Opiskelijat synnytyksissä

  • Viestiketjun aloittaja Griffmadar
  • Ensimmäinen viesti
synnytin esikoiseni Kysissä 2005. Heti saliin mentyä kätilö kysyi saako harjoittelija olla läsnä. Annoin luvan. Hän oli enemmän paikalla kuin itse kätilö, tuntui turvallisemmalta kun oli joku koko ajan läsnä, hän sitten pyysi kätilön paikalle jos halusin. Välillä sai ajatuksetkin muualle kun hänen kanssaan jutteli. Itse synnytykseen hän ei aktiivisesti osallistunut kun paikalla oli synnytyslääkärin lisäksi kolme kätilöä kun tilanne meinasi mennä hieman kriittiseksi. Siinä vaiheessa kun minua sitten tikkailtiin kätilö kysyi että annanko luvan harjoittelijan tikata pienen repeämän. Annoin tikata. Juuri siitä tikkauksesta jäi kyllä melkoinen arpimöhkäle tuonne alapäähän, mutta arvelen että olisiko kätilökään sitä "sen paremmin" tikannut kun kuitenkin koko ajan valvoi vieressä harjoittelijan touhuja. Ei minulle jäänyt harjoittelijasta mitenkään huonoa kuvaa, olen aina asennoitunut siten että jotenkinhan heidän on oppinsa saatava.

Saman olen kokenu molempien raskauksien aikana neuvolakäynneillä kun siellä on ollut harjottelijoita. Aina on hoitaja kysynyt saako harjoittelija olla paikalla, aina olen luvan antanut. Hirmu kivoja tyttöjä ovat olleet. En vielä tiedä kuinka tuleva synnytykseni tapahtuu, on mahdollista että vauva syntyy sektiolla, mutta kävi kummin tahansa niin jos harjoittelija haluaa olla läsnä niin annan luvan.

kukin tekee tavallaan, ei ole mitään väärää tai pahaa siinä ettei anna harjoittelijan olla läsnä. se on jokaisen oma tahto.
 
Olisko kivaa, että sun synnytyksessä olis valmis kätilö, joka ei oo koskaan hoitanut synnytystä, koska vaativat synnyttäjät eivät ole laskeneet opiskelijoita saleihin?
Kätilöopiskelijalle ja lääkäriharjoittelijoille selitetään usein asioita, mitä ei potilaille selitetä, joten se voi olla ihan rikastavakin kokemus.
 
täh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.09.2006 klo 12:04 suikki kirjoitti:
Olisko kivaa, että sun synnytyksessä olis valmis kätilö, joka ei oo koskaan hoitanut synnytystä, koska vaativat synnyttäjät eivät ole laskeneet opiskelijoita saleihin?
Tuskinpa sitä valmistuu, ellei ole hoitanut yhtään synnytystä :eek:
Just tollasen ahdasmielisen kommentti; vaativa synnyttäjä \|O
Ei kellään ole velvoitetta ottaa opiskelijaa mihinkään sairaalajuttuihin, eikä varmaan kukaan opiskelija ole jäänyt valmistumatta sen takia, ettei ole yhteenkään esim. synnytykseen päässyt, koska heitäkin riittää, jotka päästävät!
Ja onko se vaativaa, jos maksaa täydet sairaalamaksut ja haluaa että myös ammattitaitoinen hoitohlökunta vain on paikalla. Kaikki kun eivät pidä ylimääräisestä yleisöstä. Ota sinä sitten meidän vaativienkin puolesta vaikka kokonainen luokallinen oppilaita, mutta anna heidän kieltäytyä, jotka asian tuntevat epämiellyttäväksi
 
on ollut ja viimeisessä synnytyksessäni opiskelija parsi minut kasaan (ja hyvin parsikin) kaikkien niiden repeilyjen jälkeen ja kyseli että riittääkö puudutus yms.
missäs oikeasti opiskelijat oppii jos ei elävässä elämässä?
Haluaisiko joku oikeasti joskus mennä synnyttämään sellaisen kätilön kanssa joka ei oikeasti koskaan olisi yhtään synnytystä "avustanut" tai edes vierestä seurannut?? Tekeminen opettaa noissakin asioissa enemmän kuin pelkkä teoria ja kirjatieto!
ja kun olin ekaa tekemässä niin osastolla pyöri lauma opiskelijoita siihen aikaan ja saivat tulla minun sängyn viereen ja saivat kukin kokeilla vatsaani että onko se kohtu nyt miten alkanut supistua yms
 
kaura
Minun synnytyksessäni oli opiskelija mukana ponnistusvaiheessa, olin tavannut opiskelijan jo aiemmin osastolla. Kätilö jonka mukana hän kulki oli myös nuori, mutta erittäin mukava kätilö. He olivat molemmat ihania ja kannustavia koko ajan. Jäi hyvä mieli kun he kannustivat ja olivat niin positiivisia koko ajan. Opiskelija kursi minut kasaan synnytyksen jälkeen. Opiskelija kävi myös synnytyksen jälkeen moikkaamassa ja kokeilemassa kohdun kätilön kanssa.
Minulta ei kysytty saako opiskelija tulla, mutta jos minulle ei olisi sopinut olisin kyllä sanonut. Opiskelija oli niin mukava, ettei minulla ollut mitään sitä vastaan, päin vastoin.
 
synnyttäjä
ihan samaa mieltä nimimerkin "täh" kanssa.

saavat ne opiskelijat oppinsa siitä huolimatta että jotkut eivät halua heitä omaan synnytykseensä! mikä ihme siinä on niin vaikea teidän joidenkin tajuta?? ihan tosi, MIKSI TE ETTE TAJUA vaan jatkatte vaan syyllistämistä sillä samalla iänikuisella verukkeella että pitäähän niidenkin oppia? koskapa teitä sallivia riittää noin paljon, niin kyllä niillä opiskelijoilla riittää katseltavaa ja harjoiteltavaa. sen yhden tai parin kieltäytyvän synnyttäjän poisjäänti siellä täällä ei heidän opintojaan hetkauta. näille synnyttäjille kyllä toisaalta jäisi mahdollisesti hyvin kipeä trauma jos heidät pakotettaisiin synnyttämään yleisön edessä tahtomattaan. ei ole sen arvoista.

ja täh on ihan oikeassa siinä, ettei sellainen valmistu joka ei ole yhtäkään synnytystä ole ollut hoitamassa, joten ihan turhaan jauhatte sellaisestakaan mahdollisuudesta.
 
"Täh". Ajatteletko sinä, että sinun 22-26 euroa on "täydet sairaalamaksut". oletko koskaan ajatellut, että sairaalapäiväsi maksaa sairaalalle ja yhteiskunnalle enemän, kuin mitä sinä siitä maksat. Sairaalat ovat sekä potilaiden hoitamista, että opettamista varten!
 
täh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 08:13 suikki kirjoitti:
"Täh". Ajatteletko sinä, että sinun 22-26 euroa on "täydet sairaalamaksut". oletko koskaan ajatellut, että sairaalapäiväsi maksaa sairaalalle ja yhteiskunnalle enemän, kuin mitä sinä siitä maksat. Sairaalat ovat sekä potilaiden hoitamista, että opettamista varten!
Tottakai sairaalapäivä maksaa enemmän kuin sen 26?, mutta sehän me jokainen siitä maksetaan :eek: Ja jos asia sinua niin kovin närästää, niin voithan alkaa ajamaan sellaista muutosta, että ne, jotka eivät yleisöä halua itseään töllöttämään, maksaisivat vähän enemmän kuin muut :LOL:
Tulee tosta sun pakkomielteestä mieleen vain sellanen asia, että ehkä itse olet vastoin tahtoasi joutunut olemaan potilaana oppilaiden edessä, etkä ole älynnyt/uskaltanut sitä kieltää, kun noin kovin jyrkkä olet. Vaikka monet sairaalat ovatkin opetussairaaloita, niin miksi sinun kalloon ei mene, että siltikään kenenkään velvollisuus ei ole ottaa opiskelijaa omiin tutkimuksiin/toimenpiteisiin, tämän voit kysyä vaikka lähimmästä sairaalasta, ellet usko.
Paljon on esim. sairaala/toimenpidekammoisia ihmisiä, mitenpä luulet heidän kammonsa käyvän, jos paikalla pitäisi olla vielä ylimääräistä opiskelijasakkia?
Ja tuskin kukaan nyt ihan riemusta kiljuen sairaalaan menee, oli sitten tutkimus tai toimenpide, niin miksi pitäisi sitä tilannetta väkisin vaikeuttaa, jos ko. potilaalle tulee epämiellyttävä olo ylimääräisestä porukasta??
Tai ehkäpä olet juuri tuollainen monesti torjuttu opiskelija... mutta ei sitäkään pitäisi ottaa henkilökohtaisesti. Varmasti parempi mieli molemmille tulee, jos opiskelijat kieltää heti alkuunsakin, kuin että opiskelija joutuu kesken toimenpiteen pihalle... :whistle:
KYS suhtautuu tähän asiaan ainakin mahtavasti, vaikka opetussairaala onkin. Mulle laitettiin papereihin merkintä heti sektioon mennessäni, eikä tarvinnut erikseen alkaa opiskelijoita sen jälkeen käännyttämään ovelta. Eikä hlökuntakaan siitä syyllistänyt.
 
Suski ja perhe
Olisi hyvä muistaa myös se asia, että kyse ei ole pelkästään siltä miltä opikelija/kohta valmistuva vanhemmista synnytyksessä tuntuu. Omalla kohdalla esikoisen syntyessä kätilönä toimi kohta valmistuva. Jälkeenpäin ajatellen aika pelottavaa, sillä vaikka hän varmaan oli jonkun "vastuulla" oli hän lähes koko ajan yksin. Pelottavaa siksi että vauvan syntymä on tosi kriittinen hetki ja jos siinä mokaa jotain voi sillä olla merkitystä lapsen (ja äidin) koko elämään.
Kaikki sujui kohtuu hyvin, mutta muutamia "virheitä" kyllä sattui, muistan esim. sen että ópiskelija ei antanut lupaa ponnistaa ja kun valmis kätilö kokeili, oli hän jo vähän "hätääntynyt" ja sanoi että saa ja pitää ponnistaa. En tiedä niin näistä termeistä, mitä olisi voinut tapahtua jos ponnistusvaihetta olisi pitkitetty.

Tällä viestillä tarkoitan siis sitä, että vaikka tottakai vain tekemällä ja kokemalla oppii, on synnytys niin herkkä ja haavoittuva tapahtuma, ettei sen kanssa voi samalla tavalla kokeilla/harjoitella kun jonkun muun toimenpiteen. Osalla äideistä/isistä lapsi on myös ainoa, joten myös sen synnytys kokemuksen pitäisi olla hyvin turvallinen. (tietysti muillakin)

Nyt saan kohta kolmannen lapsen ja mielihyvin otan mukaan opiskelijan, mahdollisesti myös valmistuvan hoitamaan synnytyksen, koska itse tiedän jo miten homma etenee. Tottakai toivon ja haluan että tapahtuman tuttuudesta huolimatta, kätilön käsissä olemme vauvan kanssa luotettavissa käsissä ja kaikki sujuu hyvin.
 
Muumimammuska harmaa
Itse olen hoitoalalla ja hyväksyn kyllä kätilöopiskelijan synnytykseeni, tai siis hyväksyin esikoisen kohdalla ja näin teen kyllä tämän toisenkin kohdalla. Serkkuni opiskelee itsekin kätilöksi ja kertoi miten monta synnytystä heidän täytyy avustaa ja sitten hoitaa itse ja kuinka monessa sektiossa täytyy olla mukana ennekuin saa koulusta kätilön paperit ulos. Ja ne määrät oli huimia ja ymmärrän toki sen, sillä valmistuttuaan kätilön on PAKKO osata hoitaa synnytys oli se sitten alatiesynnytys tai sektio, eikä niitä kirjasta lukemalla opi kukaan! Eikä varmasti riitä 10 synnytyksen hoitaminen, ne kaikki saattavat olla mallikkaasti sujuneita eikä yhtään ongelmallista...mites sitten käy kun valmistuttua tulee jokin tenkkapoo eteen synnytyksessä eikä siitä ole mitään kokemusta?! Kätilön hommia, niinkuin mitään muitakaan hoitotyön toimenpiteitä ei opi kuin tekemällä.
 
"täh"
Närästää niin pirusti, kun viikkoja on 34. En ole opiskelija terveydenhuollon alalla, mutta pystyn kuitenkin kokemaan opiskelijan ahdingon silloin jos tämä ei saa olla toimenpiteissä mukana ja harjoitella. Kuten edellä oleva kirjoitti on parempi harjoitella jonkun kanssa, kuin mennä kokeilemaan ekaa kertaa yksin. Kyllä minua oikeestikin närästää tää aihe: Miksi levitellään haaruksia kaiken maailman miehille ja kumppaneita on ollut ja mennyt. sitten ollaan tutkimuspöydällä klamydioiden ja kondyloomien kanssa niin häveliäitä, että opiskelijakaan ei saa tulla katsomaan.
 
synnyttäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 12:19 suikki kirjoitti:
"Miksi levitellään haaruksia kaiken maailman miehille ja kumppaneita on ollut ja mennyt. sitten ollaan tutkimuspöydällä klamydioiden ja kondyloomien kanssa niin häveliäitä, että opiskelijakaan ei saa tulla katsomaan.
tuo oli todella asiatonta. törkeätä eikä liittynyt aiheeseen.
 
täh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 12:19 suikki kirjoitti:
Miksi levitellään haaruksia kaiken maailman miehille ja kumppaneita on ollut ja mennyt. sitten ollaan tutkimuspöydällä klamydioiden ja kondyloomien kanssa niin häveliäitä, että opiskelijakaan ei saa tulla katsomaan.
No, voinet puhua vain omalta kohdaltasi.... :whistle:
Ja sinähän varmaan tiedät kaikkien muiden kumppaneiden määrän... Ja kumppanin kanssa tapahtuva normaali fyysinen kanssakäyminenhän on suoraan verrattavissa lääkärissä/sairaalassa tapahtuvaan toimenpiteeseen/tutkimukseen.... :D Kerropa asianyhteys, niin osataan me muutkin yhdistää noi asiat! :wave: Ja itse en ainakaan tarkoittanut tutkimuksilla juuri gynekologisia tutkimuksia (ja huom. siellä gynellä käydään myös muissa, kuin sukupuolitautiasioissa.... ;) ), vaan aivan mitä tahansa lääkäri/kätilö/terveydenhoitajakäyntiä. Jos menen esim. pelkopolille kätilön kanssa juttelemaan, en todellakaan halua opiskelijaa siihen viereen kuuntelemaan tai jos neuvolassa terkalla on opiskelija, en myöskään siellä halua ylimääräisiä silmä/korvapareja.
 
täh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 12:19 suikki kirjoitti:
"täh"
mutta pystyn kuitenkin kokemaan opiskelijan ahdingon silloin jos tämä ei saa olla toimenpiteissä mukana ja harjoitella. Kuten edellä oleva kirjoitti on parempi harjoitella jonkun kanssa, kuin mennä kokeilemaan ekaa kertaa yksin. Kyllä minua oikeestikin närästää tää aihe: Miksi levitellään haaruksia kaiken maailman miehille ja kumppaneita on ollut ja mennyt. sitten ollaan tutkimuspöydällä klamydioiden ja kondyloomien kanssa niin häveliäitä, että opiskelijakaan ei saa tulla katsomaan.
Kätilöopiskelijatkin kyllä lienevät sen verran fiksuja, että kun kerran opiskelevat jotain näin "intiimiä" alaa, osaavat varmaan valmistautua siihen, että torjumisia tulee ja eiköhän se ole jo jonkilainen "vähimmäisvaatimus" tuolla alalla, että osaa asettaa itsensä potilaan sijaan, ja ymmärtää, ettei kaikki ole samanlaisia.

Ja jos samalle linjalle sinun kanssa lähtisin, ja yritän vielä ymmärtää asianyhteyttä tuosta "haaruksien levittelystä", niin voisin sanoa että kaikkien tapoihin ei kimppakivat kuulu... :D
 
asiaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 17:49 täh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 12:19 suikki kirjoitti:
Miksi levitellään haaruksia kaiken maailman miehille ja kumppaneita on ollut ja mennyt. sitten ollaan tutkimuspöydällä klamydioiden ja kondyloomien kanssa niin häveliäitä, että opiskelijakaan ei saa tulla katsomaan.
No, voinet puhua vain omalta kohdaltasi.... :whistle:
Ja sinähän varmaan tiedät kaikkien muiden kumppaneiden määrän... Ja kumppanin kanssa tapahtuva normaali fyysinen kanssakäyminenhän on suoraan verrattavissa lääkärissä/sairaalassa tapahtuvaan toimenpiteeseen/tutkimukseen.... :D Kerropa asianyhteys, niin osataan me muutkin yhdistää noi asiat! :wave: Ja itse en ainakaan tarkoittanut tutkimuksilla juuri gynekologisia tutkimuksia (ja huom. siellä gynellä käydään myös muissa, kuin sukupuolitautiasioissa.... ;) ), vaan aivan mitä tahansa lääkäri/kätilö/terveydenhoitajakäyntiä. Jos menen esim. pelkopolille kätilön kanssa juttelemaan, en todellakaan halua opiskelijaa siihen viereen kuuntelemaan tai jos neuvolassa terkalla on opiskelija, en myöskään siellä halua ylimääräisiä silmä/korvapareja.


PEESI :wave:
 
Synnytyssali taitaa olla ainoa paikka missä edes kysytään saako opiskelija osallistua hoitoon. En ainakaan ole missään muualla kuullut, että paljoa kyseltäsiin. Vai onkos teiltä joskus kysytty esimerkiksi leikkauksessa, että saakos tämä kirurgi-kokelas leikata teidät ensimmäistä kertaa? Joskus nekin ekaa kertaa leikkaavat.

Mutta tosiaan mielestäni kuitenkin parempi, ettei opiskeli sellaisen perheen hoitoon osallistu, jotka eivät tosissaan halua. Opiskelijankin on hyvä saada positiivisia kokemuksia, eikä se varmaan onnistu, jos synnyttäjä mulkoilee kuin viimeistä päivää, kun ei olisi halunnut opiskelijaa mukaan.

Jokainen varmasti haluaa kokeneimman ja ihanimman kätilön. Ikä ei aina kerro kokemuksesta, eikä välttämättä sekään oletko valmistunut vai opiskelija. Hyvin hoksaavainen opiskelija saattaa olla näppärämpi kuin nyrpeä työhönsä kyllästynyt kohta eläkkeelle jäävä hapannaama, jota ei vähempää voisi synnyttäjä kiinnostaa.
 
Feeniks
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 14:30 mama-73 kirjoitti:
Kolmannen lapsen synnytyksen alussa oli opiskelija mukana, se ei haitannut sinänsä mutta kun tuli sisätutkimuksen aika ensin kätilö tutki ja sitten olisi se opiskelijakin halunnut tutkia niin sanoin kyllä ihan reippaasti ei, koko synnytys on kurja ja kivulias tapahtuma ja jos vielä sisätutkimukset tuplana, Apua.
En halunnut opiskelijaa paikalle. Sanoin, että voi salissa käydä mutta ei saa koskea eikä jäädä sinne hengailee. Noh, siinä siitten 20 h tuskissa oltu ja puudutus finito, lääkäri tulee TUNNIN myöhässä katsomaan siirrytäänkö sektioon vai ei. Eipä mitään, ensin lääkäri tekee kipeän sisätutkimuksen ja sitten vielä opiskelija tunkee näppinsä ennenkuin ehdin mitään sanoa! Itku ja paha mieli tuli. Sitten meni sektio ilman puudutusta... Eli putkeen meni! Vieläkin harmittaa koko juttu.

Onneksi lapsi korvaa kaiken. Ihana on, kuusi vee jo
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 15:54 Feeniks kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 14:30 mama-73 kirjoitti:
Kolmannen lapsen synnytyksen alussa oli opiskelija mukana, se ei haitannut sinänsä mutta kun tuli sisätutkimuksen aika ensin kätilö tutki ja sitten olisi se opiskelijakin halunnut tutkia niin sanoin kyllä ihan reippaasti ei, koko synnytys on kurja ja kivulias tapahtuma ja jos vielä sisätutkimukset tuplana, Apua.
En halunnut opiskelijaa paikalle. Sanoin, että voi salissa käydä mutta ei saa koskea eikä jäädä sinne hengailee. Noh, siinä siitten 20 h tuskissa oltu ja puudutus finito, lääkäri tulee TUNNIN myöhässä katsomaan siirrytäänkö sektioon vai ei. Eipä mitään, ensin lääkäri tekee kipeän sisätutkimuksen ja sitten vielä opiskelija tunkee näppinsä ennenkuin ehdin mitään sanoa! Itku ja paha mieli tuli. Sitten meni sektio ilman puudutusta... Eli putkeen meni! Vieläkin harmittaa koko juttu.

Onneksi lapsi korvaa kaiken. Ihana on, kuusi vee jo
Enpäs oikein usko, että ilman puudutusta leikattii. vai nukutettiinko sut?
 
Mun kaverille tehtiin sektio ilman puudutusta, kun tuli tosi kiire (istukka irtosi). Ei myöskään ehditty puhdistaa aluetta, vaan vauhdilla maha auki. Hirveät vauriot ja monta korjausleikkausta siitä tuli.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 18:23 Lilli kirjoitti:
Mun kaverille tehtiin sektio ilman puudutusta, kun tuli tosi kiire (istukka irtosi). Ei myöskään ehditty puhdistaa aluetta, vaan vauhdilla maha auki. Hirveät vauriot ja monta korjausleikkausta siitä tuli.
tosi kiireessäkin nukutetaan.
 
siis en kyllä voi uskoa että semmosia tilanteita voi olla että ihmiseltä leikataan maha auki ilman puudutuksia tai nukutuksia..kai sen nukutuksen tai puudutuksen silloin voi lykätä joku muukin kun nukutuslääkäri jos sellanen eteen tulis ettei alan lääkäriä olisi saatavilla.eikös jonkinlainen nukutus saada aikaseks myös maskilla hengityksen kautta jne..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 14:46 kyllävoit kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 14:34 äite82 kirjoitti:
mu´tta voisihan ne sitä aina kysyä ensin...
Nimenomaan niiden pitäisi.
Itse terkkariopiskelijana kysyn aina saanko olla läsnä tutkimuksissa ja vastaanotolla. Jos ollaan osastolla kierrolla niin en kysy, koska kuuleehan siinä huonekaveritkin mistä puhutaan niin miksi mie en saisi kuulla?

Vaan muutaman kerran on asiakas/ potilas sanonut, että en saa olla läsnä tai tehdä jotakin toimenpidettä.

Jos asiakas vaikuttaa hermostuneelta tai pelokkaalta niin painotan kysyessäni vielä, ettei hänen ole mikän pakko suostua minun hoidettavaksi.
 

Yhteistyössä