ja siihen liittyvät hiilidioksidiarvot olivat normaalit. LOISTAVAA! Kalium-arvo oli alhainen mutta se on normaalia keskosvauvoille. Saatiin lupa siirtyä neuvolaseurantaan, kasvukontrollitkin enää 2 viikon välein. Maissi- ja riisipuuro aloitetaan jo 3 kuukauden iässä, kasvis- ja hedelmäsoseet 4 kk iässä ja liharuokia pitää mennä 5-kuisena reilut annokset 2 kertaa päivässä. Tämä siis poikkeaa muista meidän lapsista, joita olen täysimettänyt 4-6 kk aina voimassa olevien suositusten mukaan.

Varhennettu ruokailun aloittaminen parantaa raudan imeytymistä samoin noihin kalium-arvoihin.
Strategiset mitat 2 kk iässä 3,5 kg ja 52,5 cm eli aika normivauva LA:n aikoihin :)

Lääkärireissujen lisäksi puuhaa riitti ristiäisten kanssa.


Kuvan prinsessa sai nimekseen Aada Merituuli :heart:

Ippu Aada-nimen saa lisätä etusivulle

Me6 ja Aada
 
Oli mukava kuulla me6 kuulumisiasi, juuri mietinkin että mitähän muille keskosvauvoille kuuluu! Jos luet säännöllisesti, niin kerrotko vielä pikaiseen, että minkä verran Aada jaksaa valvoa?
Tai BiaBia ja Korven tyttö, miten teillä?
Kun meillä tänään on taas tunnostanu olevan semmonen päivä, että se on tunti heräämisestä kun alkaa jo kitistä uudestaan unille, ja mietityttää, että onko se nyt ihan normaalia..? Niin vähän!! Ikää jo 8 vkoa! Toisaalta kehitysiällisestihän tyttö on vasta vajaan 3 vkoa, että pitäisikö tässä(kin) asiassa mennä sen mukaisesti, eli että 3 viikkoiselle se tunti on ihan ok.
Vai minkäs verran valvoo vauvat, jotka syntyivät täysiaikaisina ja ovat nyt kolme viikkoisia?
ennellä vissiin ainakin suunnilleen 3 vkon ikäinen jos oikein muistan? Minkä pituisia pätkiä Leo jaksaa valvoa?

me6 Onnea :flower: vielä Aada Merituulille ihanasta nimestä!! =)

Ninni kanssa, oli kiva kuulla teistä!! Itellä ei tuu tuota odotuspuolen ketjua enää ku vilkuiltua vaan silloin tällöin, kun tuntuu puolestaan että ite on siellä niin ulkopuolinen jo. Tyttöä yöunille tissittäessäni mietinkin jo että kunhan tuun koneelle ni huutelen teitä että mitä teille kuuluu, mutta sinä ehditkin itse ensin kertomaan kuulumisenne! =)

Kotonaologallup: Mamma- ja vanhempainloma kestää n. tämän vuoden loppuun. Siitä jään kotihoidontuelle ainakin siihen asti, kun tyttö täyttää vuoden. Toisaalta kun tiedän, että tällä erää meidän babyt on tässä, niin en tiedä raskinko vielä siinä vaiheessa.. mutta jos siis koen jo raatsivani, niin sitten kun tyttö täyttää vuoden, ilmoittaudun taas työttömäksi, ja alan myös aktiivisesti etsiä töitä, minullahan kun ei ole mitään vakkaripaikkaa odottamassa. Tämähän taas ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sitä sitten samantien töihin lähdettäisiin, olinhan esikoiseltakin työnhakijana ja aktiivisesti töitä etsivänä aina siitä 1-v päivästä aina siihen asti kun mammaloma alkoi, eli yli vuoden! No joo, eipä se raskauden loppusuoralla enää kovin aktiivista se työnhaku ollut, mutta toisaalta jos olisi "määrätty" töihin, niin olisin toki kyennyt, ammattini kun ei mikään fyysinen ole; toimistossa niitä meidän alan töitä tehdään ja tietokonetta naputellaan, joten siinä ei iso masu ja liitoskivutkaan mainittavammin haittaa. Mutta joo, tulihan taas selostus yksinkertaiseen kysymykseen! :LOL: Että olen kotona ihan vain lastani varten ainakin siihen 1v päivään asti, ja siitä eteenpäin niin kauan, että saan töitä. Se voi olla 1 viikko, tai 2 vuotta. En tiedä!

Nyt nyhjäämään isännän kylkeen kun kerrankin lapset ajoissa nukkumassa =)

-Ippu-
 
Ninni: Kaunis tyttö! Kovin on keskittynyt ja viisas katse toisella.. :heart:

Ippu: Meidän lähes 1kk ikäinen ukko on valveilla puolesta tunnista noin pariin kolmeen tuntiin. Riippuu kauanko on nukkunut ennen heräämistä ja mitä kaikkea tapahtuu kun herää.

Kotona olosta: Tarkoitus olisi myös suht aikaisessa vaiheessa siirtyä työelämään. Haluaisin kyllä olla pojan kans pitkään kotona, mutta rahatilanteen ja ennen seuraavia lapsia pitäisi vähän töitä tehdä. Mullakaan ei ole työpaikkaa valmiina odottamassa, joten työttömänä olen luultavasti kuitenkin kotona ensin. Pienellä paikkakunnalla ja ilman kunnollista työkokemusta on töiden saanti tosi hankalaa.. :|

me6: Paljon onnea Aadalle omasta hienosta nimestä! Eteenkin Merituuli on mun mieleen! =) Itsekkin olin jotain vastaavaa ajatellut jos tyttö olisi tullut. Tälle pojalle onkin nimi paljon vaikeampi valita. :/

Meillä oli painokontrolli keskiviikkona ja hyvin oli paino noussut. Puolessatoista viikossa oli 300g tullut lisää. Nyt paino siis 3320g ja ikää huomenna tasan 4vko.
Isännällä on varpajaiset huomenna ja mä joudun kököttää kotosalla yksin illan. :snotty: Tai tokihan tuo pikkumies on mun seurana, mutta se pääasiassa työstää vaan kakkavaippoja, joten muutakin tekemistä sais olla. Sen alun kakkataukojen jälkeen onkin sitten tullut sontaa joka vaippaan. Eilen sitä lensi kaaressa myös mamman päälle kun oltiin kylässä. :kieh: Tykkäsin enemmän siitä 2 kertaa viikossa kakasta. :LOL:

Tuleeko muilla kakka läpi vaipoista? Meillä tulee sekä kertsistä että kestosta ainakin kerran päivässä lahkeesta löröt vaatteille, ja nehän ei sitten edes lähde enää puhtaaksi. :(

Toinenkin gallup: Oletteko joutunu vauvan kanssa/takia noloihin tilanteisiin? :D
Meillä siis eilen lensi Pa*ka kaaressa kylässä ollessa ja kaikki mun päälle. (Vaihdoin vaippaa vielä heidän sohvalla :snotty: )
Toinen kämmy sattui kun miehen täti toi vauvalle pakettia ovelle ja koira haukkui törkeesti. Ryntäsin vessasta huutamaan koiralle pää punasena ja tissi paljaana. :ashamed: Olin just imettäny poikaa. Asian huomasin vasta tädin poistuttua kun mies ystävällisesti huomautti asiasta. :LOL:
Oon myös imettäny vessanpöntöllä istuen ku aluks oli peräpää niin hellänä, ettei muualla pystyny istumaan.. :p
 
Ippu Leo tuli keskiviikkona kolme viikkoa, hän valvoo ehkä "parhaimmillaan" parisen tuntia kerrallaan, mut välillä menee vaikka neljäkin tuntia valvoen. Tosin sillon yleensä kitistään vatsavaivoja. Tänäkin iltana poika valvoi jostain neljästä melkein ilta yhdeksään kun oli paha olla :ashamed: Mutta siis oli hurjan väsynyt, nukahtikin jo monta kertaa mut aina heräs itkemään ja vääntelehtimään vatsaansa. Eli vatsavaivat jatkuu! annoin levolacia eilen ja tänään, en oikein osaa sanoa onko siitä ollut vielä apua.. nyt kun yhtäaikaao n alotettu ne jekovitit niin nekin saattaa nyt vaivata. Nytkin illalla mä sain pumpata Leon jalkoja vatsaa vasten monta kertaa että se sai kakattua. Kakka ei ole ehkä niin kuivaa/kovaa enää mut edelleenkin se ei meinaa saada sitä millään tehtyä. :'(

Meillä oli tänään esikoisen 2-vee synttärit. On ollut suoraansanottuna aika raskas päivä. Sekin saattoi "hämmentää" Leoa kun vieraita ramppasi enkä mä itsekään ole päässyt yhtään istahtamaan koko päivänä. Sain tosiaan Leon vasta äsken nukahtamaan pitkän sylittelyn ja kanniskelun tuloksena, lähden kohta itsekin nukkumaan ja toivon et saatais molemmat levättyä. Huomenna vielä muutama vieras lisää :x

Tänään oli muuten ihana päivä, Elias (se kaksivuotias) melkein ui tuossa pihan puistossa olevissa kuralätäköissä.. Onneks oli reimatecit päällä ni ei kastunu mut kuranen oli koko mies! Mut siis ihana auringonpaiste ja keväinen meininki.!

enne ja Leo muru

pakko viel vastata Rhealle että mä olin aika nolona vauvan tai itseasiassa imetyksen kanssa neuvolassa eilen kun imetin siinä neuvolantädin pöydän ääressä hänen kirjoittaessa pojan tietoja ylös koneelle niin mulla oli tissit niin täynnä että sitä maitoa vaan suihkusi kaaressa siihen pöydälle ja jokapaikkaan! Yritin tyrehdyttää sitä mut se vaan lensi! ja poika yski sylissä kun maitoa tulvi! :whistle:
 
Kakkavaippaa: Kerran on pisu tullut läpi, kun nukkui yöllä niin pitkän pätkän. Kakka ei oo tullut kertaakaan lahkeesta tms. Merkkinä Pampers ja Libero, kokoa 2. Auttaisko Rhea isompi koko tai sit tiukemmalle kiristäminen????

Tuli mieleeni, että kun täällä on innokkaita vaunuttelijoita, niin gallupia: Minkämerkkiset/vuosimalliset/väriset vaunut teillä on? Meillä ajetaan Brion Kombeilla, vm. 2007 ja väri puna-musta. Lisäksi on Gracon Vivot sinisenä ostosreissuille.

Valvomista/hereilläoloa olen minäkin miettinyt. Neiti on 6 vkoa ja hereillä vähintään tunnin heräämisestä, eilenkin oli hereillä 16.30-21 kun vähän venähti hallituksen kokouksessa. Tänään hereillä näin: 7-9.30, 11-12.15, 13.45-15, 16.30-17.30, 18.30-20.15. Nuo välit siis nukkui kiltisti. Eli liekö paljon, vai vähän. Kuulemma kauhean yksilöllistä.

Musta olisi hyvä, jos ne, kenellä tulee masennus, ahdistus tai muita inhottavia tuntemuksia, kirjoittaisivat täällä jaksamisensa mukaan tunteistaan, koska niiden lukeminen/"kuuntelu" voisi auttaa myös toisia tunnistamaan mahdollisia oireita itsellään sekä voisimme tukea tunteiden kanssa kamppailevia.

Jospa ottaisi jätskiä, niin jaksaa yöllä ruokkia neitiä. Toivottavasti vain 2 heräystä...

Misupai yrittää olla haistelematta miehen sukkahajua... työpäivän jälkeen aika kiva käry!!!
 
Vaunugallup: Gesslein Swing-fi:t, tuossa väri:
http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/gesslein/swing-fi/swingfinvarikaakao/


Tässä vielä muutama kuva neidistämme:

http://www.aijaa.com/v.php?i=1869880.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=1869900.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=1869913.jpg

Laitan lisää kun saan kivoja kuvia otettua =)

:heart: :Ninni ja "Alexandra"-Muru 8 vrk
 
me6
Ippu Aada nukkuu vielä tosi paljon. On yleensä illasta pidemmän pätkän hereillä 2-3 H, tosin silloinkin voi torkahdella hetkeksi. Sen lisäksi on pari kertaa tunnin hereillä. Mutta on vieläkin vuorokausia ettei ole hereillä juuri ollenkaan. En ole huolissani, pikkuinen on vaan elämäänsä tyytyväinen ja kasvaa. Tärkeintähän on, että vauva itse herää nälkään!

Syö päivisin säännöllisesti 3-4 tunnin välein, mutta illalla tankkaa 1-1.30 h välein klo 22-01. Sen jlkeen nukkuukin 5-6 tuntia putkeen ja heräilee yleensä yöunilta vasta kymmenen yhdentoista aikoihin. Sopii hyvin mulle, kun olen yökyöpeli :LOL:

Vaunugallup Meillä on pururatalenkkeilyyn jo 7 vuotta vanhat vihreäkuosiset Emmaljungan Seasonit, mutta ne jäi aikoinaan niin vähälle käytölle että on ihan uudenveroiset paitsi ettei ole ilmarenkaita. Lisäksi auton takakontista löytyy tuliterät vaaleansinibegemustat Gragon Quatro Deluxet. Ne on aivan ihanat kantokasseineen. Hiplasin kyllä vaunukaupassa punavalkoisia Gragoja, mutta järki voitti. Lika näkyy huonommin tummissa kärryissä.

Kotonagallup Äippäloma loppuu vuoden vaihteessa ja sen jälkeen pidän 6 viikon pitämättömät lomat. Töihin joko helmikuussa 2009 tai sitten olen elokuun alkuun 2009 hoitovapaalla. Riippuu löydetäänkö tonttti vai talo ensin... ja siis lisää asuntolainaa! Toki myös riippuu Aadasta, tuleeko takapakkeja.

Kesälomasuunnitelmista Joko teillä on suunnitelmia kesäksi. Me lähdetään koko perheen kanssa juhannuksen jälkeen viikoksi Maltalle miehen työpaikan loma-asuntoon. Muuten pysytään ekaa kertaa moneen vuoteen muu kesä Suomessa ja ollaan mökillä ja kotona. Outo tunne kun ollaan yleensä 4-5 viikkoa reissussa Euroopassa. Lapset on kyllä innoissaan, kun pääsevät olemaan paljon mökillä. Toivottavasti tulee intiaanikesä.

Maitobaariin on taas tulija, joten hyvää yötä.

Me6 ja Aada 2 kk 4 pv
 
Herätysprinsessamme nousi 7 ja nyt nukahti ekoille unille. Taidan käyttää ajan hyödyksi ja surffata sekä ahmia yhden kirjan loppuun.

Ninni: aivan mahtava tukka teidän pienellä!!! Luulin, että meidän neidillä on paljon tukkaa, mutta nyt tajuan, mikä on paljon!!! Söpö prinsessa teillä. Me6: teidän neidillä oli ihana puku siinä kastekuvassa, niin mahtavat rusetit ja kaikki!!! Ja kaunis nimi, itsekin pidän näistä perinteisistä, joita ollut jo vuosisatoja.

KEsäsuunnitelmat: Heinäkuun puolivälissä lähdetään Zell am Seehen Itävaltaan mun porukoiden ja veljen kanssa. Pitäisi neidille alkaa passia hommailla... Varmaan ollaan paljon mun porukoiden vuokramökillä/kaupungissa sekä mummon mökillä, kun ne on tässä suht lähellä. Miehen porukoiden mökille/kaupunkiin mennään sitten lomalla reissun jälkeen. Ollaan reissuroopeja varsinkin kesällä, hyödynnetään mahdollisuus ajaa myöhään illalla valoisaan aikaan ja tietysti mahdollisuus olla makean veden äärellä. Mie varmaan reissailen vauvan kanssa sitten omien kamujen luona, kun mies on töissä.

Jospas menis aamupesulle ja laittamaan pyykit koneeseen. Kummasti sitä kertyykin, varsinkin pyyhepyykkiä, kun neidiltä lirahtaa pisuja ja joskus pikku pierujakin hoitopöydällä...

Misupai ja Siiri tänään 6 vkoa.
 
Heippa!

Ilmoitanpas meidät tähänkin pinoon :)

Eli sunnuntaina 30.3 klo.17.04 syntyi meillekin pieni tyttö :heart: Mitat oli 3780g / 51 cm / 34 cm ja viikkoja 40+4. Oli niin tomera tyttö että sai täydet kympit :)

Kotiin päästiin keskiviikkona ja hyvin on menny. Mies on suureksi avuksi kun huolehtii esikoisesta. Aika paljon on puuhaa kun on talossa pieni vauva ja 1v4kk taapero :)

Mutta nyt taidan lähtä käymään suihkussa kun vauva nukkuu ja mies ja poika on anoppilassa... Olin ajatellu pestä ikkunat tänään, mutta en kyllä mene tuonne kaatosateeseen :/

Koitan jatkaa turinoita myös täällä, mutta voi olla nettiaika suht vähissä kun mies palaa töihin :whistle:

Pimmi ja pieni 6 vrk
 
Ippu :hug: , masennus ei ole mikään pikkujuttu. Toisaalta sitten varmaan se, että itse olet huomannut tilanteen, on jo hyvä asia, kun silloin myös apua on mahdollisuus saada. En osaa kuvitella, miltä tuntuu kun vauva on syntynyt keskosena (tosin ihan hyvän kokoisena), mutta siinä suhteessa tunnelmat ovat välillä mullakin samat, kun meidän vauva syntyi niin kovin pienenä (2864 g) vaikkakin täysiaikaisena, päivää ennen laskettua aikaa. Kaikki ihmettelevät miten vauva on niin kovin pieni vaikka onkin hyvävointinen ja terhakka (taitaa muuten täälläkin olla pienin täysiaikainen), ja mulle tulee monesti myös mieleen, että mitä oikein olen tehnyt väärin, kun on jäänyt niin pieneksi. Toisaalta alakäyrillähän tyttö on mennyt ihan rakenneultrasta alkaen enkä itsekään ole ollut iso syntyessäni sen paremmin kuin mieskään, mutta silti...

Nyt tosin tunnelmat on parantuneet, kun tyttö syö niin ahkerasti, kasvaa hyvin ja oli jo 8 pv:n ikäisenä ylittänyt kolmen kilon rajan (3020 g). Mutta silti siellä perheosastolla tuntui siltä, että kaikkien muiden vauvat olivat kaksi kertaa isompia, ja sitä vain ihmettelee, että miten noin pieni voi selvitä kaikesta mahdollisesta. Tätä pelkoa sitten pahensi vielä se, että tyttö sai pari päivää sitten jonkinlaisen kohtauksen, ei meinannut saada henkeä ja limaa ja vaahtoa tuli suusta ja nenästä. Käytiin sitten Hyvinkäällä näytillä eikä kyseessä ollut ilmeisesti mikään sen ihmeempi kuin se, että tyttö oli vetänyt maitoa väärään kurkkuun, kun puklauttelee ihan hirveästi. Pelästytti silti tosi pahasti. Nyt ollaan sitten nostettu sänkyä pääpuolesta reilusti ylöspäin ja se on auttanut tuohon pulautteluun.

Valvominen on meillä melko epäsäännöllistä. Ihmeen pitkään tyttö jaksaa olla hereillä, eilisiltanakin varmaan seitsemästä kahteentoista. Kukkuminen sijoittuu yleensä iltayöhön, ihan niin kuin masuaikanakin. Toinen pitempi hereilläolopätkä on sitten aamulla kymmenen jälkeen, silloinkin saattaa olla hereillä muutaman tunnin.

Kotonaologallupiin
sen verran, että mun loma loppuu 16.12. Silloin pitäisi mennä töihin kolmeksi päiväksi, ja sitten onkin kahden viikon joululoma... Olen vähän suunnitellut, että olisin osittaisella hoitovapaalla toukokuun loppuun asti, silloin saisi työt varmaan sovittua niin, että kävisi siellä kolmena päivänä viikossa. Kotiäitiä musta ei tule vaikka vauva onkin ihana, rahaakaan siihen ei ole, mutta tuollainen puolen vuoden pehmeä lasku töihin voisi olla ihan hyvä.

Vaunuina meillä on Filuun kolmirattaiset, mies aikoo käydä rullaluistelulenkeillä vauvan kanssa. Nyt odotellaan innokkaasti, että tulisi kaksi viikkoa täyteen, niin saataisiin ihan virallisestikin lupa ulkoiluun.

Nyt alkoi pieni vikinä joten palaillaan,

Bellona ja rakas 10 päivää
 
Vaunugalluppiin oon vastannu odotuspuolella jo ainakin kaks vai kolme kertaa, mutta kerrataanpa siis vielä, että meillä on Emmaljungan Ceroxit, vuoden 2005 väri, siinä on kahta eri harmaata ja punaiset tehosteet, sekä Emman Jule Twin -tuplarattaat. Ne on kokonaan mustat.

Äh, en ehdikään nyt enempää kun tirppana pulttaa pihalla; lähdemme koko porukalla pihalle ja lenkkeilemään, jospa nukkuisi liikkuvissa vaunuissa paremmin kuin pihalla paikoillaan olevissa...

:/
 
Ipulle halaus :hug:, toivottavasti olo paranee pian! Voin vain arvailla, miltä sinusta tuntuu, mutta oot vahva, kun pystyt sanomaan ääneen omat tunteesi.

Me täällä vietetään ihmepojan kanssa koko viikonloppu ihan kaksistaan. Mies, isoveli ja koira ovat kaikki reissussa/hoidossa.
Ollaan nähty kavereita, käyty shoppailemassa ja syömässä ravintolassa kaksi kertaa, ihanaa!
Soitin tänään esikoiselle mökille, niin hän ei edes ehtinyt puhelimeen, kun oli niin hauskat mökkipuuhat kesken. Pieni loma vauva-arjesta tekee hänellekin varmasti hyvää.

Vaunugalluppiin: meille tuli sittenkin Bugaboo Cameleonit, kun I´Coo tilaus meni uusiksi, eikä lopulta sitten ehtinytkään ajoissa. Mutta noi olikin mun alkuperäiset unelmakärryt, joten olen enemmän kuin tyytyväinen :D . Ja koska oon itse melko pienikokoinen, niin olen todennut Bugat erittäin hyviksi keveytensä ansiosta.

Vinkkejä kellään, miten vauvan saa syömään tuttia?
Ihmepoika on muuten varsin mallikas tapaus, eli syö upeasti ja nukkuu pitkiä pätkiä, mutta iltaisin ei nukahda muuten kuin tissille/syliin. Ajattelin, että jos saisin tutin kelpaamaan, päästäisiin tosta nukutuksesta eroon, ennen kuin muuttuu tavaksi. (vielähän tota tuhisijaa ei edes melkein raaski sylistään laskea, mutta ennakoin jo vähän tulevaa)

Tuhinaterkuin vaemo ja ihmepoika
 
Bellona: muistelin, että oot kans ope. Ootko aineenope, kun pystyt tekemään osittaista työviikkoa? Luokanopepuolella se ei oikein onnistu... harmi. Muuten mä oisin kans mennyt töihin joululta, mutta nyt sit kituutetaan kevät kotihoidontuella ja kuntalisällä.

Ippu: näitkös lenkillä muita? Me oltiin neidin kanssa tuossa keskipäivällä ja kylällä ei ollut kukaan lenkillä, joitakin tyyppejä torilla ja kaupossa... MIssä lie kaikki... huono sää tosin tänään. Mietin ensin, että onks joku vaara, kun ketään ei oo.

Pitäsköhän mun keksiä jotain muutakin puuhaa, kun on tosi paha tapa roikkua koneella. Neiti köllii tuossa vieressä ja mulla on kone tässä olkkarin pöydällä. Mitä te muut teette, kun tenava köllii? Mie saatan tehä kotitöitä tai sit leikin neidin kans tai sit katon telkkua samalla.

Tänään ollut oikea vaatteiden vaihtopäivä. Ekaks vaihdettiin asua, kun kastui maidosta. Toisen kerran piti vaihtaa, kun Muumi-vaippa laski lahkeesta. Laitoin huvikseni mallikappaleen neidille ja pisut oli kylkeä pitkin. Nyt sit puklas ekan kerran koko viikkoon, mut en enää vaihda, kun tunnin päästä kylpyyn.

Nyt sämpylätaikinaa vaivaamaan ettei turpoa yli kulhon. Mukavaa lauantai-iltaa!

Misupai ja Siiri
 
Misupai, kaikki oli Itiksessä..! :D
Kävin siellä tänään issekseni ja hirvee hulina siel oli!! Hullut päivät tietty jatkui vielä tänään, joten siinä yks syy. En itse menny koko Stockalle, muuten vaan humputin rahaa menemään |O
Löysin kahden farkut ja alusvaatteita ittelleni! Viimeks kun kävin siellä yksin pari viikkoo sitten, ostin kauheet läjät naperolle vaatteita (ristiäisiin ja muutenkin), niin nyt oli mun vuoro :xmas: seuraavaks sitten varmaan miehelle vaatekerta uusiks :LOL: noh, ei vaan, saa ostaa itse sopivat vaatteet.
Olipa kiva ostaa farkutkin ei_äitiysversioina.. ;) koot oli tosin vielä 30" ja 31" mut niillä mennään kesää kohti... eiköhän toi masureppu tosta joskus hupene (tai sitten ei tällä suklaansyönti määrällä, vielä uppoo ikävä kyllä herkut...)

Kävin Ohlsonilta ostaa itkuhälyt pihanukkumisia varten, vaikkei poitsu vielä ole nukkunut vaunuissa paikallaan kun yhdet unet ja ikkunasta hänet nään ja kuulen, mutta tarkoitus olis nukuttaa enemmän pihalla. Viime viikkokin meni matalalentoo, maanantai lepuutettiin ristiäisten jälkeen, mut sitten onkin oltu joka päivä liikenteessä vaunujen kanssa, kun on ollut niin ihanat kelit (tähän asti). Mutta jos ei joka päivä jaksa lähtee lenkkeilee, niin hyvähän tossa pihalla on nukuttaa.
Vaunuista, meillä on kahdet vaunut, toiset Boran vanhat ja toiset jotkut italialaiset, en muista merkkiä. Nyt kun tietää mitkä ois ollu hyvät, niin ois voinu hankkii jotkut semmoiset, missä yhteensopiva kaukalo, minkä saa näppärästi laitettuu vaunuihinkin... mutta eipä noista juuri mitään ole maksettu, toiset saatiin ilmaiseksi, että niillä mennään ja hyvinhän ne liikkuu =)
Meillä on kans se BB:n reppu, on pari kertaa sitä koklattu, mut ei ole niinkään tarpeellinen. Kundi viihtyy sohvalla peiton päällä tai sitten sylissä. Ja nukahteleekin mihin sattuu, sohvalle, syliin, sänkyyn ja vaunuissa liikkeellä parhaiten tai sitten autossa tulee sikeät unet.

Aijoo, tiistaina oli lääkärineuvola ja mulla samalla jälkitarkastus. Mitään ei poitsulta mittailtu ja se lääkäri oli muutenkin outo!!! En haluis olla rasisti, mut suomenkielentaidon kans oli niin ja näin, eikä hän tienny muita minipillerimerkkejä kuin Cerazeten (ei sovi mulle, vuodan niistä koko ajan), kierukkaa olis tarjonnu, "kun se ensimmäinen on ilmainen". Niin ja jälkitarkastustodistuksen kirjoitti, jotta "saan rahat pois", kuten hän sanoi. En sitten alkanut hänen kanssaan keskustelemaan sen enempää, kaikki kunnossa poitsulla ja mulla. Keskustelen sitten ehkäisystä oman gynen kanssa, jos tarpeen. Nyt mennään gummeilla.
Mutta jospa tässä vielä yhden kerran raskautuisi... vuosi pari pitänee odottaa, jotta kohtu ehtisi nyt kunnolla parantuu leikkauksista. On tossa mietitty, et ei kannata alkaa hormonaalista ehkäisyy vetelee, et kroppa palautuis vähäks aikaa omakseen.

Mitäs vielä, Libero 2:sia käytetään, eikä ne ole aiheuttanu mitään punotuksia! Joskus tulee kosteus läpi, jos on ollu pitkä unipätkä takana. Toissa päivänä tyyppi söi yli 900 ml, et kaipa sitä uloskin tulee!!! :p

Ainiin, ostin tänään rannetuet Instrusta. Kirjoittelen ja testailen nyt ne kädessä. Mullahan tuli raskauden lopussa ne puutumiset niin pahana, et oikeessa kädessä meni tunto sormista, on onneks palautunut, mutta tää ranteiden kipu jäi! On kai joku rannekanavan oireyhtymä tmv. nimeltään. Muuten nää tuet on ihan jees, mut huomasin just, et vauvaa nostaessa ei toimi. Pitää pystyy ranteillakin tukee pientä, varsinkin jos ja kun hän tekee äkkiliikkeitä. Ei tullu kovin turvallinen olo näiden kanssa, eli ei toimi vauvankäsittelyssä (ainakaan mulla..)

Lapsilisät pistetään kans poitsun omalle tilille menemään. Käytetään niitä, jos tarvii sitten jotain isompaa hankkia, mut nyt menee "moporahastoon" :D

Nyt Selviytyjien pariin ja sitten saunaan. Mies aloittikin justiinsa kundin syötön, joten ehkäpä päästään ihan kahdestaan saunaan ;)

Mukavaa lauantai-iltaa :wave:

Hexodus ja poitsu 6 viikkoo ja rapiat :heart:
 
:flower: Onnittelut kaikille vauvansa saaneille! :flower:

Iltaa pitkästä aikaa! Käyn aina välillä lukemassa, mutta kaks lasta kainalossa on aika hankala kirjotella. Ja jos vauvat ei ole sylissä, niin en juuri istumaan jouda! Nyt tulin 1 kk-kuulumisia kertomaan. Äsken koitettiin kantoliinaa, mutta eivät kovin hyvin viihtyneet. Eli pitkään trikooliinaan kietaisuristi II-sidontaan tungetaan molemmat, jalat jää mykkyrään. siinä jäis kädet vapaaksi, kyllä me vielä sitä harjoitellaan.

Tupla-arki on mielestäni pyörähtänyt hyvin käyntiin, eli on ollut helpompaa mitä kuvittelin! Kaikki aika menee toki lasten- ja vähän kodinkin hoitoon, mutta isompaa stressiä ei ole, ja mieliala on hyvä (no, aina se ei väsyneenä ilmenny...) Isommat lapset jäävät toki liian vähälle äidin huomiolle, mutta sitä on sitten paikkailtu mm mummin avulla. Kunnan kodinhoitajakin saatiin viikoksi, vaikka täällä se on harvinaista. Mies on onneksi kotipuolessa töissä, eli puhelinsoiton päässä jos apua tarviin.

Vauvat on tosi rauhallisia ja maito on riittänyt, joten siinä mielessä helppo hoitaa. Välillä alkaa kyllä rasittaa, kun yhden kakkavaipan (ja sitä on molemmilla joka vaipassa) on vaihtanut niin toinen on jonossa, ja sitten tämä ensimmäinen alkaa jo huutaa nälkäänsä, se on kaikista stressaavinta. Kestovaippoja ollaan alettu käyttämään, vaikka joskus on niin kiire ettei viitsi alkaa kietomaan. Ja öisin käytetään Liberoa.

Öisin meillä nukutaan 1-3h kerrallaan ja sitten syödään (kestää lähes tunnin, vaikka yhtäaikaa imetystyynyn päällä imetän). Nukun vauvojen kans eri huoneessa, ja soitan tarvittaessa miehen kännykällä hätiin. Saan sitten päivällä ottaa unet, että jaksan taas. Ja maitoakin tulee taas paremmin, jos nukkuu välillä.

Vauvat oli jo 3,3 kg ja poika 51,5 cm ja tyttö 52,5 cm, eli tosi hyvin kasvaneet.

Mutta nyt pikku hiirulaiset kutsuu (näillä on tosi pienet äänet). Valoisaa kevättä kaikille :wave:
 
Meillä käy aika hiljaiseks tuolla odottajien puolella.. jos ketään kiinnostaa :/
Siellä oikeastaan enää äänessä minä, ootus ja piitsi. Kahdeksan meitä pitäis olla listan mukaan, mut muut varmaan parhaillaan vauvanhaku puuhissa.

Ippuko kyseli miehen 30-v lahjasta? itse ostin vuosi takaperin miehelleni 30v lahjaksi kylpylästä "tosimiehen vuosihuollon" joka sisälsi kasvohoidon, jalkahoidon ja tunnin rentouttavan hieronnan. Sen jälkeen mentiin kylpylän puolelle yhdessä uimaan ja sen jälkeen syöminen kruunasi kaiken. Yhteensä mulla meni siihen 200e rahaa mut oli kyllä sen arvoinen. Mieheni lukeutuu näihin "tosi miehiin" jotka ei naamojaan rasvaile mut niin vaan pääsi rentoutumaan ja nauttimaan.

Ninni: mitäs sulla tulikaan sitten painoa kaikenkaikkiaan jos oot jo nyt päässy alle lähtöpainon? Itse tässä jo valmiiksi jännittelen et kuinka realiteettinen on oma ylimääräinen 20kg tiputtaa 1v hääpäivään mennes joka on elokuussa ??

Tulin siis vaan uteliaana kurkkimaan aikani kuluksi.. ehkäpä pääsen joukkoonne joskus.
Tänään tunsin elämäni ensimmäiset supilstukset joita kesti 3h, mut loppuivat päiväuniin.
Huomenna olis taa potkupuku tarjolla, jospa me haettais se :heart: vauvan kera :heart:

Nyt vauva painaa peräsuoleen niin et täytyy kiiruhtaa vessaan ja nukkumaan sen jälkeen.

Ihania vauva hetkiä vaan kaikille..

Täällä hiukan katkeraan äänen sävyyn Voicen tuleva äiti 41 tasan
 
Sunnuntaita!

Nyt on meidän rakkaalla nimi! Eilen oli ristiäiset ja nimeksi tuli Amanda Luna Maria!
Juhlat sujuivat hyvin. Vähän ääntä piti avata kirkossa :)

Lahjaksi saimme kummilusikan, kastehelmet (ihkut), hiuskiuhkura rasian, vaippoja, rahaa, lahjakortin lastentarvikeliikkeeseen, lautasen, leluja, leikkimaton ja kaulakorun.

Tarjottavaa jäi hirmuisesti ja nyt täällä niitä puputetaan. Painan varmaan kohta yhtä paljon kun raskausaikana :LOL:

Jälkitarkastuksessa kävin, jossa kaikki oli ihan ok. Hemppa hieman matala ja lihoa kuulma pitäis.

Huomenna on Amandalla sitten taas punnitus neuvolassa. Neiti nukkuu niin hyvin nykyään yönsä. Herää 3 ja 6 aikaan ja tänäänkin noustiin vasta 9.30.

riksu + Amanda kohta 2kk
 
galluppeihin vielä...

lapsilisästä ajateltiin säästää joka kuukausi 10-20e lapsen tilille. Enempää ei oikein pystytä...

töihin lähtö en oo vielä yhtään ajatellut.Kotona haluaisin olla ainakin siihen saakka, kun Amanda täyttää 1v. mutta työt ei taida ikävä kyllä odottaa, jos en heti mene kun äitiysloma loppuu..

vaunut gessleinit löytyy vuosimallia 2008 ja ruskea/vaal. siniset. Samanlaiset kuin ninnille, mutta eriväriset. Olen tykännyt tosi paljon.

noloja tilanteita kummien sohvalla ollaan jo ehditty pissaamaan.

valvomisesta yleensä iltapäivällä meidän neiti herää eloonsa ja valvoo sitten koko illan.

Suositellaanko teidän neuvolassa käytettäväksi rela-tippoja?
 
Meillä ainakin suositellaan noista Rela-tippoja ja olen syönyt niitä tablettejakin koko raskausajan, kun se voi ehkäistä allergioita. Nuo tipat voivat kuulemma auttaa mahavaivoihin. Tänään kävin ostamassa Cuplatonta, kun tyttö on itkenyt parina iltana tunnin verran ja tänään aamullakin. Tätä ennen on ollut aina niin rauhallinen. Ihmetyttää kyllä, miten paljon noin pieni jaksaa valvoa, kun tänäänkin on ollut hereillä jo yhdeksästä asti eikä osoita vielä mitään väsymisen merkkejä. Samoin eilisiltanakin valvoi ainakin viisi tuntia - tosin onneksi sitten myös nukkui yöunia seitsemän tuntia heräämättä.

Misupai: joo olen aineenopettaja, opetan lähinnä 6-9-luokkalaisia. Laskeskelin vielä, että kun opetusvelvollisuuskin on niin pieni, niin osittaisella hoitovapaalla mulle jäisi 14 opetustuntia viikossa. Sen saisi hyvin järjestymään kolmeen päivään.

Nyt alkoi taas itku,

Bellona ja rakas 11 päivää
 
Pikaiseen kahvitauolla!

Ippu: Meidän neidit valvoo noin 1-3h pätkiä, varsinkin illalla koetetaan seurustella ja tisutella, jotta yöllä nukuttaisiin edes yksi pidempi pätkä. (3-6h) Välillä on päiviä ettei millään alvatillejakseta valvoa.

Lapsilisät käytetään milloin mitenkin, osa menee säästöön.

Vaunuina tytöillä on Carenan Twin:it ja väri beige. Tosi kevyet ja sopii ovista hyvin.

Töihin meen sitten joskus, miten jaksan kotona olla, riippuu vähän siitä. En kuitenkaan heti äippärin loputtua.

Kesälomaa ei olla vielä suunniteltu, varmaan lähistöllä pyöritään.

Tänään kävin palauttamassa keskolaan lypsykoneen, kun en enää tarvi sitä. tuli vähän hassu fiilis kävellä taas keskolan ovesta sisään. Jotenkin olin jo unohtanu sen miten pieniä ja heiveröisiä tytöt olivat syntyessään. Samalla muistui mieleen kaikki ne huolet ja ajatukset...

Valvatille kans jaksuja niiden yösyöttöjen kanssa, välillä itelläkin olo on kuin zombiella, kun yöllä vaeltaa vaipanvaihdossa ja imettämässä. Tuttua on kans tuo "riittämättömyyden tunne", kun molemmat vauvat kaipaavat yhtä aikaa syliä ja ei vaan siihen pysty. Isommat lapset jäävät väkisinkin silloin vähemmälle huomiolle ja se näkyy pieninä tappeluina tai tihutöinä. (2,5v isoveli) Kiusaa lähinnä isoa siskoa milloin mitenkin, vauvoihin ei onneksi koske. Olen koettanut antaa syliä ja huomiota silloin kun vauvat nukkuvat, jos vaan omilta hommiltani ehdin. Kotitöitä teen yleensä toinen vauva liinassa ja toinen sitterissä tai sitten kun nukkuvat.

Nyt jatkan kahvitaukoa Tudors:in parissa :wave:
 

Yhteistyössä