~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

misupai mulla alko menkat sillon esikosta hetki jälkivuodon jälkeen, siis ihan heti muutama viikko synnytyksestä |O Ei olis tarvinnu niin pian kyllä.. Ja sit tuohon ehkäisyasiaan, kumit kai mekin otetaan käyttöön kun mulle ei sovi pillerit enkä niitä haluaiskaan ja muut vaihtoehdt vähissä. Kumit on vaan niin ärsyttäviä käyttää ja oon sitä mieltä että nautintokin siinä kyllä kärsii... mut pakko kai.. :ashamed: :|
 
Tosta ehkäisystä sen verran pikaseen että hormonikierukka voidaan laittaa vaikka imettääkin. Itellä ainakin aikomus laitattaa se taas kunhan jälkivuoto loppuu ja jälkitarkastus tulee ajankohtaiseksi...

Meiän neiti nukkunu nyt yli 3 tuntia putkeen, pakko varmaan herätellä pikkuhiljaa ettei mee yöunet. muuten killitellään silmät suurina täällä keskellä yötä =) ´

Sit pieni Gallup, ootte varmaan jo käyny aihetta läpi jo aiemmin, mut kun en oo vielä ehtiny lukeen teiän helmi-maaliskuun pinoa ni aattelin nyt kuitenkin kysäistä että
minkä ikäisinä teidän vauvoilla on irronnut napatynkä?

Eipä muuta tähän hätään taas..

Ninni ja unelias Alexandra 11vrk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Lopulta tyttö kitisi nukahtamattomuuttaan, minä itkin kun en saanutkaan rentoutua ja nauttia vaikka siitä lehden lukemisesta, vaan kun TAAS piti tosiaan kaks tuntia maata tissi suussa tuolla yläkerrassa, ilman että pystyi mitään tekemään...
Luin tän kun imetin poikaa ja surffailin netissä samalla :D etkö pidä samalla lukemisesta jos jäi lukuhetki väliin? tästä tuli galluppi mieleen:

Mitä teette samalla kun imetätte vai teettekö mitään?

hyvin usein surffailen netissä ja mm. lueskelen tätä palstaa kun imetän. silloin ei paljon vastailla mutta ehtii hyvin lukea päivän uutiset ja palstat ja blogit koska imetyksessä kuitenkin menee päivittäin aikaa aika paljon. Joko makaan sängyssä imettämässä sivuttain ja käytän läppäriä tai sitten istun jollain pöytäkoneella ja vauva on sylissä tyynyn päällä. Istuessa on kummatkin kädet vapaana kun toisella ei tarvitse tukea itseäni kuten kyljellään imettäessä ja silloin pystyn itsekin helposti kirjoittelemaan tai esim. muokkailemaan kuvia. Lueskelen myös lehtiä tai katson telkkaria imettäessä, joten henkilökohtaisesti musta ei tunnu että oma aika jäisi sen takia pois. Samaa tekisin siitä huolimatta onko vauva rinnalla vai ei :) :whistle:


muoks: niin ja meillä pojalta irtosi napatynkä 6pv ikäisenä ja ehkäisyksi tulee minipillerit.
 
PJM
Jos nyt sais kirjotettua, rinsessa nukkuu unia ulkona. Elikka syntyi 22.3 klo 10.51 ja oli 3300kg ja 50cm pitkä.

Iltasin ainakin täällä masusta ottaa ja sitä kestää yleensä 18-24.00, hieman kyllä väsyttää itteäkin mutta en osaa nukkua päivällä ku ois siihen mahdollisuus. Ja kaikelisäks olen itse kipeä :(

Meillä tais irrota 8pvän ikäsenä napatynkä. Meillä varmaan on nyt lapset tässä, ja mies menee poikkaseen piuhat. Kuhan nyt sais ees lääkäriltä viel kysyttyä tosta, aina on unohtunut. Mulle ei siis sovi oikeen mitkään ehkäsyt, enkä lähde enää kokeileen kuparikierukkaa. Kaikki muut onkin sitten kokeiltu :(

 
Minäkin siirryn tänne puolelle :)

Meidän pieni mies syntyi 25.3 klo 00.34 rv 40+5 mitoilla 3825g / 50cm / pipo 36cm.

Synnytys oli nopea ja kivulias (luomuna), mutta tulos puhdas 10 :heart: .

Pientä takapakkia tuli sitten lastenlääkärin kotiinlähtötarkastuksessa, kun huomattiin oikeanpuoleinen lonkkaluksaatio. Eli reisiluu muljahtelee kuopastaan ulos. 3 vrk:n ikäisenä kävimme lastenkirurgin arviossa ja nyt meillä on pojalla lastahoito seuraavat 6 viikkoa. Aika surkealta tuntui aluksi, mutta urhea miehemme ei ole asiasta yhtään hermostunut. Hän on niin liikuttavan näköinen "amerikkalaisen jalkapallon pelaaja".
Onneksi lasta on liikuteltavaa mallia ja iltaisin käärin nakun ukkelini kylpytakkini sisään ja annan lämpö- ja ilmahoitoa. Ihana tunne saada vauva lähelle :heart:

Muuten meillä sujuu loistavasti, Kiltti kaveri - syö ja nukkuu hyvin. Maximissaan kahdella yöherätyksellä on menty koko ajan. Tietää jo heti alusta, että äidin täytyy antaa nukkua hyvät yöunet, niin päivät sujuvat paremmin =)

Tyrannosaurus ja Veikka 2vkoa
 
skog: Meillä neiti sylkäisee itse tissin pois kun ote on väärä eli ei tykkää lupsutella paitsi silloin kun on väsynyt niin annan monesti syönnin jälkeen olla vielä hetken rinnalla. Hän on niin söötti kun puoliunessa maiskuttelee, oikein näkee kun nauttii. :heart: Eli sinuna kyllä ottaisin tissin pois jos ote irtoaa ja tarjoaisin uudestaan. Niin kai sitä vaan sen oikean otteen voi oppia :)

Tyrannosaurukselle vaaleansiniset ja PJM:lle vaaleanpunaiset onnittelut nyyteistä!!! :flower:

Ehkäisyksi olen suunnitellut jälkitarkastuksen jälkeen ensin minipillereitä ja sitten sitä hormonikierukkaa, hyvä tietää että imetys ei sen käyttöä estä. Mulle kyllä pilleritkin sopii mutta tuo kierukka kuulostaa niin helpolta, ei tarvii muistaa syödä mitään nappeja ja tuleehan tuo paljon halvemmaksikin. Mihinkään täysimetyksen tuomaan ehkäisytehoon en todellakaan luota meidän tapauksessamme, yksi ylläri-Rakkauden Hedelmä (pillereiden läpi) riittää tähän perheeseen.

Napatynkä taisi irrota meillä tarkalleen viikon ikäisenä. Neuvolassa kun käytiin 6pv ikäisenä niin täti romplas sitä aika rankanpuoleisesti kun oli vielä niin tiukassa kiinni ja seuraavana päivänä se vaipanvaihdon yhteydessä lattialle kopsahti. :D

Hormoninäpyistä, juu löytyy meiltäkin, tosin vähentyneet ovat hirveästi. Mutta kuulemma täysin normaalia ja jos vaihtavat paikkaa eikä haise pahalle tai näytä muuten mitenkään infektoituneelta niin ei tarvitse huolestua. Näin on mua ohjeistettu. Ite oon välillä putsaillu ihan pumpulipuikolla Klorhexolilla kun neidillä oli kaulassa semmosta vähän niinkuin viljelmän alkua ja ne katoskin sitten samantien. Oiskohan body hiostanut kaulasta tms...

Mitä teette samalla kun imetätte: Mä imetän sohvalla päivisin aina istualleen ja katon usein samalla telkkaria tai ihmettelen vauvaa. Meillä röyhtäillään välissä paljon eikä olla kauheen pitkiä aikoja tissillä kerrallaan et eipä siinä kauheesti ehdi muuta kun vauva on hereillä. Koneella en pystyis olemaan, kyllä mulla on molemmat kädet melkein aina käytössä, viimeistään siinä vaiheessa kun murunen tykkää melkein aina imiessään pitää mun sormesta kiinni. :D Ja toisella kädellä tuen häntä sitten selästä kun viihtyy tiukassa otteessa huomattavasti paremmin.

Misupai ihmetteli jälkivuotoa - niin minäkin. Kirkasta verta vuosin vain 2 viikkoa ja nyt on viikon verran tullut vain sellasta ihmeellistä limaa. Vähän niinkuin valkkaria mut paljon nestemäisempää. Eikä se pahalle haise - mutta vähän oudolle välillä. Pitäisköhän huolestua... Mitään kipuja ei oo masussa ollut että ei kai se mitään kohtutulehdusta enteile tuollainen.

Sit kertokaas mulle että onko muilla ollut lämmönnousua kun maito nousee rintoihin? Mulla on ja inhaa kyllä. Jos vauva nukkuu 2 tuntia pidempään niin het rupee lämpö nousemaan ja paleltaa kamalasti. Sit istunkin yleensä sohvan nurkassa torkkupeittoon kääriytyneenä ja hytisen. Särkylääkettäkään en viittis kyllä kauheesti tohon syödä... Illat ja yöt on pahimpia kun tyttö nukkuu neljäkin tuntia putkeen. Kertokaa joku pliiiiis että tääkin vaiva katoaa kunhan imetys lähtee täysillä käyntiin. Alan olla jo aika väsy tohon. :|

Täytyy soittaa neuvolaan tänään vihdoin ja varata neidille 1kk-aika ja itselle lähetteet labraan hemoglobiinin, tulehdusarvojen ja pissanäytteen tarkistukseen. Mukavia tämmöset velvollisuudet... Myös amk-hakupaperit pitäis vihdoin muistaa laittaa vetämään. Huomenna ois tarkoitus lähteä koko perheen voimin käymään Kuopiossa moikkaamassa isomummeja ja -ukkeja. Harjoitellaan samalla vähän tuota pidemmän matkan autoilua - saas nähdä miten sujuu. Matkaa on parin tunnin verran mutta aamupäiväunien aikaan lähdetään niin eiköhän se ihan hyvin mee. Täytyy pysähtyä imettämään huoltsikan pihaan jos näyttää siltä että hermot menee. :D

Nyt vois laittaa jotain suuhunsa, eiköhän tuo tirrikkäkin kohta tuolta jo heräile...
t. mama-L & "Iines" 2vko 5pv.




 
Meillä ei ole mitään säännöllisiä rytmejä, ollaan eletty ihan vauvan rytmien mukaisesti. En tiedä miten tuo Wahlgrenin imetysohjelma toimisi, kun tyttö on yleensä muutaman kerran päivässä - aamulla ja illalla - hereillä ja silloin 4-5 tuntia kerrallaan. Sitten nukkuu päivällä välissä 6-7 tuntia ja herää kerran välissä syömään. Nukkumaankin mennään monesti vasta kahdentoista maissa... yöllä ei onneksi herätä kuin pari-kolme kertaa. Näin siis yleensä, mutta tänään taas tilanne on eri, aamulla valvoi vain tunnin verran ja nukahti meidän kärrylenkille ja on sen jälkeen nukkunut jo tunnin. En ole oikein osannut ajatella, että vauvan rytmejä pitäisi alkaa muokkaamaan, mutta teidän tekstejä lukiessa tuli mieleen, että jonkinlainen säännöllisyys tosiaan voisi helpottaa elämää.

Napa meillä lähti kahdeksan päivän ikäisenä.

Nyt kuuluukin jo pientä vikinää, joten pitää mennä katselemaan...

Bellona ja edelleen nimetön rakas 13 päivää
 
Hellou! :wave:

Ihana "oma päivä" mulla täällä, kun esikoinen on mummilassa hoidossa siihen asti, että iskä käy töistä tullessaan hakemassa. Saan kerranki istua koneellakin rauhassa, kun vauvakin nukkuu.

Käytiin aamupäivällä neuvolassa. Uusimmat mitat oli 4485 g (syntyessä 2870) ja 55 cm (syntyessä 48), eli hyvin on kahdessa kuukaudessa kasvanut. Edelliset mittaukset oli kolme viikkoa sitten, ja niistä kasvua oli 620g ja 2,7cm. Päänympärys oli nyt 38 cm.
Heijasteet ja muut oli ok, ja leluakin jaksoi jonkin verran katseella seurata, mutta kyllä silti huomaa, että keskonen on, kehitys on sen verran "jäljessä" kuin minkä verran etumatkaa otti tuon syntymisen suhteen! Kehitys vastaa siis n. kuukauden ikäisen vauvan kehitystä. Ei lääkäri näin sanonut, minä itse tuumailen tässä. Lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin että kehitys ok, ja otti muuten tosi hienosti huomioon sen keskosuuden koko ajan! Meillä kun ei siis ollu mikään lastenlääkäri, vaan ihan tavan neuvolalääkäri. Meille kuulemma "riittää" tavan neuvolaseuranta, ei tarvita keskoskontrolleja tms. Mikä itseasiassa mua kyllä vähän harmittaa, tuntuu että olisi varmempaa ja turvallisempaa käydä oikealla lastenlääkärillä ja tarkemmassa syynissä...
Niin ja Annika sai myös rotavirus-rokotteen. Aiotteko muut ottaa sen? Se on ainakin täällä meillä ilmainen tänä vuonna syntyneille lapsille.

Babyblues. kiitos jälleen kaikille tuesta ja halauksista! :flower:
Terkkarin kanssa juteltiin aiheesta, ja hänellä oli paljon fiksua sanottavaa. Ensinnäkin se, että minähän olin siinä Annikan syntymän jälkeen hurjan pirteä, oikein itsekin sitä ihmettelin, että kuinka tämä ei niinku tunnu missään?! Synnytetty on, vaan mihinkään ei satu eikä itketä eikä tee oikein mitään, ei huomaa ollenkaan että mitään olisi tapahtunut! Terkkarikin oli sitä itsekseen ihmetellyt, taustani tuntien, ja hänelle ei tämä minun tämänhetkinen fiilikseni tainnut juurikaan yllätys olla, ja lisäksi hänellä oli siihen aika pätevä selityskin, miksi NYT tuntuu tältä. Elimistö on kuulemma viisas. Hädän hetkellä se kerää ihmisestä kaikki voimanrippeet, jotta ihminen jaksaa elää vaikean ja pelottavan ja jännittävän ja raskaan ja kellä minkäkinlaisen elämäntilanteen läpi (eli minun tapauksessa keskosuuden ja siihen liittyvien juttujen). Kun elämäntilanne sitten helpottaa, kun pahin on takana, elimistö voi taas antaa periksi.. ja minä olen nyt siinä vaiheessa. Pahin on takana, enää ei tarvitse jaksaa hullun lailla huolehtia ja juosta keskolassa imettämässä jne. Nyt on siis tilaa ja aikaa itkun tulla ja huolien purkautua ulos.. enää ei ole pääosassa se huoli vauvasta, vaan on tilaa huolehtia itsestäänkin.

riksu Ei sinulla sitten tosiaan yhtään ylimääräistä painoa ole!! Lihoa käsken minäkin!! ;) No ei vaan. ei se vain kaikkiin tartu, ja pitää yrittää olla tyytyväinen siihen. Toiset ne pasuaa liikakilojen kanssa, ei se hyvä sekään ole. Oma painoni, juuri tänä aamuna tarkistettuna, näytti olevan tismalleen sama kuin ennen raskautta... imetys taitaa ottaa osansa syödyistä eväistä!

mama-L Kiitos röyhtäytysneuvosta, meillä on tuon lukemisen jälkeen röyhtäisty joka ruoan päälle, kun aiemmin en omilla konsteillani saanut ilmoja pihalle millään!! :/ Mutta nyt ne tulee, ja jospa olisi siitä ansiosta kitinät vähän vähempänä! =)
Tuo Anna Wahlgrenin ohjelmakin oli noin sinun kirjoittamanasi paljon selkeämpi kuin kirjasta luettuna, mulla nimittäin oli se opus joskus lainassa. Ja hokasin, että mekin tehtiin esikoisen kanssa juuri noin, enkä oikein ymmärrä, miksen ole toiminut nyt samoin. Mutta nyt siis kun luin tuon, on alettu tehdä taas tuolla tavalla, joskin ne leikkihetket on melkoisen lyhyitä, kun tuo onneton ei jaksa valvoa. :(

enne Saa kysyä ;) vuodatus.net -sivuilla pidän blogia, ja voidaan vaihtaa osoitteita vaikka y-viestillä, tosi mielelläni nimittäin kävisin sinun blogiasi lukemassa!! =) =) =)

Ehkäisy Kumeja käytetään ainakin jälkitarkastukseen asti. Sit laitatan hormonikierukan, kai. hitusen vieläkin mietin renkaan ja laastarin ja kierukan välillä, mutta ehkä se kierukka kuitenkin. Pillereitä ei missään nimessä, kun en muista niitä ottaa! :( Ja ne on aika kalliita, jos meinaan jatkuu tämä seksitahti, mikä meillä nyt vallitsee. Siis oikeesti. minä en ole mikään hillitön kani ollu ikinä, mutta nyt!! Tekisi mieli vaikka kuinka, voisin tuon miehenikin vaikka syödä kun se on niin ihana-syötävä-seksikäs-rakas-ihana :heart: , mutta hitto kun me ei ihan totta oikeasti JAKSETA!! Illalla molemmat kaatuu naattina sänkyyn, hätinä jaksaa pusut vaihtaa. ni jos tälleen kerran kolmessa viikossa meiningillä jatketaan, niin eipä paljo pillereitä kannattaisikaan syödä. Kierukka kun on täällä ilmainen, se eka siis, ni. hinta menee passelisti suhteessa tähän seksin määrään! Joskin toivon että tämä todellakaan ei ole pysyvä olotila! No tuskin on, jospa me ei ikuisesti näin väsyneitä oltaisi.

Napatynkä irtosi keskolassa eli vajaa 2 viikon ikäisenä, mutta en tiedä enkä muista tarkempaa päivää ja ikää.

Oikukas En joo tykkää samalla lukea..
Imettäessä en muutenkaan tykkää puuhailla mitään, koska ne on ainoita hetkiä, kun saan rauhassa keskittyä vauvaan. Telkkaria saatan samalla vähän vilkuilla, mutta muutoin käytän ne lyhyet ajat mieluiten vain vauvan katseluun. Imetys on muutakin kuin ruoan antamista, ja siksipä minä pyrin ottamaan vauvan kanssa katsekontaktia, silittelen jalkoja, tukkaa. hellin ja rakastan ja hemmottelen koko olemuksellani! Yöunille tissittäessäni taas luon omalla rauhallisella olemuksellani vauvalle nukahtamisrauhan. Joskin jos se kestää 2 tuntia ja alkaa olla lievästi sanottuna tissi(t) hellänä, ni siitä on rauhallinen olemus kaukana!! :LOL: =)

Lämmönnousu / maidonnousu En ole huomannut lämmönnousua, mutta toisin kuin esikoisesta, niin ylipäätään huomaan että maito nousee. Rintoja kihelmöi, tikustelee, ja niitä tekee mieli hieroa. Olin aluksi aivan äimistynyt että mistä tässä on kyse, että onko mulla rintatulehdus tms, mutta aivan normaalia se kuulemma on =)

No van, jokohan tässä olisi taas romaania kerrakseen, reipasta päivänjatkoa koko porukalle! :wave:

Ippu :heart: Annika
 
Mama-L kiitos :D mä oon ihmetelly et miks välillä tulee niin hiton kylmä ja vaan hytisen ku miehel ei mitään. Tuopa selvensi :D normaalia siis sekin.. :LOL:

Ippu oon ihan samaa mieltä tosta et imetys on sitä läheisyyttä ja silloin on hyvä keskittyä vauvaan varsinkin jos muuten ei ehdi sitä tehdä (esim. muita lapsia). Meillähän tää on esikoinen joten aikaa löytyy 24/7 vielä :)

"Toimin tuttina" vauvalle joten hän on rinnalla monta tuntia päivässä ja suurimman osan aikaa torkkuu tai nukahtaa joten silloin on hyvää aikaa puuhailla omiaan. Mietin vain siksi jos sua ahdisti niin kauheasti vauvan imetys ja "ajanvienti" että onnistuuhan se lukeminen kuitenkin siinäkin :)

Tänään oltiin itiksessä ekaa kertaa ja löysin aivan ihastuttavan ristiäismekon ja boleron Vilasta <3 ekaa kertaa tänään muuten vauva on tarttunut hereillä ollessaan tavaroihin ja vaatteisiin (+mun tukkaan...) oikein kunnolla ja koko ajan :D ihana<3

nyt solariumiin!
Oikukas+Leevi 3vkoa+1päivä :)
 
Heippa!

Jospa minäkin kirjottelisin jotain kun mieskin lähti kaverin luo kyläilemään ja meinaa olla vähän tylsä ilta...

Monestakin asiasta tais olla galluppia joten katsotaan muistanko puoliakaan :whistle:

Ehkäisyksi otan varmaankin kierukan koska nämä kaksi pientä riittää vähäksi aikaa... Kunhan vanhempainvapaa loppuu niin mun on pakko alkaa keskittymään koulunkäyntiin että valmistuisin JOSKUS :/
E-pillerit ei käy mulle kun tulin niistä ihan hulluksi ja veivät halutkin niin ettei koko pillereitä olis edes tarvittu ja luulenpa ettei edes kannata kokeilla rengasta, laastaria tms kun aika lailla samaa tavaraa niissäkin on... Kondomeista ei tykkää kumpikaan :D

Napatynkä irtosi 8 vrk ikäisenä eli eilen :)

Imettäessä mä joko makaan vaan vierellä ja juttelen tai sitten jos imetän istualtaan niin katson telkkua/tietokonetta, vahdin esikoista tms... Tää tyttö hotasee aterian tavallisesti niin vauhdilla että kyllä sitä aikaa sen verran löytyy että voi keskittyä ihan vaan vauvaankin, mutta mm tuo esikoinen saattaa hieman rikkoa sitä kahdenkeskistä rauhaa :) Esikoinen söi aikoinaan jopa reilun tunnin putkeen ja sillon arvittiin kyllä televisiota tai lukemista kun imetti puolet päivästä :/

Jälkivuoto oli mulla aika runsasta sairaalassa olon ajan eli sen kolme päivää ja lähti siitä aika äkkiä vähenemään. Nyt kun synnytyksestä on 9 vrk niin tänään ei oo tullu vuotoa ollenkaan :eek: Luulen kyllä että yltyy vielä kun eihän se voi vielä loppua, mutta aika helpolla on tuon vuodon kanssa päässy tähän mennessä...

Lämmönnousua havaittu myös täällä! Varsinkin öisin mä saatan täristä aivan holtittomana sängyssä ku on kylmä hiki päällä ja palelee aivan sikana... Mieskin ihmetelly että mikä vikana ku toinen tärisee vaikka makkarissa ihan lämmin, mutta mä oon veikkaillu että taitaa liittyä just tuohon imettämiseen... Kiva tosiaan tietää että en oo ainoa :)

Meillä menee vauva-arki ihan ok. Rytmi alkaa löytyä ja syöntiväli näyttää olevan 2-3 tuntia. Kakkaa on tosiaan joka vaipassa, mutta niinpä sitä taitaa olla vielä jonkun aikaa... Mahakipujakin löytyy mutta hoituvat aika äkkiä kun vähän aikaa taputtelee pyllylle ja vaihtelee asentoa niin turina kuuluu ja taas on tyytyväinen tyttö :) Aika kiukkuinen ja lyhytpinnainen tapaus näyttää olevan kun ei paljon varottele vaan huuto alkaa heti kun hoksataan että on nälkä tai joku on vähänkään pielessä...
Yöt on tietysti vielä aika katkonaisia ja vaikkei takana ole kuin reilu viikko vähäisiä yöunia niin se alkaa jo näkyä mielialassa... Aika väsynyttä laahustamista ja huokailua ollut tämäkin päivä ja ei huvita mennä ulos edes hakemaan postia, mutta kyllä kait tämä tasottuu ajan kanssa... Voimia vie myös tuo taapero esikoinen joka on ollut aikamoinen tapaus viimeisen viikon. Hirveesti hakee huomiota tekemällä niin kivoja temppuja kuin vähemmän kivoja ja tuntuu olevan kuin joku pyörremyrsky joka pyörii ympäriinsä kylvämässä tuhoa. Vauvaa käy välillä silittämässä ja välillä taas koittaa moksia ja tosi vaikeeta on saada ymmärtämään että vauvaan ei sais koskea samalla voimalla kuin muihin. Nyt sentään sujuu suht hyvin ku mies puuhaa ja antaa huomiota sillon ku mun pitää syöttää vauvaa tai vaihtaa vaippaa mutta auta armias ku miehellä loppuu isyysloma... Taidan olla valmis hermolomalle jo viikon jälkeen :headwall:

Hormonit heittelee vissiin aika lailla ku itkua tulis melkein koko ajan vaikka mistä asiasta ja kuitenkin yhtäkkiä saatan olla taas yhtä hymyä ja ihan pirteänä. Paino ja ulkonäköasiat masentaa aika rankasti ku totesin viikonloppuna että synnärille ei jääny ku 6 kiloa eli pitäis saada vielä 12 kiloa pois että pääsis lähtöpainoon joka ei sekään ollut kovin vähän :ashamed: Asiaa ei auta ollenkaan se että suklaanhimo on edelleen jatkuva ja tuntuu siltä että herkut on ainoa mukava asia päivässä. Eli päivät mussutetaan vaikka mitä ja illat pyöritään sängyssä omantunnon tuskissa kun haluttais näyttää mahdollisimman hyvältä kesällä häissä :(
Tällä hetkellä suurinta ahdistusta aiheuttaa miehen perjantaina tulevat varpajaiset ja tietysti sitä seuraava lauantai. Meillä kun tuo ukko ei käy kovin usein viihteellä ja sitten kun käy niin ottaakin aika reippaasti... Rahaa menee, tekee tyhmyyksiä ja seuraavana päivänä vaan oksentaa ja makaa sängyssä... On kyllä pyytäny siskonsa tänne mun avuksi perjantai-illasta lauantaihin, mutta silti koko ajatus vaan jotenkin ärsyttää. Turhaa stressiä turhasta asiasta...

No joo... Mä ajattelin että olo piristyis kun tulee tänne juttelemaan, mutta tässähän vaipuu taas jonkin sortin itsesääliin ja miettii vaan omaa surkeuttaan...
Kellokin alkaa olla sen verran että kehtaa mennä nukkumaan. Ehkä huomenna jaksais sitten paremmin...

Neuvolan täti kävi muuten eilen kotikäynnillä ja kaikki oli ok.
Paino ei ollu ihan vielä syntymäpainon verran, mutta tosi lähellä. 24. päivä oliski sitten 1 kk käynti neuvolassa.

Nyt iltapuuhiin...

Pimmi ja pieni 9 vrk
 
Voi pimmi, kuulostaa rankalta. :hug: Onneksi vauvalla kuitenkin suht säännöllinen rytmi eikä sen isompia kitise. Mut osaan kyllä kuvitella miten välillä hermot menee uhmaavan ja huomiota kerjäävän esikoisen kanssa... Mun miehellä on 5- ja 6-vuotiaat tytöt joilla periaatteessa ei pitäis enää minkäännäköstä uhmaa olla päällä (tosin nuorempi on luonnostaan hieman temperamenttisempi tapaus...). Raskausaikana olivat kovasti innoissaan, taputtelivat massua ja toivottivat joka ilta vauvalle hyvää yötä, heipat aina kans yms. Nyt sitten kun pikkusisko on syntynyt niin isompi kyllä tykkää hoitaa ja olla mun apuna, oon koittanu antaa nuoremmallekin tekemistä (haeppas sitä ja tätä ja anna vaippa yms.) että heille tulis semmoinen olo että heitä tarvitaan. Mut on meilläkin sitten tätä että nuorempi saattaa ensin silittää vauvaa ja sittenku silmä välttää niin räppästä kasvoille tai tökkiä muuten... Nostin kyllä aikamoisen metakan siitä (nyt kun tarkemmin ajattelen niin olisin voinut maltillisemminkin suhtautua mutta säikähdin :ashamed: ) ja kyllä meillä nyt tiedetään että vauva on kovin pieni eikä hänkään tykkäisi jos kesken unien mennään räpsimään kasvoja. Taantumista on sit kans molemmilla... "Isi pidä muakin sylissä niinkuin pientä vauvaa" yms. Mutta taitaa vaan johtua siitä että on isin tyttöjä kaikki. :heart: Mut tosiaan voimia pimmi sulle äläkä nyt ainakaan turhaan mitään painoa murehdi, sulla on noin vähän aikaa vielä synnytyksestäkin, nyt on lupa levätä ja kerätä voimia ja ihan varmasti myös syödä herkkuja, mun mielestä ollaan semmonen urakka tehty että se ilo sallittakoon!!! :D

Meiän tirppa vetäs sikeitä viimeyönä ensin 22-01 pikku iltakitinöiden jälkeen. Koska olin itekkin mennyt jo 22 nukkumaan annoin yhen tissin poikkeuksellisesti meidän sängyssä imettäen ja sit kippasin neidin vaan takasin omaan sänkyyn. Seuraavan kerran heräskin tosiaan sit kuudelta syömään |O Meinasin pudota persiilleni... Sit söi toista tissiä 20min ja taas sänkyynkippaus ja nyt on nukkunut jo reilun tunnin. Ja mamma sai niin hyvät yöunet et ei tehny lainkaan enää mennä mieli sänkyyn vaan rupesin pakkaamaan kamoja kun lähetään sinne reissun päälle tänään. Saas nähdä miten automatka sujuu, vähän oli pohtimista miten puen mut päädyin nyt sit ihan tava-päivävaatteisiin ja sit semmonen pehmonen nalle-puku siihen päälle. Jos tulee sittenki kuuma (on meinaan aika usein toi tipu hiki hatussa) niin sit vaan pikku myssyä sieltä alta pois ja pukua auki.

Nyt taidan nauttia tästä rauhasta ja juoda aamukahvikupposeni ja vilkuilla vaiks vähän Huomenta Suomea. Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille toivottelee,

mama-L & "Iines" 2vko 6pv. :heart:

 
Sateinen päivä taas tänään. Laitoin kuitenkin pikkumiehen pihalle! Ei oikein nuku päiväunia muutakuin vaunuissa. Sinne yleensä sammuu heti.

Meillä on taas vaihteeksi rauha maassa. Oli viikonloppuna kovinkin kovia vatsanväänteitä pojalla. Ei saanut nukuttua, eikä oikein syötyäkään. Muutaman imaisun jälkeen alkoi vääntelehtiminen ja itku. Pelästyin jo, että nyt se koliikki alkaa. Kakkakin oli ihan vihreää vettä. Nyt on onneksi tilanne taas rauhallinen. En tiedä, olisiko johtunut viikonlopun herkuttelustani, suklaata ja juustoa. Nyt poika nukkuu taas ihan hyvin. Päivisin ulkona kahdet 2-3 tunnin unet, illalla torkahtelee ja yöllä nukkuu 3 tunnin jaksoissa. Ihan sopivasti, vaikkakin nuo yöjaksot saisi pikkuhiljaa pidentyä. Jonkinlaista rytmiä siis jo löytynyt, vaikkakin heittelee vielä muutamilla tunneilla.

Aikamoista rohinaa meidän minipossu pitää. Jotenkin on niin räkänen, että rohisee jatkuvasti. Mielestäni ei kuitenkaan varsinaista nuhaa ole, vaan lima/räkä on jossain nenä-nielussa, eikä nouse nenään. Välillä saan imettyä tosinaan ihan kirkasta, toisinaan keltaista paksua limaa nenästä. Onkohan jonkinlaista refluksia, mikä aiheuttaa tuon jatkuvat rohinan...

Nyt on pieni vaippaongelma: meillä on ollut noita Liberon 2 vaippoja, mutta nyt pitää varmaan siirtyä isompaan tai koittaa taas Pampersin vähän suurempaa. On meinaan pissat sängyssä joka yö. En vaihda yöllä vaipaa muuten kun jos on oikein tuoksuva kakka. Liberot on malliltaan sopineet paremmin kun Pampersit meidän mahakkaalle pojalle. Muumejakin ostin yhden paketin, mutta nuo 4-8 kg on vielä selvästi reiluja. On melkoisen paljon kokoeroa eri merkkien välillä, vaikka kilomäärät olisi samat.

Kertokaas miten saisin lypsettyä maitoa pakkaseen? Olen lähdössä isompien kanssa kolmen viikon päästä risteilylle, pikkuherra jää isän kanssa kotiin, mutta tissimaitoa ei ole yhtään varalle. Tuntuu, että pojan syömisen jälkeen tissit on tosiaan tyhjät, eikä välilläkään mitenkään erityisen täyteen tule. Onkohan maito jo vähän vähissä? Jotenkin mielummin jättäisin kotiin oman maidon varaan, kun korvikkeen. Korviketta ei juuri ole saanut ja pelkään vatsavaivoja tms. ongelmia. Isä on sitten vuorokauden täällä helisemässä, kun tissitkin on viihteellä.

Mistäköhän täällä olikaan ollut juttua?

Lapsilisä menee meillä ihan täysin käyttöön. Ei olla koskaan niitä säästetty.

Napatynkä meillä irtosi vasta kaksi viikkosena.

:hug: kaikille babybluesin kourissa pyöriville. Jospa saataisiin se kevät kunnolla käyntiin, niin voisi mielikin vähän kohentua. Toivottavasti teillä on hyvät tukijoukot joiden kanssa asioista puhua ja ollaanhan ainakin me täällä. Tänne vaan jorisemaan, jos joku asia mieltä painaa. Itsellä alkaa olo vähän jo piristymään, vaikka huoli on vielä suuri, yritän työntää ne ajatukset taka-alalle.

Nyt välillä itse syömään, että sitä maitoa riittäisi pojalle.

Oonaliina + edelleen nimetön "elmeri" 6 vko (ristiäiset on reilun viikon päästä, eikä me vaan keksitä nimeä)
 
pimmille :hug: !! Kuulostaa raskaalta, ja samalla niin kovin tutulta! Meillä esikoinen taitaa olla vähän vanhempi kuin teillä, mutta yhtälailla "pirruus mielessä" silläkin ;) No joo siis ei tietenkään noin, huomion hakuahan se todella on, mutta välillä tuntuu että tahallaan se tekee kaikesta vieläkin vaikeampaa. Ja kun oma pinna ei jaksa venyä ja ymmärtää loputtomasti...

oonaliina, ei varmaankaan auta siihen pumppailuun muu, kuin huijata tissejä, että menekki on nyt suurempi! Eli kun poika imee toisen tissin, niin lypsät toisen. Eihän sieltä alkuun välttämättä sit paljoa tule, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa!! =) Ja sit kun pari viikkoa huijaat, ni sen kolmannen viikon aikana saat varmasti (tai ainakin toivottavasti!) irrotettua pumpaten maitoa kunnolla pakkaseenkin. Ja toisaalta, jos taas ei irtoa, ni ei irtoa. Reissusi on kuitenkin aika lyhyt, joten jos sinä lyhyenä aikana onkin tarve käyttää korviketta, niin yritä ajatella se niin, että ei se haittaa. Siitä ei mene rikki vauva etkä sinä, eikä siitä vaarannu imetys. Mutta pidetään peukkuja että tissien huijaus onnistuu ja saat omaa maitoa pakkaseen, jos se tuntuu itselle mieluisammalta! =)

Me taas eilen illalla saikkaannuttiin nukkumaan menon kanssa.. en tiedä mikä nyt yhtäkkiä on tullut, ettei tyttö saa rauhoituttua uneen.. kun ei vaikuttaisi olevan vatsanpurujakaan tms, ei vain saa pidettyä itseään unessa. Siis nukahtaa kyllä tissille, mutta herää n. 20-30 minuutin kuluttua ja siitä uudelleen nukahtaminen ei meinaa onnistua millään! Eilen illalla sippasi lopulta minun rinnan päälle pylly pystyssä, selkää silitellessäni.. Ja otti muuten aikaa taas, kun seittemän jälkeen lähin ekan kerran yöunille viemään ja puol 10 sippasi lopustavasti! :/

Ja että meni eilen hermot... nimen suhteen. Annika-nimessähän on alussa Anni. Ja suvussa, molempien suvuissa, on Anni-nimeä; mun mummo oli Anni, ja miehen äidin toinen nimi on Annikki, ja miehen mummo on Anna mutta kutsutaan Anniksi. Porukka sanoi jo kastajaisissa, että Annika taipuu helposti Anniksi.. ja minä siihen että paree olla taipumatta, että kun opettelee alusta asti sanomaan Annika ni ei jää tavaksi moinen lempinimittely. Kun jos kerta haluttais Anniksi kutsuttavan, ni oishan siitä tehty Anni. Vaan kun se on Annika, ja piste!! Ni eilen sitten... ukki ja mummi tuli kylään, mummi tuhannen flunssaisena ensinnäki, ja sit esikoiselle lepertelee, että mummi välillä seurustelee vähän Annin kanssa. Minä että se on Annika. "No eikö sitä saa Anniksi sanoa?" Öö, no ei! Kun se on AnniKA!!! Siis on taas naurettavan pieni juttu, mutta mulle nyt jostain syystä mielettömän tärkeä ja iso asia, en halua että meidän valitsemaa nimeä väännellään, vaan haluan että kunnioitetaan sitä sellaisenaan kuin millaisena me ollaan se valittu. Oisko tuo niin vaikeaa? :'(

Tänään on bluesin suhteen parempi päivä, tai no niin oli eilenkin, mutta ilta sitten oli kuitenki kamala, että saas nähä onko tänäänkin, vaikka päivä onkin hyvä..

Ippu :heart: Annika
 
PJM
Ippu, tyttö syntyi raskauviikoilla 39+6 ja pipo oli 36.

Meillä tyttö tänään puklasi oikein kaaressa, ja munkin vaatteet oli ihan puklussa. Ja sellaista yökkäämistä ollut. Tuntuu myös ettei oo oikein tyytyväinen ollut tänään mihkään, liekkö kipristelee masusta?? :(
 
Jospa minä nyt saisin kirjoitettua... niin monesti oon yrittäny tänne rustata mutta aina se vaan jää kesken.

Eli alotetaas noista gallupeista.

Vaunuina meillä on emmaljungan duo smart ja värinä jungle pink. Ostettu tän vuoden tammikuussa mutta ovat siis viimevuoden mallia ja väriä. Tykätty on.

Lapsilisät meillä menee vauvan omalle tilille sitten kun vauvalla on nimi. Ollaan säästetty poikienkin lapsilisät ja aijotaan säästää nämäkin. Tosin tileiltä on sit nostettu rahaa kun on tarvittu ostaa lapselle jotakin isompaa, siis esim. sänky, isompi turvaistuin ja tälläsiin kalliimpiin ostoksiin. Mutta vaatteet, ruoka ja vaipat menee meidän omasta pussista.

Joku kyseli et kuinka vauvan saa syömään tuttia niin meillä ainakin onnistuu parhaiten niin että kun tutin laittaa suuhun niin pidän nimettömällä tutia suussa, etusormella painan kevyesti nenäluusta silmien välistä ja peukalolla silitän poskesta. Ainakin meidän lapset jokainen on ruennu hyvin imemään tuttia niin eikä työnnä sitä tuttia pois heti.

Napatynkä irtosi typyltä tasan 1vko iässä.

Oonaliinalle tuosta mapidon lypsämisestä, että ei auta kun usein vaan yrittää lypsää niin se maito lähtee paremmin herumaan, toivottavasta, mutta maidon pakkaamiseen hyväkonsti on että kun lysää maidon niin pakkaa sen valmiiksi pullopussiin ja sitoo kiinni kumilenkillä ja sit jos on se pullo mihin pussi kuuluu niin pakastaa pussia hetken siinä niin pussi ottaa oikean muodon. Sitten maidon sulattaminen ja lämmittäminen on helppo tehdä kun työntää jäisen pussin pulloon ja lämmittää sen ja sit vaan tuti päälle ja ruoka on valmista tarjoiltavaksi. Meidän isillekkin tää on ollu helppu konsti. ei oo tarvinnu eka sulatella eri astioissa la lerata sen maidon kanssa.

Ite aloin viimeviikolla maidon luovuttajaksi, kun tuota maitoo vaan tuppaa tulemaan ja tulemaan. Sellaset 600-1000ml päivään oon lypsänyt luovutettavaksi. Huomenna kai saan tietää että onko maito luovutus kelpoista. Toivottavasti, kun kerta maidosta on pula ja muuten tuo oma maito menis viemäriin kun pakkasessakin on tuota maitoa ihan yllinkyllin.

Joo mutta nyt taytyy rientää lasten apuun,, tuntuu pientä erimielisyyttä olevan veljillä keskenään...

Amalia ja pimu 2vko ja 3pvä
 
Moro vaan.. einut n mä tänne edelleenkään kuulu vielä ku VAUVA EDELLEEN MAHASSA ja te ootte minut ihan yksin tuonne odotus puolelle jättäneet.. Piitsi oli vielä eilen seurana, mut ei oo tänään enää näkyny =( niin ja Ninni on käynyt urheasti rohkaisemassa !

Ihan sellaista tulin kertomaan, kun tänään aikani kuluksi tuolla kaupungilla pyöriskelin että ainakin tänne Raision Myllyn H&M:ään oli tullu ihan huippu hyvän oloisia IMETYS TOPPEJA !

Eli perus mustia ja valkoisia kesätoppeja josta saa imetysliivin tyyppisesti olkaimen irroitettua imetystä helpottamaan. Itsellä käytössä jo Carriwellin imetysliivit (kun kaarituet painaa) ja testasin toppia niin tuntui tosi kätsyiltä. Toki paha sanoa käytännössä, ku ei tuota omaa vaavii vielä ole =( Paita oli vielä topattu kaksinkertaisella kankaalla juuri rintojen kohdalta, eli vois periaatteessa aattella ilman liiviäkin.. tosi jämäkän ja hyvän oloinen tosiaan! Hintaakin vain 12.90?. Harmittaa jo valmiiksi ku ostin ainoastaan mustan, olis pitäny ostaa valkoinen myös nimittäin noi menee varmaan nopeaa kaupaksi.
Niin ja topista vielä sen verran, et oli riittävän pitkä, eli peittää raskaus makkarat (kellä niitä on) eli ei ole mikään napamalli !!!

Jos omasta olosta sen verran, että tosi hyvin oon jaksanu edelleen. Päivät yritän täyttää mitä ihmeellisemmillä touhuamisilla ettei tule aika pitkäksi... Yöt menee nukkuessa tosi hyvin.
Maha on tosi iso ja turvotusta senkin edestä.
Perjantaina mennään käynnistämään jos ei tajua nyt kahden vuorokauden aikana tulla --TUSKIN!

Pian likkakaverin kanssa leffaan katsomaan ps. rakastan sinua. Varmaan tulee vuodatettuu muutama kyynel. Huomiselle illallekin olis tiedossa "naisday" iltamat, jossa aiheena "oman elämän kerran kirjoittaminen" kylläkin edellisellä kerralla (1,5kk sitten) vannottelin etten huhtikuussa pääse ku on pieni vauva. Eipä olis sillon jaksanu uskoo ettei olekaan =(

Ihania vauva hetkii kaikille, kyllä minäkin tänne sitten joskus tulen jäädäkseni !

Minä ja voice 41+3
 
Kiitokset Ippu ja Amalia lypsämisvinkeistä. Sitä tässä pohdin, kun nyt vauva syö yhdellä syöttökerralla molemmat tissit tyhjiksi, niin ei oikein jää mitään lypsettävää.. Pitäsiköhän antaa korviketta lisäksi ja lypsää se toinen tissi, vai lypsää sitten vaan viimeisiä tihkuja.. Toi toisen tissin lypsäminen kuulostaa ehkä järkevimmältä. Mulla ei siis mitään korvikkeita vastaan ole, ainoastaan pelkään jos niistä tulee kovia vatsavaivoja, niin miten se iskä pärjää täällä sitten tuskasen vauvan kanssa... Pitäisi ehkä vähän jo "totutella", jos kuitenkaan en saa sitä omaa maitoa tarpeeksi pakkaseen. Täytyy muuten varmaan hankkia rintapumppu. En meinaan sellaistakaan omista, kun nyt ei ole ollut tosiaankaan tarvetta. Tarvitsen sitä sitten kuitenkin reissussa.

Angel kiitos vinkistä! Olen kaivannut juuri imetystoppeja. Nyt käytössä on ihan normitoppeja hupparien alla, mutta helpompihan se tuollaisen kanssa olisi imettää. Eikä ole hinnalla pilattu. Toivottavasti siellä Myllyssä niitä on vielä huomenna. Jaksamisia loppuodotukseen ja oikein paljon onnea sitten itse koitokseen! Kohta se on sullakin vauva kainalossa!

Oonaliina ja "elmeri" (julius, kasperi, tiitus, oskari, nestori, artturi, sakari tms.)
 
mama-L mul vuoto muuttu reilu viikko synnytyksestä tuollaiseksi limaiseksi ja venyväksi, muuttu sit pikkuhiljaa vetisemmäksi ja jälleen veriseksi..välistä tiputtelee enempi välistä vähempi, mut pikkarisuojalla olen pärjänny jo 3vk...edelleen tulee sellaista veren sekaista valkkaria ja tyttö täytti tänään 5vk..niin ja täysimetän
oonaliina meillä samaongelma maito kerääntyy nokkaan ja aamusin saa aina putsailla. keittosuolatippoja olen lorottanu. imemistö kehoitettiin synnärillä välttään, koska turvottaa limakalvoja. muutsman kerran on pitäny imasta et kököt tulee "lähemmäs"

 
ippu Laita mulle yksityisesti se sun blogi osoite, niin vastaan sit siihen sen omani kun suoraansanottuna mä en tajua miten sitä yyveetä laitetaan? en oo ikinä laittanu kellekään.. :ashamed:

enne ja leo neljä viikkoa

Mä muuten sain tänään ihan oikeasti ison ensimmäisen hymyn! nyt ei jäänyt epäilylle sijaa, se oli selkeästi minulle kun menin ottamaan leoa syliini. Kyllä tuli hyvä mieli! :)
 
Löysinpä tämmöisenkin pinon :)
Vähän jäänyt synnytyksen jälkeen vähälle tämä koneella istuminen, elämä kolmen alle kouluikäisen kanssa on kyllä yhtä hulinaa ja vapaa-ajan käytän sujuvasti siivoamiseen, jos sellaisia hetkiä nyt liikenee :D

Meillä jäpikäinen perjantaina jo kuukauden, minne tääkin kuukausi hävisi?!
Kamala hymyilemään ja koittaa nauraakkin mutta ei se ääni oikein tule sieltä, hii ja vhii kuuluu vaan :)
Kuukausi sitten pyrähdettiin ympäri masulta :)
Nyt ei voikkaa mahalleen enää jättää mihinkään vahtimatta kun hän on nyt hoksannut miten hauskaa se pyörähtäminen onkaan :D
Kerran yössä heräillään ja lähinnä korvikkeella mennään, hih, viikossa oli tullut painoa viimeksi 600g, neukkitäti sanoi et 200 riittäis ihan hyvin :D
Kauhia syömään ja ihana reipas pikkuinen :)
 
enne, sulle on y-viestiä! =)
Ja sitä lähetetään muuten niin, että jos vaikka mulle haluat lähettää, niin... tämänkin viestini vasemmassa reunassa on laatikko, jossa on viestin lähetyspäivämäärä ja kellonaika (tai Tänään/Eilen ja kellonaika), sit on nimimerkkini Ippu, ja sit sen alla keltainen kirjekuoren kuva. Sitä kirjekuorta klikkaamalla pääset lähettämään y-viestiä minulle. Jos haluat lähettää vaikkapa funnylle, klikkaat kirjekuorta funnyn nikin alta jne.

Kirjoittelen huomenna tarkemmin meidän kuulumisia ja päivitän listan! =)

-Ippu-
 
ippu sulle on nyt yyveetä ja myös sähköpostia, osasinpas :D Kiitos kun neuvoit tuon yksityisviestien lähettämisen, en tosiaan ollut ennen käyttänyt kyseistä juttua.

Meidän isopoika (2-vee) meni tänään ekan kerran yksin nukkumaan! Ilman että istun vieressä ja laulan kymmentä kertaa postinpatea ja nalleluppakorvaa.. Se kävi niin että isänsä vei pojan sänkyyn ja kun poika pyysi et äiti nukuttaa ni isä sano et äiti tulee kohta. No, arvaatte varmaan et en heti mennyt vaan odottelin hetken oven takana kun oli ihan hiljaista. Sinne poju nukahti, ihan itse. Joko muiden kaksivuotiaat menee yksin nukkumaan? miten opetitte siihen vai oppiko lapsi itse? vinkkejä otetaan vastaan jatkon varalta..

Leolle on alkanut muodostua jonkinlaista rytmiä. Illalla nukahtaa kahdeksan ja yhdeksän välillä ja nukkuu usein kahteen asti pitemmän pätkän. Sit tissittelyä ja nostan takaisin sänkyynsä. Saattaa nukku pari tuntia kunnes herää tissille, usein jää viereeni nukkumaan tästä tai seuraavasta syöttökerrasta parin tunnin päästä. Kuudelta herään siihen kun poika vaikeroi vatsaansa, vaihdan litimärän vaipan ja jumppaan jalkoja ja yleensä kakka tulee. Sitten olo helpottaa ja usein hän nukahtaa vielä uudestaan. Päivällä aamu-unet vaunuissa 9-10.30 kun ollaan puistossa. Sit lyhyitä torkkuja tai valvomista, mut kahden maissa just kun isoveli herää ni pikkunen nukahtaa ja saattaa nukkua vaikka kolme neljä tuntia pitemmän välin. Sit taas hereillä tai lyhytiä torkkuja pari kolme tuntia ennen yöunia.

Päivät alkaa sujua paremmin, mut edelleen on vaikeuksia etenkin ruokaaikoina kun aina pojat on just sillon kumpikin hereillä. Ruuanlaitto on kyllä yksi taitolaji kun isompi on aina sillon päiväunia ennen tosi väsynyt ja huonolla tuulella ja vauva haluis olla sylissä tai tissillä. Mun on tosiaan alettava treenaamaan sitä liinan käyttöö jos se helpottais meidän arkee pikkusen.

Nyt nukkumaan ni jaksaa taas "tarjoilla" yösyöttöjä :D

enne ja leo neljä viikkoo
 
Neuvolassa käytiin tänään ja se oli lääkärineuvola. Pituutta 57 cm (51), painoa 4810g (3084) ja py 36,5 cm(33,5) ja ikää 6 vkoa 4 pvää. Korttiin kirjoitti, että virkeä neiti ja kasvaa hyvin rintamaidolla. Kannattelee kuulemma hyvin päätä ja kaikki on ok. Pituus menee 1+ käyrällä, ihan kuin äitinsä pienenä...

Imetysasennoista: Imetän aina istuallaan, joskus sohvatyyny vauvan alla. Menee maito masuun ja itelle helpompi asento. Ja siks oon opetellu imettämään istuallaan, koska reissun päällä se on helpompaa esimerkiksi kahvilassa tai auton takapenkillä.

Imetyksen aikana: Luen lehteä, katon telkkua, surffaan tai sit tuijottelen vauvaa. Riippuu tosi paljon tilanteesta. Ja on meillä muutenkin telkku auki, kun vauva makoilee lattialla. Vauvakin tykkää telkusta, kun siinä välkkyy valoja ja ääntä tulee. Kovasti kattelee sinnepäin.

Huomenna lähdetään ekalle mummolareissulle. Matkaa on vajaa 300 km ja ukin (mun isä) kyydissä mennään, tuli meitä hakemaan. Isukki tulee sit perjantaina perässä, ukin kanssa, koska ukki tulee junalla isukin työpaikan lähelle työmatkalle. Mummo on kuulemma jo ihan tulessa ja kaivellut kaikki veljen vanhat äp-makuupussit yms. esille neitiä varten. TOsi kiva lähteä kotoa ja mennä vähän muihin ympyröihin mummon passattavaksi...

Tällaista siis täällä. Oon tänään ollut tosi vähän koneella, koska yritän hiukan vähentää. Nyt unille, koska noin kello 02 neiti alkaa möyriä ja ähkiä ruoan tahtomisen merkiksi sängyssään. Toinen herätys on suunnilleen 05, jolloin isukki alkaa tehdä itselleen aamiaista. Sopii mulle.

Misupai ja Siiri



 

Yhteistyössä