Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *helmikuussa*

Ape
Mielihaluja on maustekurkkuun ja maitoon, juon kevyesti litran päivässä pelkkää maitoa. Tämä on paljon, koska aiemmin join melkein vain kahvia :p Oon myös ollut aina ultimate namisti -himoinnut kaikkea makeaa, mutta nyt mikään makea ei innosta.
 
Ilokarpalo: tuota neuvolapsykologia olenkin pohtinut, kiitos rohkaisusta! Täytyy varmaan ottaa asia puheeksi ensi ke kun ekaan neuvolaan menen. Oma neuvolatätikin on onneksi aivan ihana mutta en tiedä kuuluukohan hänen toimenkuvaansa ihan tällainen hermojen helpotus :/ Noh, eiköhän hän sen minulle sitten kysyttäessä kerro. Yksityiselle meillä ei oikein millään olisi varaa kun minä juuri kitkutan kotihoidontuella ja muilta en kehtaa pyytää...

Josta tulikin mieleen! Laittakaa ihmeessä jo nyt vähän lukuja paperille jotta tiedätte miltä tilin saldo näyttää missäkin vaiheessa äippälomaa. Itse aloin viimeksi säästää heti plussattuani ja nyt otan joka kuukausi säästöstä hiukan "kuukausirahaksi". Voin sanoa, että kannatti ja elämä ei ole ihan niin tiukkaa köyhäilyä kuin ilman olisi.

En tiedä johtuuko raskaudesta, mutta minäpäs voisin syödä norsun. Tänään melkein jo söinkin. Pihviateria kahdella soosilla ja kolmella lisukkeella, salaattilautanen ja alkupala ravintolassa ja kotona vielä 1,5 laskiaispullaa jälkkäriksi. Olisi se puolikas toisestakin pullasta mennyt, mutta oli ihan pakko lopettaa kun pää käski, masu ei niinkään :p Nyt ei muuten ole nälkä, aika kiva!

-Napsi 7+1-
 
Mulla on toisina päivinä, etten saa aikaiseksi syödä ja toisina päivinä tulee ahmittua vähän liikaakin.. ja suklaata menee, vaikka en ole siitä aiemmin juuri välittänyt.. :ashamed: pakko pian saada ruokailu raiteilleen, mulla varmaan on tän keskivartalon takia iso riski siihen raskausdiabetekseen.. testeihin ainakin joudun, ku kuulostaa et aika hoikatki kaverit on joutunut niihin..

Mä en ole uskaltanut mitään vaaville vielä ostaa, mutta tänään tuli mieleen pitäiskö lopputalvesta ostaa vähän talvivaatetta pikkuiselle alesta syksyksi/talveksi.. mutta kaukaiselta vielä tuntuu :)

Sandri 8+0
 
Nyt kun pahoinvointi on alkanu helpottaa, niin suolakurkku, karkit, päärynä ja klementtiinit on ollu suosiossa.
Eilen heräsin tunnin nukkumisen jälkeen siihen kun oli kamala nälkä, noh söin yöpalaa. Aamulla heräsin taas aikaisin siihen, että oli huutava nälkä :D.

Jennu ja tirppa 9+0 Pokspoks
 
Mulla on ollut ihan ihme himo jo 4 päivää. Mun tekee niiiiiiiin mieli Ikean lihapullia ja ranskalaisia :) Hmm...outoo. oon normaalisti ihan sokerihiiri ja nyt ei mee yhtään. Koko viikonloppu ilman karkkia. ..todella omituista!

SuSette82 ja 7+0
 
Suolaista, suolaista, suolaista! En oo ikinä ollu kummemmin mikään sipsi-ihminen, mutta nyt... nam! Pitää pitää oikein itteään kiinni ettei sorru niihin liian usein :popcorn: Joo ja myös suolakurkku uppoo. Just kun suolaa pitäis vähentää niin tietysti näin.

Toinen mitä himoitsen on kurkku ja paprika, ne terveellisiä onneksi. Kävin taas ostamassa illaksi niitä ja niiden kanssa dippiä lauantain kunniaksi.

Eli raikkaat ja suolaiset maut täällä :rolleyes:
 
Himoja alkanut vähitellen olla, lähinnä just suolaista ja raikasta, kuten monella muullakin. :) Appelsiinit on ihanan makeita, myös päärynää on tehnyt mieli. Yks päivä teki ihan sikana mieli kaupan valmistiskiltä valmiiksi grillattua broileria. Ja porkkana maistui tosi hyvältä, kun oli sellainen kaponen ja makea.

Napsi: kiitos takas sulle päin tuosta säästämiseen kannustamisesta! Oon asiaa miettinyt ja vähän säästänyt, mut nyt vois ihan konkreettisesti laskea tulevia tuloja ja isontaa säästettävän rahan määrää. :)
 
Ruuasta & Himoista. Täällä on nälkä etenkin yöllä, siis aina kun herään esim. pissalle niin kyllä on hankala saada unen päästä uudestaan kiinni kun tuntuu että nääntyy nälkään, muttei kuitenkaan jaksa syömäänkään raahautua :D Himoista sen verran että tässä raskaudessa täysin päinvastaiset himot kuin edellisessä, nyt tekee mieli kaikkea makeaa ja terveellistä, hedelmiä, vihanneksia yms.. Esikoisesta teki mieli vaan kaikkea suolaista ja raskaista, nyt tekee ihan tiukkaa syödä jotain suolaista, yh.. Muutenkin pahoinvointeineen yms ihan erilainen raskaus kuin edellinen miltein oireeton raskaus.. :p
Sijoittuuko muilla kasvukivut yms johonkin tiettyyn aikaan vuorokaudesta? Täällä tuntuu että lähinnä yöllä tulee noita kasvukipuja/venymisen tunnetta yms, ja pidempiä aikoja kumarassa istuessa tuntuu myös nippailua..

KapuH & jiri 9+5
 
Heii. :)
Taas heränny ilman oloja. Eilen illallakaan ei ees väsyttäny. Olo ihan normaali. Mutta, ei silti huolestuta! Tosi moni jo tietää ja olo on näi varma, vaikkei oo pikkuista ees nähny. Mut kai jotai vuotoja ois jos pitäis olla huolestunu. Kaiketi luonto hoitaa omans pois jos ei oo kehittyny niinku pitäis. Hui.

Mieliteoista. Mä kans tykkään paljolti syyä suolaista ja hedelmiä. Kurkkua viipaloituna ja vähä suolaa päälle ni avot. Ei sais syyä sitä suolaa, tiiän, muttaku. :p

Peikkotytsy 8+0. Jeee! Kuinkahan paljo mun laskuni heittää todellisuudesta....
 
Babyshowereista oli puhetta ja unohdin niihin eilen vastata, olen itse ollut neljissä ja tykkään kyllä ideasta! Lähinnä se on sellaista yhdessä kokoontumista, pikku naposteltavaa ja jutustelua. Harvemmin kun saa kaikkia läheisiä yhteen niin tälläiset pikku juhlat ovat aina kivat :) Itsellä ei vielä ole ollut mutta kaverithan ne järkkää ja silloin kun nuorimmainen syntyi vajaa 5v sitten ei näitä vielä kaveripiireissäni pidetty joten jäi väliin.

Mieliteoista medium-pihviä teki ihan kamalasti mieli yksi päivä ja sellaisia sitten sainkin (heh, Bhumi, olikin hauska lukea mitä siitä ajatellaan :D ). Muutoin koitan vaan syödä mikä sisällä pysyy ja toivon että olo helpottaisi kunnolla.

Raskausdiabetes mulla on ollut jo kaksi kertaa ja varmasti tulee sitten nytkin. BMI ollut ~20-22 eikä sukurasitteita mutta niin vaan se tuli. RDn tiukasta ruokavaliosta huolimatta (ei todellakaan herkkuja) keräsin painoa 25-30kg kummastakin, nesteitä ja turvotusta tietysti paljon. Nyt ei kiitos niin paljon :whistle:

C+ virus 6+5
 
Heippa :)

Täällä äippä joka haluaisi liittyä tähän ryhmään. Omien laskujen mukaan LA olis 2.10, mutta sektiolla kun syntyy niin syyskuun puolelle menee.En ole vielä neuvolassa käynyt. Eli pari viikkoa sitten plussasin ja oli tavallaan yllätys, kun nykyinen mies oli melko varma ettei lapsia pysty saamaan. Mutta erittäin iloinen yllätys ja toivottu lapsi kyllä on. Itselläni on kaksi kouluikäistä tyttöä jo entuudestaan.
Eli minun tiedot jos joku haluaa päivittää Armis/33v/LA 2.10/ 3.lapsi/PHKS

Armis 6+3
 
Huomenta päivää. Eilen tuli kerrottua äidille ja sehän sekosi ihan täysin, joskin ei olettamallani tavalla. Luulin että äiti suuttuisi kauheasti mutta ei, se vaan juoksi ympäriinsä kiljuen "musta tulee MAMMA!" ja soitti puoli sukua läpi ennen kuin ehdin kissaa sanoa. Meidän ei vissiin tarvitse ostaa mitään, sen verran se tärisi innosta ja höpötti sängystä ja vaatteista sun muuta. Huh. Ehti se myös murehtia sitä että lapsen täytyy jossain vaiheessa mennä päivähoitoon :D (äitini on töissä päiväkodissa.) Jos tämä nyt vaikka syntyisi ensin?

Oli kyllä helpottavaa kuulla ettei äitikään oksentanut kummastakaan raskaudestaan eikä muutenkaan oireillut paljon. Omat oireet on lieventyneet todella paljon.

Ruoasta... Kokista ja salmiakkia tekee nyt mieli. Teidän suolakurkkujutut tekee todella huonon olon :D samoin monen muunkin ruoan ajattelu jo ällöttää. Tai jääkaapin! Haistelen mieluummin viemäriä kuin jääkaappia.

Fritang 8+3
 
Tervetuloa uusille!:)

Mulle tuli postissa ultra-ajat noin 1-2 viikkoa nlakäynnistä. Eka ultra on 21.2 eli vajaa kahden viikon päästä :)

Mun tekee mieli meetvurstia ja appelsiineja, maustekurkkuja kans. Rr on pysynyt melko slhaalla, joten syön vielä ihan hyvällä omallatunnolla suolaista:) Turvotuksia toki tulee jossain vaiheessa...:/

Eilen muuten just ajattelin, että onpa oireeton olo, tää aamu alkoikin sitten taas oikein reippaalla oksentamisella...
 
Heips vaan täältä sohvan pohjalta.
Tervetuloa mukaan uudet! Hirmuisesti te kyllä olette saaneet tekstiä aikaan. En jaksanut näissä oloissa lukea ihan kaikkea, olen tosiaan aloittanut aamun oksentamalla ja olo on mitä hirvein. Aivot on ihan solmussa niin eipä ole tässäkään kirjoituksessa mitään logiikkaa.

Sain muuten peruutusajan varhaisultraan huomiseksi! :) Pääsee näkemään minkä takia täällä oksennetaan ;)

Mielihaluista: vähän väliä tekee mieli jotain tiettyä mitä ei ainakaan omissa kaapeissa ole :D vuoroin suolaista ja vuoroin makeaa. Nyt tekis mieli mutakakkua mutta tällä ololla ei kyllä pysty syömään mitään.

Varhaisultrasta: millaisia kokemuksia? Onko kaikilla tehty alakautta ja sattuuko se? Mulla ei ole koskaan ultrattu muuta kun nilkan nivelsiteitä niin en tiedä yhtään mihin olen menossa :)

Daesha ja pilkku 9+2
 
Ape
Varhaisultrasta Ultra tehtiin alakautta viikolla 6+6 neuvolan lähetteellä. Alakautta ultraaminen ei oo koskaan sattunut, ultraajat osaavat hommansa!

Sydän sykki hurjasti, ruskuaispussi näkyi ja pienen pieni hahmo, joka oli kokonaiset 8,75 mm pitkä :) Nyt ensi viikolla ultrataan uudelleen, jolloin viikkoja on 9+2.
 
Daesha: ei satu yhtään se ultraus :) se oli ainaki täällä niin sirolaite millä ultrattiin, että tuntui aivan joltain tamppoonilta! Aluksi se kurkkas kohdunsuun tilanteen ja käytti vissii niitä hauenleukoja (joita käytetään esim papan otossa) ja se tietty vähän tuntuu, muttei nyt varsinaisesti sattunut sekään.. kerrassaan upea kokemus oli, joten reippain mielin vain! :)

mitä mä teen tälle väsymykselle.. eilen kolmet lyhyet päikkärit ja nytkään en saa mitään aikaan.. turruttaa jotenki, ku on huono omatunto aikaansaamattomuudesta.. kai se pitäis lähteä ulos tai jotain..
 
Sunnuntaita kaikille :)

Oolalaa, lueskelin tuossa teidän muiden kirjoituksia ja kateeks(hyvällä) pisti. Miten musta tuntu että kaikilla muilla mieliteot on suht terveellisiä eikä pahoinvointia/väsymystä lukuunottamatta muita vaivoja ole..joka siis tietysti hyvä juttu :), mutta verrattuna tähän omaan megaturvotus, öklöolo (johon pakko mussuttaa koko ajan jotain),selkäkipu, päänsärky, sydämen tykyttely vaivalistaan olo vaan tuntuu toivottomalle :/ .

Mulla pari viime viikkoa on mennyt sängyn omana, vaivat on vaan vaihdelleet. Eilen sitten vihdoinkin kävin vajaan tunnin lenkin rattailla kummilapsen kanssa ja jösses tuntu että kunto loppuu lumessa tarpoessa eli valivali sitten tästä yleiskunnostakin ;) .
Valituksesta huolimatta olen onnellinen ja kiitollinen tästä raskaudesta, välillä van toivottomuus iskee.

Mietin tuossa että uskaltaiskohan, jos olot antaa myöden, yrittää kevyttä hölkyttelylenkkiä lähipäivinä? Olen aiemmin juossut enemmänkin mutta viime vuonna kaikki aktiiviliikunta on jääny tosi vähälle. Lähinnä se askarruttaa että ei kai juoksulenkki voi aiheuttaa esim.keskenmenon riskiä?

Joku oli tuossa aiemmin kirjoitellut peloista ym. Itselleni on jäänyt järkyttävä synnytyspelko esikoisen synnytyksestä ja reilun kahden tunnin ponnistusajasta!! Pitänee siis reilun viikon päästä neuvolassa ottaa synnytyspelkopoli puheeksi..joskin monenlaista olen kuullut pelkopolinkin toiminnasta..

Kaikesta valivalistani huolimatta mukavaa sunnuntaita kaikille ja ihanaa odotusta :)


Sisso ja mökö 10+4 ( noin)
 
Fritang: liikuttava tuo sun äitis reaktio. Tuli ihan tippa linssiin lukiessa. Varaudu siihen, että voi mennä ja meneekin asioiden edelle vielä moneen kertaan ja mahdollisesti ärsyttävyyteen asti. Jos yrittää samaistua hänen rooliinsa, niin sen hössötyksen jotenkin ymmärtää. Itse toivoisin kovasti olevani joskus täti ja tietty sit joskus, joskus mummo. =)

Mielihaluista: Oon himoinnut jo monta päivää kunnon pihviä. Suunnittelinkin eilen, et meen muksujen kanssa ravintolaan syömään, vaikka budjetti ei oikein kestäisi sitä. Reissu kuivui kuitenkin lasten tahdosta hampurilaisravintolan höttöihin, mistä tuli vaan paha olo. Onneksi käytiin kaupasta ostaa mulle niitä pihvejä. Ja tänään sain, Oi niin ihanan, mehevän pihvin. Metsästäjä siis mullakin mahassa! ;) Hiilarit on kyllä pakko taas siivota ruokavaliosta vähemmälle. Uskoisin, että pääsäryt johtuu kaikkien pullien puputtamisesta. Sokerit on varmaan aivan sekaisin. Päivälliseksi teen kanasalaattia, mikä on ollu toinen himon kohde.
 
Daesha, mä kävin siel Minervas tosiaa ja siel oli tosi mukava ja sympaattinen nainen ultraamas. Se tosiaan vähän kirpas kun kokeili sil "hauenleualla" jotain sisältä, mut kyl sen kesti. Se ultraus ei todellakaa satu ja hyväkun tuntuu missään.

Kerro sit millai meni ;)

Mä olen saikulla ja sohvan/vuoteen oma. Odotuspostissa sanottiin et tää 9ksäs raskausviikko eli 8+ on just sitä aikaa, jolloin pahoinvointihormoni on korkeimmillaan.. Selvä se sit :|

t.Emeli 8+1
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Päivitetty

Meillä sairastellaan taas. On jääny taas kirjottelu ja tipahdin jo kyydistä ja en muista mistä ootta puhunu. Pitää kokeilla selailla jos lapset antaa. Nyt sentään sain päivitettyä, toivottavasti bongasin kaikki ne, jotka ei ollu punaisella.

Mielihaluja löytyy. Suolanen! Makeat ei maistu. Nyt pari päivää ei oo oikein maistunu mikään. Tänään sain vähän kiinalaista nieltyä.

Varhaisultra mulle tehtiin 6+2 ja masun päältä.

Nyt roikkuu pienempi rakas lahkeessa.

Voikaa masut hyvin!

Tine ja Eemeli... 10+6..? Kai.
 
Täällä olo kohentunut viikon ja kahden takaisesta, joka ei tosin silloinkaan vetänyt vertoja teidän oksentavien oloon. Tsemppiä kovasti teille!

Joku kirjoitti, että toivoo tyttöä. Minäkin toivoisin, koska esikoinen on oikea äitin poika ja toivoisin hänen saavan sellainen ollakin. Silloin ei varmaan mustasukkaisuuskaan nousisi ihan huippuunsa, jos saisi olla ainoa poika. Mutta tuli kumpi tahansa, niin ilolla ja onnella otetaan vastaan. Olo on muistaakseni ollut vähän pahempi kuin edellisessä, siis poikaraskaudessa, mutta siitä on jo 5v aikaa. Toisaalta, myös elämäntilanne erilainen. Silloin asuin olosuhteiden pakosta väliaikaisesti vanhempieni luona ja halusin pitää raskautta salassa, nyt voi kotona rauhassa miehelle valittaa kurjaa ja huonoa oloa. :)

Onneksi pystyn jälleen syömään herkkujakin entiseen malliin! ;)

Ensi viikolla eka neuvola ja seuraavalla eka lääkärineuvola + ultra. Menispä aika nopsaan.

Vuuti, 7+3
 
Noniin, menis nyt tää helmikuu vauhdilla, niin pääsis sinne 'oikeaan' ultraan ja vielä varmistamaan, että edelleen kaikki on kunnossa :) Mitään vuotoja ei ole ollut, maha on edelleen turvonnut. Tätä ei kohta enää peitellä sitäkää, mitä apua nyt hupparista saa.

Ylihuomenna alkaiskin jo 10 raskausviikko, huisia :) Sitten enää kaksi viikkoa jäljellä ja ensimmäinen kolmannes käytynä. Kun nyt vaan päästään sinne maaliskuuhun, niin uskaltaa lähteä shoppailemaan niitä vauvan vaatteita. Hieman ollaan kodin järjestelyitäkin jo etukäteen mietitty, kun joudutaan vaihtelemaan huoneita, että saadaan tehtyä "lasten huone" :)

Aijuu, ja viikolla pitääkin varata sitten aika labraan.

Tänään 8+5
 

Yhteistyössä