~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

minkä ikäinen teidän vaavi oli, kun laitoit hänet pystyasentoon TriCotti-liinaan?
Meilläkään poitsu ei suostu olemaan siinä kehtoasennossa, paitsi tissi suussa, mutta tykkäisin kannella häntä liinassa. (..niin sais kädet vapautettua johonkin hyödylliseen)

Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

Niin ja muuten ei raportoitavaa, vaavi syö ja kasvaa hyvin. Huomenna aamulla olis 1kk neuvola. D-vitamiinitipat taitavat vähän aikaansaada vatsavaivoja, toivottavasti pikkumassu tottuu niihin pian.

t.pikkuvaemo ja ihmepoika
 
Pikkuvaemo, oli tasan 4 viikkoa vanha kun neuvolantäti tokaisi että ihan hyvin voi pikku hiljaa alkaa kantaa masu masua vasten pystyasennossa kantoliinassa. Mittoja oli silloin 4145 g ja 52,5
senttiä. Joten aloitin samana päivänä, ja olen kohta viikon kanniskellut lyhyitä aikoja kerrallaan (10-20 min) Tosin nukahtaa jo viidessä minuutissa, =) ja onneksi saan vetkutettua neidin pois liinasta niin ettei herää.

Vähän kyllä mietityttää että onko se vauvan selälle hyvä, mutta ei kai vauva nukahtaisi jos olisi vähänkään epämukava olla?

Täällä odotetaan innolla tulevaa kummitätiä kylään tänään, mies ja vauva vetää vielä unta palloon joten minä alan nauttia rauhallisesta aamuhetkestä rintapumpun kera. hahah..

Mukavaa sunnuntaita kaikille!
 
KettuRepussa, kiitos vastauksesta. Pitää kokeilla. En ole kyllä tiennytkään, ettei ihan pientä saisi pystyasennossa pitää - siinä asennossa olen nimittäin koko ajan kantanut (sekä liinassa että ilman), mahavaivat ovat helpottaneet, tyttö viihtyy ja nukahtaakin siihen kun vähän kävelee ympäriinsä.

Nyt alkaa pikkuinen heräillä 12 tunnin yöunilta (tosin syömään herättiin taas kolmesti) joten pitänee lähteä syöttämään... Ihanuus kun antaa nukkua ja aamulla vielä pitkään. :heart:

Bellona ja tyttö 2 viikkoa 4 päivää

PS. enne: olen kyllä minäkin ollut huomaavinani, että miehelle on ollut melko rankkaa tämä vauva-arki kun on hoitanut tyttöä joka toinen yö ja vielä käynyt töissä samalla. Mutta lisää myöhemmin...
 
Onnittelut riinulle uudesta perheenjäsenestä!

Tervetuloa uusille! Kiva, kun saadaan lisää keskustelukumppaneita!

Meillä oli taas suht hyvä viime yö. Poju nukkui kaksi 3 tunnin pätkää ja aamulla vielä melkein 3 tuntia. Noustiin vasta 10:ltä ylös! Edellisyö olikin aika vaikea. Sai unenpäästä vasta n. klo 2 ja valitteli paljon unissaankin. Mitälie vatsavaivoja taas. Eilen yritin ehkäistä sitä iltayönhuutokonserttia valvottamalla pidempään, eli kylvettiin pitkään, lauleskelin kovaäänisesti (naapuriparat) yms. Se kyllä auttoi sammui sänkyynsä puol 12 ihan ilman minkäänlaisia itkuja.

Ristiäiset on viikon päästä, eikä mitään olla tehty asian hyväksi. Ei ole löytynyt innostusta. Nimeäkään ei ole vielä päätetty. Harmi, kun nyt ei sitten saada tilattua nimikoituja servettejä. Muilla lapsilla sellaiset on ristiäisten kunniaksi teetetty. Kotikin pitäisi raivata. Meillä on vieläkin muuttolaatikoita olohuoneessa ja eteisessä. Kaatopaikkatavaraakin on eteinen piukassa. Miksi olen näin saamaton? Jotain pitäisi leipoakin. Ja liesituuletin ostaa. Sekin vielä puuttuu remontin jäljiltä. Pappiakaan ei nyt sitten tavata ennen sunnuntaita, koska on lomalla. Sähköpostilla hoidetaan sitten asiat. Saa nähdä mitä tästä oikein tulee..

Imetysasennosta on ollut juttua. Minä imetän useimmiten istuen. Joskus kun oikein yöllä väsyttää, voin imettää makuultaan. Silloin kyllä useimmiten nukahdamme molemmat siihen. En kyllä kauaa itse siinä nuku, vaan herään siirtämään jätkän ylemmäs. Eli jos nukkuu meidän sängyssä, nukkuu mun tyynyn vieressä, niin en ainakaan tukehduta toista.

Minä alan kyllä olemaan jo vähän kyllästynyt imettämiseen. :ashamed: Jotenkin tuntuu, että se sitoo niin paljon. Lypsämällä en ole vielä saanut juurikaan mitään pakkaseen, eli ei isä voi pullosta syöttää, jos olen pois. Olen sitten hoitanut esim. kauppa-asiat tms. siinä 2-3 tunnin syöttövälissä. Myös oma ruokavalion rajoittaminen on rasittavaa. Olen nyt jättänyt kahvin, sitrushedelmät, juuston ja muut maitotuotteet, ruisleivän, hiilihapolliset juomat, sipulin, omenan ja sen suklaan pois ruokavaliostani. Jotkut varmasti turhaankin. Kuitenkin ruokakin on ihan mautonta ilman sipulia ja kahvia tekee ihan älyttömästi mieli! En tiedä, ajattelin kuitenkin yrittää täysimetystä sen 4 kuukautta. En kuitenkaan ala päätäni hajottamaan asialla. Jos alkaa liikaa ahdistamaan, siirryn kyllä korvikeruokintaan. Aikaisemmatkin lapset ovat ihan hyvin korvikkeella kasvaneet ja nykyisin ovat jo todella terveinä pysyneet, eikä mitään allergioita ole. Molempia imetin aikoinaan sen kaksi kuukautta.

Jaha, tulipa taas turistua. Jotain muutakin piti sanoa, mutta nyt ei muista.

Nyt pitäisi saada aikaiseksi vähän siivota. Appivanhemmat ovat tulossa tunnin kuluttua ja minä olen vielä yöpaidassa ja huusholli pommin jäljiltä. Nyt mä meen..

ps. päivitin profiilin

Oonaliina + "elmeri" n. 1,5 kk
 
Onnittelut lähes viimeisille vauvaantuneille ja tervetuloa uusille :flower: :hug:

Riinu, kyselit imetyksestä sektion jälkeen; mulle tehtiin suunniteltu sektio ja imetys kyllä käynnistyi, mutta hyvyydestä en tiedä. Kävin toisesta päivästä lähtien pumppaamassa sairaalassa ja se varmaan auttoikin siihen, että maito nousi kolmantena päivänä (jolloin päästiin kotiin) hyvin, mutta en sitten tiedä oliko liian myöhään... Pojalle annettiin jo sairaalassa lisämaitoa, jotta verensokerit saatiin ylös. Sen jälkeen alkoi syöttäminen tolle meidän suursyömärille eli missään vaiheessa ei oma maito riittänyt vaan annoin aina ensin tissiä (johon kundi nukahti) ja sen jälkeen korviketta.
Näin mentiin kuukausi, jonka loppupuolella alkoi jo tissinantokerrat vähentyä, kun tyyppi vaan lutkutti rintaa vaikkei sieltä paljon mitään tullut ja sen jälkeen meni lisämaitoa enemmän ja enemmän, joten kuukauden osittaisimetin (josta olen ylpeä) ja nyt mennään ihan Semperin varassa.
Sylivaavi on meidän poitsu, joten läheisyyttä saa kyllä ilman tissiäkin :heart:
Toivottavasti sulla menee alku paremmin ja saat oman tuotannon riittäväksi :hug:

Ei silti, mä olen tyytyväinen tähän tilanteeseen. Ne tärkeät alkumaidot on saatu ja toi meidän suursyömäri vetelee semmosta lähes litraa päivässä, niin en usko että oisin semmosia maitomääriä saanut itte aikaseks.. ehkä jos olis ollu tosi sinnikäs ja stimuloinu pumppaamalla koko ajan lisäks (se tissille nukahtelu ja siitä nälkäisenä herääminen ei kauheesti taida stimuloida...) niin olisi maidontuloa saanu lisättyä, mutta mentiin sitten helpomman kaavan mukaan.
Onhan tää sikäli kivaa, että esim. noi Oonaliinan mainitsemat ruokailurajoitteet on pois, mutta toisaalta eihän tässä kauheen monesta viikosta tai kuukaudesta elämässä puhuta ja kun raskausaikakin meni jo niissä merkeissä, niin olishan tää menny samaan putkeen, mutta tuntuu jo nyt aika kaukaiselta ajatukselta :kieh:

Ippu, toi teidän Annika on kyllä niin suloinen pakkaus!! Saapi typy varoa isompana meidän Jesseä :LOL:

Miehistä ja muustakin vielä; mä en voi kun kehua omaani ja olla onnellinen :heart:
Meillä ei ole kummallakaan mitään babybluesia vaan ihan päinvastoin.
Johtunee pitkälti siitä, että toi pikkukundi on ihan käsittämättömän helppo pakkaus! Ja siitä, kun meillä on yksi menetys takana, niin tuntuu siltä että jokainen äännähdys ja itku saa lähes ilon kyyneleet aikaseks siitä, että meille tosiaankin on suotu elävä, ihana pojanpallero :heart:
Kyllä pienellä miehellä tempperamenttiä löytyy, jos ei ruoka ole heti edessä, siitä kuullaan kyllä :whistle: mutta jos masu on täys, röyhtyt on tullu ja vaippa on kuiva, eikä muuta näkyvää syytä itkuun löydy, riittää yleensä syliinotto. Siihen viimeistään nukahtaa. (Ja kumpikin ollaan heti hoivaamassa, tulee varmaan lellivaavi tosta pienestä :D )
Tosi harvoin tulee mitään selittämättömiä itkuja vaan niihin on aina syy, eikä onneks kauaa itke. Varmaan olisi ittelläkin pinna kireellä, jos toinen vaan koko ajan huutais, en ehkä ollenkaan näin seesteisenä tässä höpöttelis :( Voimia kovasti arjen jaksamiseen niitä tarvitseville :hug:
Nää viikot menee niin nopeesti, että toivottavasti pian helpottaa!!!

Paljon jaksuja kaikille ja mukavaa (sade)päivää! =)

Hexodus ja Taisto takatukka 7 viikkoo ja oisko 5 päivää :eek: :heart:
(ens viikolla JO 2kk neuvola |O )
 
olin viihteellä ja vauva söi pakastemaitoa ja korviketta vuorokauden, meni yhteensä lähes litra :eek:

Kertokaahan joku onks tää nyt ihan hullu himosyömäri, paljon teillä menee ketkä syöttää pullosta?

Poika siis 3,5viikkoa vanha silloin kun isänsä syötti pullosta tuon verran.

Eilen sitten jouduin antamaan illalla vielä korviketta kun ekaa kertaa totesin että vauva ei vaan ole kylläinen. Ja nyt kun kävi ilmi että oli litran vetänyt niin en yhtään ihmettele :eek:
 
Mä en osaa arvioida yhtään, paljonko maitoa menee päivässä, koska pullosta annetaan harvoin eikä tississä ole mitta-asteikkoa. Yleensä pullosta syö sen 120 ml ja illalla yötä vasten tuplat, silloin kun pullosta annetaan omaa maitoa. Olisikin hauska tietää, paljonko tyttö syö päivän aikana.

Isän vointi: Meillä ei ole ollut mitään erityistä negatiivista havaittavissa isukissa, paitsi heltymistä vauveliin... Isukki hoitaa innolla vauvaa, kun on kotona, joten en valita. Öisin isukki ei herää syöttöihin, mikä on hyvä, että jaksaa olla töissä. Joskus tahtoo vaipan vaihtaa yöllä.

Kohta pitäisi lähteä täältä Jyväskylästä mummolasta ajelemaan kohti kotia eteläiseen Suomeen. Sit lähdetään, kun neiti nukahtaa seuraaville unille, jotta ollaan kotona ennen iltapesujen aikaa. Jos menee pesut "yliajalle", niin neidin nukahtaminen ja syöminen on yhtä kituuttamista. On sen verran tarkka hoitoajoistaan.

Te, kenen vauvat on kastettu nyt tai aiemmin: onko niin, että nimi pitää ilmoittaa maistraattiin 2 kk ikään mennessä ja pappi hoitaa sen sillä maistraatin paperilla, jonka vanhemmat täyttää ennen ristiäisiä? Meillä kastetaan 9 vkon iässä, mutta papista ei ole kuulunut mitään ja ens viikolla tulee 2 kk ikä täyteen. Ihmetyttää näin ensi kertalaisena...

Nyt tisua tarjoilemaan! Mukavaa sunnuntaita äidit, sateesta huolimatta!

Misupai ja Siiri 8 vkoa 1 pvä
 
Moi! Hirvittävän vaikee arvioida sitä maidon määrää kun imettää, mutta mahtaa sitä mennä paljon. Mä jouduin pumppaamaan perjantaina ekakertaa kun Leo nukkui ja tissit oli räjähtää. Sitä tuli helposti se pieni tuttipullollinen, olis tullu varmasti lisääkin mut ei kannata lypsää tyhjiksi kun sehän vaan lisää maidontuotantoa entisestään. Pumppaamisella ei voi edes arvioida sitä kuinka paljon sitä tulee koska vauvan imuhan on paljon tehokkaampi, eli varmasti imee nopeammin ja vielä enemmän kerralla. Helposti varmaan se litra tuleekin vuorokaudessa.. luulisin..

Mä en ole uskaltautunut vielä viihteelle, enkä paljon muuallekaan. KAupassa olen juossut ilman poikaa ja alle tunnin reissuja lenkillä tai saunassa tms. Mites muut? ei mulla ole kyllä kiirekään vielä. Ajattelin sit kun kevät on pidemmällä..

enne ja Leo kuukauden
 
Nyt taas ollaan päiväunilla joten jatkan vielä...

Niin miehestä siis. Kyllä meillä suunnitellaan jo toistakin lasta - joskus parin-kolmen vuoden päästä - mutta tuntuu siltä, että esim. yöheräämiset ottaa miehellä kovemmalle kuin minulla. Itse olen aina heräillyt pitkin öitä juomaan/vessaan tms. joten muutama viiden tai kymmenen minuutin syöttökerta ei haittaa enkä ole kovin väsynyt (töissä käydessä olin väsyneempi). Mies hoitaa vauvaa tosi innokkaasti ja ottaa kyllä kovasti vastuuta, mutta näkeehän tuon, että se vapauden menetys (joka ei ole kyllä ollut niin paha kuin odotin, ja lähteehän tuo parin viikon päästä viikon matkallekin) kirpaisee pahemmin kuin itseeni. Masennusta ei sentään ole ollut havaittavissa.

Hexodus, meillä on myös samanlainen tämä tyttö, "turhia" itkuja ei ole tai syliin ottaminen auttaa niihin heti. Kuitenkin hereillä ollessa varmaan tunti on pisin aika minkä on ollut itkemättä ja senkin vain, jos jatkuvasti seurustellaan. En nyt sitten osaa arvioida onko tämä helppo vai vaikea yksilö, kun vertailukohtaa ei ole, mutta itsestä tuntuu ainakin helpommalta, kun ei tarvitse vain avuttomana vieressä miettiä, että mistä syystä itkee.

Muakin kiinnostaa tuo vuorokausittain menevän maidon määrä. Itse arvioisin, että varmaan litra menee päivässä, koska maidonkerääjään jää n. 20 ml yhdellä syötöllä, ja paljon vähemmänhän sitä maitoa tulee siltä puolelta, jolta tyttö ei syö. Pullosta menee ehkä 100 ml kerralla, mutta tosi harvoin on tullut pullosta syötettyä. Ja kun syöttöjä on päivittäin tunnin-puolentoista välein ja yölläkin maksimissan sen kolmen tunnin välein, niin kyllä siitä varmaan litra tulee. Tosin paljon tulee myös pukluina pois. Suursyömäri siis tämäkin; tyttö olikin tosin kasvanut viikossa yli 300 g.

Bellona ja tyttö taas
 
kiitos vielä siitä liinavinkistä, TOIMII! Ihmepoika on tosi jämäkkä vauva ja kannattelee päätään jo niin hyvin, että ei tarvinnut juurikaan niskaa tukea tossa liina-asennossa. Viihtyi siinä erittäin hyvin ja äiti sai hommia tehtyä, nukkumatti tuli myös nopsaan, jee!
 
Täällä keskusteltu taas mielenkiintosista aiheista.

Meillä myös mies voi hyvin. Yöllä ei herää pojun ääntelyihin mutta aamulla sitten kyllä monestikki noussu pojan kanssa ylös ja mie olen sitte saanu jatkaa unia aamu tissittelyn jälkeen. Vaikka aika useesti ollaan jo koko konkkaronkka ylhäällä pitkälti ennen seitsemää, kumman virkee olo ollu noista yösyötöistä huolimatta. Liekkö tällä keväällä vaikutusta ku aamut jo niin valosia ja aurinkoki paistaa melkeimpä päivittäin :D Ihanaa tämä kevät! :D

Muutenkin mies nyt paljo enempi mukana pojun hoidossa entä aikasempien muksujen vauva aikana. Esikoiselta mies ei vielä oikein ymmärtäny olla omatoiminen. Voisko panna nuoruuden piikkiin taikka ajattelemattomuuden? Keskimmäiseltä sitten mies lähti ruotsiin töihin kun tyttö oli 2vko:n ikänen ja minä sitten jäin 2 pienen lapsen kanssa yksinään pyörittämään arkea. Se oli kyllä kieltämättä tosi rankkaa aikaa, mutta ihmeen kaupalla siitä selvisin. Univelat hellitti vasta kun muutettiin miehen perässä ruotsiin tytön ollessa 5kk:n ikänen. Esikoiselta oli aika kova babyblues. Ensimmäiset 3 kk:tta on ihan täyttä sumua ja imetys menikin ihan prinkkalaksi. Osittain siitä syystä koska en yksin kertasesti jaksanut imettää ahkerasti ja niinpä maidon tulokin tyrehtyi. Korvikkeella poika on kyllä sitten ihan hyvin kasvanut, kohta saapi äitin kiinni pituudessa vaikka on vasta 2 luokkalainen :D Tytöltäkään imetys ei onnistunut vaikka kovastikkiin yritin imettää. Yksin kertasesti olin niin väsynyt että oli vaan helpompi antaa pullosta. Ja hyvinpä on tuo neitikin kasvanu isoksi emännäksi korvikkeella ;)

Tämän uuden tulokkaan kanssa onkin imetys onnistunut yllättävän hyvin suureksi ilokseni. Maito nousi kunnolla rintoihin samana päivänä kun tultiin kotiin, elikkäs kamu oli sillon 3 pv:n ikänen. Välillä on tosiaankin noita tiheän imemisen kausia ja ollaanki sitten tissitelty ihan pojun tahtiin. Välillä kyllä tuntuuki etten mie muuta kerkiä tekemään ku makaamaan tissi pojan suussa ja tuleekin ajoittain hieman turhautunut olo. Mutta sitten se kyllä palkitsee kun huomaa maidon riittävän ja on sitten niitä päiviä jolloinka pikkusen maha täyttyy nopeammin.

Meillä kans seurustellaan jo kovasti. Jutustelua.. pieniä äänteitä.. hymyjä.. hihkasuita ja ihan selkeitä jekkuiluita on pojulla jo. Isoja sisaruksia seuraa päänkääntämisellä ja niskaa harjoittaa aina makuulla ollessaan. On siis virkeä ja seurallinen vauva. Neuvolan täti sanokin että se on merkki siitä että maito riittää ja ettei korvikkeelle ole tarvetta vaikka välistä tuntuiski että sitä tyhjää nahkapussia vauvalle tarjois. Silti sieltä tulee ja vaan ahkerasti imettää, ni kyllä se vauva "tilaa" tarvitsemansa maidon. Pari kertaa ollaan jouduttu antamaan lisämaitoa ja sillon kun mies on pojan kanssa kotona niin antaa pullosta, mutta muuten näyttää tämä imetys tällä kertaa onnistuvan. :) Mutta olen kyllä varautunut siihen että asia saattaa vielä kääntyä ihan nurin päin, eikä ole maailman loppu vaikken tämän pidempään imettäis. Jännää vaan miten nämä vauva ajatkin on näin erilaisia. Jotenkin nyt vaan on ihanaa tämä vauva aika :heart:

Marmeladi & Kamu 4vko:a 1pv.
 
Taas arki alkanut ja ollaan pojan kanssa kahden. Tuolla hän lattialla lötköttää ja vähän jo ääntelee/hihkuu. Yö oli taas vähän risainen, mutta ei kuitenkaan mitenkään erikoisen hankala. Eilen saatiin kotia hyvin raivattua. Olohuoneen huonekalut sai uuden järjestyksen. Nyt mahtuu kastepöytäkin hyvin. Muutenkin alkaa koti jo näyttää siltä, että ristiäiset saadaan mallikkaasti sunnuntaina järjestettyä. Nimi vaan vielä puuttuu..

Tuosta vielä piti mainita, niinkuin Hexoduskin sanoi, että tämä vauva-aika on kuitenkin todella lyhyt. Siis kun ajattelen sitä imetysasiaakin. Totta on, että jälkeenpäin muutama kuukausi ei tunnu missään, mutta sillä hetkellä kun on "tilanne päällä" ei sitä jaksa niin ajatella. Äkkiä sitä sitten ne ahdistukset sun muut unohtaa, kun helpottaa. Odotusajan ahdistuksetkin on muisto enää ja aika kultaa muistot.

Vähän on tullut sellanen olo, että minä puran tänne palstalle aina vaan kaikki negatiiviset asiani. Jotenkin en osaa hehkuttaa niitä positiivisia juttuja, vaikka niitä toki on paljon enemmän kun negatiivisia. Meilläkin vauva on pääasiassa helppo ja rauhallinen tapaus, kaikenkaikkiaan on nyt sitten ollut 6 iltaa, jolloin ollaan itkeskelty. Ja yötkin menee pääasiassa todella hyvin. Esikoisesta sain aikoinani todella kovat univelat, mutta nyt ei kyllä univelkaa ole. Saan päivällä nukuttua, jos yö on ollut huono. Imetyskin sujuu hyvin ja maitoa riittää.

Isänkin vointi on meillä hyvä. Ei ainakaan vaikuta ahdistuneelta. Samalla tavalla kun Marmeladi kertoi isä olevan enemmä mukana kun aikaisemmista lapsista. Varsinkin juuri omatoimisuus on ihan erilaista. Selvästi luottaa itseensä enemmän vauvan hoidossa kun silloin nuorena, 10 vuotta sitten.

Tosiaan vauva-ajat on erilaisia. Tämä on kyllä aivan ihanaa aikaa, vaikka ei se silloin 10 vuotta sittenkään huonoa aikaa ollut, mutta olin paljon väsyneempi ja huomattavasti työllistetympi lasten kanssa, joilla on ikäeroa 1v 1kk. Vanhimmasta en ehtinyt myöskään pitkään nauttimaan ns. normaalista olotilasta hänen vauva-aikanaan. Olihan hän vasta 4 kk, kun tulin uudelleen raskaaksi.

Ja nyt on isosisaruksista todella paljon apua. Tyttö varsinkin hoitaa vauvaa lähes kuin omaansa. Vaipanvaihdotkin sujuu niin kuin vanhalta tekijältä. Poikakin mielellään sylittelee vauvaa ja seurustelee hänen kanssaan. Vaipanvaihtoakin on harjoitellut.

Eli eipä tässä mitään valittamista ole. Toivottavasti kaikki sujuu yhtä mallikkaasti jatkossakin!

Nyt vaunuilemaan!

Oonaliina + edelleen nimetön "elmeri"
 
Kiitos Hexodus, osittaisimetyksellä täälläkin menty nyt ensimmäinen viikko sillä sairaalassa lisämaitoa annettiin kun omat eivät vielä riittäneet. Kotona ollaan annettu myös muutama annos (3-4 kertaa 20-40ml) päivässä ja lisäksi on saanut imeä aina kun inahtaakin. Katsotaan mihin tässä päästään, yritetään saada oma maidontuotanto riittämään mut jos ei niin sitten ei asiaa murehdita vaan otetaan potusta lisää juotavaa. Meillä on NAN:in vastikkeet, ostettiin samaa merkkiä mitä sairaalassa annettiin. Bongasin juuri lehdestä uuden väitöskirjatutkimuksenkin (suomalainen, seurattu 200 lasta), jossa kerrottiin että se 6-9kk imetysaika ei välttämättä suojaakaan allergioilta vaan 3kk imetys riittää.

Nukkumisesta ja imettämisestä, meillä tehdään nyt niin, että typy laitetaan ensin omaan sänkyyn ja yritetään nukkua siellä. Hän kyllä tuhtaa siellä ja tiputtelee tuttia ja lopulta itkee vähän. Siinä vaiheessa olen sit nostanut hänet sänkyyn viereen ja imettänyt loppuyön siellä. Mulla on haava vielä kipeä, joten ylös hyppely pisin yötä ei onnistu vaan otetaan nyt helpoimman kautta tämä alku. Tavoite on että saadaan kaikki nukuttua mahdollisimman paljon. Kainalossa tyttö tykkää nukkua, ja mä saan myös parhaiten levättyä.

Kantoliinaa ollaan kokeiltu jo myös pari päivää (ainakin Hug-a-bub liinan käyttöohjeissa lukee että sitä voi käyttää jo vastasyntyneillekin, tosin päätä tarvitsee mun ainakin tukea kädellä, en osaa liinaa sitoa vielä tarpeeksi tiukkaan). Sielläkin viihdytään.

Tsemppiä kaikille ensikertalaisille ja voimia teille joilla on jo useampi vipeltäjä...miten ihmeessä se on mahdollista pärjätä useamman lapsen kanssa kun musta tuntuu että yksi vauva imee kaiken ajan...

R ja typy 1vko 1 pvä
 
:wave:

Päivitin listan, tarkistelkaa uudet että tiedot on oikein =) KettuRepussa, haluatko mukaan listalle? Lisään sinut jos kerrot tietoja :)

Ite lähden kohta neuvolaan jälkitarkastukseen, tai siis sen ensimmäiseen osaan, nämä terkkarinjutut tällä kertaa, ja perjantaina sit lääkärin tarkastus.
Ois "vapaapäivä" ku esikoinen mummilassa hoidossa, mutta pikkuneiti hyppyyttää niin että vielä mitä, ei vapaasta tietoakaan! Ei meinaa tuo uni maittaa, jos ei vaunut koko ajan liiku!! :kieh: Saattaa kyllä olla että kuumuuttaan tuskailee, kun en osaa olla pukematta tolle liikaa päälle, kai... Tai sit ei vaan tykkää nukkua ulkona, outo vauva! :/

-Ippu-
 
Heissuli

Amanda syö vuorokaudessa semmoisen 600ml korviketta. Ikää on nyt 2kk, mutta Amandahan on keskosena syntynyt pieni pimu.

Itse en ole kanssa raaskinut vielä ollu Amandan luota pois kauempaa kuin 2 tuntia ja silloinkin oli isän hoivissa. Hoitoon ei olla vielä viety.

Isä voi täälläkin hyvin. Oikein innoissaan on prinsessasta. Sylittelee ja seurustelee ahkeraan.

Amanda on ollut kauhean maha vaivainen viime päivät. Yks iltapäivä oikein pelästyttiin, kun huuto ei loppunut millään. Huusi ihan hikisenä ja naama punaisena. Vihdoin rauhoittui, kun annettiin panadol suppo. :( Tuli itselle toi kurja olo, kun millään ei pystynyt toista auttamaan.

riksu + amanda
 
Moi täältäkin vähän paremmin levänneenä :) Poika herää edelleen sen 2krt yössä, mutta olen koittanut nukkua päivisin tai no ei ole edes tarvinu yrittää vaan olen ollu yksinkertaisesti niin väsyny että nukahtanu poika masun päällä! Meillä ei poika ole nukkunu yhtään pätkää omassa sängyssä vaan päivisin nukkuu joko sitterissä tai sohvalla tai mun mahan päällä sen mitä nukkuu ja yöllä meidän keskellä! Ensin se keskellä nukuttaminen pelotti, mutta...jotenki sitä vaan kait nukkuu rauhallisemmin kun tietää, että pieni mies on siinä vieressä.

Ulkona on ihana ilma ja ajattelin lähteä vaunuilla itikseen tosin siellä ei sitten paista eikä voi nauttia tästä ilmasta, mutta tehdään pikku lenkki ennen sitä.Vastaan vaan ihan nopsasti pariin juttuun...meilläkin menee korviketta lähes litra vrk:ssa plus mitä tissistä tulee ja viime vkolla terkkari sanoi, että keskimäärin tän ikänen söis semmosen 600ml korviketta(joka siis tuhdimpaa kun rintamaito)vrk:ssa.Meidän poika on kyllä tosi kova syömään, mutta sen näköiset on posketkin että ruoka-aikaan on oltu kotona ;)

Eilen poika oli hoidossa n.2h kun me muu poppoo oltiin uimassa ja olipas se outoa! Olin koko aika hallissa, että herrajestas mihin mä sen lapsen jätin/unohdin ja 2h tuntu päivältä, mutta kummasti se piristi kun oltiin vähän erossa :) Vappuna me ajateltiin mennä miehen kanssa viihteelle ja sillon poika jäis pidemmäksi aikaa mummon kanssa kotiin, mutta kaippa ne pärjää :/

Miehestä mä luulen, että tämä isyys ja elämän ja liikkumisen rajoittuneisuus plus kaikki yövalvomiset ja muut hässäkät on ollu aika kova pala purtavaksi! Osasin kyllä odottaakin tätä, mutta tuntuu tietysti vähän kurjalta kun toisesta ei tunnukkaan siltä miltä pitäs tai siis mun mielestä pitäs olla onnensa kukkuloilla ensim.lapsesta, mutta...töihinsä on nyt kovasti suuntautunut ja tekee jopa "ylitöitä,"joita ei koskaan ennen ole suostunu tekemään!

No joo, mutta kuka se mainitsi nimikoiduista serveteistä? Mistä niitä saa ja miten hyvissä ajoin pitää olla liikkeellä?

Tutteli78+ukkeli 1kk huomenna
 
Tutteli78: netistä voi niitä servettejä ainakin tilata mm. noilta sivuilta:

http://www.riitankoristepaino.com/sivut/etusivu.html

http://www.nowandforever.fi/index.aspx?type=ProductCollection&PC=61785

Toimitusaika näkyy olevan pari viikkoa.

Itse olen aikoinani hakenut paikallisista painoliikkeistä. Niistä voi saada lyhyelläkin toimitusajalla, mutta en usko, että me enää sunnuntaiksi saadaan, kun vieläkään ei nimestä ihan varmoja olla. Harmi tosiaan, kun molemmilla isommilla sisaruksilla sellaiset muistolaatikosta löytyy...
 
Kiitos Ippu, lisää vaan meidät listalle!
KettuRepussa ja Lilja, 10.3. naistenklinikalla maailmaan tultu, rv 39+0, 3495 g/49 cm/ pipo 37.

Pikkuvaemo, kiva kuulla että liinailu sujuu pystyasennossa!

Bellona, en minäkään olisi epäröinyt mutta siinä trikooliinan mukana tulleessa ohjeessa neuvotaan pystyasennossa kannettavan vasta n. 2 kk ikäisenä, ilmeisesti tuon pään kannattelun takia. Mutta nukkuva vauvahan retkottaa kuitenkin kantajansa olkapäätä vasten.. eli tuettuna siis.

Meidän 5-viikkoisella neitillä on nyt syömätalkoot menossa. Kysyin terkkarilta että voiko huoletta pulloruokkia lapsentahtisesti, eli aina kun ilmaisee nälkää, ja antaa niin paljon kun syö. Vastaukseksi sain kyllä ja ei, että pitää olla varovainen pullon kanssa ettei tuputa. Viikonloppuna ja tänään on mennyt tavaraa sisään kevyesti 90-100 ml per ruokailukerta, yhteensä 700-900 ml vuorokaudessa. Eikös se ole aika paljon 5-viikkoselle? Tuntuu aika hurjalta. Olen antanut lypsettyä omaa tavaraa niin paljon kun irtoaa joka aterialle, eli yleensä 40 ml ja loput korviketta. Ennen riitti 30 ml lisäksi, mutta nyt pitää topata 60 milliä.. siitä menee melkein kaikki ilman mitään suurempia hidasteluja.

Onko täällä muita ahkeria äidinmaidon pumppaajia? Miten olette onnistuneet lisäämään omaa tuotantoa, oletteko vaan lypsänyt tiuhempaan? Itse olen yrittänyt nyhtää 10-12 kertaa päivässä nyt melkein viikon jotta saisin lisättyä määriä, mutta tuntuu että vaikutus on päinvastainen.. turhauttavaa.. sitten joutuu niitä vähiä säännöstelemään jotta riittää joka aterialle äidinmaitopaukut.

Ihana ilma tänään, toivottavasti pysyy koko viikon tälläisenä!





 
Eli jos voisin ja saisin liittyä tänne seuraanne nyt?! =) Elikkäs meille syntyi tyttö raskausviikolla 38+2, painoa 3465g ja pituutta 50cm, pipo 35,5.

Aikaisemmin ei oo oikein ollu mahdollisuutta kauheesti koneella olla. Isoveli meni siskostaan niin sekaisin, että jos vauva ei ole äidin sylissä niin paikka on sitten esikoisella. Nyt tilanne on rauhoittunut, isä palaamassa takaisin töihin ja äidille vapautuu taas omaa aikaa täällä nettimaailmassa. :D

Mulla onkin nyt kova homma ottaa teidät kiinni keskusteluissa, mutta eipäs se mitään. Ryhdynkin nyt tuumasta toimeen ja alan lueskelemaan mistä täällä on oikein jupistu!

Iloista kevättä muuten kaikille!! :wave:

mamma-miia ja tyttö 4vko!
 
Ristiäiset onnellisesti ohi! Pitopalvelu oli tehnyt tosi ihanat kakut ja muutkin tarjottavat. Tytöt nukkuivat koko toimituksen ajan, isoveli ei vastaavasti pysynyt hetkeäkään paikallaan. =)

Kantoliinasta sen verran että se on meillä päivittäisessä käytössä ja liinana Hug-a-bub ja kantoasentona kietaisuristi II ja siinä vauva pystyasennossa. Helpottaa myös masuvaivaisen vauvan oloa ja saan kädet vapaaksi.

KettuRepussa, muistelisin jostain kuulleeni että 5 viikkoisella ois ns. tiheänimunkausi, eli tilaa itelleen lisää sapuskaa, kai se pätee myös pulloruokittaviin vauvoihin? Mä olen lypsäny tytöille alkuun, kun olivat 3,5 viikkoa keskolassa ja parhaiten sain maidon herumaan rintojen lämmityksellä ja sillä että en stressannut maitomääristä. Jos ajattelin tai olin huolissani joko tytöistä tai maidon riittävyydestä, en saanut pumpattua maitoa niin hyvin. Muistathan juoda ainakin 2,5-3 litraa/ päivä ja syödä säännöllisesti? Älä ota asiasta paineita, korvikkeellakin kasvaa komeita vauvoja. (mun esikko esim.)

Meillä isi on voinu ihan hyvin, ei juurikaan osallistu yösyöttöihin, mutta päivisin auttaa sen minkä töiltään pystyy, varsinkin kuskaa isompia hoitoon.

Väestörekisteriin ilmoittamisesta kyselleet, kannattaa varmistaa kirkkoherranvirastosta se 2kk:n käytäntö, täällä sillä ei ollut kiirettä, vaikka meilläkin meni 13 pv yli sen 2 kk:n. Maistraatista sanottiin vaan, että lähettävät kyselyn jos ei ole vielä 3kk:n iässä lapselle annettu nimeä.

Korven tyttö Alma ja Bertta 10vko ja 4pv
 
Täällä on satanu lunta aivan mahottomasti!! Sade alko yöllä ja jatkuu edelleen. Saapa nähä mitkä kinokset se tekkeepi? :D Mies oli hieman "pettynyt" tuohon lumen tuloon, on oottanu että koska pääsee kesätassut autoon panemaan. Oli jo ihan kuivat ja sulat nuo pää tiet ja eilen ku kylästeltiin veljen luona tuola 50km päässä ni mies jo tuntui silmin nähen innostuvan kun oli talvirajotukset otettu pois. Voi toista ;)

Ja niin vain se arki palasi myös meillekkin. Mies palasi tänään töihin 5 viikon jälkeen. Hieman nyt tuntuu hullulta kun ei toinen olekkaan tuossa rupattelemassa ja touhuilemassa. No onneksippa on tämä netti jos rupattelun halu iskee :) Aikasemmin en ookkaan tänne koneelle joutanu paria kertaa enempää.

Marmeladi & Kamu
 
Pikavisiitillä :D

Nyt en ole pitkään aikaan kerennyt tänne kirjoittelemaan.
Huomenna pojun neuvola, ja kirjottelen sitten enempi kuulumisia!

Poju tänään 1kk :heart: Profiilissa tänään otettu kuva =)

Hyvät illan jatkot kaikille! =) :wave:

Heidi ja poju :heart:
 
Moi!

Näin ne päivät kuluu, ettei ehdi tänne kirjoittelemaan..
Lueskellut olen kuitenkin teidän juttuja ja on tosi helpottavaa saada vertaistukea!
Muutkin kärsivät ja painivat samojen ongelmien kanssa.
Pikkupoika täyttää huomenna kuukauden ja tuntuu että tosi nopeasti on mennyt aika ja aikamoisessa sumussa olin muutaman viikon, itkeskelin milloin mitäkin ja tunsin kauheita riittämättömyyden tunteita ja olin ylihuolissani pojasta.

Mutta en siis ole ainoa ja nyt jo menee paremmin..
Olen vielä niin onnellisessa asemassa, että mies oli eka 2 viikkoa lomalla ja sitten 3 viikkoa isyyslomalla, nyt vierähti vika viikko käyntiin. Mies on todella ihana, hoitaa poikaa, minua ja kotia.
Itselläni takana vaikea raskausmyrkytys ja kiireellinen sektio, mikä rajoitti toimiani aina tähän asti. Maito nousi 4. päivänä leikkauksesta ja sitä on riittänyt tosi hyvin. Pojan paino oli 10 vrkn ikäisenä 100 g yli syntymäpainon ja painonlisäys 10-17 vrk oli lähes 400 grammaa ja vieläpä ennen imetystä punnittuna!

Itse olen hermoillut rintakumien käytöstä. Käytän niitä nimittäin nyt kokoajan. Välillä yritetään ilman ja ihan hyvin menee, mutta jos poika kiukkuaa tai muuten on herkillä, ei saa otetta rinnasta ja työnnän kumin väliiin suosiolla. Tarvitseeko tästä potea huono imettäjä-syndroomaa? Poika kuitenkin kasvaa kohisten ja imetys sujuu kumitellen.

Nyt poika tuhisee sitterissä, viime yö ja tämä päivä ovat olleet outoja, poika kitisee ja heräilee vähän väliä, eikä ole mitenkään erityisen aurinkoinen. Toivottavasti ohimenevää, aina tuntuu että maitoa menee nenään ja hengitys ei kulje ja sitten itkettää. Itkuun auttaa vain kanniskelu ja asennon vaihtelu, mahallaan olo käsien päällä on parasta ja poika haluaisin kovasti nukkuakin mahallaan, mutta uskaltaako mahallaan nukuttaa?

Autossa ja vaunuissa uni maistuu, tänäänkin kävimme keskustassa kauppareissun, matkaa kertyy lähes 90 km ja hyvin maittoi uni kokoajan. Vaunuilla ei oikein voi tänään, pakkasta on, tuulee ja sataa hulluna lunta ja täällä auraus toimii niin ja näin, joten ei viitsi tuonne lähteä taistelemaan hankeen.

Tässäpä pohjoisen kuulumisia, iloista mieltä kaikille äideille ja vauvoille!

:) Kellukka ja Pikkupoika (huomenna 1 kk!)
 
Terppa taas :wave:

Pojan kanssa kaksin kotona niin kerkee koneella käymään..

Mua kiinnostais mitä mieltä kukin on eri vaipoista! Toki tähän asiaan vaikuttaa monet mutta :)

Mä ku oon tykänny Liberoista kaikista eniten ja Pampersit on myös toiminu meillä tosi hyvin, esikoisen kanssa siis. Noista Pampersin 3-6kg vaipoista en tykänny ku oli semmonen 'verkko' joka jätti musta ihan märäksi, jos kokeilin kurkkia onko tullu pissaa ni sormi kastu heti, ei hyvä :|
Pirkan 3-6kg vaippoja oli kokeilussa myös ku pakkasin pahvilaatikkoon kaikki vaipat jotka jäi esikoiselta käyttämättä, tytöllä on niin herkkä iho ni monet vaipat teki pepun punaseks. Pojalla Pirkat toimi aluksi ihan hyvin mut muutaman päivän käytön jälkeen huomasin et joka toinen vaippa vuotaa ja kylki märkänä, enkä niin montaa vaippaa voi laittaa huonosti ni niitäkään ei sit aiota jatkossa ostaa.
Muumit oli ihan ok, mutta Cittarissa äsken katoin ni Liberot oli halvempia joten kuhan noi pirkat tosta loppuu ni Liberoita ajattelin ostaa.
Mieletöntä vaippapohdintaa :ashamed:

Kellukka:
Meillä poika nukahtaa aina rinnan päälle mahalleen ja siitä kippaan sänkyyn ja jatkaa tosi hyvin uniaan, eli mä kyllä uskallan nukuttaa mahallaan ku nukkuu niin tosi hyvin ja auttaa myös ku on ollu vähän mahavaivoja. Ennen kuitenki suositeltiin nukuttamaan mahallaan ni tokkopa niin vaarallista on. Nykypäivänä vaan kaikesta tehdään niin hasardia ettei kohta enää nukuteta ollenkaan sänkyyn vaan sylissä vaan, ehkä :saint:

Mulla ihan järkyttävä karkkihimo!! Joka päivä syön namia, ahistaa :ashamed:

Vielä 9kg jäljellä, 13kg lähteny :D

Suvitus+Vihtori :heart:
 

Yhteistyössä