Opiskelijat synnytyksissä

  • Viestiketjun aloittaja Griffmadar
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 13:36 rinsessa81 kirjoitti:
ja minut ainaki lääkäri ompeli eikä mikään kätilö, tosin oli kylläkin yllätys perätila ja jouduttiin leikkaan repämis riskin takia....

mulle jäi ainakin tosi kiva olo opiskelija läsnä olosta minkä olis kyl saanut kieltää jos olis halunnu, mut eihän nekään voi oppia jos eivät saa olla mukana!!! :)

T:mamma ja 6viikkoinen terve poika
Yleensähän se menee niin, että jos lääkäri tekee episiotomian niin hän sen myös ompelee. kätilö ompelee sitten itse tekemänsä ja pienemmät repeämät.

ja sen verta vielä, että ei kätilöopiskelijat ole synnytyksiä vain seurailemassa vaan hoitavat niitä ihan ensimmäisestä lähtien, aluksi nelikätisesti ja taitojen kehittyessä omin pikku kätösin ohjaajan heitä ohjatessa ja lopulta täysin itsenäisesti. sama pätee ompelemiseen.. niin kauan kuin ohjaaja katsoo parhaakseen, hän sanoo mistä kohtaa ommellaan ja kuinka monella ompeleella.

ja kyllähän sitä lupa kysytään joka kerta jokaiselta uudelta synnyttävältä perheeltä.
itselläni ei ole sydäntä esim tehdä toista sisätutkimusta kovin kipeälle äidille vaan odottelen pyytämättä puudutuksen tehoamista ym.

itse olen nyt opiskeluaikana saanut vain hyvää palautetta enkä ole loukkaantunut, jos joku perhe ei ole opiskelijaa halunnut - seuraava sitten todennäköisesti haluaa.

hyviä synnytyskokemuksia kaikille :wave:
 
Kun synnytin kaksoseni, salissa oli kokoajan mukana harjoittelija. Synnytykseni eteni niin vauhdilla etten olisi voinut puhua edes miehelleni joten saati sitten harjoittelijalle. Muistan vain näin jälkikäteen kuinka kaikki salissa olijat tekivät työtä, lääkärit ja kätilöt ja mieheni synnytyksen etenemiseksi, mutta yksi hahmo seisoi ja tuijotti kasvoillaan jännittynyt ilme. Kuten sanoin, kaikki eteni vauhdilla ja viimeiseksi kukaan olisi ehtinyt lupia kyselemään keneltäkään, se oli sivuseikka silloin. Hyväksyn toki harjoittelijat, eihän kukaan vain lukemalla opi, mutta harjoittelijoille voisi painottaa, että seuraavat lääkäreiden ja kätilöiden TYÖTÄ, ei tuskissaan olevan ihmisen naamataulua! Jotenkin jäi tunne, että hän seurasi jännää elokuvaa. Onneksi elokuvalla oli todella onnellinen loppu!
=) =) :wave: :wave:
 
ei ollu eikä tuu seuraavaankaan!!
en vaa halua mitää ylimääräsiä ihmisiä siihe ympärille vaikka kuinka olisivat opiskelemassa..aina kuitenki löytyy joku joka ottaa heidät vastaan niin etteivät jää vaille harjoitusta!
 
Iiris

Mä en muista kysyttiinkö multa läsnäolosta, eipä se kyllä haitannut (paitsi siinä kohtaa kun se opiskelija esitteli mulle istukkaa, eipä paljon kiinnostanu kun olisin halunnut vauvan vaan viereeni -mikä ei riippunut opiskelijasta mutta aika huono tilannetaju mielestäni oli). Mutta siitä ompelusta ei multa kysytty mitään, onneksi opiskelija alkoi epäröimään nähtyään repeämät (eppari repesi ja jotenkin kerroksittain piti ommella) ja lääkäri loppujenlopuksi ompeli. En siinä vaiheessa osannut sanoa että ei saa opiskelija alkaa ompelemaan, en edes tajunnut sitä tilannetta silloin, jälkikäteen olen huokaissut helpotuksesta.
 
kätilö
Pakko kertoa tämä näille jotka pelkäävät opiskelijan tekemiä tutkimuksia yms. Valmistuin muutama vuosi sitten kätilöksi ja valmistumista seuraavana päivänä aloitin sitten työt synnytysosastolla uunituore kätilönimike rintapielessä eli vuorokauden olin ollut valmis kätilö kun autoin uuden elämän maailmaan. Kyllä tietysti jännitti olla yhtäkkiä "omillaan", aiemmin kun ohjaaja oli ollut tukena. Tietysti apuna nytkin oli kokeneempi kätilö, mutta eihän perhe tätä tiennyt. He luottivat ammattitaitooni ja ihan hyvin menikin. En tiedä olisiko luottamus ollut niin suuri jos olisin edellisenä päivänä heitä ollut opiskelijakylttini kanssa heitä auttamassa, mutta sen voin sanoa että ihan samalla viivalla silloin olin tietoni ja taitoni kanssa kuin opiskelijat. =)
 
Jamin äiti


Oli opiskelia mukana, ei haitannut mua ainakaan..Täytyyhän niidenkin
nähdä sitä mitä poiskelevat, saavat kokemusta..Ainoa mikä häiritsi oli että juuri kun lapsi oli tulossa niin se rupes mittaa mun verenpainetta..
Tietysti täytyy seurata myös äidin vointia, tiedän..Suihkuun mennessä oli tulossa mukaa auttamaan.Totesin että kun nyt olen ollut tässä melkeen 13h jalat levällään niin halaun nyt vähän yksityisyyttä..Ja sain mennä suihkuun yksin =) ..
 
Kohta kahden lapsen
Mulla oli opiskelija koko ajan synnytyksessä mukana eikä se häirinnyt lainkaan! Täytyyhän meidän saada asiantuntevia kätilöitä tähän maailmaan ja kaikkein parhaiten ne oppii käytännössä ja siinä että saavat itse olla mukana. Tämä ko. opiskelija joka mun synnytyksessä oli mukana sai ommella jopa tikin mun haavaan(väliliha leikattiin), kätilö vaan tarkasti. =) Hyvin on haava umpeutunu eikä oo vaivannu yhtää. Antakaa niiden opiskelijoiden tulla mukaan ja kantsii olla niille ystävällisiä..ne on kuitenkin tulevia kätilöitä joista on meille monelle paljon viel hyötyä. Jos ei itselle niin ainakin meidän lapsille kun ne ovat synnyttämässä! :hug:
 
Omassa synnytyksessäni oli mukana tosi ihana kätilö-opiskelija. Todella empaattinen ihminen.

Mukana oli myös lääketieteen opiskelija (mies) ja jos olisin tiennyt etukäteen, millainen hän on, niin en olisi antanut lupaa olla mukana. Kätilökin hermostui tähän siinä vaiheessa, kun opiskelija ei saanut laitettua millään mulle kanyylia (opiskeli siis lääketiedettä neljättä vuotta) :\|
Supistusten ollessa pahimmillaan naureskeli vain, että "et kyllä yhtään näytä siltä, että sattuisi niin kovasti" (huom. väänsin siinä vaiheessa itkua kivuista). Että tämmöistä.

Mutta jos tulen vielä joskus synnyttämään, niin joku kätilöopiskelija on tervetullut mukaan silloinkin :)
 
Mulla oli mukana mieskandi. Näki vasta toisen synnytyksen elämänsä aikana ja ekan alapäästä katseltuna.

Hän oli tosi hienovarainen ja mukava. En oikeastaan edes huomannut koko miehen olemassaoloa. Paitsi ponnistusvaiheessa hän toimi erinomaisena jalkatukena. =)
Lapsen synnyttyä huvitti, kuinka käsi vapisi, kun hän yritti laittaa ekaa rokotusta (tai mikä pistos se nyt olikaan) pikkuruiselle pojalle.
Ei siis mitään pahaa sanottavaa.
Kyllä mun synnytykseen saa tulla nytkin opiskelija. Kunhan tosiaan osaa käyttäytyä...
 
Itse opiskelen hoitoalalla ja olen ollut yhdessä synnytyksessä mukana. Siinä kysyttiin äidiltä ja isältä lupa olla mukana ja molemmille se sopi. Ei tulisi itselle mieleenkään mennä mukaan kysymättä lupaa ensin tulevilta vanhemmilta.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä, jos ei opiskelijaa mukaan halua. Kuitenkin synnyttäviä naisia riittää, jopa niin, että opiskelijat osallistumaan pääsevät.
Itse olen nyt raskaana ja olen ajatellut kieltää opiskelijat..
Tiedän, kuulostaa omituiselta, koska itse myös opiskelen alaa. Mutta jotenkin tuntuisi omituiselta, että naapuritalosta oma luokkakaveri tulisi seuraamaan omaa synnytystäni, ei kiitos!
Ehkä sitten toisessa synnytyksessä :)
 
Kun pojan sain tuossa elokuun alussa oli synnytyksessäni mukana vastavalmistunut kätilö-sairaanhoitaja... minulta leikattiin väliliha ja tämä sitä alkoi paikkaamaan synnytyksen jälkeen. puoli tuntia tukki tuppoja sisälle ja ulos hinkkas rätillä limakalvoja ja totes ettei hän pysty tähän :x

Vanhempi kätilö joka myös oli synnytyksessäni tuli sitten paikalle ja ompeli :flower: oli paljon varmemmat otteet ja muutenkin, käsitteli vauvaakin paljon hellä kätisemmin. Nuori tyttönen oli ihan hukassa, pelkäsin välissä että se taittaa vauvalta niskat kun niin kovassa vauhdissa käsitteli ja nakko sitä :$
 

Yhteistyössä