Sektio pelon takia..

Olettehan tietoisia, ettei Kätilöopistolla ole pelkopolia, vaan Helsingin ainoa pelkopoli on Naistenklinikalla. Sieltä löytyy asiantuntemus synnytyspelon hoitoon. Todella ärsyttävää, ettei neuvoloissa voida infota odottajia tuosta asiasta.

Olen myös mielettömästä synnytyspelosta kärsivä, pikkukakkosta odottava äiti. Ensimmäinen synnytys kättärilä jätti niin kamalat traumat, etten voi edelleenkään kuvitella synnyttäväni alateitse. Enää ei asuta Helsingissä, vaan Hämeessä ja tässä sairaanhoitopiirissä on ilmeisesti hieman erilainen tapa hoitaa synnytyspelkoisia, kuin HUS:n alueella. Kahteen kertaan olen käynyt "pelkopolilla" keskustelemassa asiasta ja vaatimasssa sectiota (rv 26 ja 33), mutta päätöstä ei tehdä, ennen kuin rv 37. En oikein ymmärrä, kuinka tällä tavalla hoidetaan pelkoa? Paras apu olisi, että luvattaisiin se sectio, vaikkei päivämäärää annettaisi, eikä pidettäisi äitiä epätietoisuudessa ja pelossa loppuun asti. Kenen etua se palvelee, ettei äiti pysty nauttimaan lainkaan raskaudesta? Väitän, että synnytyspelko ja section panttaus tulee vaikuttamaan ainakin omaan varmaiseen vuorovaikutukseeni lapsen kanssa. Pakolliset psykologin kanssa keskustelut ovat auttaneet hieman, mutta pelkoa synnytyksestä ne eivät ole vieneet.

 
elisa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 21:29 fiffi kirjoitti:
Eilen sain minä päätöksen lääkäriltä. sektio tehdään, pelon takia(esikoinen). Pelkään kipua ja synnytystä kokonaisuudessaan. minulla on myös paniikkihäiriö. Tunnin olin siinä lääkärille itkeskellyt pelkojani, kunnes lääkäri ITSE otti sektion puheeksi. Taisi kyllästyä :D
Hei! Minäkin sain eilen sektiopäätöksen pelon takia ja odotan myös esikoista :) Mulla oli samat perustelut kuin sullakin, et pelkään äärettömästi kipua ja koko synnytystä ylipäätänsä.. Mulla on myös paniikkihäiriö. Mul oli tosi tympee lääkäri; ei suostunut edes ultraan eikä tekemään sisätutkimusta, koska en ollut halukas keskustelemaan alatiesynnytysmahdollisuudesta, mut kätilö oli kiva. ja pääasiahan oli, et se lääkäri kirjoitti sektiopäätöksen, jee! Oon lapsesta asti ollut sektion kannalla ja pelotti alkaa odottaan vauvaa, ku ei tiennyt saako sektion, mut nyt se huoli on pois, onneksi! eikä tarvinnut käydä kuin yhdesti pelkopolil, mut sinne onkin mulla matkaa 200km, eli ei ois ollu kiva joutua ramppaan useaan otteeseen. millo sul on laskettu aika? antoiko ne jo leikkauspäivän? mulle antoi, vaik yleensähän annetaan vast vkon 36 paikkeilla ja mä oon ny vkolla 31...
 
fiffi
hei elisa!

Minulle luvattiin myös sektio ensimmäisellä pelkopolikäynnillä (onneksi) ;)
Vielä ei päivää ole päätetty, se päätetään ensi torstaina, jolloin minulla viikkoja kasassa 35+risat. la minulla on 9.9

Olipas kivaa kuulla sinusta! :hug:
 
Ei voi kuin ihmetellä näitä juttuja! Jonkun pitää laittaa oma MIES hoitamaan omia asioitaan! Voi herranen aika,ihmiset! Ettekö te osaa itse pitää puolianne ja äideiksi olette tulossa?.No huh,huh! Hoitaako se mies kaikkia teidän hankalat juttunne?Jos imetys ei sujukaan, mieskö senkin hoitaa?

En halua olla ilkeä, mutta kasvakaa ja aikuisiksi! Sektio on iso leikkaus eikä siihen ole syytä alkaa ilman todellista syytä.Jollekin pelko on se todellinen syy, mutta on hyvä keskustella pelon syistä.Joskus pelkkä jutteleminenkin auttaa.Kuitenkin äideiksi tullessamme se oma napa saa jäädä ja lapsen etu on AINA tärkein!
 
mitenkä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 12:55 Äitix3 kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä näitä juttuja! Jonkun pitää laittaa oma MIES hoitamaan omia asioitaan! Voi herranen aika,ihmiset! Ettekö te osaa itse pitää puolianne ja äideiksi olette tulossa?.No huh,huh! Hoitaako se mies kaikkia teidän hankalat juttunne?Jos imetys ei sujukaan, mieskö senkin hoitaa?

En halua olla ilkeä, mutta kasvakaa ja aikuisiksi! Sektio on iso leikkaus eikä siihen ole syytä alkaa ilman todellista syytä.Jollekin pelko on se todellinen syy, mutta on hyvä keskustella pelon syistä.Joskus pelkkä jutteleminenkin auttaa.Kuitenkin äideiksi tullessamme se oma napa saa jäädä ja lapsen etu on AINA tärkein!
En oo ihan joka juttua lukenu, eli en ymmärrä mitä tarkotat tolla että mies hoitaa asiat?? :whistle:
 
mitenkä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 11:07 Äitix3 kirjoitti:
Joku kertoi, että miehen oli pitänyt soittaa sairaalaan sektiota haluavan naisen puolesta! En todellakaan ymmärrä tuollaisia avuttomia naisia! Kai sitä itse pitää pystyä asiansa hoitamaan!
Jos todella joku on kertonut, ei kai se tarkoita silloin välttämättä monia naisia.... :whistle:
 
Hih
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 11:24 mitenkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 11:07 Äitix3 kirjoitti:
Joku kertoi, että miehen oli pitänyt soittaa sairaalaan sektiota haluavan naisen puolesta! En todellakaan ymmärrä tuollaisia avuttomia naisia! Kai sitä itse pitää pystyä asiansa hoitamaan!
Jos todella joku on kertonut, ei kai se tarkoita silloin välttämättä monia naisia.... :whistle:
Voi jösses mikä pilkun nus* ! :LOL:
 
höh
Joku voi olla semmoisessa tilanteessa että mies joutuu soittamaan asioita puolesta. Onko tuo nyt niin ihmeellistä?
Monet menestyvät ihmiset käyttävät asiamiestä (tai asianaista) hoitamaan asiat puolestaan. Älykästä kun osaa delekoiga tehtäviä muille tarpeen mukaan. Epäilemättä tässä oli tarve sille että se mies soitti vaimonsa puolesta sairaalaan.
 
kätilö
Aikamoinen keskustelu. En tätä ketjua alusta saakka lukenut, mutta haluan muutaman asian myös kommentoida. Kätilönä olen hoitanut lukuisia "pelkoäitien" alatiesynnytyksiä sekä tietysti sektioäitejä.
Täytyy sanoa, että tällä palstalla monet todella kirjoittavat melko keskenkasvuisesti tahtootahtoosektion-meiningillä. Toiset taas eivät voi ymmärtää synnytyspelkoa ja kuinka voimakas se voi olla ja tuomitsevat täysin sektiohalun.
Jos äiti kokee synnytyspelkoa, on hänen ehdottomasti päästävä keskustelemaan asiasta asiantuntijoiden kanssa eli pelkopolille, ei ruokkia pelkoa tällaisilla palstoilla. Sehän on selvä, että kaikki kauhusynnytyksen kokeneet haluavat kirjoittaa asiasta ja saada näin tukea ja kuuntelijoita. Mutta kuinka moni normaalin alatiesynnytyksen kokenut tulee kirjoittelemaan kokemuksestaan netin jokaiselle keskustelupalstalle? Hyvin hyvin pieni osa verrattuna heihin, joille todella on tapahtunut synnytyksessä jotain ikävää.
Voin todella vakuuttaa teille, että lähes aina alatiesynnytys menee säännöllisesti ja tällöin vauva on AINA valmiimpi syntymään kuin sektiolla syntynyt ja omaa paremmat puolustuskeinot mm. infektioita vastaan. Alatiesyntymässähän vauva itsekin valmistautuu syntymiseen useita tunteja, kun taas sektiossa hänet vedetään yhtäkkiä valoisaan, kylmään ja meluisaan maailmaan. Kuka edes voi kuvitella, että ihminen olisi kehittänyt paremman keinon synnyttää (sektio) kuin evoluutio (alatiesynnytys)?
KUITENKIN, sektio on joskus välttämätön ja se on juuri tämän 2000-luvun etu, että sektio on tarpeen vaatiessa aina mahdollinen. Nykypäivänä vauvan vointia kohdussa voidaan seurata niin hyvin, että sektiotarpeet tunnistetaan. Asiassa pitää vain luottaa henkilökuntaan. Sektioon mennään aina jos se nähdään tarpeellisena vauvan tai äidin voinnin vuoksi. Joskus myös synnytyspelko voi olla niin kova ja lamauttava, että alatiesynnytys vaikeutuisi huomattavasti (mm. ponnistuspelko). Tällöin sektio on parempi äidille ja ehkä vauvallekin. Sitten vielä yksi asia. Monilla tuntuu olevan vahva käsitys siitä, että lääkärit pihtaisivat väkisin sektioita eivätkä vain viitsisi niitä tehdä. Sektio on sairaalan henkilökunnalle usein kätevä ja nopea tapa hoitaa synnytys. Vain äidin ja vauvan parasta ajatellen pyrittäisiin mahdollisimman luonnolliseen ja 2000-lukulaiseen tapaan synnyttää.

Toivon tsemppiä kaikille synnytystä pelkääville ja toivon ettei tuntemuksianne vähäteltäisi. Monet "pelkoäidit" ovat synnyttäneet upeasti alakautta ja voittaneet pelon. Tällaisen kanssa keskustelu voisi auttaa.
 
Joskus
pelko (= kauhu) voi olla niin lamaavaa ettei pysty edes puhumaan tai liikkumaan! Tällaisessa tilanteessa olen unohtanut joskus hengittääkin ja "vintti" on mennyt pimeäksi (olen pyörtynyt). Ymmärrän että todellista kauhua koskaan kokemattomat eivät voi tätä käsittää.
 
elämä on
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 21:06 Mutta kirjoitti:
Mutta kun kaikki lääkärit ei ole täysjärkisiä ja jos sellainen ei järkinen sattuu kohdalle niin se on KAMALAA. Riski siihen on suuri.
No sitten ei kannata ehkä hankkiutua raskaaksi ollenkaan. Sektiossa jos missä on täysin lääkärin armoilla! Riskin pystyy toki välttämään silläkin, että synnyttää kotona.
 
kokemusta on
Mulle on tehty ekalla kerralla sektio pelon takia ja kaksi kertaa olen sen jälkeen synnyttänyt alakautta. Kaikki meni hyvin sektiossa ja myös alatiesynnytyksissä. Kokemuksesta sanon, että sektio ei kannata, sillä sen jälkeen minä olin paljon kipeämpi (haavakipu) kuin alatiesynnytyksissä. Sain niin hyvät puudutteet molemmilla alatiesynnytyskerroilla, että synnytys ei sattunut lainkaan. Jälkeenpäin olin tosi pirteä ja heti liikkeellä. Ei tullut repeämiä tai muita ongelmia. Mutta etukäteen kannattaa sopia äitiyspolilla, että todella saa kaikki mahdolliset puudutteet ajoissa, eli ennen kuin kipua tuntuu. En tiedä onnistuuko kaikkialla tällainen, mutta ainakin Hämeenlinnassa onnistui hienosti.
 
sivusta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 22:41 elämä on kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 21:06 Mutta kirjoitti:
Mutta kun kaikki lääkärit ei ole täysjärkisiä ja jos sellainen ei järkinen sattuu kohdalle niin se on KAMALAA. Riski siihen on suuri.
No sitten ei kannata ehkä hankkiutua raskaaksi ollenkaan. Sektiossa jos missä on täysin lääkärin armoilla! Riskin pystyy toki välttämään silläkin, että synnyttää kotona.
Kyllä kannattaa hankkiutua raskaaksi. Kaikilla on siihen oikeus! Ja Vanhanenkin siihen kehoittaa :LOL:
Sektiossa ei ole lääkärin armoilla. Leikkaukset yleensä hoidetaan kunnialla ja hyvin. Leikkauksessa on ammattitaitoinen henkilökunta ja leikkaus on turvallinen lapselle.
Synnytyksessä on lääkärin armoilla. Ja vaikka kuinka lääkäri tekisi virheen, sitä ei koskaan myönnetä.
 
sama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 20:58 sivusta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 22:41 elämä on kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 21:06 Mutta kirjoitti:
Mutta kun kaikki lääkärit ei ole täysjärkisiä ja jos sellainen ei järkinen sattuu kohdalle niin se on KAMALAA. Riski siihen on suuri.
No sitten ei kannata ehkä hankkiutua raskaaksi ollenkaan. Sektiossa jos missä on täysin lääkärin armoilla! Riskin pystyy toki välttämään silläkin, että synnyttää kotona.
Kyllä kannattaa hankkiutua raskaaksi. Kaikilla on siihen oikeus! Ja Vanhanenkin siihen kehoittaa :LOL:
Sektiossa ei ole lääkärin armoilla. Leikkaukset yleensä hoidetaan kunnialla ja hyvin. Leikkauksessa on ammattitaitoinen henkilökunta ja leikkaus on turvallinen lapselle.
Synnytyksessä on lääkärin armoilla. Ja vaikka kuinka lääkäri tekisi virheen, sitä ei koskaan myönnetä.
Tämä keskustelu on "sektio pelon takia". Jos pelko koskee sitä, että lääkäri on sekopää niin on ihan aiheellista verrata lääkärin armoilla olemista sektio vastaan alatie synnytys (koska siitähän tässä keskustelussa on kyse). Sektiossa on lääkärin armoilla, itse siinä vain makaa puoli kroppaa tunnottomana, toiset jopa nukutettuina. Normaalissa synnytyksessä ei koko lääkäriä näy paikalla. Jos lääkärin täyspäisyyttä pelkää kannattaisi valita ennemmin se tapa missä suurimmalla todennäköisyydellä ei koko lääkäriä tarvita. Samalla todennäköisyydellä se "sekopää" osuu leikkaussaliin kuin synnytykseenkin.

Kyllä, leikkaus on turvallinen, se hoidetaan hyvin ja kunnialla. Niin kuin kaikki synnytykset.
 
Antakaa armoa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 22:11 sama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 20:58 sivusta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 22:41 elämä on kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2006 klo 21:06 Mutta kirjoitti:
Mutta kun kaikki lääkärit ei ole täysjärkisiä ja jos sellainen ei järkinen sattuu kohdalle niin se on KAMALAA. Riski siihen on suuri.
No sitten ei kannata ehkä hankkiutua raskaaksi ollenkaan. Sektiossa jos missä on täysin lääkärin armoilla! Riskin pystyy toki välttämään silläkin, että synnyttää kotona.
Kyllä kannattaa hankkiutua raskaaksi. Kaikilla on siihen oikeus! Ja Vanhanenkin siihen kehoittaa :LOL:
Sektiossa ei ole lääkärin armoilla. Leikkaukset yleensä hoidetaan kunnialla ja hyvin. Leikkauksessa on ammattitaitoinen henkilökunta ja leikkaus on turvallinen lapselle.
Synnytyksessä on lääkärin armoilla. Ja vaikka kuinka lääkäri tekisi virheen, sitä ei koskaan myönnetä.
Tämä keskustelu on "sektio pelon takia". Jos pelko koskee sitä, että lääkäri on sekopää niin on ihan aiheellista verrata lääkärin armoilla olemista sektio vastaan alatie synnytys (koska siitähän tässä keskustelussa on kyse). Sektiossa on lääkärin armoilla, itse siinä vain makaa puoli kroppaa tunnottomana, toiset jopa nukutettuina. Normaalissa synnytyksessä ei koko lääkäriä näy paikalla. Jos lääkärin täyspäisyyttä pelkää kannattaisi valita ennemmin se tapa missä suurimmalla todennäköisyydellä ei koko lääkäriä tarvita. Samalla todennäköisyydellä se "sekopää" osuu leikkaussaliin kuin synnytykseenkin.

Kyllä, leikkaus on turvallinen, se hoidetaan hyvin ja kunnialla. Niin kuin kaikki synnytykset.

Minun pelonasteikkoni on seuraava: alatiesynnytys (järjellä käsittämätön pelko) - kätilöt (varuksellinen suhtautuminen) - keisarileikkaus (normaali kaikkiin leikkauksiin, on tehty isojakin minulle, liittyvä jännitys) - lääkäri (neutraali suhtautuminen). Joten, minulle sopii mainiosti olla sektiossa "lääkärin armoilla". Alatiessä taas ollaan kätilön "armoilla". Totuus kun on se, että tuli vauva mitä reittiä tahansa maailmaan, ihmisnaaras yleensä aina tarvitsee avustusta synnyttäessään, oli sektio tai alatie kyseessä. En edes tiedä, onko "armoilla olo" oikea ilmaisu kuvaamaan tätä asiaa.

Omat pelkoni eivät myöskään liity kuin osittain kenenkään armoilla olemiseen. Uskoisin, että näin on monien muidenkin pelkoäitien kohdalla, joten minusta tätä yhtä seikkaa on tässä turhaa tarpeettomasti korostaa. :)
 
Pelkoja voi olla monia. Ymmärrän että joku pelkää synnytyksen mielivaltaisuutta. Siinä tehdään kiireessä päätöksiä. Sektiossa, jos kaikki menee ennalta suunnitellun mukaisesti mitään mutu-päätöksiä ei henkilökunta tee. Synnytyksessä ne tuntuvat olevan mutu päätöksiä koska eri lääkäri tekisi eri tavalla.
 
Lueskelin tätä ketjua alusta noin puolet. Enimmäkseen asiallista keskustelua, ei mitään hysterisointia. Hienoa! Itselläni on ollut pelko alatiesynnytystä kohtaan 10 vuotta. Meinattiin jo päätyä adoptioon sen vuoksi. Päätettiin kuitenkin lopulta toisin...Puhuin asiasta heti ekalla neuvolakäynnillä ja sit vielä lääkärille. Kutsu äitiyspoliklinikalle tuli yllättävän nopeasti. Olen menossa sinne jo viikolla 16. Nyt ihmetyttää se, että kutsussa oli maininta ultraäänestä ja synnytyslääkärin tutkimuksesta. Olenko vain tyhmä, tarkoittaako lääkärin tutkimus vain keskustelua ja miksi ultra? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
ellen jatkaa
Lukaisin ketjun loppuun. Valitettavasti monet loppupään kommentit menivät asiattomuuden puolelle. Sain kuitenkin vastauksen ihmettelyyni: Ilmeisesti normaaliin proseduuriin pelkoasian käsittelyssä kuuluu ultra ja sisätutkimus? Terveisiä erityisesti fiffille ja elisalle, miten teillä sujui?
 
Kyllä jos lääkärinvastaanotolle menee, niin yleensä perusjutut tehdään kuten ultra siinä samalla kertaa. Täytyyhän sektiotakin varten tarkistaa että lapsi voi hyvin ja että sektiolle ei ole estettä, tai että sille ei ole olemassa "vaikeuttavia" seikkoja, esim. onko ennestään paljon leikkausarpia vatsanalueella tms.
 
Yleensä ainoastaan hätäsektio tehdään nukutuksessa (vauva saatava ulos alle 15 min. päätöksestä). Itse pelkäsin spinaalipuudutuksen laittoa, mutta se oli ihan naurettava pelko verrattuna 18 h supistuksiin... Ei sattunut käytännössä verikoetta enempää.
 

Yhteistyössä