***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Onnittelut Rae topakasta pojasta !

Täällä tuo rannekanavakipu taas herätti viideltä. Se on outo, kun käsi samalla puutunut ja kipeä. Oli viime raskaudessakin ja loppui kuin seinään synnytykseen.

Taysissa aloitettiin eilen Protaphan aluksi 8 yksiköllä. Olisivat lisänneet ateriainsuliininkin, mutta lupasin skarpata ruokavalion suhteen. Vauva vaikutti kookkaalta. Painoarvio oli peräti 1,9 kg vastaten viikkoja 31-32(33). Epäili, että sokeri olisi jo tehnyt tehtäviään. Kyseli, että onko isä isokokoinen, muttei ole kuin päinvastoin. Nyt kontrolli 2 viikon kuluttua.

Aamupaasto oli äsken hienosti 5,2. Jospa pärjäis tuolla iltainsuliinilla, kun on tuo ällö Fragmin edelleen pistettävä n. viikolle 36 asti. On sitten niin v-mäinen pistettävä isoon mahaan, että... Insuliini ihan lastenleikkiä siihen verrattuna.

Ralliviikonloppua kaikille mammoille Discovery 29+5
 
maijamehi onnea isosta poksusta!!! :flower: :flower: Jospa se vauva kohta ulostautuu :D

Määpä söin eilen illalla porilaisen ja aamupaasto näytti......5,2 :D :D :D :D Ja olihan se hyvää :p :p
Noitapa voi syyä sit jatkossaki :p
Tullu hirvee himo mätätä kaikkia ihania grilliruokia.... :ashamed:
 
Kiitos kaikille onnitteluista :heart: Tänään vietetään vikaa kokonaista päivää perheenä kotona, mies lähtee huomenna taas töihin, hieman pelottaa vauvan kanssa yksin jäänti, mutta eiköhän me pienen miehen kanssa pärjäillä :heart:

Rae ja vaavi 12vrk
 
Mä olen ihan hämilläni siitä että olen nyt parina iltana hellittäny tätä melko tarkkaa ruuan vahtaamista ja eilenkin söin vielä aika myöhään jätskin, popcornia ja pari alkoholitonta mutta tosi sokerillista siideriä ja sitten aamun paasto oli 5.4. Se aina välillä pistää hämmentämään että millähän logiikalla nää sokerit oikeen liikkuu. Kokeilin sitten aamupalalla kahta leivänpalaa (yleensä syön yhden leivänpalan) ja tunnin arvo oli 7.9 eli yli sallitun. Mutta toisaalta ilman noita kokeiluja ei pysty tietämään. No, ens viikolla sitten se insuliini tulee käyttöön joka tapauksessa sen sikiön vatsanympärysmitan vuoksi joten taas uudet luvut sekoittaa mun pään :LOL:
 
Onnea Rae!

Miten teillä muilla on kontrollit loppuraskaudesta? Mulla oli rv 30 + 3 kontrollikäynti ja vauvan painoarvio oli 1700 grammaa. Lääkäri sitten meinasi, että seuraava kontrolli on rv 40 ja sain ajanvaraustiskillä inttämällä sihteerin kysymään ylilääkäriltä, että voisinko tulla kontrolliin jo aiemmin.. Nyt on kontrolli rv 36 + 3. Itsestä tuntuu, että olen nyt tosi huonolla seurannalla, koska käypähoitosuosituksista luin, että radissa, jota hoidetaan insuliinilla, pitäisi seuranta loppuraskaudessa olla kuten 1. tyypin diabetikolla eli joka toinen viikko. Ja mulla kun on vielä tuo Klexane-pistoskin.. Olen jotenkin pöyristynyt tästä ja meinasin, että pitäisikö soitella äippäpolille ja vaatia seurantoja?!? Etenkin, kun mulle eräs lääkäri äitiyspolilla sanoi, että loppuraskaudesta käynnit tihenee, kun mulla on 2 seurattavaa asiaa ja mulla on nyt käymässä ihan päin vastoin.. :(
 
Emmaria:
Kuulostaapa hassulta ja erittäin omituiselta!
Minulla on insuliinit ja jo heti alussa toitetettiin, että "tulet sitten myöhemmillä viikoilla käymään usein täällä, että varaudu siihen.."
Seurannat suunniteltiinkin suunnilleen niin, että ensin neljän viikon välein ja sitten kahden ja lopuksi viikon välein.
Lukuina näyttäisi suunnilleen tältä: 24, 28, 30-32, 32-34, 35, 36, 37, 38...

Tuo oli siis suunnitelma, mutta olen joutunut käymään useamminkin
19+6 painoarvio 300g (rakenneultra)
24+0 vauvan sydämen seuranta, ei painoarviota. (sydämen tutkiminen tehdään rutiinina 1.tyypin diabeetikoille ja rd/insuliinihoitoisille)
26+0 painoarvio 900g (ylimääräinen käynti)
27+6 painoarvio 1240g
seuraava käynti on 28+5, koska oli raskausmyrkytysoireita viime kontrollikäynnillä.

Toivottavasti tekstistäni saa jotain selvää, kun keskellä yötä täällä sängyllä makaan ja kirjoittelen :D

Bubbeli 28+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaria:
vauvahaaveita: Onko teillä neuvolassa ultra? Meillä ei ja kateellisena luen, kun joillain paikkakunnilla on.. Tuolloin ymmärtäisin paremmin, että ei seurata muuten. Olikos sulla insuliinit käytössä?
On meillä neuvolassa ultra, mutta viimeksi sillä on taijettu kattoo viimesessä lääkäri-neuvolassa rv 26+, ja sillonkaa ei katottu muutaku tarjonta :/ ja mulla ei oo insut, vaan ruokavaliolla mennään...

vauvis ja täysikäinen poju 37+0 :heart:
 
Noista seurannoista. Kävin nyt viime viikon torstaina eli 29+4. Painoarvio huimat 1,9 kg. Seuraava kontrolli kahden viikon päästä ja näin ilmeisesti jatketaan, jos ei hyvät lukemat nyt vain 8 yksiköllä Protapahnea tuo muutosta. Minulla pitäisi olla synnytystapa-arviokin josaain vaiheessa. Itselläni on käytössä Klexanea vastaavana Fragmin-lääkitys viikolle 36 asti.

Mitenkähän on rutiinina tuo vauvan sydämen seuranta. Ainakaan minulla ei mitään erityistä tarkastamista vaan ainoastaan rakenneultra, jonka teki kyllä ylilääkäri, synnytysosaston vastaava J. Uotila n. rv 20 eli eiköhän kunnossa.

Ihana, ettei tarvitse käydä NIIN useasti. Kaksospojilta kävin n. 15 kertaa. Loppuaikana 2 kertaa viikossa.

Nyt vielä vähän torkahtamaan ennen kuin pikkuherrat heräävät.

Discovery 30+1
 
Minulla on ensi viikolla ensimmäinen käynti äitiyspolilla rd:n ja hepatogestoosin vuoksi. Tässä mietin, että kuinka usein tuon rd:n vuoksi pitää polilla käydä, jos sokeriarvot ovat kotimittauksessa mallikkaita. Tämä mun rd saattaa olla tosi lievä (toivotaan), koska en ole saanut yhdessäkään mittauksessa millään tavalla kohonneita arvoja. Paasto on aina alle 5 ja ruuan jälkeisetkin arvot ovat alle 6.
 
Mä oon tota ruokavalioo noudattanu (niin paljon ku vaan oon pystynyt ), rv 38+5 kävin kokoarviossa ja sekin sen takia että neuvolasta lääkäri laittoi lähetteen, täälläpäin kun ei ilmeisesti enää automaattisesti oteta kokoarvioon vaikka oliskin rd. Sitä ennempää olin ultrassa kun oli rakenneultra. Mulla siis todettu rd, joskus 12 viikolla. Että näinkin voidaan tätä seurata, niin ja tietysti on olleet noi puhelin soitot jolloin on vaan kyselty millaisia arvoja on ollu.

38+5 viikolla vaavin painoarvio oli 3,7kg. Katsotaan nyt sitten kuinka paljon yli 4 kilon vaavi täällä masussa viihtyy...

Maijamehi ja Toukka rv 40+1
 
Mä olen nyt käynyt äippäpolilla kerran kuukaudessa ja ilm. ne tulee sitten vielä tiheneen ne käynnit loppua kohti. Mulla esikoisesta ei tullu yhtään käyntiä polille, paitsi synnytystapa-arvio rv 38+0, koska sokeriluvut kotiseurannassa oli ihan kohdallaan. Eli varmaan niitä aikoja ei tule jos arvioivat tilanteen olevan hallussa. Mulla esikoisesta se sf-mitta oli syynä miksi halusin ja pääsin sinne synnytystapa-arvioon.
 
:wave:

Tuo sydänseuranta tehdään mielestäni vain insuilla oleville rd-äideille. Silloin on kuulema kohonnut riski, johonkin. Minulla alkoi insuliinit noin rv13.
Meillä oli myös esikoisella sydänongelmia, joten se vaikutti varmasti myös tuohon seurantaan. Minulla oli myös normaali rakenneultra, mutta silti tehtiin vielä tuo seurantaultra, vaikka kaikki oli ok.
Ruokavaliolla pääsevät rd-äidit pääsevät vähemmillä käynneillä, ainakin mitä palstalaisten kokemuksiin vertaa. Joskus se ei tosin ole välttämättä kovin mukavaa, kun joutuu epätietoisuudessa elämään!
Minulla noita seurantoja on myös siksi niin paljon, kun viimeksi insuliinitkaan eivät riittäneet pitämään vauvan kasvua kurissa. Nyt sitten pelataan varman päälle.

Meillä K-HKS:ssä tehdään kaikille rd-äideille synnytystapa-arvio noin vkolla 35. Mielestäni myös ruokavaliohoitoisille.

Bubbeli 28+4
 
Heips kaikille pitkästä aikaa! Täällä on nyt sitten vihdoin vauvaannuttu, 28.7. 40+6 meille syntyi ihana poika, 4024g, 52.5cm. :heart:
Mulla siis ruokavalio rd, paastoarvot oli keväällä usein koholla, nyt kesällä pysyi aikas hyvin kurissa, pieniä ylityksiä korkeintaan kerran viikossa. Kokoarviossa käytiin äitipolilla n. raskausviikolta 32 alkaen kahden viikon välein. Rv 38 oli jo alustavasti suunniteltu käynnistystä, mutta sitten vauvan kokoarvio oli kuitekin käyrien sisällä (mahan siinä ja siinä), ja päädyttiin odottelemaan normisti. 40+4 ultrassa arvio oli 4,1kg, joka sitten aika hyvin pitikin kutinsa. Koon jännittäminen oli kuitenkin tosi stressaavaa ja vähän pelottavaakin, kun moneen kertaan terkkarit kommentoi neuvolassa isoksi ym...
Syntymän jälkeen vauva voi hyvin, sokerit mitattiin ekan kerran muutama tunti syntymän jälkeen, ja sitten parina päivänä sen jälkeen. Arvot olivat kaikki hyviä ja vauva oli meidän kanssa koko ajan :) Mun sokereita sen sijaan ei ole synnytyksen jälkeen seurattu, kehoitettiin vuoden päästä sokerirasitukseen. Ajattelin kyllä itse kotosalla vähän niitä katsoa...
Painoa mulla on raskauden alkuun nähden 10kg vähemmän =) Joten jotain hyvääkin rd-ruokavaliosta seurasi;) Täytyy muutenkin nyt yrittää jatkaa tuota ruokavalion tarkkailua kuitenkin vähän, kun onhan se diabetes-peikko siellä vaanimassa jossain...
Tsemppiä hirmuisesti kaikille sokerien kanssa painiville :hug:
Tessu77 ja Poju 5vrk
 

Yhteistyössä