Mitä pakkoruotsi oli sinulle?

  • Viestiketjun aloittaja "Qaz"
  • Ensimmäinen viesti
Niinpäti
Oma mokanne, mitäs olette olleet Ruotsin vallan alla.
Pitäisköhän Ruotsi valloittaa :) Heidän armeijansa ei kyllä pärjäisi tuolla miehityksellä, no mutta ruottalaiset eivät pidä meitä uhkana tai oikeastaan mitään muutakaan maata ja luottaa kovasti Suomen puolustukseen edelleen ja että me toimimme taas tulppana jos uusi kriisi iskee idästä.
 
Yksi aine muiden joukossa. Ei sen isompaa kiinnostusta kuin kieliin yleensäkään, mutta toisaalta ei myöskään negatiivista kaikua. Minulle ne ns.pakkoaineet jotka koin turhiksi ja joita inhosin olivat jotain ihan muita.

Myöhemmin kuitenkin olen tykännyt että hyötynsä pakkoruotsistakin, sen pohjalta oli kuitenkin aikanaan helpompi alkaa opetella ko kieltä kuin ihan tyhjästä. Jos tuo olisi ollut vapaasti valittavissa olisin varmaan ottanut jonkun muun kielen ruotsin sijaan.
 
Niinpäti
Minulla on ehdotus jos niin onnettomasti sattuisi käymään, että uusi sota tulee niin ohjataan ne tuonne Ruotsin puolelle niin pääsevät hekin nauttimaan sodankäynnistä, samaan tyyliin kun me suomalaisetkin olemme nauttineet tässä historian saatossa.
 
[QUOTE="Marilii";21952885]Sinäkö et ollut? Et kai vaan ole ruotsalainen.. ja jos semmonen onnettomuus on kohdallesi osunut niin mene nopeasti tältä foorumilta pois![/QUOTE]

Miten mä tähän liityn? Mä puhuin teistä, jotka valititte pakkoruotsista. Kai olette tietoisia siitä, miksi se on toinen kotimainen kieli Suomessa? Aika moni valtio luulee olevansa itsenäinen...
 
eofv
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpäti;21952874:
Pitäisköhän Ruotsi valloittaa :) Heidän armeijansa ei kyllä pärjäisi tuolla miehityksellä.
Ruotsin armeijan voimavarat ovat 5-6 kertaaa Suomen armeijan suuruiset. Svenssonin mammanpojille ei suomen voimilla pysty uhittelemaan.
 
Pakkoruotsi oli kamalin aine koulussa ja onneksi ei ole sitä tarvinnut käyttää missään. Englannilla olen hyvin pärjännyt jopa Ruotissa. Koko tyhmän aineen voisi ottaa pois kouluista.

Mua ei haittaisi niin paljon toi pakko Ruotsi kouluissa mut oon asioinut sukulaisissa aika paljon Vaasassa ja siellä mua ei haluta palvella Suomen kielellä niin en mäkään sit palvele Ruotsin kielellä..
 
Niinpäti
Ruotsin armeijan voimavarat ovat 5-6 kertaaa Suomen armeijan suuruiset. Svenssonin mammanpojille ei suomen voimilla pysty uhittelemaan.
Vuonna 1975 palveluksessa oli 45 000 varusmiestä kun vuonna 2003 luku oli ainoastaan 15 000. Lukua tullaan vielä pienentämään sen asettamiseksi 5000–10 000 koulutettavaan vuodessa.

Eli eiköhän tuo aika helposti hoituisi :)
 
pwåvm
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpäti;21953005:
Vuonna 1975 palveluksessa oli 45 000 varusmiestä kun vuonna 2003 luku oli ainoastaan 15 000. Lukua tullaan vielä pienentämään sen asettamiseksi 5000–10 000 koulutettavaan vuodessa.

Eli eiköhän tuo aika helposti hoituisi :)
5- 10 tuhatta koulutettua sotilasta vuodessa on paljon enemmän, mitä suomessa. Suomessa on varusmiehiä, jotka oppivat kuorimaan perunat, sitomaan kengännauhat ja runkkaamaan siten, ettei peittö heilu. Ei niillä voi mennä ammattilaisia vastaan.
 
Niinpäti
Alkuperäinen kirjoittaja pwåvm;21953031:
5- 10 tuhatta koulutettua sotilasta vuodessa on paljon enemmän, mitä suomessa. Suomessa on varusmiehiä, jotka oppivat kuorimaan perunat, sitomaan kengännauhat ja runkkaamaan siten, ettei peittö heilu. Ei niillä voi mennä ammattilaisia vastaan.
Juttelin Suomen puolustusvoimista yhden skapparin kanssa ja hän kyllä oli sitä mieltä, että koulutus on paljon parempaa nykyään kuin joskus ennenvanhaan ja se keskittyy olennaiseen. No, mutta ei tässä olla mitään Ruotsia menossa valloittamaan kunhan nyt vain vitsailen, itseasiassa meillä on sopimus siitä, että autamme toisiamme jos joku kriisi tai sota sattuisi syttymään eli he ovat meidän liittolaisia, mutta kun on vain välillä niin hauskaa naljailla ruotsalaisille, yrittäkää ymmärtää :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpäti;21953077:
Juttelin Suomen puolustusvoimista yhden skapparin kanssa ja hän kyllä oli sitä mieltä, että koulutus on paljon parempaa nykyään kuin joskus ennenvanhaan ja se keskittyy olennaiseen. No, mutta ei tässä olla mitään Ruotsia menossa valloittamaan kunhan nyt vain vitsailen, itseasiassa meillä on sopimus siitä, että autamme toisiamme jos joku kriisi tai sota sattuisi syttymään eli he ovat meidän liittolaisia, mutta kun on vain välillä niin hauskaa naljailla ruotsalaisille, yrittäkää ymmärtää :D
Palkka-armeijahan Ruotsiin on tulossa. Vahvuudeltaan 50 000 henkilöä. Joten jos haluttaisiin niin varmaan saataisiin Ruotsi vallattua muutaman vuoden kuluttua aika vaivattomasti :D
 
"vieras"
Miksi ruotsin kieli liitetään aina politiikkaan ja Ruotsin valta-aikaan? Miksei sitä voisi vain käsitellä kielenä, oli se sitten turha tai ei? Eihän kukaan ranskaa tai italiaakaan opiskellessaan mieti, millainen historia Suomella on ollut näiden maiden kanssa.
 
podibfn
Palkka-armeijahan Ruotsiin on tulossa. Vahvuudeltaan 50 000 henkilöä. Joten jos haluttaisiin niin varmaan saataisiin Ruotsi vallattua muutaman vuoden kuluttua aika vaivattomasti :D
Millä?

Suomella on asistaa kokonaisuudessaan 35 000 miestä ja sillekkään porukalle ei löydy kokonaisuudessaan m-05 tasoista tavaraa. Se, että meillä on 350 000 reserviläistä, joille sanotaan, että oma haulikko mukaan ei paljon lohduta. Ruotsi on suurvalta verrattuna suomeen, jos verrataan voimasuhteita.
 
Helekutti
Mulle osuneet opettajat poikkeuksetta hirveitä natsisikoja joiden mielestä ruotsia olisi pitänyt osata peruskoulun jälkeen kuin vettä vaan. Lukiossa kävin kurssit etänä koska opettaja sai mut voimaan lähinnä pahoin sillä painostuksella. En siis koskaan ole ollut huono ruotsissa, en tosin kovin hyväkään. Lukiossa ruotsin kurssien keskiarvo pikkasen päälle kasin. Ammattikorkeassa sain pakollisista ruotsin kursseista molemmista vitoset.

Mulle ruotsi kielenä on ollut täysin turhaa ajan haaskausta. En ole tarvinnut sitä kertaakaan missään. Kun harrastusten parissa törmäsin suomenruotsalaiseen, hän halusi ehdottomasti puhua englantia. Hassua.
 
"Qaz"
[QUOTE="vieras";21953147]Miksi ruotsin kieli liitetään aina politiikkaan ja Ruotsin valta-aikaan? [/QUOTE]

Hatut ja myssyt riiteli. Hatut voitti. Sitten juostiinkin länteen ja lujaa.

Se siitä. Meno idässä ei muuttunut mihinkään. Hurri oli edelleen hurri ja ryssä oli edelleen ryssä. Paskan määrä vain väheni, kun mulkut ruotsalaiset vaihtuivat mukavempiin venäläisiin.
 
Keittiönoita
Aine, jonka tunneilla piti istua. 2 vuotta kansakoulussa, 8 vuotta oppikoulussa. Lisäksi sairaanhoito-opistossa ja ammattikorkeassa. Missään muualla en ole ruotsia tarvinnut kuin koulussa ruotsin tunnilla. Ai niin ja ruotsi oli vielä 1980 pakko kirjoittaa yo-kirjoituksissa. Skimba på fittan on ainoa, mitä siitä enää osaan, enkä tiedä, menikö tuokaan nyt enää ihan oikein :D
 

Yhteistyössä