olisko tääl juttuseuraa äidestä jotka saa ensimmäisen pienokaisen 2012 ?

miitu11, peukkuja yritykseen ja toivottavasti täällä tavataan tammikuussa:)

Omaa napaa sitten taas vähän. Eilen oli ensimmäinen neuvola, ja jotenkin tuntui hirveä turhalta. Joillain otettu kai virtsa- ja verinäytteetkin ensimmäisellä kerralla, tuolla ei mitään. Juttelua vaan ja esitietojen kyselyä. Niin ja aikamoinen pino jos jonkinlaista lappua ja vihkosta, osa aika turhaa mielestäni mutta ainakin yksi ihan kiva "perusopas" mistä löytyy pähkinänkuoressa kaikki mitä odotusaikaan, synnytykseen ja sen jälkeiseen elämään liittyy.

Mitäpä teille muille kuuluu?
 
jännä huomata et eri paikkakunnilla tehään erinlailla nuo käynnit.
itellä oli eka neuvolassa just kaikki veri -ja virtsa kokeet.
nyt tänään oli eka lääkäri . kaikki oli hyvin ja olihan tuo pikku eläjä vilkas ja kovasti kasvanu <3 on se jännä kun kasvaa niin nopiaa eka kerralla kun ultrasivat niin oli katkaraavun kokoinen nyt erotti jo kaikki elimet. :)
viellä kun sais tän öklötyksn pois ...
miten te muutte ootte voineet ?
 
Kuurupiilo, kuulostaa kyllä erikoiselle. Minä ymmärsin että aina kun käydään neuvolassa niin jätään pissanäyte. Koska ainakin verenpaine laitetaan ylös neuvolakorttiin. Pissanäytteestä en ole varma.. Tänään oli meillä lääkäri ja piti myös jättää pissanäyte ja katsottiin myös verenpaineeni. Ehkäpä neuvolan sairaanhoitaja unohti vaan? Minullekkaan ei oltu kerrottu esim. ilmaisesta hammashoidosta odottaville äideille. Se nyt ei ole niin tärkeä asia tosin mutta.. No on ne hampaat aiak tärkeät. Tädillä tuli toista odottaessa reikä lähes jokaiseen hampaaseen kun vauva vei kaiken kalkin. Että muistetaan kaikki tulevat äipät syödä niitä maitotuotteita/kalkki lisiä. Minuu ainakin vähän pelottaa hampaiden reikiintyminen.

Koin lääkärikäynnin jälkeen kotona vessassa kauhunhetkiä kun pyyhkiessä tuli vähän VERTA! Veikkaan että lääkäri vaan vahingossa osui minua johonkin seinämään.. Parempi olis että näin eikä vauvaan! Siskohan ei tosiaan antanut itselleen tehdä mitään "turhia" alatie tutkimuksia raskauden aikana sen takia kun oli kuullut jostain että se voi aiheuttaa keskenmenon. Ja säikähdin kyllä pahasti tuosta todella pienestä verimäärästä mutta eipä sitä enää myöhemmin tullut.

Lääkärissä kuultiin myös ekaa kertaa ukon kanssa vauvan sydämen tykytys. Voi mahdoton miten nopeasti se löikään! Kannatti raahata hänet taas mukaan vaikka koettikin jäädä sänkyyn lojumaan.

Viikkoja 14!
 
kuurupiilo ei miullekkaan tehty ekalla neuvolakäynnillä mitään muuta ku mitattiin hemoglobiini ja verenpainen, niin ja tietysti paino. Papereita ja vihkosia sain miekin vinon pinon ja mielestäni tunnin sijaan aikaa olisi voitu käyttää yli puolet vahemmän. Tosin itse olin juuri aikasemmin istunut pari tuntia kampaajalla eikä todellakaan enää tehnyt mieli istua yhtä tuntia enempää. Onneksi mies oli mukana niin hän hoiti pääasiassa puhumisen :D 9-11+6 viikoilla otetaan sit ne veri- ja pissinäytteet ja mitä lie niistä testaavatki, osa liittyy siihen seulomiseen.

Ja tuo hammaslääkäri juttu kans vaihtelee. täälläkin oli tuo käytäntö että raskaana olevat saa ilmiasen tarkastuksen mutta se on nyt poistunu kaupungin säästöjen vuoksi (yllätys!)

Itse olen voinut kohtuu hyvin. Sain housut tilattua nettikaupasta ja odotan niitä nyt kuin kuuta nousevaa. Omat työhousut alkaa oikeasti kiristämään! :(
 
Meillä täällä Tampereella seulontoihin osallistuvat joutuvat menemään ihan labraan otatuttamaan verinäytteet ja varaamaan ajankin sinne itse. Niitä ei neuvolassa oteta. Tai ainakaan tuolla missä itse käyn. Varmasti tämäkin asia eri paikkakunnilla erillälailla.

Minulle sanottiin ekalla neuvola kerralla että aina jätetään pissanäyte. Ja se on sama jättää heti kun tulee paikalle. Varmaankin seuraavat että onhan kaikki arvot kohdillaan yms.

En tykkää muuten tuosta painon mittaamisesta yhtään. :< Ahdistaaaaaa. Ekan kolmen kk aikana ei olisi pitänyt tulla edes painoa lisää. Ja minulla tuli reilusti jo.. Syömisestä tietenkin eikä tuosta mitättömän pienestä vauvaotuksesta. Mutta kun pahaan oloon ei auttanut muu kuin ruoka.
 
meillä tääl oulun suunnallakin alkoivat säästämään tuossa hammaslääkäri käynnissä. ennen oli ilmainen mut ei ole enään.pissanäytteen ottivat eka kerralle . jännä huomata ette eri paikka kunnilla tehään erinlailla.
 
Siis ihan uskomatonta että pitää säsätää tuollaisessa asiassa kun äidin hampaat! Vauva kuitenkin vetää niin kovasti välistä sitä kalkkia kehittyäkseen. Isosisko (joka asuu siinä Oulun vieressä Limingassa) taisi puhua myös tuosta Oulun uudesta systeemistä että hammashuolto ei olekkaan enää ilmainen. Tai sitten se liittyi johonkin muuhun asiaan odotus ajalla.. En ole ihan varma. Hitsi mikä lahopää minustakin tullut.

Ja siis sekin vielä että lääkäri ei osannut kertoa hammashuollosat mitään ja sitä pitää kysyä neuvolassa ensi kerran kun käyn. Joten voihan se olla että Tampereellakin maksaa nykyisin? Tietääkö joku sanoa?

Tietysti oletan että se on ilmaista koska monissa lippulappusissa on jo vuosia niin kerrottu.
 
saako tulla mukaan? :) Täällä esikoista odottaa 21 vuotias tyttönen satakunnan alueelta! Kihlatun kans asutaan mun opiskelujen takia täällä, oikeesti ollaan keski-pohjanmaalta.

Nyt menossa rv 4+3 :heart: Mahakipua on ollut ovulaatiosta asti, välillä koko mahassa ja sit oikeella puolella.. vähän pelottaa et mitä tapahtuu mut yritän olla luottavaisin mielin. Eka neuvola on 9.1 :)
Aivan ihana fiilis! Mahaa turvottaa ja näyttää jo vauvamahalta siks :D
 
Täällä vau.fi sivuston laskurin mukaan ollaan menossa 7+2.(tosin laskettu edellisistä menkoista, ja ne ovat hieman epäsäännölliset). Eli laskettu aika olisi 17.7.2012. Vielä en ole neuvolaan soittanut, taitaapi olla jo ajankohtaista soitella sinnekkin aikaa. (asun vain niin pienellä paikkakunnalla, että sitten kyllä kaikki tämän tietäisivät, kun sovittiin avomieheni kanssa että pidetään raskaus salassa jouluun saakka. )

Meillä miehen kanssa 17v ikäeroa, minä 21 ja hän on 38. Ikä ei minua haittaa tai siitä ole mitään ongelmia, muita se kyllä tuntuu hieman vaivaavan :D
Itselleni tämä on esikoinen, mutta miehelläni edelllisestä suhteesta kolme lasta.

Olossa ei hirveästi ole aikasemmin tuntunut, muutaku aika kova väsymys, välillä menkkamainen jomotus, ja nyt pari päivää on ollut kyllä koko ajan semmonen hinku syyä jotain ja sitten on ihan ähky turvonnu ja äklö olo.
Vielä kun sais reilu kolme viikkoa pidettyä suun kiinni tästä raskaudesta :)

muita joilla heinäkuussa LA? :)
 
Viimeksi muokattu:
I.love: Et ole yksin tuon painon nousun kanssa...:ashamed: Itsellä vasta kahdeksas raskausviikko menossa, ja kyllä, olen kerännyt jo ainakin hieman painoa. Mutta minkäs teet, kun a) pitää syödä koko ajan ettei ala yökkimään ja b) mitään ei jaksa/pysty kun voi pahoin ja väsyttää.

Osa tästä tuntuu olevan ihan turvotustakin, iltaisin tuntuu olo jotenkin tosi tukalalta ja raskaalta, aamuun mennessä aina helpottaa. Luotan nyt siihen, että pahoinvoinnin helpottaessa tilanne tasaantuu kun jaksaa liikkua enemmän taas, eikä tarvitse koko ajan olla syömässä jotain.

minea_, tervetuloa mukaan!

Jansu: Minulla myöskin heinäkuussa LA, omien ja nettien laskureiden mukaan 15.7. mutta neuvola sai tulokseksi 16.7. :D Viimeisten kuukautisten mukaan siis.
 
Viimeksi muokattu:
minea_ tervetuloa mukaan :) ja onnea :)
I.love ja kuurupiilo ette o ainuita painon kans mullakin nousi ja sit laski ja taass nousee , vaikka eihän se sais näin alus kovin paljoon nousta mut minkäs teet kun pitää syyä et huono olo pysyis pois niin ei voi mitään..
l.love : mie oon miettiny kans et on jännä et aletaan säästään nuista . mun siskolla oli viel et se sai käydä ilmaseksi hoitamas. mut nyt on vissiin ollu liikaa raskaana olevia niin ovat alkaneet säästään. oon huomannu et kalkki tarvii ennen en juonu maito paljon mitään niin nyt menee aivan älyttömästi...
 
Heippa! En olekkaan kerenny täällä pitkään aikaan käymään! Uusiakin tullut mukaan, kiva! :))) On ihan pakko hehkuttaan kurjuuden osittaista loppumista. nyt rv 13 on alkanu pahoinvointi helpottaan kunhan muistaa syödä säännöllisesti. Toki pahat hajut meinaa vielä oksettaa, mutta kestokrapula väistyy. Vieläkö väsymyksestä pääsis eroon ennen joulua niin olisin superonnellinen. Toki huimaus on pahentunut, joten pitää mainita seukki neuvolassa siittä, se onki vajaan 2 vko kuluttua. :)

Minä menen huomenna ostaan ekat mamma housut. Hurjaa kun ei enään omista vanhoista housuista yhdestäkään mene nappi kiinni vaikka pari viikkoa sitten löysemmistä meni. Vissiin tuo massu alkaa pikku hiljaa kasvamaan vaikkei sitä itse tunnekkaan. :)

Täällä Keminmaassa on kans ilmainen hammashuolto raskaana oleville riippuen tarviiko tehdä toimenpiteitä, joten se ei siis ole ilmainen kuitenkaan. :D Täällä ekassa neuvolassa otettiin kaikki verikokeet ja virtsanäyte pitää jättää joka kerta ku menee neuvolaan. Käsittääkseni hemoglobiini, paino ja verenpaine mitataan jokaisella kerralla virtsanäytteen lisäksi. Nyt seukki neuvolasta alkaen kuunnellaan jo sydän ääniäkin. Mulla on seukki kerta kyllä tosiaan neuvolalääkäri, jonka halusin ottaa. Täällä se on vapaaehtoinen tai silloin pakollinen jos on riskiodottaja. Naapurikunnassa se on kaikilla. :D

Ihanaa joulunodotusta kaikille ihanille odottaville äideille ja hyviä vointeja! :)
 
Morjesta vaan kaikille uusillekkin odottajille. Ja tietty huomenta myös muille. :)

Ostin muuten itsekkin eilen ekat mamma vaatteeni. Eli H&M:n sukkahousut! Illalla pääsevät in actioniin kun repäisen ja lähdeen käymään kaverilla. En ole käynyt aikoihin tasan missään.. Siis ainoastaan töissä ja äidillä. Ahdisti jo valmiiksi kun en uskaltanut ottaa normaalia S-kokoa. Otin suosiolla sen M-koon. Mahani oikeasti näkyy ja minulle on kehittynyt kaksoisleuka! :,,< Ukkokin huomautti asiasta. Ei ole hyvä tämä syömis tahti ei. Neuvollassakin sanoivat että "Älä sitten herkuttele jouluna.." Siis huomaako minusta että rakastan muutenkin syödä? Ilmeisesti. Housuisat en ole pahemmin välittänyt aikaisemminkaan mutta joku kuukausi sitten leikkasin tosiaan farkkuni auki töissä koska puristivat. Seuraavassa linkissa ottamani kuva pöksyistä jotka nirhattu hajalle: Ketustelua: 11+1 Monetkaan eivät tuhoasi farkkujaan raskauden takia. Hyvässä lykyssähän ne menevät vielä joskus taas päälle.

Sitten vähän muita kuulumisia voisin kertoa ainakin sen verran että tuntuu niiiiiin hyvälle kun miehen veljet nyt tietävät raskaudesta. Teki pahaa olla kertomatta heille ennen ensimmäistä ultraa ja tietoa että siellä se vauva ihan oikeasti on. Joten Jansu-:lle erittyisen paljon tsemiä kertomattomuuteen. Se ei tule olemaan helppoa muttei mahdotonta. Itehän lörpöttelin muutamille kavereille jo ennen miehen veljiä.

Oikeesti. Radiosta tuli biisi jossa lauletaan. "I got a hangover oo-ooouu" Ei varmana tuokaan mies lauleskelisi noin iloisen oloisena tuollaista jos olisi omannut raskauspahoinvointia.. :D Varmaan uskalla enää ikinä juoda kunnon kännejä raskauden jälkeen koska paha olo pelottaa jo valmiiksi.
 
Joo tosiaan, huomenta vaan kaikille :) Täällä yhden laiskiaisen piti mennä aamulla työkkäriin, mutta päätinkin sitten näköjään nukkua pommiin. Hyvä minä. No eipä mitään, maanantai olis ehkä muutenkin parempi päivä uhrata epämiellyttäville asioille.

Voi tytöt. Alkää surko turhaan sitä painoanne. Tärkeintä on kuitenkin, että pienet kasvavat otuksemme masussa voi hyvin. Kun syömme mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti sekä riittävän usein, takaamme vauvoillemme hyvän kasvun. Uskon vahvasti, että monilla paino nousee myös alkuraskauden aikana. Minulla ainakin oli yhdessä vaiheessa parikin viikkoa tunne, että haluaisin syödä vain rasvaista kiinalaista ja sipsejä :D Se oli järkyttävää. Sitten niitä sipsejä tulikin mässäiltyä tarpeeksi usein. Eli minullakin paino on noussut. Olen kuitenkin päättänyt, että siitä asiasta en halua stressata. Tietenkin aina välillä siitä ahistuu. Joskus peiliin katsoessa kauhistun ja kysyn itseltäni, että oletko sinä minä?!! Mutta rakkaat toverit, ette ole yksin :)

Olen nyt viikolla 13+1. Aika tuntuu menevän hämmentävän nopeasti! Minäkin olen jo miettinyt mammavaatteiden ostoa, mutta ainakin tähän asti olen pärjännyt hyvinlegginseillä. Voi kuinka ihana keksintö ne ovatkaan! Minulla on parin viikon aikana hävinnyt lähes kaikki alkuraskauden oireet. Oikeastaan väsymys on ainut, mikä vielä rasittaa. Niin ja sitten tietenkin nämä rinnat. En älyä kuinka ne voivat vain kasvaa ja kasvaa! Minä kun muuten omistan suhteellisen pienet rinnat.. ja todellakin on ikävä niitä vanhoja :D

Noin puolentoista viikon päästä mulla on neuvolalääkäri. I.love mitkä kokemukset sulle jäi siitä? Ja mitä siellä tarkalleen ottaen tehtiin? Minulla ei ole hajuakaan.

Joo ja niin. Voin kertoa kans oman kokemuksen ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Siellä siis otettiin virtsanäyte, joka otetaan kuulemma aina jokaisella neuvolakäynnillä. Sitten myös verenpaine, hb ja paino. Kysyttiin myös haluammeko osallistua alkuraskauden seulontoihin. Tietenkin halusimme ja meitä ohjattiin käymään seuraavalla viikolla verikokeissa. Kokeet otettiin erillisessä laboratoriokeskuksessa, jonne sai mennä ilman ajanvarausta keskuksen aukioloaikana. Näitä keskuksiakin Tampereella on monta. Verikokeiden tulokset kerrottiin sitten ensimmäisessä ultrassa. Terveydenhoitaja kysyi neuvolassa myös tuosta edellisestä hammastarkastuksesta ja painotti sen tärkeyttä. Minulla on edellisestä tarkastuksesta vähän liiankin kauan aikaa, joten hän kehotti varaamaan ajan. Eli itse pitää soittaa ja varata, eikä varmastikaan ole ilmainen.

Tsemppiä kaikille :)
 
Jansu onnea ja tervetuloa joukkoon :) Itselläni kans LA 2.7. Ja tuo ikäero-asiaan olen myös törmännyt. Itse olen 23 ja mieheni 42, meitä ikäero ei ole haitannut eikä sitä näe mitenkään elämässä (mitä nyt miehen lapset käy jokatoinen vkloppu) mutta ihme kyllä muita se tuntuu haittaavan paljonkin. Etenkin keski-ikäiset naiset tuntuu ottavan siitä ongelman itselleen :D

Miten teillä muilla maha näkyy? Miulla nyt viikkoja 9+4 ja sen kylllä huomaa itse jo selvästi! Ulkopuoliset ei nyt vielä niinkää ku vaatteet peittää aika hyvin, näyttää lähinnä vain siltä että olisin lihonut. Mieskin huomaa vatsan jo selvästi. Nätisti pyöristyy eteen :) Tuliskohan sieltä poika? ;)
 
Maha ei vielä näy näillä viikoilla minnekään,jollei tätä järkyttävää turvotusta lasketa:LOL: Se meinaan kyllä näkyy, valitettavasti.

Tuosta ikäerosta tuli mieleen, kun joskus itse tapailin 16 vuotta itseäni vanhempaa miestä. Tuolloin olin juuri täyttänyt 18, ja silloin se ikäero tuntui. Ei henkilötasolla,siis ei meidän väleissä, mutta esim. miehen työkavereiden kanssa syödessä tms. koin epämukavaksi kyselyt iästäni. Olihan se kieltämättä absurdi tilanne kun työkaverit kertoivat minun ikäisistä lapsistaan. Myös tietyt erot elämäntilanteessa vähän häiritsivät, miehellä oli jo velaton asunto, autot, työt, kaikki. Minä vasta harjoittelin itsenäistä elämää.

Mutta tuollaisista seikoista huolimatta, oli se kuinka klisee tahansa, ikä on numeroita. Minusta on sama minkä ikäisiä ihmiset ovat jos toistensa seurasta nauttivat (niin kauan kuin pysyy laillisella tasolla toki).

Omaa napaa vähän loppuun. Minua alkaa jo suorastaan vituttaa tämä väsymys. Heräsin klo10.30, tulin kotiin äitini luota jossa olin ollut yötä. Kahden aikaan nukahdin kesken kirjan lukemisen ja pari tuntia vedin sikeitä. Silti vaan väsyttää! Öisin olen alkanut heräilemään ja unensaanti sen jälkeen on vaikeaa, johtuu usein pahoinvoinnista joka alkaa herätessä.

I.love: Tuo sinun ratkaisusi kiristäviin farkkuihin:LOL: Parastas aikoihin, hekottelin ääneen kun katsoin kuvaa aikaansaannoksestasi.
 
Terppa kaikki!

Täällä 24v. esikoistaan odotteleva. Meillä la on 3.5.2012 eli viikkoja on 18+3 (menen kyllä laskuissa jo sekaisin, mutta ehkä se taas hetkeksi helpottuu kun 8. päivä on neuvola) :D Olen tässä muutenkin huomannut, että muisti on alkanut pätkiä raskauden aikana, normaalisti en unohda mitään, mutta nyt unohtelen asioita ihan jatkuvasti.

Täälläkin voitiin alkuun todella huonosti, tuli puhuttua norjaa harvase päivä ja välillä useamman kertaakin päivässä eikä ollut päivänajalla mitään merkitystä. Välillä tulee vieläkin huono-olo ja oksettaa, mutta sitten vaan pitää pistää jotain suuhun niin olo alkaa helpottaa. Vesi oli itsellä sellainen oksetus vielä jokin aikaa sitten, ei voinut syödä ruokaa ja juoda vettä vaan samantien tuli kaikki ylös. Päänsärkyäkin on tullut tässä lähiaikoina entistä enemmän, mutta lepo ja viime kädessä Panadol auttaa.

Mulla on tullut hirveet himot maksaan(!) vaikkei sitä hirveesti saisikaan syödä. Hedelmät ja kasvikset tekevät myös hyvin kauppansa. Välillä iskee hirvee makean- ja suolaisenhimo, mutta yritän ainakin hillitä itseni (sokerirasitus tekemättä ja meillä suvussa diabetestä).

Meillä rakenneultra 13.12 eli ei enää kauaa! Ensimmäisen ultran jälkeen tuntui, että joutuu odottamaan niin hirveän kauan, mutta nyt se aika tuntuukin menneen melkeen kuin siivillä. Ihanaa päästä jälleen näkemään pikkuinen ja nähdä, miten se on kasvanut! <3 Tosin jotain kasvua varmaan on tapahtunut vaikka vielä pärjäisin omilla farkuilla! Silti oli pakko ostaa H&M:stä ihanat sammariäitiyshousut ja on aivan ihanaa kun mistään ei purista! :)

Tässä tällaista alkulöpinää kun te muut ootte niin kauan pitempään täällä jo jutellukin niin piti koittaa vähän kiriä :) Olisi niin paljon enemmänkin kerrottavaa, mut eiköhän tää nyt tähän alkuun riitä :D
 
Heippatirallaa!

I.Love mahtava farkkuratkaisu. :DDDDD Kieltämättä on itselläkin pari kertaa haluttanut repiä housut rikki tai kokonaan pois jalasta ku ne kiristää ja puristaa. Rakastan vaan vaatteitani liikaa että uskaltaisin niille tehdä mitään. Itkin karvaita kyyneileitä kun pakkasin vaatekaapista kaikki pieneksi käyneet housut, hameet, mekot ja paidat pois pahvilaatikkoon odottamaan laihempia päiviä. Vaatekaappi ammottaa tyhjyyttään. Mutta sitä vaatteitten kiristystä ei tule ikävä, voi luoja kuinka hyvältä Mama -housut tuntuukaan ku ne ei kiristä eikä purista mistään. <3 Tammikuussa pitänee varmaan jo ostaa lisää Mama -housuja ku tuntuu tuo maha kasvavan niin nopsaan ettei varmaan mene enään jalkaan. Itse omaan jalkojen sijaan riisitikut, joten hukun varmaan isompaan kokoon, mutta minkäs teet. :D

Kuurupiilo, itse kans nukahtelen kouluun, autoon, elokuviin jne. Väsymys on kovaa ja alankin nukkumaan jo yleensä 7-9 aikaan illalla. Ei vaan pysty olemaan hereillä. Itse herään vessaan aamuyöllä 3-4 aikaan ja sen jälkeen ei puhettakaan että monestikkaan uni tulisi enään suosiolla. Ollen ennen aina nukkunut pitkään ja nyt tuntuu tyhmältä olla ylhäällä aamu 5-6 aikaan tai aikaisemmin ja miettiä mitä tekee ettei ukko herää. Eilen nukuin pitkästäpitkästä aikaa 8 asti aamulla. :D

Vielä lisää minua, mutta herranjestas kuinka levottomia unia näenkään nykyään. Ei ole yötä etten näkisi outoa unta toissayönä olin tonttuna joulupukin lelupajassa ja tein lapsille käpyleluja... Viime yönä näin unta että odotin autossa illalla kaupungilla kun mies meni apteekkiin. Kolme teinityttöä tuli kännissä pummimaan kyytiä ja ärähdin niille että mennä kotiin kasvamaan. Yksi niistä hyppäs autonrattiin ja lähti kaahaamaan, mutta hyppäsi kesken kaiken pois kyydistä. Yritin paniikissa painaa vänkärin puolelta jarrua, mutta auto törmäs kuitenki valotolppaan. Siihen tuli sit poliisi, jolle itkin et oon raskaana ja haluan tietää onko vauvalla kaikki hyvin. Sillä poliisilla oli hysteerisiä äitiä varten tasku-ultra mukana ja sillä se sitten näytti mulle mun vauvaa, joka iski mulle silmää massussa. :D :D Saa nähdä mitä ens yönä on odotettavissa. :D Onko muilla ollu kummallisia unia?
 
Helmeri87, tervetuloa mukaan! Kiva vaan kun kirjoitit vähän pidemmästi heti, niin sai hyvän kuvan että missä siellä mennään ja mitä teille kuuluu:) Tuo mieliteko maksaa kohtaan on täälläkin havaittu, tekisi mieli vedellä vain maksalaatikkoa ja hapankorppuja maksamakkaralla... No, onneksi toistaiseksi olen hillinnyt itseni.

Kummallisia unia todellakin on tullut katseltua viime aikoina:D Tässä suora lainaus tekstistä jossa avauduin taas eräästä kummallisesta unesta blogissani:

"Alan epäillä alitajuntani lähettämiä viestejä,ainakin mitä viimeaikaisiin uniin tulee. Vauvat siellä vilahtelevat tavalla tai toisella hyvinkin tiuhaan, sitä en pidä vielä kummallisena, mutta se kaikki muu. Tässä päikkäreistä nauttiessani tulin seikkailleeksi mm. varastetun vauvan kanssa, joka osoittautui Täydellisten naisten (joo, se tv-sarja, en tosin juuri tunne sarjaa,joten en muista henkilöiden nimiä) omistamaksi. Vedin verhot kiinni (etteivät löydä minua) ja aloin tehdä vauvalle testejä, ajatuksella "kun tää nyt mulla on niin voin treenata". Jossain vaiheessa vauva karkasi ovesta ja siepattiin hissiin, joka oli täynnä helvettiin menossa olevia miehiä. Hyppelin ilman paitaa porrastasanteelta seuraavalle, jotta olisin saanut napattua vauvan takaisin. Unessa oli muuten aika hyvät tissit meikäläisellä, ehkä joku enneuni raskauden vaikutuksesta tisseihini?"

Luulen, että oudot ja levottomat unet johtuvat levottomasta nukkumisesta. Kun nukun päivällä pitkiä pätkiä, uni tuntuu olevan jotenkin liian pinnallista ja levotonta öisin. Olen myös huomannut saman, että joskus aamuyöllä vessareissun jälkeen unensaani on jo vaikeaa,mutta kyllä se uni yleensä voittaa kun kärsivällisesti jaksaa odotella.

Kerroin töissä raskaudestani viime viikolla, tosin vain pomolleni. Tämä siksi, että oli pakko kysyä onko työtunteja riittävästi tarjolla jos pidän paussia koulusta nyt alkuvuoden ja teen töitä täysillä. Rahatilanne kun on se, että säästöjä ei tällä hetkellä juuri kerry ja haluaisin saada jonkinlaisen pesämunan kerätyksi ennen lapsen syntymää. Pomon reaktio oli ihana, ilmoitti että minulle löytyy aina töitä, ja jos ei löydy niin järjestetään. Ja onnitteli toki.
Yksi huolenaihe taas poissa, näin ne asiat vaan järjestyvät.
 
Tuli tuosta muille kertomisesta mieleen...Itse olen meidän pikkaisessa perheyrityksessä töissä ja alkuunsa oli huolta, miten kertoa vanhemmille tulevasta lapsesta kun tuli olo, että jättää heidät töissä pulaan.

Avauduinkin sitten ensin isoveljen kihlatulle, joka myöskin odottaa lasta ja sain häneltä sitten tukea. Neuvolaan uskalsin ensimmäistä kertaa varata aikaa vasta kun vanhemmat oli lomalla pari viikkoa ja sopivasti ultrakin järjestyi päivälle ennen vanhempien lomalta paluuta.
Sitten vain iski sellainen olo, että kerron äidinäidille kun asuu tossa meidän yläkerrassa (kivaa :D) ja eihän se osaa suutaan kiinni pitää. Mentiin siitä kuitenkin vanhemmille mamman ja veljen ja sen kihlatun kanssa syömään ja mammapa supatteli koko ajan pidemmälle ehtineen "kälyn" kanssa ja äiti sitten kuuli ja suuttui miksei hänelle kerrota, mitä salaillaan. Sattuipa se sitten sen arvaamaan, mistä on kyse ja puhkes itkuun ja tuli halailee. Oli sopivasti mamman luona kyläilystä vielä vaavin kuvat taskussa niin näytinpä ne sitten siinä samassa itkussa :D
Iskä vaan totes nojatuolin uumenista tv:seen syventyneenä, et ihan kiva kun tulee enemmänkin lapsia :D Poislähties se sit taputteli mua ja onnitteli ja käski kävellä varovasti kotiin kaatumatta :D Jotenkin oli niin hupaisaa toi, mut harmittaa ettei avokki ollu paikalla.
Avokki sit onkin ollu vähän suurempi suinen tässä asiassa ja levitelly jo kavereillekin tietoa, vaikken edes mä ole kertonu muille ku perheelle ja sit töissä. Ei se vaan meinaa pysyy housuissaan kun on jo pari vuotta halunnu lasta :D

Ite olin kyllä aivan paniikissa, että miten kertoa ja koska kenellekin, mut sit se vaan vähän niinkuin itsestään järjestyi. Että tsemppiä niille ketkä vielä painii ton kertomisen kanssa!
 
terve vaan kaikille:)
tänään liityin tänne kaksplussaan ku huomasin et vaikuttaa iha mukavalta sivulta ja apui voipi löytää näin ensisynnyttäjälle:)
ja keskustella erinäisiistä "vaivoista".
Itse olen vk 6 vasta ja eka neuvola ois 22.12.
Itselläni kummallisia mahakaiverteluita joka päivä,normaalia?kellään muulla?vähän kun ois "kuukautiset" alkamas!normaalia että kestää näinkin pitkään?
välillä väsyttänyt iha törkeest et vaan torkkuu koko päivän mut onneks oon välttynyt tuolta pahoinvoinnilta,pienen pientä kakomist saattanut kurkus tuntuu mut ei muuta.ONNEKS:)
Tai sit onko joku kaupassa töis ja miten on pärjännyt?itse olen kaupas töis ja eilen ekaa kertaa kun sain tietää raskaudesta niin ei ollu hyvä olo olleskaaa...
Itsehän olen siis 26 vuotias ensikertalainen:)ja mikä oli parasta sain plussan testiin syntymäpäivänä:)
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Itselleni on tulossa esikoinen helmikuun lopussa ja huomenna tulee täyteen 28 viikkoa :) Tuntuu, että aika on mennyt todella nopeasti! Olen 21-vuotias, mies 22. Asutaan Tampereella ja lähihoitajaks opiskelen nyt toista ja viimeistä vuotta.

Onnittelut kaikille äskettäin plussanneille! :) Alku varsinkin on jännää aikaa ja sitä odottaa että maha alkais kunnolla näkyä. Itsellä maha on nyt viime viikkoina kasvanut todella paljon. Oma äitinikin eilen sanoi, ettei hänellä koskaan näin aikaisessa vaihessa vielä niin isoa mahaa ollut. :D Mutta kaikki on yksilöitä.

Ja nyt kun muutama siitä painosta mainitsi niin itselläni lähti alkuvaiheessa melkein 5kg ja kun ruokahalu palas niin se tulikin sitten takasin melko nopeesti. Neuvolassa vähän neuvottiin katsomaan ettei söis niin paljon mitään ylimäärästä koska viikkovauhti oli reilu kilo, mutta itse tiesin että yli puolet siitä painosta oli takasin tullutta painoa, mutta neuvolantätihän ei tätä selitystä hyväksynyt. Nyt viikossa on tullut puoli kiloa, mikä on ihan ok. Mielellään sen painon pitäis kohtuudessa, mutta eihän sille mitään voi jos sitä kertyy..
 
terve vaan kaikille:)
tänään liityin tänne kaksplussaan ku huomasin et vaikuttaa iha mukavalta sivulta ja apui voipi löytää näin ensisynnyttäjälle:)
ja keskustella erinäisiistä "vaivoista".
Itse olen vk 6 vasta ja eka neuvola ois 22.12.
Itselläni kummallisia mahakaiverteluita joka päivä,normaalia?kellään muulla?vähän kun ois "kuukautiset" alkamas!normaalia että kestää näinkin pitkään?
välillä väsyttänyt iha törkeest et vaan torkkuu koko päivän mut onneks oon välttynyt tuolta pahoinvoinnilta,pienen pientä kakomist saattanut kurkus tuntuu mut ei muuta.ONNEKS:)
Tai sit onko joku kaupassa töis ja miten on pärjännyt?itse olen kaupas töis ja eilen ekaa kertaa kun sain tietää raskaudesta niin ei ollu hyvä olo olleskaaa...
Itsehän olen siis 26 vuotias ensikertalainen:)ja mikä oli parasta sain plussan testiin syntymäpäivänä:)
VanillaNinja: Kyselit tuosta mahakaivertelusta, se on täysin normaalia! Mulla oli sitä myös ekat kolme kuukautta. Ja sitten oli viikoilla 7-9 pientä ruskeaa vuotoa joka ei kuitenkaan ollut vaarallista. :) Eli älä huolestu! Kun kaikki on uutta, sitä kyllä väkisinkin alkaa jokaista pienintäkin oiretta miettimään.
 
Kiitos jenniii90:)
oon jo ootellu et vuodanko minäkin ja yritän rauhotella ettei se o oo sit mitää pahaa,normaalii vaa.
Ja tää nälkä on jotaa iha naurettavaa,onneks ei mitää karkkii tee sille mieli iha ruokaa tai jotaa naposteltavaa tulee melkeenpä koko naposteltua!
ja tänää sit ekaa lertaa tuli huono olo:/oksua ei lentänyt mut mahassa pyörii...
Ja ootan niin innolla et maha kasvais et tajuis oikeesti olevasa raskaana kun tääkin on niin kauan ootettu vauva et ei malttais oottaa:)!
 

Yhteistyössä