SYYSMASSUT '07 syyskuussa

Elisa
Eli vielä ollaan pallokkaana täälläkin ja varmaan vielä pitkään. Ei mitään merkkejä ilmassa, että synnytys olisi lähellä, LA on nyt tulevana lauantaina, 22.päivä. Sanoin juuri miehellekin, että mulla on sellainen olo, että en mä edes ikinä synnytä, tää meininki on niin pysähtynyttä. Tuntuu että elämä on ollut ikään kuin "pausella" viimeiset kaksi kuukautta, että elää vaan samaa päivää aina uudestaan ja uudestaan. Jäin töistä pois kuukautta aikaisemmin mitä alun perin oli suunnitelmissa ja kaikki kun oli oikeastaan vauvaa varten valmiina jo silloin, niin ei ole ollut mitään hässäkkää tässä viime metreillä. Ja kun oma olokin on tosi hyvä ja tuntuu että vatsakaan ei ole kasvanut enää pitkään aikaan, niin on tosiaankin semmoiset fiilikset että ai mikä synnytys, onks se jotain syötävää vai mitä.. :whistle:

Mutta joo, eihän tässä vielä mitään valittamista ole, kun ei olla vielä edes yliajalla ja jos kaveri tulee yhtään äitiinsä, niin syntyy juurikin laskettuna päivänä, täsmällisesti kuten minäkin aikoinaan :)

Tulipa muuten mieleen, että 22. ja 23. päivän välissä vaihtuu horoskooppimerkki neitsyestä vaakaan, mitäs jos syntymäajaksi saadaan 00:00, kumpikas siitä sitten tulee..?

näinkin järkeviä mietiskelee,

Elisa ja muumio 39+3
 
Onnittelut vaavin saaneille :flower:

Täällä sitä edelleen kärvistellään :kieh:

Onko kenelläkään uudelleen synnyttäjällä tietoa, synnytyksen käynnistämisestä jos paikan ovat jo 3 cm auki??

Meillä alkoi lauantaina kovat supistukset ja 13 tunnin supistelut tuottivat 3 cm avaantumisen ja sitten pysähtyi siihen. Nyt olen kärvistellyt kotona näiden kovien kipujen kanssa jo 3 päivää ja vieläkään ei lääkärit halua käynnistää. Mistäköhän tämä johtuu?

Tämä on todella hermoja raastavaa, kun ei pysty yksin kertaisesti tekemään mitään muuta kuin makaamaan sängyssä. :kieh:
 
Täällä kans vielä odotellaan ison mahan kanssa. Voi miten alkaa tympiä! Miksei tää vois syntyö jo? Kohta 3 vkoa supistellut ja vihlonut ihan kokoajan, mutta ei niin ei.. No esikoinen meni aikanaan sen 9 päivää yli, tuskin nyt sen vähemmällä pääsen.

t.rmamja rv40+5
 
Meillekin syntyi pieni (iso) poika 3810g 52cm perjantaina (rv 38+5) 14.9. klo 15.10..

Synnytyskertomus

Yli viikon oli kaikenmoisia tuntemuksia ollut ja kokoarviokin jo rvllä 37 oli 3800g joten todella odotin että jotain tapahtuisi. Sitten pe aamuna klo 3.30 heräsin tuntemukseen että nyt tulee toosasta tavaraa ja vauhdilla. Äkkiä herätin miehen että pyyhettä mulle ja nousin hyvin rivakasti ylös ja pesuhuoneeseen. Jesss.... vedet meni.. tuli vain vähän enää lisää mutta lähdettiin sairaalaan siinä aamupalan jälkeen.. oltiin sairaalassa vähän ennen klo5 ja supistuksia rupes hellästi tuntumaan siinä 7-8 min välein.. klo 9 kävi lääkäri tutkimassa ja antoivat sitten supistuksia voimistavan tabletin ettei kotiin tarvitsis lähtee.. sillä vasta alkoivatki ne supistukset.. 10-12 pystyin vielä olemaan liikkeellä vaikka alaselässä juili aika mahtavasti.. 12 aikaan olinkin jo aika hyvin sängyssä puuskutta valas ja kätilö katsoi parhaaksi antaa petidiinipiikin lievittään kipuja.. siinä sitten makasin horkassa 14 asti ja hengittelin syvään supistuksia jotka tuli jo 3min välein.. 14 kätilö tuli kattoon paikat ja olin 6cm auki ja kalvot oli puhkaisuetäisyydellä (oli siis vielä paljon lapsivettä jäljellä).. kun vedet tuli pihalle helpotti supistukset selästä ja mut kävelytettiin synnytyssaliin ja siellä lääkäri antoi heti kohdunkaulanpuudutteet jotka toimi mahtavasti.. Siinä sitten hymyiltiin miehen kanssa ja heittelin jopa vitsejä.. Supistukset tuntui enää pienenä paineen takapuoles.. Meni tunti ja kätilö kävi taas kattoon paikat jotka oli jo täysin auki ja paine persuuksis oliki jo sen mukanen.. sitte odoteltiin enää sopivaa hetkee ponnistaa.. Ponnistin kolme kertaa (8min) ja sain syliini maailman rakkaimman pienen pojan.. Muutama tikki tuli alapäähän, mutta ei mitään pahaa.. Isukki itki vieressä minkä kerkes.. tais olla sille kovempi paikka ku itelle..

Nyt oltu vuorokausi kotona ja opetettu isikin vaihtaan kakkavaippoja.. Siitä asti kun astuin saairaalan ovesta autoon vauvan kanssa on itkua piisannut.. Hormoonit vissiin sitte.. ku itku tulee koko ajan ihan ilman mitään syytä tai sitten vaan oon niin kova onnellisuuspamaus ettei ittekkää tajuu.. Ei viitti vieraitakkaan vielä ottaa ku vaarmaan poraisin senki koko ajan silmät turvoksis ja varmaan luulisivat et kaikki ei oo ihan hyvin..

Supistus myrskyjä vielä niitä kaipaaville!!!!!!!!

T: Eloveena & Romeo
 
Paljon Onnea kaikille jotka pienen ihmeen ovat jo syliinsä saaneet :flower:
Paljon voimia ja supistuksia kaikille jotka niitä odottavat :wave:
Täällä viikkoja nyt 40+2 ja ainavaan yhtenä kappaleena... mitä enemmän touhuan sitä vähemmän on mitään oireita...
Ihania synnytyskertomuksia olette kirjoitelleet. Niitä täällä jännittynein ja herkinmielin luen.
 
Onnittelut uusille syysvauvautuneille :flower:

Täälläkin ollaan vielä hyvin tiukasti yhdessä koossa. Tänään oli Naistenklinikalla taas kontrollikäynti, jossa vierähtikin aikalailla koko päivä. Vaikutti olevan ajoittain aika kiirustakin siellä ja lääkäriä jouduttiin odottelemaan jokunen tunti.

Poju oli hidastanut hiukka kasvuaan ja painoarvio oli vain "reilu nelisen kiloa". Paineet hiukka mitä sattuu, mutta ei niin paljon koholla että olisin käynnistykseen tahi lääkkeille joutunut. Viime viikon liikkumattomuus on kanssa menneen talven lumia, sillä sunnuntai illasta lähtien mun sisäelimiä on vatkattu antaumuksella uuteen järjestykseen. Kätilö saikin tehdä hommia, että sai Papusta hyvät ktg-käyrät. Toinen kun ei millään olisi malttanut olla lätkien alla.

Lääkäri oli tyytyväinen paikkojen pehmiimiseen ja kohdunkaulan katoomiseen (reilu sentti ja parille sormelle auki), että kannatti myös ajatusta odotella josko tyyppi haluaisi itsekseen syntyä. Kuitenkin joudun nyt juoksemaan Naikkarilla parin päivän välein ja maanantaina on sitten uusi arvio verenpaineidenkin kanssa. Mä kyllä jo toivoisin, että sinne ei enää tartteis mennä. Mies oli tietty vähän pettynyt odotteluun, sillä se ei oikein malttaisi millään enää odotella Papun syntymää. Se kysyikin lekurin ennustetta syntymä-ajasta näillä tutkimuksilla ja veikkaus oli 2h-2 vko :LOL: Tosin ilmeen nähdessään lohdutti miestä, ettei koskaan tiijä. Hyvinkin voi yllättää äkkilähdöllä.. Mä taas kallistun siihen kahteen viikkoon.

Mutta nyt lenkille, saunaan ja mitä kaikkee muutakin..

venlae + Papu 39+
 
Vera-84
Hei taas pitkästä aikaa! Tänne onkin tullut jo aikalailla kirjoituksia muutaman päivän aikana. Onnittelut vauvan saaneille!

Tänään oli taas terkkarilla käynti, ja se venyikin pitkäksi. Olin käynyt labrassa viime viikolla. Hb oli onneks noussut (96->108). Mutta mutta...valkosoluissa on jotain vikaa,eli mun sydämessä olisi kuulemma ongelmia. No ei ihme kun huulet on ollut sinertävät. Sit maksassakin olisi vikaa,ja 5:ssä muussa eri asiassa. En oikein ymmärtänyt kun se puhu sitä lääkärikieltä ja latinaa. Vauvalla sydänäänet 170,ollut korkeat koko raskauden ajan. Meinas lähettää mut naistenklinikalle sen takia. Eli huomenna labrakokeisiin taas. Harmi et se ei ole tossa terveyskeskuksessa. Vauva on kasvanut muutaman viikon paussin jälkeen. Sf-mitta 33,5. Painoa tullut nyt yhteensä 16 kg...toivon ja toivon et ei tule yhteensä sitä 20 kg :whistle: yritän selitellä itelleni et turvotustahan se,ja kylhän se istukkakin painaa jonkin verran. Ei ihminen normaalisti voi lihoa yli kiloa viikossa. :saint:

Nyt rv 38+5 eikä merkkiäkään tulemisesta. Sitku menee päivänkin yli ni hermostun varmaan.
 
15.9 klo 12.16... Neidillä painoa 3280g ja pituutta 48cm, pipo 35cm
Mimmi putkahti rv 39+5 =)
Ja K-HKS oli synnärinä.
Tänään kotiuduttiin ja onnelisen väsyneinä aloitellaan taas vauva-arkea :)
Lisäilen myöskin synnytyskertomusta kun ennätän!
Jaksamista mahakkaille, kohta odotus palkitaan :heart:
Ja paljon onnea kaikille vauvan saaneille :flower: :flower: :flower: :flower:
 
HUOMENNA SE PÄIVÄ ON, LA!!
aamusta pitää sairaalaan josta ei vissiin ilman vauvaa kotiin tulla. tänään oli neuvola ja verepaineet taas päin p:tä(alapaine 99). järkyttävän turvotuksen lisäksi ei kuulemma hyvä yhdistelmä. oon täs keränny vaivoja lapulle ja tietysti liiotellu ja paljon. eihän ne mitään tee jos sanoo et kaikki on ok, eikä vaivoja ole. toivotaan et pääsis käynnistykseen vaikka täälläpäin ei ainakaan pari vuotta sitte käynnistetty ku alkuviikosta. no mulle riittäis ees tieto siitä et maanantai aamuna pääsis sisälle. koska makaamaan en sairaalaan mee, pitää saada niitä tabuja suuhun jos meinaavat et siellä rupean viihtymään..
neuvolaankaan ei varattu enää uutta aikaa, vaan sano et soita ku vauva sylissä..
vaikka on odottanu synnytystä ku kuuta nousevaa niin alko vaan kummasti jännittää tuo tuleva ja vauvalla kokoki jo 4kg, et ei ainakaan mitään siroa pitsin nyplääjää oo tulossa. :LOL:

ONNITTELUT TAAS VAUVAUTUNEILLE, PERÄSSÄ TULLAAN KAIKKI VUOROLLAAN..
 
Paljon onnea kaikille uusille vanhemmille! :flower:

Yhdessä koossa pysyvät... :hug: jaksuja teille vielä!

Vauvan kanssa aika menee siivillä ja jos ei niin ainakin rinnalla. Tyttö on niin hyvällä ruokahalulla siunattu että viettää lähes koko ajan rinnalla. Maito on noussut hyvin ja olen todella onnellinen että tällä kertaa tämä tuntuu onnistuvan.

Huomenna olis sitten jälkitarkastus vauvalla Kättärillä kun kotiuduttiin niin varhain. Kiva katsoa paljonko on neidin paino noussut.

Ainoa vaiva on tällä hetkellä ihan jumissa olevat niska ja hartiat.

Vielä en jaksa kirjoitella muuta, mutta palailen =)
 
Kiitos kaikille tsemppauksista! Jännitys on hirmunen ja pikkasen on alkanut synnytys pelottaa,hui :whistle:

Joten palailen sitten kun vaavi kainalossa ja kotiuduttu! :heart:

Voikaa mahakkaat hyvin:)

Hanna1982: Voipi olla että törmäillään, toivon että pääset jo jakautumaan, mutta viim. perjantaille kovasti tsemppiä! kaikille muille kans! =)

Inka&vaavi jonka toivon huomenna ulostautuvan:)

Nyt ei muuta kuin nukkumaan ja odottamaan huomista käynnistämistä! jos ei siis yön aikana mitään tapahdu ;)
 
onnea vauvautuneille!!
:flower:

täällä ollu ihan normi päivä, tossa iltasella luulin että olis tullu yks kipeä supistus... mutta mun tuurilla se oli jokin vatsanväänne vaan, ottaa nuista nyt sitte selvää :/

täälä oli niin komia päivä mutta kun en viiti mennä ulos urheileen kun, (tää on nolo syy,) pelkään noita hirvikärpäsiä, ja täällä niitä on. saan ötököistä kauheet slaakit niin nyt kun on tuo maha niin ei voi tehä kirkuvia juoksu pyrähyksiä kovin helposti. niimpä en pahemmin lähe tonne teille käveleen
:whistle:

jospa sais paremmin nukuttua tänä yönä

nökötys rv 39+4
 
on tämä vaan jännä ilmiö, niin paljo ku on odottanu ja toivonu et lähtis käyntiin. sitte kun tietää et kohta vois tapahtua niin mulla ei uni silmään, ei sitte millään. järki sanoo et pitäis nukkua , ku niitä voimia kyllä tarvitaan, mut eihän ny toki.
ainavaan teen päässäni jotain hienoa suunnitelmaa kuinka tällä kertaa oon synnytykses rauhallinen ja enkä kiroilis. taas sitte kuitenki itseni tunnen niin kummikaan ei onnistu, ainakaan tuon kiroilun suhteen. oon muistellu koko aamun minkälaista se synnytys kipu oli, enkä hurjimmissakaan kuvitelmissakaan pääse lähellekään, tiedän sen.
no ehkä tämä taas tästä..
meille ilmestyi vielä lastenhoito ongelma tuon synnytyksen ajaksi ku mun vanhemmat on sen torstain kiinni niissä hautajaisissa, ovat ainoat hoitajat esikolle. no täytyypi rysäyttää sitte yksin jos eivät pääse. on tämä vaan "hauskaa", toista hautaan ja toista synnyttämään, elämän hieno kiertokulku. olipa siinä taas aatoksia ja jo näin varhain, tsemppiä kaikille...
 
Huomenta vielä kasassa olevat :)
Onnea kaikille oman nyyttinsä saaneille :heart: :heart:

Tänään olisi neuvola. Toivottavasti jäisi viimeiseksi ;)
Täällä on nyt viime päivät mietitty ja toivottu synnytykseen lähtöä tosi paljon. Laitoin vihdoin ja viimein viime yöksi lakanan alle pyyhkeen, ihan siltä varalta, että jos lapsivedet menee sänkyyn... :D Toiveajattelua.
Olisi mulla ollut ihan froteinen muovialustakin, mutta se on tosi hiostava, joten pyyhe saa kelvata.
Onneksi tänään pääsee niska-hartia hierontaan, alkaa olemaan aika rasittavaa tämä päänsärky ja jomotus.

Nyt taidan lähteä hakemaan toisen kupin kahvia tähän koneen äärelle. Pitänee tulla taas "roikkumaan" tänne palstalle neuvolan jälkeen ja kertoilla kuulumisiä ;) Eipä tässä sateisten päivien ratoksi oikein muutakaan ole |O

Elwi ja papuli 38+6
 
Miten voikaan olla nukkuminen vaikeeta :eek: Uni tulee vasta aamuyön puolella ja noin tunnin välein säpsähtää hereille ja saa taistella että pääsisi taas uneen. Niin ja tietty vessassa saa ravata, tai sitten iskee jano. Päivällä kaikki sitten kostautuu ja iskee ihan käsittämätön väsymys, ei pysy silmät auki, ja silloin tulee kyllä nukuttua NIIN sikeesti. Joskus uni on todella sikeetä ja oon mietteiny että heräisinkö edes siihen jos lapsivedet menee.. :x
Siis todellakin toivon että synnytys käynistyisi vesien menolla, olisi selkeintä.


Mitähän sitä tänään keksisi ajan kuluksi.. Sain kaverilta lainaksi kirjan "Opi kuuntelemaan vauvaasi", sitä voisin viimein alkaa lueskelemaan, vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta.

Annmari & tirppana 39+2
 

Yhteistyössä