Oulun seudun odottajat

... vielä jaksoin golfata Sankivaarassa ... ja olipa makiaa peitota pari mieshenkilöä kolmella rei'ällä :) Tällä mahalla ...
Mahassa taitaa asua mineablombqvist...

Fyysisesti viel suh'koht vointi , henkisesti ollut saippuaoopperaa - sitä oon vuodattanut kamuille jne. Mutta kyllä tämä tästä...

Olin ke-iltana kätilöiden kans suunnittelemassa sitä yksinodottavien synnytysvalmennusta 28.8 ja 11.9 - jos on samassa jamassa olevia , voi multakin lisää kysellä.
Neuvoloissa pitäisi ola tieto tästä myös.
Kaikkea mukavaa kertoilivat kätilöimmeiset - ja OYSiin vissiiin alkaa elokuun lopulla päästä tutustumaan, meillä on tuo valmennuskin siellä.
Esteenä oli ensin norovirus ja sitten kesälomat ..
Sisältö meillä painottuu toki eri tavoin kuin ydinparisuhdevanhemmuudessa.

Oon tietty käynyt ne peruskeikat valmennuksesta myös , neuvolassa.


On tää keli liian kuuma , puuuuh . jospa viilenee
Mulla neuvola ja sokrurasitus ens tiistaina.
Muuten on aikalailla laiteltu jo hommat kuntoon, pinniksen kasasin vkonloppuna.
Masu on kyllä komea ja ipana potkii aika napakasti...

vointeja kaikille,

papu & viola auroora RV 31
 
kiitoksia vastauksista ultran suhteen. kuka on käynyt siellä siis 4d ultrassa?

puolessa välissä mennään ja jaloissa hirveä turvotus. ei kait se ole vaarallista? ja närästään alkanut. iltaisin supistelee ja alaselkä kipeä. oho mikä valitus virsi. mut ainakin tuntee että on raskaana.

uni ei oikein tule kun on kuuma, mut nyt täytyy lopettaa tää valitus.
 
lilleriina:Me ollaan käyty 4d:ssä. Oli ihana kokemus. Meillä kävi vaan silleen harmillisesti että ku olin siinä odotushuoneessa niin söin suklaapatukan just ennen aikaa jotta vauva masussa heräisiä ja saatas paremmin sitä liikkuvaa kuvaa. No vauva kyllä heräsi mutta lääkäri oli yli puol tuntia myöhässä joten hän ehti nukahtaa uudestaan. Eli meillä se nukkui koko ultraamisen ajan mutta oli se silti mahtava kokemus..
Turvotus on ihan normaalia. Mulla on jalat ja sormet ihan kamalan näköset läpi vuorokauden. Sitten jos turvotus alkaa näkymään naamassa niin voi olla kyse raskausmyrkytyksestä. Mutta mulla ainakin on koko kesän turvottanu hirveesti, oli kuuma tai ei..
Onneksi vähän helpotti nuo helteet eikä tästä päivästä näytä tulevan yhtä kuuma ku eilisestä. Yö oli kyllä yhtä tuskaa vielä. Monta yötä nyt ton kuumuuden takia menny ihan harakoille..Mutta ihme kyllä ei nukuta siltikään päivällä.. Kai se elimistö alkaa pikkuhiljaa totuttelemaan siihen valvomiseen.
Mulla oli jo vauva kiinnittynyt, tai no terkkari näin vahvasti epäili..Maanantaina lääkäri niin saa varmuuden.. Josko tässä ei enää kauaa menis..

perlos 36+0 eli 4 viikkoa tasan laskettuun aikaan..
 
Semmonen tuli vielä mieleen että.. Tietääkö kukaan ketkä saa käydä sairaalassa kattomassa äitiä ja vauvaa muut kuin vauvan isä ja isovanhemmat? Ku kuulin jostain huhua että kukaan muu ei sais käydä kattoon.. Ja onko samat säännöt jos on perhehuoneessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja perlos:
Semmonen tuli vielä mieleen että.. Tietääkö kukaan ketkä saa käydä sairaalassa kattomassa äitiä ja vauvaa muut kuin vauvan isä ja isovanhemmat? Ku kuulin jostain huhua että kukaan muu ei sais käydä kattoon.. Ja onko samat säännöt jos on perhehuoneessa?
Juu kyllä os. 13:sta on tuommoiset säännöt, että vain isä, vauvan sisarukset ja isovanhemmat saa käydä vierailuaikoina. Isän kohdalla kyllä lipsutaan siten, että kaikilla lähes on mies mukana milloin nyt pääsee osastolle. Kohteliasta on kysyä vierustoverilta, että sopiiko poikkeavat vierailuajat. Sitten tietenkin kanttiinissa voi nähdä muita vieraita, mutta he eivät toki sitten nää vauvaa. Tuo on ihan hyvä käytäntö, koska osastolla arvostaa rauhallisuutta ja sitä, ettei huoneessa ole pitkin päivää isoa määrää vieraita käymässä.
Os. 11:sta (riskiraskauksien osasto) ei ole vierailuaikoja eikä rajoituksia vierailijoiden suhteen. Jos siis joutuu jostain syystä seurantaan ennen synnytystä, niin yleensä palaa synnytyksestä myös os. 11:sta.
 
Ompas täällä hiljaista..
Harmillista tuo että tonne osastolle ei isäkään tuntia pitämpää olla.. Kyllä mun mies ainakin haluais käydä aamusta ja illasta ja päivästä uutta perheenjäsentä kattomassa.. Muilla vierailla nyt ei oo niin väliä, ne ehtii käydä myöhemminkin. Mut täytyy vaan toivoa että saa sen perhehuoneen nin säästyy tuoltakin ongelmalta..
Onneksi vähän viileni niin ei oo ihan niin tuskaista. Multa kiellettiin uintikin niin ei oo oikeen mitään "kivaa". Turvotus on ihan järkyttävä, ihan sattuu kävellessä päkiöihin ku on niin pallona.. Aivan sama onko lämmintä tai ei niin turvotusta löytyy ympäri vuorokauden :kieh: Jospa tässä ei enääkauaa tarvis kärvistellä..
Minkälaisia oloja teillä muilla on ollut? Onko ihanaa raskausaikaa vai kyrsiikö välillä ihan tosissaan?
Onko muuten totta että oulussa ei katota enää loppupuolella kohdunkaulan tilannetta yms. Mulla nimittäin oli viimeinen lääkärikäynti vasta ja siellä vaan tutkittiin että minkälainen lantio on. Mut ei mitään koko arviota tai kohdunkaulan tilannetta että onko kanavaa jäljellä tai onko pehmentynyt tms. Musta oli aika outoa mutta en sitten saanut kysyttyä kun se lääkäri pariin kertaa sanoi että nyt vaan katsotaan se lantion tilanne mutta voin ohimenen vähän sitä kohdun suuta (tai jotain) kokeilla. Ja sit se vaan sano että ei oo vielä tulossa.. Eikä mitään muuta.. Noh, kaippa se tulee sitten ku on tullakseen..

perlos 36+4
 
Mulla ainaki ihan loppuajasta kattoi neukkatäti kohdunsuun tilannetta (koskelan neukka) Mutta en oo kyllä moneen törmänny jolla ois terkka tarkistellu :/
Siis eikö muka saa isäkää olla osastolla vauvaa katsomassa kuin vierastunnilla :eek: Sinnehä kuolee tylsyytee :kieh: Mä en kestä ku ylipäätään ketään ei päästetä vierailulle (esikkon kaa ku olin laitoksella nii siellä kävi vaikka kuka, ja oli ihanaa!) Jos kaikki menee synnytyksessä hyvin niin saiskohan sieltä sitten lähtee aikasemmin ku 3vrk pois ja muutenkin jos kaikki on hyvin sekä vauvalla et äitillä? Mitenhän ne suhtautuu oyssissa?

Saaru ja Aatto 20+4
 
Minusta taas kuulostaa lähinnä huojentavalta että vieraiden määrää on rajoitettu, saapahan hyvillä mielein sanoa sukulaisille ettei tarvi sairaalaan ängetä ja saa rauhassa toipua. Isän kohdalla varmasti tehdään poikkeuksia, varsinkin jos vierustoverin kanssa asiasta sopii.

 
Niin siis hei vain kaikille. Olen juuri Ouluun muuttanut esikoisen odottaja. Pääsin jo perjantaina rakenneultraan ja olin aika hämmästynyt miten täällä oli huonompi ultrauslaite kuin edellisellä paikkakunnalla. Oli jotenkin epätarkempi kuva. Olisin odottanut että täällä on kaikki viimeisen päälle, kun yliopistollinen sairaala ja kaikki ja edellinen oli pikkukaupunki jossa kaikesta tuollaisesta säästetään. Kertoihan se onneksi kuitenkin tärkeimmän, eli vauvalla kaikki hyvin.

Koska uusi kaupungissa olisi mukava päästä johonkin mammajumppaan tai vastaavaan missä voisi tavata muitakin tulevia äitejä ja tutustua paikallisiin ihmisiin.
 
Meillä ainakin vuonna 2004 OYSsa iskä oli sairaalassa meidän kanssa aamusta iltaan. En kysynyt vierustoverilta enkä hoitajilta, eikä kukaan sanonut mitään. Yhdessä nukuttiin, syötiin ja hoidettiin vauvaa. Ihan pyysivät hoitajat aina isänkin mukaan hoitamaan. Ja samoin tehdään kyllä nytkin, sen verran mitä esikoisen hoitamiselta pääsee.

Topsy 30+0
 
... eli kun mulla nyt ei ole sitä 'isää' mukana koko touhussa - lipesi kaikesta...
Joten eiköhän hoitohenkilökunnan kanssa voi sopia , että sentään joku saa käydä katsomassa.
Kunhan nyt kaikki ei ravaa ...
Aika epäreilua olisi vaatia mua vauvan kans siellä kaksin makailemaan/hoitelemaan /whatever ihan ilman ketään läheisiä...

Mun vanhemmat ja sukulaisetkin on muualla paikkakunnalla > 300 km täältä - menee läheiset ilman muuta ystäväosastolle...

Kaipa tässäkin käy maalaisjärki ja hyväsydämisyys itsekenenkin kohdalle ohjeeksi ...

Mukavia odotuksia kaikille ..

papu & viola a Rv 31+6
 
kuten tuossa aiemmin sanoinkin jo, että vaikka osaston ohjeissa sanotaan, että vierailuajat koskee kaikkia, niin kyllä käytännössä isät on mukana vauvan hoidossa ja osastolla sen minkä pystyvät ts. aamusta iltaan.
 
Neuvolassa taas käyty ja seuraavan kerran pitää mennä jo 2 viikon kuluttua. Torstaina vaihtuu viikot ja sitten mennään jo 30:tä.
Sf-mitta oli 26.5cm,syke neitillä paukkasi 135. Liikkeet edelleen tosi voimakkaita ja tuntuu siltä et se ei nuku ikinä. Vauva vielä istuskelee masussa.
Mun syke meinas neuvolatätiä huolettaa ja huomenna menenkin verikokeisiin,tarkistellaan kilpirauhasarvot.
Onko joltakin otettu se,jos niin montako putkiloa verta otetaan?
Töissä pitäis vielä jaksaa taapertaa 5½ viikkoa,saas nähdä jaksanko olla loppuun asti.
Jalat on ruvennu kramppailemaan öisin,kauhea tunne oli eka kerralla..
Nämä hiostavat ja painostavat ilmat on aika kamalia..
Jaksamista kaikille! :heart:
 
Tervetuloa uusille :wave:

Nuista vierailuista,eikös se kuitenkin ole niin että se vierailuaika pätee niihin huoneisiin ja senkin voi huonetoverin kans sopia ja yleisissä tiloissa saa olla muuloinkin kun vierailuaikoina?Näin oli ainakin silloin kun esikon kans olin osastolla.Ja kyllä meillä kävi muutkin kuin isä ja isovanhemmat katsomassa mm.meidän sisarukset.

YOdottaja66:Ihmettelen kyllä suuresti jos sinulta ystävät ajaisi sieltä pois.
Meilläkin kaikki jotka kävivät vauvaa sairaalassa katsomassa asustavat noin 300km päässä,mutta kun eivät malttaneet odottaa ja oli vielä vkl sopivasti.

Täällä on ihanaa raskausaikaa,ei ole mitään pahoinvointeja ollut ja muutenkin yleisvointi on hyvä,mutta toki valitettavaakin löytyy:sormet ja varpaat on turvoksissa ja alapääkin turpoo moninkertaiseksi kun seisoo tai kävelee oikein kauan.Selkä reistailee kun vähän enempi touhuaa esim.siivoilee ja nostelee tuota 12kg painoa kyykistyy niin ei meinaa ylös päästä.Mahaan alkaa pistää pitemmillä kävelylenkeillä.Sängyssä kääntyminen on yhtä puhkumista ähkymistä kun on niin kauheat liitoskivut,mutta niin en valita koska tiedän että nämä menee tästä vain pahemmaksi,joten valitan sitten muutaman kuukauden päästä enempi :LOL:

Täällä oli massussa muutama päivä hiljaiseloa ja nyt onkin sitten jo muutama päivä semmosta jyskettä ollu koko ajan mahassa.Nyt se ei sitten enään levähä ollenkaan ku koko ajan jumputtaa menemään.

http://www.aijaa.com/v.php?i=802787.jpg
Tuossa maha kuvaa viikolta 20+0 muistaakseni eli viikontakainen kuva ja tuntuu että nyt on taas hirveesti kasvanu tää maha,kasvaa kyllä ihan erivauhtia kuin esikosta.

Mua kans kiinnostais mammajumpat jos joku tietää missä niitä on,jos sattuis vaikka tässä lähistöllä olemaan.
 
perlokselle kiitti taas kerran.

edelliseltä oli osastolla 11 ensin ku poika halusikin viihtyä vielä vrk pidempään. synnytyksen jälkeen jouduin 13.

sairaalassa olen ollut päivän tai kaks riippuen vauvan voinnista. silloin neuvolan kanssa pitää sopia erikseen. he tulevat sitten aikaisemmin kotikäynnille.
 
Mukavaa kun tännekkin on kehkeytynyt keskustelua.

Muakin on askarruttanut toi vierailukäytäntö. Me haluttais perhehuone mut jos sitä ei saa nii harmittaa jos mies vaan tunnin sais päivässä olla. Onneksi ei kuulosta nii tiukalta noi ajat ja pitää vaan toivoo et saatais mitä on haluttu.

Täällä tosiaan h-hetki lähestyy... eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli ok. Vauva oli alempana ku viikko sit mut pikkunen pää vielä liikkui hieman kuopassaan. Ois mukava päästä synnyttään ihan normaalisti ettei tarviis ruveta käynnisteleen mut onneksi on vielä yli viikko aikaa.
Vointi on ollu tosi hyvä järkyttävää närästystä lukuunottamatta. Iltaisin meinaa olla hieman vaikeempaa ja tietty yöllä saa ravata yhtenään vessassa. Mutta muuten tämä raskausaika on ollu aika ihanaa aikaa :)

Hyviä vointeja kaikille oulumammoille! B)

tellervo 40+4
 
No mut hyvä tietää ettei siellä sairaalassa turhan tarkkoja ton isän vierailun suhteen olla. Mää jo ehdin hieman ihmetellä sitä..

Mää taidan olla sitten ainoo jolle tämä raskausaika ei oo mitenkään ihanaa. Toki on ihanaa että terve lapsi tulossa ja itekki on terveenä pysyny mutta kyllä mulla kärsivällisyyttä koettelee tämä turvotus, kyvyttömyys liikkua normaalisti ja lihominen vaikka kuin yrittää terveellisesti syödä, joka paikan kolottaminen missä asennossa tahansa yms. vali vali :ashamed: Ja nämä hirveät mieliala muutokset ja itku kohtaukset |O Mutta siltikään en tätä kadu hetkeäkään =)

Tuuhan tellervo ilmoittelemaan miten etenee? Ei mee enää kauaa..

perlos 36+5
 
Perlokselle jaksamista vielä viimeisille viikoille! :)

Täällä koitetaan vasta selvitä tästä pahoinvoinnista, mutta perässä tullaan :D

Vierailuhommista oli puhetta...
Mä kävin tuossa viime joulukuussa synnyttämässä OYSissa ja kyllä meitä kävi katsomassa molemmat isovanhemmat ja miehen sisarukset. Mies kävi jokaisella vierailutunnilla, mutta ei kehdannu olla sen kauempaa kun mun vieruskaverit oli monesti niin väsyneitä että ajoivat omatkin vieraansa pois että pääsivät nukkumaan :) Kyllä niillä molemmilla oli välillä vieraita vaikkei ollu vierasaikakaan, mutta eipä tuo haitannu kun olivat niin hissukseen ja ihailivat vauvaa :)
Tällä kerralla olis kyllä suunnitelmissa pyytää perhehuonetta ku mä en saanu erityisemmin nukuttua siinä 3 hengen huoneessa. Jos oma vauva sattui nukkumaan niin sitten itki jonkun muun vauva :/

Mä kävin viime vuonna siellä Kontinkankaan ultrassa ja se on kyllä aivan surkee laite!! Kävin yhden tutkimuksen takia joka kuukausi ultrassa OYSissa ja oli kyllä aikamoinen shokki nähdä se epämääräinen kuva Kontinkankaalla... No, pääasia että se ultraaja näkee että kaikki on hyvin :)

Jahas, poju kuulostaa olevan pahanteossa...

Pimmi 7+6
 
Kuulin tuossa huhuja että siskon kaveri (joka asuu Oulussa) olis käyny raskautensa aikana niin niskapoimu- kuin rakenneultrassakin... Pisti ihmetyttään sen takia ku ainakaan viime vuonna me ei päästy kunnan puolesta kuin tuohon rakenneultraan. Onko homma sitten muuttunut tänä vuonna??
 
Huomenta ketjuun.

Tellervolla pian jännät paikat :)
Ehkä pääset sitten pian kertomaan noista vierailuasioistakin kokeneena meille tuleville mammoille ;)
Minustakin aika outoa jos isä saisi vain vierailuajan olla sairaalassa. Tosin itse haluaisin, että muut (isovanhemmat ym) pitäisivät vierailuajoista tosissaan kiinni, sillä on varmasti muutenkin hankalaa ja väsyttävää se elämä niissä ryhmähuoneissa :( Täytyy itsellä olla sen verta tolkkunam, että vierustoverit saisivat nukkua. Ainahan niitä vieraita voi tavata siinä aulassakin!

Pimmi84, oiskohan niin, että on käynyt yksitysellä np-ultrassa, tai sitten on veriseulassa ollut jotain, jonka vuoksi mennään jatkotutkimuksiin eli np-ultraan? Itsellä ei ole ollut kuin se rakenneultra siinä rv20 tienoilla, johon jokainen odottaja Oulussa on oikeutettu ainakin minun mielestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pimmi84:
Kuulin tuossa huhuja että siskon kaveri (joka asuu Oulussa) olis käyny raskautensa aikana niin niskapoimu- kuin rakenneultrassakin... Pisti ihmetyttään sen takia ku ainakaan viime vuonna me ei päästy kunnan puolesta kuin tuohon rakenneultraan. Onko homma sitten muuttunut tänä vuonna??
Oululaisille kaupunki tarjoo vaan tuon rakenneultran. Mut ihan lähikunnissa on eri käytännöt (en muista missä) ja siellä voi olla molemmat ultrat.

 
Hmm... No jospa se sisko muisti asian väärin kun asuvat kuitenkin ihan Oulussa enkä usko että yksityisellä ovat käyneet...

No jos kerran asia on sitten niin, niin missäs täällä Oulussa vois käydä np-ultrassa? Tuo Meri-Oulun neuvola ois vissiin yksi vaihtoehto, mutta onko muita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja pimmi84:
Hmm... No jospa se sisko muisti asian väärin kun asuvat kuitenkin ihan Oulussa enkä usko että yksityisellä ovat käyneet...

No jos kerran asia on sitten niin, niin missäs täällä Oulussa vois käydä np-ultrassa? Tuo Meri-Oulun neuvola ois vissiin yksi vaihtoehto, mutta onko muita?
Mää kävin Gynekossa. Oon kuullu että tuo meri-oulu ois halvin paikka. Gynekossa se maksoi muistaakseni n.80?
 
Heips,

Meri-Oulun neuvolassa minä kävin ihan varhaisultrassa saamassa itelle varmuuden et tosiaan ollaan raskaana :) Maksoi 40 euroa ja palvelu oli todella ystävällistä.

Tosiaan jo täällä Haukiputaalla tarjotaan molemmat ultrat. Ensin käytiin Oys:ssa np-ultrassa ja nyt ollaan 30.8 menossa rakenneultraan sinne.
Tosiaan tuntuu hassulta et lähikunnat näin tarjoaa mut ite oulu sit ei...

Niin, Minttuliina kyseli mammajumppaa - täälläpäin järjestetään ainakin opiston puolesta sekä mammajumppaa että äitiysjoogaa. Tosi suosittuja tuntuvat olevan, haaveilin et josko mahtuisi siihen joogaan mukaan kun muuten tuleeki ainaki vielä käytyä normiurheiluissa :)

T. Papu & vaavi 18+5
 

Yhteistyössä