Neuvolanlääkäri lähetti itkupotkuraivarit saaneen taaperon kotiin. Normaalia?

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Täh?! Oletko ihan tosissasi/järjissäsi?! Lapsi on pieni, melkein vauva vielä!
Mutta näköjään kuiyenkin tarpeeksi iso siihen, ettei äiti saa lasta kuriin, tarpeeksi iso että osaa kiukutella jne.
Vai sekö, että lapsi jätettäisiin hetkeksi? Jätetäänhän tuon ikäisiä päiväkotiinkin, vaikka kuin kiljuisivat.
Kyllä meillä tuon ikäisinä lapset jo ihan hallinneet puhtaan kiukuttelun jalon taidon.
 
"äiti"
Kuulostaa tuo lapsen käytös tutulta ja isokin äiti voi olla voimanpesän kanssa pulassa, jollei ota jotain tehokasta ´painiotetta ja neuvolalääkäri ei ole mielestäni sen arvoista. Meillä oli 1,5-vuotisnlassa ihana lääkäri joka katsoi lasta pöydän takaa ja haastatteli äitiä. Rokotus odotaa yhä otollisempaa aikaa. Ei se lapsi kuole ilman mpr-rokotetta! sen ehtii ottaa vaikka 4-vuotiaaana. Sitten on niitäkin lääkäreitä, jotka ovat suorastaan taikureita ja pärjäävät ilmeisesti ihan kenen kanssa tahansa, mutta ei heitä voi aina olla paikalla.:)
 
"a.p"
käyttekö ikinä missään kodin ulkopuolella jos on noin arka lapsi. kannattaa jotain aktiviteettia kehittää että tottuu ihmisiin eikä ala huutaa. ja kyllä kuukaudessa parissakin saa ihmeitä aikaan kun heti ensi viikolla aloitatte ja menette vaikka perhekahvilaan tai kerhoon.
Jokaikinen päivä ollaan kodin ulkopuolella 3-10h. Puistossa, kirjastossa, avoimessa päiväkodissa, museoissa, kauppakeskuksessa, vierailulla yms.
 
"Vieras"
Miten lapsille saadaan lääkäri tai hammaslääkärikammo opetettua tai mistä se tulee?

Mä olen lapseni opettanut päinvastaiseen. Meillä lapset tykkää käydä molemmissa lääkäreissä. Mä olen alusta asti tehnyt ne reissut niin, että ne on mukavia - vaikka eihän ne sitä oikeesti ole. Joka kerta, kun mennään lääkäriin tai hammaslääkäriin, mä vien lapset käynnin jälkeen leipomoon ja ostetaan jotain hyvää. Sitten kävästään lelukaupassa tai muussa kaupassa ja lapsi saa ostaa jonkun pienen lelun tai muuta kivaa.

Joo. Se lääkärikäynti voi tehdä kipeää, mutta auttaa, kun sen yhdistää johonkin mukavaan. Suosittelen. Tosin tuo pitää varmaan aloittaa ihan pienenä. Lapset ehdollistuu aika helposti :)
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";25939682]No mitata painon, pituuden, laittaa rokotuksen.
Meinaatko, että lääkärit eiväy osaa käsitellä huutavia lapsia?

[/QUOTE]
Noita kyllä lääkäri ei ole koskaan tehnyt vaan terkka. Ja lapsen saa rokotettua, itse olen pitänyt 6 v vastaan pistävää rokotettavaa, että terkka sai rokotuksen annettua, ihme jos et 1½ v:lle pärjää. Niin ja 10 v:tä labrassa, kun lääkäri lähetti verikokeisiin Prick-testien jälkeen. Lapsi oli sitä mieltä, että häntähän ei enää yhtään neulalla tökitä. Saatiin nekin otettua, mutta siinä oli vähän työtä.
 
Onnistuuko punnitseminen ja mittaaminen lapsen kanssa?
Kun käytte neuvolassa niin kokeilkaa niitäkin, tai kotona käytte puntarilla ja mittaatte pituutta leikin kautta. Lääkäri ja th voisi puolestaan tutkia eka nallea, nukkea tai äitiä ennen kuin tekee lapselle mitään jotta hän näkee ettei ole hätää. Ja suosiolla muutamia sellaisia käyntejä väliin ettei tuikita rokotteita jos siitä saanut pohjaa tuolle käytökselle.
 
"vieras"
Niin miksihän se lääkäri lähetti takaisin kotiin... Aikaa per lapsi on 20-30 min paikan käytännöistä riippuen ja siihen kuuluu jo tilastointi, sanelu ja muu kirjaus. Se lekuri yrittää ton ikäiseltä mm. katsoa silmät, kuunnella sydämen ja keuhkot, katsoa motorisia taitoja (vaatii sitä että lapsi vähän uskaltautuu leikkimään/liikkumaan, tunnustelee vatsan (miten onnistuu jos parkuva lapsi jännittää lihaksia koko ajan). Eli mitä noista voit tutkia jos lääkärin/terkkarin (jolla on jo uusi asiakas omassa huoneessaan yleensä) pitäisi pitää väkisin lapsesta kiinni???? Ne rokotteet ja mittaukset hoidetaan terkkarin luona ja mun tuntemat terkat kyl sanovat etteivät ne rupea väkisin lasta piikittämään, kyllä se on vanhemman tehtävä hoitaa suostuttelu/ kiinni pitäminen ja ennen kaikkea tehdä se päätös että laitetaanko piikki vai ei, ei sen "tuhman neuvolan tädin". Yleensäkin jos vanhempi ei käytä suurta osaa neuvola-ajasta jo maanitteluun huoneeseen tulemiseksi odotusaulassa vaan kaappaa lapsen syliin niin useimmiten se mukelo rauhoittuu siinä aikuisten kesken jutellessa sen verran että edes alkuun tutkimuksessa päästään...
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku ja Tara74
[QUOTE="Vieras";25940032]Miten lapsille saadaan lääkäri tai hammaslääkärikammo opetettua tai mistä se tulee?

Mä olen lapseni opettanut päinvastaiseen. Meillä lapset tykkää käydä molemmissa lääkäreissä. Mä olen alusta asti tehnyt ne reissut niin, että ne on mukavia - vaikka eihän ne sitä oikeesti ole. Joka kerta, kun mennään lääkäriin tai hammaslääkäriin, mä vien lapset käynnin jälkeen leipomoon ja ostetaan jotain hyvää. Sitten kävästään lelukaupassa tai muussa kaupassa ja lapsi saa ostaa jonkun pienen lelun tai muuta kivaa.

Joo. Se lääkärikäynti voi tehdä kipeää, mutta auttaa, kun sen yhdistää johonkin mukavaan. Suosittelen. Tosin tuo pitää varmaan aloittaa ihan pienenä. Lapset ehdollistuu aika helposti :)[/QUOTE]

Meillä naperot oppivat ihan itse. Kiitos korvakierteen, oletan - jatkuvia lääkärikäyntejä, kipeää tekeviä tutkimuksia. Eivät ainakaan äidiltään sitä oppineet, sillä joka reissusta yritettiin kuitenkin tehdä kiva, ja palkittiin lapsi sen jälkeen, yms.

Kas kummaa, oppivat lääkäripelosta myös pois tuossa hiukan ennen 2 v ikää muistaakseni. Sitten ei tarvinnut edes pitää sylissä enää, kun seisoivat paikoillaan kuin nakutetut ja antoivat lääkärin tutkia. Verikokeet, prick-testit, kanyloinnit, kaikki on sen jälkeen sujuneet ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Leiki lapsen kanssa kotona lääkärin vastaanottoa niin,että hän on lääkäri joka tutkii sinut ja isän ja vaikka pehmolelutkin.Antaa lääkettä ja rokotteita yms.Tämä auttoi meidän nuoremmalla pojalla,joka jossain kohtaa kävi pelkäämään lääkärikäyntejä.

Tai sitten vaan odotat,että kasvaa hiukan niin menee ehkä ohi itsekseenkin.
 
"vieras"
Ei, kyllä näitä löytyy todellisuudessakin, ei aina oo ees provoja... 1,5-vuotiaat saa kyllä tutkittua, vähän vaikka väkisin. 4-5-vuotiaat on hankalimpia, kun niiden pitäisi jo tehdä jotain pyydettäessä, ja jos kieltäytyvät, niin etpä voi pakolla pistää piirtämään tai hyppimään. Sitten vaan tervetuloa 2kk päästä tai vuoden päästä uudelleen...
 
sh
Hermoiletko itse lääkärissä käyntiä? Lapsi vaistoaa pienimmänkin epävarmuutesi ja pelkosi ja käyttäytyy siksi siten kuin käyttäytyy. Periksi ei saa antaa. Oppii että kun tarpeeksi huutaa, niin pääsee kotiin.

Ihmettelen kyllä että tosiaanko teillä muka lääkäri mittaa ja punnitsee lapsen neuvolakäynnillä ja tekee testit (piirtämiset, pallon heittämiset yms)? Omituinen käytäntö siirtää terveydenhoitajalle kuuluvat työt lääkärille, kun nykykäytäntö on hoitoalalla muuttumassa päin vastaiseen suuntaan, hoitajille enemmän töitä, esim. reseptien kirjoittamisoikeuksia...
 
  • Tykkää
Reactions: Tara74
neuvolalääkäri
[QUOTE="vieras";25940197]Ei, kyllä näitä löytyy todellisuudessakin, ei aina oo ees provoja... 1,5-vuotiaat saa kyllä tutkittua, vähän vaikka väkisin. 4-5-vuotiaat on hankalimpia, kun niiden pitäisi jo tehdä jotain pyydettäessä, ja jos kieltäytyvät, niin etpä voi pakolla pistää piirtämään tai hyppimään. Sitten vaan tervetuloa 2kk päästä tai vuoden päästä uudelleen...[/QUOTE]

Kerropa mulle miten tällaisen raivoavan 1.5 vuotiaan saa tutkittua, toteutan tekniikkaasi heti maanantaina... :). Tuon ikäisen neuvolatarkastukseen kuuluu mm sydänäänten kuuntelu, muutaman palikan tornin rakentaminen, muutaman esineen nimeäminen kuvasta jne. Korvat saa katsottua väkisin, JOS äiti osaa pitää kiinni - mikään muu ei käytännössä onnistu. Meillä päin ei lääkäri käytännössä koska rokota, tai mittaa.. Kyllähän rokottaminenkin onnistuu väkisin, mutta pahemman lihaskivun siitä saa..Ja aikaa on todella varattu 20 min per lapsi. Näitä äitejäkin on paljon, jotka eivät edes osaa riisua lastaan "jos lapsi ei tykkää"
 
"sondersson"
Leiki lapsen kanssa kotona lääkärin vastaanottoa niin,että hän on lääkäri joka tutkii sinut ja isän ja vaikka pehmolelutkin.Antaa lääkettä ja rokotteita yms.Tämä auttoi meidän nuoremmalla pojalla,joka jossain kohtaa kävi pelkäämään lääkärikäyntejä.

Tai sitten vaan odotat,että kasvaa hiukan niin menee ehkä ohi itsekseenkin.
Tätä meillä on kans tehty ja meillä on Pupu Tupuna neuvolassa-kirja jota luetaan varsinkin ennen tarkastuksia. Ja muksut menee oikein mielellään neuvolaan :)

Onko AP teidän lapselle jouduttu tekemään lääkärillä jotain ikäviä juttuja vai miksi pelkää/hermostuu? Miten sä itse puhut lääkäristä lapselle?
 
Hei kyllähän juttu ihan oikeasti on niin, että jos 1,5 v:tä itkettää, niin sehän itkee.
Vai te tietenkin olette kaikki muut sopineet vuosikkaanne kanssa jo etukäteen kotona, että lääkärissä ei sitten itketä? Ei luoja :D
Sitäpaitsi ap on moneen kertaan kertonut, että hän tarvittaessa pitää lasta väkisin kiinni. Mutta tottakai sitä ensin yrittää hyvällä.
 
Vieraas
Hei kyllähän juttu ihan oikeasti on niin, että jos 1,5 v:tä itkettää, niin sehän itkee.
Vai te tietenkin olette kaikki muut sopineet vuosikkaanne kanssa jo etukäteen kotona, että lääkärissä ei sitten itketä? Ei luoja :D
Sitäpaitsi ap on moneen kertaan kertonut, että hän tarvittaessa pitää lasta väkisin kiinni. Mutta tottakai sitä ensin yrittää hyvällä.
Joo niinpä. :D Yhdenkin lapset "sai tuntea tuta" 1v alkaen jos eivät totelleen. Hei oikeesti, pieni lapsi _pelkää_. :( Ei tuon ikäinen voi käsittää miksi vieras aikuinen "tulee reviirille" yhtäkkiä ja vielä satuttaa. Lapselta on terve reaktio laittaa vastaan! Uskomatonta, mutta valitettavan yleistä, ammattitaidottomuutta lääkäriltä, ettei tätä tajua ja käyttäytyy kuin vika olisi asiakkaassa.
 
Vanhemmuus huipussaan; äiti sanoo ettei voi 1,5v lapselleen mitään. :headwall: Helpommaksihan se tuosta vain vuosi vuodelta muuttuu... (isosti sarkasmia)
Mun on pakko kysyä et onko sun laps saanut koskaan kunnon raivareita? Mun on ja voin sanoa et se on sit ihan sama mitä teet kun temperamenttinen lapsi saa raivarin. Meillä kesti paras 4h ja kun koitti mennä koskeen niin suuttui entisestään. On nyt 6-vuotiaana vieläkin temperamenttinen mutta yleensä puheella selviää. Kerran on nyt talvella eskarissa saanut itkupotkuraivarit ja eipä siinä tarhantätitkään oikein mitään voi kun toinen suuttuu. Etuna oli se et sai kohtalaisen nopeasti likan tyyntymään. Nyt se onkin helppoa kun puheella selviää mut koitappa sit tollanen 1,5 vuotias rauhotella puheella.. Helppo arvostella jos ei ole itse kokenut.
 
Joo niinpä. :D Yhdenkin lapset "sai tuntea tuta" 1v alkaen jos eivät totelleen. Hei oikeesti, pieni lapsi _pelkää_. :( Ei tuon ikäinen voi käsittää miksi vieras aikuinen "tulee reviirille" yhtäkkiä ja vielä satuttaa. Lapselta on terve reaktio laittaa vastaan! Uskomatonta, mutta valitettavan yleistä, ammattitaidottomuutta lääkäriltä, ettei tätä tajua ja käyttäytyy kuin vika olisi asiakkaassa.
No minä kyllä ymmärrän, että esim. sydänääniä on turha kuunnella jos toinen karjuu kuin syötävä. Ihmettelen vain täällä näitä superäitejä, joiden lapset ymmärtävät jo 1-vuotiaina missä sopii pitää ääntä ja missä ei :D
 
"mamaa"
Tuntuu, että ymmärrätte tahallaan väärin ap:ta. Minä ymmärsin, että hän on käynyt tutustuttamassa paikkaan, hän yrittää ensin hyvällä, mutta jos ei onnistu niin pitää sitten lasta paikallaan niin, että tutkimukset saadaan tehtyä. Tämä ko. lääkäri nyt vaan ei tutkinut, kun lapsi itki ja raivosi.

Minulla on 1,5 v. lapsi, joka puhuu lauseita ja on yleensä hyvin sosiaalinen. Ei mikään suuna päänä ja hyvin rauhallinen -kuten äitinsäkin. Neuvolassa katsottiin korvat, kun pidin tiukasti kiinni, ja samalla tavalla hoidettiin mittaukset. Tornin rakennus, kuvien nimeäminen ym., ei toivoakaan, vaikka lapsi osaa sanoa "Leena haluaa kalossit kun isilläkin on", ja rakentaa sujuvasti useamman palikan torneja. Siksi, että hän pelkää, ja on niin pieni, ettei pelkoa voi vielä poistaa puhumalla, siihen ei ymmärrys riitä. Pelko on monille lapsille ihan normaali reaktio siinä tilanteessa, kun vieras aikuinen tulee ihan iholle hyvin nopeasti. Meidän lapsella lääkäripelosta saa myös kiittää korvatulehduskierrettä.

Olen itse päiväkodissa töissä, ja lapsia on todella erilaisia. Minusta tyhmää tulla huutelemaan tänne alentavia ja haukkuvia kommentteja ap:lle. Ap, sinulle en osaa lisää neuvoja antaa, hyviä juttuja olitkin kokeillut ja aiot kokeilla, mutta uskon että aika auttaa. Kun lapsi alkaa vielä hiukan lisää ymmärtää ja hänelle voi paremmin selittää miksi on pakko tutkia, se helpottaa.
 
"a.p"
[QUOTE="diipadaa";25939871]Huoh, miten olet saanut neuvolakäynnit hoidettua tähän asti? Tai HAMMASLÄÄKÄRIN? 1.5v on melkein vauva, lapsi kainaloon ja lääkärin huoneeseen ja hommat hoitoon, that's it. Ei se nyt kovin vaikeaa ole. Miten ihmeessä käyt kaupassa/kirjastossa/puistossa, jos et saa lasta rauhoittumaan mitenkään?[/QUOTE]

Pakottamalla. Mut minkäs teet, kun tulee lääkäri, joka ei sit suostukaan tekemään mitään. Ja tätä käyntiä piti jonottaa se 4kk ja taas se aika siirtyy.


Mä käyn ihan hyvin joka päivä ulkona, museoissa yms, koska ei se taapero siellä raivoa. Silloin kun itkee/raivoaa, niin poistaa syyn ja voila, taas on tyytyväinen.
Asetan toki rajoja, ettei saa tahtoaan aina läpi.
 
"a.p"
[QUOTE="Vieras";25939912]Rokottaminen tai sen tekemättä jättäminen ei nyt ole suurin ongelmasi, vaan se että 1,5 vuotias ei pysy hallinnassasi.
Mitä se lapsi huutaa? Alkaako huutamaan heti siellä neuvolan tiloissa? Vai vasta terkan/lääkärin huoneessa? Vai vasta kun jotain aletaan tekemään?
Saatko itse lapsen kotona mitattua? Tai oletteko kokeilleet? Oletteko kokeilleet mitä tekisi jos itse poistuisit paikalta? Lapset kun yleensä osaavat olla aika " vieraskoreita"? ja äidille kiukutellaan.[/QUOTE]

Mä en ole ihan varma, mitä se huutaa. Olen tulkinnut sen peloksi. Mutta yleisesti toki se saattaa olla vaan itsepäisyyttä, että ei halua mennä lääkärille.
Odotushuoneessa leikitään, kaikki on hyvin. Sitten kun pitäisi mennä sinne terkkarin huoneeseen hän ei halua sinne lähteä. Leikkii yleensä rattailla odotusaulassa ja yritän niitä rattaita sit tyontää huonetta kohti. Kun päästään huoneeseen vastatahtoisesti ja laitan oven kiinni (tai terkkari sen tekee), niin huuto alkaa. Ilmesti silloin pelästyy terkkaria, huonetta tai tajuaa olevansa lääkärissä.

Toki myos silloin, kun kotilääkäri käy, niin huuto alkaa kun tutkimus alkaa. Meillä käy usein vieraita (kerran viikossa ainakin), mutta silloin kaikki on ok. Vain kun kotilääkäri alkaa lähestyä, niin silloin alkaa se huuto/pelko.
 
"a.p"
En lukenut ihan koko ketjua, mutta oletko koettanut puhua lapselle? Tuon ikäinen tajuaa aika paljon, vaikkei vielä itse puhuisikaan. Meidän lapset nalkutan hengiltä ihan synnytyslaitokselta lähtien. En tiedä, mitä traumoja saavat, mutta selitetty niille on joka herran asia ja todella tarkkaan ja hyvin ovat aina käyttäytyneet. Jos joskus ovat sählänneet, selitystä on sitten tullut tripla-annos, ja ovat totisesti saaneet tuta, miksi niin ei pidä käyttäytyä. Yksi alkoi itse puhua vasta 3-vuotiaana, mutta ihan samalla tavalla siihen selitykset tehosi 1-vuotiaasta alkaen kuin muihinkin.
Tietenkin yritän puhua. Muutenkin tuo taapero on sellainen, et sille on pakko puhua jatkuvasti, muuten kokee ettei saa huomiota. Yritin viimeksikin laulaa hänen lempilaulua, et olisi se edes rauhoittanut.

Mut jos vaikka pelkää hämähäkkejä joku aikuinen, niin ei siinä laulut auta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;25940254:
Kerropa mulle miten tällaisen raivoavan 1.5 vuotiaan saa tutkittua, toteutan tekniikkaasi heti maanantaina... :). Tuon ikäisen neuvolatarkastukseen kuuluu mm sydänäänten kuuntelu, muutaman palikan tornin rakentaminen, muutaman esineen nimeäminen kuvasta jne. Korvat saa katsottua väkisin, JOS äiti osaa pitää kiinni - mikään muu ei käytännössä onnistu. Meillä päin ei lääkäri käytännössä koska rokota, tai mittaa.. Kyllähän rokottaminenkin onnistuu väkisin, mutta pahemman lihaskivun siitä saa..Ja aikaa on todella varattu 20 min per lapsi. Näitä äitejäkin on paljon, jotka eivät edes osaa riisua lastaan "jos lapsi ei tykkää"
Meilläkään ei lääkäri rokota, ei mittaa. Kun on tarpeeksi kokemusta, sydänäänet kuuntelee esim. raivoisasti huutavan lapsen hengityksen tauolla, siinä vaiheessa pulssi on sen verran koholla että joka sisäänhengityksellä saa ainakin 2 pulssisykliä kuunneltua. Tietenkin itsekin mielummin kuuntelen rauhallista lasta, mutta 1,5v:t ja 8kk nyt välillä ovat vähän sellaisia... Lisäksi uskon kyllä vanhemman sanaan, jos vanhemmat sanovat että tulee useita sanoja jotka mummikin ymmärtää, ja että kotona rakentaa 6 palikan torneja, minulla ei ole mitään syytä olla uskomatta sitä. :) Onneksi näin vaikeita tapauksia, joita ei saa "huijattua" leikkimään, on vain harvassa. Ihan aina en kyllä itsekään vieläkään onnistu, jos lapsi on tarpeeksi hurjalla tuulella, mutta yleensä ne useimmin "tervetuloa uudelleen"-tapaukset ovat juuri 4-5-vuotiaita. :)
 
"kikka"
Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Mulla oli juuri tuollainen 1.5v. taapero, joka pelkäsi kuollakseen lääkäriä. Pahimmillaan itki neuvolassa tunnin putkeen, kun niin pelotti. Mutta lapsi reipastui silmissä 2v. neuvolaan mennessä ja nyt 2.5v. iässä lääkärissä käynti on jo lähes sujuvaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"a.p"
[QUOTE="Vieras";25940032]Miten lapsille saadaan lääkäri tai hammaslääkärikammo opetettua tai mistä se tulee?

Mä olen lapseni opettanut päinvastaiseen. [/QUOTE]

Mä en usko, että alle 1v ikäselle voi opettaa mitään järjestelmällisesti. Lääkäripelko tulee varmaan aika paljon siis vierastamisesta. Sit se ehdollistuu siihen huoneeseen tai ihmiseen, joka alkaa vakavannäkoisenä sorkkimaan ja taapero tajuaa tilanteen.

Mehän on yritetty kotilääkäriäkin aina leikin varjolla, mutta sekään ei ole auttanut.
Olen jo sanonut, että olen vienyt taaperon leikkimaan odotusaulaan, koska yritän tehdä neuvolasta kivaa paikkaa, mutta ei ole auttanut.
 

Yhteistyössä