Miksi mies ei saa harrastaa?

  • Viestiketjun aloittaja ymmyrkäinen
  • Ensimmäinen viesti
Taas tässä puhutaan miehistä kuin lapsista. Kai nyt aikuinen ihminen saa harrastaa jos haluaa. Tämä on munkin mielestä aihen jota ei voi ymmärtää. Kyllä mä ainakin pahoittaisin mieleni jos toi olisi toisinpäin, et mä haluisin harrastaa moottoripyöräilyä, mutta mies suuttuisi enkä saisi. Voko enempää vangita toista ihmistä. Meillä mies soittaa eräässä yhtyeessä joka on kyllä enemmän töitä kuin harrastus, mutta silti enemmän harrastus, koska tekee myös leipätöitä. Saa kai sitä ottaa henkireikää ja voin kuvitella, että hektisen elämän keskellä joku moottoripyörällä ajo on juuri sitä.
 
ymmyrkäinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:44 Smartass kirjoitti:
Meillä mies käy lentopalloa pelaamassa. Mua äsrytti täällä ketjussa kun sanottiin, että perheen äiti harrastaa sisustamista. Mä yritän kanssa meidän kodin pitää nättinä ja välillä keksiä uusia juttuja, mutta kuonoon vetäisin, jos joku sanoisi sitä mun harrastukseksi. Kai mä siinä tapauksessa harrastan myös siivousta, pyykinpesua ja ruoanlaittoa... :/

Usein vaan on niin, että äiti hoitaa lapset kun isi on töissä, äiti hoitaa lapset kun isi harrastaa, äiti hoitaa lapset kun isi on kavereiden kanssa. Ja kun äiti käy kavereita moikkaamassa, niin ylläriylläri-lapset on mukana. Ymmärrän siis jos emäntä vetää herneet nenuun moottoripyöräilystä! Siihen kuluu rahaa, jolla ehkä koko perhe voisi tehdä jotain kivaa. Eikä se moottoripyöräily kyllä niin kovin turvallista ole... :\|
Juu en tarkoittanut sitä sillä tavalla, millä sen ymmärsit, vaan ihan totta se on siskoni harrastus, hänen omin sanoin.

Hän siis somistaa paperille ensin suunnitelmiaa, etsii kangaspaloja ja kiertää eri liikkeitä, erityisesti antiikkiliikkeitä. Eli kyllä siskollakin rahaa palaa, eikä tässä sisustuksessa ole kyse "normaalista" kodin kauniina pitämisestä.
 
Hei, kannattaa nyt ehkä huomioida se, että ihminen, jonka intohimona on moottoriurheilu ei todennäköisesti valitse puoliskokseen sellaista joka siitä ei alkuunkaan pidä.


Annuskan mies ei taida edes haluta moottoripyöräillä?

(Äijä ei ainakaan halua, sen tiedän ja sen myös selvitin ennen kosintaa)
 
Mietinpä vain sellaista vaihtoehtoa että olisiko taustalla pelkoa että tapahtuu onnettomuus,meillä on moottoripyörä ja tosiasiahan on se että mp tapahtuu onnettomuuksia suht paljon...kyllä muakin ahdistaa joskus kun mies lähtee yksin ajamaan ja itse jää lapsen ja toisen mahassa olevan kanssa yksin kotiin...kuitenkaan puheluita tms.et voi soittaa kun toinen ajaa,paitsi sitten kun pysähdyksissä..ja toki kun kahdenkin lähdetään tulee mieleen että mitäs jos jotain käy...
 
Kyllä meillä mies saa harrastaa.

Hällä olisi treenejä vähintään 4 kertaa viikossa mutta kompromissinä ollaan sovittu että käy pääsääntöisesti kaksissa treeneissä per viikko. Välillä tosin käy useammissa ja nyt heillä treenejäkin olisi enempi kun 4 kertaa/viikko.
Välillä kyllä ottaa kupoliin ja Kovasti kun mies koulupäivän/työpäivän jälkeen käy kääntymässä kotona (jos kerkeää) ja lähtee samalla ovenavauksella treeneihin ja kerkeää jos kerkeää illalla kotiin niin ettei poika ole jo nukkumassa.
Yritän lohduttautua sillä, että ensi syksynä saan alottaa uuden harrastuksen tai jatkaa jotain vanhaa kodin ulkopuolella ja mies on luvannut että sattui se mille päivälle tahansa se miun harrastukseni, niin hän vahtii poikaa sen aikaa ja minä pääsen kerran viikossa pariksi tunniksi puuhaamaan omiani. Saa sitten nähdä kun asia tulisi ajankohtaiseksi muistaako ukko koko lupaustaan :whistle:
 
No ei varmaan kyse ole siitä, että ei saa harrastaa.

Mutta esim mun siskon mies käyttää harrastukseensa 700-800 euroa kuukaudessa. Johon hänellä kyllä on varaa, koska on itse sitä mieltä että jos lapset tarvitsevat jotain on äidin asia ostaa ne lapsille kotihoidontuella ja lapsilisillä. Hänen rahansa siis ovat hänen rahojaan, ja äidin rahat ovat äidin, lasten ja miehen rahoja :whistle: Tilanne on sitten se, että mies urputtaa siskolle kun tällä ei rahat riitä koko kuukaudeksi sekä lasten ruokiin että vaatteisiin, varsinkin kun siippa vaatii maksamaan osan vuokrastakin.

Samoin toisen ystävän mies kyllä saisi harrastaa, jos harrastaisi esim vaikka vain kolmena iltana viikossa jotta äitikin pääsisi joskus omiin harrastuksiinsa. Mutta kun isän pitää saada harrastaa aina kun on vapaa-aikaa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:38 Annuska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:30 Sleepyhead kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:27 Annuska kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, jos moottoriharrastus ei saa kannustusta, ei saisi minultakaan. Turhanpäiväistä päristelyä, aika kallis harrastus, ja Suomen sääolosuhteissa lyhytaikainenkin.

Lisäksi moottoripyöräilijä on helkutin suojaton rakkineensa kanssa. Minä en ainakaan voisi olla levollisin mielin, kun mies olisi ajamassa. Kuvittelisin koko ajan, missä sillankaiteessa tai rekankupeessa mieheni aivoja lusikoidaan muovipussiin...

Joku muu harrastus siis passaa. Mieheni käyttää lähes koko lauantait sekä tunteja viikollakin musiikki- ja kirjoitusharrastukseen. Rahaakin menee vehkeisiin jonkun verran, mutta menköön. =)

mutta tää on taas asia mitä mä en ymmärrä... Jos se moottoripyörä harrastus on MIEHELLE tärkeä tässä ap:n kertomassa tapauksessa niin miten ihmeessä kukaan voisi tyytyä johonkin toiseen harrastukseen, että meeppä kultaseni vaikka kirkkokuoroon, kun se on MINUN mielestäni parempi kun se ei ole niin vaarallistakaan...????
HALOO!!!!!
Eihän pariskunnilla tarviikkaan olla samat kiinnostuksen kohteet, mutta miks sitten pitäisi vähätellä toisen intressejä??
Joo, kyllä sulla pointti on, ilman muuta. Ei toista voi pakottaa postimerkkeilemään, jos vuorikiipeily on se todellinen intohimo.

Mutta on myös niin, että kun yhteen mennään ja jaetaan ehkä velka, aika, tehdään lapsia, ollaan vastuussa toisilleen asioista, niin pitää miettiä 1. mihin on varaa, 2. mikä on turhaa ja mikä tarpeellista riskiä, 3. mikä loukkaa tavalla tai toisella toista, 4. voiko jostakin luopua yhteiseksi hyväksi, 5. milloin pitää ja milloin ei pidä olla itsekäs.

Tälläkin palstalla surraan joka päivä jonkun itsekkyyttä, joka aiheuttaa murhetta muulle perheelle.

Yhdessäoleminen ja eläminen on loputon jono kompromisseja. Välillä toinen 'voittaa', välillä joku toinen perheenjäsen.

Tahallinen turha hengen vaarantaminen on minun mielestäni sellaista, mitä vastuullinen vanhempi ja puoliso ei tee.

Juu, oikeessa olet siinä, että eihän semmoiseen pidä ryhtyä mihin ei ole varaa... turhaa sitä moottoripyörääkään on nurkkiin ostaa jos siihen ei oikeesti ole varaa... mutta ehkä se mies on kuitenkin oletettavasti semmoista asiaa pohtinut kun on pyörän hommannut...

ja itsekäs ei pidäkkään olla liiallisissa määrin, mutta ei myöskään alistua toisen tossun alle. Jos loukkaamisesta puhutaan niin, kyllähän mies voi ihan samalla tavalla loukkaantua siitä, että häneltä vaaditaan luopumista omasta unelmastaan.... Minä en ainakaan kovin helposti pystyisi luopumaan jostain mulle tärkeästä asiasta vaan siksi, että joku muu olisi taas hetken tyytyväinen, mutta minä itse onneton.....
Kyllä tässä asiassa joustaminen pitäisi tapahtua sitten kummassakin päässä eikä vaan siinä, että nainen sanoo, kun minä en tykkää niin se on sillä selvä ja piste.
Missä siinä on otettu miehen tunteet tai tarpeet huomioon?
Ja joo... on lapsia ja turvallisuutta pitää ajatella jne.
Sitten ei varmaan kannata liikkua neljän seinän sisältä ulos...
ai mutta, auts! Kotiin on moni kuollut!!
Luulis olevan raskasta tuommoinen elämä missä saa jatkuvasti miettiä, että Mitä voisi ehkä joskus jossain jonain vuonna tapahtua!!!!!!??
koita siinä sitten olla onnellinen ja toteuttaa haaveitasi ja elää elämääsi...
 
meillä
on sovittu, että tasapuolisesti harrastetaan eli pienen lapsen kanssa ei hirveästi. Liikuntaa jonkin verran ja sellaista... Myöhemmin taas enemmän. Ei meistä kumpikaan ainakaan ole valitellut. Jos toinen yksipuolisesti on koko ajan menossa, se ei minun mielestäni ole oikein toista kohtaan, mutta se on kai sitten yhteisesti sovittava juttu ja tapauskohtaista. Mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovikaan toiselle eli itse en rehellisesti sanottuna tykkäisi, jos mies viettäisi työpäivän jälkeen vielä illatkin esimerkiksi vaikka moottoripyöräilemässä. Ehkä sitten olen vaativa vaimo... ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:41 Töllin Ruusa kirjoitti:
Annuska kirjoitti;Tahallinen turha hengen vaarantaminen on minun mielestäni sellaista, mitä vastuullinen vanhempi ja puoliso ei tee.

Näin.

Juuri näin.
Voi jessus! Tarkoittaako tämä nyt, että moottoripyöräily on tahallista ja turhaa hengenvaarantamista? Mites sitten on kävelyn, autoilun tai vaikkapa jääkiekkoilun laita? Samanlaiset ne riskit on niissäkin.. Kuolla voit vaikka kotipihassasi. Suuri osa moottoripyöräilijöiden onnettomuuksista johtuu autoilijoiden tekemistä virheistä. Eli esimerkiksi sinä voit olla vaikuttamassa tähän " turhaan hengenvaarantamiseen", kun katsot vähän, miten ajat. Minä ja mies harrastamme molemmat moottoripyöräilyä, enkä kyllä pidä itseäni yhtään vastuuttomampana vanhempana tai puolisona kuin kukaan muukaan. Aika kova olet ihmisiä tuomitsemaan heidän harrastustensa perusteella.. Myös sen verran itse aiheesta, että olen kyllä kaikista mieheni löytämistä harrastuksista ihan tyytyväinen, eikä tulisi mieleenikään kieltää häntä harrastamasta niitä asioita, joista hän ITSE tykkää. Ei hänkään tule minulle kertomaan, mitä saan harrastaa ja mitä en. Toki, jos jotain suurempia hankintoja tehdään, niin niistä tietysti "päätetään" yhteistuumin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:50 Töllin Ruusa kirjoitti:
Hei, kannattaa nyt ehkä huomioida se, että ihminen, jonka intohimona on moottoriurheilu ei todennäköisesti valitse puoliskokseen sellaista joka siitä ei alkuunkaan pidä.


Annuskan mies ei taida edes haluta moottoripyöräillä?

(Äijä ei ainakaan halua, sen tiedän ja sen myös selvitin ennen kosintaa)

ohoh... aika jyrkkä näkemys... että jos tykkäät moottoripyöristä niin ei kuule enää kiinnosta, vaikka muuten synkkaiskin hyvin yhteen...

ja kyllä meillä ukko tykkää paljon semmoisista asioista mitkä ei mua kiinnosta pätkääkään ja sama toisinpäin...
mutta meillä kai vastakohdat täydentää toisiaan...
 
Meillä on moottoripyöriä kaksikin, toinen olisi minulle mutta en voi vielä ajaa korttia, enkä haluakaan ihan vielä.

No yhtenä kauniina iltana mies pohti, että leikkaisiko hän nurmikon vai kävisikö ajelulla. Minä siihen sittä, että mene ajelulle! :heart: Mies tuijottaa minua ihan hömistyneenä ja kysyy miksi!!

On se kumma kun yrittää olla hyvä vaimo niin toinen ihmettelee vaan! \|O ;)

Juupa juu. Kommentti tähän väliin. Mutta minusta harrastukset, tämäkin, on vain hyviä. Tuli se niin onnelisen näköisenä tunnin kuluttua takaisin, rakkaani.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:03 Sleepyhead kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:50 Töllin Ruusa kirjoitti:
Hei, kannattaa nyt ehkä huomioida se, että ihminen, jonka intohimona on moottoriurheilu ei todennäköisesti valitse puoliskokseen sellaista joka siitä ei alkuunkaan pidä.


Annuskan mies ei taida edes haluta moottoripyöräillä?

(Äijä ei ainakaan halua, sen tiedän ja sen myös selvitin ennen kosintaa)

ohoh... aika jyrkkä näkemys... että jos tykkäät moottoripyöristä niin ei kuule enää kiinnosta, vaikka muuten synkkaiskin hyvin yhteen...

ja kyllä meillä ukko tykkää paljon semmoisista asioista mitkä ei mua kiinnosta pätkääkään ja sama toisinpäin...
mutta meillä kai vastakohdat täydentää toisiaan...

En mä noin sanonut.
Lue uudestaan, tummensin painotukseni.


 
tottakai mies saa harrastaa, miksikäs ei. Treenaamassa käy viitenä iltana viikossa joista 1-2 kertaa ollaan pojan kanssa mukana niin minäkin pääsen kuntoilemaan.
Moottoripyrökin meillä olisi haaveissa mutt se saa odottaa nyt pari vuotta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:02 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:41 Töllin Ruusa kirjoitti:
Annuska kirjoitti;Tahallinen turha hengen vaarantaminen on minun mielestäni sellaista, mitä vastuullinen vanhempi ja puoliso ei tee.

Näin.

Juuri näin.
Voi jessus! Tarkoittaako tämä nyt, että moottoripyöräily on tahallista ja turhaa hengenvaarantamista? Mites sitten on kävelyn, autoilun tai vaikkapa jääkiekkoilun laita? Samanlaiset ne riskit on niissäkin.. Kuolla voit vaikka kotipihassasi. Suuri osa moottoripyöräilijöiden onnettomuuksista johtuu autoilijoiden tekemistä virheistä. Eli esimerkiksi sinä voit olla vaikuttamassa tähän " turhaan hengenvaarantamiseen", kun katsot vähän, miten ajat. Minä ja mies harrastamme molemmat moottoripyöräilyä, enkä kyllä pidä itseäni yhtään vastuuttomampana vanhempana tai puolisona kuin kukaan muukaan. Aika kova olet ihmisiä tuomitsemaan heidän harrastustensa perusteella.. Myös sen verran itse aiheesta, että olen kyllä kaikista mieheni löytämistä harrastuksista ihan tyytyväinen, eikä tulisi mieleenikään kieltää häntä harrastamasta niitä asioita, joista hän ITSE tykkää. Ei hänkään tule minulle kertomaan, mitä saan harrastaa ja mitä en. Toki, jos jotain suurempia hankintoja tehdään, niin niistä tietysti "päätetään" yhteistuumin.

Hetkinen!

Hengitä välillä.


Mä en puhunut mottoripyöräilystä vaan yleisesti.
Yhtälailla huomautin Äijälle, että juokseminen joka turvottaa jalat ei voi olla enää teveellistä!

(enä ole ketään kieltänyt, miten sellaisen käsityksen sait?)
 
Minusta on ok, jos kumpi tahansa puolisoista harrastaa vaikka viisi iltaa viikossa, jos se molemmille puolisoille aidosti sopii, mutta... Tarkoittaako se sitä, että se toinen osapuoli (voisi muuten olla mieskin?) hoitaa sitten kai sillä aikaa lapset, ruuat, kotihommat ym.? Vai miten tämä hoidetaan niissä perheissä, joissa "mies saa tottakai harrastaa viisi iltaa viikossa"?

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:10 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:02 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:41 Töllin Ruusa kirjoitti:
Annuska kirjoitti;Tahallinen turha hengen vaarantaminen on minun mielestäni sellaista, mitä vastuullinen vanhempi ja puoliso ei tee.

Näin.

Juuri näin.
Voi jessus! Tarkoittaako tämä nyt, että moottoripyöräily on tahallista ja turhaa hengenvaarantamista? Mites sitten on kävelyn, autoilun tai vaikkapa jääkiekkoilun laita? Samanlaiset ne riskit on niissäkin.. Kuolla voit vaikka kotipihassasi. Suuri osa moottoripyöräilijöiden onnettomuuksista johtuu autoilijoiden tekemistä virheistä. Eli esimerkiksi sinä voit olla vaikuttamassa tähän " turhaan hengenvaarantamiseen", kun katsot vähän, miten ajat. Minä ja mies harrastamme molemmat moottoripyöräilyä, enkä kyllä pidä itseäni yhtään vastuuttomampana vanhempana tai puolisona kuin kukaan muukaan. Aika kova olet ihmisiä tuomitsemaan heidän harrastustensa perusteella.. Myös sen verran itse aiheesta, että olen kyllä kaikista mieheni löytämistä harrastuksista ihan tyytyväinen, eikä tulisi mieleenikään kieltää häntä harrastamasta niitä asioita, joista hän ITSE tykkää. Ei hänkään tule minulle kertomaan, mitä saan harrastaa ja mitä en. Toki, jos jotain suurempia hankintoja tehdään, niin niistä tietysti "päätetään" yhteistuumin.

Hetkinen!

Hengitä välillä.


Mä en puhunut mottoripyöräilystä vaan yleisesti.
Yhtälailla huomautin Äijälle, että juokseminen joka turvottaa jalat ei voi olla enää teveellistä!

(enä ole ketään kieltänyt, miten sellaisen käsityksen sait?)
Tarkoitin lähinnä tuota Annuskan ensimmäistä tekstiä, en niinkään sinun. Sori, tein hieman epäselvän lainauksen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:19 ymmyrkäinen kirjoitti:
Tapaus on tämä:

Siskoni ja hänen miehensä tulevat ihan hyvin toimeen, lainan lisäksi ei muita luottoja, talopaketti oli yllättävän halpa ja rakennusapua saivat hyvin.

Molemmat käyvät töissä, ja heillä on kaksi lasta.

Nyt siskon mies on ostanut moottoripyörän (on siitä vuosia haaveillut), ja minä ja mieheni olimme ihan innoissamme tästä! Siis olimme iloisi miehen puolesta. Siskollani on kuitenkin pellollinen herneitä nenässä, ja hän on sanonut ettei halua nähdä koko rakkinetta silmissään ikinä.

Sisko sanoo myös, että sen rahan olisi voinut laittaa lapsille tai taloon, ja suuttui minulle kun sanoin, että täytyyhän toisella joku henkireikä olla pitkän rakennusurakan sun muun jälkeen.

Saako teillä mies harrastaa, ja miten suhtaudutte esim. moottoripyöräilyyn? Onko se niin kamala asia?
Olen sitä mieltä, että tämä on perheen sisäinen asia. Tosin itse inhoan kaikkea turhaa päristelya, on mielestäni lapsellista touhua ja tuhoaa luonnon. Mutta jos äitikin harrastaa jotain, kai isäkin voi.


RAkentaminen on aivan yhtä raskasta sille äidille, jos tukiverkkoja ei ole ja joutuu yksin olla lasten kanssa. Meillä mies ainakinsanoi menevänsä lepäilemään raksalle verrattuna että yksin tekee lasten kanssa kaikki kotityöt, jotka jää siis äidille kun mies on raksalla.
 
ymmyrkäinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:10 Tianna kirjoitti:
Saa harrastaa, mutta esim. moottoripyörät on niin kalliita, että minä kyllä raivostuisin jos puoliso olisi neuvottelematta sellaisen hankkinut.
Sen ymmärrän minäkin, kyllä meilläkin saattaisi pieni sota siitä hetkeksi syttyä. Mutta siskon tapauksessa miehellä oli säästössä omaa rahaa, joka meni käsirahana, ja varusteet oli jo ennestään.

Ja kun minäkin sain siinä kakkaa niskaan, että puolustelen toista. Totta kai puolusta, kun kaikilla on oikeus omaan elämään.

Ja varmasti siskoni on myös huolissaan, kuinka liikenteessä käy, jos mitään käy. Mutta ei sanallakaan ole sanonut vaarallisuudesta mitään.
 
Juu kyllä kaikki harrastukset ja omat hömpötykset saa unohtaa kun perheen perustaa? Sitäkö mieltä osa täällä oikeasti on. Juicen sanoin " ei elämästä selviä hengissä" Omalla tavallaan kaikki on vaarallista, mutta sitähän tämä eläminen on. Miten voi elää katkeroitumatta jos kaikki omat halut ja intohimot kielletään? Nyt ei ollutkaan kyse jokapäiväisestä harrastuksesta vaan moottoripyöräilystä silloin tällöin. Itse en ymmärrä moottori urheilua, mutta jos mieheni haluaisi sitä harrastaa niin miksipä ei. Mitä se on minulta pois. :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:10 Tianna kirjoitti:
Saa harrastaa, mutta esim. moottoripyörät on niin kalliita, että minä kyllä raivostuisin jos puoliso olisi neuvottelematta sellaisen hankkinut.
Kalliita ovat juu... Minulla meni herne nenään siinä vaiheessa, kun mies oli kysynyt pankista lainaa prätkää varten ja tuli kyselemään mun allekirjoitusta kun olis pitänyt asunto antaa vakuutena!! Sanoin, että ei tule KUULOONKAAN!

Lopputulos oli siis, että minä pitkin hampain lainasin ukolle puuttuvat rahat. Täytyy kait sitten mennä joskus edes ukon kyytiin, niin saan minäkin pyörästä hyötyä. On mulla itsellänikin kortti, mutta ukon pyörä ei ole minun makuuni. Oma pyöräni meni vaihdossa tätä uutta hankittaessa :/
 
siishetkinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 13:15 loru kirjoitti:
Juu kyllä kaikki harrastukset ja omat hömpötykset saa unohtaa kun perheen perustaa? Sitäkö mieltä osa täällä oikeasti on. Juicen sanoin " ei elämästä selviä hengissä" Omalla tavallaan kaikki on vaarallista, mutta sitähän tämä eläminen on. Miten voi elää katkeroitumatta jos kaikki omat halut ja intohimot kielletään? Nyt ei ollutkaan kyse jokapäiväisestä harrastuksesta vaan moottoripyöräilystä silloin tällöin. Itse en ymmärrä moottori urheilua, mutta jos mieheni haluaisi sitä harrastaa niin miksipä ei. Mitä se on minulta pois. :headwall:
No näköjään niin se on. Se on perhe ja koti ja hella ja imuri. :headwall: Ja niin moni tässäkin ketjussa sanoo, että onhan sillä äidilläkin, ja on se äidillekin raskasta... On, sitä ei kukaan kiellä. Mutta nyt puhutaankin siitä parisuhteen toisesta osapuolesta, joka tuntuu hälyttävän monelle olevan se kotiapulainen, lompakko jne. :headwall: Eikä kukaan kunnioita miestään enää? Siis ihan sillä normaalilla tavalla millä kunnioittaisit vaikkapa parasta ystävääsi?
 
Leikitään ajatusleikkiä, ja käännetään tilanne toisinpäin.

Miksi äiti ei saa harrastaa?

Irma ja Pentti ovat naimisissa, heillä on kolme lasta ja uusi talo. Irma on jo vuosia haaveillut omasta moottoripyörästä, ja lopulta hän myös hankkii sen, vaikka Pentti onkin ajatusta vastaan.

Kun Irma arki-iltaisin tulee töistä kotiin, hän hotkaisee seisaaltaan tiskipöydän äärellä Pentin laittaman ruoan, ja lähtee saman tien harrastuksensa pariin. Kotiin hän tulee monesti vasta silloin, kun Pentti on jo laittamassa lapsia nukkumaan, tai joskus vasta sen jälkeenkin. Harrastuksessa likaantuneet vaatteensa hän jättää mytyksi olohuoneen lattialle, jotta Pentti ymmärtäisi pestä ne.

Pentti on käärmeissään, koska äiti ei enää ehdi osallistua perheen arkeen, eikä Pentillä myöskään ole aikaa omille harrastuksilleen. Pentistä tuntuu, että vaimo pakoilee vastuuta yhteisistä lapsista ja talosta. Irma puolestaan ei kuuntele Pentin kiukuttelua, koska hän elää nyt omaa unelmaansa, mihin hänellä aikuisena ihmisenä on oikeus.

* * * * *

Pointtini on, että jos kerran aikuisella ihmisellä on oikeus harrastaa vapaasti mitä ja milloin haluaa, niin kai se sama koskee myös äiti-ihmisiä?

Taidan olla todella tossun alla, kun en pysty noin vaan ilmoittamaan, että aloitan nyt tosi paljon aikaa vievän harrastuksen, koska se nyt sattuu olemaan haaveeni. Aikuisilla ihmisillä on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia, ja niin on myös isällä, jolla on pieniä lapsia. Ei siinä elämänvaiheessa voi sokeasti mennä pelkästään omien mielihalujen mukaan.
 

Yhteistyössä