Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Niin kuin joku sanoi, kukaan ei laita tänne kaksivuotiaasta kuvaa syömässä perunaa - miksi sitten laittaa kuvan imemässä rintaa. Minä en kerta kaikkiaan käsitä, mitä tällä taaperoimetyspropagandalla haetaan. Minulle se näyttäytyy oman itsen (äidin) esiintuomisena - ja samalla, pakko myöntää, niiden syyllistämisenä, jotka eivät ole voineet imettää yhtä pitkään.
Miksi sä laitat usein kuvia pojastasi, hänen leikeistään ja piirustuksistaan esim.?

Ihan normaaliahan se on, että lapsi leikkii ja piirtää. Sädekehääkö havittelet, haluat tuoda itseäsi esiin? Miten imetyskuva eroaa kaikista muista kuvista?

Jos sinä syyllistyt siitä, että joku laittaa imetyskuvan tai sanoo olevansa iloinen siitä että pystyi imettämään pitkään, niin olisikohan vika sinussa?
Ootko sä oikeasti noin dille ettet tajua vai riitaako haastat? Mä en usko, enkä sitä yöten jaksa jauhaa, kun ihan varmasti kaikki tietää, mikä ero näillä on.
No niin, alkoihan sieltä taas tuttu sörhis löytymään =/ Mä olen ilmeisesti dille, mutta ei, en tajua mikä ero.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Rauhotu jo Luna, noi kommentit pilaa kyllä täysin tämän(kin) ketjun, kun menet henkilökohtaisuuksiin.
Alkaa vaan niin perkeleesti jurppimaan että tommonen tekopyhä kotko kehtaa lonksuttaa nokkaansa kuin ois parempikin kasvattaja.
Mitään en niin inhoa kuin tekopyhyyttä.

Mutta koitan hillitä.. :ashamed: :snotty:

Alkaa oikeestaan jo naurattaakin, jahka saan sappeni tyyntymään. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
. Minä en kerta kaikkiaan käsitä, mitä tällä taaperoimetyspropagandalla haetaan. Minulle se näyttäytyy oman itsen (äidin) esiintuomisena - ja samalla, pakko myöntää, niiden syyllistämisenä, jotka eivät ole voineet imettää yhtä pitkään.
Keskustelua? Sitä, että te vauhkoonnutte ja tulee pitkä ketju? Mutta tuo syyllistäminen on kyllä vain ja ainoastaan teidän omassa päässänne.
Mitä keskustelua se sellainen on, jossa ainoa sallittu vastaus (kommentti) on, että vau miten söpöä ja ihanaa ja luonnollista ja kyllä mäkin olen nicojessicaa imettänyt viisivuotiaaksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Ootko sä oikeasti noin dille ettet tajua vai riitaako haastat? Mä en usko, enkä sitä yöten jaksa jauhaa, kun ihan varmasti kaikki tietää, mikä ero näillä on.
Olen ilmeisesti dille, sillä en ymmärrä miksi sinusta imetyskuvan laittaminen on imetyksessä epäonnistuneiden syyllistämistä, oman sädekehän kiillottamista, äidin esiin tuomista, jne....ja kuva lapsesta leikkimässä tai lapsen tekemistä piirroksista ei taas ole mitään tuollaista (ihan yhtä hyvin niistäkin joku voi ärsyyntyä tai syyllistyäkin).

Sinä syyllistyt imetyskuvista koska haluat syyllistyä niistä, ja ilmeisesti kuvittelet että niitä laitettaisiin esille sinunkaltaistesi kiusaksi. Uskomattoman omanapaista ajattelua kerta kaikkiaan.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Mietiskelin tätä tuossa pyykkejä laittaessani... mulla ei ole mitään itse taaperoimetystä vastaan, En tosin ymmärrä, mihin sitä tarvitaan, mutta samapa se mulle - jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla kulloisissakin olosuhteissa.

Mutta se, mikä saa mun niskavillat nousemaan pystyyn, ja miksi olen tässäkin ketjussa esiintynyt liiankin ärhäkästi on korvikkeella lapsensa ruokkineiden äitien syyllistäminen ja oman aseman esiintuominen, joskus jopa sen sädekehän kiillottaminen. Niin kuin joku sanoi, kukaan ei laita tänne kaksivuotiaasta kuvaa syömässä perunaa - miksi sitten laittaa kuvan imemässä rintaa. Minä en kerta kaikkiaan käsitä, mitä tällä taaperoimetyspropagandalla haetaan. Minulle se näyttäytyy oman itsen (äidin) esiintuomisena - ja samalla, pakko myöntää, niiden syyllistämisenä, jotka eivät ole voineet imettää yhtä pitkään.

Turkilmas hyvä, jos näitä syyllistäjiä ei olisi, sinäkin olisit jo unohtanut "epäonnistuneen" imetyksesi ja rutistaisit Peikkistä vailla moisia fiiiliksiä. Meihin on liian syvään iskostettu ainoa oikea tapa olla hyvä äiti. Kaavasta poikkeaminen saa kilteiksi ja tunnollisiksi kasvatetuissa naisissa aikaan ihan turhia syyllisyydentunteita.

Hmm... mä olen sun kanssa siinä samaa mieltä, että usein syyllistetään imetyksessä epäonnistuneet sillä, että emme ole tarpeeksi yrittäneet tai ottaneet asioista selvää jne. Vaikka sitten painotetaan että poikkeuksia toki on jne., niin kyllä siitä vaan oman mielensä pahottaa. Silti, vaikka tiedän että yritin todella onnistua.

Tuo taas ei ihan pidä paikkaansa, että olisi syyllistäjien vika että olen ollut surkeana epäonnistumisestani. Mä nimittäin olin surkeana jo esikoisen jälkeen. Hän kun suostui rinnalle vain vaivaiset 3 kk. Mä morkkasin jo silloin itseäni epäonnistumisesta ja silloin en sentään omistanut edes nettiä :D. Nyt tuo morkkis tuplaantui siksi, että päätin vakaasti esikoisen jälkeen että seuraavan lapsen imettäminen tulee onnistumaan. Mulla oli siis suuret suunnitelmat, olin ottanut imetysasioista selvää ja olin erittäin motivoitunut imettämään... ja sitten sujui sen vaivaiset 5 kk.

Se, mikä saa MUN niskakarvat nousemaan, on tuo valitettavan usein käytettävä vastakkainasettelu. Ihan liian usein alennutaan haukkumaan sitä toisen ratkaisun tehnyttä. Siis juurikin niin, että pitkään imettävä arvostelee heitä, jotka ovat omia lapsiaan imettäneet vain vähän aikaa. Ja sitten myös toisinpäin.

Mun mielestä on uskomattoman hienoa jos ja kun jonkun imetys onnistuu ja kestää pitkään. Samaan aikaan tunnen, sattuneesta syystä, voimakasta empatiaa heitä kohtaan joilla ei mennytkään sitten ihan putkeen.

Vielä kun oppis ymmärtämään heitä, jotka tekevät tietoisen päätöksen olla imettämättä lainkaan. Siihenkin kun voi olla monia (muitakin kuin itsekkyys) syitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
No tiedätkö mitkä määrät pitää vetää pähkinää seesaminsiemeniä, manteleita, jne että määrä vastaa kasvavan lapsen luuston tarpeita?
Melkoset määrät saa salaattia vetää että saa sen minkä saisi monipuolisesta ruokavaliosta.
Mä tiedän! :wave:

http://ninatt.vuodatus.net/blog/1932812/kalsiuminsaanti-ja-lisaa-maitoraivoamista/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Mitä keskustelua se sellainen on, jossa ainoa sallittu vastaus (kommentti) on, että vau miten söpöä ja ihanaa ja luonnollista ja kyllä mäkin olen nicojessicaa imettänyt viisivuotiaaksi?
Vedithän säkin hillittömät herneet kun joku ei ymmärtänyt kehua poikasi kalansaalista, eikä nähnyt siinä mitään hauskaa tai söpöä. Sama juttu; sulle kelpasi vain tietynlaiset vastaukset.
 
vieras
Luin muutaman jutun ketjusta, on sen verran pitkä etten viitti koko juttua lukea. Minulla itsellä on lapsi, jonka imettämisen lopetin juuri kuukausi sitten. Hän täyttää syksyllä kolme. Imetyksen lopetin ihan sen takia kun se haittasi hänen yöuntaan. Nyt on nukkunut yönsä omassa sängyssään, toki kaipaa kovasti vielä iltatissiään. Ja ihan julkisesti tarvittaessa/halutessaan on saanut maitoa. Sydäntä kyllä särkee edelleen, mutta nukutut yöt muistuttavat että näin on parempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Rauhotu jo Luna, noi kommentit pilaa kyllä täysin tämän(kin) ketjun, kun menet henkilökohtaisuuksiin.
Alkaa vaan niin perkeleesti jurppimaan että tommonen tekopyhä kotko kehtaa lonksuttaa nokkaansa kuin ois parempikin kasvattaja.
Mitään en niin inhoa kuin tekopyhyyttä.

Mutta koitan hillitä.. :ashamed: :snotty:

Alkaa oikeestaan jo naurattaakin, jahka saan sappeni tyyntymään. :xmas:
No tuota,, niinhän sinä ja moni muukin tässä ketjussa lonksottaa ihan yhtälailla. :xmas:
 
Kuvana toi oli ehkä hieno, mutta se mitä se edusti ei todellakaan ole mun mielestä normaalia.
MÄ kyllä katsoisin hieman pitkään (en fyysisesti tuijottaisi) jos tuollaisen näyn näkisin. Mulle ei vaan mene jakeluun toi taaperoimetys, musta se on vähän jo inhottavaa.
Mutta kukin tavallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Mitä keskustelua se sellainen on, jossa ainoa sallittu vastaus (kommentti) on, että vau miten söpöä ja ihanaa ja luonnollista ja kyllä mäkin olen nicojessicaa imettänyt viisivuotiaaksi?
Vedithän säkin hillittömät herneet kun joku ei ymmärtänyt kehua poikasi kalansaalista, eikä nähnyt siinä mitään hauskaa tai söpöä. Sama juttu; sulle kelpasi vain tietynlaiset vastaukset.
kuin myös :attn:
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Sanoo hän, jonka oma lapsi oli kadoksissa tuntikausia eikä mitään havaintoa missä oli...
Joo, mun lapsi on 7v ja siitä kyllä pidetään huoli, vaikka nyt yrittikin taannoin ottaa liikaa vapauksia ittelleen.
Tuntikausia kadoksissa ja pidetään huoli? Ei oikein siltä kuulosta.
No hehheh kuule, joo kaverin kanssa sai mennä leikkarille mutta sitten päättivätkin vähän seikkailla. Ja tämän tapauksen jälkeen on ollut hihna tiukalla ja hankin myös puhelimen samantien likalle. Että näin laiminlyön joo.

MUTTA PIHALLE EI TARVI PASKOA. Saanko pisteet edes siitä.
 
jos satutte käymään ruotsissa kuninkaanlinnassa niin imettäkää lastanne siellä. Tulee hieno kuva, kun siellä on sellainen patsas, jossa äiti imettää lasta ja penkki vieres. Joka paikas on kielto, ettei saa syödä siellä mitään, mutta meillä mies leuhki kaikille, että meidän poika se on ollut kuninkaanlinnas lounaalla. ja tosipuhees ap.lle; mäkään en oo koskaan saattanut imettää missään vessassa enkä lastenhoitohuoneissa, kun siellä haisee ja on muutenkin kamalaa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä muuten kuulun just siihen sakkiin, joka kaikesta ponnistelustaan huolimatta epäonnistui imetyksessään. Meillä tuo nuorempi oli vasta viiden kuukauden ikäinen kun luovutin. Poika täytti sunnuntaina 2 vuotta ja viimeksi tänään surullisena mietin että kumpa voisin imettää. En ole siis edelleenkään sinut epäonnistumiseni kanssa ja todellakin olisin tahtonut imettää.

Eli toisin kuin yleistetään, myös lyhyen imetyksen kokenut voi olla taaperoimetyksen puolella. Mä en tosiaan edelleenkään näe mitään pahaa imettämisessä ja mun mielestä ap:n kuva on kaunis. Mitä tuohon kuvan laittamiseen tulee, niin aivan mahtava juttu että laitoit. Olit rohkea ja sait keskustelua aikaiseksi. Hienoa ap :flower: :flower:
Mietiskelin tätä tuossa pyykkejä laittaessani... mulla ei ole mitään itse taaperoimetystä vastaan, En tosin ymmärrä, mihin sitä tarvitaan, mutta samapa se mulle - jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla kulloisissakin olosuhteissa.

Mutta se, mikä saa mun niskavillat nousemaan pystyyn, ja miksi olen tässäkin ketjussa esiintynyt liiankin ärhäkästi on korvikkeella lapsensa ruokkineiden äitien syyllistäminen ja oman aseman esiintuominen, joskus jopa sen sädekehän kiillottaminen. Niin kuin joku sanoi, kukaan ei laita tänne kaksivuotiaasta kuvaa syömässä perunaa - miksi sitten laittaa kuvan imemässä rintaa. Minä en kerta kaikkiaan käsitä, mitä tällä taaperoimetyspropagandalla haetaan. Minulle se näyttäytyy oman itsen (äidin) esiintuomisena - ja samalla, pakko myöntää, niiden syyllistämisenä, jotka eivät ole voineet imettää yhtä pitkään.

Turkilmas hyvä, jos näitä syyllistäjiä ei olisi, sinäkin olisit jo unohtanut "epäonnistuneen" imetyksesi ja rutistaisit Peikkistä vailla moisia fiiiliksiä. Meihin on liian syvään iskostettu ainoa oikea tapa olla hyvä äiti. Kaavasta poikkeaminen saa kilteiksi ja tunnollisiksi kasvatetuissa naisissa aikaan ihan turhia syyllisyydentunteita.
Ei tässä(kään) kukaan ole syyllistänyt niitä jotka imetä vaan tässä on kerrottu imetyksestä ja puolustettu hyvänen aika, äidin oikeutta imettää omaa lastaan ja lapsen oikeutta saada äidinmaitoa! Toisinpäin se menee, imettäviä syyllistetään siitä että he imettämisellään syyllistävät imettämättömiä. Ja haukutaan. Tässäkin eräät ovat haukkuneet ja tuominneet imettäviä tosi ilkeästi. Tosi inhottavaa ap:ta kohtaan joka laittoi kuvansa tänne...
 
No sehän on kiva =)

Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D

Hitusen tuota superäidin imagoa lokaa se että kuitenkin annat lapsesi nauttia tuota "roskaruokaa" sitten päiväkodissa ja koulussa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Kysymyshän on siitä meinaako nina imettää lasta siihen asti että hänen kasvunsa pysähtyy varmistaakseen tarpelliset ravintoaineet?
En tietenkään, sillä imeväisiän jälkeen ihminen ei tarvitse maitoa. Varsinkaan nyky Suomessa, jossa on saatavilla puhdasta ruokaa yllin kyllin. Vai suositteleeko joku taho imettämistä kasvuiän loppuun asti? Ravintohan saadaan ruoasta, ei maidosta. Vai pistätkö sä lapset lehmän tissiä lutkuttaan kouluiässäkin? :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Sanoo hän, jonka oma lapsi oli kadoksissa tuntikausia eikä mitään havaintoa missä oli...
Joo, mun lapsi on 7v ja siitä kyllä pidetään huoli, vaikka nyt yrittikin taannoin ottaa liikaa vapauksia ittelleen.
Tuntikausia kadoksissa ja pidetään huoli? Ei oikein siltä kuulosta.
No hehheh kuule, joo kaverin kanssa sai mennä leikkarille mutta sitten päättivätkin vähän seikkailla. Ja tämän tapauksen jälkeen on ollut hihna tiukalla ja hankin myös puhelimen samantien likalle. Että näin laiminlyön joo.

MUTTA PIHALLE EI TARVI PASKOA. Saanko pisteet edes siitä.
SAAT. :flower:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
No sehän on kiva =)

Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D

Hitusen tuota superäidin imagoa lokaa se että kuitenkin annat lapsesi nauttia tuota "roskaruokaa" sitten päiväkodissa ja koulussa. :D
Kaikkien lapset eivät mene päiväkotiin, tai edes kouluun :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Niin kuin joku sanoi, kukaan ei laita tänne kaksivuotiaasta kuvaa syömässä perunaa - miksi sitten laittaa kuvan imemässä rintaa. Minä en kerta kaikkiaan käsitä, mitä tällä taaperoimetyspropagandalla haetaan. Minulle se näyttäytyy oman itsen (äidin) esiintuomisena - ja samalla, pakko myöntää, niiden syyllistämisenä, jotka eivät ole voineet imettää yhtä pitkään.
Miksi sä laitat usein kuvia pojastasi, hänen leikeistään ja piirustuksistaan esim.?

Ihan normaaliahan se on, että lapsi leikkii ja piirtää. Sädekehääkö havittelet, haluat tuoda itseäsi esiin? Miten imetyskuva eroaa kaikista muista kuvista?

Jos sinä syyllistyt siitä, että joku laittaa imetyskuvan tai sanoo olevansa iloinen siitä että pystyi imettämään pitkään, niin olisikohan vika sinussa?
Ootko sä oikeasti noin dille ettet tajua vai riitaako haastat? Mä en usko, enkä sitä yöten jaksa jauhaa, kun ihan varmasti kaikki tietää, mikä ero näillä on.
No niin, alkoihan sieltä taas tuttu sörhis löytymään =/ Mä olen ilmeisesti dille, mutta ei, en tajua mikä ero.
Väännän rautalangasta ja kärjistän, tarkoituksella: laitan kuvan, jonka lapseni on piirtänyt. Totta hitossa mä olen ylpeä äiti, mutta ei se mun sädekehääni kiillota mitenkään... enhän minä ole piirustuksen tekemiseen osallinen mitenkään. Tänään laittamani kalastajakuva oli mielestäni mainio kesäinen tuokiokuva ja pienen pojan riemua. Jälleen tämä ei liity minuun mitenkään, siis suoraan. Välillisesti toki. Mutta edelleenkään minulla ei ole mitään intressejä tuoda ITSEÄNI esiin tämän kautta.

Minä olen iloinen jokaisen puolesta, joka saa imetyksestä onnistumisentunteita. Valitettavasti itselleni ei käynyt näin onnekkaasti. Olen silti onnellinen terveestä ja hyvinkasvaneesta lapsestani, enkä suostu syyllistymään siitä, että lapseni on kasvanut korvikkeella (pelkästään ekat 3,5 kk, sen jälkeen osittain 1 v. ikään saakka ja sen jälkeen sekaravinnon ohella on saanut lehmänmaitoa, vettä ja joskus mehuakin).

Kyse ei ole imetyksen vastustamisesta vaan siitä, että toivoisin sellaista asenneilmastoa, että ketään ei syyllistettäisi. Ei niitä, jotka imettävät pitkään, eikä niitä, jotka eivät imetä ollenkaan. Äitiyden mitta on kuitenkin ihan muualla kuin siinä, missä muodossa vauva saa ravintoa (ja minkälaista).
 
ap
jos satutte käymään ruotsissa kuninkaanlinnassa niin imettäkää lastanne siellä. Tulee hieno kuva, kun siellä on sellainen patsas, jossa äiti imettää lasta ja penkki vieres. Joka paikas on kielto, ettei saa syödä siellä mitään, mutta meillä mies leuhki kaikille, että meidän poika se on ollut kuninkaanlinnas lounaalla. ja tosipuhees ap.lle; mäkään en oo koskaan saattanut imettää missään vessassa enkä lastenhoitohuoneissa, kun siellä haisee ja on muutenkin kamalaa...
Minä kammoan yleisvessoja. Eilenkin lasten kanssa yleisvessassa ällötti jo se, että siellä piti ylipäätään käydä vessassa ja koko ajan komensin lapsia olemaan koskematta mihinkään ja käsiä pestiin jne. Saati sitten, että menisin imettämään sinne. Ei jessus. :D Ei ikinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D
Miksi Suomessa on niin paljon osteoporoosia, vaikka maitotuotteita menee täällä niin paljon?
 

Yhteistyössä