Syyskuiset 2019

Mä oon saanu molemmista aiemmista raskauksista jääneet kilot pudotettua lähes täysin sitte imetysaikana ihan itekseen vaikka söin hyvin koko ajan, molemmat lapset oli täysimetyksellä ekat 6 kk ja imetin molempia lopulta yli vuoden. Joten muutama raskausaikana kertyvä ekstrakilo on mulle varmaan ihan toivottavaa, että imetys sujuu enkä ihan kuihdu, kun mun painoindeksi on nyt 21. Esikoisen raskausaikana kerätyt reilut 20 kg lähti itekseen, kakkosesta viimeiset 3 kg kesti pudottaa pitkään mut en varsinaisesti laihduttanu. Oon ajatellut et tästäkin haluan kyllä sit ne viimeisetkin "ylimääräiset" pois lopulta mut raskausaikana tai imetysaikana en aio stressata vaan syön hyvin mutta enimmäkseen terveellisesti :) Ehtii ne loput kilot sitten tiputtaa imetyksen lopussakin :whistle: Ei kannata mun mielestä muidenkaan turhaan stressata, riittää sitä stressiä muustakin.

Muistan et mua masensi viime raskaudessa se että Facebook-ryhmässä (silloin vielä olin Facessa) monilla muilla oli vauvamasut paljon mua ennen, tuntui et oma maha ei kasva yhtään vaikka sitä odotti itekin jo. Mut sitten se yhtäkkiä tuli esiin ja oli lopussa ihan hillitön, takaa ei erottanut mitään mut sivuttain näytti siltä et siellä on vauva aivan poikittain :ROFLMAO: Joten yritän luottaa siihen et vielä tääkin näkyy vaikkei nyt mitään näykään... :D
 
Viimeksi muokattu:
@Lukka Mullakin tuli esikon kanssa raskausmaha tosi myöhään näkyviin ja takaa ei huomannut mullakaan mitään. Jonkun 10 kiloa tais paino nousta ja mäkin siis normaalipainoinen. Oli tosi stressaavaa, kun neuvolassa kauhisteltiin vähäistä painonnousua ja pientä mahaa. Ylimääräisissä ultrissakin sain käydä. Lopuksi totesivat, että ehkä mun mahassa vain kasvaa pieniä vauvoja, kun muuta "vikaa" ei löytynyt. :)
 
Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille :love:

Mulle on nyt tullut painoa 2,7kg ja olo on ku norsulla :confused: oli järkyttävää käydä puntarilla tänään kun viikossa tullut 1,3kg. Minkäs teet kun pakko syödä kokoajan jotain jotta pahoinvointi pysyy poissa. Hoikka olen normaalisti.
Mulla on tullut molemmista lapsista +/- 25 kiloo joten en tykkää yhtää et alkaa taas näin aikasin.
Mulla alkaa näkyä maha ulospäin tosi nopeesti ja loppua kohti muistutan valasta :ROFLMAO:

Viikot menee niiiiiiin nopeesti, enää 1 viikko ”riskiaikaa” jäljellä ja alkaa toinen kolmannes :eek::love:

Miina & Pätkis 11+0 POKS :barefoot:
 
Jee @Viltti-tossu @Rosmariini86 Onnea iloisista ultratuloksista! (y)

@Viltti-tossu No sattupas teille tiukka kätilö.:eek: Meille sanottiin vain, että olis hyvä olla 20 vkoa täynnä rakenneultraan mennessä. Kai se mun kohdalla mietti sitä näkyvyyttä.o_O

Painonkehitys, lempiaiheeni. Not. :cautious: Mä oon niitä tapauksia, joilla ei tarttis eikä sais paino nousta yhtään. Viimeisen vuoden ollut paino ihanan tasasen laskusuuntanen elämäntapamuutoksen ansiosta, ja vähän elättelin toivoa, että pysyis syömiset ja kulutukset hyvin tasapainossa nytkin. Mutta viimeksi kun puntarilla kävin, niin harmikseni oli tullut 2kg lisää eli takaisin. :unsure: Pitää kiivetä sinne varmaan kohta taas uudelleen kohtaamaan tuomio. :confused:

Kun on viimeiset vuodet vaatevalinnat olleet sellasia lihavan ja mukavuushaluisen :LOL: ihmisen, niin hyvin oon edelleen pärjänny vanhoilla vaatteilla. Mitään hirveän tyköistuvia vaatteita tai materiaaleja en ole viime vuodet edes harrastanut. Lisäksi mulla on pysynyt samat vaatteet vuoden aikana vaikka paino tullut alaspäin, joten kai niissä venymisvaraa taas lienee. Olisko viime vai toissaviikolla satunnaisesti alkanu olla sellasia tuntemuksia, että ihan kuin välillä vatsapeitteet/-lihas venyisi. Ja sellasia pieniä sivujomotuksia, jotka varmaan johtuu kohdun kiinnikkeiden venymisestä tms. Yläläskit tuntuu joo mullakin vähän tulleen ylöspäin. Ja eilen kun tota mahaa kattelin, niin ihan kuin mun kahden läskimakkaran välinen ”vyötärö” olis alkanu pyöristyä ja napa tulla ulospäin, eli kahdesta makkarasta tuleekin yksi. :D Jos saisi valita kehityksen tästä eteenpäin, niin painonnousu 0kg ja vatsaan sellanen kiva pikku pyöreys, että tietää olevansa paksuna. Se riittäis mulle oikein hyvin.:p
 
Heipä hei kaikki! Täällä tämmönen hivenen jälkijunassa keskustelupalstoille liittyvä odottelija. Olen siis tällä hetkellä rv 14 + 3, laskettu aika olisi ultran mukaan 5.9. ja takana siis kaksi neuvolakäyntiä ja np-ultra.

Esikoista odottelen ja vaikka raskaus ihan suunniteltu olikin niin vähän odotettua aikaisemmin tämä halusi tärpätä. Miehen kanssa oli siis puhetta että voisi jättää suojauksen pois ja jos tulee niin tulee ja toisesta kierrosta tämä kaveri sitten otti alkunsa. Jotenkin on niin paljon tullut luettua siitä että on yrittämällä yritetty ja millään ei ole onnistunut ja sen mukaan sitten oli tullut vähän asennoiduttua että eihän se nyt niin helposti voi tulla, vaan miten tässä kävikään!:whistle:

Raskausoireita on ollut aikamoisia, ensinnäkin tuo pahoinvointi joka lähti ilmeisesti viikolla 5-6 alkujaan etovana olona räjähti siitä viikkoa kahta myöhemmin täysin käsiin ja vessanpönttöä ja ämpäriä tuli halailtua päivittäin useampia kertoja. Pahimmillaan oksensin putkeen aamu kuudesta kahteentoista eikä mikään pysynyt sisällä ja sen jälkeen haettiinkin töistä saikkua että olo vähän paranisi. Lähes kaikki konstit mitä vain luki tuli kokeiltua akupunktiota lukuunottamatta, sillä en oikein neuloista pidä. Pahimmilla hetkillä oli kyllä harkinnassa mutta nyt kun olo viimein näillä viikoilla on alkanut tasaantua niin on vain ajatellut että ei tässä nyt enää tarvitse kun on nuo rannekkeet kuitenkin käytössä:)
Muita oireita tietysti rintojen arkuus ja kasvu alkuvaiheessa ja ihan hirveä väsymys jonka uskoin myös osaltaan johtuneen tuosta pahoinvoinnista. Olihan se varsin mielenkiintoista kun tuntui että päivän 24h aikana nukkui ensin yöunia ~10h ja siihen saattoi vielä päivällä ottaa 2-3h päikkärit ja silti väsytti ihan järjettömästi. Myös lähes täydellinen haluttomuus on vaivannut koko raskauden ajan, mikä on kyllä jonkin verran haastanut parisuhdetta kun tuntuu ettei mies ota ymmärtääkseen tilannetta vaan entiseen malliin pitäisi saada vaikka olo olisi kuinka heikko.(n) Muuten mies on siis ollut todella ihana, ymmärtäväinen ja auttavainen tässä asiassa mutta tuo seksi ja seksuaalisuus tuntuu olevan niin tärkeitä ettei voi joustaa vaikka tosiaan on olo ollut ihan hirveä tuosta tammikuun puolesta välistä maaliskuun alkuun. Mutta yritetään ymmärtää ja jaksaa molempien vuoksi, ei tämä maailmanloppu ole.

Luin tosiaan ketjun läpi aluksi ennenkin kirjauduin ja toivotan onnea kaikille plussanneille, pahoittelen ja toivotan onnea ja jaksamista niille joita on kohdannut epäonni sekä tietysti kunnioitan muita pahanolon kanssa taistelevia täälläkin ja toivon että kaikilla alkaisi olo helpottaa.
Mielelläni seuraisin sekä täällä että Facebookissa (laitan tunnistamistietoja viestin jälkeen jollekin joka sitä lupaili hoitaa eteenpäin... etsin vain sen viestin tuolta jostain:LOL:) mutta voin jo sanoa että hieman hiljainen olen, vaikka mielelläni kuulenkin ja luen muiden noin samassa vaiheessa olevien kokemuksia ja tilanteita, vertaistuki on siis tarpeen. :)

Ja listaukseen: Antaress/ la 5.9. / Esikoinen
 
Joku kirjoitti hiiva ongelmasta. Mulla tuli mieleen molkosan juoma. Muistan joskus lukeneeni että voi käyttää koirankin tassujen hiivaan ni toimisko tässäkin? :ROFLMAO: Tää on ihan mun omaa pohdiskelua vaan :whistle: toivottavasti olet saanut jo helpotuksen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Nt-ultra oli tänään vihdoin :) Vauvalla oli kaikki hyvin, rakenteet normaalit ja vauva liikkui kovasti, sukupuolta ei voinut katsoa kun pieni ei pysyny paikoillaan et olis ehditty nähdä. Ite veikkaan tyttöä ultrankin perusteella (kallon muoto, nub theory), tyttöolo oli jo aiemminkin, mut saa nähdä sitten.

Istukka on vähän hankalasti kohdun etuseinämässä osittain kohdunsuun päällä joten sitä seurataan jatkossa myös. Kuulemma tosi harvinaista että se jäisi siihen, yleensä siirtyy eestä pois. Toivotaan, en todellakaan halua sektioon koska kaks edellistäkin syntyneet alakautta niin eiköhän tämä tulis aiempaa helpommalla.

Laskettu aika siirtyi siihen mitä olin itse arvellut, tai no päivän heitolla mut kuitenkin. Tänne sitä ei tarvi vaihtaa koska laskin itse että se on 24.9. ja on nyt tän ultran mukaan sitten 25.9. mut ihan sama yhdellä päivällä. On se kun eivät voineet neuvolassa uskoa kolmatta odottavaa :D No, laskettu muuttui siis peräti kymmenellä päivällä ja toki kaikki seulonnat meni perseelleen siltä osin että verikoe on nyt otettu sitten liian aikaisin ja enää tämä ja huominen aikaa ottaa se uudestaan. Neljän puhelinsoiton jälkeen sain kuin sainkin ajan uuteen verikokeeseen :whistle:(y) Niskaturvotus ultrassa oli kyl tosi pieni, 0,6 mm, joten luultavasti oltais pärjätty ilman uusia verikoeseulojakin.

Tässä vielä 3D-kuvaa vauvasta :love: Kuva on otettu ikään kuin ylhäältä päin, vauvan kasvot jää vähän piiloon kun hän katseli alaspäin.IMG_20190311_132447.jpg
Nyt siis 11+6.
 
Ootteko te Nt ultrassa käyneet tarkastelleet ultrakuvia skull tai nub theoryn kannalta? Tietenkin tärkein siellä nuo mitat ja että kaikki hyvin, mutta ihan hauskaa on ollut lukea noita arvauksia joissain vanhoissa keskusteluissa sukupuolesta noiden teorioiden kannalta :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Minniines mä oon tosiaan lukenut noista ja yritin nytkin sillä silmällä katsella ja mun mielestä molemmat viittais enempi tyttöön. Samoin tää infernaalinen pahoinvointi. Kallon muoto oli mun mielestä aika pyöreä ja nub ei yhtään ylöspäin vaan ihan vaakatasossa joten tyttöä veikkaisin joiden perusteella! Voin lähettää sulle yv:nä kuvaa :)
 
Mullakin oli eilen nt ultra jakaikki kunnossa . Aluksi vauva nukkui peukku suussa , mutta sitten alkoikin jo melkoinen mylläkkä. Mies otti videokuvaa, mistä lääkäri sanoi, ettei saa kuvata. No onneksi mies heti ottaa kuvaa 1,5 minuuttia. Siinä ehtii näkyä syke ja rakennetta vähän. Lääkäri ultrasi, kun meillä on se turnerin syndrooma taustalla. Mun mielestä lääkäri teki kaiken niin nopeasti, ettei ehtinyt vauvaa sillai ihastella . Seuraava ultra vajaa 4 vko päästä rv 16. Tämäkin ultra myös turnerin takia ja sen, ettei otettu turvotuslukuja ym. Mutta kaikki siis hyvin ja syke 155. Toukka oli 7 cm.
:love:

Ai niin ja nyt siis rv 13.
 
@Minniines mä en oo noista teorioista kuullukkaan, pitäis perehtyä:D haluaako joku tiivistää tai neuvoa?:ROFLMAO:

Mulla on pari päivää ollut sellasia menkkamaisia kipuja alavatsalla ja alaselkää särkenyt.. oon nyt kaikki kauhukuvat käyny mielessä läpi. Tänään on iltapäivällä neuvola niin sielä aion kyllä puhua asiasta. Kauhee paniikki itellä:cry: aamulla aloin miettimään että voiskohan olla pissatulehdus. Mulla ei oo ikinä ollut, niin en oikeen tiiä miltä se tuntuu, ja sit toisaalta raskauden aikana saattaa vissiin olla ihan oireetonki, tai erilaiset oireet ku tavallisesti. Muita oireita ei oo, ku nuo menkkamaiset kivut ja paineentunne alavatsalla, ja selkäsärky. Menee vaan tunnit nyt niin hitaasti kun sitä neuvola aikaa odottelee.:(

Mun tyttöolo on alkanu kääntyä poikaoloksi:D ota nyt selvää sitte:ROFLMAO::ROFLMAO: näin toissayönä unta että meille syntyi poika:love:

Mitäs muille kuuluu?:)

Annimaria & möhis 15+5
 
Hei kaikki! Olen tätä keskustelua satunnaisesti seuraillut ja nyt ajattelin, että voisin liittyä mukaan kun nt-ultra on vihdoin takana. Olen nyt 29-vuotias ja ensimmäinen lapsi tulossa. Minulla tosiaan tuo nt-ultra oli vasta 13+2 kun aika monella näyttää olleen jo aiemmin. Ultrassa tosin viikot tarkentuivat 13+0 jota itsekin arvelin alusta asti, että tämä on muutamia päiviä pienempi kuin laskennenalliset viikot, joten parempi näin päin ettei mennyt ultra ns. "pitkäksi." Oma Kantaan olikin ilmestynyt seulontojen riskiluvut, jotka näytti todella hyvältä ja olen nyt niin helpottunut kuin vaan voi olla! Stressasin näitä jotenkin tosi paljon, en oikein edes tiedä miksi.

Olen muutekin aika huolehtija tyyppi ja olen tässä pohtinut, että pitäisikö tilata kotiin doppler, jolla sydänääniä voisi kuunnella, jos alkaa taas huoli painaa mieltä. Onko teillä täällä kokemuksia dopplereista millainen kannattaisi ostaa? En hae nyt halvinta mahdollista vaan ennemmin luotettavuus edellä.

LA minulla 15.9. ja nyt viikkoja 13+4.
 
  • Tykkää
Reactions: Saippuakupli
Jes, tervetuloa mukaan keskusteluun @Antaress ja @tikkunekku90

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!(y) @Ninnu118 ja @Lukka - onpa upea 3D-kuva! Missä päin julkinen terveydenhuolto tollasia jakelee? :LOL:

Tohon doppler-keskusteluun sen verran kommentoin, että terveisiä viimesimmältä neuvolavisiitiltä: meillä ei saatu neuvolan dopplerilla tai mikä lie sikiön sykkeitä kuuluville. Siitä sitten siirryttiin ultraamaan neuvolan vanhalla laitteella, ja siellä tyyppillä nousi nyrkit pystyyn, kun hänen uniaan näin häirittiin. Laitteen näytössä vilahti syke, mutta kuuluviin sitä ei saatu.

En panikoinu, kun oon jostain keskusteluista lukenu, että näin voi tosiaan käydä, ja mulla asiaan vaikuttaa taaksepäin kallellaan oleva kohtu (sekä muheva kerros rasvaa...). Mutta onnittelin itteäni, etten ollu lähteny mihinkään kotidoppleriin investoimaan, ois tullu vaan turhaa murhetta ja rahanmenoa.

Ymmärrän hyvin, jos sellasen kuitenkin haluaa. Vinkkaisinkin, että kandee odottaa toi toka neuvolakäynti, kun näkee, miten terkka sen sykkeen löytää (ja ylipäänsä löytääkö vielä tässä vaiheessa raskautta) ja miltä se kuulostaa. Sit on vähän informoituneempaa lähteä kotonakin sitä etsimään.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Tupuli, täällä neuvola lähettää kaikki Terveystaloon ultraan, sieltä sain ton :) Oli kyllä siistiä nähä kolmedeenäkin. Samassa paikassa rakenneultra sitten, vieläpä sama kätilö, kiva näin.

Mä olin lääkärineuvolassa rv 11 eikä sykkeet kuuluneet vaikka oon hoikka. Nyt sitten ultra oli rv 12 ihan lopussa ja tosiaan vilkasliikkeinen sikiö siellä reuhasi :D Ja mullakin jomottaa ja juilii ja tuikkii alavatsalle yhtenään mut koska kaikki oli hyvin ultrassa niin laitan kasvukipujen piikkiin. Mielellään tavallaan kehittelisin tuosta stressin mut tiedän et sitä löytyy joka aiheesta nyt ja myöhemmin niin jätän toistaiseksi välistä :whistle:

Muuten, vasta viikko sitten tms. sanoin ettei maha näy niin katohan ku nyt näkyy :eek::ROFLMAO: Ainakin ite ja mies erottaa sen. En tiiä hoksaako muut, en oo yrittänyt kyllä peitelläkään enää. Nyt siis rv 13.
 
Tuota mietin itsekin, että jos en saa sitten dopplerilla sykettä kuuluviin, paniikki iskee varmasti. Ehkä pitäisi pyytää neuvolassa heitä näyttämään miten sykettä voisi etsiä ja kokeilla vasta sitten itse. Mulla on seuraava neuvola vajaan 2 viikon päästä joten jos sinne malttaisi odotella.

Luulen, että noita dopplereita on aika tarkasti tutkittu ja työni puolesta tiedän, että kaikki ylipäätään lapsiin liittyvä on EU alueella tosi tarkasti säädeltyä. Ihan mitä tahansa tavaraa ei siis voi tuoda maahan ja myydä täällä. Mutta täytyy tutkia lisää ja yrittää löytää itselle joku luotettava laite :)
 
@Tupuli meillä sai ihan äitiyspolilla kans 3d kuvaa:) etelä-pohjanmaalla siis.

Neuvolassa kävin, kaikki hyvin:love: ilmeisesti vaan jotain kasvukipuja, kohdunkaula oli normaali ja vauvallakin kaikki hyvin, päiväuniaika oli just kun ultrattiin, mutta jaksoi sitte vähä liikuskella ku vähän häirittiin:LOL: mutta helpotti nyt huolta kun tietää että oli kaikki hyvin:love:
 
Onnittelut ihanista ultrakuulumisista! :love: Mullakin olisi nt-ultra tulevana maanantaina. En malttaisi odottaa. :)

Meillä yritettiin kuunnella ensimmäisellä neuvolakäynnillä (rv9+) sydänääniä, mutta eivät vielä kuuluneet, näkyivät kyllä. Kerran sain kotona sen jälkeen kuulumaan, mutta nyt viimeisempinä kertoina en. Kieltämättä heti alkaa huolestuttaa, vaikka päätin, etten stressaisi. Nyt laitoin mokoman laitteen ainakin hetkeksi pois ja yritän keskittyä muuhun. Maanantaina ultrassa sitten näkee pienen ensimmäistä kertaa. :love:

Täällä olot jatkuu edelleen ja suurin piirtein kerran päivään tulee oksennettua. Onneksi vähentynyt kuitenkin. Vaikea olla, kun koko ajan puristus rintakehässä ja pala kurkussa. Sentään syöminen ja juominen onnistuu aavistuksen paremmin kuin pari viikkoa takaperin. Toivottavasti tämä helpottaa pian, vähän jo kyllästyttää tämä jatkuva huonovointisuus. :unsure:

Pitiköhän vielä muuta kirjotella, nyt ei muista. Tsemppiä joka tapauksessa kaikille! :)
 
Mä hoksasin tästä doppler-keskustelusta etten olekaan nt-ultran jälkeen edes kokeillu ja pitihän se heti testata :whistle: löyty syke useaan otteeseen mutta vain ihan hetkeksi ku tais olla niin liikenteessä sillä hetkellä. Mulla on ihan halvin angelsounds enkä kyllä osaa uskoa että vois olla oikeasti haittaa että sillon tällön kuulostelee :rolleyes: ja kuten joku mainitsi niin onhan ne säännökset EUssa niin tiukat ettei varmaan myytäs jos vois aiheuttaa haittaa sillä.
 
Millon muuten muut on tuntenu liikkeitä aiemmissa raskauksissa? Tuli tässä mieleen nyt ku on 14+3 että viimeksi ne alkoi tuntua tosi aikasin, tais olla jo vkolla 16. Eka ihan hipaisuja joista en ollu varma enneku vahvistu äkkiä selviksi liikkeiksi. Ootan niin innolla sitä että tuntuu pian. Muistan että mahan päältäki viimeks tuntui tosi aikasin, ku ei mulla ollu edes selkeää raskausvatsaa vielä ku mies jo tunsi ne myös :)
 
@Daisy85 Mä oon kirjotellu muistiin, että esikoisen aikana on alkanut tuntua rv 14+ jänniä painalluksia ja kuplintaa vatsassa ja rv 17+, että tykytykset tuntuu jo selvästi. Rv 19+ mies tunsi ensimmäistä kertaa potkut. :) Niitä odotellessa. Sulla ei kyllä varmasti kauaa enää mene. Väittävät, että toisessa raskaudessa liikkeet tuntee nopeammin kuin ensimmäisessä, kun tietää etukäteen, mitä hakee. :love:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä