Mitä pakkoruotsi oli sinulle?

  • Viestiketjun aloittaja "Qaz"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;21950889:
Olisiko hyvää esimerkkisanaa?

Minulle on jäänyt mielikuva, että se ruotsalainen r olisi aina jotain epämääräistä. Että esim. Ruotsi lausuttaisiin ruotsiksi jotenkin niinkuin svääje.
No vaikka samma här!
 
"vieras"
[QUOTE="Qaz";21953181]Hatut ja myssyt riiteli. Hatut voitti. Sitten juostiinkin länteen ja lujaa.

Se siitä. Meno idässä ei muuttunut mihinkään. Hurri oli edelleen hurri ja ryssä oli edelleen ryssä. Paskan määrä vain väheni, kun mulkut ruotsalaiset vaihtuivat mukavempiin venäläisiin.[/QUOTE]

Et sitten ymmärtänyt kysymystä. Miten nämä asiat liittyvät KIELEEN? Ihan yhtä lailla voitaisiin kapinoida borssikeittoa vastaan.
 
En tunnista sanaa "pakkoruotsi". Miksi ei pakkoliikunta, pakkokuvaamataito? Kieltä en oppinut, johtui siitä etten ollut yläasteella koulussa viihtyvä ihminen, kapinoin koko koulua vastaan. Harmi sinänsä sillä jos olisin ottanut koulun tosissaan olisin varmaan tykännyt opiskella myös ruotsia.

Rakastan kaikkea ruotsalaista ja minusta on hyvä että kouluissa opetaan ruotsin kieltä :)
 
Niinpäti
En tunnista sanaa "pakkoruotsi". Miksi ei pakkoliikunta, pakkokuvaamataito? Kieltä en oppinut, johtui siitä etten ollut yläasteella koulussa viihtyvä ihminen, kapinoin koko koulua vastaan. Harmi sinänsä sillä jos olisin ottanut koulun tosissaan olisin varmaan tykännyt opiskella myös ruotsia.

Rakastan kaikkea ruotsalaista ja minusta on hyvä että kouluissa opetaan ruotsin kieltä :)
Minä en taas rakasta, eikä kovin moni muukaan niin jokohan lopetetaan tämä toisten rakastaminen kuoliaaksi, tämä pakko aiheuttaa turhaa skismaa suomenruotsalaisten ja meidän muiden välille. Sen jälkeen voidaan myös lakkauttaa koko kaksikielisyys ja ottaa se pois perustuslaista.
 
siinähän se sivussa meni
Kiltisti opiskelin ja M:n kirjoitin, vaikka mietinkin, mihin koko kieltä edes tulen tarvitsemaan. En ole koulun jälkeen sitä tähän 33 vuoden ikään mennessä kertaakaan tarvinnut. :/ Kannatan valinnaista kieltä vaihtoehdoksi ruotsin kielelle.
 
"Mansikka"
En ymmärrä ruotsista mitään, paitsi pari lyhyttä lausetta: "Jag heter", "Öppnas här" (kiitokset maitotölkeille tuon muistamisesta) ja "Solen skiner". Koulun ruotsinkokeista pääsin aina läpi ainoastaan mukavien ja armeliaiden opettajien takia. Ei mulla kyllä muuten mitään ruotsalaisia vastaan ole, mutta pakkoruotsi voitaisiin kyllä poistaa Suomesta.
 
"totuus on"
Pakkoruotsi oli kidutusta! Turha aine, jolla en ole tehnyt yhtään mitään missään.
Paljon enemmän olisin hyötynyt venäjänkielestä, jolla olisi paljon enemmän käyttöä....
 
40 vuotias insinööri
Täysin turha kouluaine ja hukkaan heitettyä aivokapasiteettia. Senkin ajan olisi voinut käyttää jonkun hyödyllisemmän kielen tai taidon opiskelemiseen. Ikinä en ole ruotsia tarvinnut.
 
"Vieras"
Ikävä kyllä minulle siunaantui ruotsinopettajaksi aika persoonallinen henkilö, joka ei juuri kieliopin opettamisesta välittänyt. Muutenkin hän oli niin omituinen, että oppimisesta ei tullut yhtään mitään. Ruotsin arvosana jökötti kasissa, vaikka muuten taso oli kielissä korkeammalla. Rinnakkaisluokka, jolla oli eri ruotsinopettaja, oppi kieltä paljon paremmin kuin meidän luokka.

Lukioaikoina pääsin sitten ihan eri tavalla sisään ruotsiin, koska opettaja oli motivoiva ja sopivalla tavalla vaativa. Harmi että minulla oli lukioaikana niin vähän aikaa panostettavaksi ruotsinopiskeluun. Nyt pärjään kielellä jo paremmin, kun kuuntelen säännöllisesti ruotsinkielistä radiota ja luen joskus uutisia ruotsiksi virkistääkseni kielitaitoa.
 
En tunnista sanaa "pakkoruotsi". Miksi ei pakkoliikunta, pakkokuvaamataito? Kieltä en oppinut, johtui siitä etten ollut yläasteella koulussa viihtyvä ihminen, kapinoin koko koulua vastaan. Harmi sinänsä sillä jos olisin ottanut koulun tosissaan olisin varmaan tykännyt opiskella myös ruotsia.

Rakastan kaikkea ruotsalaista ja minusta on hyvä että kouluissa opetaan ruotsin kieltä :)
Tää kuittaa :wave:
 
Välttämätön paha. En missään vaiheessa ymmärtänyt opiskelun funktiota. Miksi on opeteltava tämä täysi uusi taito, josta ei ole mitään hyötyä?

Kuten toiseen ketjuun astasin, aavistelin koko projektin tyhjänpäiväisyyttä jo yläasteella, enkä ole valitettavasti tässä 20 vuodessa huomannut olevani väärässä. Kielitaitoni on hyvä, kielten oppimisessa ei ole ongelmia, mutta täysin tarpeettoman kielen opiskeluun pitäisi olla motivaatio jostakin muualta, esim. suunnitelmia Ruotsiin muuttamiseksi tms.

Olen siis edelleen sitä mieltä, että ruotsin kielestä ei ole olllut minule mitään muuta hhyövtyä kuin se, että olen oppinut hillitsemään hermoni ja pitämään turpani kiinni byrokratian edessä. (Vrt. esim yliopiston pakollinen virkamiesruotsi, jolla ei tee yhtään mitään silläkään.)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Suomen toinen äidinkieli, niin en ajattele sitä "pakkoruotsina". Yhtälailla se on pakko opiskella suomea, matikkaa ja kaikkia muita aineita jotka kuuluu opetussuunnitelmaan. Mikään loisto-oppilas en ollut, mutta nyt harmittaa kun ei oo kauheesti tullut käytettyä kieltä, jolle näin aikuisiällä on paljonkin ollut käyttöä.

Joku kyseli tuosta r-kirjaimesta. Ruotsissa on paljon murteita ja moni tosiaan lausuun sverige sanan svääje. Mutta onpa niitä r-sanoja vaikka kuinka, trevlig, är, morgon, talar, spelar jnejne..
 

Yhteistyössä