**SVT-rytmihäiriö (sydämen tiheälyöntisyyskohtaukset)**

vieras
JOtenkin vaan helpottavaa lukea,että muillakin tätä svt:Tä vaikka en nyt toivo kenellekkään mitään saakutin rytmäreitä! Inhottavia ovat itse kärsinyt ylä-asteelta asti ja nyt olen 32. Viime synnytyksessä pamahti päälle ja pulssi olikin yli 200.Sain lääkettä suoraan suoneen ja tippuikin sitte 90. Saan myös itse lopetettua kohtauksen hengitystä pidättämällä,mutta kyllä välillä koko yön saan valvoa.Nyt on mennyt taas kuukauden päivät kun ei ole näkynyt kohtausta:)
 
Tinkerbelle
Onko teillä muilla SVT:stä kärsijöillä estolääkitystä? Jos ei ole, ja kohtauksia on useammin kuin pari kertaa vuodessa, suosittelen ehdottomasti tätä bisoprololia. Ei ainuttakaan kohtausta sen aloittamisen jälkeen, ihan huippujuttu! Eikä mulle ole tullut mitään sivuvaikutuksia.

Ei tarvitse siis toistaiseksi miettiä ablaatiota vaan voi elää taas normaalisti.
 
Essi
Ihanaa löytää vertaistukea!!
Täällä 18 vuotias nuori tyttö, jolla myös on tälläistä. Syön nyt Bisoprolor activia (5 mg) olen vasta kaksi päiväää syönyt.
Minulle tehdään myös tuo leikkaus. onko se ihan kamala? jääkö arvesta iso?
Miten muuten tiedättekö tuosta Bisoprolor activiasta, että kun sitä syö niin eihän silloin sydän voi pysähtyä?
Tänään meinaa sydän oli lyömättä 20 sekunttia, eli välistä lyönti kesti niin kauan, mitattiin juuri verenpaine ja sitten se tapahtui. onko teillä koskaan ollut näin kauaan? KAMALA tunne. Purskahdin itkuun ja hermostuin kunnes syke sitten nousikin korkeaksi ja pian palautui tasaiseksi.
Nyt kello on puoli 12, huomenna ois koulua muttaku en minä uskalla mennä nukkumaan.. pelottaa että sydän pysähtyy.. oon syöny noita lääkkeitä vasta kaks päivää enkä tiiä estääkö ne ees sydämen pysähtymisen?
 
Jos sulla Essi on tämä SVT niin se ei varmasti johda sydämen pysähtymiseen vaikka kamalia kohtaukset ovatkin. SVT tulee kammioiden ulkopuolelta, siksi se ei uhkaa henkeä. Kammiorytmihäiriöt on ihan toinen juttu.

Ole siis huoleti - sydän ei pysähdy bisoprololilla eikä ilman! Lääke tosin auttaa oiken hyvin tähän vaivaan, mulla ei ole puoleen vuoteen ollut ainuttakaan kohtausta (mulla Orloc 2,5 mg).

Voit elää ihan normaalia elämää jatkossakin. Kerron kokemuksella, olenhan tämän kanssa elänyt 24 vuotta :wave:
 
Essi
Tinkerbelle kiitos vastauksesta !! :) tuotanoin arvaatkaas, nyt tämä bisoprolor laskee sykkeeni hirmu alas. 48 on syke kun herään päiväunilta esimerkiksi. beetasalpaajat ovat myös aiheuttaneet sellaisia rytmihäiriöitä eli sydän jättää välistä lyömättä, kestää hirveen kauan et se taas rupeaa lyömään. tosi inhottavia. Onkohan tää nyt sit vakavempaa ku ite SVT jota hoidetaan? :(
 
Kas, tämä ketju pomppasi pitkästä aikaa silmiini. Kerronpas vielä operaationi jälkiseurannasta. Operaatiossahan oikorataa saatiin jonkin verran katkaistua, muttei oltu varmoja onnistuiko se 100 %:sti. No, tähän mennessä tuntemukset ovat sellaisia, että kyllä se operaatio siltä osin onnistui eikä syke ole enää noussut 200:n tuntumaan, kuten aikaisemmin.

Pari-kolme kuukautta katetriablaation jälkeen kannettavakseni holter-nimisen seurantalaitteen vuorokaudeksi. Nauhalle rekisteröityi kolme lyhyttä muutaman minuutin kestoista rytmihäiriötä. Kyseessä on mahdollisesti "epätyypillinen eteis-kammiosolmukkeen kiertoaktivaatio". Tämä rytmihäiriö havaittiin jo itse operaatiossa, mutta siihen ei hoitotoimenpiteitä itse operaation aikana pyrittykään kohdistamaan, joten ne nyt sitten vielä jäivät riesaksi. Näistäkin kuulemma on mahdollista päästä eroon toisella operaatiolla, jos niistä aiheutuu harmia jatkossa. Itse en holter-nauhoituksen aikana niitä havainnut (koska syke nousi vain 120-140:n paikkeille), mutta nyt kun tiedän niitä itselläni olevan, olen jälkikäteen niitä usein itselläni havainnutkin. Mutta ainakin toistaiseksi ne eivät minua pahemmin haittaa, joten en ole ilmoittautunut seuraavaan operaatioon... :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
lapsilla se nyt on ihan eri juttu kuin aikuisilla, mutta meidän vauva meinasi kuolla svt:n aiheuttamaan sydämen vajaatoimintaan ja vajaatoiminnan aiheuttamaan hydropsiin.
elinikäinen lääkitys päällä ja katetriablaatio ja/tai tahdistin tulossa lähiaikoina...

Meillä aivan vastaava tilanne. Poju nyt vasta 2kk joten ainakin vuosikkaaksi lääkityksellä mennään ja sitten taas katsellaan eteenpäin. :/
Onko täällä muita pienten lasten vanhempia joiden lapset kärsii svt:stä?

 
Saija
Kävin tänään kardiologilla svt:n takia. Mulla on ollu kohtauksia (ainakin) 10-vuotiaasta, nyt oon just kohta 35. Tutkittu on, mutta ennen heinäkuuta 2009 ei saatu mihinkään käyrille näkyviin. Heinäkuussa oli pitkä kohtaus n.1-1 1/2 tuntia ja silloin ambulanssimiehet sai noin 200/min sydämensykkeen ekg:lle. Ablaatiosta kardiologi kertoi tänään, että toimenpiteistä (kun siis diagnoosi svt) noin 95% onnistuu. 5 % ei onnistu, koska esim. ylimääräinen johdinrata on liian kiinni varsinaisessa sydämen sähköjärjestelmässä, joten sitten ei uskalleta polttaa. 1% tapauksista käy niin, että sydämen oma sähköjärjestelmä tuhoutuu, jolloin on asennettava sydämentahdistin. Olen nyt jonossa ablaatioon TAYS:iin, jono kuulemma 4-6 kk. Jännittää vähän..
 
Cloudberry
Minä siis olin 18 vuotiaaksi asti aivan tervesydäminen nuori, aktiivisesti urheileva tyttö. Erään rankan lentopallopelin jälkeen kotia tullessa huomasin sydämen rytmeilevän samban tahtiin eli pulssi ei ollut kymmentä sekuntiakaan sama vaan vaihteli koko ajan välillä 70 - 200. En sitten heti suostunut lähtemään sairaalaan vaan reippaana tyttönä vaan suihkuun, jossa alkoi hengenahdistus ja pyörrytys. siinä vaiheessa rakas äitini pisti tämän tytön autoon ja vei ensiapuun ihmeteltäväksi.

ensiavussa hoitsut eka suhtautuivat epäilevästi kunnes eräs mieshoitaja otti ranteesta kiinni, katsoi sängyn yli toiseen hoitajaan ja sanoi, ei tää kyllä normaali pulssi ole Saman tien ottivat minulta paidan pois ja laittoivat kiinni sydänmonitoriin, ja mittasivat lämmön. lämpöä oli jonkun verran ja tämä olikin se mikä sai lääkärin loppuen lopuksi suhtautumaan vakavasti minuun.

Viikon vietin sairaalassa nukken väsymystä pois ja sain tylyn tuomion: mahdollisesti sydänlihastulehdus, jonka mahdollisesti on aiheuttanut oireeton keuhkokuume. Sain beetasalpaajat kouraan ja kotiin kuukauden liikuntakiellolla...

No juttuhan ei ollut tällä ohi. Voitte kuvitella miltä tuntuu kun on tottunut urheilemaan joka päivä ja yht äkkiä suurin saavutus on nousta sängystä. Jos jaksoi vielä laittaa vaatteet päälle ja lähteä kouluun niin sai olla todella tyytyväinen itseensä.
Tästä alkoi sitten pitkä epätietoisuus. Minulla alkoi ilmetä monenlaisia rytmihäiriöitä, jotka on myöhemmin todettu eteis- ja kammiolisälyönneiksi, flutteriksi ja SVT:ksi. Rytmihäiriöitä syntyy koska sydänlihastulehdus on vaurioittanut sydäntäni jollain tavoin. Portaita en pystynyt nousemaan ilman että pulssi nousi lähelle 200, nukkuminen kävi vaikeaksi koska rytmihäiriöt valvottivat ja ensimmäisen kerran yritettyäni urheilla päädyin ensiapuun. syytä ei tässä vaiheessa tiedetty, ja sanottiin melkein päin naamaa, että kuvittelen kaiken, koska filimille ei ikinä rytmejä saatu. mieliala romahti täysin, koska en jaksanut henkisesti tai fyysiseti tehdä mitään.

Tässä vaiheessa alkoivat lääkityksen sivuoireet, jotka ovat melkein pahemmat kuin rytmihäiriöt itse

vuoden päästä päädyin lääkärille, joka diagnosoi SVT:n ja pisti ablaatiojonoon. Itse ablaatio on ollut kenties helvetillisin kokemus, jossa koskaan olen ollut. Tässä vaiheessa on pakko sanoa, että minulla on siis diagnosoitu masennus, joka on laukaissut sairastuminen, mutta tullut myös beetasalpaajien sivuoireena (sivuoireita minulla n 13 erilaista tällä hetkellä, kateen syön lääkitystä: masennukseen ja rasitusastmaan). Ablaatio oli suurin toivoni päästä takaisin "normaalielämään" ja beetasalpaajista eroon.
Itse ablaatio meni suurin piirtein näin. Aamulla sairaalaan, nivuskarvat veks ja samantien tippa suoneen. n. 2 litraa ennättivät valuttaa nestettä minuun ennen kuin pääsin ronkittavaksi. Itse katetrien laittaminen ei sattunut yhtään mutta kaikki sen jälkeen sattuikin, minulle ei nimittäin suostuttu antamaan kipulääkettä, koska se kuulemma haittasi ratojen löytymistä. Jossain vaiheessa kipu (ja paniikki siitä kun sydän hakkaa tuhatta ja sataa) oli liikaa ja aloin itkemään. hoitaja kävi hakemassa lääkärin joka tuli pään viereen (tässä vaiheessa olin jo siis aika shokissa) ja sanoi tylysti, että kyllä näiden (katetrien) täytyy tässä olla jos me meinataan jotain tehdä. No minähän en siis tajunnut sanoa mitään vaan olin ihan h-moilasena että WHAT, mutta hommaa jatkettiin. Onneksi meni "vain" tunti, mutta jokaisella sydämensykkeellä tuntui, että metalli tulee sydämestä läpi ja se EI ole mukava ja kivuton tunne. Tässä vaiheessa minulle oli jo ennättänyt tulla kaikkien vessahätien äiti, mutta ajattelin, että kyllä minä kestän. En sitten tajunnut, että ne haulipussit laitetaan sillä tavalla että ne osittain painavat virtsarakkoa ja vessahätä senkun muuttui tuskallisemmaksi.

Lääkäri kävi selittämässä minulle mitä löydöksiä oltiin tehty, mutta olin henkisesti siinä tilassa, etten edelleenkään muista kuin murto-osan mitä hän selitti. Anyway ablaatiota ei voitu tehdä, mutta sain flutteridiagnoosin.
Sitten minut kärrättiin takaisin osastolle, jossa romahdin täysin ja itkin vaan puhelimeen äidilleni, joka oli toisella paikkakunnalla ja joka alkoi itkemään myös. Henkisesti olin siis todella riekaleina. Tässä vaiheessa virtsarakko oli niin täynnä etten pystynyt tekemään alusastiaan vaan minut piti katetroida (elämän "suuria" okemuksia), jonka seurauksena laskimohaava ei umpeutunut ja jouduin jäämään yöksi osastolle. Koko sen kuuden tunnin aikana, jonka jouduin selälläni maata minulle ei tarjottu kuin yksi kämänen burana 400, joka ei auttanut YHTÄÄN joten kärsin todella suurista selkäkivuista sen kuusi tuntia, jotka jouduin maata aloillani sänkyyn sidottuna.

Tällä hetkellä beetasalpaajien sivuoireideet haittaavat todella paljon elämää, joten todennäköisesti uusi operaatio on edessä. Oireita minulla on mm. rasitusastma, näön heikkeneminen, väsymys, ääreisverenkiertohäiriöt, masennus, ahdistuneisuus, pahoinvointi ja pyörrytys. osa oireista tietysti liittyy siihen, että Beetasalpaajat alentavat verenpainetta, mikä minulla on ennestään jo todella alhaalla. Ja uskokaa pois lääkkeiden kanssa on kyllä säädetty ihan tarpeeksi. Minun on vain hyväksyttävä se, että beetasalpaajat eivät sovi minulle.

huomenna sitsätautilääkärille odottamaan tuomiota, jännittää todella paljon, mutta ei tässä muu auta

Tsemppiä kaikille, jotka kärsivät rytmihäiriöistä



 
Voi Cloudberry, olet kyllä joutunut kokemaan kovia!! :hug: :hug:
Toivottavasti nyt alkaa menemään parempaan päin!
Omat kausittaiset rytmihäiriöt tuntuvat nyt kyllä tosi vähäpätöisiltä tuollaisen rinnalla!
 
Essi
Minulla on kolmen viikon päästä Ablaatio.. pelottaa ihan kamalasti. Joka ilta ajattelen tätä ja rupeaa itkettämään...
Onko jollakin teistä onnistunut tämä todella hyvin? ja oliko kokemus ihan kamala?

:(
 
Minähän olen huhuillut ihan väärällä puolella pumppuvikaisia kun tuolla vauvakuumeisissa karjun... Täällähän näitä löytyy...

Täällä nyt SVT puolta, mutta itse odottelen tuomiota ablaatioon lisälyöntieni takia, mutta meni aika todella pitkälle ja tässä on huhtikuussa sitten vuosi yritystä takana. (siis ensimmäistä lasta) Serkkupoika kuoli äkkikuoleman muutama päivä sitten alle 30v ja nyt sitten tuli oikeasti hätä mennä tutkituttamaan pumppua uudemman kerran ja kenties siihen ablaatioon vaikka todella huonolla prosentilla korjaavat kokonaan minun ongelmaani.

Eli täällä siis 25 000 lisälyöntiä / Vrk kammioperäisiä ja eteisistä rytisee 1500... Tum di dum...

Eli onko täällä joku lisälyönneistä ablaatioon mennyt?? Ja yleensäkin onko täällä kuulolla ronskisti lisälyöntisiä raskaana olevia? Miten on mennyt ja minkämoisia juttuja on tullut vastaan... On nimittäin mahdollista että menen tämänkin pumppuni kanssa läpi sen raskauden joka kuulostaa esim tämän päivän jälkeen aika hirveältä ajatukselta
 
säikähdys..
Elikkä mullapa tällainen tarina: n. 6 viikkoa sitten rupesi sydän tuntumaan toooosi kummalliselta, rytmi ihan sekaisin, lisälyöntejä yms. eräänä viikonloppuna menin sitten päivystykseen kun olo oli tosi kamala ja rytmit entistä enemmän sekaisin. Hoitaja mittasi sykkeen ja vei saman tien ekg:hen, syke erittäin epäsäännöllinen. Ekg:ssä ei näkynyt mitään kun "kohtaus" oli mennyt ohi, lääkäri käski hakeutua terveyskeskukseen pikaisesti tutkimuksiin, osittain siitäkin syystä että meillä on erittäin paljon sukurasitetta sydänsairauksille. Minäpäs sitten soitan ensimmäisenä arkena aikaa lääkärille...ajan saan n. 3kk päähän(ei ole vielä tullut). No kävin tässä odotellessa yksityisellä lääkärillä joka antoi kokeiluun seloken nimisen lääkkeen, 2 vrk söin kyseistä lääkettä mutta heitin lääkärin luvalla pois kun paineet laski 41/71 ja leposyke 38. Viime viikolla sitten tuli yhtäkkiä levossa kohtaus jossa syke nous yhtäkkiä 200, josta noin 10 min päästä laski 130. Menin päivystykseen ja jouduin yöksi tarkkailuun, ekg:hen ei saatu kohtausta, mutta muutoksia siellä näkyi. Diagnosoitiin svt:ksi ja nyt odottelen aikaa holteriin ja ekg:hen. Lisälyöntejä ollut koko ajan tuon 6 viikon ajan, lisäksi huono olo on melkeimpä päivittäistä(etova, mutta ei oksentelua). Että tällaista täällä...sekava selitys mutta..
 
mutsi
Täältäkin löytyy tykyttelijä! :wave:
Ihana huomata, etten ole yksin!!!

Pulssi on herkästi korkea ja rytmihäiriöt vaivaavat varsinkin raskaana ja varsinkin aina keskiraskaudessa, päivittäistä. Syön Propralia puolikkaan aina tarvittaessa, ehkä se vähän auttaa, ehkä ei. Todella ikävä vaiva.
Paniikkikohtaus tahtoo tulla tykytyskohtauksen perään täälläkin, mut olen oppinut aika hyvin hallitsemaan näitä kohtauksia. Jos menen pikaisesti maaten oikealle kyljelle ja hengitän vain "puoliksi", silleen todella niukasti tai jopa pidätän vähän hengitystä, niin se yleensä laukeaa sillä. Jos taas menen paniikkiin ja alan haukkomaan henkeä, tykytys pahenee huomattavasti ja saa päähän kamalan paineen ja tunteen, et kuolen justiinsa! :ashamed: Onneksi näitä ei ole viimeaikoina ollut.
Jos stressaan, säikähdän, suutun...monesti sydän vetää välittömästi sutia sitten.
Että liittyy selvästi näihinkin tekijöihin.
 
vierailija
Tuosta STV:stä mieluusti vaihtaisin ajatuksia, mikäli mahdollista. Paljon olen netistä keskusteluja lukenut, suuri osa tuolta vuosien takaa. Kaikkien kurjien kohtausteni jälkeen tuntuu "helpottavalta" kuulla, ettei näiden kanssa ole yksin.
Haluaisin kysyä, onko teillä antaa vinkkejä kuinka selviytyä kohtauksen tullessa. Itselläni rajuimmat eivät ole mahdollistaneet sinä päivänä mitään "normaalia" toimintaa. En ole työkykyinen ja lääkärille mennessä kohtaus on tietenkin jo ohi. Koettaahan siinä pysyä rauhallisena, jottei pahentaisi oloaan, mutta onko teillä jakaa muita keinoja? Propral minulla on, mutta en oikein uskalla sitä käyttää, ajatuksena on pelko siitä, että pulssi laskee liikaa, tai että sen vaikutus alkaa liian myöhään. Tuota pulloon puhaltamista en tiedä, auttaako se?
Voimia immeiset arjen askareihin!
 
Teri 76
Hei "vierailija" - olen kärsinyt AV-solmukkeen kiertoaktivaatio SV-takysta jo vuosia. Haluaisin sanoa sekä sinulle, että muille forumia lukeville, että sekä Propral että muut lääkärin määräämät lääkkeet voivat olla erittäin hyödyllisiä ja niitä kannattaa käyttää kohtausten estämiseen/katkaisemiseen. Eivät lääkärit määrää lääkkeitä joista on enemmän haittaa kuin hyötyä ja niiden avulla kohtaukset yleensä saa loppumaan suht'nopeasti ja helposti. Olen itse käyttänyt aikoinaan Propralia kohtauslääkkeenä, se toimi hyvin. Olen sittemmin käynyt ablaatiohoidossa, mutta minun kohdallani se ei ratkaissut ongelmaa kokonaan. Olen ollut monta vuotta lääkehoidossa, joka toimi oikein hyvin (propafenonia päivittäin), enkä saanut minkäänlaisia haittavaikutuksia. Annosmääräystä seuratessa hyödyt pysyvät hypoteettisia haittoja korkeampina. Itse saan kohtaukset menemään ohi myös kaulavaltimoa hieromalla (muutama sekuntti per puoli, kunnes syke ei laske). Joka tapauksessa on sanottava, että lääkehoito on ainakin minun kohdallani ollut usein auttava ja erittäin hyödyllinen lisä.
 
vierailija
Kiitos Teri76 kannustavista sanoistasi, suotta minäkin karsastan tuota lääkkeen ottoa. Olen vain pelännyt, että se laskee pulssini liian alas. Ja kiva huomata, että tällä palstalla on lukijoita :)
Olen 84-vuonna syntynyt ja ensimmäinen kunnon tykytyskohtaus tuli viime vuonna. Sinänsä siis tuore tapaus. Alussa ahdistuin elimistössäni tapahtuvasta, epätietoisuudesta kovasti, nyttemmin osaan suhtautua kohtauksiini rauhallisemmin. Vaikeutta tuottaa selviytyä arjen elämästä mikäli kohtaus tulee mm. töihin mennessä. Toki tykytys rauhoittuu, mutta siitä jäävä huonovointisuus ja väsymys seuraa koko päivän. Tuo kaulavaltimon hieronta on sellainen, jota kokeilen seuraavalla kerralla vastaavaan tilanteeseeni jouduttuani. Mieltäni kovasti vain askarruttaa, kuinka te muut selviydytte päivän kulusta kohtauksen jälkeen. Saattaapi olla, että tuo Propral hillitsee sitä niin hyvin, ettei voimakasta väsymystä/heikon olon tunnetta tule, kun saa pulssin "ajoissa" laskemaan. Teen työtä ihmisten parissa, ja tämän vuoksi koen erittäin vastenmielisenä ajatuksena, että kohtaukseni ilmenee toistuvana vaikeuttaen työpanokseni antamista. Lääkäriltä kysyin voisiko tämä olla paniikkihäiriötä, mutta en saanut vastausta siihen, mikä nämä toisistaan erottaa. Pulssinvaihtelut kun saattavat itselläni tulla milloin tahansa, missä tahansa. Ja päivittäinen huonovointisuus on jo tuttua. Ablaatiota harkitaan kuulemma vasta, kun kohtaukseni alkavat olemaan viikottaisia, rajuja. Kuulemma sen tarkempaa ajankohtaa ei osata määrittää.
 
Teri 76
Kysyit miten selvitä päivästä kohtauksen jälkeen - olen kärsinyt tästä vaivasta jo vuosia, mutta valitettavasti kohtauksen jälkeen on aina sama olo: kuin olisi maratonin juossut. Eli on väsynyt ja heikottaa. Olen ollut pitkään ammatissa, jossa olin aina esillä ja välillä jännitti. että jos taky iskee päälle juuri tärkeän kokouksen tms. keskellä. Mutta minulle kohtaukset tulevat melkein aina ns. lepotilassa, eli sohvalla istuessa, lukiessa, koneen äärellä ollessa, nukkuessa. Itsekin kysyin aikoinaan, voisiko olla paniikkihäiriöstä kysymys, mutta tosiasia on, että ensin iskee korkea pulssi, sitten paniikki- sen korkean pulssin takia. Kun sitten tajuaa, että ei niihin kohtauksiin kuolekaan ja elämää voi elää hyvinkin tämänkin sairauden kanssa, myös paniikki kohtausten yhteydessä jää vähitellen pois. Ja mitä nopeammin kohtauksen saa loppumaan, sitä lievempää on sen jälkeinen väsymys. Mulla takyt kestää noin 15-30 minuuttia, suunnilleen kerran kuussa. Olen kokeilemassa uutta lääkitystä, jolla ehkä saa vielä alennettua tuota kohtaustaajuutta. Se, miten rajuja kohtaukset ovat ja miten rajoittavina ne kokee, on yksilöllistä ja samalla tavoin on yksilöllistä se, milloin ablaatiohoitoon päädytään. Riippuu sydämessä olevista virheellisistä kiertoradoista miten nopeita lyöntintiheydeltään ja siis miten rankkoja kohtaukset ovat. Haluan kuitenkin rohkaista samasta vaivasta kärsiviä ihmisiä (ja sinua erityisesti, olin kolme vuotta sinua nuorempi kun SVT todettiin minulla) - kyllä tämänkin sairauden kanssa voi elää hyvin, ja pitääkin elää!! Kyseessä ei luojan kiitos ole henkeä uhkaava rytmihäiriö ja ajan kanssa löytää keinoja jotka sopivat itselle kohtausten hallintaan/ennaltaehkäisyyn (oletko kokeillut jättää kaiken teen/kahvin/alkoholin pois ruokavaliosta-yrittänyt hillitä liikaa stressaamista ja ulkoilla sopivasti? myös häiriintynyt vatsan toiminta voi laukaista ylilyöntejä jotka puolestaan voivat laukaista kohtauksen). Toivottavasti vastauksestani oli sinulle/jollekin jotain hyötyä.
 
vieras
Olen kyllä enemmän kuin kiitollinen tästä, että jaat kokemusta kanssani. Olen vielä aiheesta sen verran ahdistunut, eikä tilannetta auta se, ettei muilla oikein ole asiasta tietoa/kokemusta. Kävin purkamassa oloani lääkärin jälkeen terveydenhoitajalla, joka ei tiennyt kyseisestä sairaudesta mitään. Voit kuvitella, kuinka hölmö olo siinä tuli.
toki olen rauhoittunut ja opetellut suhtautumaan tämän kanssa elämiseen, vaikkakin tietynlainen epävarmuus kulkee matkassa. "Mitä jos kohtaus tulee silloin ja silloin..." Ja se jos joku lietsoo tunnetta, että alkaa hermoilemaan. Mutta nyt jo hieman rauhoittuneena.
Aamut ovat jostain kumman syystä itselläni ne pulssissa vilkkaimmat. Reilu sadan pulssi heti aamutuimaan on aivan normaalia, eikä sitä niin enää noteeraa. Olo paranee siinä ajanmittaan. Rankemmat kohtaukset ovatkin sitten sitä toista luokkaa. Alkoholin olen jättänyt lähes kokonaan pois, ja kahvinjuontia vähentänyt huomattavasti.
Sinullakin siis Teri 76 on todettu tämä näin minun iässäni. Sitä olenkin miettinyt, kuinka ne näin yht´äkkiä alkoivat, eivätkä ole kiusanneet lapsuudesta asti. Tiedät kyllä mistä puhut, sillä viimeisin kohtaukseni tuli nimenomaan jatkuneen vatsan toiminnan häiriön yhteydessä. Minua neuvottiin hakeutumaan ensiapuun jotta nämä kohtaukset saadaan rekisteröityä, se kun ei kaikissa tilanteissa ole mahdollista. Ja ohihan ne kyllä menevät. Varmasti vie aikaa, että osaan hallita tilanteen paremmin, ja jossakin vaiheessa heittää jo hurttia huumoria aiheesta. Vielä se ei ole ihan niin tuttu kumppani tässä elämän polulla.
Toivon kyllä sinulle ja kaikille voimia. Eihän tämä henkeä uhkaava ole, ja niin paljon rankempia sairauksia monille lankeaa, mutta ei tämäkään mukavaa ole.
 
Teri 76
niin eihän se tietysti mukavaakaan ole :) .... Sitä mäkin olen monta kertaa sanonut lääkäreille, ja se on niin pirun totta! :) mut tsemppiä, etsi asiantuntevia lääkäreitä, voisit kokeilla myös jatkuvaa estolääkitystä, jos kohtauksia tulee säännöllisesti. Mullakin meni muutama vuosi ja kohtauksen kävi säännöllisiksi ennenkuin suostuin ottamaan jatkuvan estolääkityksen, mut kyllä se helpotti elämää ja hermostuneisuutta - kun lääke toimii, on paaaljon alhaisempi todennäköisyys,että kohtaukset iskee. Mulle toimi monta vuotta todella hyvin propafenoni ja nyt olen kokeilemassa verapamiliä. Sopiva lääketyyppi riippuu SVT:n tyypistä, missä se oikosulkeinen kiertorata on. Jos sulla on mahdollisuutta päästä Meilahden kardiologiaan vastaanotolle, siellä on mielestäni Suomen SVT-asiantuntevin rytmihäiriöihin erikoistuneiden kardiologien ryhmä. Samoilla lääkäreillä on myös vastaanotto Mehiläisessä Helsingissa, jos ei jaksa jonottaa. Heidän kanssaan voi myös keskustella mahdollisesta ablaatiosta, sen riskeistä ja eduista. Tämä häiriöhän tulee yleensä esiin just vähän kahdenkympin jälkeen, eikä se välttämättä ole antanut mitään oireita aikaisemmin. Olemme syntyneet sen kanssa, mut se pomppaa esiin vasta varhaisessa aikuisiässä. Ja mullakaan kohtauksia ei saatu ikinä nauhalle, vaikka kannoin välillä kannettavaa EKG-rekisteriäkin mukana. Ei mitään jakoa - ja kohtausten aikana en pysty juuri liikkumaan, joten ensiapuun meneminen on hankalaa. Joten lopulta menin elektrofysiologiseen tutkimukseen - siinä valtaverisuonten kautta sydämeesi uitetaan pieni kateteri jolla ärsytetään sydäntä juuri sen verran, että saadaan kohtaus aikaan ja se voidaan rekisteröidä. Elektrofysiologisen tutkimuksen jälkeen, kun oltiin saatu hyvin selville missä kohdassa häiriörata oli, mulle tehtiin ablaatio. Se oli kuitenkin mahdollista saattaa loppuun vain puoliksi minun kohdallani - minulla kun on ei vain yksi, vaan kaksi kiertoaktivaatiorataa. Toinen paikassa, josta se saatiin kokonaan poistettua (ja luojan kiitos minulla ei ole enää ikinä pulssi noussut 230 asti). Toinen rata, joka aiheuttaa hitaampia kohtauksia (pulssi noin 160-180), ei ollut hyvin operoitavissa, koska sijaitsee lähellä sydämen "aivoja", joiden lähelle on riskialttiimpaa mennä sorkkimaan..Joten elän edelleen näiden hitaampien kohtausten kanssa. Mutta kuten sanottu, parempi pulssi 170 kuin 230...
Siinä taas tarinaa kerrakseen, ehkä löysit/löysitte jotain mielenkiintoista mihin verrata omia kokemuksia. Tsemppiä!
 
vieras
Olen omalääkärin kanssa asioista jutellut, mutta onkohan tuo liian kallista, jos kävisi yksityisellä polilla keskustelemassa? Täytyypi selvittää asiaa. Sairaalasta kun minut kotiutettiin, oli juuri tuo Holter-seuranta ja sitten sydämen varjoainekuvaus jatkohoitoina, muttei omalääkärini nähnyt tuon varjoainekuvauksen olevan tarpeellinen. Holteri ei saanu kuin 130 pulssin rekisteröityä, eikä tuo minussa vielä sen koommin aiheuta tuntemuksia. Tietenkin sellaista outoa, poissaolevaa, heikkkoa ja vaikeasti selitettävää oloa minulla nyt on päivittäin, jolloin ei pumppu hakkaa, mutta muutoin tuntuu oudolta.
Jotenkin olen kokenut, ikävä kyllä, että lääkärit mielellään laittaa potilaan kotiin, ja kehottaa pärjäilemään, joten vaatii varmasti sellaista oma edun ajamista, että saa hoitoa. Myös tuo ablaatio ei tule kuulemma kyseeseen jollei minulta saada rekisteröityä kohtauksia.
Mutta aika näyttää. Niinkuin Teri 76 sanoit, kovin yksilöllisiähän nämä ovat. ja on hienoa lukea, että olet saanut apua vaivoihin, ja otteesi asiaan on noin tsemppaava :)
 

Yhteistyössä