Opiskelijat synnytyksissä

  • Viestiketjun aloittaja Griffmadar
  • Ensimmäinen viesti
kyllävoit
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 15:24 Vieras kirjoitti:
miten niiden opiskelijoiden sitten pitäisi käytännön kokemusta saada jos joka äiti kieltäisi tulemasta mukaan synnytykseen. Hienoon ammattiin he ovat opiskelemassa :flower:
Mutta sehän siinä just on, kun aina löytyy myös äitejä, joita ei haittaa vaikka kokonainen armeija olis paikalla (siis ihan hyvällä sanon =) ), niin kyllä on täysi oikeus myös kieltäytyä niiden, jotka eivät yleisöä halua, eikä potea huonoa omaa tuntoa siitä, että nyt on ehkä vaikeuttanut jonkun opiskelijan valmistumista.
Se on hienoa, jos pystyy suomaan opiskelijalle tilaisuuden, mutta itse en henk.koht. kykene edes vastaanotolla juttelemaan, jos lääkärin/hoitajan vieressä istuu opiskelija :/
 
Minä kun menin synnyttää ni siel oli myös kaksi kätilöopiskelijaa..kysyivät ihan et saavatko tulla ja lupasin...sit ku niiden vuorot jo loppu ni kysyivät et saavatko tulla kun alkaa syntyy ni lupasin....olivat oikein mukavia.... =)
 
Synnytin esikoiseni ja toistaiseksi ainoaiseni kättärillä ja synnytykseeni tuli kaksi eri opiskelijaa eri vuoroilla. Eipä ne meitä haitanneet eivätkä olleet tiellä. He keskittyvät enemmän synnyttäjään kuin varsinainen hoitaja koska heillä on enemmän aikaa. Ei ollut mielestäbi haittaa että sisätutkimukset tehtiin kahteen kertaan jotta opiskelijakin sai tuntumaa.
 
Kepsu
Itsekin opiskelijana tulevana syksynä, joten aihe kiinnostaa.

Opiskelijan rooli ei aina ole kovin mukava. Onhan se ajoittain kiusallista "tunkeilla" mukaan erilaisiin tilanteisiin ja etenkin näinkin intiimeihin tapahtumiin kuin synnytys. Toisaalta nopeasti sitä unohtaa "vierastamisen" tai tunkeilijan roolinsa, kun tulevan ammatin kannalta on ensisijaisen tärkeää oppia mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Yleensä myös niillä opiskelijoilla, jotka synnytyksessä tms. mukana ovat, on jo pitkä opiskelu- ja harjoitteluputki takana, joten opiskelijan ammattitaidot yms. pitäisivät olla kohtalaisen hyvin kehittyneet.

Tuossa joku jo mainitsikin sen seikan, että on ristiriitaista kieltää opiskelijoiden läsnäolo, kun samainen opiskelija saattaa jäädä esim. iltavuoroon sijaiseksi, palkalliseksi työntekijäksi. Silloihan siitä on vain etua, jos opiskelijakin on alusta asti ollut mukana.

Itsekin olen asiaa pohtinut, ja ajatellut etten halua opiskelijoita seuramaan omaa synnytystäni tms... Mutta ehkä ajan kanssa mieli muuttuu vielä...
 
heehaa
Mulla oli esikoisen synnytyksessä 2 eri opiskelijaa kätilön mukana. Jouduin synnärille korkean vedenmenon takia antibioottitippaan ja kunnon supistuksia ei oikeastaan vielä edes ollut. Opiskelija1 oli tosi ärsyttävä. Tuputti mulle vähän väliä palloja ja muita kokeiltavaks ja koitti jututtaa ja pyöriä vieressä, vaikka olisin kattonu miehen kanssa telkkaria. Oli oikea yli-innokas riesa. Onneks se lähti illalla kotiinsa ja aamulla kysyttiin, että haittaako jos tuleekin toinen opiskelija. Vaihdoin oikein mielelläni, koska mulla olis kärähtäny hermo siihen ekaan ihan takuulla ja olisin viskannut sen ulos vaikka henkilökohtaisesti.
Toinen opiskelija olikin sit aivan ihana. Hänellä oli tilannetajua läsnäolon suhteen ja muutenkin täysin toinen asenne. Urhoollisesti hän oli mukana koko synnytykseni ajan, vaikka vuorokin vaihtui ja hän olis voinu lähteä kotiinsa jo aiemmin. Muutenkin oli mukavaa, että yksi henkilö edes pysyi samana, kun kätilöt vaihtuivat. Taitaa olla pitkälti siis henkilökemiasta kiinni miltä se opiskelijan läsnäolo tuntuu.
 
Sa74
Viikko sitten olin kätilöopistolla esikoista synnyttämässä ja opiskelijoita oli mukana (2 kätilöopiskelijaa kahdessa eri vuorossa). Minulta ei asiaa edes kysytty, mutta ei se minua missään vaiheessa haitannutkaan, oikeastaan päinvastoin. Opiskelija oli kanssamme synnytyssalissa lähes koko ajan toi mehua, kiikutti paikalle apuvälineitä ja tarkkaili tilannettta, tarvittaessa haki aina kätilön paikalle. Mieheni ja minun oloa ei muuten häirinnyt.

Itse koin opiskelijan läsnäolon ennemminkin turvaksi kuin kiusalliseksi tai häiritseväksi. Nuo sisätutkimukset tehtiin tosiaan kahteen kertaan, mutta voi miten palkitsevia ja voimia antavia olivat opiskelijan ilmeet, kun he kätilön ohjaamana löysivät ensimmäistä kertaa esim. jonkun luun, mikä tuolla alapäässä pitäisi tuntua. Toinen opiskelija otti vastaan syntyvän pienokaisemme. Mielestäni oli hienoa kuulla, kun kätilö opasti miten opiskelijan tuli missäkin vaiheessa toimia ja miten pää tai hartiat autetaan ulos - samalla pysyin itse koko ajan tilanteen tasalla synnytyksen kulusta. Lopuksi opiskelija opasti miestäni vauvan kylvettämisessä ja viimeksi saattoi meidät vielä lapsivuodeosastolle.

Itselläni on siis vain hyvää sanottavaa opiskelijoiden läsnäolosta. Suosittelen lämpimästi, harjoitteluahan he tarvitsevat, että meillä synnyttäjillä on jatkossakin ammattitaitoista henkilökuntaa auttamassa lapsiamme maailmaan.
 
myy
Esikoista synnyttäessäni mukana oli kätilöopiskelija, ja ihan ok oli. Kysyivät ensin, sopiiko mukanaolo. Kätilöt olivatkin jo hieman kokeneempaa sorttia.

Toisessa synnytyksessä oli kätilönä juuri valmistunut tyttö. Vähän hukassa oli välillä, mutta kävi kysymässä neuvoa vanhemmalta kätilöltä, kun tunsi, ettei tiennyt mitä tehdä (esim. ompeluvaiheessa.)

Nyt mulle tuli tästä kolmannesta aika yliaikaiskontrolliin ja jo kutsussa mainittiin, että mukana on ensin kätilön ja sitten lääketieteen opiskelijan vastaanotto apulaisopettajan ohjauksessa.
 
voisimpa melkein sanoa minulle ei tulisi olen ssanut ilmeisesti aina ne karmeimmat harjoittelijat, ja ompa tullut tiettyjä kammojakin heidän ansioistaan!!! juu tiedän heidänkin on harjoiteltava mutta se koe kaniini en ole minä enkä minun perheenjäseni!! kiitos erään harjoittelijan on minulla vieläkin neulakammo!!
 
vieras minäkin
Minulla oli 2 opiskelijaa synnytyksessä mukana. Papereihin kirjotin, että vain kätilöopiskelijat saa tulla, mutta ponnistuksen alkaessa kysyttiin saako myös th opiskelija tulla, siinä vaiheessa oli aivan sama kuka siellä tuijotteli ja mitä tuijotteli. Näin jälkikään en muista yhtään kenenkään huoneessa olleen kasvoja tai nimiä joten eipä haittaa vaikka tulisivat kadulla vastaan..
Kätilö opiskelija oli aivan mukava vaikka hiljainen. Istui lähes koko ajan huoneessa, joten toi turvaa, kun oikea kätilö juoksi muiden huoneiden väliä. Opiskeija ei tainnut olla kovinkaan kokenut, kun muistan tytön kysyneen koko ajan kätilöltä leikataanko eppari jo, kätilö rauhoitteli ei vielä, ei vielä.. Sitten kun ompeli muutaman tikin, kyseli kätilöltä mitkä kuuluu yhteen.. olisittepa nähneet mieheni ilmeen =) Mutta kaiken kaikkiaan tyttö hoiti hommansa hyvin ja mikäli vielä pääsen uudestaan synnyttämään niin otan kyllä opiskelijan mielelläni mukaan.
 
Meillä oli harjoittelija mukana, aivan ihaa että oli. Kätilö kertoi opiskelijalle koko ajan mitä tapahtui ja se auttoi minua ja miestä pysymään kärryillä. Opiskelija oli kiva, eikä käsittääkseni ensimmäistä kertaa mukana. Ompeli repeämät jälkikäteen, oli hengessä hyvin mukana. Ilman häntä synnytys olisi ollut jotenkin "hiljaisempi" käsittääkseni.
 
Mulla oli synnytyksessä mukana kätilöopiskelija- erittäin miellyttävä nuori nainen. Hoiti oikeestaan kaiken tarkkailun ym. ennen h-hetkeä. Synnytyksen alkaessa todenteolla, otti vanhempi kätilö ohjakset. Ja hän ompeli myös repeämät.
Mutta kaikkihan me ollaan joskus ensimmäistä kertaa jossakin hommassa mukana- ajatelkaas sitä! Ei kukaan ole seppä syntyessään! Mistäpä se kätilöopiskelija saisi parempaa kokemusta kuin olemalla mukana synnytyksessä. Ei sitä nukkien kanssa voi opetella- haloo!
 
minulla oli kätilö opiskelija ekassa synnytyksessä ja silloin tuntui et ok..kunnes synnytystä käynnisteltiin lisää tipalla ja epiduraalilla..nouse seisomaan ja heijaa itseäsi...haloo sanoin et kun hyvä kun pysyn seisaaltani sänkyä vasten ei onnistu...toinen oli et mene kontillesi ja siinä sitä ja sitä...kamoon en ole vuoden 94 jälkeen pystynyt olemaan kontillani edes sängyssä saatikka sitten synnyttäessä (polvissa korjailtu vaikka mitä leikkauksilla...)siis kinasimme kaikesta ihan suoraan sanoen v.itutti koko ihminen kädet puuskassa nojaili ikkunalautaan ja saneli sieltä vaikka mitä...kyttäsi ym.siis ei hetken rauhaa kun yritin olla keskittyneenä silmät kiinni tunsin oikein kun harjoittelija tuijotti minua avasin silmät niin siinähän se seisoi alle metrin päässä tuijottamassa..siis synnytys oli jo äärettömän kivulias ja vaikea eikä se yhtään helpottanut et harjoittelija oli sellainen äkkäpiä.. :kieh: kun ei toimi niin ei toimi henkilökemiat tai kun ei minua kuunnellut tai uskonut(oletti etten mitään tiedä itsestäni kun ekaa kertaa olen synnyttämässä...) niin homma ei yksin ekrtaisesti pelaa alkuunkaan ja jää vain kaikkia harjoittelijoita kohtaan inho...näin se vaan menee..
Ja ei meistä nyt niin moni synnyttäjä kiellä opiskelijan läsnäoloa etteikö heidän harjoitteluistaan tulisi mitään..haloo...joten..minun synnytyksiin ei tule kävelen salista vaikka käytävälle kaikkien piuhojen kanssa ja olen siellä niin kauan kuin harjoittelija on huoneessa jos se tahdon voimasta on kiinni niin se lähtee enne sieltä salista..en siis siedä yhtään ja vain tuon yhden henkilön takia. :headwall: :whistle:
 
huh
En päästä en....
Mä haluan ammattilaisten hoidon, en minkään keltanokan!
Koko ajan kun sairaalassa joudun olemaan, ei yksikään harjoittelija minuun tai vauvaani koske!
Mulle riittää niiden oikeiden lääkäreiden ja kätilöiden kopeloinnit...saatikka sitte, että rupeaisin opetusmateriaaliksi!

Voi olla, että olen liian jyrkkä tän asian suhteen, mutta näin on asia mun kohalla!
 
Itse olen sh-opiskelija, eli "meikäläisistä" harvat edes saavat mahdollisuutta päästä synnytkseen. Joten synnytyksien osalta en tiedä. Mutta harjoitellessani Taysissa, minulle sanottiin, että se on opetussairaala ja lupaa mukanaoloon ei edes tarvitse kysyä. Mutta tämä ei siis ollut synnytysosastoilla.

Itselläni oli kätilöopiskelija synnytyksessä mukana, eikä siitä ollut mitään haittaa, päinvastoin =)
 
mun synnytyksessä oli opiskelija ja hän oli tosi suuri tuki sekä mulle että miehelleni. hän vastasi kysymyksiin ja vietti paljon aikaa meidän kanssa salissa. piti kädestä kiinni ja kannusti. toteutti toiveita ja pikku pyyntöjä. mun mielestä se oli hyvä juttu.

ja näin väkisinkin herää kysymys, että virnuiliko se opiskelija vai tuntuiko se vaan siltä, kun ottaa huomioon synnyttäjän mielealan noin niinkuin yleensä, ni siinä ei hirveesti huumorin kukka kuki... josko se opiskelijan virnuilu onkin ollut rohkaisevaa hymyä mikä vaan on tuntunut ihan super ärsyttävältä.. tai mistä minä tiedän. ajattelin vaan... ja se lausahdus ett elä valita vielä.. no jos sekin on vaan ollut hurttia huumoria.. eihän se synnytys niin vakava paikka ole. pitäis pystyä olemaan edes pikkuisen itse ironinen.. saattais helpottaa oloa...
 
ehkä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 18:00 vieras kirjoitti:
ja näin väkisinkin herää kysymys, että virnuiliko se opiskelija vai tuntuiko se vaan siltä, kun ottaa huomioon synnyttäjän mielealan noin niinkuin yleensä, ni siinä ei hirveesti huumorin kukka kuki... josko se opiskelijan virnuilu onkin ollut rohkaisevaa hymyä mikä vaan on tuntunut ihan super ärsyttävältä.. tai mistä minä tiedän. ajattelin vaan... ja se lausahdus ett elä valita vielä.. no jos sekin on vaan ollut hurttia huumoria.. eihän se synnytys niin vakava paikka ole. pitäis pystyä olemaan edes pikkuisen itse ironinen.. saattais helpottaa oloa...
Ehkä näitä "huumorinkukkasia" ei pitäs viljellä, jos ei ole selvää, että vastapuolikin sen huumoriksi ymmärtää. Ei ole kyllä opiskelijakaan valmis synnytykseen, jos joutuu omaa "vaikeaa" oloaan helpottamaan huumorilla, joka kenties loukkaa synnyttäjää ja pahasti.... :whistle:
 
sofianäiti
Olettekos miettineet sitä että kätilöopiskelijan tulee kerätä tietty määrä synnytyksiä, vauvan hoitoja yms ja että loppuvaiheen opiskelija on voinut hyvinkin saada nämä merkinnät jo kerättyä vaikka on edelleen harjoittelujaksolla, eli taidollisesti on jo tämä "minimi osaaminen" jo hallinnassa ja näin ollen pätevyys kätilön töihin. Sitten samalla saattaa olla osastolla töissä vastavalmistunut kätilö joka ei ole opiskeluaikana saanut näin paljon esim synnytyksiä hoidettua kuin tämä opiskelija. Kumman luulet olevan pätevämpi, opiskelijan joka on hoitanut paljon synnytyksiä vai valmiin kätilön joka on hoitanut niitä tämän minimimäärän ja juuri aloittanut työssään?
Kätilökoulu on suhteellisen pitkä ja ennen varsinaisia kätilötyön harjoitteluja opiskelija on ollut harjoittelemassa aika monessa paikassa joten aivan keltanokka hän ei ole, onhan taustalla jo kuitenkin sairaanhoitajan pätevyys.

On tietysti ymmärrettävää että kaikki eivät halua opiskelijoita synnytyksiinsä ja sitä päätöstä tulisikin kunnioittaa. Eihän ole mukavaa että ainutlaatuisena ja hyvinkin henkilökohtaisena hetkenä on paljon porukkaa seuraamassa. Kaikki Suomen sairaalat ovat ns. opetussairaaloita joten opiskelijoilta ei voi välttyä missään.

Oma kokemukseni opiskelijoista on ollut erittäin hyvä. Opiskelija oli erittäin osaava, vastasi kysymyksiini ja kertoi missä mennään. Tutkimukset eivät tuntuneet pahalta, hän pyysikin heti kertomaan jos tuntui epämukavalta jotta lopettaisi heti tarvittaessa. Ompelukin sujui mallikelpoisesti, hän sai paljon kehuja ohjaavalta kätilöltä hyvästä ompelusta. Jos vielä lapsia teen, suostun kyllä opiskelijan läsnäoloon ja jos tuntuu ettei esim henkilökemiat synkkaa voin hienovaraisesti pyytää häntä poistumaan.
 
kammoinen
synnytykseen ehkä voisin päästää opiskelijan. Esikoisesta ei ollut, ei kai ehtinytkään :whistle:
Mutta osastolla en varmasti halua opiskelijoita nähdäkään, en ainakaan ilman kokoaikaista valvontaa! Esikoinen syntyi aikoinaan kesän alussa ja puoli osastoa oli juuri kesätöissä aloittaneita opiskelijoita. Kommentit ja jutut ja hoito ja apu, kaikki mahdollinen, oli sitten sen mukaista. Sain kauhean kammon ja suurin painajaiseni tulevassa synnytyksessä onkin synnytystä seuraava osastoaika. :'(
 
Lapsemme synnytyksen melkein hoiti kokonaan opiskelija, kylläkin 2 kätilöä katsoivat sivusta. Todella ihana ihminen ja tuntui olevan jotenkin aidompi ja empaattisempi kuin valmiit kätilöt.

Synnytykseni käynnistettiin ja aika moni kävi kolmen päivän aikana kokeilemassa paikkoja. Ja mikään ei ole sen ikävämpää kuin opiskelija aikansa ronkkii ja lopulta sanoo " en mä oo varma, kokeile sä.." Ja sit lääkäri kokeilee kovakouraisemmin, et juu on vasta reilu 2 senttii auki.. MUTTA kätilöopiskelija ovat kyllä hellempiä otteissaan kun valmiit kätilöt ja lekurit (voin sanoo muutaman lapsen ja monen ronkkijan kokemuksella) ;)

Ja seuraavan lapsen synnytykses saa olla opiskelijoita!
 
Maire
Tavallaan vähän epäreilua, että jotkut saavat kokeneen kätilön ja joku joutuu tyytymään jonkun rävelön tohelointiin. Toisaalta ei kai se työvuosista riipu. Jotkut on huonoja ja jotkut hyviä. Epäreilua silti, että itselle voi osua se huono :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 23:37 Maire kirjoitti:
Tavallaan vähän epäreilua, että jotkut saavat kokeneen kätilön ja joku joutuu tyytymään jonkun rävelön tohelointiin. Toisaalta ei kai se työvuosista riipu. Jotkut on huonoja ja jotkut hyviä. Epäreilua silti, että itselle voi osua se huono :kieh:
Enpä usko että se huonous niinkään kokemuksesta johtuu. Itselläni on takana kaksi alatiesynnytystä. Toisen hoiti nuori, erittäin empaattinen kätilö joka kuunteli ja kannusti ja antoi minun osallistua päätöksiin. Hän oli ollut töissä alle kuukauden ja kysyi muilta kätilöiltä tarvittaessa neuvoa. Toisen hoiti taas noin 6-kymppinen konkari, työhönsä kyllästynyt kätilö. Hän tiuski minulle eikä varmaan kertaakaan hymyillyt. Osasi varmaan asiansa mutta oloni tunsin epämukavaksi silti. En tiedä oliko hällä huono päivä vai mitä.
 
sairaanhoitaja
Itse en olisi varmaan selvinnyt niin hyvin synnytyksestä ilman ihanaa kätilöopiskelijaa. Hän oli loistavana tukena ja apuna erittäin kivuliaassa synnytyksessä. Varsinainen kätilö ei juuri ehtinyt käydä paikalla kun vain ne välttämättömät kerrat.

Jos opiskelija sen sijaan olisi ollut jotenkin epäpätevän oloinen tai asiaton, olisin lähettänyt pihalle samantien. Usein opiskelijat ovat tosi tarkkoja ja empaattisia, en kylläkään luottaisi mitään isompaa päätöksentekoa heille etenkään akuutissa kriisitilanteessa. Poikkeuksia tietty löytyy, enkä huonoa opiskelijaa tosiaan huolisi synnytyssaliini.

Mielestäni synnytykseni ei ole mikään näytelmä, jota ulkopuoliset voivat tulla seuraamaan. Opiskelija on siellä töissä minun ja vauvan apuna. Ja tiedoksi opiskelijalle: vaikka kyse on opetussairaalasta, potilaalla on aina oikeus kieltäytyä.

t. sairaanhoitaja
 

Yhteistyössä