naiset, miksi ette laita itseänne?!!! eikö oma ulkonäkö kiinnosta?

  • Viestiketjun aloittaja "havupuu"
  • Ensimmäinen viesti
vieras # 235
[QUOTE="mies";27985460]Hmm, minä en siltikään tuomitsisi kollektiivisesti koko miessukupuolta, omista negatiivisista kokemuksistani huolimatta. Maailmasta tulisi silloin paljon henkisesti rankempi paikka elää.

Toisaalta, ehkä myös itse käyttäytyisin tietyllä järkevyydellä, vaikka olisinkin avoin muita ihmisiä kohtaan. Fiksu oma käytös ja seura myös minimoi itsen hyväksikäytön, esineellistyksen, ym. Kolmantena ehkä hyväksyisin naisena sen, että nainen elää enemmän kropallaan kuin mies - enkä yrittäisi taistella tätä vastaan tai muuttaa sitä, vaatia että minuun pitää suhtautua samoin kuin mieheenkin suhtaudutaan. Eli muokkaisin myös omaa asennettani ja pohtisin omaa käytöstäni kriittisesti.[/QUOTE]

En usko, että monikaan tuomitsee koko miessukupuolta. Itse olen erittäin miesvaltaisessa ympäristössä ja lähes kaikki työkaverini ja suuri osa kavereistani on miehiä, ja erittäin mukavia sellaisia. Harva mies käyttäytyy aiemmin kuvatulla ikävällä tavalla, eivätkä hekään läheskään aina. Mutta näitä miehiä silti on ja heidän huono käytöksensä kohdistuu määrättyihin naisiin ja määrätyssä iässä oleviin. (Esim. pienikokoinen, iloinen, nätit kasvot ja isot tissit näyttävät olevan aika hyvä ääliömagneetti, näin vierestä seuranneena.)

Minusta on silti suorastaan törkeää vierittää naisen syyksi miesten käytös, väittämällä että asia on kiinni omasta käytöksestä ja seurasta. Naisten pitää kyetä olla kokematta ahdistelua myös silloin, kun eivät käyttäydy fiksusti tai eivät voi valikoida seuraansa, kuten kävellessään kauppaan.

Vielä törkeämmäksi kommenttisi tekee se, että kehtaat arvostella naisia jotka toimivat nimenomaan ehdottamallasi tavalla: He ovat pohtineet omaa käytöstään ja muuttaneet pukeutumistaan vaatimattomammaksi, jotta eivät kohtaisi ahdistelua, mutta nyt sekin on sinusta väärin.

Eli tiivistettynä: Määrätyn miesjoukon huono käytös on naisen vika. Naisen pitäisi katsoa peiliin, koska jotkut eivät osaa käyttäytyä ja estää muiden ääliömäisyydet OMALLA käytöksellään. Mutta nainen on huonoitsetuntoinen, negatiivinen ja traumatisoitunut, jos ei pidä alentavasta ja esineellistävästä käytöksestä ja muuttaa käytöstään välttääkseen tätä kohtelua.

Oikeasti, häpeäisit noita kommenttejasi.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Peyote
[QUOTE="Kuottarulla";27985484]No mä nyt oon varmaan itse saatana, kun sanon, että itse kun pyörin tuolla ruokakaupoissakin lapsenin kanssa ihan laitettuna ja kauniissa vaatteissa, niin ei mua haittaa, vaikka joku perheenisä mua mulkaseekin ihailevasti. Onko se niin vakavaa?? Vaikka mulla on maailman ihanin ja komein mies, niin kyllä joku parimetrinen tumma komistus saattaa mun pään kääntymään kun kadulla tulee vastaan. Mitä sitten? Kauniita ihmisiä on mukava katella, se ei liene keltään pois.[/QUOTE]

Joo, ei muakaan haittaa jos mua katsotaan, enkä pukeudu sen takia rumasti ettei niin tapahtuisi. Sanoin vaan, että kun on teini-ikäinen poika mukana, niin silloin voi tuntua kiusalliselta, kun se kyselee niistä äijistä jos se huomaa että ne kyylää. Ei musta ole kivaa, että se alkaa ajatella, että on ok, että jotkut limaskot tuijottaa äitiä. Jokainen mies varmaan osaa edes siihen samaistua, että tajuaa miltä se mahdollisesti tuntuu jos äitiä lähestyy kaikenmaailman möllit kauppareissulla.

Onko se myös oikeesti niin vaikee ymmärtää, ettei kaikkia kiinnosta niin paljon se ulkonäkö ja osa tosissaan oikeestikin häiriintyy siinämäärin tuijottamisesta, että lähtee mieluummin verkkareissa kauppaan kun on lapset mukana.
 
Keittiönoita
En usko, että monikaan tuomitsee koko miessukupuolta. Itse olen erittäin miesvaltaisessa ympäristössä ja lähes kaikki työkaverini ja suuri osa kavereistani on miehiä, ja erittäin mukavia sellaisia. Harva mies käyttäytyy aiemmin kuvatulla ikävällä tavalla, eivätkä hekään läheskään aina. Mutta näitä miehiä silti on ja heidän huono käytöksensä kohdistuu määrättyihin naisiin ja määrätyssä iässä oleviin. (Esim. pienikokoinen, iloinen, nätit kasvot ja isot tissit näyttävät olevan aika hyvä ääliömagneetti, näin vierestä seuranneena.)

Minusta on silti suorastaan törkeää vierittää naisen syyksi miesten käytös, väittämällä että asia on kiinni omasta käytöksestä ja seurasta. Naisten pitää kyetä olla kokematta ahdistelua myös silloin, kun eivät käyttäydy fiksusti tai eivät voi valikoida seuraansa, kuten kävellessään kauppaan.

Vielä törkeämmäksi kommenttisi tekee se, että kehtaat arvostella naisia jotka toimivat nimenomaan ehdottamallasi tavalla: He ovat pohtineet omaa käytöstään ja muuttaneet pukeutumistaan vaatimattomammaksi, jotta eivät kohtaisi ahdistelua, mutta nyt sekin on sinusta väärin.

Eli tiivistettynä: Määrätyn miesjoukon huono käytös on naisen vika. Naisen pitäisi katsoa peiliin, koska jotkut eivät osaa käyttäytyä ja estää muiden ääliömäisyydet OMALLA käytöksellään. Mutta nainen on huonoitsetuntoinen, negatiivinen ja traumatisoitunut, jos ei pidä alentavasta ja esineellistävästä käytöksestä ja muuttaa käytöstään välttääkseen tätä kohtelua.

Oikeasti, häpeäisit noita kommenttejasi.
Aamen! :flower:
 
varmaan epävarma
[QUOTE="mies";27985460]Hmm, minä en siltikään tuomitsisi kollektiivisesti koko miessukupuolta, omista negatiivisista kokemuksistani huolimatta. Maailmasta tulisi silloin paljon henkisesti rankempi paikka elää.

Toisaalta, ehkä myös itse käyttäytyisin tietyllä järkevyydellä, vaikka olisinkin avoin muita ihmisiä kohtaan. Fiksu oma käytös ja seura myös minimoi itsen hyväksikäytön, esineellistyksen, ym. Kolmantena ehkä hyväksyisin naisena sen, että nainen elää enemmän kropallaan kuin mies - enkä yrittäisi taistella tätä vastaan tai muuttaa sitä, vaatia että minuun pitää suhtautua samoin kuin mieheenkin suhtaudutaan. Eli muokkaisin myös omaa asennettani ja pohtisin omaa käytöstäni kriittisesti.[/QUOTE]

Olenko käyttäytynyt mielestäsi jotenkin väärin, jos untuvatakki päällä ja farkut jalassa ja matalakantaisissa sappaisa saan pano ehdotteluja. Tai perseeseen käydään kiinni, kun jalassa on pellavahousut ja matalat sandaalit. Ihan hupparit, farkut ja tennarit oli silloinkin päällä, kun yks äijä rupes haistattelemaan, kun en innostunut hänen iskuyrityksistään.

Miten sun mielestä nainen elää enemmän kropallaan, kuin mies? Eikö kaikki elä omalla kropallaan ja tarkoittaa myös sitä, että itse päättää kuka saa koskea ja mitä saa katsoa, eli vaatteet saa valita niin, että kukaan ei käy kiinni.
Yllätyitkö, että tykkään katsoa hyvännäköisiä miehiä? Mutta en tosiaan rupea ehdottelemaan ja lääppimään tai vaatimaan, että heidän pitäis pukeutua tietyllä tavalla. Jos on mukavampi olo, kun ei tarvi miettiä kuka kyttää, niin miksi pukeutuisin niin, että kaikki (ääliöt) kyttää.

V-mäistä myös kuulla juttua kiertötietä esim. omista rinnoista...
 
En mä tiedä, ehkä toisen ulkonäön arvostelu johtuu siitä että itse ei ole tyytyväinen omaan ulkonäköönsä ja sen takia joutuu etsimään virheitä toisista. Jos osaa hyväksyä itsensä niin silloin ei muiden pärstät tai vaatevalinnat rassaa ;)
 
N.O
En mä tiedä, ehkä toisen ulkonäön arvostelu johtuu siitä että itse ei ole tyytyväinen omaan ulkonäköönsä ja sen takia joutuu etsimään virheitä toisista. Jos osaa hyväksyä itsensä niin silloin ei muiden pärstät tai vaatevalinnat rassaa ;)
Näin mäkin ajattelen :) Kun mua ei kiinnosta toisten ulkonäkö ollenkaan tai toisten vaatteet. Vaikka ole ruma ja lihava niin silti keskityn pelkästään vatvomaan omia lkonäkö kriisejäni :)
 
"mies"
En usko, että monikaan tuomitsee koko miessukupuolta. Itse olen erittäin miesvaltaisessa ympäristössä ja lähes kaikki työkaverini ja suuri osa kavereistani on miehiä, ja erittäin mukavia sellaisia. Harva mies käyttäytyy aiemmin kuvatulla ikävällä tavalla, eivätkä hekään läheskään aina. Mutta näitä miehiä silti on ja heidän huono käytöksensä kohdistuu määrättyihin naisiin ja määrätyssä iässä oleviin. (Esim. pienikokoinen, iloinen, nätit kasvot ja isot tissit näyttävät olevan aika hyvä ääliömagneetti, näin vierestä seuranneena.)
Minä en nyt ymmärrä. Onko sinulle ongelma miesten naisista viehättyminen, se, että miehet kohtelevat huonosti näitä naisia, vai sekä että? En minäkään hyväksy epäkunnioittavaa käytöstä naiselle (ironista kyllä, jotkut naiset pitävät siitä ;)). Mutta en minä myöskään stressaisi siitä, että miehet tykkäävät kauniista naisista. Siinä stressatessa menee energia ihan hukkaan jos sellaisen yrittää poistaa maailmasta tai yhteiskunnasta. Järkevämpää olisi sopeutua siihen, hyväksyä ko. asia - mutta sille antaa mielestäni jo liikaa valtaa, jos alkaa tietoisesti matalan profiilin harmaahiirulaiseksi väistääkseen asiaa. Tämä strategia ei kuulosta kovin tehokkaalta tai helpolta tai ehkä edes psyykkisesti terveeltä. Mielummin keventäisin omaa asennoitumistani hieman enkä antaisi tällaista valtaa miehille sanella, millainen minä olen.

Minusta on silti suorastaan törkeää vierittää naisen syyksi miesten käytös, väittämällä että asia on kiinni omasta käytöksestä ja seurasta. Naisten pitää kyetä olla kokematta ahdistelua myös silloin, kun eivät käyttäydy fiksusti tai eivät voi valikoida seuraansa, kuten kävellessään kauppaan.
Olkiukko: en maininnut asiassa olevan riippuvuussuhdetta. Totesin, että omalla käytöksellä, valinnoilla ja elintavoilla voi vaikuttaa sen hienosäätöön, miten toiset sinuun suhtautuvat.

Vielä törkeämmäksi kommenttisi tekee se, että kehtaat arvostella naisia jotka toimivat nimenomaan ehdottamallasi tavalla: He ovat pohtineet omaa käytöstään ja muuttaneet pukeutumistaan vaatimattomammaksi, jotta eivät kohtaisi ahdistelua, mutta nyt sekin on sinusta väärin.
Se on hyvin eriskummallista ja neuroottista näkökulmastani. Pitäen mielessä myös, että ulkomailla se tuntuu olevan aika tuntematon coping-strategiana. En sitten tiedä olenko minä tässä se sairas kun minulle tuollainen orjailu olisi jotain ihan käsittämätöntä :) En jotenkin usko, että se olisi psyykkisesti tervettä, vaikka ehkä ymmärrettävää.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";27985509]Sitä, että sinuun ei suhtauduta yhtä neutraalisti kuin mieheen suhtaudutaan. Naisena oloon sisältyy ulkonäkö enemmän kuin miehenä oloon. Maailma vaan toimii niin. Hedelmällisempää minusta olisi tunnustaa tämä fakta ja asennoitua rakentavammin sen suhteen.[/QUOTE]

Voi kuule, maailmassa on hyvin paljon naisia jotka nimenomaan ovat tajunneet että "naisena oloon sisältyy ulkonäkö enemmän kuin miehenä oloon" ja tietoisesti ovat halunneet irtisanoutua siitä.
Se katsos on nimenomaan oma valinta, haluaako mennä mukaan touhuun jossa naisen tarkoitus on lähinnä olla silmänilona ja kuolauksen kohteena kaikille miehille vai ei.

Jostain syystä tiettyjä miehiä korpeaa kohtuuttoman paljon se, jos joku heille tuntematon nainen ei vaivaudu laittautumaan heidän silmiään varten.

Mitä väliä? Jos ei miellytä, katsokoon toiseen suuntaan.
Miksi ihmeessä mun pitäisi olla kiinnostunut siitä, mitä bussikuski tykkää vaatetuksestani? Ei vaikuta mun elämääni millään tavalla.
 
"vieras"
[QUOTE="Kuottarulla";27985594]Ei siinä ole mitään kummallista, että joku ei pidä katseiden kohteena olemisesta. Mut ei siinäkään, että joku pitää.[/QUOTE]

Niin. Olemme tästä kaikki samaa mieltä, joten joko voisi antaa olla, vai haluatko seuraavaksi ihmetellä, miten joku nainen ei voi tykätä punaituista huulista tai korkokengistä?
 
"vieras"
Esimerkiksi yleisesti naisellisina pidetyt brassinaiset aloittavat itsensä tuunaamisen ja laittamisen jo alakouluikäisenä. Tietynlainen vartalo, tietynlainen pukeutuminen ja sen ulkonäön jatkuva ylläpito on kaamea vankila josta ei pääse eroon sillä sosiaalinen paine on niin valtava että vaihtoehtoa ei juurikaan ole. Hyvin harvalla ulkonkö on luonnostaan sellainen että sen naisellisuuden ylläpitäminen sujuisi vähällä vaivalla. Sama venäjällä ja virossa, naisten jatkuva keskittyminen omaan napaan on suomalaisnäkökulmasta lähinnä pelottavaa, koska se ei ole vapaehtoista vaan sosiaalinen normi josta poikkeaminen ei yksinkertaisesti käy päinsä.

Suomeen muuton jälkeen nekin naiset menevät"pilalle" ja pystyvät hellittämään koska täällä onneksi on luvallista olla muutakin kuin seksiobjekti eikä ihmistä arvioida pelkkänä ulkokuorena.
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja varmaan epävarma;27985557:
Olenko käyttäytynyt mielestäsi jotenkin väärin, jos untuvatakki päällä ja farkut jalassa ja matalakantaisissa sappaisa saan pano ehdotteluja. Tai perseeseen käydään kiinni, kun jalassa on pellavahousut ja matalat sandaalit. Ihan hupparit, farkut ja tennarit oli silloinkin päällä, kun yks äijä rupes haistattelemaan, kun en innostunut hänen iskuyrityksistään.
Tietenkin tuo on törkeää herrasmiehen näkökulmasta. Mutta en sitten tiedä mitä muualla tehdään toisin kun naiset eivät ilmeisesti pelkää miehiä samoin eivätkä myöskään tee itsestään "harmaita" asian takia. Ja entä naiset, jotka käyvät vaikka yökerhossa näyttävissä ja niukoissa vaatteissa? Ovatko he ehkä epänormaaleja kun uskaltavat näin tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja varmaan epävarma;27985557:
Miten sun mielestä nainen elää enemmän kropallaan, kuin mies? Eikö kaikki elä omalla kropallaan ja tarkoittaa myös sitä, että itse päättää kuka saa koskea ja mitä saa katsoa, eli vaatteet saa valita niin, että kukaan ei käy kiinni.

Yllätyitkö, että tykkään katsoa hyvännäköisiä miehiä? Mutta en tosiaan rupea ehdottelemaan ja lääppimään tai vaatimaan, että heidän pitäis pukeutua tietyllä tavalla. Jos on mukavampi olo, kun ei tarvi miettiä kuka kyttää, niin miksi pukeutuisin niin, että kaikki (ääliöt) kyttää.
Voi kuule kun maailma olisikin noin yksinkertainen että naisen uskottavuus ja asennoituminen naiseen olisi kiinni vain naisen omista valinnoista :) Naista ja miestä ei valitettavasti vain voi "aikuisten oikeasti" yhtenäistää, meidän kulttuuri ja tavat vaan toimii niin että suhtautuminen ja toiminta sukupuolia koskien ei ole identtistä. Mutta huom. ei tämä ole yksistään ja väistämättä synkeä asia (!) - todisteena se, miten iso joukko naisia myös tykkää olla erilaisia kuin mies ja eri suhtautumisesta heihin kuin miehiin.

Helpommalla nähdäkseni pääsee, kun ottaa tämän lähtökohdaksi ja sen jälkeen miettii, miten näissä puitteissa voi itse hyvin. Asian väistäminen tai yritykset saada mies ja nainen samalle viivalle eivät voi onnistua ja ovat myös hyvin kuluttavia strategioina.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27985662]Esimerkiksi yleisesti naisellisina pidetyt brassinaiset aloittavat itsensä tuunaamisen ja laittamisen jo alakouluikäisenä. Tietynlainen vartalo, tietynlainen pukeutuminen ja sen ulkonäön jatkuva ylläpito on kaamea vankila josta ei pääse eroon sillä sosiaalinen paine on niin valtava että vaihtoehtoa ei juurikaan ole. Hyvin harvalla ulkonkö on luonnostaan sellainen että sen naisellisuuden ylläpitäminen sujuisi vähällä vaivalla. Sama venäjällä ja virossa, naisten jatkuva keskittyminen omaan napaan on suomalaisnäkökulmasta lähinnä pelottavaa, koska se ei ole vapaehtoista vaan sosiaalinen normi josta poikkeaminen ei yksinkertaisesti käy päinsä.

Suomeen muuton jälkeen nekin naiset menevät"pilalle" ja pystyvät hellittämään koska täällä onneksi on luvallista olla muutakin kuin seksiobjekti eikä ihmistä arvioida pelkkänä ulkokuorena.[/QUOTE]

Ihan niin. Missään muualla kauneusleikkaukset ei ole niin yleisiä. Mutta kun ne tulee tämne, ne tajuaa, ettei täällä muutenkaan tarvitse koko ajan elää miellyttääkseen miestä. Tajuuvat senkin, että täällähän ei tartte kotihommiakaan tehdä yksin. Yks brasilialainen nainen sanoi, että täällä saa olla paljon vapaammin.
 
"mies"
[QUOTE="vieras";27985633]Voi kuule, maailmassa on hyvin paljon naisia jotka nimenomaan ovat tajunneet että "naisena oloon sisältyy ulkonäkö enemmän kuin miehenä oloon" ja tietoisesti ovat halunneet irtisanoutua siitä.
Se katsos on nimenomaan oma valinta, haluaako mennä mukaan touhuun jossa naisen tarkoitus on lähinnä olla silmänilona ja kuolauksen kohteena kaikille miehille vai ei.[/QUOTE]

Olet erittäin naivi. Jos ns. tutustuisit asioihin enemmän, huomaisit, ettet voi itse "irtisanoutua" naps vaan tällaisista asioista. Tuo on just se suomifeministinen positio, jota kritisoin kovalla kädellä ja monella tasolla.
 
Aloittajan on pakko olla mies tai sitten muka itse hirveän hemaiseva nainen...En tosiaan lukenut kaikkia sivuja.
Yhdenkö mamman oot nähnyt ja nyt kysyt kaikilta naisilta??? Ei kaikki aina jaksa laittautua muita varten, eikä tarviikkaan. Sama kun miehiltä kysyttäisiin: "Miksi teillä aina vaan pysyy tuo iso kaljamaha?" :D
 
"mies"
[QUOTE="vieras";27985662]Esimerkiksi yleisesti naisellisina pidetyt brassinaiset aloittavat itsensä tuunaamisen ja laittamisen jo alakouluikäisenä. Tietynlainen vartalo, tietynlainen pukeutuminen ja sen ulkonäön jatkuva ylläpito on kaamea vankila josta ei pääse eroon sillä sosiaalinen paine on niin valtava että vaihtoehtoa ei juurikaan ole. Hyvin harvalla ulkonkö on luonnostaan sellainen että sen naisellisuuden ylläpitäminen sujuisi vähällä vaivalla. Sama venäjällä ja virossa, naisten jatkuva keskittyminen omaan napaan on suomalaisnäkökulmasta lähinnä pelottavaa, koska se ei ole vapaehtoista vaan sosiaalinen normi josta poikkeaminen ei yksinkertaisesti käy päinsä.

Suomeen muuton jälkeen nekin naiset menevät"pilalle" ja pystyvät hellittämään koska täällä onneksi on luvallista olla muutakin kuin seksiobjekti eikä ihmistä arvioida pelkkänä ulkokuorena.[/QUOTE]

Tulkintasi on aika traaginen ja feministisesti värittynyt. Ole juuri siksi kriittisempi: kaikki brassit ja virolaiset naiset eivät, ehkä, olekaan kuin helvetissä.
 
"Kuottarulla"
Suomessa on pikemminkin kummallista, jos haluaa miellyttää miestä. Mulla on pari kaveria katsonut haavi auki, kun olen kertonut, että meillä on silloin, kun olen aikaisemmin kotona kuin mieheni, ruuat valmiina pöydässä ja muija parhaimmat päällä odottamassa :D Mutta toki tilanne on aivan eri alhaisemman tulo- ja koulutustason maissa, joissa ei nainen edelleenkään välttämättä helposti pääse opiskelemaan ja kouluttautumaan, ja sitä kautta turvaamaan omaa toimeentuloaan. Siellä miehen passaaminen ja miellyttäminen ei välttämättä ole vapaaehtoista, vaan yhteiskunnan asettama normi.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";27985690]Olet erittäin naivi. Jos ns. tutustuisit asioihin enemmän, huomaisit, ettet voi itse "irtisanoutua" naps vaan tällaisista asioista. Tuo on just se suomifeministinen positio, jota kritisoin kovalla kädellä ja monella tasolla.[/QUOTE]

Siinähän kritisoit ja luulet tietäväsi paremmin. Ainakin se saa itsellesi hyvän mielen, kun luulet olevasi oikeassa ja oikeutettu määräilemään naisia.

Oletko muuten koskaan miettinyt, miksi et ole löytänyt kumppania? Oletko koskaan ajatellut, että voisit ehkä muuttaa jotain omassa käytöksessäsi, vai onko syy vain suomalaisissa naisissa, jotka ovat niin feministisiä ja epänaisellisia mielestäsi?
 
pari korjausta
[QUOTE="mies";27985690]Olet erittäin naivi. Jos ns. tutustuisit asioihin enemmän, huomaisit, ettet voi itse "irtisanoutua" naps vaan tällaisista asioista. Tuo on just se suomifeministinen positio, jota kritisoin kovalla kädellä ja monella tasolla.[/QUOTE]

Opettele nyt edes ne sanasi kunnolla kun haluat "laajalla" sanavarastollasi brassailla.

Detalji (toisessa ketjussa)

Naiivi
 
"mies"
[QUOTE="Kuottarulla";27985731]Siellä miehen passaaminen ja miellyttäminen ei välttämättä ole vapaaehtoista, vaan yhteiskunnan asettama normi.[/QUOTE]

Asiat eivät sulje toisiaan pois. Vrt. tosi väitelause: "Talebaninkin vaimo voi olla onnellinen." Vaikka talebanien järjestelmä on ihan perseestä meidän näkökulmasta naiselle, voi, siitä huolimatta, olla olemassa nainen tai useampi, jolle se todellisuudessa onkin ihan ok. Emme voi johtaa yleiseltä tasolta yksittäisiin keisseihin kovin luotettavasti mitään. Sitä kutsutaan etnosentrismiksi eli oman yhteiskunnan arvojen ja asenteiden pitäminen ainoina oikeina joka tapaukseen.

Todellisuudessa teemme "vapaaehtoisesti" hirveän vähän asioita, myös naiset. Vapaus, naisten ja miesten mutta ehkä raskaammin naisten, on suurimmaksi osaksi illuusiota - mutta tätäkin voi yrittää kääntää paremmin päin ja luovia tämän faktan sisällä. Virhe on tässäkin pyrkiä vapauteen, se ei käytännöllisesti ikinä onnistu (vrt. Foucault).
 
minnee
[QUOTE="mies";27985663]Tietenkin tuo on törkeää herrasmiehen näkökulmasta. Mutta en sitten tiedä mitä muualla tehdään toisin kun naiset eivät ilmeisesti pelkää miehiä samoin eivätkä myöskään tee itsestään "harmaita" asian takia. Ja entä naiset, jotka käyvät vaikka yökerhossa näyttävissä ja niukoissa vaatteissa? Ovatko he ehkä epänormaaleja kun uskaltavat näin tehdä?


Voi kuule kun maailma olisikin noin yksinkertainen että naisen uskottavuus ja asennoituminen naiseen olisi kiinni vain naisen omista valinnoista :) Naista ja miestä ei valitettavasti vain voi "aikuisten oikeasti" yhtenäistää, meidän kulttuuri ja tavat vaan toimii niin että suhtautuminen ja toiminta sukupuolia koskien ei ole identtistä. Mutta huom. ei tämä ole yksistään ja väistämättä synkeä asia (!) - todisteena se, miten iso joukko naisia myös tykkää olla erilaisia kuin mies ja eri suhtautumisesta heihin kuin miehiin.

Helpommalla nähdäkseni pääsee, kun ottaa tämän lähtökohdaksi ja sen jälkeen miettii, miten näissä puitteissa voi itse hyvin. Asian väistäminen tai yritykset saada mies ja nainen samalle viivalle eivät voi onnistua ja ovat myös hyvin kuluttavia strategioina.[/QUOTE]

Itse asiassa tämän reilun kolmenkymmenen vuoden aikana olen huomannut sen, että naisen vaatetuksella ei ole vaikutusta siihen, ahdistellaanko häntä vai ei. Eli tietyssä määrin on aivan sama, onko päällä toppapuku vai ne näyttävät niukat vaatteet; ei ole edes väliä sillä, onko perinteisessä mielessä hyvännäköinen... Sitä ahdistelua saa osakseen joka tapauksessa, vain sen takia että on nainen.

Oletan, että tällä "herrasmiehen näkökulmalla" viittaat itseesi. En ole lainkaan vakuuttunut siitä, että kuitenkaan ero sinun ja näiden "epäherrasmiesten" välillä olisi laadullinen. Pikeminkin määrällinen. Saatat käyttäytyä herrasmiesmäisesti, mutta silti väität, että nainen eläisi jotenkin enemmän kehollaan ja perusteena käytät sitä, että naisen ulkonäköön kiinnitetään enemmän huomiota. Yhdistät naisiin kohdistuvat katseet ja naisten itsensä elämät ja kokemat kehot. Etkö todella ymmärrä, mikä ero näiden välillä on?

En usko, että kovinkaan moni nainen haluaa olla mies - ei ainakaan sellainen, jollaisena sinä pyrit esiintymään. Mutta maailma ei ole niin yksinkertainen, että me naiset olisimme kaikki samasta muotista tehtyjä. Yksilöiden väliset erot ovat huomattavasti suuremmat, kuin sukupuolten väliset erot. Ja naiseus ja naisellisuus ovat paljon monitahoisempia ilmiöitä, kuin millaisina sinä ne tunnut ymmärtävän. Vaikka pyritkin korostamaan kuilua sen mieheyden, mitä itse edustat, ja yleiskategorian "naiseus" välillä, yritä kuitenkin kehittää yhtä feminiinisenä pidettyä ominaisuutta itsessäsi: empatiaa. Seuraavan kerran, kun katsot vaikka sitä kauniina pitämääsi naista, yritä todella asettua hänen nahkoihinsa. Yritä hetki miettiä sitä, miten hän kokee maailman. Jos et kykene siihen, ota seuraava askel henkisen kehityksesi polulla: vaikene aiheesta naiseus. Sinä et tiedä murto-osaakaan siitä, mitä kuvittelet tietäväsi.
 
  • Tykkää
Reactions: Viikate
"vieras"
Mielestäni miesten on turha ottaa tässä viitekehyksessä dominoivaa positiota, sillä diskurssi ei ole vain miesten, vaan myös naisten. On elämän hukkaan heittämistä käpertyä nurkkaan ja unohtaa estetiikka, sillä aidosti onnellinen ihminen laulaa omia laulujaan kuin joutsen. Ei postmoderni asetelma tässä muuta sitä faktuaalista lauseketta, että naiseus on kuin kedon kukka, eikä Venus koskaan, edes Locken oppien mukaan, voi kohdata aitoa täydellisyyttä.
 

Yhteistyössä