**Pienellä ikäerolla odottavat** HEINÄKUUSSA -10

Heipat täältäkin! Oon monesti käynyt kurkkimassa ketjuanne mutten ole mitään saanut kirjoitettua... Esikoinen on 1v 1kk ja kakkosta odotan rv 16+2. LA on 6.1.2011 eli ikäeroa tulee n. 1,5v. Saapa nähdä millaista kahden pienen kanssa tulee olemaan kun täällä maalla asumme ja mies reissuhommissa. :D

 
Hiiop!

Karkki, tervetuloa mukaan juttuihin! :wave:

Mitäs muille mammoille kuuluu?

Mä olen nauttinut täysin rinnoin vähän viileämmistä keleistä. Tai päivänkö sitä lopulta kesti?! Nytkin on kyllä ihana ilma ja ajattelinkin lähteä lenkille ennenkuin alkaa taas lämmetä. Tosin äsken juuri aukesi taivaassa hanat enkä taida kuivana tuosta reissusta selvitä...

Mies palasi tänään töihin ja siellä pysynee siihen asti, kunnes uusi tulokas syntyy. Sitten pitääkin neljän viikon loman. :heart: Vähän alkaa mietityttämään oma jaksaminen, koska nyt jo alkaa kaksosten nostelu tuntumaan. Onneksi saan tarvittaessa apuja omalta äidiltäni, joka on eläkkeellä ja arvatenkin riemusta kiljuen tulee auttamaan lastenlastensa hoidossa. =)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!


Epeti 32+0 poksista
 
Karkki tervetuloa minunkin puolestani mukaan! Itselläni odotus jo loppusuoralla, vaikkei siltä yhtään tunnu. Pitäis sairaalakassi pakata jo hyvän sään aikana, ja laitella vauvan vaatteita paikalleen! Tuntuu vaan, että niin vähän aikaa sitten oli vauvanvaatteet hyvin paikallaan ja nyt niitä pitäis taas järjestellä. Johan tämä meidän nuorin juniori käyttää 80-86-senttisiä vaatteita, et ehkä vauvalle tosiaankin pitäis kaivella vaatetta esiin ja sassiin... En kuitenkaan usko et tulee lähtö vielä pitkiin aikoihin, mut pitäis silti varautua.

Alkuviikkoa kaikille! Yritetään jaksaa hellettä, ja toivotaan et menis pian ohi...

Oinas ja Heppu 37+4
 
Hei taas!

En jaksa kahlata vanhoja viestejä niin ajattelin kysyä (varmasti joku kysynyt joskus):
Kun lapsukaisilla on pieni ikäero (minun tapauksessani tulee n. 1 v 4 kk) niin pitääkö vauvalle pestä vaatteita? Nehän on jo pesty, mutta tietysti kaapissa "viruneet" nyt jo vuoden päivät... Ei jaksais, mut järki sanoo et ehkä ainakin pienimpiä vaatteita pitäis... Ja yhä on sairaalakassi pakkaamatta :ashamed:

Oinas ja Heppu 38+0 POKS (ainakin tietsikan kellon mukaan on perjantai :))
 
Rv 19 poooks! :heart: Enää reilu viikko rakenneultraan,Jei!! :D
Joko pystyy pömppiksen muodosta veikkailemaan kumpi tulosillaan?! :LOL:


Oinas itse en pessyt kuopukselle isommilta jääneitä vaatteita! Olin kai sitten uusintakierroksella senverran laiskistunut että ajattelin, mitäpä suotta! :saint: Esikoisille kun jopa silitin kaikki pienet vaatteet kaappiin,hullua!! :eek:
Uskon ettei ne vuodessa kyllä mikskään oo menneet! Meillä oli sentään 3-vuotta välissä ;)
 
Kiitos pikaisesta vastauksesta, Jennyli! Viimeksi kyllä pesin kaikki vauvanvaatteet mutten sentään ihan kaikkea silittänyt. Lähes 4 vuotta oli silloin välissä. Jotenkin huojentaa ajatus, ettei niitä ole pakko pestä: kaapissa ovat olleet tämän ajan.
Sulla onkin jännät ajat, kun kohta on rakenneultra! Käy sitten kertomassa kuulumisia.

Neuvolassa annettiin lupa uida järvessä tämän viikon loppuun saakka. Pitää ottaa kaikki irti ja käydä joka päivä! Tosin uimapukukaan ei enää kauan antais myöten, ihme ku on tähän asti mahtunu...

Tsemppiä kaikille! Onneks pahin helle meni ohi. Toivottavasti ei tule enää takaisin!
 
Tulin ilmoittelemaan että meille syntyi POIKA 27.7.2010 klo 06.52, rv40+1. Painoa oli 3920g ja pituutta löytyi 52cm!!

Kaikki sujui lopulta hyvin vaikka kiire meinasi sairaalaan tulla. Ambulanssi tilattiin ja sillä taittui puolen tunnin matka ja luomuna mentiin kun ei kerenny saamaan mitään..

Synnytyksen kesto hieman alta 4h.

Nyt tutustutaan uuteen tulokkaaseen rauhassa, pieni isoveikkakin jo on hieman sopeutunu ajatukseen että tuo on tullut jäädäkseen :)

Palailen paremmalla ajalla :wave:

hiipi ja pojut
 
hiipi: Onnea, onnea!! :flower:

(.) Tänään ja eilen on neiti 1v 1kk kokeillut tosissaan rajojaan ja esittänyt omaa tahtoaan :/ Eilen mm. oli kiivennyt saunan lauteille, repinyt vessanpöntön hajusteen lattialle ja joka paikassa sitten sitä litkua, availi keittiön ja vessan kaappeja, pisti hanttiin ruokailun ja pyllyn pesun kanssa jne :( Suuttui mm. siitä kun äiti ei osannut taluttaa oikein. Halusi ensin että talutetaan kahdesta kädestä kiinni pitäen mutta sitten ilmeisesti ei ois saanut pitää kuin toisesta kädestä kiinni kun heittäytyi lattialle huutamaan ottaessani myös toisesta kädestä kiinni. :p Pönttö äiti kun ei tajua!!

Kieltämättä tullut ajateltua että mihin tässä on ryhtynyt. Mies reissutöissä, asutaan maalla ja noiden koirien ruokailut, ulkoilutukset ynnä muu hoito pitäis myös jossain vaiheessa onnistua. Puhumattakaan siitä että ainakin esikoinen vietti alussa tuntikausia tississä kiinni... :headwall:

Te, joilla jo useampi lapsi (pienellä ikäerolla) kertokaahan kokemuksia miten teillä on arki saatu toimivaksi!!
 
hiipi: onnea pojasta koko perheelle!!

Mäkään en pessy tälle nuoremmalle enään vaatteita jotka olivat olleet sisällä säilytyksessä (lapsilla ikäeroa 1v10kk), enkä aio pestä nytkään. Tuskin nuo vuodessa on niin paljoa tuolla pölyyntyneet ku puhtaana on sinne viikattu.

Karkki: mä silloin ku vauva oli ihan pieni ni keskityin lasten hereillä ollessa vain siihen et sain lapset ruokittua ja pysymään siisteinä. Kotitöitä tein silloin ku isompi nukku ja jos sain lapset nukkuun yhdessä menin päikkäreille. Nyt ku vauva syö jo kiinteitä ni oon yrittäny pitää siitä kiinni että koko perhe syö suurinpiirtein samaanaikaan (yleensä syötän ensin vauvan ja sit syömme me muut).

Niin hei... poks poks


 
Hiipi onnea pojasta! :flower:

Pesin vauvanvaatteita sen verran et sain 3 uutta vaatetta pestyä. Osa vaatteista tuoksui siltä et olivat liian pitkään kaapissa ni oli pestävä.

Täällä ei yhtään mitään tuntemuksia vielä, paitsi että vauvan pää painaa välillä niin että vihloo kävellessä. Mietin et pitäiskö koko ajan käydä vatsantyhjennyksellä ettei paina...? Kai se voi olla sitäkin etten tarpeeks liiku. Kuumuus tekee laiskaksi, ja 3 poikaa... Ens viikon tiistaina alkaa koulu ja eskari, saa nähdä päästäänkö sinne asti. Jos vanhat merkit pitää paikkansa ni pääsen vielä seuraavalle viikollekin.

Kaiken "hauskan" keskellä mies sairastui keuhkokuumeeseen
:headwall: No, kyl se siitä pikkuhiljaa antibiootilla. Mut eilen piti ravata lääkärissä ja keuhkokuvauksessa: niiden välillä matkaa 30 km... Sen siitä saa kun asuu syrjässä. Ihmeen hyvin jaksoin ajella, ei mitään tuntunu. Pakkohan se oli, kun ei toista voi lähes 40 asteen kuumeessa laittaa itekseen liikenteeseen. Ja olihan mullakin neuvola samalla, ja kuopuksella. Kaikki arvot ihan normaalit, pissa puhdas, verenpaine ok jne. Ei ole vauvan pää kiinnittynyt. Hassua kuitenkin, jos taas menee ainakin viikon yliaikaiseksi.

Karkki81 minäkin välillä jännitän miten arki tulee sujumaan näiden kahden pienen kanssa. Onneksi sentään 2 vanhinta on eskarissa ja koulussa mut pitäähän heitäkin nousta laittamaan koulutielle (taksi hakee ja tuo) ja tulevat taas iltapäivällä kotiin. Ja lisäksi on viikonloput ja miehellä pian puintikausi. On kyl luvannut lopettaa hommat iltaisin ajoissa muttei sitä tiedä jos on sateen uhkaa ja ilta venyy...

Kuulin tänään ilouutisen: ilman pitäis vihdoin viiletä ens viikon alussa. Sitä odotellessa...

Oinas ja Heppu 39+0 POKS
 
Täällä poksahti eilen rv 20 täyteen eli puolessa välissä mennään! :heart:
Rakenneultrakin johon tuntui olevan ikuisuus, on tiistaina! Kyllä jännittää enemmän kuin koskaan! :$ :D
Neuvolassa tuli piipahdettua keskiviikkona ja kaikki hyvin! Painoa tullut nyt alusta +4kg ja pienen sydän jumpsutteli 155 :heart:



Onnea hiipille ja Me9 pojista! :flower: :heart:
Tulkaahan kertomaan kuinka arki pienellä ikäerolla on lähtenyt sujumaan, sitten kun jaksatte! :wave:

Oinaalle tsemppihalitukset viimeisiin masuviikkoihin! :hug: :heart:
Mulla on itelläni synnytykset alkaneet ihan puskista vesien menolla ja 2vkoa etuajassa kumpanenkin! Eipä siis aina tarvitsekaan tuntua miltään ;)

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille! :heart: Me oltiin eilen grillaamassa ja viettämässä iltaa koko perheen voimin, tänään saadaan 8 lapsinen ystäväperhe kylään ja huomena pääsen tyttöystävän kanssa elokuviin...mukava viikonloppu siis! :D

Jennyli 20+1
 
Tääl kans vietetty ihana v.loppu. Mies väki kalareissulla, ni ahtauduimme sitten lasten ja naisten kans yhteen taloon. Eli 3 äitiä ja 11 lasta (4kk-7v) oli omilla lapsilla kerranki ainaki riittävästi leikkikavereita ja äitillä porinaseuraa.
Nyt kahville :D anve 20+6 :heart:
 
On teillä anve ollut vilskettä viikonloppuna, mutta varmasti myös mukavaa. =)

hiipille hirmuisesti onnea pojasta!
(Jennyli oli jostain bongannut Me9:ltäkin vauvauutisia, mutta sokea ei löydä... :snotty: )

Oinaalle tsempit viimeiseen rutistukseen! :hug:

Onnittelut sekä anvelle että Jennylille puolivälin ylityksestä! :heart:

Huomiselle odotan sitten Jennylin rakenneultrakuulumisia! =)

Tänne ei mitään ihmeellistä. Puuhommia on paiskittu miehen kanssa koko viikonloppu ja hyvin on masu pysynyt kyydissä mukana, vaikka hiki lensi jo pelkästä ajatuksesta. :whistle:
Tällä viikolla olisi ohjelmassa neuvola, josta pitäisi saada lähete synnytystapa-arvioon. Loppuviikosta lähdetään sukuloimaan 300 kilometrin päähän ja saman päivän nimissä pitäisi ajaa edestakaisin. Saa nähdä kuinka persus kestää. Tai lasten hermot... :p


Mukavaa viikkoa kaikille, täällä on ainakin ollut tänään ihanan viileä (25 astetta = viileä B) ) ilma.

Epeti 34+0 poksista
 
kävin äsken lenkillä ja kaverin kans vähän tähän liittyvää poristiin.. eli meil tilanne että esikoinen on vajaa 3v kun meille syntyy kolmas. Eli väkistenki herkästi käy nii että se jo "omatoiminen" 3v jää vähemmälle huomiolle, kun on kaksi "vauvaa" eli kakkonen kerkeää jos kerkeää justiinsa täyttää vuoden kun tämä kolmas syntyy.

Toki vanhinki on meidän kanssa kotona, mutta silti tiedän jo nyt (ja siitä huonoa omaatuntoa poden) että tulee "vaadittua" tuolta pieneltä esikoiselta paljon enemmän mitä näiltä nuoremmilta voi vaatia. Eli et pukee ite, syö ite, käy wc:ssä jne.

Pelottaa se et kuin on mustasukkainen. Tämän nykyisen vauvan on ottanu hyvin vastaan, mutta miten käy sitten kun tulee uusi vauva ja äidin huomio menee entistäenempi pikkusisarusten hoitamiseen. Toki pyrin jo nytten ottamaan syliin ja antamaan huomiota mahdollisimman paljon. Mut en tiiä onko siitä haittaa, mut monesti käy niin että esikoinen lähtee isän mukaan ja nuorempi äidinmukaan (esim. esikoinen ja isä lähtevät ajamaan rattorilla tai tekevät pihatöitä ja nuorempi lähtee äidin kanssa kauppaan). Näin siksiki että mun on helpompi ensinnäki liikkua kun on vain toinen lapsista mukana ja toiseksi siksi että vauvaa ei voi jättää isän mukaan jos on pihatöissä, mut tuo isompi menee jo hyvin isänsä mukana.
 
Hjelou evribadi!

Minua tuskin kukaan enää muistaakaan... :D Tasan yhden kerran olen kirjoittanut tuossa joskus alkukesästä, kun ilmoittauduin mukaan rytmiryhmäänne. Ehkä siis korkea aika päivittää vähän kuulumisia. Olisi ollut kiva ottaa aktiivisemminkin osaa keskusteluun, mutta jotenkin se jäi tässä kesätouhujen tiimellyksessä. Toisinaan olen kyllä käynyt lukemassa kuulumisianne. Yksi vauveli oli jo syntynytkin, ihanaa! Onnea tuhannesti Hiipi! :)

Meillä oli Np-Ultra 26.7. ja kaikki oli hyvin. Sielä se pikku hattivatti ruudulla vilkutteli. Laskettuaikakaan ei heittänyt suuresti, joten ei muutoksia sen suhteen. Arvioitu H-hetki pysyy siis samana, eli 6.2. ja pikkusiskoon näin ollen tulossa reilu 1,3v:n ikäero. Jonon hännillä näytän edelleen olevan tuon lasketun ajan perusteella. Kyllä tänne saisi uusiakin odottajia vielä mukaan kelkkaan hypätä! :)

Itse voin alkuraskauteen nähden todella hyvin. Välillä iskee totaaliväsymys, jos en ole muistanut syödä tarpeeksi usein. Eikä tuo nyt ihme, syödäänhän energiavaroja kahdesta päästä; pikkuinen ottaa osansa tuolla masussa ja sitten meidän 9kk konttaava neliveto imee loputkin mehut mamman tisseistä. :D

Tästä tulikin mieleen (en nyt muista onko ollut jo puhettakin) että imettääkö teistä vielä moni ja onko kukaan ajatellut jatkaa imettämistä vielä toisen synnyttyäkin / onko kellään jo entuudestaan pienellä ikäerolla lapsukaisia omaavalla kokemusta tällaisesta? Olen kyllä ajatellut lopettaa imettämisen ennen toisen syntymää, mutta takaraivoon on kyllä tullut pienen pieni kutkutus, että olisiko se liian extreme-juttu jatkaa esikoisen imetystouhuja vielä toisen nappulan synnyttyäkin? Toisinsanoen imettää sitten kahta vekaraa. Ajaako siinä itsensä ihan loppuun vai onko se jonkun mielestä pikemminkin arkea helpottava juttu, että voi tarvittaessa kaivaa esikoisellekin tissin vielä tiskiin, jos on liika äksöniä ja kaipaa itse lepohetkeä? Täysimetyksellä tämä nykyinen ei ole ollut enää muutamaan kuukauteen, kiinteet sapuskat siis isona osana ravintoa, tissi tulee sitten siinä rinnalla hyvänä kakkosena. Kokemuskia ja ajatuksia ja vinkkejä nyt siis kaipaisin. En ole kovin syvällisesti tätä asiaa vielä pohtinut, kun olen ajatellut, että onhan tässä vielä aikaa mietiskellä... Mutta yllättävän nopeaa se aika lopulta kyllä juoksee, helmikuuhan koputtelee jo aivan oven takana. :D

Hmmm, mitähän vielä. Noh, tässä nyt tämän hetkisen ajatuksenjuoksun tuotosta. Tsempitykset kaikille odottajille ja arjen pyörittäjille! :) Monella on jo ihan loppumetritkin raskauden suhteen menossa, koittakaahan jaksaa ja isot peukut teille loppurutistukseen!

Terkuin,
Huppistakeikkaa ja Haddiwaddi Rv 14+3


 
Jep,meille syntyi poika 29.7.10
3380g/50cm
Synnytys kesti hiukan alta 2h.
Mutkiakin oli matkassa kun vauva oli sotkeutunut pahasti napanuoraansa ja kädet olivat poskilla.Napanuora katkaistiin pään synnyttyä ja vauva menetti istukasta tulevan veren ja hengitys kärsi.Kiidätettiin teho-osastolle.
Hoito oli nopeaa ja hyvää ja poika toipui kaikesta kokemastaan hyvin,vaikka teholla kuluikin ensi päivät ja minuuteista oli kyse elämän alussa.
Loppu hyvin kaikki hyvin ja nyt nälkäinen nuori mies kutsuu =)
Ikäeroa muuten tuli edelliseen 1v7kk ja 3 viikkoa =)

Mustasukkaisuutta ei havaittavissa :D
 
Me10 HIRMUISESTI ONNEA koko perheelle pojasta :flower: :flower:

Huppistakeikkaa mä imetin rv 15 asti, mut sit alko maidon tulo hiipumaan ja toisaalta itestä alkoi tuntua epämukavalta, joten siirryttiin kokonaan pullolle. Neuvolassa sanoivat ettei ole mitään estettä jatkaa, mut et suosittelevat oman jaksamisen takia lopettamaan
 
Me10: Paljon onnea! :) Varmasti pelästytti nuo kaikki tapahtumat syntymän yhteydessä. Ihanaa, että kaikki kääntyi kuitenkin lopulta parhain päin.

anve: Mulla on maitoa tullut vielä yhtä runsaasti kun ennen raskauttakin, tosin mulla ei ole vielä viikkoja kasassa ihan tuota viittätoista. Meillä tyttö ei syö pulloa lainkaan, ei sitten millään. :/ Lisäksi typyllä on lehmänmaitoallergia, joten kaikki tuttelit ja muut on pannassa (paitsi siedätysmielessä pieniä määriä annettaessa). Rintamaidon läpi allergia ei kuitenkaan puske, joten käytännönkin kannalta on helpompi imettää. Ja ihan mielelläni imetänkin, tosin mitään fanaattista suhtautumista minulla ei siihen ole. :D Mietityttää vain, että riittääkö rahkeet imettää sitten vielä kahta lapsukaista... Voipi olla, että lopetellaan ennen toisen syntymää ja otetaan soijamaidot käyttöön. :) Aika näyttää.
 
Me10 onnittelut täältäkin näin jälkikäteen! :flower:

Täällä hieman tylsää odottelua... Kahta s-ää tänään käytetty (saunassa kävi toinen s kätevästi samalla, kerrankin saunottiin kahdestaan :p ) mutten oikein usko et autto mitään ku ei oo mitään tuntemuksia. Siis ainakin ku edellisistä 3:sta on aina tuntunu ekaks supistukset, vedet menny paljon myöhemmin. Eiku, nyt muistankin et menihän esikoisesta vedet (ainakin osa) jo aikasemmin. Mut sillon käynnistettiin ni se oli ihan erilaista. 2 muuta lähteny itekseen syntymään. Toisaalta haluisin jo päästä synnyttään, toisaalta eipä tässä kauheeta kiirettä... Jännittää tietty et miten isoks vauva ehtii. Tiistaina olis neuvola jollei mitään tapahdu sitä ennen.

Tuli tänään riehuttua ruohonleikkurin kanssakin ihan kunnolla, mut kai mä oon niin "hidas hämäläinen" ettei tässä mitään kiirettä... :( On kyl mielessä et pitäis vielä vähän pölyjä pyyhkiä ja ehkä paikkoja järjestellä (perjantaina imuroin + pesin vessaa) et kai mä otan viime hetkellä pölyrätin käteen jos tuleekin lähtö :LOL:

Kiitos vielä tsempeistä! Kyl se lähtö tulee täälläkin, ennemmin tai myöhemmin...

Oinas ja Heppu 40+2 (myöhäinen perjantai-POKS)
 
Tsemppiä Oinas :hug: :heart: Hetkenä minä hyvänsä sulla on pieni rakas sylissä :heart: Onko sulla menny muut odotukset yliajalle?!
Ihania uutisia odotellessa! :wave:

Meillä oli tosiaan rakenneUÄ tiistaina ja pettymykset jotenkuten nielleenä alkaa taas ajatukset olla positiivisempia!
Olin odottanut ultraa tietty suurin odotuksin ja suurimmaksi osaksi ihan ultraajan takia kokemus oli niin negatiivinen :ashamed:
Jokatapauksessa masusta löytyi 347g painava, erittäin vilkas ja vikkelä pojan (? )-vilperi!
Samassa veneessä siis Oinas ollaan eli neljättä poikaa meidänkin perheeseen odotellaan!
Tiistai-keskiviikko meni jotenkin ihan tyhjissä tunnelmissa mutta tuon kuopuksen kautta kun lähdin positiivisia asioita hakemaan niin ajatukset neljättä poikaa kohtaan ovat jo ihan ok! :heart:
Varasin kuitenkin ensikuulle 4D-ultran koska vauvalla oli molemmilla puolilla aivoissa rakkulat, jotka ovat kuulemma vaarattomia! Haluan kuitenkin vielä tarkempiin tutkimuksiin, jotta saadaan selkeämpi kannanotto niin yläpää kun alapää asioihin :D
 
Oinas: :hug: Nuo ylimenevät päivät on vuodenmittaisia. Niin paljon mukavampi ku lähtis käyntiin ennen la:ta ni ei kerkeis odottaan ja jännittään... Mul esikoinen synty 41+0 ja kakkonen 41+2

Rakenneultrassa käyty ja kaikki hyvin. Sukupuolta en kysyny ja voi olla ettei ois näkyny. Ultraaja teki melkosesti töitä et sai sydämen ja muut rakenteet kunnolla näkyviin. Oli vauva selkärankaylöspäin eikä meinannu kääntyä millään parempaan asentoon. Istukka edessä alhaalla, mut ei tule onneksi kohdunsuun päälle. Ultraaja (ei suomalainen) kysy jossain vaiheessa et eikö isä päässy mukaan, sanoin et sen piti jäähä pellolle rehuntekoon.. ni sit ainaki 5min selosti sitä miten arvokasta työtä se on jne :D Vauva on muutaman päivän pienempi (oli jo np-ultrassa), mut eipä sil ole niin merkitystä..

Tuo 4D ois kyl mainio juttu, mut meil on onneksi omassa neuvolassaki ultra ni siellä pääsee kans kattoon vauvaa. Sain niin surkeat kuvat mukaan ettei niistä ole kyl näytettäväksi. Aattelin kysästä ens kerralla neuvolassa et jos saatas sellainen söpö jalkapohjakuva ni sellaisen haluaisin.

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille anve ja nöpö 21+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja sini-sissi:
Saankos minäkin tulla mukaan? Onko 1v 10kk vielä pieni ikäero ? :)
Edellisten kohdalla ikäeroa oli vähän liikaa: 14v ja 11 kk.
Täytyy tunnustaa että hiukan jännittää kuinka sitä tullaan pärjäämään...
tervetuloa mukaan! Ja onnea odotukseen!!
 

Yhteistyössä