Marraskuun muruset *lokakuussa*<3

Onnea Rinja! :flower:

Tanya, sulla taitaakin olla h-hetki pian käsillä =) Noilla viikoilla ei pitäisi olla enää mitään hätää vauvalla, vaikka jo syntyisikin. Vaan parempihan se olisi, jos malttaisi vielä vaikka viikonkin pysytellä yksiössään.

Liirah :hug:

Täällä on voitu edelleen vaan huonosti. Menis nyt aika äkkiä...

33+0 poks!
 
ihanaa ensi kuu on sitten meidän kuu! :):heart:

Äippälomalla täälläkin nyt ollaan ja oon todella nauttinu aamuista kun ei oo mihkään kiirus :)

Harjotus supistuksista: yli tunnin kestävät lenkit ja treenit aiheuttaa joka päivä mahan pingottumista joka ei onneks aiheuta kipua. samoin joskus syömisen jälkeen saattaa maha vetää kans pinkeeks, nää on ihan hassuja supistuksia vai voikohan niitä edes supistuksiks kutsua kun masu saattaa olla pinkeenä jopa 1/2 tuntia ja eihän mikään suppari voi niin kauan kestää vai voiko? tietääkö kukaan :)

Purelan: mihin tarkotukseen tää rasva on? :) on siis ilmeisesti jotain mitä olis tarpeen hommata.

Onks muilla ollu kasvu kipuja mahassa? mulla on toisina päivinä kiristystä etenkin tossa navan alapuolella, pikkasen samanlaista, kun alussa. sitten joskus kun poika puskee peppuaa niin tuntuu et se tulee oikeesti nahasta läpi :D oonkin painellu sitä pyllyä aina takasin päin ja jutellu pojalle et väärä suunta :D eikai kukaan vauva nyt nahan läpi voi oikeesti tulla :D

Tykkääks muitten vauvat musiikista? mä olen huomannu et masussa alkaa heti kova liikehdintä kun alkaa kuulua musiikkia tai laulua :) vauva ihan selvästi vastailee kommunikointii liikkeillä kun sille laulaa ja silittelee sen selkää tai pyllyä samalla :) tuntuu sen pieni vartalo niin selvästi tosta masun läpi et on ihanaa paijalla sitä :)

Aurinkoista viikon jatkoa kaikille marrasmasuille!
hipsu rv 35+4
 
Kiitos ja kumarrus mielipiteistänne hoitoalustan kanssa :wave: Tilaan siis sen eläinkuosin kun suurin osa teistäkin oli sen kannalla :) Se on tosiaan tällä hetkellä loppu, mutta laitoin viestiä kauppaan ja kuulemma tällä viikolla pitäisi tulla lisää.

Rinjalle paljon onnea pienestä nyytistä. Ihana kuulla että kaikki on hyvin vaikka noin ajoissa syntyikin :hug:

liirahille voimia :heart: mitä ne sanoi ultrassa?

Lumi-Marja - voi miten ihana ja toivoa antava tuo siskosi pojan tarina :kiss:

Hipsu - mulla myös maha-asukki meinaa välillä työntyä nahan läpi ulos. Tai ainakin siltä tuntuu =)

Piti taas kommentoida moneen muuhunkin juttuun, mutta kun ne jää eri sivuille niin mä ainakin unohdan kuka sanoi ja mitä... :headwall:

SW 34+0 ja POKS :heart::heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Lumi-Marjalle tuon kertomuksen jakamisesta, voi kun liirahillakin menisi kaikki hyvin :heart:

Hipsu, tuo purelan / lansinoh, ylipäänsä kaikki lanoliini-rasvat on loistavia apuvälineitä imetyksen alkutaipaleelle. Nännit on imetyksen alussa käsittämättömän kovilla, ja menee rikki siitä jatkuvasta imemisestä. Tuo lanoliini tekee sellaisen suojakalvon nänniin, joka helpottaa kipua samantien, eikä rasvaa tarvi pyyhkiä pois kun alkaa imettää. Ja toki sitä rasvaa voi muuhunkin käyttää, esim. huulivoiteena hyvää. Se on semmosta paksua, vähän kuin vaseliinia.
 
Rinja :flower:
Liirah :hug:

Huomenna ois sit Äitiyspolille meno. Saavat samalla kattoa kohdunsuun tilanteen,kun on noita suppareita ollu paljon.

Samalla reissulla pitää käydä vanhemman tytön kanssa neurologianosastolla tutkimuksissa,saa nähdä et mitä sanovat.Pitääkö mennä osastolle jossain vaiheessa,et saavat tutkittua paremmin.Meillä tuo tyttö on niin ujo et menee ihan lukkoon vieraiden ihmisten kanssa.

Miltä selässä tuntuvat supparit tuntuu??Mulla ei ole aikaisemmin selässä tuntunu supparit,mut nyt on alaselkää välillä polttanut aaltomaisesti. Kipu ollut todella kovaa,joskus tuntuu et koko selkä on tulessa.Mietin et oisko nekin sit suppareita.Mahaa en ole tajunnut kokeilla et meneekö samalla kovaksi.
 
Viimeksi muokattu:
tanya: ei taida mennä enää kauaa kun siellä on nyytti kainalossa..

l-m: koskettava tarina, tämä loi uskoa siihen että ihmeitä tosiaan tapahtuu vaikka lähtötilanne olisikin ihan toivoton

liirahin kuulumisia odottelen, toivottavasti kaikki hyvin
 
Niin juu ja Tanya taitaa tosiaan päästä kohta tositoimiin :heart: Mulla oli esikoista odottaessa synnytystapa-arviossa rv36 kohdunsuu lyhentynyt ja pehmentynyt, mutta täysin kiinni, pää oli myös kiinnittynyt, ja pelkästään näistä huomioista lääkäri teki sen päätelmän, että tulen tod.näk. synnyttämään ennen laskettua aikaa. Ja tosiaan poika syntyi sitten rv 38. Mahtavaa et on ekat 2 senttiä auennut tuolla lailla "huomaamatta", koska se avautumisvaihe on aikamoisen kivulias, ja ekat 4 senttiä kestää kauimmin, sen jälkeen se avautuminen nopeutuu.
 
Miltä selässä tuntuvat supparit tuntuu??Mulla ei ole aikaisemmin selässä tuntunu supparit,mut nyt on alaselkää välillä polttanut aaltomaisesti. Kipu ollut todella kovaa,joskus tuntuu et koko selkä on tulessa.Mietin et oisko nekin sit suppareita.Mahaa en ole tajunnut kokeilla et meneekö samalla kovaksi.
Selässä ne supparit tuntuu usein justiinsa tuollaisilta polttavilta, siitä kuulemma tulee se supistuksista käytettävä poltot-termikin. Jos vauva esim. oleilee kohdussa selkä sun selkää vasten, niin supistukset voi aiheuttaa nimenomaan kovaa selkäkipua, mutta toki ne voi muutenkin tuntua siellä selkäpuolella.
Mun mummoni ei meinannut tajuta ollenkaan että hänellä on synnytys käynnissä ku isääni odotti, kun hänellä vaan selkää särki jumalattomasti. Äitinsä sitten tiesi sanoa, että nyt olis korkea aika lähteä saunaan lasta tekemään, sulla on poltot käynnissä ;) Ja niin se meikäläisen isäukko sitten syntyi, 65 vuotta sitten!
 
Liirah:hug:

tanya:lla jänskät paikat edessä, tsemppiä!

Nukkumisesta Mulla hetkellinenkin selällään olo saa oksennusrefleksin aikaan, joten alan heti yökkäämään ja mahallaan nukkuminen ei vaan muuten onnistu. Tyyny pötsin alle ja näin voi yrittää nukkua. Aamulla tuntuu olevan ihan järkyttävät supparit kun on kova pissahätä, eli täysi rakko on aamuisin mun kirous.

Mun taysin vierailulta tuli tuo lappu kotiin ja siinä puhuttiin sikiön painon olevan lähempänä 95 persentiilin käyrää. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sanoi kyllä vauvan olevan iso ja siis kasvukontrolliin mennään, mutta huolettaa kuitenkin kovasti. Eli siis jos joku asiasta tietää, olisin halukas siitä kuulemaan.

Täytyy lähteä navetalle laittaan lehmälle silmälääkettä, palaillaan.

T. Soikku ja Otso 33+3
 
Viimeksi muokattu:
Rinjalle onnea!:flower:

Eipä tänne mitään kummempia. Toivon, että aika menisi nopeammin, alkaa jo sen verran hankalaa kaikki olemaan masun kanssa vaikkei se vielä mikään jätti suurikaan ole. Paitsi, että vanhat raskaus arvet ovat ruvenneet venymään.. :( en tykkkää, muttei sille mitään voi..

Minä ostin ystävältäni tuommoiset kimalainen reunapehmusteet kun en poitsulle halua v.punaisiakaan laittaa ;)

Liirahille kovasti tsemppiä:hug:

puhnalle32+4
 
Kiitos TAAS kaikille tsempityksistä. :heart:
Tilanne edelleen sama kuin kaksi viikkoa sitten. Nyt munuaiset ehkä laajemmat kuin viimeksi, mutta lapseen ei ollut ilmestynyt turvotuksia ja lapsivettäkin oli tarvittava määrä. Joten jollain tavalla munuaiset toimii ainakin. Tai ainakin toinen. Lapsivesipunktiota ei otettu, ainakaan tällä kertaa. Kahden viikon päästä taas näytille. Nyt seurataan sitten sitä, ettei munuaiset laajene liikaa, jotta keuhkot taas pääsisivät kehittymään normaalisti. Jos käy niin, että munuaiset alkaa viemään tilaa keuhkoilta, niin sitten on synnytys edessä jo aiemmin. Mutta siis, sinänsä ei mitään huolestuttavaa tullut lisää. Asiat ei olleet pahemmin kuin viimeksi, muttei ollut paremminkaan.
Sissin painoarviokin oli 2,5 kg, meidän punkero. :heart:

Rinjalle ONNEA!

Tanya sanottiinko sulle, että synnytät tode. näk. ennen laskettua aikaa? Mulla oli esikoisesta sama tilanne viikolla 35 ja hän syntyikin sitten viikolla 39, ei kauheasti ennen aikojaan, mutta kuitenkin. :)

Lumi-Marja kiitos. :hug:

Liirah + Sissi ( Punkero) 32+4
 
Liirahille täältäkin kovasti tsemppiä. Jossain vaiheessa kannattaa ehkä kyllä harkita nukahtamislääkettäkin jos tuo nukkuminen kovin huonoksi menee, valvominen verottaa sun voimia varmaan aika paljon. Mut toivotaan että olisit saanut tänään hyviä uutisia! *muoks* olitkin ehtinyt kirjoittelemaan, eli hyvältähän tuo kuulosti, toivottavasti saat ensi yönä unen päästä kiinni :)

Rinjalle onnittelut :flower:

Täällä leppoisat äitiyslomapäivät jatkuvat, kyllä on hyvä ja rentoutunut olo nyt kun ei enää tartte stressata töistä =) Ei ole nyt yhtään kärsimätön olokaan vaikka tää raskaus on koko ajan tuntunut etenevän tosi hitaasti, nyt on sellainen olo että saahan tässä vielä mennäkin kun on elämä ihan mukavaa näinkin =) ja toisaalta paljon olisi vielä laitettavaa ennen kuin vauva syntyy. Pakastinkin pitäisi lähipäivinä sulattaa ja sitten voisin alkaa laittamaan sinne ruokaa ja leipomaan varastoon, olen varautunut siihen että vauvan synnyttyä jää tuollaiset vähemmälle.

Mä sain muuten viimeksi sairaalassa Lansinohia sellaisen pienen lääkelasillisen ja oli niin riittoisaa että se riitti koko alkuviikkojen ajan. Nyt ajattelin ostaa kotiin vain Bepanthenia, sitä tulee muuten käytettyä enemmän huulirasvana flunssassa ym. Jotenkin tuo Lansinoh on musta vähän ällöä, sellaista talimaista :x vaikka kyllähän se toimi.

Sokeripala 32+2
 
Viimeksi muokattu:
Soikku Mun paperissa lukee, että mein vauvan paino on juuri 90 persentiilin käyrän alapuolella. Painoarvio oli 3810g (rv36+3) ja kasvukontrolli on mulla 38+3. La:n aikoihin siis vauvan paino olisi arviolta 4600g. Jos oikein ymmärrän niin sulle olisi sitten tulossa arvion mukaan vielä isompi vauva kuin mulle.

Tanya Onpas sulla tapahtunut edistystä kohdunsuulla. Mun ei lääkäri suostunu 36+3 tutkimaan, kun ei hänen mielestään kerro tilanteesta yhtään mitään..

Mitenköhän liirahin polikäynti on mennyt??
Muoks. Vastaus olikin jo tullut.. Hyvä, että tilanne ei ollut pahentunut. Helpottava tieto, että ainakin toinen munuaisista toimii jollain tapaa. Voimia vielä kerran:hug:
 
Viimeksi muokattu:
Suuret Onnittelut Rinjalle pienestä :flower:
Ihanaa saada hyviä uutisia tähänkin pinoon :)

Liirah; Onneksi tilanne ei ole kuitenkaan pahentunut. Jaksamista edelleen tulevaan :hug:

Tanyalla onkin kiva tilanne kohdunsuulla, ei välttämättä mene kauaa kun käärö jo sylissä. ja viikotkin on sulla jo hyvät :) ja jos ei ennen aikojaan tule niin ainakaan ei pitkään pitäs synnytyksen kestää, kun paikat on jo noin kypsät.

Mua alkoi jännittämään teidän iso viikkoisten puolesta ihan kauheesti, peukutuksia kaikille :)
 
Oikein paljon onnea Rinjalle pienen pojan syntymän johdosta! :heart: Ihanaa lukea, että pikkumies on jo noin ISO!

Liirahille :hug: sillenhän hyviä uutisia olitte saanut että tilanne ei ainakaan ollut pahentunut ja näyttäis lapsivedestä että ainaki toinen munuainen toimis...kovasti pidän peukkuja että kaikki menis vielä parhain päin!

Täällä tosiaan alkaa olla jo synnytystä enteileviä uutisia liikenteessä, kohta noita vauvauutisia taitaa tulla enempi :) mutta jospa nää meidän pikkuset hiukan kauemmin jaksaisivat oleskella yksiöissään..Itsekin toivois että pääsis tästä mahasta (tai oikeammin kivuista) jo eroon, mutta turkkanen ku noita viikkoja on vasta noin vähän eli sinniteltävä ja kärsittävä vielä on..

mutta poksutaan täällä meilläki..

 
Tanya sanottiinko sulle, että synnytät tode. näk. ennen laskettua aikaa? Mulla oli esikoisesta sama tilanne viikolla 35 ja hän syntyikin sitten viikolla 39, ei kauheasti ennen aikojaan, mutta kuitenkin. :)
Lääkäri tuumasi vaan, että joskus tämmöisessäkin tilanteessa päästään lasketulleajalle, mutta epäilen hieman..
Mene ja tiedä siis kuinka käy vielä. Mua on koko päivän vaan kauheesti hymyilyttänyt tämä tilanne.. aaw oma nyytti sylissä :heart:
Toki toivoisin että pääsisin vielä poksauttamaan rv 37 tänne, mutta itsehän en siihen voi vaikuttaa.

Tanya & herra hukkapätkä 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut Rinjalle :flower:

Nukkumisesta olette jutelleet. Mulle kaikkein pahin asento on vasemmalla kyljellä. Mua alkaa heti ahdistaa, en voi olla varmaan puolta minuuttia kauempaa siinä asennossa. Yöt meneekin nyt lähinnä oikealla kyljellä, mikä on kyllä mulle lähinnä vaan henkisesti raskasta :D Yöt menee silti onneksi enimmäkseen nukkuessa. Satunnaista unettomuutta on, mutta paljon vähemmän kuin ekassa odotuksessa.

Jännät paikat alkaa olla tässäkin pinossa kohta... Vaikuttaisi siltä, että vauvoja alkaa jo kohta tulla :) Mullahan jossain vaiheessa laskettu aika siirrettiin lokakuun puolelle eli se on 29.10. Eiköhän tämä silti marraskuulle mene. Tänään mulla oli käynti äpolilla raskausdiabeteksen takia, eikä paikat olleet juurikaan kypsyneet, vaikka suppareita on tullut ihan kiitettävästi. Vähän pehmenneet kuulemma ja ehkä hieman lyhentyneet, mutta siinä kaikki. En yhtään kyllä pistäisi pahakseni, jos ei ihan laskettuunkaan aikaan menisi, koska vauvan painoarvio oli jo n. 3kg. Mulla esikoinen syntyi 41+3 n. 3200g (ja sekin oli mulle jo vaikea synnytys), joten alkoi vähän hermostuttaa. Jos tämänpäiväinen arvio pitää paikkansa ja vauva kasvaa samalla tavalla loppuun asti, siitä tulee jo 4kg laskettuna ja melkein 4,5kg 2 viikkoa yli lasketun, jolloin vasta käynnistävät (ellei mitään yllättävää tule). Eka synnytys mulla käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia 41+2, joten mitään suuria odotuksia mulla ei spontaanin käynnistymisen suhteen ole.

Kovin on siis vauva kasvanut, vaikka sokereista se ei kyllä ole kiinni ollut. Yhtään ylitystä mulla ei ole ollut kotimittauksissa, päinvastoin arvot on ollut enimmäkseen tosi hyvät. Sf mulla taas on aika pieni, vain 30cm ja sekin kasvanut vain sentin viimeisen kuukauden aikana. Mua ihan huvittaa nämä mitat: esikoisesta mulla oli senttikaupalla isompi sf, mutta kasvukontrolliultrissa piti ravata, kun poika ei meinannut kasvaa kunnolla. Nyt sitten sf kasvaa tosi hintsusti ja vauva taas on ennemmin vähän isohko kuin mikään kirppu, kuten esikoinen.

liirahille vielä erityisesti :hug: Toivotaan, että kaikki menee niin hyvin kuin mahdollista.

Haven 36+3
 
Sisätutkimuksesta: Missä vaiheessa tämä yleensä tehdään? Aika monella näyttää olevan tuo vko 36 sellainen missä on selvinnyt millainen kohdunsuu on jne.

itsellä on kokoarvioultra viikolla 38+2 sf mittojen takia (viime viikolla oli sentään hieman yläkäyrän alapuolelle tipahtanu, vko 34+2 ja sf 33.) ja ihmettelen miksei lääkäri tee ennen tätä ultraa jo sisätutkimusta, jotta voitaisiin varmistua ettei täällä pehmennytä ja avauduta ennen aikojaan :confused: varsinkin kun vauvan kehitys näyttää olevan jo pitemmällä kuin LA antaa ymmärtää.

Mä ihan mielelläni haluaisin ennen ultraa jo tietää, onko jokin asia muuttunut, varsinkin näiden supistelujen myötä..

nyt siis viikkoja 35.
 
Huhhuh, olipa lukemista.. En oo ehtiny lukee viimiseen viikkoon mitään ja syyskuun pinon viimiset sivut jäikin lukematta, mut nyt on lokakuun pino kahlattu läpi :) Ollu siis ihan mieletön kiire pari viikkoa ja en oo ees mitään tänne kirjotellu, fb:n puolelle kuitenkin muutaman sanan!

Täällä lähdettiin viimiselle vitoselle lauantaina ja äippälomakin virallisesti alko.. tosin meen vielä ens vlopuks töihin et viikon päästä sit kunnolla alotan lomailun :)

Muuten omaan napaan ei ihmeempiä, hullulta vaan tuntuu et kuukauden päästä olis jo oma käärö sylissä :) Tässäpä tätä lyhyesti, täytyy mennä nukkumaan kun huomenna ikeaan ja ideaparkiin :heart:

hattis ja rimpula 35+2
 
H3idi Mulla ei ollut normaalia loppuraskauden lääkäriaikaa koska mulla oli kokoarvio samalla raskausviikolla. Kokoarvion tehnyt lääkäri ei suostunut katsomaan kohdunsuuta. Jos mulla katsotaan kohdunsuu niin se katsotaan vasta 38+3, ja käynnistys saattaa olla 38+4. Eli turhan myöhään mun mielestä. Ei ole nämä neuvola/lääkärijutut menny tän raskauden aikana niin ku olin toivonu..
 
nuu
Taas pitkästä aikaa:) Kovasti on kaikkea tapahtunut kun pikaisesti pinoa lukaisin.. Itse en oikeastaan koko viime viikolla edes konetta aukaissut kun töistä ja pitkistä päivistä olin niin uupunut...|O Mutta onneksi se äippäloma jo parin viikon päästä häämöttä, sitä jo tässä odotellaankin kun kuuta nousevaa:D

Meillä oli viime viikolla kätilön ultra ja koko arvio oli 1600 eli viikolla vastasi liian vähän viikkoja. Mutta eivät lähettäneet jatko seurantaan koska kätilön mukaan jos kahdella viikolla heittää on vasta poikkeavaa. No onneksi torstaina on vielä lääkäri niin viisastuu taas vähän lisää. Tämmöistä omaan napaan tuijottelua tälläkertaa.

nuu ja mussukka rv 32+5
 
Onnea Rinja:flower: ja kasvuja pienelle prinssille!

Liirahille taas voimahalaus:hug: Mukavia uutisia kuitenkin tuli! Uskotaan vaan ihmeisiin!!!

(.) Eilen aloin illalla miettimään, että onko poitsu liikkunut mahassa oikein kauheasti ollenkaan? No siinä meni sitten yöunet, kun piti kuulostella pojan touhuja... Aina välillä sieltä muksi mahaa, mutta kunnon iltajumppaa ei eilen pitänyt ollenkaan! Nyt aamulla on taas hillunut ihan normisti. Tuota mahaa kun painelen, niin tuntuu että tyyppi taitaa olla selkä tänne "ulos"päin, eli potkii tuonne mun selkärankaa kohti ja lähinnä työntää pyllyään sitten ulos käsin. Oman käden kun laittaa mahelle, niin sitten aina työntää kyllä vastaan:heart: Uskon että jäi mietityttämään viimeviikolla lääkärin saamat sydänäänet, jotka olivat vain 120-130. Tyyppi oli vissiin unessa ja silloin saman iltana kyllä liikuskeli tosi ahkeraan myöhemmin. Taka-alalle jäi vain kaihertamaan pelko, että onko kaikki hyvin!!! Onneksi huomenna pääsen ultraan kurkistamaan pientä ja samalla saan selvyyden itselleni, onko lapsiveden määrä normaali. Esikoiselta käynnistettiin 38+5 kun oli vettä niin vähän ja sydänäänet liian monotoniset. Nyt sitten jänskäillään huomiseen asti!!!

Zaijuska ja Saappi 35+3
 
Huomenta !

Yö meni kauheesta menkkajomotuksesta kärsiessä.. ei ees 1g panadol auttanut =(
Kauheita synnytyspainajaisia ja tänä aamuna taas VesiPaska lentäny jo x4 =(
Outoja oireita, mitä lie ?!?

Esikoinen lähti niin nättinä tarhaan, saparot päässä ja ristiäiskoru kaulassa --> valokuvaus!

Mä aattelin vaan olla ja möllöttää tän päivän.. Saa olla ihan issekseen !

Ai nii, kerroinko et varasin rv 39-40 vyöhyketerapiaa (neljä kertaa)
jossa painellaan synnytyspisteitä =)

Ei mulla mitään muuta ihmeellistä ollu...

Moon ja pikkunen 36+6
 

Yhteistyössä