Opiskelijat synnytyksissä

  • Viestiketjun aloittaja Griffmadar
  • Ensimmäinen viesti
Griffmadar
Onko teidän synnytyksiä ollut seuraamassa opiskelijoita? Onko heistä ollut häiriötä vai onko ollut vain positiivista saada ylimääräistä seuraa?

Ystäväni kertoi, että hänen ekaa synnytystään oli ollut seuraamassa harjoittelija, joka oli ollut todella ärsyttävä. Kaverini oli synnärille tultuaan valitellut selkäsärkyä ja harjoittelija oli vain pilkallisesti todennut, että "älä vielä valittele, kaikki on vasta ihan alussa". Muutenkin oli virnuillen katsellut vieressä, kun kaverini oli kätilön kanssa kokeillut erilaisia asentoja.

Voiko opiskelijoiden läsnäolon kieltää, jos he häiritsevät äidin mielestä? Varmasti suurin osa opiskelijoista on kivoja ja heistä saa mukavasti seuraa ja turvaa, mutta jos se tuntuukin kiusalliselta.
 
vierasisomasu
Varmasti voi kieltää opiskelijan läsnäolon! Ei mulla ainakaan olis mitään mielenkiintoa saada yhtä tai useampaa vierasta ihmistä katsomaan vierestä, kun pusken vauvaa maailmaan, vaikka olis kuinka opiskelu tarkoituksessa :x Oma mies, kätilö (tai pari) ja kenties se lääkäri riittää, kiitos vaan!
 
Mitenkäs luulette, että kätilö oppii kätilöksi, jos ei saa harjoitusta synnytysten hoidosta? Ihan jokainen meistä kätilöistä on ollut joskus ensimmäistä kertaa seuraamassa synnytystä. Muistan itse ensimmäisen kuin eilisen päivän. Oli tosi jännittävää, ja samalla pelottavaa nähdä äidin tuska. Pikkuhiljaa sai sitten osallistua enemmän synnytysten hoitoon, ja opiskelujen loppuvaiheessahan hoidetaan synnytyksiä jo itsenäisesti, ohjaavan kätilön valvonnassa tietysti.
En tarkoita tällä sitä, että tyhmästi käyttäytyviä opiskelijoita tarvitsee sietää. Kohtelias harjoittelija esittelee reippaasti itsensä ja kertoo mitä varten on salissa, on empaattinen synnyttäjää kohtaan, auttaa kaikessa missä voi. Mulla itselläni oli kuopuksen synnytyksessä tosi ihana kätilöopiskelija, jolla oli aikaa olla salissa ihan eri tavalla kuin kätilöllä itsellään. Hän jaksoi hieroa kipeää selkää silloin kun mies ei enää jaksanut. Supistusten välillä höpöteltiin niitä näitä. Tarvittaessa osasi hienosti tulkita tilanteen ja antoi minulle ja miehelle rauhan olla kahden. Ponnistaessa taisin jalalla puskea tyttöparan ihan mustelmille, mutta jaksoi vain tsempata minua jaksamaan vielä vähän. Ja kun vauva oli sitten maailmassa, mielelläni annoin tämän harjoittelijan pestä vauvan yhdessä isukin kanssa.
Joten pliis, älkää heti tyrmätkö opiskelijoita - heidän ovat oppimassa tärkeää ammattia :flower:
 
Harjoittelevatko kätilöopiskelijat sisätutkimusten tekoa yms toisillaan, kuten kampaajaopiskelijat opettelevat kampausten tekoa? Luulisi, että olisi hyväksi, jos he oppisivat ensin luontevasti hoitamaan noita juttuja ennen oikeita asiakkaita ja voisivat antaa toisilleen palautetta, jos on liian kovakourainen.

Entä käyvätkö he itse synnyttämässä siinä sairaalassa, jossa ovat töissä, omien työkavereiden avustamana?
 
Minulla tuli opiskelija synnytyksen jälkijuttuja katsomaan. Siis kun vauva oli jo syntynyt, niin opiskelja tuli katsomaan kun laitettiin muutama tikki jne. Olin kylläkin laittanut siihen lappuun, mikä viedään synnärille että en halua opiskelijoita sinne, mutta toivat silti. Eipä se siinä mitään haitannut. Tyttö syntyi aamulla klo 9:02, joten en tiedä, oisiko se tullut sinne huoneeseen jo aiemmin, jos olisi kerinnyt...Siinä vaiheessa kun tuo esikoinen rinnalle annettiin, miehen kanssa oltiin niin sekaisin onnesta, että en oikein edes tajunnut että sinne huoneeseen tuli opiskelija.

Mutta jos tämän vauvan synnytykseen joku opiskelija olisi tulossa, niin en varmaankaan sitä kieltäisi. Ei kai siitä mitään haittaa siellä ole ja niinhän se sitten oppii työhönsä...(Olenhan minäkin, kun parturi-kampaajaksi opiskelin, saanut harjoitella oikeiden ihmisten hiuksiin kaikenlaista...) :)
 
kätilö
Eivät kätilöopiskelijat tutki toistensa kohdunsuita. Eihän synnyttävän äidin kohdunsuu ole samanlainen kuin opiskelijan, joka ei ole raskaanakaan!
Opiskelijoilla saattaa kuitenkin olla kouluissa muovisia alapää-torsoja, joissa kohdunsuu on eri tilanteissa.
Yleisesti ottaen opiskelija tutkii varmasti hellemmin kuin kokenut tai lääkäri. Varmuus tutkimisesta lisää tarkkuutta ja kohdunsuun tutkiminen voi tällöin tuntua kovakouraiseltakin.
Ja kyllä kätilöt käyvät synnyttämässä usein samassa paikassa missä ovat töissäkin. Synnyttäminen käy kätilöille niin luonnolliseksi asiaksi, ettei sitä tarvitse itseään tai alapään näyttämistä hävetä työkaverinkaan nähden :)

Suosittelen kätilöopiskelijan ottamista mukaan synnytykseen mikäli se on mahdollista! Opiskelijat kysyvät myös aina luvan äidiltä itseltään. Kätilö on jatkuvasti päävastuussa synnytyksestä ja vastaa opiskelijan tekemisistä. Opiskelijaa ei päästetä tekemään mitään haittaa, sitä ei tarvitse pelätä. Päin vastoin, opiskelijasta voi olla paljonkin apua esim. kiireisinä päivinä, kun kätilöllä voi olla kolmekin synnyttäjää yhtä aikaa, mutta opiskelijalla vain yksi.

 
kyllävoit
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 11:45 Griffmadar kirjoitti:
Voiko opiskelijoiden läsnäolon kieltää, jos he häiritsevät äidin mielestä? Varmasti suurin osa opiskelijoista on kivoja ja heistä saa mukavasti seuraa ja turvaa, mutta jos se tuntuukin kiusalliselta.
Tähän voin vastata, että voi kieltää, ja kannattaa kieltää, jos siltä tuntuu!
Itsellä vaikka oli suunniteltu sektio, heti osastolle kirjautuessani pyysin merkinnän papereihini, ettei opiskelijoita saa tulla sektioon, tai osastolla tutkintaan tai vauvanhoitoon.
Itselläkään ei opiskelijoita vastaan mitään ole, mutta sen verran arka olen, että ihan ammattitaitoinen hlökunta riittää, en halua ylimääräisiä silmä/käsipareja. Ja vauvanhoidossa en halunnut opiskelijoita mukaan, koska vauvanhoito oli itsellekin opiskelua.
Näihin keskusteluihin aina kommentoidaan, että mitenkä ne ikinä valmistuvatkaan, jos eivät pääse tilanteisiin mukaan, mutta en usko että kukaan on jäänyt valmistumatta sen takia, että joku opiskelijan läsnäolon kieltää. Aina löytyy myös heitä, joille on aivan sama vaikka siellä olisi koko vuosikurssi.
Itse ajattelen asian myös niin, että koska sairaalassaolosta maksan täyden potilashinnan, minulla on myös oikeus sanoa haluanko opiskelijoita mukaan vai en.
 
Tulipeikko harmaana
Kun kävin esikoista odottaessani synnytystapa-arviossa, lääkärin lisäksi paikalla oli kaksi harjoittelijaa (en muista mitä heistä piti tuleman), mutta ei minua se haitannut. Saivat kokeilla ja painella ja lääkäri opasti heitä ja "tenttasi" heiltä tilannettani :D .
SYnnytyssaliinkin olisin voinut kuvitella päästäväni ylimääräisen avun. Tottahan se on, etteivät kätilöt voi muuten oppia ammattiaan kuin osallistumalla synnytyksiin. Ja varmaan vielä mielellään mahdollisimman moneen ja erilaiseen. :)
 
Itse olen ollut opiskelijana synnytyksessä, vaikken kätilö olekaan.

omaan synnytykseeni olisi saanut opiskelija tulla myös, en olisi laittanut vastaan. ei siellä olla kurkkimassa kenenkään alapäätä tai vertaamassa toisten synnytyksiä.

hoitoalan opiskelijoiden tapoihin kuuluu yleensä kysyä saako vastaanotolle tai toimenpiteeseen tulla mukaan. osastolla työskennellessä ei yleensä kysellä, koska hoitaminen kuuluu siihen harjoitteluun ja työhön. myöskään lääkärinkierrolla tai vastaanotolla olevista lääketieteen opiskelijoista ei yleensä kysellä saako olla läsnä vai ei, koska esim. lääkärinkierto voi olla heidän oppituntinsa. osastoilla ym. yleensä on myös lääketieteen opiskelijoita amanuenssina jne, he tekevät silloin työtä, eikä ketään voi estää tekemästä työtään.

on jotenkin ristiriitaista sanoa, etten halua opiskelijaa, koska samainen opiskelija voi olla seuraavana päivänä palkallisena sijaisena ja tehdä samaa hommaa.
 
Kolmannen lapsen synnytyksen alussa oli opiskelija mukana, se ei haitannut sinänsä mutta kun tuli sisätutkimuksen aika ensin kätilö tutki ja sitten olisi se opiskelijakin halunnut tutkia niin sanoin kyllä ihan reippaasti ei, koko synnytys on kurja ja kivulias tapahtuma ja jos vielä sisätutkimukset tuplana, Apua.
 
Minulle osui ainakin tosi mukava opiskelija synnytykseen... sen kanssa jutskasinn samalla.. kyselin opiskelusta yms... virallinen kätilö oli poissa aina välillä joten opiskelija seurasi tilannetta...
multa ei kyllä ees kysytty et saako opiskelija olla mukana... ei se mua ainakaan haitannut mu´tta voisihan ne sitä aina kysyä ensin...
 
kyllävoit
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 14:22 pamm kirjoitti:
Itse olen ollut opiskelijana synnytyksessä, vaikken kätilö olekaan.

omaan synnytykseeni olisi saanut opiskelija tulla myös, en olisi laittanut vastaan. ei siellä olla kurkkimassa kenenkään alapäätä tai vertaamassa toisten synnytyksiä.

hoitoalan opiskelijoiden tapoihin kuuluu yleensä kysyä saako vastaanotolle tai toimenpiteeseen tulla mukaan. osastolla työskennellessä ei yleensä kysellä, koska hoitaminen kuuluu siihen harjoitteluun ja työhön. myöskään lääkärinkierrolla tai vastaanotolla olevista lääketieteen opiskelijoista ei yleensä kysellä saako olla läsnä vai ei, koska esim. lääkärinkierto voi olla heidän oppituntinsa. osastoilla ym. yleensä on myös lääketieteen opiskelijoita amanuenssina jne, he tekevät silloin työtä, eikä ketään voi estää tekemästä työtään.

on jotenkin ristiriitaista sanoa, etten halua opiskelijaa, koska samainen opiskelija voi olla seuraavana päivänä palkallisena sijaisena ja tehdä samaa hommaa.
Ainakin KYSissä tuo "opiskelijakielto" kyllä niin halutessaan, ulottui ihan osastollekin.
Ristiriita tai ei, ko. opiskelija voi olla myös ensimmäistä kertaa harjoittelussa tai sitten lähes valmis, joka jo tekee ihan "oikeitakin töitä". Mitä haittaa siitä on jos joku kieltää opiskelijat, jos ei muutenkaan tykkää olla toimenpiteissä, kokee sen ahdistavana ja nolona, niin miksi ei saisi kieltää mahdollisia ylimääräisiä silmäpareja?
Kyllä opiskelijankin pitää osata asennoitua siten, että on potilaita, jotka eivät halua opiskelijaa, eikä siitä pidä ottaa itseensä.
KYSissä ennen sektiota käydessäni kyllä ihan fiksusti kysyttiin, että saako opiskelija tulla ko. keskusteluun tai tutkimukseen, mutta olen oman paikkakunnan neuvolassa törmännyt siihenkin, ettei kysytä, vaan ilmoitusluontoisesti sanotaan, että opiskelija on nyt läsnä,piste.
Siitä jäi vähän p.askan maku suuhun ja sen jälkeen olen kyllä kieltänyt kaikki opiskelijat, koska tilanne oli erittäin epämukava, vaikka käynnillä "vain" juteltiinkin.
 
kyllävoit
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 14:34 äite82 kirjoitti:
mu´tta voisihan ne sitä aina kysyä ensin...
Nimenomaan niiden pitäisi. Onhan varmaan ihmisiä jotka eivät ilkeä kieltää, vaikka kysyttäisiinkin (koska se kysytään usein juuri sen ko. opiskelijan läsnäollessa), mutta täytyy siihen edes tilaisuus suoda.
Jos ajattelen itseäni opiskelijan kenkiin, niin en kyllä vastaavasti haluaisi olla seuraamassakaan mitään sellaista, minkä potilas kokee epämukavana, että kyllä haluaisin itsekin tietää, onko läsnäoloni suotavaa vai ei.
 
kuu

Esikoista synnyttämässä oli mukana opiskelija, joka oli todella mukava ja hyvä tuki, suuri kiitos hänelle! En tiedä miten olisin pärjännyt ilman tätä kilttiä tyttöä...

(kuka muu olisi tukenut toista polveani ponnistaessa?)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 12:54 vieras kirjoitti:
Harjoittelevatko kätilöopiskelijat sisätutkimusten tekoa yms toisillaan, kuten kampaajaopiskelijat opettelevat kampausten tekoa? Luulisi, että olisi hyväksi, jos he oppisivat ensin luontevasti hoitamaan noita juttuja ennen oikeita asiakkaita ja voisivat antaa toisilleen palautetta, jos on liian kovakourainen.

Entä käyvätkö he itse synnyttämässä siinä sairaalassa, jossa ovat töissä, omien työkavereiden avustamana?
Itse olen kätilö ja menossa vähän ajan kuluttua synnyttämään kolmatta lastani omien, tuttujen työkavereiden luo. Kun tunnen ja tiedän henkilökunnan, lähden synnyttämään tosi luottavaisin mielin enkä yhtään häpeillen.
Ja voinpa ottaa synnytykseeni opiskelijankin, itse kun muutamia vuosia sitten olin samassa tilanteessa. Opiskelijana kohtasin onnekseni sellaisia äitejä, joille opiskelijan läsnäolo kävi hyvin ja sain sitten valmistua ajallaan. Tiesittehän, että kätilön täytyy hoitaa mm. 40 vauvan ulosauttoa, 100 vastasyntynyttä ym. ym. ennen kuin hänestä voi kätilö valmistua, eli kokemusta täytyy olla ja saada!!!
Tulevaisuudessa (ja jo nytkin) esim kesäaikaan et voi valita hoitaako sinua valmis vai opiskeleva kätilö. Kätilöistä alkaa olla pula ja opiskelijat tulevat paikkaamaan tätä vajetta loma-aikoin. (eivät tosin salin puolelle)
Myönteisiä synnytyskokemuksia opiskelijan kanssa tai ilman!
 
Meillä kuului terveydenhoitajaopintoihin synnytyksessä mukana oleminen ja itseasiassa olin useammassakin. Kaikki äidit suhtautuivat myönteisesti, kun lupaa kysyttiin. Mun puolesta omassakin synnytyksessä saa olla mukana opiskelija. Pääosin hoitoalan opiskelijat ovat valikoituneet niin, että ovat asiallisia ja mukavia, mutta jos sattuisi kohdalle opiskelija joka käyttäytyisi mielestäni asiattomasti niin en pelkäisi toivoa, että lähtisi pois. On se synnytys kuitenkin niin ainutlaatuinen ja pitkäkestoinenkin kokemus enkä halua sitä kenenkään "ulkopuolise" pilaavan. Tuollaista tilannetta tuskin tosin tulee.
 
Velmina
Minulla oli kaksi opiskelijaa synnytyksessä ja molemmat olivat todella mukavia, kannustavia ja toinen heistä todella ammattitaitoinen. Voin kyllä lämpimästi suositella!! :)
 
Mulla on hyvä kokemus opiskelijasta. Oli todella mukana jutussa ja avulias ja asiansa osaava. Kun kätilöt olivat muualla niin opiskelija piti huolta. Mua ei häirinny yhtään ketä siellä mukana oli. Pääasia kun lapsi tuli ulos.
 
Tottakai opiskelijoiden läsnäolon synnytyksessä voi kieltää. Onhan kyseessä ainutlaatuinen kokemus vanhemmille: lapsi syntyy.
Ihan perus itsemääräämisoikeuteen kuuluu jos kieltäytyy.

Itse en ole halunnut opiskelijoita seuraamaan synnytyksiäni enkä ole myöskään halunnut olla koekaniinina alapäätutkimuksissa jne.
Toki voin jäädä paitsi ikimuistettavasta tuesta ja kannustuksesta ja uskon että näin on joissakin tilanteissä käynytkin, siitä mitään tietämättäni.
Mutta minä en vain halua yleisöä ja that`s it.
 
Kätilö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 12:54 vieras kirjoitti:
Harjoittelevatko kätilöopiskelijat sisätutkimusten tekoa yms toisillaan, kuten kampaajaopiskelijat opettelevat kampausten tekoa? Luulisi, että olisi hyväksi, jos he oppisivat ensin luontevasti hoitamaan noita juttuja ennen oikeita asiakkaita ja voisivat antaa toisilleen palautetta, jos on liian kovakourainen.

Entä käyvätkö he itse synnyttämässä siinä sairaalassa, jossa ovat töissä, omien työkavereiden avustamana?

Siis anteeksi???? No ei todellakaan tee toisilleen. :LOL: :LOL: :LOL:

Ja mun mielestä voi kohteliaasti synnyttäjä sanoa jos ei halua opiskelijaa synnytykseen. Kyllä opiskelijan on se kestettävä (itse ainakin kestin). Ja olenkin päättänyt että kun menen tässä lähiaikoina synnyttämään niin en sinne opiskelijoita salli (kätilö- tai lääketieteenopiskelijoita) koska tiedän että synnytyksessäni tulee muutenkin olemaan niin paljon porukkaa (monikkosynnytys) etten sinne lisäsilmiä tai -sormia halua. Eilenkin kielsin kandin tutkimukset. Katsoa annonin mutta asia on niin henkilökohtainen (1. synnytys ja raskaus) että sen haluaa pitää vain itsellään.
 
Mun esikoisen synnytyksen hoiti kätilön opastuksessa kätilö opiskelia ja täytyy sanoa, että olipa mielettömän ihana ihminen. Synnytyksen jälkeen kehui miten hienon työn tein ja ihaili vauvaakin =)
 
seuraavaan synnytykseeni saa osallistua opiskelija vaikka esikoisen syntymässä opiskelijan läsnä olo oli hieman ikävää,puuduttaessa välilihan opiskelija laittoi piikin liian syvälle(jos oikein käsitin kun asiasta myöhemmin keskusteltiin)nipsautti saksilla puutumatonta välilihaa,rupesin kirkumaan ja yritin potkaista :ashamed: opiskelijaa pois,opiskelija hätääntyi ja kätilö kerkes juuri tulemaan ottaan vauvan päätä vastaan kun opiskelija ns.laamaantui..ja siis voin sanoa että kipu leikkauksesta oli hirveä,sattui eniten koko synnytksessä :/ mutta opiskelija ittessään oli tosi mukava ja synnytyksen jälkeen minun kävi enemmänkin sääliksi häntä kun oli niin hädissään ja pyyteli anteeksi ettei siitä nyt silti mitään kammoa jääny mutta ehkä kieltäisin seuraavalla kerralla opiskelijaa osallistumasta toimenpiteisiin?tai en tiädä,kahdessa seuraavassa(esikoisen jälkeen)synnytyksessä ei ole ollu mitään välilihanleikkauksia jne.vaan kaikki menny hyvin ilman toimenpiteitä ja jos seuraakin sujuis samalla kaavalla niin tuskinpa mitään ns.virhettä opiskelija ees pystyis tekeen,kuhan vaaan ottais vauvan vastaan =) ja kahdessa muussa synnytyksessä ei opiskelijaa ole ollut ollenkaan kesä ajan takia,tai niin ainakin sanoivat kun kysyi.<br><br>
 
Mulla oli esikoisen aikana yksi harjoittelija mukana koko 16 h kestäneen synnytyksen ajan. Kysyi luvan että saako olla ja osallistua, ja musta se on okei, koska asioita ei opi ellei harjoittele. Hän oli itsekin 3 lapsen äiti, joten osasi kyllä olla ihan kunnolla avuksi. Ainut ikävä puoli tietty oli kaikki tutkimukset tuplana, mutta kuten sanottu, oppia hän oli siellä hakemassa =)
 
Minä päätin etukäteen ettei opiskelijoita, sen verran kurjalta tuntui ajatus entistä useammasta ihmisestä ronkkimassa alapäätä. Synnyttämään mennessä sillä ei kuitenkaan ollutkaan enää väliä!! Meillä oli huoneessa opiskelija joka asiallisesti esitteli itsensä ja kysyi saako olla mukana. Hyvä kun oli! Mukava tyttö josta oli apua ja juttuseuraakin, sai tämä äiti aina välillä ajatuksia pois niistä h.elvetillisistä tuskista.

Kyllä tuo minusta on ihan oikein ajateltu, että miten niiden opiskelijoiden sitten pitäisi käytännön kokemusta saada jos joka äiti kieltäisi tulemasta mukaan synnytykseen. Hienoon ammattiin he ovat opiskelemassa :flower:

Toisaalta, jos opiskelija olisi käyttäytynyt ap:n kuvaamalla tavalla olisin kyllä jo ehdottanut jonkin toisen ammatin miettimistä :LOL:
 

Yhteistyössä