Onko lihavaa paikalla? Mitä syöt, kun olet kerran lihava?

  • Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti
En nyt ole älyttömän lihava, vähän ylipainoa. Syön kyllä iha tavallisia ruokia, mutta joillakin se vain on geeneissä. Käyn kyllä lenkillä (+kävellen töihin/kauppaan ym.) ja tanssimassa, että liikunnan puutteestakaan ei johdu. Hyvin harvoin syön esim. mitään hesen ruokia, ehkä kerran kolmessa kuukaudessa jos sitäkään. Olen myös semivege (eli syön kyllä kanaa ja kalaa). Alkoholia en suurkuluta enkä limpparia tai muuta makeaa. Ainoa paha tapa on jäätelö, mutta sitäkään en ihan syömällä kuitenkaan syö.
 
no mun läskit johtuvat epäsäännöllisistä ja huonoista ruokatottumuksista.
Pääsääntöisesti syön kokojyväleipää, vähärasvaisia maito tuotteita, hyvin vähän mitään lihaa, ja myös kasviksia ja marjoja syön, moninaiset ruoka-aine allergiat rajoittavat ruokavaliota aika reippaasti. Usein unohdan syödä, koska mulla ei oikeastaan koskaan ole nälkä, mutta saan aika ajoin kaameita mässäyskausia jolloin voin ahtaa yhden päivän aikana esimerkiksi pannukaupalla kahvia kera lukuisten paahtoleivän palojen ja marmelaadin, plus rouskutella paketillisen keksejä ja suklaalevyn ja 300 gr pussin täytelakuja. Ja nämä syömäputket kestävät pahimillaan viikkoja, ja paino nousee todella nopeasti.
Juuri ennen Englannin reissuani pudotin 16 kiloa ja 1,5 viikkoa myöhemmin paino noussut taas parisen kiloa, oli vaikeuksia palata dieettiin takaisin...tosin aloitin sen taas tiistaina, ja seuraava punnaus päivä on ensi maanantai...tuskin on vielä ehtinyt pudota siihen missä olin, mutta aika pian varmaan kumminkin...ja vakaa aikomus on pudottaa elokuuhun mennessä 14 kiloa lisää
 
pläski
Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
ehkä jokin sairaus tekee tai lääkkeet.... ja tietty jos kokoajan syö ja mässää eikä liiku
No ei sitä tarvitse koko aikaa syödä.
Ylipainoa 33 kiloa. Tänään syönyt viiliksen, kahvia, palan banaanikakkua, puolikas subi, taas kahvia ja jogurttirusinoita, kotona pyttipannua, sitten äsken lapsen pyttipannun jämät. Illalla neekerinsuukkoja ja karkkia. Jokainen varmaan tajuaa mistä kilot tulleet ja miksi ne ei lähde, vai?
 
Pusse
Syön yksinkertaisesti vaan liian isoja annoksia. Tuntuu ettei nälkä lähde jos ei ole lautanen kukkuroillaan. Herkkuja olen syönyt kaksi vuotta vain viikonloppuisin, olen kirjoittanut siitä oikein kirjallisen sopimuksen ja joudun maksamaan rahaa jos siitä lipsun =)
Mutta painan saman verran kuin silloin kaksi vuotta sitten, eli syön ihan normi ruokaa mutta niin sairaan isoja annoksia ettei paino tipu. Syön myös ihan liikaa ruisleipää, maha on monesti sitten kipee, mutta kun on syömäri niin on... Kun lisäsin runsaasti kasviksia ruokavalioon, se ei kuitenkaan pienentänyt ruoka-annoksia, kasvikset tuli vain entisten annoksien LISÄKSI.

Liikun työni puolesta paljon ja myös vapaa-ajalla, mutta paino ei pääse putoamaan, kun en suostu luopumaan syömisen tuomasta mielihyvästä.
 
vieras
Tänään oon syönyt valkosipuli-kermaperunoita, salaattia valkosipulilla, naudan filettä valkosipulilla, 2 lasia maitoa, viiniä 3 lasia, suklaamunan ja illalla aattelin vetästä vielä makkarat kuonoon.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja angsti:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Eiköhän se ole aika monella niin, että syö enemmän kuin kuluttaa. Ihan tavallisella kotiruoallakin pääsee lihoamaan jos syö liikaa.
no yleensä se on niin,että moni lihava kyllä vetää todella epäterveelistä kotiruokaa.
Aivan. Moni lihava käyttää järjetömiä määriä kaikkia kevyt-tuotteita ja vetää nälkäänsä (ja vitamiinien + hivenaineiden puutokseen ) kattilallisen perunaa tai pastaa.
Ei mikään ihme että lihoo. :(
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vain.:
Mä oon ollu lähes koko ikäni ylipainoinen, nyt oon saanu laihdutettua melkein normaalipainoiseksi.

Mun lihavuus johtui ihan siitä, että harrastin syömistä.. Söin tavallista kotiruokaa, mutta sen lisäksi paljon herkkuja ja turhia välipaloja ja lisukkeita.
Esim. söin;
aamupalalla 2 leipää, voita juustoa, leikkelettä, kurkkua, jogurttia, tuoremehua.
Lounaaksi jauhelihakeittoa 1-2 lautasellista, maitoa, 2 ruispalaa, voita juustoa. Jälkiruokaa. Aterioiden välillä karkkia, sipsiä.
Iltaruokaa, esim. perunoita ja kastiketta 2 perunaa, kauhallinen kastiketta, 2 leipää, voita juustoa, maitoa. Taas vähän hyväskää, keksi silloin toinen tällöin.
Iltapalaa, 2 leipää, voita, juustoa, leikkelettä, kurkkua, maitoa jne.
Hamppareita tai pitsaa silloin tällöin, aika harvoin, mutta sellaisten jälkeen oli pakko saada makeaa, suklaata, jäätelöä. Suklaata hujahti koneella istuessa helposti levyllinen, yhden jäätelötuutin jälkeen teki mieli toista.

Siis ruoka sinästä terveellistä, tavallista kotiruokaa, mutta kaikki herkut siinä välissä, huh. Ja se leivän määrä, 10 palaa päivässä!

Nyt kun oon pannu ruoka-asiat kuriin, oon huomannu, että aikaa on tosi paljon enemmän. Koneella istuessa tulee vieroitusoireita, mitä keksisi käsille, jotka ovat tottuneet liikkumaan pussista suuhun?
Ai että, ihan kuin mun ruokatottumukset! Mulla myös ongelmana se, että harrastan syömistä, annoskoot isoja ja leipää menee. Välipaloina menee kaikkea hyvää, vaikka ihan kotiruokaa syönkin muuten. Kuvailit täydellisesti mun syömistavat:)

Mä en tosin ole ylipainoinen (vielä), vaan bmi 24,5 eli ylärajoilla kuitenkin, toisinaan saattaa heilahtaa jopa lievän ylipainon puolelle. Nyt olen muuttamassa ruokailua. Mun keho alkaa pikkuhiljaa ymmärtää, että vähemmälläkin pärjää ja herkkuja ei tarvii joka päivä joka välissä.

Olen lihonut kahdessa vuodessa 14 kiloa, kun aloin seurustelun myötä syömään hyvin. Ennen sitä tuli syötyä normaalisti ja olin hoikassa kunnossa, syöminen ei ollut niin keskeistä elämässä.

Ja olen myös huomannut, että ruokaremontin myötä aikaa on paljon ja tietyt jutut ilman mässyttämistä tuntuivat aluksi tosi oudoilta ja teki mieli pistää samalla suuhun jotain. Esim. telkkarin katsominen, netissä surffailu.. Nykyään varaan kurkku-ja porkkanatikkuja ja vettä pahimpiin vieroitusoireisiin. Olo on kyllä alkanut virkistyä, että se motivoi.
 
Rouva XXL
Olen lihava siksi, että minulla on synnynnäinen sydänvika ja lääkitys kerää nestettä, johon on toinen lääkitys, joka sitä poistaa. Ravinto koostuu sillai, et syön päivittäin noin 1200 kcl. Jos menee enempi huttua alas, voin todella huonosti. Tähän päälle munuaisten vajaatoiminta. Siksi olen lihava. On väärin osoittaa sormella ja syyttäää kaikkia lihavia mässäämisestä. Se sattuu. Toisekseen, en minäkään lihavana ymmärrä niit älihavia, jokka sen laardin ihan vapaaehtoisesti herkuttelulla itteensä kerää. Kun ei kerran ole pakko vetää laardimättöö ja sokerimössöö. Olis vaan niin ihana olla joskus terve ja normaalikokoinen. Unelmansa kullakin.
 
vierailija
Kelpaako entisen läskin entiset ja nykyiset ruuat?

Ennen söin pääasiassa kasvisruokaa, paljon pastaa, riisiä ja perunaa. Kastikkeita soijasta ja kasviksista lähes ilman rasvaa. Leivän päälle laitoin "ultra-super"kevytlevitteitä. Salaattia ilman kastikkeita jne. :x Karkkeina söin rasvattomia viinikumi makeisia ja joskus kerran kuussa vähän suklaata josta oli morkkis.. :headwall: Sokeria meni paljon, mutta eihän se ole paha, kun ei samalla käytä sitä "pahaarasvaa"?

Nyt syön salaatteja reilulla oliiviöljyllä. Lihaa josta ei todellakaan ole leikelty näkyvää rasvaa pois ja "pahimmassa" tapauksessa heitetään vielä kuohukermaa kastikkeeksi :p . Rasvaista kalaa. Herkullisia kasviksia hyvin valmistettuna. Pähkinöitä (joita ei muka rasvan takia aiemmin voinut syödä :eek: ) Jälkiruuaksi marjoja kermavaahdolla :p

Ei oo enää läskiongelmaa. ;)
:LOL::alien:
 

Yhteistyössä