Paheksutteko vanhempia,jotka

  • Viestiketjun aloittaja jatketaan kyselyä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mieti:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Meillä on oltu eri juhlissa usein juuri tuossa "huppelissa" eikä siinä mitään ihmeellistä tunnu olevan tenavien silmissä. Keskimmäinen kerran oikein sanoikin, ettei ole nähnyt minua humalassa kuin juhannuksena...

Mutta nämä on niin tapauskohtaisia, monen "huppeli" on jo minun mittakaavassa selvästi kännin puolella, ja toki lapsetkin reagoi eri tavalla.
Minä näin isää huppelissa aika paljon lapsena ja kysyttäessä sanoin, ettei se haittaa enkä huomaa. Ja arvaa miksi? koska pelkäsin häntä.
No ehkä se merkittävä ero on siinä, että meillä lapset näkee sitä huppeliakin aika harvoin, alkoholi kun ei kuulu arkeen oikeastaan yhtään. Ja jotenkin jäi sellainen fiilis, että isäsi oli itseasiassa enemmänkin jo kännin puolella...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Kysymys kuuluukin nyt, huomaako ihminen todella itse, koska (käytös) muuttuu, ja mistä sitä itse erottaa sen, onko vain pikkuhuppelissa vai kunnon kännissä.
Mä en siihen luota. Siksi juonkin lasten hereillä ollessa korkeintaan 1 lasin viiniä, tai pidän vähintään parin tunnin tauot lasillisten välillä.. Jos lapset jo nukkuvat niin sitten voi ottaa kaksi lasillista...
 
Rukoilijasirkka
Aina varmempaa kai ois, että se alkoholi juotas sillon ku lapset ei näe. Ruuan kanssa sit eri juttu, jos se on se yksi lasi. Ei tartte sit jälkikäteen ikinä miettiä, että' miltä se lapsista tuntui tai minkälaiset muistot niille jäi.
 
jos normaalisti luotettavat aikuiset ottaa alkoholia lasten nähdenkin, en usko että se niiden luotettavuutta lasten silmissä yhtään vähentää (arvaamattomasti käyttäytyvät erikseen). mun mielestä riittää, että seurassa on yks selväpäinen aikuinen joka on vastuussa lapsista, muut tehkööt mitä haluaa järjen rajoissa.
 
Mamahemuli
Vastauksista saa sen käsityksen, että ne, jotka ovat itse joutuneet sietämään omien vanhempiensa ördäämistä jouluna, ovat - luonnollisesti - aika tiukkapipoisia vähäisenkin alkoholinkäytön suhteen. Sitten on meitä, joiden kotona alkoholia on otettu lastenkin nähden kohtuudella ilman humalaa, jotka ovat avoimempia ja suvaitsevampia alkoholin käytön suhteen. Itse olin jo täysi-ikäinen kun näin oman isäni ensimmäistä kertaa maistissa - ei silloinkaan ollut mitenkään pahasti humalassa vaan silleen hauskalla tuulella. Äitini muistan olleen pari kertaa maistissa teinivuosina, mutta sekin vain nauratti silloin. Ja meillä siis kotona kuitenkin juhliin - kuten jouluihin - kuului aina aikuisille viini ja konjakki. Me lapsetkin jotenkin spesiaali juhla kun oikein konjakkilasit kaivetaan ja hienosti katetaan. Itse en siis traumatisoitunut ainakaan noista eikä sisaruksetkaan.

Multa peesi siis näille, että kohtuudella voi pari glögiä ottaa tai viiniä / konjakkia, kunhan pitää huolen siitä, ettei nouse tukkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamahemuli:
Vastauksista saa sen käsityksen, että ne, jotka ovat itse joutuneet sietämään omien vanhempiensa ördäämistä jouluna, ovat - luonnollisesti - aika tiukkapipoisia vähäisenkin alkoholinkäytön suhteen. Sitten on meitä, joiden kotona alkoholia on otettu lastenkin nähden kohtuudella ilman humalaa, jotka ovat avoimempia ja suvaitsevampia alkoholin käytön suhteen. Itse olin jo täysi-ikäinen kun näin oman isäni ensimmäistä kertaa maistissa - ei silloinkaan ollut mitenkään pahasti humalassa vaan silleen hauskalla tuulella. Äitini muistan olleen pari kertaa maistissa teinivuosina, mutta sekin vain nauratti silloin. Ja meillä siis kotona kuitenkin juhliin - kuten jouluihin - kuului aina aikuisille viini ja konjakki. Me lapsetkin jotenkin spesiaali juhla kun oikein konjakkilasit kaivetaan ja hienosti katetaan. Itse en siis traumatisoitunut ainakaan noista eikä sisaruksetkaan.

Multa peesi siis näille, että kohtuudella voi pari glögiä ottaa tai viiniä / konjakkia, kunhan pitää huolen siitä, ettei nouse tukkaan.
Saman havainnon olen minäkin tehnyt näistä keskusteluista. Ja oikeastaan tässä onkin haaste meille vanhemmille kaikille: opettaa lapsille että alkoholin käyttö ei aina ja kaikkialla tarkoita sitä perinteistä on/off-känniä. Että on olemassa oikeasti sellainen asia, kuin kohtuukäyttö.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Ja oikeastaan tässä onkin haaste meille vanhemmille kaikille: opettaa lapsille että alkoholin käyttö ei aina ja kaikkialla tarkoita sitä perinteistä on/off-känniä. Että on olemassa oikeasti sellainen asia, kuin kohtuukäyttö.
Ensimmäinen haaste on oikeastaan selittää miksi vanhemmat juovat vaikka alkoholi on myrykllistä - onneksi näihin käy sama perustelut kun kysymykseen miksi karkkia ei saa syödä joka päivä ja mitä tapahtuu jos sitä syö liikaa.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Ja oikeastaan tässä onkin haaste meille vanhemmille kaikille: opettaa lapsille että alkoholin käyttö ei aina ja kaikkialla tarkoita sitä perinteistä on/off-känniä. Että on olemassa oikeasti sellainen asia, kuin kohtuukäyttö.
Ensimmäinen haaste on oikeastaan selittää miksi vanhemmat juovat vaikka alkoholi on myrykllistä - onneksi näihin käy sama perustelut kun kysymykseen miksi karkkia ei saa syödä joka päivä ja mitä tapahtuu jos sitä syö liikaa.
Terveyskeskuksessa oli semmonen iso juliste alkoholin vaaroista. Sanoin pojalle, että kannattanee se lukaista, niin se kieltäyty, koska sitä kuulemma ällötti ne luetellut vaivat. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Ja oikeastaan tässä onkin haaste meille vanhemmille kaikille: opettaa lapsille että alkoholin käyttö ei aina ja kaikkialla tarkoita sitä perinteistä on/off-känniä. Että on olemassa oikeasti sellainen asia, kuin kohtuukäyttö.
Ensimmäinen haaste on oikeastaan selittää miksi vanhemmat juovat vaikka alkoholi on myrykllistä - onneksi näihin käy sama perustelut kun kysymykseen miksi karkkia ei saa syödä joka päivä ja mitä tapahtuu jos sitä syö liikaa.
Helkkarin hyvä huomio!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja mieti:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Meillä on oltu eri juhlissa usein juuri tuossa "huppelissa" eikä siinä mitään ihmeellistä tunnu olevan tenavien silmissä. Keskimmäinen kerran oikein sanoikin, ettei ole nähnyt minua humalassa kuin juhannuksena...

Mutta nämä on niin tapauskohtaisia, monen "huppeli" on jo minun mittakaavassa selvästi kännin puolella, ja toki lapsetkin reagoi eri tavalla.
Minä näin isää huppelissa aika paljon lapsena ja kysyttäessä sanoin, ettei se haittaa enkä huomaa. Ja arvaa miksi? koska pelkäsin häntä.
No ehkä se merkittävä ero on siinä, että meillä lapset näkee sitä huppeliakin aika harvoin, alkoholi kun ei kuulu arkeen oikeastaan yhtään. Ja jotenkin jäi sellainen fiilis, että isäsi oli itseasiassa enemmänkin jo kännin puolella...?
Arvaillahan toki voit mutta lapsen pään sisään et pääse. Mun isä oli tuurijuoppo ja ratkesi pulloon parin vuoden välein ja viikon ryyppykuuri jolloin oli enemmän tai vähemmän humalassa. Sehän se siitä paskamaista teki, kun ei edes tottunut juoppoisään vaan se oli aina yllättävä ja shokinomainen tilanne.
 
Mie paheksun, jos sitä ei osata ottaa nätisti. Eli jos se on humalahakuista. Itsehän henk.koht aion jokaikisen joulun raittiina muksulle pitää, se on yhtä helvettiä muksulle kun vanhemmat on jurrissa joulut :ashamed:
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Ja oikeastaan tässä onkin haaste meille vanhemmille kaikille: opettaa lapsille että alkoholin käyttö ei aina ja kaikkialla tarkoita sitä perinteistä on/off-känniä. Että on olemassa oikeasti sellainen asia, kuin kohtuukäyttö.
Ensimmäinen haaste on oikeastaan selittää miksi vanhemmat juovat vaikka alkoholi on myrykllistä - onneksi näihin käy sama perustelut kun kysymykseen miksi karkkia ei saa syödä joka päivä ja mitä tapahtuu jos sitä syö liikaa.
Helkkarin hyvä huomio!
karkin haitat ei kyl oo kai ihan yhtä pahoja, että sinänsä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Ensimmäinen haaste on oikeastaan selittää miksi vanhemmat juovat vaikka alkoholi on myrykllistä - onneksi näihin käy sama perustelut kun kysymykseen miksi karkkia ei saa syödä joka päivä ja mitä tapahtuu jos sitä syö liikaa.
Helkkarin hyvä huomio!
karkin haitat ei kyl oo kai ihan yhtä pahoja, että sinänsä.
Ovat verrattavissa koska ovat puhtaita nautintoaineita joiden olemassaololle on sama selitys, ja liikakäyttö on haitallista elimistölle.

Jos tekee alkoholista paljon pelottavamman on hyvin vaikeata perustella miksi muuten ( lapsen mielestä ) tervejärkiset vanhemmat juovat - tämä herättää hauskoja kysymyksiä kuten "haluaako äiti kuolla".
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Ensimmäinen haaste on oikeastaan selittää miksi vanhemmat juovat vaikka alkoholi on myrykllistä - onneksi näihin käy sama perustelut kun kysymykseen miksi karkkia ei saa syödä joka päivä ja mitä tapahtuu jos sitä syö liikaa.
Helkkarin hyvä huomio!
karkin haitat ei kyl oo kai ihan yhtä pahoja, että sinänsä.
Ovat verrattavissa koska ovat puhtaita nautintoaineita joiden olemassaololle on sama selitys, ja liikakäyttö on haitallista elimistölle.

Jos tekee alkoholista paljon pelottavamman on hyvin vaikeata perustella miksi muuten ( lapsen mielestä ) tervejärkiset vanhemmat juovat - tämä herättää hauskoja kysymyksiä kuten "haluaako äiti kuolla".
No mitenkäs ne on verrattavissa? Ai ihan nautintoaineina kun ovat niin haittoja voidaan vertailla samassa yhteydessä.:D Karkit ei aiheuta välittömästi minkäänlaisia ongelmia, kun taas alkoholi aiheuttaa, pitkäaikaishaitoista ei ollutkaan puhe :xmas: Mutta vääntele sinä asiaa miten haluat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Kysymys kuuluukin nyt, huomaako ihminen todella itse, koska (käytös) muuttuu, ja mistä sitä itse erottaa sen, onko vain pikkuhuppelissa vai kunnon kännissä.


Mä kyllä tiedän missä se raja menee, minkä verran voi ottaa lasten paikalla ollessa ja tyhjää mahaan voi yksisin olut olla liikaa. Mutta onneksi mietoja juomia on turvallista lipittää, kun niistä känni ei napsahda yht´äkkiä päähän. Sen vuoksi en vahvoja juomia juo edes ilman lapsia baanalla ollessa.
 
No minusta alkoholi ei vaan kuulu jouluun! Ja vaikka usein meuhkataan, että lapsille pitää opettaa sivistynyttä alkoholin käyttöä, niin minusta tärkeämpää on opettaa, että hauskaa voi pitää, ja rentoutua ihan ilman alkoholiakin! Ja tämä on siis meidän perheen joulu. En nyt kuitenkaan paheksu sitä ruokaviini lasillista, mutta niin monille alkoholi on ongelma, että en ainakaan mitenkään ihannoi tuotakaan tapaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Ensimmäinen haaste on oikeastaan selittää miksi vanhemmat juovat vaikka alkoholi on myrykllistä - onneksi näihin käy sama perustelut kun kysymykseen miksi karkkia ei saa syödä joka päivä ja mitä tapahtuu jos sitä syö liikaa.
Helkkarin hyvä huomio!
karkin haitat ei kyl oo kai ihan yhtä pahoja, että sinänsä.
Ovat verrattavissa koska ovat puhtaita nautintoaineita joiden olemassaololle on sama selitys, ja liikakäyttö on haitallista elimistölle.

Jos tekee alkoholista paljon pelottavamman on hyvin vaikeata perustella miksi muuten ( lapsen mielestä ) tervejärkiset vanhemmat juovat - tämä herättää hauskoja kysymyksiä kuten "haluaako äiti kuolla".
No mitenkäs ne on verrattavissa? Ai ihan nautintoaineina kun ovat niin haittoja voidaan vertailla samassa yhteydessä.:D Karkit ei aiheuta välittömästi minkäänlaisia ongelmia, kun taas alkoholi aiheuttaa, pitkäaikaishaitoista ei ollutkaan puhe :xmas: Mutta vääntele sinä asiaa miten haluat.
Käyttötarkoitus on sama, eli nautinnon tuottaminen. Kohtuukäytön perustelu on sama, koska molemmat ovat suurissa määrissä haitallisia elimistölle - lyhytaikainen vaikutus on pahoinvointi, pitkäaikainen elimistön rappeutuminen.
 

Yhteistyössä