~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

Mulla alkaa olemaan pahasti univelkaa näistä yösyötöistä ja pinna on kiristyny sitä myötä! Mä olen aina inhonnu töissäkin yövuoroja ja nyt mä sitten itkua tihrustaen herään 2 x yössä ja...enhän mä millään pahalla omaa lastani kohtaan, mutta mä vaan en jaksa.Päivisin en ehdi enkä saa nukuttua kun meidän poika on tooosi sylivauva ja nukkuu päivisin vain lyhyitä nokosia ja silloin yritän tehdä kotihommia ja omia juttuja huonolla menestyksellä! Kämppä on ihan kaaoksessa ja menee päiviä etten saa yhtään omaa aikaa ja se ahdistaa mua :( Monen vuoden jälkeen en muistanutkaan, miten kiinni siinä vauvassa on ja mulla on selkeitä sopeutumisvaikeuksia eikä tilannetta auta yhtään se että miehellä on sama tilanne päällä :eek:

Mun tisseistä on maito loppu enkä tiedä johtuuko sekin tästä stressistä ja väsymyksestä ja syömättömyydestä(en ehdi), mutta mitä sille vois tehdä? Eilen yritin pumpatakkin ja maitoa tuli 20ml, että kyllä on maitopojallakin pe:na kantamista kun tulee maitoa hakemaan jota siis ei ole!
Tuttelia olen sitten pojalle syöttänyt ja sillä se onkin paljon tyytyväisempi kun rintamaidolla, mutta vielä en haluais heittää kirvestä kaivoon imetyksen kanssa!

Kiitos kaikille kakkutäyte ohjeista! Olin ajatellu olevani omissa mitoissa viim.ristiäisissä kun eilen hokasin että sinne on vaan 3vk, joten eipä taida olla kovinkaan realistista! Mä en tajua kun paino ei yhtään laske, vaikka vaunuttelen lähes joka pvä ja tuskin ehdin syödä mitään koskaan, mutta...ei :ashamed: Mua ärsyttää kulkea suurissa äippävaatteissa, jotka ei istu yhtään mistään ja omat vaatteet taas ei mahdu viereenkään ja...en viitsisi uusia vaatevarastoa kun en ajatellu jäädä näin isoksi, mutta kai mä sitten jään! Mihinkään ihmisten ilmoille ei viitsi tän vaateongelmankaan takia lähteä, täällä lähimetsissä ja lähiostarilla vaan kuljetaan!

Voi ei taas kutsu käy, just kun ajattelin että saan rauhassa aamu kahvin kiskoa.
 
Edellisen kirjoittajan teksti tuntui kuin omilta ajatuksiltani vielä muutama päivä sitten.Väsytti ja itketti niin älynä ettei mitään järkee.Mies onneksi auttoi ja valvoi tytön kans parina iltana vähän pitempään (ja väsytti tietysti vuorostaan itsensä kun töissäkin käy).Sain nukutuksi pahimmat univelat pois ja elämä näyttää tyystin erilaiselta.Tyttö syö tissin lisäksi pullosta korviketta kun oma maito ei riitä,tosin imetys tuntuu hankaloituvan enempi kun pulloa joutuu antamaan niin paljon,mut yritän silti jaksaa imettää mahd.paljon.Tyttö vasta 2vkoa.Kovasti tsemppiä Tuttelille!!Ja täällä kans sama vaateongelma,täytyy toivoa et laihtuu entisiin mittoihin..

Löysin vihdoin tämän palstan.Meidän esikoinen syntyi 25.3 Oys:ssa kiireellisellä sektiolla.Painoa oli 4840g ja pituus 53cm,pipo 37cm ja rv40+1

Neidolle (ja myös pojalle kun sukupuoli ei ollut tiedos) on nimi mietitty jo ennen joulua ja siinä pitäydymme.Pienet ristiäiset pidämme kotosalla 24.5 ja jossain vaiheessa pitäs alkaa vissiin leipomaan (pelkkä ajatuskin nyt väsyttää).Ite oon vielä ihan toipilas,vaunulenkeistä ei vielä oo tietoakaan,mut eipä täällä Oulun likellä sääkään suosi niin nou panic.
Täytyy ihmetellä miten kukaan ihminen voi pärjätä yksin vauvan kans.Ite oon ihan poikki vaikka vauva on "kiltti"ja saan hoitoapuakin.Kai sitä esikoisen kans ei osaa oikein rentoutua ku stressaa tyhjiä joka asiasta.Jospa tämä helpottaa ku oppii tuntemaan tytön viestit paremmin..miten noin pieni ihminen voi aiheuttaa niin paljon huolta ja iloa!
 
Tutteli78
Kuulostaa itseltäni edellisen lapsen alkutaipaleen aikana... Itse kärsin kanssa univajeesta ja sehän teki kaikesta vielä kymmenkertaisesta pahempaa eli käytä kaikki mahdollinen aika nukkumiseen - yritä edes nukkua ne muutamat hetket, jotka vauvakin nukkuu. Lyhytkin pätkä piristää jo kummasti.

Unohda kotityöt ja tee niitä, kun mies on kotona tai hän tekee ;)

Älä turhaan huoli, jos et pysty täysin imettämään. Kyllä se lapsi kasvaa ja kehittyy yhtä hyvin korvikkeellakin. Yritä imettää esim. aluksi rinnat ja sitten antaa lisämaitoa. Itse tein niin myös nyt vauvan synnyttyä, kun maidon nousu kesti 5 vrk:ta ja lapsi tuntui alussa koko ajan olevan hereillä ja vaativan ruokaa. Selvästi helpotti, kun sai lisää korvikkeesta.

Ja sitten tärkein eli oma tankkaus. Itse pyrin ruokailun lisäksi juomaan paljon eli ennen ja jälkeen joka imetyksen juon ison lasin vettä, jonka varaan viereeni. Samoin teen jääkaappiin valmiiksi voileipiä ja vihannes/hedelmäpaloja, joita sitten napostelen. Helppo ottaa eikä tarvitse irrottaa vauvasta käsiä =) Illalla teen (tai mieheni tekee) isommille lapsille lämpimän ruoan ja sitten syön itsekin. Joinakin päivinä en syö lämmintä ruokaa, mutta syön kyläkin joka pävä säännöllisesti jotain - se on tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta.

Yritä unohtaa kakki tekemättömät työt ja niistä murehtiminen. Tärkein työsi on tällä hetkellä hoitaa vauvaa :heart: Ei siivota, lypsää maitoa hakijalle tai tms. Voithan yrittää saada jostain vaikka siivousapua esim. isovanhemmista, sisaruksista.

Tsemppiä ja voimia sinulle sekä hieman unihiekkaakin :hug:

Toivottelee Tyrannosaurus ja Veikka 2,5 vkoa
 
mama-L, olen taustaillut tätä ketjua hetken, ja silmääni osui kirjoituksesi imetysohjelmasta.

Olisin kiinnostunut kuulemaan siitä hiukan lisää. Kuinka orjallisesti noudatat päiväohjelmaa?Ite mietin, että miten ehdittäisiin menemään tuo 5krt päivässä läpi, kun tuo neiti (3vk4pv) nukkuu päivässä yhä suhteellisen paljon, enkä osaa ennakoida hänen valveillaoloaikaa..saattaa nukkua miten vaan ja milloin vaan päivisin. Siksi juuri jonkilaista rytmiä näihin päiviin haluaisinkin, mutta kellon tarkasti ei silti olisi tarkoitus mitään noudattaa. Miten teidän päivät siis sujuvat?

Sitten öistä sen verran, että kirjoitit teidän vauvan alkuunsa huutaneen, kun hänet nukahdettuaan siirrettiin omaan sänkyyn. Yöunille hän nukahtaa meidän jomman kumman syliin, ja siitä siirretään sitten omaan sänkyyn, kun itsekkin menemme nukkumaan. Tämä onnistuu hyvin, koska hän on sikeessä unessa silloin .

Mutta jokaisen yösyötön jälkeen alkaa tuo nukutusrulianssi. Tyttö syö suht nopeasti ja vain toisen rinnan tyhjäksi, aikaa menee n.15-20min. Nukahtaa tissille/viereeni, mutta kun siirrän omaan sänkyyn--->hän herää heti tai max 10 min päästä ja alkaa kitina kunnes nostan hänet syliini. Rauhoittuu välittömästi ja nukahtaa samantien uudelleen. Minun täytyy aina odottaa väh. 20 min, että tyttö sikeässä unessa ennenkun siirrän uudelleen omaan sänkyyn. Onko tällaseen ongelmaan sinulla ollut tuosta imetysohjelmasta ja röyhtäytyksestä apua? Tai onko jollakin muulla tähän vinkkiä? On raskasta yrittää pysytellä hereillä syötön jälkeen, ja odottaa,että tyttö sikeässä unessa..

Kuinka nopeasti vauvasi tottui tuohon ohjelman rytmiin ja miten sait rytmin aluille? Kiitos jos jaksat vastata kysymyksiini, ja kuulen mielelläni myös muiden kokemuksia rytmin etsimisessä ja yöllisistä nukahtamisongelmista =)
 
Heippa pitkästä aikaan!! Meillä oli viikonlopun ja alku viikon ajan tietokone jumissa, joten en päässyt nettiin. Eilinen päivä meni sitten kirjoituksia lueskellessa ja nyt sitten vihdoinkin kerkiän kirjoittamaan jotakin!! :D

Vastauksia galluppeihin.

Imettämisestä;
Imetän päivä aikaan istualleen ja yöllä sitten makuultaan. Ja imettäessä katselen telkkaria, luen lehteä, syön, leikin tytön kanssa tai sitten en tee mitään eli ihailen poikaa!!

Lapsilisät: meillä käytetään ihan arkisiin menoihin. Eikä aijota ainakaan tähän tietoon niistä yrittää säästää lapsille, vaikka mukavaahan se olisikin. Mutta totuushan on että lapsilisät on tarkoitettu vanhemmille ei lapsille!! Siis vanhempien käytettäväksi arjen pyörittämiseen!!


Napatynkä:
meillä irtosi viikon ikäisenä!!


Ehkäisy: Joko minipillerit tai sitten kierukka (hormooni). Kierukka olisi hyvä kun ei tarvitsisi muistella pillereitten ottamista, mutta jos ei sitten sovikkaan niin menee raha hukkaan!!

Maidonnousu/lämmönnousu: Musta tuntuu että mua paleltaa joka päivä, yöllä sitten hikoilen sängyssä. Alkuun oli ihan hirveetä palelua, mutta onneksi on vähentynyt! Toivottavasti tulee lämmin kesä, niin ei tarvitse palella!!

Jälkivuoto alkaa vetelämään viimeisiään, toivottavasti ainakin. Monta viikkoa oon pärjännyt pikkuhuosun suojilla. Välillä aina hieman vuotaa jotain!!

Vauvan valokuvat ovat viellä kamerassa. Pitäisi tilatakin kuvia, kun vain saisi aikaiseksi. Jos viikonloppuna laitais kuvat koneelle ja tilais samalla paperiversiot!!

Nyt tuli kutsuhuuto!!

Muumi82 ja poika 1 kk
 
Amanda ja Ippu, meilläkin on rytmit mitä sattuu. Onneksi tyttö kuitenkin käy säännöllisesti nukkumaan yhden-kahdentoista maissa ja herää kymmeneltä, väliin mahtuu 2-3 syöttöä. Mutta päivällä mennään miten sattuu. Yritin nyt tänään toimia mama-L:n ohjeiden mukaan, ja aamulla yksi "hoitokerta" onnistuikin. Mutta sen jälkeen tyttö nukkui vain tunnin ja valvoi sen jälkeen kolme tuntia kahdestatoista kolmeen asti ja itkeskeli puolen tunnin välein nälkää! Nyt sitten nukahti mun viereen kun luin lehteä, joten ehkä osa itkusta on myös seuran kaipuuta.

Maitoa kyllä tulee, mutta jotenkin tyttö ei vain osaa syödä tarpeeksi kerralla (kun isi antaa pullosta jos olen esim. illalla poissa - kerään päivän mittaan maidonkerääjällä - niin kerralla menee n. 70 ml mutta se ei ilmeisesti riitä kuin puoleksi tunniksi). Meillä on päivässä aina ainakin kaksi tällaista monen tunnin valvomis- ja kitinäjaksoa, joiden aikana sekä vaihdellaan vaippoja että syödään ihan jatkuvasti. Huomenna neuvolassa sitten nähdään, onko paino edes tämän jatkuvan tissittelyn seurauksena noussut... Toistaiseksi en kuitenkaan valita, kun yöt on saanut nukkua ihan hyvin. Ja vaunujen kanssa liikkuminen onnistuu, kun niihin tyttö rauhoittuu hyvin.

Bellona ja rakas 2 viikkoa 1 päivä
 
Heissan!

Angel08: Voi sinua kun yksin on jätetty :) No tänäänhän on jo perjantai ja taidatkin olla jo synnärillä. Onnea synnytykseen!

valokuvat lojuvat vielä ympäriinsä. Oon aina ollu niin laiska niitä laittamaan albumeihin. Albumin kyllä jo sain ostettua paikallisesta kirjakaupasta.

tuttelille voimia arkeen!

Meidän arkeen ei mitään ihmeellistä.. Yöt oon saanu ihan hyvin nukuttua. Yleensä Amanda nukahtaa klo. 21-22 ja herää klo. 1-2 sekä 5-6 ja ylösnoustaan 8 aikoihin. Oon ihan hurahtanut noihin kestovaippoihin. Huuto.netistä oon niitä huudellut.. Täytyy kyllä nyt lopettaa huutelut, kun rahaa vain palaa!

Ai niin nyt kun 2kk tuli täyteen niin päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja ryhdistäytyä tämän karkin syönnin kanssa eli olen nyt karkkilakossa toista päivää (saas nähdä kuinka kauan vaan taas kestää). Joka päivä synnytyksen jälkeen olen karkkia ja suklaata vedellyt ihan sikana. Ent iämistätämä makean himo johtuu.. hormoneista?

Riksu + Amanda 2kk 2pvä
 
Pitää ihan nostella meitä kun niin on hiljaista ollu koko päivän! Tosin minä ainaki pääsin koko vauvat-puolelle vasta iltapäivällä, outoa.. :/

Eipä uutta, iskä sai hymyn tänään ja illalla taas itketti mutta nyt kait tuo jo nukkuu.. ja sinnepä itekin! :wave:

Ippu :heart: Annika
 
:hug: kaikille mammoille joilla on univelkaa! Se on kaikkein pahinta koko vauva- ajassa, jos ei saa nukkua tarpeeksi.

Meillä tytöt ovat hyvin rytmissä ja mä pyrin pitämäänkin ne siinä. Herätän toisenkin aamulla yhtä aikaa syömään ja seurustelemaan ja nukkumaan mennään yhtä aikaa, vaikka toinen oliskaan vielä niin väsy. Nukuttamista en harrasta, vien vaan väsyneen näköiset neidit sänkyyn, tutti suuhun ja unirätti kainaloon. Jos itkevät tai muuten huutelevat, tutti takasin suuhun ja hyssyttelen, en ota kuitenkaan syliin. Aikansa äheltävät ja sit nukahtavat. Opetteluun meni viikko, nyt nukahtavat 5-15 min sisällä ja tuttia ehkä joutuu antamaan kerran pari. Opetteluviikolla nukahtaminen saattoi kestää tunninkin ja vähän väliä sai käydä rauhoittelemassa, mutta sitkeys palkittiin. Nukkuvat näin paljon paremmin, heräävät yöllä 1-2 maissa ja toisen kerran 6 aikoihin. Saan siis itsekkin nukuttua. Välillä on tietty öitä jolloin äkistään, mutta hyssyttely ja tutti yleensä riittää, jos ei, tisua kehiin. Päivälläkin tutti suuhun ja sänkyyn, tissille en anna nukahtaa, muuten vaatii aina kun havahtuu unesta tissiä suuhun. Tää on mun konsti, joilla saan oman arkeni rullaamaan. Täytyy kuitenkin pystyä antamaan aikaa isommille sisaruksille ja päivällä en siis pysty nukkumaan.

Rota- rokote saadaan ensi viikolla, miten Ippu teillä Annika siihen reagoi? Tuliko ripulia tai muita oireita? Kun olen kuullut monenlaisia juttuja. Mun piti soittaa keskolaan ja kysellä että, saako tytöt milloin ko. rokotteen, kun se tavallisesti annetaan 2kk:n neuvolassa. meille ei asiasta puhuttu ollenkaan silloin.

Huomenna ois sitten ristiäiset, onneksi pitopalvelu tekee kaiken valmiiksi, en varmasti ois itse pystyny tekemään, kädet ovat täynnä töitä muutenkin. Nytkin imetän Almaa ja juttelen Veikan kanssa. Tää on sitä mun "omaa aikaa" :D Eilen olin pari tuntia kälyn kanssa shoppailee ja löysin itselleni tosi nätin asun ristiäisiin ja vieläpä tosi halvalla, oikee hinta 108?, mutta mä maksoin vaan 20?! :eek: Soviteltiin varmaan 10 mekkoa, kun oli kerrankin aikaa ja piti löytää sopiva. Mua ahdisti, kun mun rinnat eivät sopineet moneenkaan muuten ihanaan mekkoon, ongelma sekin, toiset kun valittavat rintojen puutetta... :ashamed:

Nyt pukee laumaa pihalle ja kauppaan herättää sääliviä ja ihmetteleviä katseita! :wave:

Korven tyttö, Alma ja Bertta
 
Heips!

Meidän Leo saa myös sen rota-rokotteen. Meille ei kaupunki "tarjoa" sitä mut me halutaan se ostaa kun isoveli sairasti sen rotaviruksen tammikuussa ja se oli KAUHEA tauti... Oltiin kaks yötä tiputuksessa pikku ressukan kanssa.. :ashamed: Joten jos mahdollista ni haluan suojella Leoa siltä.

Leon yöt on vähän rauhottuneet, meillä mennään nukkumaan kahdeksan maissa illalla ja syödään puoli kaksi ja viiden maissa yöllä. herätys kyllä on jo sit kuuden seitsemän aikaan aamulla mut hyvin jaksaa kun saa nuo kaksi pitämpää pätkää unta tai edes sen yhden.

Voiko ne ehkäisy-käytännöt olla niin erilaisia paikasta riippuen? miten muka sit täällä eivät laita kupari- eikä hormoonikierukkaa jos imettää? en tajuu.. |O

Meil on ensviikonloppuna kastajaiset, vieraita tulee n. 18. Käytännön jutut, tarjoilut ja muut on vielä vähän miettimättä,. samoin se että mitä ihmettä mä puen päälleni..mut jospa se selkiytyy.

Lähen pesee hiusvärin pois päästä moro :wave:

enne ja leo tasan kuukauden!
 
Hei!

Vieläkö mahtuu mukaan maalisvauva ja äiti?
Olen odottavien Huhti-Hippujen pinosta Kellukka, 31-vuotias ekakertalaisäiti.
Ihana Pikkupoika syntyi 38+2, 15.3.2008, klo. 21:48, 3 470 g ja 51 cm, päänympärys 35 cm.

Tuntuu että tämä pino on meille oikea ja vertaistukea löytyy.

Iloisin terveisin
Kellukka ja Pikkupoika kevätauringonpaisteesta.
Lähdemme vaunuilemaan kohta tuonne kirkkauteen, vaikka tie on niin lumessa että kysyy todella lihaksia työnnellä siellä. (Asutaan aika korvessa ja pohjoisessa :).
 
Lauantaita..

Onpas täällä hiljaista..

rotavirus rokotetta me ei otettu. mietittiin kyllä, mutta usea tuttu saanut taudin silti vaikka on rokotteen saanut, niin päätettiin olla antamatta.

korven tytön perheelle onnea ristiäisiin. tuleppa ilmoittamaan nimet sitten.
 
Hei vaan kaikille :wave:
Luen juttuja mutten pahemmin kirjottele..

Meillä oli torstaina toinen neuvola ja poika oli 19päivän ikäisenä:
4480g (3760g)
55cm (51cm)
ja pään ympärystä ei mitattu.
Ei ollu muuta ihmeellistä kun höpöteltiin vaan.

Meiän Vihtori on kiltti ja rauhallinen, mutta löytyy myös temperamenttisuutta! Jos ei saa heti mitä haluaa niin huutaa tosissaan :D
Myös masukipuja oli mutta ne katosi ku lopetin eri juttujen syömisen. Nyt on selvinnyt että masukivut johtui ikävä kyllä SUKLAASTA :eek: Mä en siis saa sitä enää syödä, mun maailma kaatuu :LOL: Mut kaipa se on kuitenki ihan hyvä..
Tuttia ei osaa vieläkään syödä ja vie voimia toimia toisen tuttina mutta hiljaa hyvä tulee ja uskon että tutillekin vielä käyttöä löytyy :)
Meiän esikoistyttö silittelee ja halii vauvaa mutta on myös läppässyt sitä. Ei kovaa mutta kuitenkin ja kyllä huomasi ettei niin saa tehdä. Tyttö on tosi kiltti ja rauhallinen mutta on ottanut tosi koville kun äidillä ei enää niin paljon aikaa hänelle. Tämä on jo monesti särkenyt mun sydämen ja siitä tosi vaikea puhua joten jätän pohtimiset muualle :ashamed:

Mutta meillä menee tosi hyvin ja ristiäiset 18.5.

Onnea ja jaksuhaleja kaikille :saint:

Suvitus+Vihtori 3vkoa :heart:
 
Mummolassa ollaan ja täytyykin kirjoittaa, ettei pudota. Mä en kans päässy eilen kun vasta illalla tänne. No, ehkäpä joskus on hyvä olla "vierotettuna" koneesta... Tää pikkuneiti on saanut paistatella kaiken keskipisteenä, kun mummo, ukki ja eno hellittelevät. Mummo vähän innostui ja osti neidille kaks mekkoa ja välikausihaalarin, josta sain maksaa edes osan.

Oltiin juuri vaunuttelemassa mummon eli äitini kanssa, kun isukki on pesemässä ja vahaamassa autoa mun isän työpaikan pesulassa. Aamulla sain rauhassa ommella neidille kaksi trikoopipoa ja trikoohousut, kun eno nautiskeli vauvan seurasta. Ihanaa on kyllä se, että tulee kevät!!!

Ootteko miten autoillut vauvojen kanssa? Me on ajeltu kotimaisemissa vajaan 40 kilsan matkaa Helsinkiin useinkin. Kotkaan ajettiin 150 km suuntaansa ja nyt 7 vkon iässä ekaa kertaa mummolaan 260 km. Ajettiin aamu-unien aikaan ja neiti heräsi 40 km ennen mummolaa. Onneksi viihtyy autossa, koska toiseen mummolaan on yli 400 km.... Istuin on todettu hyväksi käytössä ja tukee vauvaa riittävästi.

Suvitus: musta on ihana, kun teidän pikkuista kutsutaan Vihtoriksi. Tulee mun isovaari mieleen, kun hän oli Vihtori.

Missäköhän maalismasuista synnyttäneet on hävinneet, kun tuntuu, että ei täällä ole enää niin paljon porukkaa rupattelemassa kuin odotuspuolella. Laura N, Saini ym. missäs luuraatte? Olisi kiva kuulla kuulumisia.

Nyt miettimään ristiäisten menua lopulliseen kuosiin äitini kanssa. MEillä kastetaan 2 vkon päästä.

Misupai ja nukkuva Siiri tasan 7 vkoa
 
Nyt on sellanen hetki että joudan ja saan rauhassa koneella istua, tänneppä siis päätin eksyä kuulumisia lukemaan ja kertomaan. :)

Poitsu on tänään tasan 4vko.a vanha :heart: Juhlistettiin sitä sitten käymällä ihan ekalla vaunulenkillä ja isomummin luona päivä teellä. Tähän mennessä meijän ulkoilut on ollu lähinnä kauppareissuja autolla. Itellä kun tuo peräpää oli niin kipee monta viikkoa (kiitos pukamien jotka sain "tuliaisina" laitokselta matkaan) ja sit poitsu oli tuossa aikas nuhanen ja en ehoin tahoin lähteny kokeileen jotta saadaanko oikein kunnon lentsu päällensä vaiko päästäänkö tällä mitä jo on? Kasvettu on kovasti! Mamman niskoissa ja käsissä jo alkaa pojun paino tuntumaan. Ens viikollapa sen sitten näkkee kuinka on painoa tullu, neuvolaan ku mennään. 2 viikon kotikäynnille painoa oli noussu jo 690g! Elikkäs 350g/vko, että ihan kivasti ;) Yötkin nukutaan aikas hyvin. 2 kertaa yössä poju nousee syömään ja sen 3-4 tuntuia on väliä syönnillä. Päivällä sitten seurusteleekin senki eestä. Mammalla menee hyvinki puolille päivin ennen ku on vaatteet päällä :D Tässä oonki miettiny että mitenkähän me saadaan tuo meijän neiti näpsäkkä vietyä eskariin aamu 9 ja haettua yheltä,? Minkäänlaista päivärytmiä kun ei ole vielä tullu. Noo onneks ei oo niin justiinsa vaikkei sinne eskariin joka päivä meniskään :whistle: Ja tytöllehän se passaa kun saapi vapaata piettää ;) Ristiäisetkin saatiin jo sovittua äitienpäivälle ja mukava nuori naispappi tulee pojan kastamaan. Isyydentunnustaminen on sitten ens viikolla, käydäänpä siellä tunnustamassa että juu on harrastettu esiaviollista seksiä :LOL:

No mutta mitäs teille muille kuuluu? :D

Marmeladi & Poju 4vko :heart:
 
Tervehdys täältäkin :wave:

En ole taas koneelle ehtinyt joten kirjoittelut jäänyt vähemmälle. On tää aikamoista hulinaa tämä 3en lapsen äitinä oleminen :D Mutta niin ihanaa :heart:

Täällä on tänään aivan mahtava ilma ja oltiinkin tuossa jo reilu 2 tuntia pihalla lasten kaa. Eilen kävin hakee tuplarattaat joten mein elämä helpottu heti kun saa tyttökin istua. Ei meinaan suostu kävelee minnekään. Ja poikakin sai tänään pyöränsä talvivarastosta niin oli kivaa lenkkeillä ja olla leikkipuistossa.

Pikkumies senkun kasvaa ja vahvistuu. Masuvaivoja on edelleen silloin tällöin mutta ei enää niin usein. Päivisin poika on hereillä yhteensä korkeintaan pari tuntia ja muuten nukkuu. Iltaisin tankkaa monta tuntia ja yöllä syö 2-3 kertaa. Enään en ole kelloa katsonut kun syö, joten ei harmaintahajua mihin aikaan tankkaa. :LOL: Yöllä imetän makuultaan ja poika nukkuu mun vieressä joten siirrän vaan puolelta toiselle ja sit jatketaan unia.
Olen kohtalaisen "virkeä" eikä ainakaan vielä tunnu olevan kovin hirveästi univelkaa. |O
Meillä siis nyt ollut tätä tiheän imemisen kautta menossa reilun viikon mutta nyt tuntuu että sekin hellittää. Poika syö nykyisin joka syötöllä molemmat tissit ja illaksi olen sitten päivällä keräillyt maidonkerääjillä lisämaitoa.

Sain tällä viikolla ilouutisia, kun pikkuveli kertoi että niille tulee esikoinen joulukuussa. Mä olen aivan fiiliksissä ja nyt mulla onkin täällä taas "päivystävä neuvolapuhelin" veljen kihlatulle. :D
Ja siis meillekin saa se 4. tulla heti kun vaan on tullakseen :heart:

Meillä on maanantaina neuvola ja innolla odottelen kuinka on poitsu kasvanut.
Ja ensi viikolla aioin uskaltautua ensimmäisen kerran bodypumppiin synnytyksen jälkeen. Mutta nyt meen etsimään mun mp3sta joka on hukassa ja lähdetään lasten kaa taas pihalle. Lupasin viedä ne hampurilaiselle vielä tänään kun ovat olleet niin kiltisti. Mulla on tiukka linja nyt :p (ja just söin riisisuklaata... aivan liikaa :ashamed: )

Aurinkoista kevät lauantaita :wave:

kleopatra ja koko katras
 
Univajeeseen auttaa vain ja ainoastaan se nukkuminen. Onneksi tällä kertaa olen saanu pidettyä univajeet kurissa ottamalla päivittäin päikkärit, keskimmäiseltä univaje kertyi aivan huimiin mittoihin ja nyt en meinaa samaa päästä tulemaan. Mies nyt ollu kotona niin päikkäreiden otto on onnistunu tosi hyvin, saapa nähä miten käy kun mies lähtee töihin? Muutenkin mies ollu ihanasti mukana pojun hoidossa :)

Imettäny olen suurimmaksi osaksi makuultaan, minustakin helpoin ja mukavin asento. Tuleepa siinä samalla itellekkin se pakollinen lepo tauko ;) Istualtaan olen kans nyt alkanu imettään kun takapuolikin sen jo kestää :whistle:

Mut nyt kävi käsky, pojulla on nälkä.

Marmeladi & Poju
 
Korven tyttö, suorastaan kateellisena luen nukkumaanmenostanne.. voi itku kun minullakin olisi sitkeyttä opettaa nukahtamaan omaan sänkyynsä... tällä hetkellä mitä on siitä lajista kokemusta, ni neiti nostaa niin älyttömän huudon, että ei sitä henno kuunnella! Yöllä kyllä nukkuu omassa sängyssään, mutta ei ala sinne nukahtamaan, vaan nukutan tissille viereeni meidän sängyssä ja nostan sit sikeässä unessa omaan sänkyynsä. Yöllä voi nostaa heti ku irrottaa otteensa tissistä.
Rota-rokotteesta ei mun mielestä Annikalle tullu mitään.. kitiseehän se aina vähän, joten en osaa sanoa että siitä ois nyt mitään kitinöitä tullu. Toisaalta meillä on nyt molemmat lapset flunsssassa, joten jos Annika on enemmän kitissyt niin se on voinu johtua räkäisestä olostakin. Kakka-asiatkin on pysyny ennallaan, joten... sanoisin että ei toistaiseksi oo vaikuttanut mitenkään.
Mitä Alma ja Bertta sai nimikseen? Muistelen että nämä työnimet jäi sinne johonkin väliin myös? =)

riksu, vatsatautiahan aiheuttaa muutkin pöpöt kuin juuri rota, ja rota-rokotehan ei tietenkään niiltä muilta suojaa. (Tietääkseni?) Ehkäpä tuttaviesi lapset on siis sairastaneet vaikkapa noroa tai muuta, mutta kyllä rota-rokotteen pitäisi siis tuolta kyseiseltä pöpöltä auttaa välttymään.

Autoilu Ei vielä muuta kuin tässä omassa kaupungissa vain, mutta ensi viikonloppuna olisi aikomus lähteä vanhempieni luo, sinne on 80km, ja ajellaan unien aikaan, joten tuskin tulee ongelmia. Toivottavasti ainakaan! =)

Kellukka, tervetuloa minunkin puolestani! :flower: =) Päivitän sinut listalle myöhemmin tänään, jos vielä saan tilaisuuden istahtaa koneelle, tällä istumalla en taida keretä kun suuntaamme pihalle heti kun saan kuulumiset kirjoiteltua =) Samoin päivitän muidenkin uusien tietoja samalla, tänään tai viimeistään huomenna!

Mihin ikään sijoittuu tiheän imemisen kausi? Kun en ole huomannut että meillä olisi sellaista ainakaan vielä ollut... tai no toisaalta; jossain vaiheessa neiti söi yhdellä heräyksellä vain yhden tissin, mutta nyt syö ekan tissin, sit röyhtäytys ja vielä vähän siitä samasta, ja sit ennen unille menoa syö vielä toisen! Tähän voi toisaalta vaikuttaa nuo Wahlgrenin opit, kun hain sen kirjan kirjastosta ja oon koittanu tuputtaa tytön aina mahd. täyteen, ni lakkaa ahistamasta! ;)

Leivoin meille täytskäriä; esikoinen kokosi leluistaan jonkinlaisen hökötyksen ja kun iskä oli kysyny että mikä se on, ni kuulemma kakku. Minä sit kysyin että haluatko kakkua, että jos äiti tekis, ni tuli kommenttia että kakkua joo kakkua!! =) :heart: Joten tein meille sydänvuoassa pienen kahden munan kakun, sillä päästään iltakahvilla herkuttelemaan, kunhan se siihen asti tekeytyy tuolla jääkaapissa.

Tyttö on nyt alkanu seurustelemaan enemmän, ja tämäkin oikeastaan on tapahtunut sen jälkeen, kun alettiin mennä sen W-tyylin ( ;) ) mukaan, eli samalla tavalla kun esikoisestakin tehtiin, ihan ilman kirjojen neuvoja... No enivei, ni on nyt sisällytetty jokaiseen heräämiskertaan pieni pätkä seurustelua, ja yllättäen tyttö jaksaakin tosiaan vähän "jutustella". Ehkä seurustelun puute johtui siitä, ettei me sitä oikein edes yritetty, oltiin vaan ihmeissään kun neiti vaan kitisi, ja luultiin että väsymystään, vaikka kyseessä saattoi olla silkka seurankipeys. No mutta siis, nyt on "yhteys" prinsessan kanssa löydetty, joten... :heart: On helpompi rakastaa, kun vauva tekee muutakin kuin syö ja nukkuu ja kitisee. Luultavasti myös parasta lääkettä omalle babybluesille, joka muuten on nyt ollut paljon parempana! =)

Mutta nyt sinne pihalle! :wave:

Ippu :heart: Annika

Tämmönen pulleroposki ;) :heart:
 
Taas kerkeen rupattelee ku isi lähti tytön kanssa saunaa. Mä kateellisena odottelen vielä ku on vuotoa vielä, hyvin vähän mutta silti :/

Mä imetän makuulla ja istualteen, vaikea sanoa kummin enemmän, ehkä makuultaan. Öisin kattelen musakanavaa samalla ja muuten vaan oleskelen tai lähettelen tekstiviestejä :p Myös tässä koneen äärellä imettelen välillä mut molemmat kädet on varattuja joten ei paljoa pysty samalla tekemään..

Me ajellaan joka päivä kauppaan ja välillä huristellaan muuten vaan ja pisin matka oli ku mentiin isomummin luona käymään Lahdessa, ei ollu edestakas matka liian pitkä vauvalle.

Öisin en enää vaihtele vaippaa ollenkaan ku ei haiskahda kakka enää joka vaipassa.

Lapsilisät menee ainaki vielä ihan käytössä, mut kenties sitte ku molemmat tienataan ni laitetaan lapsille säästöön ensimmäistä autoa varten ;)

Ehkäisyksi otan taas minipillerit, ku mikään muu ei tunnu toimivan. Imetyksen jälkeen vois kokeilla vaikka sitä laastaria =)

Maidonnousun aikana en oo huomannu palellusta, mulla vaan tuntuu hetken tosi jomottavaa kipua kummassakin rinnassa, mut helpottaa hetken päästä.

Oon niin ilonen ku maitoa riittää hyvin ku sitä pelkäsin, etten voisi imettää. Esikoistakin ku imetin sen vuoden ja kuukauden ni samaan tähtään nyt. Painoa tullu koko ajan hyvin mut toi pituus yllätti mut! En yhtään odottanu et 2,5viikossa olis voinu tulla jo 4senttiä pituuteen lisää :heart:

Ja misupaille kiitos kehuista pojan lempinimestä :D
Ei siis tule olemaan Vihtori mutta sai lempinimekseen kun isovanhemmat näin kutsuivat, kun syntyi siis Vihtorin päivänä :xmas:

Nyt ei muuta, jatkan surffailua ja EDin juontia B)

Suvitus+Vihtori 3vkoa :heart:
 
Tervetuloa Kellukka!

Ihana päivä ja ihanaa että mies jäi vihdoin isyyslomalle. Ei tunnu ollenkaan rasittavalta kun on toinenkin joka voi vaihtaa vaippaa ja pitää tyttöä sylissä - kun on päivät yksin kotona niin alkaa välillä rasittaa, kun tyttö on tuntikausia hereillä eikä suostu olemaan hetkeäkään yksin. Olen nyt alkanut kylläkin tajuta, että kyseessä ei ilmeisesti ole mikään seurankaipuu vaan yksinkertaisesti mahavaivat, jotka paranevat kun tyttö on pystyasennossa - röyhtäilee silloin nimittäin niin paljon ja usein ja pulautteleekin samalla.

Onko kukaan kokeillut kantoliinaa? Ja osaisi antaa vinkkejä sen käyttöön / mahdollisimman hyvän liinan hankintaan? Ajattelin, että se helpottaisi tätä meidän arkea hirveästi, mutta en oikein ilmeisesti osaa käyttää sitä, kun vauva alkaa valua, jos en tue toisella kädellä jatkuvasti. Ja itse en saa tuota puettua päälle. Meillä on nyt siis käytössä itse ommeltu pitkä liina.

Me ollaan käyty ahkerasti vaunuilemassa ja nyt jo kaupoissa ja kahviloissakin. Kovasti tekisi mieli jo päästä kunnollista liikuntaa harrastamaan, kun alkaa tuntua jo melkein normaalilta, mutta ajattelin ottaa kuitenkin tämän huhtikuun rauhallisesti ja pitäytyä tuossa vaunulenkkeilyssä.

Nyt kuuluu olevan taas nälkä...

Bellona ja tyttö 2 viikkoa 3 päivää
 
Bellona,
kantoliinoista sen verran että meilllä hyväksi havaittu TriCottin kaksiosainen trikooliina (kaksi valmista "lenkkiä" siis) on helppo ja nopea laittaa vauva siihen killumaan, eikä tarvitse solmujen kanssa pelata. Meille ei tosin se vastasyntyneen kehtoasento koskaan sopinut, tyttö ei tykännyt yhtään.. nyt kun neuvolasta antoivat luvan myös ripustaa rintareppu-asentoon, se on osoittautunut mukavaksi meille molemmille. Päätä täytyy tosin varoa tosi paljon, mutta sitten kun tyttö nukahtaa voi pään tukea jomman kumman "olkaimen" alle ja ihan hyvin siinä pysyy jos ei kumartele yms. Tulee tosin aika hiki jos on enemmän kuin naruolkaimellinen toppi päällä! Joten kannattaa pukea vauvakin kevyesti.

Niin joo, voisin sitten samalla tämän päänavauksen yhteydessä esittäytyä kun olen teidän juttuja takavasemmalta lukenut piiiitkään jo raskausaikana =) Notta vois alkaa sitten itsekin aktivoitumaan kun tämä arki on tasaantunut. Jos vaan joukkoon mahtuu. Teilla on tosi ihania vauvoja, kun olen noita profiilikuvia tiiraillut! Päivitin omaankin meidän neidistä vinkeän potretin.

Olen 31 v helsinkiläinen, esikoinen syntyi perätilan vuoksi sektiolla 10. maaliskuuta. Nyt tyttö on mekkaloiva ja mölisevä kohta viisiviikkoinen ihanuus, paino kivasti nousussa ja pituuttakin tuntuu kasvavan ihan silmissä.

Kaikki mennyt muuten ihan mahtavasti paitsi meillä tuo imetys meni ihan pieleen, vaikka yhä yritän päivittäin aina kun tyttö hamuaa... ei raukka vaan saa imuotetta rinnasta! Mulla on suuret ja pyöreät rinnat (maidon noustua G-kuppi, puhh..) ja laakeat matalat rinnanpäät, ja vaikka miten litistellään ja lätistellään niin on tosi hankalaa saada tyttö nappaamaan kiinni. Joskus onnistuu jopa 20 sekuntia, joskus tyttöä ei vois vähempää kiinnostaa. Aluksi imetin rintakumeilla mutta nekin osoittautui tosi hankaliksi, falskaavat ja lipsuvat ja maitoa oli joka paikassa paitsi ei tytön masussa.. lisäksi tytön paino ei meinannut lähteä nousuun ja silloin oli tosi tärkeää tietää paljonko hän syö. Sitten luovuin rintakumeista ja siirryttiin lypsämiseen ja aventin tuttipulloihin. Hirvee homma mutta olen päättänyt nyhtää jokaisen maitopisaran näistä hinkeistä parhaalle ja ainoalleni.. ja sitten vähän paikkaillaan korvikkeella päälle, meillä ylivarovaisina Almiron pepti, vaikkei nyt allerginen olekaan.

Tulipas nyt tilitystä.. mutta mulle on tuo imetyksen epäonnistuminen kyllä ollut se isoin stressi ja itkun aihe tässä koko hommassa. Joka paikassa hehkutetaan imetyksen ihanuutta ja kateellisena ajattelen äitejä jotka voi vaan lykätä vauvalleen tissin suuhun ja ruokailu voi alkaa... ja isoimpana sitten se tunne että on huono äiti kun ei lastaan osaa imettää. Vaikka yritetty on, imetystukihenkilöiden kanssa ja ilman, pesitty ja kupsutettu. Elättelen yhä toivoa että tyttö yks päivä hoksaa että "ai NÄINKÖ tää meni, että tästä saa niinku maitoakin, ahaa... " nyt vaan taivastelee rinnanpäätä nuoleskellen että mikäs tää juttu on.

Mutta nyt alkaa elämä voittaa ja alan ymmärtää ja hyväksyä sen että lypsäminen ja pullosta syöttäminen on ihan hyvä tapa ruokkia lasta, isäkin pääsee osallistumaan, ja pääasia on että lapsi kasvaa ja voi hyvin eikä itke nälkäänsä. Ja saa tissimaitoa, vaikkakin ylikansallisen yrityksen valmistaman muovivälineen avituksella... :LOL:

 
Moips. Ihana palleroinen, ippu Aivan suloinen! :heart:

Mä tulin ihan vaan heittämään ilmoille sellaisen kysymyksen että kun on ollut puhetta siitä et miten me äidit jaksellaan yms. niin Miten teidän miehet voi? Mun omani on huolettuttavan paljon "ahdistunut", alakuloinen ja tuntuu kuin sille olis iskenyt joku synnytyksen jälkeinen masennus. Tai en tiedä, ehkä sitä oli jo ennen synnytystä. Yritän kysellä et mikä sil on ni se vastaa et "tuntuu kuin pää hajois" ,. kyse ei kuulemma ole meistä, musta ja lapsista. Tai ettei se johdu meistä. :'( Mut väkisinkin mietin et mitä tää on. Onhan se odotus /raskausaika ja sit synnytys, niin onhan se iso juttu miehellekin, raskasta. en tiedä..

Vähän surkeissa tunnelmissa, enne
 
Kuulumisia pitkän tauon jälkeen, tyttö syntyi meillekin sunnuntaina 6.4. aamulla!

Synnytys alkoi käynnistyksellä lauantai-aamulla (42+0), ja iltapäivällä menivät lapsivedet, jolloin meidät siirrettiin synnytys osastolle. Siellä alkoivat supistelut ja vauvan sydänkäyrän seuranta, sillä lapsivesi oli jo vihreää. Koko yön vietimme siellä, supistelut voimistuivat ja aamulla vaihdoimme kaurapussit ilokaasuun. Se tepsi hyvin. Yö oli muuten tosi hankala, ei siinä juuri tullut kovalla laverilla nukuttua vaikka kipulääkkeitä sainkin. Aamuyöstä vauvan sydänkäyrä alkoi heilahdella ja laitettiin pinni vauvan päähän jotta saadaan tarkemmin seurattua hänen tilaansa. Se STAN-laite alkoi aamua kohden hälytellä ja kätilö ja lääkäri alkoivat vähän huolestua. Aamulla meille vaihtui jo kolmas kätilö ja kohdunsuu oli vasta 2 senttiä auki ja kaulaakin oli sentti jäljellä. Lopulta lääkärin ja kätilön selitettyä tilannetta alkoi näyttää vähän huonolta. Sydänäänet temppuilivat, synnytys ei edistynyt joten ennen aamuyhdeksää tehtiin päätös kiireisestä sektiosta. Se oli siinä tilanteessa helpottava päätös, pääasia oli että vauvalla olisi kaikki hyvin. Siitä mentiin sitten vauhdilla saliin ja yhdeksän jälkeen meillä oli tyttö kainalossa. Hän voi hyvin ja tuijotteli meitä heitä suurilla silmillään.

Nyt on toipuminen leikkauksesta edessä ja kotiin päästiin perjantaina. Aika kipeää se leikkaus teki, etenkin pari ekaa päivää oli kamalia. Sen jälkeen kun pääsi irti letkuista niin alkoi elämä voittaa. Vauva voi hyvin ja on reipas syömään ja nukkuu paljon.

Mites olikaan, onko täällä muita sektiolla synnyttäneitä? Miten teillä imetys tai ja vastike ruokailut lähtivät sujumaan?

Riinu ja typy 6 päivää
 

Yhteistyössä