NinaTT, tytsi, kuka vaan!!!!

  • Viestiketjun aloittaja superbo
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmmm";26424063]Meillä ainakin ja sen vuoksi oli pakko rakentaa vallit peitoista. Josta pääsemme taas siihen, että samalla tavalla ne rajoittaa lapsen liikkumista eli käytännössä sama asia kuin ne pinnasängyn laidat. NinaTT:lla on muistaakseni patja lattialla, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta laittaa sänkyä paikkaan x odottamaan (tai siis meillä ainakin niin pieni asunto, ettei tänne mahtuisi sänky tyhjillään ja sit se patja lattialle).[/QUOTE]


Ja tästä pääsemme siihen, että onko koti niin turvallinen, että lapsi voi sielä kontata kun vanhemmat nukkuvat?
 
"vieras"
No kysykää blogissa.
Ei kuitenkaan ihan niin paljoa kiinnosta :p

Naureskelen vaan edelleen sille, että jostain vrs:n ja ninaTT:n seksisessioista te kolme jaksatte kyllä jauhaa sivukaupalla, ja vastata kaikkein yksityiskohtaisimpiinkin kysymyksiin, mutta kun joku erehtyy esittämään asiallisia kysymyksiä teidän kasvatusfilosofiaanne liittyen, siinä vaiheessa aina löytyykin yllättäen se kuuluisa elämä palstan ulkopuolella.

PS.Joo, viittaan tällä siihen viimeviikkoiseen (?) ketjuun, jossa tällaisia kysymyksiä esitettiin teille kolmelle useitakin, ja kaikki niistä jäivät yllättäen ilman vastausta (http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2145141-ninatt-vastaatko-tahan/).
 
"vieras"
Mitä väliä sillä on, vaurioittaako se pidemmän päälle? :O Eikö lapsen sen hetkisellä stressillä ja ololla ole mitään väliä?
No lapset nyt itkee muulloinkin, ihan joka itkustahan nuo tasot lähtee nousemaan. Vai aiotko ottaa tehtäväksi sen, ettei tuleva lapsesi itke koskaan? :D Pointtini on se, että lapsi ei siitä kyllä vaurioidu, vaikka itkeekin ja jos hetkellisesti stressaantuu, niin ei eroa muusta itkusta mitenkään ja pääsee kyllä sen yli.
 
"hmmm"
[QUOTE="vieras";26424308]Ei kuitenkaan ihan niin paljoa kiinnosta :p

Naureskelen vaan edelleen sille, että jostain vrs:n ja ninaTT:n seksisessioista te kolme jaksatte kyllä jauhaa sivukaupalla, ja vastata kaikkein yksityiskohtaisimpiinkin kysymyksiin, mutta kun joku erehtyy esittämään asiallisia kysymyksiä teidän kasvatusfilosofiaanne liittyen, siinä vaiheessa aina löytyykin yllättäen se kuuluisa elämä palstan ulkopuolella.

PS.Joo, viittaan tällä siihen viimeviikkoiseen (?) ketjuun, jossa tällaisia kysymyksiä esitettiin teille kolmelle useitakin, ja kaikki niistä jäivät yllättäen ilman vastausta (http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2145141-ninatt-vastaatko-tahan/).[/QUOTE]

Joo, mutta tossa yhdessä ketjussa tytsi kuvailee alapääkarvansa hyvinkin tarkasti. Ja Rypäle (eikun vrs) kertoo kolmenkimpastaan.
 
Voi vitsi. Mitenkäs kun monissa länsimaissa vauvat nukkuvat yksin ihan vastasyntyneestä alkaen? Entä eikö pitkäkestoinen vaurioituminen ole kuitenkin merkityksellisempää kuin hetkellinen stressitason nousu?

Itse olen nukuttanut lapseni perhepedissä. Neljävuotias nukkuu vieläkin vieressä, koska se on ok kaikille (tämäkin on varmaan jonkun "tutkimuksen" mukaan liian kauan). Vaikka itse olen noin toiminut ja pidän perhepetiä parempana kuin yksin nukkumista, ymmärrän hyvin, että kaikkien perheiden tilanteeseen ei se millään sovi. Minusta kv-ideologiassa oleellisinta on se, että toimitaan perheen kokonaisuuden kannalta parhaimmalla tavalla: kaikkia teesejä ei tarvitse noudattaa, jos ne eivät itselle sovi tai tuottavat enemmän stressiä kuin hyötyä.

Kaikella hyvällä tytsi ja vrs (ja toki ninaTT), mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mutta minusta teidän mielipiteistänne paistaa läpi sellainen nuoruuden palo, mustavalkoisuus, idealismi ja tietynlainen naiiviuskin.
 
[QUOTE="hmmm";26425188]NinaTT:n mielestä sen ei tarvitsekaan olla. Tai siis on jossain ketjussa sanonut, että on ihan ok että lapsi kiiipeää esim. pöydälle ja putoaa sieltä, että lasta ei saa kieltää kiipeämästä eikä saa ottaa pois jos meinaa pudota.[/QUOTE]

Oikeesti? :O
Entäs jos pieni lapsi meinaa juosta auton alle tms. tosi vaarallista. Pitäiskö siinäkin vaan katsoa vierestä ja toivoa parasta?
 
"hmmm"
Oikeesti? :O
Entäs jos pieni lapsi meinaa juosta auton alle tms. tosi vaarallista. Pitäiskö siinäkin vaan katsoa vierestä ja toivoa parasta?
En tästä tiedä, mutta onhan se lapsi ulkoillut vissiin parivuotiaasta yksin omalla pihalla. Luulisin että jos kysyisit asiaa ninaTT:ltä niin vastaus olisi kutakuinkin: "Miksi lapsi haluaisi juosta auton alle? Ei lapset ole tyhmiä".
 
"vieras"
Mä en ymmärrä sitä logiikkaa että millä perusteella vauvan on parempi nukkua yksin keskellä parisänkyä kun äiti istuu olkkarissa koneella? Kun eihän se siitä sängystä mihinkään pääse,muuta kuin kierimällä jos osaa. Yhtä lailla se pinnasänky on toisessa huoneessa mutta siinä on sentään ne laidat.

Olen kysynyt noin miljoona kertaa tämän kysymyksen,mutta kysyn nyt uudestaan,tuskin vastausta saan. Eli millä perusteella perhepeti on parempi vaihtoehto,jos vauva kuitenkin nukkuu suurimman osan vuorokaudesta mutta mulla on kaksi muuta lasta joiden kanssa vietän silloin aikaa tai illalla halutaan katsoa miehen kanssa leffaa sohvalla tai vaikka (herranjumala sentään) harrastaa seksiä? Vauvahan on silloin yksin. YKSIN PERHEPEDISSÄ.

Olen myös kysynyt että mitäs jos vauvalla on kehto. En saanut vastausta. Sitä kun ei voi häkiksi nimittää kun siinä on eri malliset laidat.

Joku logiikka olisi kiva näihin juttuihin saada. Älkää nyt vaan pellet sanoko että kyllä 20h vuorokaudessa nukkuvan vauvan vieressä tulee olla KOKO AJAN. Viis siitä jos haluaa itse vaikka suihkuun sillä aikaa tai haluaa vaikka pelata isompien lasten kanssa,lenkillä käymisestä puhumattakaan. Joo,eikun makaan sängyssä tikkuna sen 20h ettei lapsi vaan joudu olemaan unessa ilman aikuisen välitöntä läsnäoloa.

VASTAISITKO KIITOS.
 
[QUOTE="vieras";26425527]Mä en ymmärrä sitä logiikkaa että millä perusteella vauvan on parempi nukkua yksin keskellä parisänkyä kun äiti istuu olkkarissa koneella? Kun eihän se siitä sängystä mihinkään pääse,muuta kuin kierimällä jos osaa. Yhtä lailla se pinnasänky on toisessa huoneessa mutta siinä on sentään ne laidat.

Olen kysynyt noin miljoona kertaa tämän kysymyksen,mutta kysyn nyt uudestaan,tuskin vastausta saan. Eli millä perusteella perhepeti on parempi vaihtoehto,jos vauva kuitenkin nukkuu suurimman osan vuorokaudesta mutta mulla on kaksi muuta lasta joiden kanssa vietän silloin aikaa tai illalla halutaan katsoa miehen kanssa leffaa sohvalla tai vaikka (herranjumala sentään) harrastaa seksiä? Vauvahan on silloin yksin. YKSIN PERHEPEDISSÄ.

Olen myös kysynyt että mitäs jos vauvalla on kehto. En saanut vastausta. Sitä kun ei voi häkiksi nimittää kun siinä on eri malliset laidat.

Joku logiikka olisi kiva näihin juttuihin saada. Älkää nyt vaan pellet sanoko että kyllä 20h vuorokaudessa nukkuvan vauvan vieressä tulee olla KOKO AJAN. Viis siitä jos haluaa itse vaikka suihkuun sillä aikaa tai haluaa vaikka pelata isompien lasten kanssa,lenkillä käymisestä puhumattakaan. Joo,eikun makaan sängyssä tikkuna sen 20h ettei lapsi vaan joudu olemaan unessa ilman aikuisen välitöntä läsnäoloa.

VASTAISITKO KIITOS.[/QUOTE]

Mä haluaisin myös kuulla näihin vastaukset perusteluineen. Ja mieluusti relevanteilla tutkimustuloksilla ryyditettynä. :)
 
Voi vitsi. Mitenkäs kun monissa länsimaissa vauvat nukkuvat yksin ihan vastasyntyneestä alkaen? Entä eikö pitkäkestoinen vaurioituminen ole kuitenkin merkityksellisempää kuin hetkellinen stressitason nousu?

Itse olen nukuttanut lapseni perhepedissä. Neljävuotias nukkuu vieläkin vieressä, koska se on ok kaikille (tämäkin on varmaan jonkun "tutkimuksen" mukaan liian kauan). Vaikka itse olen noin toiminut ja pidän perhepetiä parempana kuin yksin nukkumista, ymmärrän hyvin, että kaikkien perheiden tilanteeseen ei se millään sovi. Minusta kv-ideologiassa oleellisinta on se, että toimitaan perheen kokonaisuuden kannalta parhaimmalla tavalla: kaikkia teesejä ei tarvitse noudattaa, jos ne eivät itselle sovi tai tuottavat enemmän stressiä kuin hyötyä.

Kaikella hyvällä tytsi ja vrs (ja toki ninaTT), mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mutta minusta teidän mielipiteistänne paistaa läpi sellainen nuoruuden palo, mustavalkoisuus, idealismi ja tietynlainen naiiviuskin.
Öh, miten tämä mielipiteesi eroaa esim. minun ajatuksistani millään tavalla? Tosin minusta ei voi ajatella, että jos jokin asia on yleistä, se on myös hyvä asia (esim. vauvojen päivähoito). Monesti pieni vauva joutuu joustamaan ihan liikaakin, esim. moni laittaa ennemmin vauvan toiseen huoneeseen nukkumaan kuin, että esim. huonouninen mies nukkuisi väliaikaisesti toisessa huoneessa. Tuossahan sinäkin sanot, että pidät perhepetiä parempana kuin yksin nukkumista. Miksei se ole mustavalkoista, idealistista ja naiivia?
 
"vieras"
Öh, miten tämä mielipiteesi eroaa esim. minun ajatuksistani millään tavalla? Tosin minusta ei voi ajatella, että jos jokin asia on yleistä, se on myös hyvä asia (esim. vauvojen päivähoito). Monesti pieni vauva joutuu joustamaan ihan liikaakin, esim. moni laittaa ennemmin vauvan toiseen huoneeseen nukkumaan kuin, että esim. huonouninen mies nukkuisi väliaikaisesti toisessa huoneessa. Tuossahan sinäkin sanot, että pidät perhepetiä parempana kuin yksin nukkumista. Miksei se ole mustavalkoista, idealistista ja naiivia?
Miksi sä jätät systemaattisesti vastaamatta kysymyksiin jotka varmasti huomaat ja joihin vastausta erikseen vielä pyydetään?

Tuohon miehen nukkumiseen muualla vielä semmonen juttu,että kysyin sulta tätäkin aiemmin enkä saanut vastausta. JOS MIEHELLÄ ON SELKÄRANKAREUMA niin laittaisitko miehesi nukkumaan olohuoneen sohvalle vai patjalle lattialle? Entä mikä on väliaikainen aika? Imetysaika? Pikkulapsiaika?
 
"vieras"
Tai mitäs jos se äiti menis vauvan kanssa nukkumaan patjalle lattialle? Tai sinne sohvalle? Ei meillä ainakaan ketään häädetä omasta sängystään jonnekin vitun telttapatjalle olohuoneen lattialle kolmeks vuodeks nukkumaan.
 
Noh, minä en ole ninaTT. Minusta yksin nukkuminen on yksin nukkumista, oli se sitten missä pedissä tahansa. Harva varmaan kuitenkaan jättää vauvaa pitkiksi ajoiksi perhepetiin yksin nukkumaan.
Sie meinaat että makoilet lapsesi kanssa perhepedissä joka hetken kun se nukkuu? Saattavat nukkua aika montakin tuntia, meinaan. Mikä teidän kanta on vaunuissa nukkumiseen? Meillä saattoi nukkua siinä yönkin yli kun saatiin rauhottumaan.
 
[QUOTE="vieras";26428374]Miksi sä jätät systemaattisesti vastaamatta kysymyksiin jotka varmasti huomaat ja joihin vastausta erikseen vielä pyydetään?

Tuohon miehen nukkumiseen muualla vielä semmonen juttu,että kysyin sulta tätäkin aiemmin enkä saanut vastausta. JOS MIEHELLÄ ON SELKÄRANKAREUMA niin laittaisitko miehesi nukkumaan olohuoneen sohvalle vai patjalle lattialle? Entä mikä on väliaikainen aika? Imetysaika? Pikkulapsiaika?[/QUOTE]

Jos miehelläni olisi selkärankareuma, ottaisin tämän huomioon jo ennen kuin vauva syntyisi. Hankkisin esim. sängyn myös toiseen huoneeseen tms. Jos siis kaikki eivät voisi nukkua samassa huoneessa ja/tai samassa pedissä. Pääasia olisi, että kaikki perheenjäsenet otettaisiin mahd. hyvin huomioon. Lapsi toki olisi etusijalla, mutta aikuistenkin hyvinvointi huomioitaisiin.
 
[QUOTE="hmmm";26425420]En tästä tiedä, mutta onhan se lapsi ulkoillut vissiin parivuotiaasta yksin omalla pihalla. Luulisin että jos kysyisit asiaa ninaTT:ltä niin vastaus olisi kutakuinkin: "Miksi lapsi haluaisi juosta auton alle? Ei lapset ole tyhmiä".[/QUOTE]

Huh, oikein suututtaa tällainen. Vaikka ei olisikaan niin tyhmä, niin voihan se lapsi juosta vaikka pallon perässä pihasta suoraan auton eteen, jos sitä ei yhtään vahdita.
 
Huh, oikein suututtaa tällainen. Vaikka ei olisikaan niin tyhmä, niin voihan se lapsi juosta vaikka pallon perässä pihasta suoraan auton eteen, jos sitä ei yhtään vahdita.
Ihan höpöhöpöä nuo kommentit. Ei ninaTT (tai kukaan muukaan meistä..) antaisi lapsen juosta auton alle. Totta kai kuka tahansa pelastetaan, jos on hätätilanne, oli kyseessä lapsi tai aikuinen.
 
[QUOTE="vieras";26425527]Mä en ymmärrä sitä logiikkaa että millä perusteella vauvan on parempi nukkua yksin keskellä parisänkyä kun äiti istuu olkkarissa koneella? Kun eihän se siitä sängystä mihinkään pääse,muuta kuin kierimällä jos osaa. Yhtä lailla se pinnasänky on toisessa huoneessa mutta siinä on sentään ne laidat.

Olen kysynyt noin miljoona kertaa tämän kysymyksen,mutta kysyn nyt uudestaan,tuskin vastausta saan. Eli millä perusteella perhepeti on parempi vaihtoehto,jos vauva kuitenkin nukkuu suurimman osan vuorokaudesta mutta mulla on kaksi muuta lasta joiden kanssa vietän silloin aikaa tai illalla halutaan katsoa miehen kanssa leffaa sohvalla tai vaikka (herranjumala sentään) harrastaa seksiä? Vauvahan on silloin yksin. YKSIN PERHEPEDISSÄ.

Olen myös kysynyt että mitäs jos vauvalla on kehto. En saanut vastausta. Sitä kun ei voi häkiksi nimittää kun siinä on eri malliset laidat.

Joku logiikka olisi kiva näihin juttuihin saada. Älkää nyt vaan pellet sanoko että kyllä 20h vuorokaudessa nukkuvan vauvan vieressä tulee olla KOKO AJAN. Viis siitä jos haluaa itse vaikka suihkuun sillä aikaa tai haluaa vaikka pelata isompien lasten kanssa,lenkillä käymisestä puhumattakaan. Joo,eikun makaan sängyssä tikkuna sen 20h ettei lapsi vaan joudu olemaan unessa ilman aikuisen välitöntä läsnäoloa.

VASTAISITKO KIITOS.[/QUOTE]

En tiedä, kenelle tämä kysymys on suunnattu, mutta minusta siinä ei ole mitään eroa, nukkuuko vauva yksin perhepedissä, pinnasängyssä vai kehdossa. Yksin nukkuminen on yksin nukkumista. Perhepetien kannattajat varmaankin nukkuvat kuitenkin vauvansa vieressä ja mahd. kantavat kantoliinassa osan ajasta eikä vauva ole pitkiä aikoja yksin perhepedissä. Ei kai nyt kukaan ole vauvan lähellä 24/7.
 
Mä just yritin nukuttaa 1v 3kk ikäistä viereen. Heräsi tuolla sängyssään itkeskelemään (hyttysenpistot kutisee). Otin hänet sitten omaan sänkyyni ja rapsuttelin päätä yms. Lapsi selvästi oli väsynyt ja halusi nukahtaa, mutta havahtui aina (en siis enää rapsutellut vaan olin hiljaa paikallani). Siirsin pojan omaan sänkyynsä (pinnis) ja siellä nukkuu tyytyväisenä.

Haluaisin usein ottaa lapsen viereeni, mutta kun ei se siinä nuku. Ekat puoli vuotta kyllä nukkui. Muutenkaan ei nuku missään niin hyvin kuin omassa pinniksessään.

Miten muuten, jos lapsi nukkuu aina perhepedissä, niin minkä ikäisenä hän sitten "saa" alkaa nukkumaan yksin? Ja se muakin kiinnostaa, että miten jos vauva nukkuu paljon, pitääkö olla koko ajan vieressä? Ja entä kun lapsi on isompi, joku parivuotias? Nukkuuko päiväunet kantoliinassa? :D Ja meneekö vanhempi heti nukkumaan silloin kun lapsikin, ettei lapsen vaan tarvitse nukkua yksin?
 
Mä just yritin nukuttaa 1v 3kk ikäistä viereen. Heräsi tuolla sängyssään itkeskelemään (hyttysenpistot kutisee). Otin hänet sitten omaan sänkyyni ja rapsuttelin päätä yms. Lapsi selvästi oli väsynyt ja halusi nukahtaa, mutta havahtui aina (en siis enää rapsutellut vaan olin hiljaa paikallani). Siirsin pojan omaan sänkyynsä (pinnis) ja siellä nukkuu tyytyväisenä.

Haluaisin usein ottaa lapsen viereeni, mutta kun ei se siinä nuku. Ekat puoli vuotta kyllä nukkui. Muutenkaan ei nuku missään niin hyvin kuin omassa pinniksessään.

Miten muuten, jos lapsi nukkuu aina perhepedissä, niin minkä ikäisenä hän sitten "saa" alkaa nukkumaan yksin? Ja se muakin kiinnostaa, että miten jos vauva nukkuu paljon, pitääkö olla koko ajan vieressä? Ja entä kun lapsi on isompi, joku parivuotias? Nukkuuko päiväunet kantoliinassa? :D Ja meneekö vanhempi heti nukkumaan silloin kun lapsikin, ettei lapsen vaan tarvitse nukkua yksin?
Perhepeti+kantoliina. Ei vauvan ainakaan minun mielestäni KOKO ajan tarvitse olla samassa huoneessa äidin kanssa. Kunhan ei kauhean pitkiä aikoja vietä yksin.
 
Öh, miten tämä mielipiteesi eroaa esim. minun ajatuksistani millään tavalla? Tosin minusta ei voi ajatella, että jos jokin asia on yleistä, se on myös hyvä asia (esim. vauvojen päivähoito). Monesti pieni vauva joutuu joustamaan ihan liikaakin, esim. moni laittaa ennemmin vauvan toiseen huoneeseen nukkumaan kuin, että esim. huonouninen mies nukkuisi väliaikaisesti toisessa huoneessa. Tuossahan sinäkin sanot, että pidät perhepetiä parempana kuin yksin nukkumista. Miksei se ole mustavalkoista, idealistista ja naiivia?
Mä en jaksa alkaa vääntämään tästä asiasta, mutta luepas itse noita aiempia viestejäsi. Aika hurahtaneen vaikutelman saa, anteeksi vain. :)
 
Mä just yritin nukuttaa 1v 3kk ikäistä viereen. Heräsi tuolla sängyssään itkeskelemään (hyttysenpistot kutisee). Otin hänet sitten omaan sänkyyni ja rapsuttelin päätä yms. Lapsi selvästi oli väsynyt ja halusi nukahtaa, mutta havahtui aina (en siis enää rapsutellut vaan olin hiljaa paikallani). Siirsin pojan omaan sänkyynsä (pinnis) ja siellä nukkuu tyytyväisenä.

Haluaisin usein ottaa lapsen viereeni, mutta kun ei se siinä nuku. Ekat puoli vuotta kyllä nukkui. Muutenkaan ei nuku missään niin hyvin kuin omassa pinniksessään.

Miten muuten, jos lapsi nukkuu aina perhepedissä, niin minkä ikäisenä hän sitten "saa" alkaa nukkumaan yksin? Ja se muakin kiinnostaa, että miten jos vauva nukkuu paljon, pitääkö olla koko ajan vieressä? Ja entä kun lapsi on isompi, joku parivuotias? Nukkuuko päiväunet kantoliinassa? :D Ja meneekö vanhempi heti nukkumaan silloin kun lapsikin, ettei lapsen vaan tarvitse nukkua yksin?
Meillä saa neljävuotias alkaa nukkumaan omassa huoneessa ja sängyssä heti kun haluaa eli on siihen valmis. Sitä odotellessa... :xmas:
 

Yhteistyössä