**SVT-rytmihäiriö (sydämen tiheälyöntisyyskohtaukset)**

Wide jos diagnoosisi on sinustakykardia niin kyse on eri vaivasta. Sinustakykardiassa rytmi lähtee sieltä mistä pitääkin, on vain nopeampi. Supraventrikulaarisessa takykardiassa rytmi syntyy yleensä ns. kiertoaktivaation kautta, jolloin rytmi ei lähde sinussolmukkeesta kuten pitäisi.

Myös sinustakykardia on silti tosi häiritsevää, mulla on myös tätä usein iltaisin mikä vaikeuttaa nukkumista. Tai siis oli, nyt kun mulla on tuo Orloc niin sinustakykardiatkin on hävinneet :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Onko teistä kellään synnytys tai epiduraali tms. lääkitys laukaissut svt-kohtausta? En itse ehtinyt saada kivunlievitystä joten kokemusta on vain luomusynnytyksestä.
Minulla ei ainakaan laukaissut. Itse asiassa koko raskauden aikana ei tullut ainuttakaan svt-kohtausta.

 
Tässäpä minun tapaukseni:

Minulla oli siis sattumalta paperilla sydänkäyrää, josta SVT oli helposti tunnistettavissa. Olimme nimittäin työporukalla aikoinaan kuntotestissä, jossa kuntopyörää polkiessani - yllätys, yllätys - tuli tiheälyöntisyyskohtaus sopivasti päälle. Sydän pompotteli 220 krt/min ja testaaja oli ihan ihmeissään. Sain käppyröistä printin mukaani, jota oli hyvä näyttää jatkossa aina lääkäreille.

9.4. kävin siis kardiologilla, joka kirjoitti lähetteen Meilahden sydäntutkimusosastolle. 26.11. kävin operaatiota edeltävässä tutkimuksessa, jossa kartoitettiin ultraäänellä sydämen rakennetta. Lisäksi otettiin labrakokeet, joissa tutkittiin ainakin hyytymistekijät. Samalla kardiologi kertoi operaatiosta ja sen mahdollisista riskeistä.

1.12. olin elektrofysiologisessa tutkimuksessa ja minulle tehtiin katetriablaatio. Elektrofysiologisessa tutkimuksessa löydettiin oikorata, ja tutkimuksen aikana käynnistyi toistuvasti "kapeakompleksinen takykardia". "Hetkellisesti nähtiin myös toista takykardiaa, mahdollisesti kyseessä oli epätyypillinen AV-nodaalinen takykardia" - mitä se mahtaa sitten tarkoittakaan (lainausmerkeissä olevat tekstit olen kopioinut tiivistelmästä, jonka sain Meilahdesta). "Aorttaläpän kautta kartoitettiin varsin pitkään oikorataa, muutamalla katetriablaatiolla saatiin se väliaikaisesti katkeamaan, mutta johtuminen palasi toistuvasti. Lopulta enemmistä yrityksistä luovuttiin. Mikäli rytmihäiriöitä olisi jatkossakin, suunnitellaan uutta toimenpidettä mahdollisesti transseptaalireittiä hyväksikäyttäen. On mahdollista, että saatiin vaikutusta oikorataan siten, ettei takykardia enää pitkäkestoisena palaisi."

Käytännössä operaatio meni suurinpiirtein näin:
Menin Meilahden sairaalaan klo 7.30. Ensimmäiseksi minun piti mennä vaatevarastoon viemään omat vaatteeni sinne säilytykseen ja pukea päälleni sairaalavaatteet. Sen jälkeen menin suoraan osastolle. Siellä ajeltiin alapäästä ylimääräiset karvat ja jäin odottelemaan omaa vuoroani operaatioon. Odottavan aika on pitkä - etenkin kun aamulla ei saanut syödä mitään. Minua ennen operoitiin toinen potilas ja leikkaussaliin pääsin vasta klo 12.45. Valmistelevat operaatiot salissa veivät n. puolisen tuntia (leikkausalueen putsaus, seurantalaitteiden kiinnilaittaminen yms.). Sain rentouttavaksi lääkkeeksi antihistamiinia ja kipulääkkeeksi suonen kautta jotain toista lääkettä. Kipulääkettä annettiin lisää tarvittaessa operaation aikana, kun sitä pyysin. Itse operaatio loppui klo 16.30, joten aika pitkään siinä loppujen lopuksi meni.

Toimenpiteen alussa reisilaskimon ja -valtimon kohta nivusessa puudutettiin. Sen jälkeen nivuseen tehtiin kolme pientä viiltoa (alle 1 cm:n pituisia), joista verisuonien kautta sydämeeni vietiin kolme katetria. Katetrien sydämeen työntäminen ei tuntunut oikeastaan miltään. Jossain vaiheessa tuntui rintakehässä aika ahdistavalta, ikään kuin kaikki sinne johtavat "väylät" olisivat tukossa. Välillä tuntui tosi ahdistavalta, kun sydäntä "ärsytettiin" ilmeisesti sekä lääkkeellisesti että katetreilla, kun sitä oikorataa yritettiin paikantaa. Kun oikorata lopulta saatiin paikallistettua, sitä poltettiin katetreilla usean sekunnin ajan. Ensimmäinen polttaminen ei tuntunut juurikaan, mutta toisella kertaa pyysin lisää kipulääkettä, koska se tuntui sen verran kivuliaana. Ennen polttamista kardiologi huuteli aina toisesta huoneesta (jossa monitorit olivat), että "Nyt annetaan hoitoa", jolloin osasin varautua tulevaan.

Kun operaatio oli ohi, minut kärrättiin tarkkailuun seuraavaksi yöksi. Klo 18 aikaan suntit poistettiin nivusesta. Sen jälkeen hoitaja painoi haavakohtaa 10 minuutin ajan, jonka jälkeen haavojen painoksi laitettiin haulipussi ja se sidottiin harson avulla tiukasti kiinni nivuseen. Haavoja ei siis ommeltu lainkaan vaan niiden annettiin umpeutua potilaan maatessa tuntitolkulla selällään painava pussi nivusen päällä. Painon piti olla haavan päällä kolme tuntia ja potilaan siihen asti kiltisti selällään. Kolmen tunnin päästä haulipussi poistettiin, jonka jälkeen sain vihdoin kääntyä kyljelleni. Minä makasin siis klo 13-21 koko ajan pelkästään selälläni. Hoitajat sanoivat tuovansa tarvittaessa kipulääkettä, jos selkä alkaa kipeytyä maatessa. Klo 19 aikoihin pyysin kipulääkettä ja sain kamalan makuisen pureskelutabletin parasetamolia, jonka oksensin pois puolen tunnin kuluttua. Tällöin jouduin tietysti kampeamaan kyljelleni - ja haavat aukesivat. Klo 21 olisin siis saanut vasta ekan kerran kääntyä kyljelleni ja vasta puolilta öin olisin saanut nousta ylös sängystä (silloin olin tosin unten mailla, joten ylös nouseminen jäi aamuun). Voitte muuten arvata, miten "helppoa" on pissata alusastiaan selällään maatessaan.

Ruokaa, ts. mehukeittoa, sain ensimmäisen kerran sinä päivänä klo 18.30. Sen siis oksensin hetken päästä pois. Iltapalaa sain klo 21.30, joka jo pysyi sisällä. Arvatkaa oliko siinä vaiheessa nälkä jo hirmuinen!

Tarkkailussa olin koko ajan kytkettynä sydänmonitoriin, jossa seurattiin tuleeko takykardioita - tai muita ongelmia.

Operaatio tehtiin maanantaina ja tiistaiaamuna pääsin sairaalasta. Sairaslomaa sain loppuviikon ja Primaspania täytyy syödä parin kuukauden ajan. Ponnistelua ja repiviä liikkeitä (esim. raskaiden esineiden nostelua) piti välttää viikon ajan, jottei pistokohta ala vuotaa. Suihkuun sai mennä tiistaina, mutta saunaan vasta kolmen vuorokauden kuluttua.

Viikon pituinen sairasloma tuntui hieman hätävarjelun liioittelulta. Teen konttorihommia, joten mitään painavia ei olisi tarvinnut nostella. Sairasloma sattui joulukuun ekalle viikolle, joten tulipahan tehtyä kaikki joululahjaostokset joutessani ja kirjoitettua joulukortitkin kerrankin ajoissa!

Operaation jälkeen sydäntä sai rasittaa, mutta vain nivusissa olevia haavoja piti varoa. Muutaman ekan sairaslomapäivän ajan sydän tuntui jotenkin omituiselta. Siinä oli epämääräisiä tuntemuksia, muljahduksia jne. Ehdin jo katua koko operaatioon menoa, koska luulin, että sydän olisi jatkossa sen tuntuinen. Onneksi epämääräiset tuntemukset menivät noin vajaassa viikossa ohi ja sydän on toiminut sen jälkeen loistavasti! Vain ne pari lyhytaikaista svt-kohtausta operaatiosta huolimatta on ollut, joten odotan mielenkiinnolla tuleeko niitä vielä jatkossakin.

Helmikuussa saan vuorokaudeksi kannettavakseni EKG-nauhurin. Maaliskuussa on lisäksi kontrollikäynti. Jos takykardia nimittäin jatkuvat entiseen tapaan, harkitaan jatkossa uutta operaatiota.
 
Suuri kiitos Kauris tarinastasi! Oli tosi hienoa lukea jonkun oikea ja henkilökohtainen kokemus ablaatiosta - itsekin kun harkitsen sitä mahdollisena vaihtoehtona tulevaisuudessa jos kohtaukset alkavat esim. lisääntyä ym.

Aika rohkea olit kyllä! :flower:
 
Suuri kiitos Kauris tarinastasi! Oli tosi hienoa lukea jonkun oikea ja henkilökohtainen kokemus ablaatiosta - itsekin kun harkitsen sitä mahdollisena vaihtoehtona tulevaisuudessa jos kohtaukset alkavat esim. lisääntyä ym.

Aika rohkea olit kyllä! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Suuri kiitos Kauris tarinastasi! Oli tosi hienoa lukea jonkun oikea ja henkilökohtainen kokemus ablaatiosta - itsekin kun harkitsen sitä mahdollisena vaihtoehtona tulevaisuudessa jos kohtaukset alkavat esim. lisääntyä ym.

Aika rohkea olit kyllä! :flower:
Eipä kestä! Aika vähän näitä "potilaskertomuksia" netistä löytyi, kun itse siihen operaatioon menoa jännitin. Hyvä, jos tästä stoorista on jollekin hyötyä! :)

Eihän se operaatio tosiaan mikään miellyttävin kokemus ollut, mutta jos sillä pääsee eroon SVT:stä, niin kannattaa ehdottomasti käydä!
 
Mulla on ollut rytmiksiä lapsesta pitäen. Todettiin tutkimuksilla(ekg päivystyksessä ja kotona mukana kannettavana) kammioperäinen lisälyöntisuus tai jtn...? Mutta mua hämää sikana se, että niihin käyriin ei tod saatu ylös mun pahimpia kohtauksia joissa oon luullu kuolevani :/ . Niissä juuri tulee sellasta rummutusta että tiheeseen tärisee, jää välistä ja jysähtää tosi iso perään ym. Sain lääkkeet joita otan jos hätä on suuri. Mutta en oo tarvinu piiiitkään aikaan ja lääkkeet menny vanhaksi ja poistoon. Mutta nyt taas ollu hiukan niitä joten odotan vaan kauhulla. :x
 
sh
No ei se nyt näin yleinen ole kuin täällä annetaan ymmärtää. Takykardia eli nopealyöntisyys on ihan eri asia kuin supraventrikulaarinen takykardia.
Ja ne muljahdukset mitä monet tunee, ei tavallisesti ole mitään rytmihäiriöitä, vaan harmittomia lisälyöntejä.
 
Satunnainen matkailija
katetriablaatioyritys ja pelottaa kauheasti.Syyskuussa olin elektrofysiologisessa tutkimuksessa ja silloin piti tehdä myös ablaatio.Vikani osoittautui harvinaisemmaksi SVT:sta ja perinteisillä laitteilla ei ablaatiota sitten tehtykään ylimääräisen radan ollessa aivan sinussolmukkeen vieressä.Kokeiltiin peruslääkearsenaalit,mutteivat tykytyksiin tehoa ollenkaan.Nyt syön Emconcoria peräti 15mg/vrk,mutta silti kohtauksia tulee,viimeksi tänään.
Vaikka olen kerran jo tuon tutkimuksen kokenut (ablaatiota lukuunottamatta), niin pelottaa ihan kauheasti. Panikoin tutkimuksessa viimeksi ihan kauheasti (nolottaa),ja vaikka kuinka sain rauhoittavia ja kipulääkettä (olin tokkurassa todella),niin paniikkia ne ei vaan poistanut. Ja nyt kaikki taas edessä...oih ja voih.
Mutta nyt ablaatiota yritetään jollain superhienolla laitteella,vaikka eihän se toimenpidettä muuta millään lailla.Ja ilmeisesti jäädyttämällä yritetään vikaa korjata.Täytyy vaan kovasti toivoa,ettäkaikki menisi hyvin nyt...eikä lapset jäisi ilman äitiä.(kaikkea sitä yön pimeinä tunteina miettiikin)
Niin,ensimmäisen SVT-kohtauksen sain kolmatta lasta synnyttäessäni ja pelästyin silloin kovasti.Vasta vuosien jälkeen (viime syksynä) rytmihäiriötä alettiin kunnolla tutkia ja vika kyllä löytyikin ja sain diagnoosin.
Olisi kiva kuulla lisää toimenpiteeseen osottavien tunnelmia.
 
äiti
Satunnaiselle matkaajalle.
Mun tytöltä koitettiin polttaa tai jäädyttää se oikorata myös katatroimalla. Sinussolmukkeen vieressä oli hänelläkin ja hoitamatta jäi. Nyt on lääkkeet. Välillä menee hyvin, välillä tulee tykytyskohtauksia useinkin. Ovat vaan muuttuneet. Ennen saattoi olle lähes 2 vrk melkein yhtä mittaa syke 150-220 välillä. NYt taas tulee ja menee, välillä noissa korkeissa sykkeissä ja välillä taas nousee levossa "vaan " 120. Eilen sitten pyörtyi ja illalla tykytteli, eöi syke välillä 70-120 vaikka vaan istui. Ja huippukuntoinen nuori on kyseessä. No sen pyörtymisen syy ei selvinnyt joten katsellaan.
Tsemppiä toimenpiteeseen, koittavatko jäädyttää? Se on turvallisempaa kuin polttaminen.
 
Satunnainen matkailija
Helou! Mulla ilmeisesti siis jäädytetään,näin oli puhe.Ensi viikolla tiedän enemmän kun menen esikäynnille. Magneettinavigoinnilla tehdään,ilmeisesti turvallisempi kuin perinteinen menetelmä,ja laite siis soveltuu meille,joilla vika vaikeassa paikassa.Voisko samaa ajatella sun tytöllekin tulevaisuudessa?Mun vika on siis hyvänlaatuinen,ei romauta verenpainetta tms.mutta 200 tykytys aiheuttaa tietty huonon olon ja hankaloittaa elämää muutenkin,kun härö tulee töissä,urheilussa,autolla ajaessa,lentokoneessa jne.
Mulla on ristiriitainen fiilis,kun viimeksi tutkimuksen tehneet lääkärit olivat yhtä mieltä siitä,että ei kannata lähteä härkkimään enempää,mutta kun lääkkeet eivät auta,niin haluttiin kuitenkin nyt yrittää,mut eri lääkäreiden toimesta...se just pelottaa,että ketä uskoa?Mut kait toi uusi laite nyt sit antaa toivoa...ehkä..
 
Wide
Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Wide jos diagnoosisi on sinustakykardia niin kyse on eri vaivasta. Sinustakykardiassa rytmi lähtee sieltä mistä pitääkin, on vain nopeampi. Supraventrikulaarisessa takykardiassa rytmi syntyy yleensä ns. kiertoaktivaation kautta, jolloin rytmi ei lähde sinussolmukkeesta kuten pitäisi.

Myös sinustakykardia on silti tosi häiritsevää, mulla on myös tätä usein iltaisin mikä vaikeuttaa nukkumista. Tai siis oli, nyt kun mulla on tuo Orloc niin sinustakykardiatkin on hävinneet :)
Voi olla, tuosta on aikaa jo 10v.
Sopivasti tämä ketju taas hyppäsi silmille kun syrän on taas jumputellu omiaan, nopeampaa , lyönti jää välistä ja sit taas pari nopeaa lyöntiä peräkkäin.
 

Yhteistyössä