Miksi joitain ärsyttää moderni valkoinen sisustus?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"Pippuriina"
Minua ehkä vähän ärsyttää, mutta enemmän surettaa kun tämän valkoisen trendin aikana nyt pilataan paljon vanhoja huonekaluja maalaamalla ne valkoiseksi. Niitä kun ei sitten enää saa välttämättä alkuperäiseen kuntoon. Se on sääli, koska nykyään ei enää tehdä kunnon huonekaluja jotka kestäisivät sukupolvelta toiselle.
Olen aivan samaa mieltä. Tosin taannoisessa ketjussa sain kuulla, että tämäkin näkökulma on vain kateutta...
 
Muutama syy
[QUOTE="meh";30724410]Yritin jo monta sivua sitten kysyä ketjun aloittajalta, että miten se ärsyyntyminen hänen valkoiseen sisustukseen oikein ilmenee? Mutta enpä ole vielä kuullut vastausta.... Osaako täällä joku sanoa?[/QUOTE]
Minusta se ilmenee jo tässä ketjussa, kun joko rivien välistä vihjaillaan tai ihan suoraankin sanotaan että valkoisessa kodissa asuu ihmisiä joilla ei ole elämää, jotka "säästelevät" kotiaan tai eivät harrasta yhtään mitään. Ovat nipottajia ja pakkomielteisesti siivoavia neurootikkoja, joilla vaan "ei ole mielikuvitusta ja luovuutta" sisustaa värikkäästi. Joillekin on jopa vieraat kuittailleet asiasta, siis ihan livenä, kodin nähdessään.

Mistä muusta moiset kommentit kumpuaisivat, jos eivät ärtymyksestä? Esim. minä en pidä tuosta ruskeasta tyylistä ollenkaan, mutta en myöskään ärsyynny siitä, joten ei ole mitään syytä miksi alkaisin keksiä negatiivissävytteisiä luonnehdintoja ko. tyylistä pitävistä. Jos siis ei voi valkeasta sisustuksesta todeta vaan "ei oo mun juttu" vaan pitää alkaa haukkumaan niitä jotka siitä tykkäävät, niin jostakinhan se kertoo - oli se sitten ärtymystä tai kateellisuutta (ihmisethän monesti ovat mitä absurdeimmista asioista kateellisia, ihan sellaisistakin, jotka olisivat helposti heidän saavutettavissaan.)
 
"Helena"
Se että on kotia on selvästi sisustettu, viestii yleensä jonkinlaiselta varakkuudesta. Valkoisuus usein yhdistetään sellaiseen akateemiseen ja hyvätuloiseen "sisistuslehtiperheeseen " tai pariskuntaan.
Ehkä nämä ärsyyntyjät ovat itse sellaisia, jotka salaa haaveilevat valkoisista kalusteita jne, mutta eivät uskalla toteuttaa osia pelkäävät kaiken lian näkyvän ja ei ole rahaa uusia kaikkea tms.
 
[QUOTE="hmmh";30720694]En ymmärrä muutenkaan MUIDEN sisustusratkaisuista ärsyyntymistä. Eikö ole ihan sama miten muut sisustavat kotinsa?[/QUOTE]

Mua kans ihmetyttää tuo muiden sisustusratkaisuista ärsyyntyminen. Me tykätään kaikesta vanhasta ja kierrätetystä, ja meillä on aika pitkälti sisustus mieheni isovanhempien peruja, eli 60-70-lukua. Ja tykätään yli kaiken oranssista ja ruskeasta, ne ovatkin meillä päävärit, lisänä luonnonvalkoista raikastamassa, ja vähän mustaa. Tästä on tullut sitten huvittuneita kommentteja joiltakin. Mutta ei tule enää, kun sanoin ihan nätisti, että me ei olla muodinmukaisia mutta so what, meistä täällä on kodikasta ja meidän kotihan tämä onkin. :)
 
"Juulianna"
Vaikka mä olisin kuinka rikas, korkeasti koulutettu yms. niin mun kodista ei ikinä tulisi valkoista. :D Ei se mun mielipide siitä miksikään muuttuisi ja mulle valkoinen sisustus ei kyllä edusta mitään paremman ihmisen kotia. Ehkä mä vain en sitten ole niin tarkkaan seurannut sisustusjuttuja, että olisin tällaisen tajunnut. :D Keskityn omaan kotiin.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Pippuriina";30724437]En osaa omalta osaltani ottaa kantaa tuohon ärsyttävyyteen, koska en ole pitänyt valkoista ärsyttävänä värinä, ainoastaan vaikeana sisustusvärinä. En ole ottanut kantaa sinun enkä kenenkään muunkaan koteihin.

Ja saa toki tykätä sisustamisesta, vaikkei nyansseja erottaisikaan, mutta miksi ryhtyä aggressiiviseksi, jos joku niistä nyansseista mainitsee? Sisustusketjussa jos jossakin kai näistä nyansseista saa puhua.[/QUOTE]

Aggressiiviseksi? :O Etkö nyt oikeasti tajua mikä ero on siinä, mistä itse pitää ja miten sisustaa, ja siinä kun sanellaan toisille, miten hänen tulisi sisustaa ja kerrotaan ettei hän osaa sisustaa.

Kukaan ei ole sanonut sinulle, että sinun tulisi sisustaa valkoisella, mutta sinä sen sijaan olet sanonut, ettei niin pitäisi tehdä, jos ei osaa.
 
70-luvun lapsi
Olen senverran luova ihminen vaikka introvertti olenkin, että haluan että elämässä on jotain väriä edes sisustuksessa. Omat vaatteet on aina mustia ja suomalaiset seinät valkosia, vähemmästäkin menee elämänilo.

Ihailen ulkomaalaisten sarjojen kodeissa olevia värikkäitä seiniä, esim Emmerdalessa, on kunnon turkoosia jne. Ei mitään pastellivärejä vaan voimakkaita, sellasia haluaisin omaan kotiini. Nyt pitää tyytyä kulahtaneisiin valkoisiin seiniin. :(
Minulla oli lapsuuden kodissa olohuoneessa mustakultainen tapetti, keittiö ja ruokailutila oli räikeän keltainen, vessa vaalean myrkyn vihreä, toinen lastenhuone oli vaaleankeltainen kirkkaan oransseilla vaatekaapin ovilla ja tapetilla ja toinen lastenhuone oli vihreä, vanhempien makuuhuone oli imelän vaaleanpunainen höystettynä räikyvän pinkeillä vaatekaappien ovilla ja tapetilla.

Naapurin vessa oli niin kirkkaan punoranssi, että se on syöpynyt ikiajoiksi verkkokalvoilleni. Sellaista väriä ei varmaan mistään enää edes saa.

Tähän värien ilotulitukseen kyllästyin niin totaalisesti, etten sellaisia enää ikinä halua nähdä isoina pintoina. Tummasta sisustuksesta taas tulee mieleen tunkkainen mummolameininki.

Nautin valosta, avaruudesta ja vaaleista sävyistä. Toki jotain pientä piristysruisketta laitan kotiini välillä, mutta ne ovat sellaisia, jotka on helppo vaihtaa, kun niihin kyllästyy. Esim. kylppärissä on turkoosit pyyhkeet ja keittiössä limenvihreää tyynyissä ja taulussa.
 
"Pippuriina"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30724587:
Aggressiiviseksi? :O Etkö nyt oikeasti tajua mikä ero on siinä, mistä itse pitää ja miten sisustaa, ja siinä kun sanellaan toisille, miten hänen tulisi sisustaa ja kerrotaan ettei hän osaa sisustaa.

Kukaan ei ole sanonut sinulle, että sinun tulisi sisustaa valkoisella, mutta sinä sen sijaan olet sanonut, ettei niin pitäisi tehdä, jos ei osaa.
Minä olen sanonut, että valkoinen on vaikea sisustusväri, ja maalarinvalkea näyttää helposti likaiselta. Voidaan sitten keskustella siitä, onko tämä fakta vai mielipide. Mutta kumpi se onkaan, en ole mitenkään ottanut kantaa siihen, mitä sinun pitäisi sisustuksellasi tehdä.

Miksi tämä maalarinvalkoinen herättää nyt niin kauhean isoja tunteita? Päivittäinhän täällä joku haukkuu tähtityynyt tai home-tekstit tai milloin minkäkin sisustusmuodin. Minä olen vain sanonut, että maalarinvalkoinen näyttää helposti likaiselta, ja jotkut kuvittelevat että olen suunnilleen kieltämässä koko sävyn.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Pippuriina";30724898]Minä olen sanonut, että valkoinen on vaikea sisustusväri, ja maalarinvalkea näyttää helposti likaiselta. Voidaan sitten keskustella siitä, onko tämä fakta vai mielipide. Mutta kumpi se onkaan, en ole mitenkään ottanut kantaa siihen, mitä sinun pitäisi sisustuksellasi tehdä.

Miksi tämä maalarinvalkoinen herättää nyt niin kauhean isoja tunteita? Päivittäinhän täällä joku haukkuu tähtityynyt tai home-tekstit tai milloin minkäkin sisustusmuodin. Minä olen vain sanonut, että maalarinvalkoinen näyttää helposti likaiselta, ja jotkut kuvittelevat että olen suunnilleen kieltämässä koko sävyn.[/QUOTE]

Etkö lue näitä viestejä? Tässähän on juuri ihmetelty sitä, miksi toisten ihmisten kotien sisustus inhottaa tai ärsyttää. Jos sinä et asiaa x kotiisi halua, mutta jos joku toinen haluaa, niin miksi sitä pitää ihmetellä?
 
säpäle harmaana
Eikä minua se maalarinvalkoinen, tai valkoinen muutenkaan kaiherra, vaan ylipäätään asenne, jossa selkeästä mielipideasiasta joku tulee sanomaan, miten asian kuuluu kaikkien muidenkin mielestä olla.
 
"Pippuriina"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30725092:
Etkö lue näitä viestejä? Tässähän on juuri ihmetelty sitä, miksi toisten ihmisten kotien sisustus inhottaa tai ärsyttää. Jos sinä et asiaa x kotiisi halua, mutta jos joku toinen haluaa, niin miksi sitä pitää ihmetellä?
No sinä et ainakaan ole lukenut minun kirjoittamiani viestejä. Ihan jokaisesta tämän ketjun viestistä en ota vastuuta. Mukavaa päivää.
 
Jepp!
[QUOTE="meh";30724410]Yritin jo monta sivua sitten kysyä ketjun aloittajalta, että miten se ärsyyntyminen hänen valkoiseen sisustukseen oikein ilmenee? Mutta enpä ole vielä kuullut vastausta.... Osaako täällä joku sanoa?

Sisustaminen on sen verran henkilökohtainen juttu, että mielestäni siinä ei voi olla muusta kyse kun makuasiosita. En ole ikinä törmännyt siihen, että joku olisi ärsyyntynyt vaikka meidän sisustuksesta... Eihän yleensä edes mitenkään kommentoita, paitsa ehkä "onko teillä uusi sohva?" tyylisiä juttuja.[/QUOTE]

Joo, osaa kyllä sanoa.

Esimerkiksi meidän kodin sisustushankinnoista on muutama nyrpistely tullut. On myös taivasteltu kun on niin siistiä lapsiperheen kodissa, että saakohan täällä lapsetkaan leikkiä. Joo saavat kyllä! Ja näitä nyrpistelyjä on tullut vain ja ainoastaan sellaisista kalusteista jotka hieman enemmän maksavat. Jotkut ei voi käsittää miksi ihminen haluaa satsata vaikka vähän kalliimpaan valaisimeen. Minä en ymmärrä miksi laadusta ei saisi maksaa. Ainakin itse nautin siitä kun saan huolella harkita esim. valaisimen ostoa ja säästää siihen rahaa. Laatu kestää, ja meillä yleensä hankitaankin ajattomia kalusteita, joiden käyttöikä on pitkä.
 
"meh"
Joo, osaa kyllä sanoa.

Esimerkiksi meidän kodin sisustushankinnoista on muutama nyrpistely tullut. On myös taivasteltu kun on niin siistiä lapsiperheen kodissa, että saakohan täällä lapsetkaan leikkiä. Joo saavat kyllä! Ja näitä nyrpistelyjä on tullut vain ja ainoastaan sellaisista kalusteista jotka hieman enemmän maksavat. Jotkut ei voi käsittää miksi ihminen haluaa satsata vaikka vähän kalliimpaan valaisimeen. Minä en ymmärrä miksi laadusta ei saisi maksaa. Ainakin itse nautin siitä kun saan huolella harkita esim. valaisimen ostoa ja säästää siihen rahaa. Laatu kestää, ja meillä yleensä hankitaankin ajattomia kalusteita, joiden käyttöikä on pitkä.
Roikkuuko teidän lampuissa siis edelleen hintalappu vai mistä ne vierailijat tietää, paljonko lamppu maksoi? Koska sellainen, joku ei valaisimista mitä tiedä ei kyllä osaa hintakaan arvioida. Ja toisaalta se, joka lampun nähdessä tietää suunnittelijan ja hintaluokan, myös yleensä ymmärtää tälläisiä hankintoja.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Jepp!
[QUOTE="meh";30727251]Roikkuuko teidän lampuissa siis edelleen hintalappu vai mistä ne vierailijat tietää, paljonko lamppu maksoi? Koska sellainen, joku ei valaisimista mitä tiedä ei kyllä osaa hintakaan arvioida. Ja toisaalta se, joka lampun nähdessä tietää suunnittelijan ja hintaluokan, myös yleensä ymmärtää tälläisiä hankintoja.[/QUOTE]

Ei roiku. Hintalaput ei oikein sovi meidän sisustukseen.

Se on vaan niin, että sisustusblogeja osaa ihan jokainen lukea. Lisäksi televisiosta tulee erittäin paljon sisustusohjelmia. Näitä seurataan ihan yleisesti. Esimerkiksi Lokki-valaisin on sen verran tunnettu, että yllättävän moni osaa sanoa sen hinnan olevan (koosta riippuen) yli 300 euroa. Lisäksi Kupla-valaisin on tosi tunnettu, ja siitäkin saa pulittaa pitkän pennin.
 
"meh"
Ei roiku. Hintalaput ei oikein sovi meidän sisustukseen.

Se on vaan niin, että sisustusblogeja osaa ihan jokainen lukea. Lisäksi televisiosta tulee erittäin paljon sisustusohjelmia. Näitä seurataan ihan yleisesti. Esimerkiksi Lokki-valaisin on sen verran tunnettu, että yllättävän moni osaa sanoa sen hinnan olevan (koosta riippuen) yli 300 euroa. Lisäksi Kupla-valaisin on tosi tunnettu, ja siitäkin saa pulittaa pitkän pennin.
Lokki valaisin on nykyään myös yllättävän monella roikkuumassa ruokapöydän yllä, joten kavereiten ihmettely on tosiaan ehkä hiukan outo..

Meiltä löytyy olkkarista Foscarinin Big Bang XL kattovalaisin, eipä ole juuri kukaan kommentoinut. Kehuja saanut, että nätti valaisin, mutta siinapä se.
 
"White"
[QUOTE="meh";30728563]Lokki valaisin on nykyään myös yllättävän monella roikkuumassa ruokapöydän yllä, joten kavereiten ihmettely on tosiaan ehkä hiukan outo..

Meiltä löytyy olkkarista Foscarinin Big Bang XL kattovalaisin, eipä ole juuri kukaan kommentoinut. Kehuja saanut, että nätti valaisin, mutta siinapä se.[/QUOTE]

Kaamee lamppu! :,D on ku legopalikoista koottu. Lokki on ajaton, mutta tuo on jo liian "taiteellinen"
 
Jepp!
[QUOTE="meh";30728563]Lokki valaisin on nykyään myös yllättävän monella roikkuumassa ruokapöydän yllä, joten kavereiten ihmettely on tosiaan ehkä hiukan outo..

Meiltä löytyy olkkarista Foscarinin Big Bang XL kattovalaisin, eipä ole juuri kukaan kommentoinut. Kehuja saanut, että nätti valaisin, mutta siinapä se.[/QUOTE]

Onhan se kieltämättä outoa. Eipä tulisi mieleenkään kommentoida kenenkään rahankäyttöä tai sisustusratkaisuja. Tai jos jollain on siistiä tai sotkuista. Jokainen luo itselleen sellaisen kodin jossa on hyvä olla. Itse ahdistun liiasta tavaramäärästä ja sotkusta. Simppeli sisustus sopii meille hyvin. Jokainen tyylillän.
 
Valikoitunut tietää
Jos haluatte oikeasti rahalla sisustetun näköistä, panostakaa antiikkiin ja klassiseen tyyliin! Klassinen tyyli on aika universaali koodi saamaan kaikki trendisisustajat hiljaisiksi. Klassinen tyyli kun ei ole sisustuksessa ihan mitä tahansa vaan käsittää tietynlaisen, rajatun ajattoman kauneudentajun.
 
Valikoitunut tietää
Täysin valkoinen on ajan trendi, mutta klassinen sisustaminen kunnioittaa aikansa tyylejä, materiaaleja ja värejä. Jopa ihailee niitä. Klassinen sisustus on hyvin sofistikoitunut ja tiedostava.
 
joo ärsyttää
sinänsä mulle on ihan sama, miten kukin sisustaa, enkä kuvittele, että tietynlaisen sisustuksen ihmiset ovat tietynlaisia persoonia, mutta kieltämättä osui johonkin, kun asunnon hankkineen innolla jaksoin vähän aikaa lueskella sisustuslehtiä. jotenkin masensi, että ne olivat täynnä sitä valkoista ja muutenkin toistensa kopioita, ja tuli jotenkin ahdas olo, kun itse en tyylille lämmennyt. ja niitä vielä kutsuttiin persoonallisiksi tms. niin se ärsytti. kai se oli jotain vaikeutta siitä, että ei ole kokenut sisustaja, muttei oikein löydä omaa viiteryhmäänsä, ja tuli koko sisustushommasta ylipäänsä sellainen ahdistava keskiluokkainen laumaolo, ja joksikin aikaa kiinnostus koko hommaan lopahti täysin. kieltämättä aika voimakas reaktio jostai kalusteista, mutta kai se kertoo siitä, että sisustamiseen ladataan aika paljon tunteita ja yritetään muokata minäkuvaa/statusta/ryhmään kuulumista tai mitä nyt ikinä.
 
"Sikke"
Mä luulen että se valkoinen sisustus ärsyttää enemmänkin siksi että millaiset ihmiset sitä suosii... ne on niitä "täydellisiä äitejä", joilla on miehellä hyvä ammatti, bemu&audi pihassa ja lapsillakin merkkivaatteet yllä. Jos nyt tiedätte että mitä tuolla tarkoitan? Se elämäntyyli ylipäänsä sitten ärsyttää sitä apurahalla maalaavalle taiteilijaäidille, joka ei tunne lapsensa isää ja joka asuu naisen kanssa. Jos siis tiedätte mitä tarkoitan?
 

Yhteistyössä