Oulun seudun odottajat

No niin nyt on neuvolassa käyty taas piiitkästä aikaan viimeks käyny 10 viikkoa sitten.
Eli laitetaan nyt tännekin nuita kuulumisia:
-Painoa on tullu 712g/vko yhteensä 7kg, pikkusen kauhistuttaa kun nyt jo nuin suuri tuo painon nousu viikkossa että mites lopussa käy.
tuli mulle kyllä viimeksiki yli 20kg painoa ja kaikki lähti pois ja hiukan ylimääräistäkin.
-RR 134/81
-Hemoglubiini: 114 laskenu 139 (rautakuuri pitää aloittaa)
-Sf-mitta 23cm ja viikkoja nyt 23+4 eli yläkäyrällä mennään

Pitää lähteä leipoon jotain hyvää pakkaseen, jotta ei makean himo pääse yllätään ja paino tippumaan =)

Minttuliina 23+4
 
Piipa75 :
:hug: ei yhtään käy kateeks tuo terkka. Sinuna ehkä kääntyisin vaikka lääkärin puoleen jos terkka ei aio puuttua sinun vointiin. Eli kävisit lääkärille valitamassa tuosta turvotuksesta ja verenpaineesta ja tuosta proteiinista, niin pääsisit varmaan hoitoon. Kyllähän tuo turvotus ja verenpaine pitää tarkistaa ja seurata ihan raskausmyrkytyksen takia ettei vain ole sitä.
Aivan kummaa toimintaa kyllä terkalta ei voi muuta sanoa, eikös se ole melkein ihan sama käykö koko neuvolassa jos siellä ei kuitenkaan tehdä mitään äidin ja vauvan hyväksi :eek:
 
Minttuliina, kiitos tuestasi.

Aivan samaa mieskin sanoi, että mitä ihmettä siellä neuvolassa käydään, jos papereihin merkataan kuitenkin eri tulokset kuin mitä testit kertovat (plussat miinuksena) eikä mihinkään puututa, vaikka täyttyisi monet eri kriteerit puuttua asioihin. Pitää ottaa asia puheeksi lääkärineuvolassa, joka on tosin vasta vk 37+4.

Piipa rv 35+1
 
Piipa75. Minä pääsin äitipolille päivystystyyppiseen ultraan kun tarpeeksi "hysteeriseksi" heittäydyin. Soitto äitipolille ja itkua ja vuodatusta (sf-mitta huolettaa niin ettei unta saa jne.), niin luulisi kontrolliultran heltiävän. Ja muista mainita myös siitä terkan kummallisesta nega-päätöksestä. Saisivat laittaa noottia menemään...
 
Kiitokset kaikille tuesta ja Mammoliinolle vinkistä mennä tai ainakin yrittää mennä suoraan Oysiin.

Olin eilen jo niin hermoissani tilanteesta, että menimme mieheni kanssa Oysin äitipolille päivystykseen (tai oikeastaan synnärille eilen piti mennä). Kerroin sinne huoleni ja he ottivat minut heti tarkkailuun. Tutkivat vauvan sydänkäyrää ja minun supistuskäyrää melkein tunnin ajan (olipa yllätys, että mulla tuli supistuksia käyrän mukaan n. 5 min välein, mutta ei vielä isoja --> en mm. itse tuntenut läheskään kaikkia). Se mikä oli minusta jännää oli se, että vauvan sydämen syke vaihteli 175-110 välillä. Aina kun mulla tuli supistus, syke nousi ja sen jälkeen romahti. Jännää. Normaali käyrä kuitenkin kuulemma oli.

Samoin he tarkistivat pissan (nyt oli valkuaiset miinus), verenpaineen (noussut vielä edellisestä --> tätä pitää tarkkailla), tutkivat kohdunkaulan tilanteen (sormelle auki, kanavaa jäljellä 2cm), ultrasivat ja tekivät vieläpä vauvan kokoarvion (kokoarvion mukaan kulkee onneksi kuitenkin keskimitoilla, eli mulla se sf-mitan suuruus oli siis rakenteellista). Samoin he tutkivat napanuoran ja istukan verenvirtauksen (ok).

Oli kyllä niin ihanan huojentavaa, että Oysissa kuitenkin otettiin asia tosissaan! Lääkäri kuitenkin sanoi, että verenpainetta pitää seurata nyt tiheään ja sitä raskausmyrkytystä, kun verenpaine on tosiaan noussut alusta paljon ja turvotusta selkeästi on heti aamusta asti / ympäri vuorokauden. Alussa mulla oli siis paine n. 116/60 ja nyt 148/88. Sf-mitta mulla on kulkenut koko ajan 4vk pidemmällä olevien keskikäyrän kohdalla eli esim. rv 35+1 sf-mitta oli 35. Oikeastaan ollut aina sama lukema kuin mitä on ollut raskausviikkojakin takana. Pituutta mulla on 161,5 cm. Lapsiveden määrä voi siis myös vaikuttaa tähän mittaan, mutta mulla sitä oli kuulemma ihan normaali määrä.

Kivi putosi sydämeltäni, kun sain nämä asiat tarkistettua. Minun ei itse edes tarvinnut pyytää noita tutkimuksia, kun ne tekivät automaattisesti ne kaikki kysymättä tai pyytämättä. Neuvolassa pitää kuitenkin ottaa esille tuo tuloksen "väärentäminen", että miks niitä edes mittaillaan. Oli myös kivaa, että nämä mun nopeat, mutta kipeät supistukset on saaneet jo jotakin aikaiseksi. Nivuskivut onkin aivan kamalia, hädin tuskin pystyn kävelemään tai istumaan tai kääntymään sängyssä. Lääkäri sanoikin, että vauvan pää on jo laskeutunut hyvin kohdun kanavaan ja hän tunsi päälaen sormillaan. Samoin vauva teki hengitysharjoituksia kohdussa, mikä on kuuulemma hyvä merkki.

Vaikka tuosta käynnistä pitää maksaa normaali poliklinikkamaksu (22 euroa) ei se paljon haittaa. Pieni hinta tästä mielenrauhasta!

Piipa rv 35+3
 
Oon minä ainakin vielä täällä - ja vielä jonkun aikaa :D

Olipa kiva että OYSissa otettiin sentään asia vakavasti ja sait Piipa oikeanlaista hoitoa... Mun tuttava asuu tuon keskustan tk:n alueella ja oon kuullu kyllä niiden toiminnasta vaikka mitä kauhujuttuja. Nuo laiminlyönnit ei jää edes siihen raskausaikaan vaan sitten kun siellä käy vauvan kanssa, niin eivät jaksa kiinnostua edes sen vauvan hyvinvoinnista. Mm. rokotukset antavat ihan millon sattuu ja lääkärikäynnistäkin täti kuuli vasta minulta ja ihmetteli että miten heillä ei oo ollu mitään lääkärikäyntejä vaikka poika oli jo puolivuotias...
Mutta no, onneksi edes jossain päin Oulua saa vielä apua jos tarvii :)

Tänne ei kuulu sen ihmeempiä. Pahoinvointi alkaa mennä ohi ja muutenkin olo alkaa kohentua. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kävin viime viikolla eikä saatu vielä sydänääniä kuuluviin, mutta vajaan 2 viikon päästä on se ensimmäinen lääkärineuvola, että jospa ne siellä kuuluis.
En nyt sitten menny sinne np-ultraan kun ei se mun mielestä oo niin tärkeä että maksaisin siitä semmoisia summia, että tässä sitten odotellaan sitä rakenneultraa joka ois ens kuun lopulla.
Viikkoja on vielä vähän ja välillä kyllä huolestuttaa kun ei oo saanu mitään "todisteita" vauvan olemassaolosta, mutta jospa tuolla olis joku :)

Nyt pyykkejä laskostamaan ennen kuin poju herää päikkäreiltä...

Pimmi 11+1
 
Tuo on kyllä omituista touhua tuolla keskustan neuvolassa. Pitäisi kaikkien antaa palautetta asiasta potilasasiamiehelle (vai mikä taho se onkaan), niin jospa tilanne sitten paranisi.

Tänään oli taas neuvola, oli sijainen (onneksi) ja käytiin myös tutustumassa Oysissa, kun tutustumiskäynnit on taas alkaneet tällä viikolla pitkän tauon jälkeen. Käynti oli ihan ok, ei kauheesti tullut uutta perhevalmennusten jälkeen, mutta olihan se ihan kiva nähdä ne paikat.

Neuvolassa verenpaine oli pikkuisen laskenut, nyt 132/79. Hemoglobiini oli ihan hyvä, 116. Proteiineja ei ollut, sf-mitta oli pysynyt viime viikosta samana (35) johtuen siitä, että vauva on jo laskeutunut (mikä tuntuu muuten kurpitsalta alapäässä.. ).

Mutta mutta, turvotusta on edelleen valtavasti. Painoa oli tullut viikossa 1750g!!! Katselin just neuvolakorttia, että 1.8. mennessä mulle oli tullut painoa 7,5kg ja nyt sitä seuranneen 4,5 vk aikana 5,5kg! Aivan uskomatonta! Suolaa emme käytä ruuanvalmistuksessa ollenkaan ja juon joka päivä paljon vettä. Eikä syöntitavatkaan ole muuttuneet entisestä. Mutta aivan kauheeta tämä painon nousu! Mieli maassa.

Piipa rv 36+0
 
Toivottavasti Heinäpään neuvolassa ei ole sama meno kuin keskustan neuvolassa vaikka samassa rakennuksessa sijaitseekin.

Onko kellään tietoa 4D- ultrasta. Missä niitä tehdään ja mitä maksaa. Kuulin tutun tutulta hinta-arvion 200 euroa ja toiselta 70 euroa, mutta kun siis kuulin molemmat välikäsien kautta niin oikeasta hinnasta ei ole tietoa. Kateellisena kuuntelin kuinka Rovaniemellä on jokaisella odottajalla 4 ultraa, ja kun istukan paikan vuoksi ehdottomasti haluan ultrauksen vielä hieman ennen synnytystä voisi tuo 4D olla mielenkiintoinen.
 
Itse kyselin hintaa tuolta Oulun Terveystalolta ja sain seuraavanlaisen vastauksen:

"4D-ultraääniä Suomen Terveystalo Oulussa tekee dosentti Ilkka Järvelä. Vastaanottokäynti kestää n. 30 min. Hinta on n. 270 e + dvd-tallenne 15 e. Kela korvaa käynnistä n. 67 e, mikäli tutkimus tehdään lääketieteellisin perustein. Mikäli kysessä on ilman lääketieteellistä perustetta tehty tutkimus, Kelan korvausta ei voi saada. Paras aika tutkimukseen on 22-31-viikolla."

Olen lukenut noista 4d-ketjuista vertailutietoja ja esim. Jyväskylässä vastaavassa talossa ultran hinta on kelakorvauksen jälkeen 170 e. Jäi vaan epäselväksi, että vähentääkö ne siellä sen suoraan maksettaessa. Olen tässä pähkäillyt, kun Oulun alapuolella asustelen (Oys:ssa käyn kunnan kustantamat ultrat) että ajelemmeko Jyväskylään 4D:hen vai viitsiikö tuonne Oulun toimipisteeseen mennä, kun kelakorvaus ei kerran niin selvä tapaus ole... :x
 
Sienna 74: Mää kävin tossa 4d:ssä ilman mitään lääketieteellistä perustetta ja sain kela korvauksen. Ilkka Järvelä merkkas sen meille suoraan rakenneultraksi joka on kuulema tarvittava peruste korvaukselle. Hän itse sanoi että kela on vähän nihkee näitten korvausten kans mut tämmösellä "lausunnolla" sen saa. Eli meillä ei ollut tietookaan etteikö sitä vois saada mutta lääkäri ite piti huolen että se saadaan.
Toivottavasti oli ymmärrettävää tekstiä...

Minä oon vasta kotiutunut pojan kanssa oysista. Kaveri syntyi 30.8 muutaman tunnin (18 tuntia!!!!!) äherryksen jälkeen... :whistle: =)
eli en kuulu enää odotajiin... :D
 
Kiitos tiedosta perlos. Millä viikolla sinä kävit tuossa ultrassa? Ymmärsin, että kelakorvauksen joutuu kuitenkin itse hakemaan, vai mitä? Meneekö kauan ennen kuin kela maksaa takaisin?

Taidan itse varata noin kuukauden päähän oys:ssa tehtävästä rakenneultrasta eli viikolle 25. Kiinnittikö lääkäri sukupuoleen mitään huomiota, jos vaikka jää tässä parin viikon päästä tehtävässä ultrauksessa näkemättä? Tosin sikiön terveyshän se on pääasia, mutta ainahan se sukupuolikin kiinnostaa...

Ja onnittelut pojasta! :flower:

Sienna rv 18+4
 
...löysin tänne tieni kun tuolla eräällä toisella nettisivustolla ei tunnu olevan Oululaisia raskaana olevia juurikaan, vaan kaikki ovat synnyttäneet =) Eli ikää kohta 27, muutin avomieheni kanssa Raahesta (jossa asunut pari vuotta töiden takia) Ouluun elokuun alussa ja oon asunut täällä kerran aiemminkin 2000-01, ja nyt sitte yritän vain tappaa aikaa vauveliinia odotellessa. Laskettu aika 20.10., mutta oon ollut toukokuun lopulta asti sairaslomalla kivuliaiden supistusten ja kohdunkaulan muutosten takia... eli tässä vaiheessa kiipeillään jo seinille kun odottavan aika on niiiiiiiiiiiiiiiiiiin pitkä!!

Lueskelin tuossa keskustan neuvolasta, itse käyn Heinäpään puolella ja siellä vaikuttaa olevan ihan ok, fiksu ja reipas täti-ihminen. Toista terkkaa en ole vielä tosin tavannut...
 
Kiva annukaiju että sinullakin on hyviä kokemuksia Heinäpään neuvolasta ja tervetuloa mukaan. Itsekkin pidin terkkaa mukavana ja pätevänä joten sinänsä en ole huolissani. Harmittaa vain kun edellisessä neuvolassa oli isot määrät oppaita vauvanhoidosta, tarvikkeista yms. odotushuoneessa ja ilmoitustaululla paljon lappuja odottajien tapahtumista, jumpista yms. täällä taas ei mitään.
 
Hei.minäkin ilmoittautuisin mukaan :wave: Elikkäs varhaisessa vaiheessa vielä mennään RV 5+2 ja raskaus saatu alkuun lapsettomuushoidoilla. Olen 26- vuotias ja lasta mieheni kanssa yritetty jo 4½ vuotta. Neuvolaan en ole vielä soittanut, mutta asun uuden kaakkurin puolella joten hiirosessa sijaitsevaan neuvolaan pitäisi soitella. Onneksi tänne avataan tammikuussa toi uus tk niin tulee neuvola palvelut viereen :heart:
 
Hämmästyttävin ero verrattuna Raaheen on se että täällä hoidetaan myös psykososiaalista puolta!! Oulun äitipolillakin juteltiin pitkään kätilön kanssa, kun taas Raahessa en muista yhteensä koko aikana puhuneeni niin paljon henkilökunnan kanssa! Kävin Raahessa kuitenkin äitipolilla+neuvolassa kolmisen kertaa kuussa... olisin luullut että isolla paikkakunnalla on niin paljon asiakkaita ettei ole yhdelle niin aikaa mutta asia näyttääkin olevan päinvastoin.
 
Pitkästä aikaa tulin lukemaan saman kaupungin odottajien kulumisia!
Olen itse kirjoitellut syysmasujen puolella. Oma odotus alkaa olemaan loppusuoralla, laskettuaika on huomenna 11.9.07 =)
Me kävimm myös rv 25 4D-ultrassa ja saimme kyllä Kelakorvauksen ilman kummempia merkintöjä. Kokemuksena se oli kyllä upea, eli suosittelen!
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sienna74:
Kiitos tiedosta perlos. Millä viikolla sinä kävit tuossa ultrassa? Ymmärsin, että kelakorvauksen joutuu kuitenkin itse hakemaan, vai mitä? Meneekö kauan ennen kuin kela maksaa takaisin?

Taidan itse varata noin kuukauden päähän oys:ssa tehtävästä rakenneultrasta eli viikolle 25. Kiinnittikö lääkäri sukupuoleen mitään huomiota, jos vaikka jää tässä parin viikon päästä tehtävässä ultrauksessa näkemättä? Tosin sikiön terveyshän se on pääasia, mutta ainahan se sukupuolikin kiinnostaa...

Ja onnittelut pojasta! :flower:

Sienna rv 18+4
Mää kävin vasta viikolla 28+ jotain.. En saanut aikasemmaksi aikaa, oli niin varattuna eli kannattaa ajoissa varata. Mut vaikka oli jo noin paljon kasassa niin oikein hyvää kuvaa saimme. Kannattaa syödä jotain makeaa just ennen ultraa niin vauva herää ja saa hyvin sitä liikkuvaa kuvaa. Mää mussutin suklaata siinä lääkäriä odotellessa..
Meillä lääkäri kysyi että tiedättekö kumpi tulossa ja ku sanottiin että pojaksi rakenne ultrassa väittivät niin vastas että poikahan täältä on tulossa. Eli tossa ultrassa sen saa ihan varmasti tietää. Tai no ainaki meillä meni oikein ja pippeli saatiin kuvattua

=)
Niin tosta kelasta.. Ite piti laput täyttää ja postiin laittaa mut muistaakseni ne laput saatiin lääkäriltä valmiiksi.. Oisko siinä mennä n. kuukausi ku rahat tuli tilille, en muista ihan tarkkaan..

Kaikille odottajille hurjasti energiaa ja kärsivällisyyttä ja jaksamista!!!! :flower:
 
Huoooh...! |O Tuntuu, että se alkuaikojen väsymys on iskenyt kiinni uudestaan. Töissäolo pelkkää haukottelua ja sinnittelyä päivän loppuun saakka ja sitten päikkäreille, kun kotiin pääsee...

Vajaan kahden viikon päästä ois rakenneultra ja sen jälkeen täytyy varata aika vielä siihen 4D:hen. Pitää muistaa ottaa se suklaapatukka mukaan! :p
 
Tänään oli taas neuvola. Verenpaine oli noussut entisestään :eek: ja turvotusta / painonnousua oli taas tullut 5 päivässä kilo! Terkkari katsoi mun pitämän ruokapäiväkirjan ja kommentoi, että se on niin terveellinen, että sillä ei kyllä painonnousua tai verenpainetta selitetä. Eli huomenna aamulla uudestaan neuvolaan ja jos on taas samat lukemat, tulee lähete Oysiin. Sitten katsovat siellä, pitääkö mun jäädä mahdollisesti osastolle... Että tällaista tänne.. Vauva oli kuitenkin jo kiinnittynyt.

Piipa rv 36+5
 
Käytiinpä mekin tänään synnärikierroksella, ei siellä nyt mitään hirveen ihmeempiä tieten näytetty ja saa nähdä muistaako sitä sitten tosi tilanteen tullen että mihin sitä piti mennä ja missä on mitäkin... tai muistaako/malttaako tuo mies mitään eväitä alkaa väsään itselleen kun lähtö tulee :)

Musta on vissiin tullut jotenkin kärkäs mitä pidemmälle raskaus etenee, piti ihan purra kieleen ettei sanois/kysyis mitään kun kätilö kertoi miten isät voi käydä vierailuaikoina, ja että lähtevät yleensä synnytyksen jälkeen kotiin. Ja sitten alkoi kertoa miten ne ekat päivät on äidin tarkoitus levätä ja opetella vauvanhoitoa / vauvan kanssa olemista / imetystä jne. ja että sittenhän ne tositoimet alkaa kun sinne kotiin päästään... siis ymmärrän kyllä ettei ne isukit voi siellä 24/7 olla kun on muitakin äitejä ja vauvoja samassa huoneessa, mutta eikös se nyt ole idea että se isäkin tulee yhtä tutuksi ton vauvanhoidon kanssa ettei sit oo ihan pihalla kun vauva tulee kotiin...? Ja kyllä meillä ainakin mies haluaa olla vauvan kanssa heti mahd. paljon kun on tätä niin kovasti odottanut, ja kun ei ole ennen ollut noin pienen kanssa ja on epävarma itsestään.

Ja en ole kuullut kenenkään sanovan että sairaalassa vois hirveesti levätä kun siellä sitä porukkaa kuitenkin kulkee yötä päivää ja muutenkin on outo paikka kotiin verrattuna. Mieluiten mä pitäisin oman miehen siinä tukena ja seurana mahdollisimman paljon!!

Joten toivonkin että synnytys ja kaikki menee niin hyvin että sieltä pääsee mahdollisimman pian kotiin!
 
Annukaiju: samaa minäkin olen miettinyt, siis isän "lupaa" olla sairaalassa. Itse ainakin haluaisin, että vauvan isäkin saisi olla sairaalassa mahdollisimman paljon.

Eilen ja tänään on taas käyty neuvolassa ja huomenna jälleen.. Painoa oli tullut taas lisää, eli painonlisäys alkaa olla jotain 5 kilon luokkaa / viikko! Verenpaine oli myös koholla sekä tänään että eilen, mutta mittasi sitten sen uudestaan, kun makoilin, jolloin se laski hieman. Äitini vain ihmetteli, että istumisverenpainettahan sitä yleensä mitataan ja sitähän koko raskausaikakin on mitattu. Että eihän se makuultaan otettu ole mitenkään vertailukelpoinen. No, huomenna siis taas uudestaan. Verenpaineet huitelee lukemissa (noin) 150/95. Painoa raskauden alusta 15 kg, joista 8 kg viimeisen 5-6 viikon aikana.

Mä tein eilen itse sellasen "kieron" jutun neuvolan vessassa, että mittasin itse sellasella tarkemmalla testitikulla oman pissani, kun niitä tikkuja on siellä vessassa pilvin pimein. Sen mukaan mulla oli leukosyytit eli valkosolut kolmella plussalla eli suurin määrä, mitä se koko tikku näyttää. Eikös leukosyytit ole merkki jostain tulehduksesta? Mut nyt on vaan se ongelma, että miten mä saisin sen terkkarin mittaamaan pissan niillä tarkemmilla tikuilla, kun se mittaa ne normaalisti vain sillä proteiini/sokeritikuilla? Vinkkejä?

Mies on työhaastattelussa Etelä-Suomessa. Äsken juteltiin puhelimessa ja voi olla, että meille tulee muutto sinnepäin tuossa lokakuun aikana (työt alkais marraskuun alusta). Huh, elämänmuutosta kerrakseen tulossa. Tosin ihan mieluinen muutos, päästäispähän lähemmäksi syntyvän lapsen isovanhempia, enoja, tätiä ja serkkujakin. Silti jännittää..

Eilen tuli tuhruvuotoa. Samoin koko ajan hieman supistelee. Toivottavasti vauva nyt odottais kuitenkin huomiseen iltaan, kunnes mieskin pääsee takaisin kotiin. Huomenna taas neuvolaan ja maanantaina onkin sitten neuvolalääkäri, jos sinne asti vielä päästään..

Piipa rv 37+0
 

Yhteistyössä