Mä en uskalla kertoa miehelle, pelkään koska saa selville.

  • Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti
"näätä"
Mun mies ei kyttää taloa, vaan autoa. Kyttää oven raosta, ettei kissa pääse konepellille. Lapset ei tietenkään saa mennä lähellekään, ja jossain vaiheessa laittoi niille pipot kenkien suojaksi ettei sotke selkänojia. Tietenkään ne ei itse saa nousta autoon tai sieltä pois,ettei kynnykset mene pilalle. Ovia ei saa paiskoa, peräkontti täytyy laittaa oikein varovasti kiinni, ja kengät täytyy kopistella ihan tietyllä tavalla. Ja jumalauta mikä huuto ja vittuilu, kun kaasuttelin liikaa liian pian likkeellelähdön jälkeen. Kyseessä on 12 vuotta vanha bemari..
 
"vieras"
[QUOTE="näätä";28397162]Mun mies ei kyttää taloa, vaan autoa. Kyttää oven raosta, ettei kissa pääse konepellille. Lapset ei tietenkään saa mennä lähellekään, ja jossain vaiheessa laittoi niille pipot kenkien suojaksi ettei sotke selkänojia. Tietenkään ne ei itse saa nousta autoon tai sieltä pois,ettei kynnykset mene pilalle. Ovia ei saa paiskoa, peräkontti täytyy laittaa oikein varovasti kiinni, ja kengät täytyy kopistella ihan tietyllä tavalla. Ja jumalauta mikä huuto ja vittuilu, kun kaasuttelin liikaa liian pian likkeellelähdön jälkeen. Kyseessä on 12 vuotta vanha bemari..[/QUOTE]

Raja toki kaikella käytöksellä, mutta musta on kyllä fiksua puristaa suurimmat hiekat/kengät lumista kun menee autoon. Penkit voi suojata, ei ole kiva että lasten kengistä jää kuraa penkkeihin. Miksi ylipäätänsä auton ovia pitää paiskoa? Eikä auton iällä väliä.

Koti on elämistä varten ja lasten kanssa sattuu ja tapahtuu, mutta kyllä lapset voi opettaa käyttäytymään kotona niin, että heti ei tarvitse remonttia tehdä. Seiniin ei tarvitse hinkata leluja, seiniä päin ei tarvitse ajaa autoilla jne. Kädetkin voi pestä syömisen jälkeen jos ovat ihan törkyiset, jotta ei esim. suklaata ole seinissä tai sohvissa.
 
"näätä"
[QUOTE="vieras";28397978]Raja toki kaikella käytöksellä, mutta musta on kyllä fiksua puristaa suurimmat hiekat/kengät lumista kun menee autoon. Penkit voi suojata, ei ole kiva että lasten kengistä jää kuraa penkkeihin. Miksi ylipäätänsä auton ovia pitää paiskoa? Eikä auton iällä väliä.

Koti on elämistä varten ja lasten kanssa sattuu ja tapahtuu, mutta kyllä lapset voi opettaa käyttäytymään kotona niin, että heti ei tarvitse remonttia tehdä. Seiniin ei tarvitse hinkata leluja, seiniä päin ei tarvitse ajaa autoilla jne. Kädetkin voi pestä syömisen jälkeen jos ovat ihan törkyiset, jotta ei esim. suklaata ole seinissä tai sohvissa.[/QUOTE]

En ole mikään porsas auton pitäjänä, vaan kengät kyllä kopistetaan ennen autoon menoa, mutta kun miehen mielestä sekin tehdään väärin jne.. Sen kyttääminen ja natkuttaminen menee aivan yli. Ja sekin vielä, että muiden autoilla hän voi ajaa miten tahansa mut omaansa kyttii kuin kruununjalokiveä.
 
"vieras"
[QUOTE="näätä";28398011]En ole mikään porsas auton pitäjänä, vaan kengät kyllä kopistetaan ennen autoon menoa, mutta kun miehen mielestä sekin tehdään väärin jne.. Sen kyttääminen ja natkuttaminen menee aivan yli. Ja sekin vielä, että muiden autoilla hän voi ajaa miten tahansa mut omaansa kyttii kuin kruununjalokiveä.[/QUOTE]

Niinhän se yleensä menee, että omista tavaroista huolehtii ja muiden ei piittaa. Tiedän perheitä, joissa lapset saa käyttäytyä kylässä miten vaan, mutta kotona ei sitten saakaan tehdä mitään. Kaverini totesi kerran, että lapsi menkööt kavereiden koteja sekoittamaan.
 
"Neljä lasta"
Meillä on kodilla ikää 9kk ja lapsia on neljä. Alkaa olla joka puolella naarmua ja kuoppaa, mutta kodissa on tarkoitus elää! En ole edes ajatellut, että alkaisin varomaan ja lapsia valjastamaan johonkin rauhallisiin leikkeihin (mitenhän se edes onnistuisi ;) ). Eikä mieskään onneksi ole asiasta mitään sanonut, vaikka tietenkin vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Neydan ja jenttu
Sähän oot lapsen kanssa kotona melkein koko päivän ja mies illat ja (kai viikonloput). Tottakai teidän elämästä jää enemmän jälkiä kuin hänen. Mäkin oon tarkka ja haluisin et koti säilyis siistinä, mutta miehesi käytös on sairasta. Muuta lapsesi kanssa pois, ei tollasessa pelossa voi elää.
ÄÄh, tää ketjuhan on vanha kuin taivas. Mitä kuuluu, muutitko pois?
 
Viimeksi muokattu:
Sh
No huhhuh!

Meilläkin on uusi talo, uudet sohvat, uusi pöytä... Lapset ajaa autoillaan niin et laminaatissa on naarmuja, pienempi on hakannut pöytään naarmuja (ne saa hiottua kun kasvaa), sohvatyynyistä rakennetaan majoja... Koti on elämistä varten ja nimenomaan kaikille perheenjäsenille!! Ei siksi et sitä voi esitellä ylpeänä vieraille :D
 
"Vieras"
Mä olin aikaisemmin vähän kuin sun mies. Vuosi psykoterapiaa auttoi paljon, vaikken mene vieläkään ihan normaalista. Kuitenkin aika paljon siedettävämpi kumppani nyt. Hoitoteho tosin edellyttää, että myöntää itse tarvitsevansa apua.
 
kdkclglf
Muistan hämärästi että tämän aloituksen kaltainen juttu oli myöhemmin jossakin lehdessä. Nainen siis siinä kertoi tällaisesta miehestä ja elämästä ja kuinka sitten oli lähtenyt suhteesta ja talosta. Muistaako muut?
 
iiks mitä tekstiä
Mitähän kuuluu ap:n elämään tällä hetkellä? Olisi mielenkiintoista kuulla. Toivottavasti aasiat ovat selvinneet, mies on tullut järkiinsä tai ap on päässyt omilleen...
 
"hilma"
Maksoiko miehesi tuon talon ja otti teidät armollisesti asumaan kattonsa alle.
Ja nyt ei tykkää kun tuollaiset siipeilijät vahingoittavat hänen omaisuuttaan.

Miehesi käytöksen perusteella tuo ei ole teidän yhteinen kotinne. Se on miehen koti.

Jokaisella on oikeus asua vapaasti omassa kodissaan, ei tietenkään riehua ja tuhota, mutta jokaisen pitää tajuta, miehesikin, että elämisen jäljet näkyy kotona ja lapsen kanssa ei voi olla tiptop.

Jos sinun täytyy noin pelätä kotonasi, niin onko tuo sinulle oikea paikka.
Onko tuo oikeaa elämää mielestäsi?
Pystytkö puhumaan miehellesi, että tämä on kaikkien koti, ei vain miehen.
Niin naisessahan ei ole mitään vikaa? oletko ottanut huomioon että kaikki ei pelkää huutavaa miestä, tiedätkö sanonnan ei haukku haavaa tee? tätä sanotaan usein koirista jotka tuppaa isottelee. Mutta sopii myös siihen jos jollain ihmisellä se sisäisen maailman tunneragtio on voimakas,eikä sitä osata muulla tavalla purkaa kuin huutamalla, miksi pitäisi pelätä huutoa,kun se ei satu?

En minä pelkää,enkä pidä sitä henkisenä väkivaltana, otan sen niin että toinen on impulsiivinen/tempperamenttinen eikä enään hillitse itseään. Se taas jos jollakulla pettää kontrolli niin että huutaa,se ei ole minulta pois!

Eli ihhan turhaa pelätä.

itseasiassa tollanen hissuttelu vaan pahentaa tilannetta,tottakai ap:n miehen tyyppinen ihminen ärtyy lisää jos toinen on sellanen tossu ettei uskalla vastaan yhtään pistää.

(saa kysellä minä olen sellainen impulsiivinen ihminen joka huutaa kun joku asia ahdistaa liikaa.. enkä ole vaaraksi kellekkään).

Minusta henkistä väkivaltaa on päiväkausien hiljaa mököttäminen,jos se toistuu viikosta ja kuukaudesta toiseen. Se on toisen täydellistä sulkemista itsensä ulkopuolelle.


mitä tulee ap:n mieheen..niin ilmeisesti hän yrittää paniikin omaisesti pitää uutta taloa uutena, ei vissiin ole halpa talo, hän yrittää suojella taloa,se ei välttämättä ole ensinnäkään hyökkäys aloittajaa vastaan. Tosin se on vähän outoa että pitäs alkaa maksaa jotakin ukolle,jos vahinko käy.

Aloittaja vinkki:keskustelkaa! jos se menee miehen puolelta huudoksi,anna mennä!siten voi toimia niinku lapsen kanssa,kulta näen että sinua harmittaa asia,vahinko on kuitenkin jo tapahtunut ja olen pahoillani. tottakai se suututtaa. ->mies jatkaa kiukkuamista->odota että rahoittuu-> uusi keskustelu. siinä vaiheessa on hyvä kertoa että talo tuntuu tärkeämmältä kuin sinä.
 
"Sini"
Onkohan ap jo muuttanut talosta pois? Kyllä hän varmaan jossain vaiheessa hoksasi, ettei hänellä ole varaa asua talossa, jos joka naarmun joutuu maksamaan miehelle.

Vaikea kyllä uskoa, että tämä ei olisi provo.
 
-
Ei olla naimisissa ja talo, kuten lainakin, on miehen nimissä. Mä oon yrittänyt sanoa miehelle, että taloon tulee elämisen jälkiä, mutta ei se kuuntele. Ei kuulemma tule hänen elämisestä, vaan minä ja lapsi tuhotaan kaikki minkä hän on vaivalla tehnyt. Mä tiedän tarkalleen kuinka paljon minkäkin osan korjaaminen maksaa ja kuinka paljon työtä se vaatii. Koska mies on pitänyt mulle asiasta esitelmiä. Mies on sitä mieltä, että se joka rikkoo, korvaa. Ja tietenkin jos mä oon ollut lasta vahtimassa, se on mun vastuulla. Mä oon oikeesti niin ahdistunut tästä asiasta. Mä en uskalla tehdä täällä kotona mitään. Hyvä kun liettä uskallan käyttää kun tiedän tasan tarkkaan kuinka helposti se voi mennä rikki ja kuinka paljon uusi maksaa. Ja nyt tämä. Mä en kestä sitä huutoa ja haukkumista mitä tästä tulee seuraamaan.
Siis hetkinen!!! Sinä hoidat teidän yhteistä lasta kotona, kun mies on tienaamassa kaikessa rauhassa? Sinä maksat ja omastakin mielestäsi sinun kuuluu maksaa jokainen naarmu lattiassa tai klommo ovessa? Wau!
Mitä jos pukisit itsesi ja lapsesi pumpuliin ja hiippailisitte ihan varovasti talossa, jottei sinne vain tule mitään kolhua tai naarmua. Päällystät jokaisen lelun ja astian kuplamuovilla, koska sellainenkin saattaa tippua lattialle vahingossa. Näin voisitte minimoida lapsen kanssa mahdollisuuden aiheuttaa naarmu johonkin pintaan. Mikäli et ole tähän valmis, niin sitten sinun varmaan täytyy vaan maksaa miehellesi/lapsesi isälle lapsen aiheuttamat tai sinun aiheuttamasi tuhot.
 
"vieras"
No huhhuh!

Meilläkin on uusi talo, uudet sohvat, uusi pöytä... Lapset ajaa autoillaan niin et laminaatissa on naarmuja, pienempi on hakannut pöytään naarmuja (ne saa hiottua kun kasvaa), sohvatyynyistä rakennetaan majoja... Koti on elämistä varten ja nimenomaan kaikille perheenjäsenille!! Ei siksi et sitä voi esitellä ylpeänä vieraille :D
No en mä ymmärrä tätäkään, että lapset saa ihan vasiten hakata pöytään lommoja ym. Mulla tuttavapiirissä myös perhe, jossa lapset elää kun pellossa ja 5 vuotta vanha talo näyttää kyllä paljon vanhemmalta sisältäpäin kun tapetit ja kaikki on tuhottu. Siinä sitä opetetaan lapsia olemaan kunnioittamatta omaisuutta! Nykylapset ovatkin näitä kertakäyttöihmisiä, eli jos menee rikki niin ostetaan uusi. Mä en vaan tajua mitä järkeä tässä on?
 
harmaana ap
Uskomatonta, että tämä ketju on nostettu. Aivan käsittämätön tunne lukea tuota omaa kirjoitusta ja muistaa se tunne joka tuolloin oli. Ja oli joka päivä. Kamala kuristava tunne, raska ja painava. Pitäisi varmaan etsiä täältä kaikki ne kirjoitukset jossa olen miehestä puhunut ja lukea ne läpi. En tiedä pystynkö.

Lähdin lasten kanssa vuosi sitten. Mies ei ole enää millään tavoin mukana meidän elämässä. Ja ennen kuin joku alkaa haukkumaan inhottavaksi eksäksi joka estää lasten ja isän tapaamiset, niin voin kertoa, että mulla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Ei ollut mun päätös vaan siitä on vastuussa ihan muut tahot.

Tämän aloituksen ja eron välisessä kahdessa vuodessa miehen mielenterveys alkoi todella rakoilla. Oli hoitojaksoja, sairaslomia töistä. Miehen käytös muuttui aina vaan arvaamattomammaksi. Kävi muhun käsiksikin pari kertaa mutta en uskaltanut lähteä koska se mitä mies vannoi tekevänsä jos lähden oli vielä kauheampaa. Lopulta kun en enää voinut jättää lapsia hetkeksikään miehen vastuulle ja nukuin yöt lastenhuoneen lattialla, kännykkä kädessä, ymmärsin että on pelastettava itsensä ja lapset. En voi auttaa miestä ja jos jäädään, hän vielä joku kerta toteuttaa uhkauksensa enkä mä pysty suojelemaan lapsia. En molempia. Joten otin lapset ja lähden.

Eron jälkeen mukaan tuli varmaan jokainen viranomaistaho jonka voi kuvitella. Miehen käytös muuttui vieläkin uhkaavammaksi ja kohdistui jo myös sivullisiin. Nyt ei tosiaan ole enää mukana millään tavoin meidän elämässä. Lasten kanssa toivutaan pikkuhiljaa. Elämäämme on tullut keveyttä, valoa, ääntä ja iloa. Lapsi joka 2-vuotiaana korjasi ruokailun jälkeen astiansa tiskialtaaseen niin että lautanen kolisi, joka sai sen seurauksena naama punaisena huutavan, sylkeä roiskuvan isänsä haukut metelöinnistä, lapsi joka siinä tilanteessa osasi pidellä itkuaan kun tiesi sen suuttuvan isäänsä vielä enemmän, tämä lapsi osaa nyt kohauttaa olkapäitä vanhingoille, nauraa ja sanoa ei se mitään. Vahingoista ei seuraa mitään pahaa, ei tarvi pelätä.

Kaikki ei tietenkään ole nyt loistavasti, kerralla korjattu. Itsellä on kova työ rämpiä täältä suosta pois, opetella uudenlaisia tapoja ajatella, ymmärtää että vika ei aina ole mussa. En ole huono, en paha. Mies ei sairastunut mun takia kuten hän syytti. En ole voinut vaikuttaa hänen käytökseen enkä ole siitä vastuussa. Paljon on vielä työstettävää, mutta lähtöä en ole katunut hetkeäkään.
 

Yhteistyössä