Sektio pelon takia..

Hei!
täällä kanssa kova pelko tuosta synnytyksestä vaikka eka olikin melko helppo.Kaikki kai sitä jossain vaiheessa miettii.Pelon takia olen kovasti kysellyt mm.siitä onko toinen synnytys nopeampi ja mitä puudutuksia kannattasi ottaa koska ekalta en saanut mitään.Vastaukset ovat olleet todella suuri helpotus ja pelko hieman jo poistunut,mutta aina kannattaa muistaa että yksikään synnytys ei ole samanlainen.
 
Huom.olen myös kuullut paljon että sektion jälkeen olo on paljon kipeämpi kuin alatie synnytyksen.itseasiassa ollessani viime synnytyksen jälkeen sairaala huoneessa jonne tuotiin 3pv aikaisemmin sektiolla "synnyttänyt" nainen huokaisin helpotuksesta että olin päätynyt kaiken sen pelon jälkeen alatiehen.itsellä oli tosi hyvä olla,mutta sektiolla synnyttänyt nainen ei pystynyt käymään veeseessä saatika laittamaan housuja jalkaan. tuttavani jolle on myös tehty sektio joutui pari viikkoa tästä uudelleen sairaalaan haavasta johtuneen tulehduksen vuoksi ja oli erittäin kipeä!
 
Sektiosta voi toipua myös hyvin. Riippuu myös toki siitä,. onko tehty kiireellinen tai hätäsektio vaiko suunniteltu. Viilto pystyyn tai vaakatasoon varmasti vaikuttaa, jälkimmäinen tehdään yleensä, jos ei ole "kovaa kiirettä" saada vauva ulos.

Itse toivuin hyvin, toki aristeli haavaa, koska pelkäsi sen "aukeamista" tms. Kipuja ei ollut, vaikka moni sektion suhteen kokematon pelotteli juuri sillä. Olin mielestäni virkeämpi ja parempikuntoisempi kuin suurin osa muista osastolla olleista alateitse synnyttäneistä.

Ja toisaalta, tiedän todella kipeitä alateitse synnyttäneitä ja hyvin ja nopeasti toipuneita. Osa, joka on koenut kummatkin, suosittelee alateitä, ja toiset taas sektiota...
 
miiru
Aika moni tässä ketjussa kirjoittaneista on pelkää synnytystä edellisen kerran kokemusten perusteella. Kaupunkilaisjärjellä ajatellen silloin pitäisi sektio saada helpommin, kun on tiukat faktat heittää pöytään. Mutta miten on tilanne, jos on ekaa kertaa raskaana, ja tietää jo ettei voi synnyttää alakautta. Olen ajatellut niin suunnilleen aina. Ihana (valitettavasti entinen) gynegologini sanoi, ettei ketään voi pakottaa alatiesynnytykseen, mutta... olen muutaman viikon päästä menossa pelkopolille, mietin vain mihin siellä kannattaa vedota. Pelkooni ei ole yhtään yksiselitteistä, "kätevää" syytä. Selkeä kauhun tunne vain koko hommaa kohtaan. Miten te muut ensikertalaiset olette asiaa selittäneet?
 
Iso täh
Ollaan sanottu että ei kestä verta, ei kestä kipua, pelkää lapsen puolesta (uskotaan hyvin syyksi koska alatiesynnytys on lapselle vaarallisempi), että pelkää hallitesmattomuutta, että pelkää repeämistä, että pelkää hulluksi tulemista....on myönnetty ihan mikä vaan pelko, kun lekuri on kysellyt että pelkäätkö sinä tätä ja tätä...
 
pikkuviikinki
näinhän se on ,että äidillä on OIKEUS sektioon oli syy sitten ahdas lantio, pelko, perätila,kaksoset,vauvan tai äidin sairaus ym. joka estää alakauttasynnyttämisen.

sektio on aivan yhtä turvallinen kuin alakautta synnytys ,maksaa vaan enemmän ja siksi luulenkin ,että siihen suhtaudutaan sairaala henkilökunnan kannnalta hiukan nihkeästi myös osittain.

se ,että sektio on vaarallisempi kuin normaaliakautta tuleva, on ihan humpuukia, riskit ovat molemmisssa yhtä suuret vaikkakin erit.

suuri halaus ja rutistus kaikille pelkääville, toivon todella ,että asianne järjestyisivät, ja saisitte ihan rauhassa nauttia loppuraskaudestanne.

minun kaikki 3 lasta ovat syntyneet sektiolla ahtaan lantion takia.
esikkoa synnytin 39h ja lopulta päädyttiin hätäsektioon.

:hug:
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:33 miiru kirjoitti:
Aika moni tässä ketjussa kirjoittaneista on pelkää synnytystä edellisen kerran kokemusten perusteella. Kaupunkilaisjärjellä ajatellen silloin pitäisi sektio saada helpommin, kun on tiukat faktat heittää pöytään. Mutta miten on tilanne, jos on ekaa kertaa raskaana, ja tietää jo ettei voi synnyttää alakautta. Olen ajatellut niin suunnilleen aina. Ihana (valitettavasti entinen) gynegologini sanoi, ettei ketään voi pakottaa alatiesynnytykseen, mutta... olen muutaman viikon päästä menossa pelkopolille, mietin vain mihin siellä kannattaa vedota. Pelkooni ei ole yhtään yksiselitteistä, "kätevää" syytä. Selkeä kauhun tunne vain koko hommaa kohtaan. Miten te muut ensikertalaiset olette asiaa selittäneet?
sanot vain ,että et yksinkertaisesti uskalla synnyttää alakautta.
 
ammattilainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 10:03 pikkuviikinki kirjoitti:
näinhän se on ,että äidillä on OIKEUS sektioon oli syy sitten ahdas lantio, pelko, perätila,kaksoset,vauvan tai äidin sairaus ym. joka estää alakauttasynnyttämisen.

sektio on aivan yhtä turvallinen kuin alakautta synnytys ,maksaa vaan enemmän ja siksi luulenkin ,että siihen suhtaudutaan sairaala henkilökunnan kannnalta hiukan nihkeästi myös osittain.

se ,että sektio on vaarallisempi kuin normaaliakautta tuleva, on ihan humpuukia, riskit ovat molemmisssa yhtä suuret vaikkakin erit.

suuri halaus ja rutistus kaikille pelkääville, toivon todella ,että asianne järjestyisivät, ja saisitte ihan rauhassa nauttia loppuraskaudestanne.

minun kaikki 3 lasta ovat syntyneet sektiolla ahtaan lantion takia.
esikkoa synnytin 39h ja lopulta päädyttiin hätäsektioon.

:hug:
Faktoja: -sektion riskit ovat 11-kertaiset alatiesynnytykseen verrattuna kun ottaa huomioon kaikki synnytyksen aikaiset ja jälkeiset komplikaatiot
-sektio on kalliimpi kuin alatiesynnytys (luonnollisesti), mutta henkilökunnalle huomattavasti "kätevämpi". Henkilökunta EI siis kiusallaan omaksi ilokseen "panttaa" sektioita
- WHO suosittaa että sektioita olisi korkeintaan 15% kaikista synnytyksistä. Lukuja ei varmaan keksitä rahan vuoksi?
- sektio on välttämätön tietyissä tapauksissa esim. vauva ei kestä alatiesyntymää, ahdas lantio, perätila+iso vauva, poikkitila, jokin äidin perussairaus, tietyissä tapauksissa kaksoset JA synnyttäjän hallitsematon pelko alatiesynnytykseen joka voi siis fysiologisesti hankaloittaa alatiesynnytystä
-synnytyspelosta EI pääse sektiolla eroon vaan pelko jää jos sitä ei selvitetä ja voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia vaikka ei synnyttäisikään enää. tämän vuoksi pelkopoli- tai psykologikäynneistä ei kannata suoralta kädeltä kieltäytyä
- Ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen, mutta perustelematon sektio on hoidon laiminlyöntiä
 

Faktoja: -sektion riskit ovat 11-kertaiset alatiesynnytykseen verrattuna kun ottaa huomioon kaikki synnytyksen aikaiset ja jälkeiset komplikaatiot
-sektio on kalliimpi kuin alatiesynnytys (luonnollisesti), mutta henkilökunnalle huomattavasti "kätevämpi". Henkilökunta EI siis kiusallaan omaksi ilokseen "panttaa" sektioita
- WHO suosittaa että sektioita olisi korkeintaan 15% kaikista synnytyksistä. Lukuja ei varmaan keksitä rahan vuoksi?
- sektio on välttämätön tietyissä tapauksissa esim. vauva ei kestä alatiesyntymää, ahdas lantio, perätila+iso vauva, poikkitila, jokin äidin perussairaus, tietyissä tapauksissa kaksoset JA synnyttäjän hallitsematon pelko alatiesynnytykseen joka voi siis fysiologisesti hankaloittaa alatiesynnytystä
-synnytyspelosta EI pääse sektiolla eroon vaan pelko jää jos sitä ei selvitetä ja voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia vaikka ei synnyttäisikään enää. tämän vuoksi pelkopoli- tai psykologikäynneistä ei kannata suoralta kädeltä kieltäytyä
- Ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen, mutta perustelematon sektio on hoidon laiminlyöntiä
[/quote]

-Sektiossa on erilaiset riskit ja toki vaikuttanee myös se, onko kyseessä elektiivinen (ja mistä syystä elektiivinen) sektio, kiireellinen vaiko hätäsektio. Toki myös muut asiat vaikuttavat (potilaasta itsestään johtuvat, operaation suorittajasta jne.). Puhuitko muuten vauvan/äidin riskeistä?
-Synnytyspelosta ei varmasti pääse eroon pelkällä sektiolla, mutta eipä omalla kohdallani auttaneet myöskään ne keskustelut. Silti suosittelen keskusteluita, toki ymmärrän, jos sinne ei halua. Olen kuullut kuinka synnyttäjiä painostetaan kaikin tavoin alatiesynnytykseen, nujerretaan itsetuntoa (mikä sinussa vikana kun et kykene synnyttämään normaalisti...).
-Alatiesynnytyksen riskien ja kivun vähättely/mitätöinti ei myöskään helpota synnytyspelkoista! Tämä olisi huomioitava. Asiallista ja puolueetonta tietoa vaikea saada. Ja vaikka riskit olisivat kuinka pienet, ei lohduta, jos omalle kohdalle sattuvat.
-Perätilasynnytyksistä ollaan myös tietääkseni kahta mieltä. Eri tutkimukset antavat hieman eri tuloksia. Mutta perätilassa riskit vauvalle alatiesynnytyksessä ovat suuremmat kuin normaalissa takaraivotarjonnassa syntyvälle lapselle. Myös äidille tehdään tietääkseni toimenpiteitä.
-Eikö Suomessa suurinpiirtein olla vielä WHOn suosituksissa?
 
Itselläni myös se tilanne että ensimmäinen synnytys oli aivan kamala ja nyt olen raskaana ja aivan kauhea pankiikki päällä.
Tietääkös kukaan miten täällä KOKS:issa suhtaudutaan jos pelon takia tahtoo sektion?

Seuraavassa neuvolassa varmaan varataan aika pelkopolille silloin viikkoja kasasssa 23..
 
pikkuviikinki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 21:12 ammattilainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 10:03 pikkuviikinki kirjoitti:
näinhän se on ,että äidillä on OIKEUS sektioon oli syy sitten ahdas lantio, pelko, perätila,kaksoset,vauvan tai äidin sairaus ym. joka estää alakauttasynnyttämisen.

sektio on aivan yhtä turvallinen kuin alakautta synnytys ,maksaa vaan enemmän ja siksi luulenkin ,että siihen suhtaudutaan sairaala henkilökunnan kannnalta hiukan nihkeästi myös osittain.

se ,että sektio on vaarallisempi kuin normaaliakautta tuleva, on ihan humpuukia, riskit ovat molemmisssa yhtä suuret vaikkakin erit.

suuri halaus ja rutistus kaikille pelkääville, toivon todella ,että asianne järjestyisivät, ja saisitte ihan rauhassa nauttia loppuraskaudestanne.

minun kaikki 3 lasta ovat syntyneet sektiolla ahtaan lantion takia.
esikkoa synnytin 39h ja lopulta päädyttiin hätäsektioon.

:hug:
Faktoja: -sektion riskit ovat 11-kertaiset alatiesynnytykseen verrattuna kun ottaa huomioon kaikki synnytyksen aikaiset ja jälkeiset komplikaatiot
-sektio on kalliimpi kuin alatiesynnytys (luonnollisesti), mutta henkilökunnalle huomattavasti "kätevämpi". Henkilökunta EI siis kiusallaan omaksi ilokseen "panttaa" sektioita
- WHO suosittaa että sektioita olisi korkeintaan 15% kaikista synnytyksistä. Lukuja ei varmaan keksitä rahan vuoksi?
- sektio on välttämätön tietyissä tapauksissa esim. vauva ei kestä alatiesyntymää, ahdas lantio, perätila+iso vauva, poikkitila, jokin äidin perussairaus, tietyissä tapauksissa kaksoset JA synnyttäjän hallitsematon pelko alatiesynnytykseen joka voi siis fysiologisesti hankaloittaa alatiesynnytystä
-synnytyspelosta EI pääse sektiolla eroon vaan pelko jää jos sitä ei selvitetä ja voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia vaikka ei synnyttäisikään enää. tämän vuoksi pelkopoli- tai psykologikäynneistä ei kannata suoralta kädeltä kieltäytyä
- Ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen, mutta perustelematon sektio on hoidon laiminlyöntiä
ammattilainen tai et ,mutta se ei muuta sitä seikkaa ,että riskit ovat olemassa myös alatiesynnytyksessä.
sairaala ja sen henkilökunta kun eivät vaan suhtaudu asioihin puolueettomasti vaan ihan viimisiin asti ajetaan alakauttasynnytystä.
kaikkihan me ihan selvällä maalaisjärjellä ymmärrämme ,että molemmissa muodoissa on riskinsä ja lähestulkoon yhtämonta vaikkakin erillaiset.
äidillä on aina oikeus sektioon jos näin haluaa ja sen on äärimmäisen iso PISTE.
 
häilis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:33 miiru kirjoitti:
Aika moni tässä ketjussa kirjoittaneista on pelkää synnytystä edellisen kerran kokemusten perusteella. Kaupunkilaisjärjellä ajatellen silloin pitäisi sektio saada helpommin, kun on tiukat faktat heittää pöytään. Mutta miten on tilanne, jos on ekaa kertaa raskaana, ja tietää jo ettei voi synnyttää alakautta. Olen ajatellut niin suunnilleen aina. Ihana (valitettavasti entinen) gynegologini sanoi, ettei ketään voi pakottaa alatiesynnytykseen, mutta... olen muutaman viikon päästä menossa pelkopolille, mietin vain mihin siellä kannattaa vedota. Pelkooni ei ole yhtään yksiselitteistä, "kätevää" syytä. Selkeä kauhun tunne vain koko hommaa kohtaan. Miten te muut ensikertalaiset olette asiaa selittäneet?
Tuo on aivan totta, että ketään ei voi pakottaa synnyttämään alakautta. Toisilla poleilla tietty ja toisilla lääkäreillä sektion saaminen on helpompaa tai vaikeampaa, mutta mielestäni se johtuu paljolti potilaasta itsestään, eli kuinka vankat mielipiteet on ja miten päättäväinen. Jos täytyy neuvoa kysyä, mitä mä siellä sanoisin, ei ehkä olla vielä kovin varmalla pohjalla, sori vain... :whistle:
Mullakaan ei ollut yhtä ja selkeää syytä synnytyspelolleni ja sektion halulleni, joten ennen pelkopolikäyntiä sepustin ajatuksiani paperille, jonka sitten lykkäsin lääkärin käteen. Näin hänelle tuli joku käsitys asiasta ja oli helpompi että sitten lääkäri kysyi minulta niistä asioista, että mikä niissä pelottaa jne.
Ainoa neuvoni on, että siellä täytyy pysyä vahvana, jos on vakaasti päättänyt, että sektio on se paras vaihtoehto. Itselläni lisäksi luulen auttaneen sen, että hain paljon tietoa netistä kummastakin synnytystavasta, ja näinollen tiedostin jo täysin myös sektion riskit. Ja koska siinä riskit koskevat suurimmaksi osin nimenomaan äitiä, olin valmis myös ne kontolleni ottamaan. Ja sektion jälkeen (tai jo aikana) selvisi, että sektio saattoi olla sekä lapseni että itseni pelastus.
 
Hyvä että tää ketju on pysyny ylhäällä.

Onko muuten kenelläkään kokemuksia naistenklinikan pelkopolista? kiitollisena ottaisin tietoa vastaan, kun ensimmäisessä synnytyksessä kävin jorvin pelkopolilla ja nyt siis naistenklinikalle.
 
heka
moikka!mul oli synnytyspelot jo ensimmäisen raskauden alkaessa,johtuen lähinnä siitä et mun tuttava oli kuollu synnytyksessä.halusin sektion mut mulle ei sitä annettu.pelotti kun tiesin et vauva on iso ja itse oon pienikokoinen.mun synnytys käynnistettiin ja se kesti yhteensä n.25h,josta ponnistusvaihe oli 3h 11min...!ihana vauvani painoi 4170g ja oli onneksi terve vaikka olikin ollut kauan puristuksissa.minulla oli paha repeämä kohdussa ja vuosin paljon verta...toipuminen kesti kauan..!aluksi en edes uskaltanut haaveilla toisesta lapsesta,mutta pikku hiljaa sitä on ruvennu miettiin,että mitäs jos kuitenkin..mut sehän siinä sitten tuleekin vastaan että miten minä sen mahdollisen seuraavan vauvan synnyttäisin..??!!!siitä olen kuitenkin varma että se olen minä joka sen sitten loppukädessä päättää,miten synnytän(jos normaali raskaus)!!!
 

Yhteistyössä